OSVC286/2011
ID intern unic:  340360
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL VAMAL
ORDIN Nr. 286
din  19.09.2011
referitor la clasificarea unor categorii de autovehicule
Publicat : 30.09.2011 în Monitorul Oficial Nr. 160-163     art Nr : 1458     Data intrarii in vigoare : 30.09.2011
    În scopul clasificării uniforme a mărfurilor de acelaşi gen, eficientizării  controlului vamal al mărfurilor ce traversează frontiera Republicii Moldova, identificarea lor în corespundere cu Nomenclatorul Mărfurilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1525 din 29.12.2007, precum şi în temeiul articolului nr. 1412 al Codului vamal al Republicii Moldova (nr. 1149-XIV din 20.07.2000, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 01.01.2007),
ORDON:
    1. A aproba normele metodologice privind clasificarea unor categorii de autovehicule (conform anexei).
    2. Executarea prezentului ordin se pune în sarcina şefilor birourilor vamale.
    3. Se abrogă normele metodologice privind clasificarea unor categorii de autovehicule, aprobate prin ordinul Serviciului Vamal nr. 38-O din 05.02.2009.
    4. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    DIRECTORUL GENERAL
    AL SERVICIULUI VAMAL                                      Tudor BALIŢCHI

    Nr. 286-O. Chişinău, 19 septembrie 2011.

Anexă
la ordinul Serviciului Vamal
al Republicii Moldova
nr. 286-O din 19.08.2011
NORME
metodologice privind clasificarea unor
categorii de autovehicule

