DCCA155/2011
ID intern unic:  341409
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE Nr. 155
din  11.11.2011
cu privire la rezultatele monitorizării generale a serviciilor de programe
ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, „Prime”, „2Plus”, „Ren TV
Moldova” şi „TV Com”
Publicat : 16.12.2011 în Monitorul Oficial Nr. 222-226     art Nr : 2026
    Monitorizarea generală a serviciilor de programe ale posturilor de televiziune „Prime”, „2Plus”, „Ren TV Moldova” şi „TV Com” a fost efectuată, în temeiul art. 37 alin. (1) din Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 26.07.2006, pe parcursul a 5 zile fiecare, iar postul public de televiziune „Moldova 1” pe parcursul a 7 zile.
    Rezultatele monitorizărilor au constatat următoarele:
    Postul public de televiziune „Moldova 1”, monitorizat în perioada 27.09 - 03.10.2011:
    • Derogare de la prevederile art. 1 al Deciziei CCA nr. 21 din 26.02.2008, care stipulează: „Posturile TV, aflate sub jurisdicţia Republicii Moldova, începând cu 1 mai curent, vor interpreta în limbajul mimico-gestual sau prin titrare sincron cel puţin un buletin de ştiri din timpul zilnic de emisie”. În perioada monitorizată, nici o emisiune informativă nu a fost însoţită de interpretare mimico-gestuală sau titrare sincron.
    • Derogare de la prevederile art. 21 alin. (1) din Codul audiovizualului, care prevede: „Publicitatea şi tele-shoppingul se difuzează grupat, fiind uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi fiind separate de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice”. Postul de televiziune „Moldova 1” a difuzat publicitate nedelimitată la:
    - 27.09.2011 - „Черный Жемчуг” şi produsul farmaceutic “Цистон” (19:29; 21:33);
    - 28.10.2011 - „Черный Жемчуг” (08:40; 13:51; 14:28; 19:31; 21:35), „Цистон” (19:32; 21:36) şi „Лив 52” (21:37);
    - 29.09.2011 - „Цистон” (19:29; 21:35), „Черный Жемчуг” (08:46; 13:50; 14:30; 19:27; 21:33), „Лив 52” (21:36);
    - 30.09.2011 - „Лив 52” (19:29; 21:34);
    - 01.10.2011 - „Черный Жемчуг”, din cadrul rubricii „Meteo”, nu a fost delimitată (09:00; 19:25; 21:29);
    - 03.10.2011 - „Himalaya” (19:29; 19:30; 21:33) şi „Черный Жемчуг” (21:32).
    • Derogare de la prevederile art. 13 alin. (8) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.97, care stipulează: “Publicitatea privind una şi aceeaşi marfă (lucrare, serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de două ori, cu o durată totală de pînă la două minute, pe parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă”:
    - Spotul publicitar pentru compania „Orange