    Prezenta metodologie a fost elaborată în baza „Notelor Explicative” la Sistemul Armonizat de descriere şi codificare a mărfurilor, elaborate de Organizaţia Mondială a Vămilor, la care Republica Moldova este parte (Secţiunea XVII, Capitolul 87, poziţiile tarifare 8703, 8704), Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1525 din 29.12.2007, cu modificările ulterioare,  compendiului de avize de clasificare elaborate de Organizaţia Mondială a Vămilor, precum şi practicii internaţionale.
    Clasificarea automobilelor la poziţia tarifară 8703 ”Autoturisme şi alte autovehicule, în  principal  concepute  pentru transportul persoanelor (altele decît cele de la poziţia 8702), inclusiv maşinile de tipul “break” şi maşinile de curse” este determinată de anumite caracteristici care indică faptul că sînt special concepute pentru transportul de persoane şi nu de mărfuri (poziţia 8704). Aceste caracteristici facilitează clasificarea automobilelor a căror greutate în sarcină maximă este, în general, sub 5 tone şi care prezintă un singur spaţiu interior, închis, cuprinzînd o parte destinată şoferului şi pasagerilor şi o altă parte care poate fi utilizată pentru transportul atît al persoanelor cît şi al mărfurilor. Sînt cuprinse în această categorie autovehiculele, denumite în general vehicule polivalente (de exemplu vehiculele de tip camionetă, vehiculele utilizate în sport, vehiculele de tip „pick-up”).
    În sensul poziţiei tarifare 8703 se înţelege prin ”break”-uri vehiculele care oferă nouă locuri cel mult (inclusiv şoferul) al căror interior poate să fie folosit, fără modificarea structurii, atît pentru transportul persoanelor cît şi pentru cel al mărfurilor.
    Următoarele elemente reprezintă caracteristicile generale de design pe care le au în general vehiculele de tipul celor care se clasifică la această poziţie:
    a)  prezenţa scaunelor permanente cu dispozitiv de siguranţă (de exemplu centuri de siguranţă sau puncte de ancorare şi accesoriile destinate instalării lor) pentru fiecare persoană sau puncte de ancorare permanente şi accesoriile pentru instalarea scaunelor şi dispozitivelor de siguranţă în partea din spatele şoferului şi a pasagerilor din faţă. Aceste scaune pot fi fixe sau rabatabile, sau pliate în punctele lor de ancorare;
    b)  prezenţa ferestrelor în spate pe două panouri laterale;
    c) prezenţa uneia sau a mai multe uşi culisante, pivotante sau care se ridică, cu ferestre pe panourile laterale sau pe spate;
    d) absenţa unui panou sau a unui perete despărţitor permanent între habitaclu şi partea din spate care poate fi utilizată pentru transportul de persoane sau de mărfuri;
    e) prezenţa în întreg interiorul vehiculului a elementelor de confort, a elementelor de finisare interioară şi accesoriilor analoge celor care sînt în habitaclurile autoturismelor (mochetă, ventilare, iluminare interioară, scrumiere).
    Clasificarea autovehiculelor la poziţia tarifară 8704 ”Autovehicule pentru transportul mărfurilor” este determinată de anumite caracteristici care indică faptul că sînt concepute pentru transportul mărfurilor şi nu al persoanelor (poziţia 8703). Aceste caracteristici determină clasificarea autovehiculelor a căror greutate în sarcină maximă este, în general, sub 5 tone şi care prezintă fie partea din spate închisă separat, fie o platformă, în spate, descoperită, utilizată în special pentru transportul mărfurilor; aceste vehicule pot fi prevăzute în spate cu scaune de tip banchetă, fără centură de siguranţă, fără puncte de ancorare, fără amenajări pentru pasageri, care se rabate pe laterale pentru a putea fi utilizată întreaga platformă pentru transportul mărfurilor. Această categorie cuprinde în special autovehiculele denumite vehicule polivalente (de exemplu  vehicule de tip camionetă, vehicule de tip „pick-up” şi anumite vehicule utilizate în sport). Următoarele elemente reprezintă caracteristicile generale de design pe care le au vehiculele de tipul celor care se clasifică la această poziţie:
    a) prezenţa scaunelor de tip banchetă, fără dispozitiv de siguranţă (de exemplu centuri de siguranţă sau puncte de ancorare şi accesorii pentru instalarea lor), fără amenajări pentru pasageri în partea din spatele şoferului şi pasagerilor din faţă. Aceste scaune pot fi rabatate pentru a permite utilizarea integrală a planşeului din spate pentru transportul mărfurilor (vehiculele de tip camionetă), sau a platformei separate (vehiculele de tip ”pick-up”);
    b) prezenţa unei cabine separate pentru şofer şi pasageri, ca şi a unei platforme deschise, separată, prevăzută cu părţi laterale fixe şi un capac rabatabil (vehiculele de tip  „pick-up”);
    c) absenţa ferestrei din spate pe cele două panouri laterale; prezenţa uneia sau a mai multe uşi culisante, pivotante sau care se ridică, fără ferestre pe panourile laterale sau pe spate, pentru a permite încărcarea şi descărcarea mărfurilor (vehiculele de tip camionetă);
    d) prezenţa unui panou sau perete despărţitor permanent între habitaclu şi partea din spate;
    e) lipsa elementelor de confort, a elementelor de finisare interioară şi a accesoriilor pe platforma de încărcare, analoge celor din habitaclurile autoturismelor (de exemplu mochetă, ventilare, iluminare interioară, scrumiere).
    Clasificarea vehiculelor polivalente, de tip furgonetă, formate din două compartimente, separate printr-un panou sau perete despărţitor, indisolubil legat de corpul vehiculului, extins de la plafon pînă la podea, din care un compartiment este preconizat pentru transportul persoanelor şi celălalt pentru transportul mărfurilor se efectuează reieşind din rezultatele aplicării formulei de mai jos, partea stîngă a căreia reprezintă sarcina compartimentului marfar, iar partea dreaptă sarcina compartimentul destinat transportului de pasageri:
    GRm – (Mp + N x 70) < >  N x 70,  unde:
    GRm – greutatea în sarcină maximă, în kg, din punct de vedere tehnic.
    Greutatea în sarcină maximă este greutatea totală mobilă maximă specificată de către constructor. Această greutate cuprinde: greutatea proprie a vehiculului, greutatea sarcinii maxime prevăzute (a încărcăturii), greutatea şoferului şi greutatea maximă a  carburantului;
    Mp –masa proprie, kg.
    Prin Masa  proprie se înţelege  masa vehiculului pregătit  pentru condus, inclusiv masa lichidului de răcire, lubrifianţilor,  90% combustibil, 100%  alte lichide, sculelor,  roţii de rezervă şi a şoferului (75kg).
    N - numărul de locuri, cu excepţia conducătorului auto.
    În cazul în care compartimentul mărfar este mai mare decît compartimentul destinat transportului de pasageri, vehiculele nominalizate vor fi clasificate la poziţia tarifară 8704. În caz contrar sau dacă aceste valori sînt egale–la poziţia tarifară 8703.
    Clasificarea vehiculelor de  tip ”pick-up”  (vehicul constituit din două părţi separate, şi anume o cabină închisă pentru transportul persoanelor şi  un spaţiu deschis sau acoperit pentru transportul mărfurilor) la poziţia tarifară 8704  se efectuează dacă întrunesc una din următoarele condiţii:
    - lungimea  maximă  internă, la sol, a spaţiului destinat transportului de mărfuri reprezintă mai mult  de 50 % din lungimea ampatamentului (distanţa dintre axele osiilor extreme) vehiculului. Această condiţie se aplică numai în cazul dacă nu au fost efectuate oricare modificări de design ce ar afecta schimbarea lungimii ampatamentului, lungimii platformei pentru marfă;
    - are mai mult de două axe;  sau
    - dacă în urma aplicării formulei expuse mai sus, compartimentul marfar  este mai mare decît compartimentul destinat transportului de pasageri.
    Clasificarea autovehiculelor de tip ”quadrociclu” (unităţi de transport pe patru roţi, cu şasiu tubular prevăzut cu sistem de conducere de tip automobil) şi  autovehiculelor de tip ”triciclu” (vehicul cu trei roţi, montat pe un şasiu în formă de T) echipate cu şa de tip motocicletă, cu volan pentru dirijare tip bicicletă, cu o transmisie automata sau fără, cu un revers de viteze, cu frîne în faţă şi spate, acţionat de un motor cu un cilindru în patru timpi se efectuează la poziţia tarifară 8703, dacă sînt bazate pe principiul Akkerman. Principiul Akkerman defineşte geometria de direcţie, care se aplică  în  vederea asigurării  unghiului corect de cotire a roţilor de direcţie, atunci cînd  trec o curbă.
    La poziţiile tarifare 8701, 8702, 8703, 8704 şi 8705 prin ”vehicule noi” se înţelege vehicule care nu au fost niciodată înmatriculare. Prin „vehicule uzate” se înţelege vehiculele care au fost înmatriculate cel puţin o dată.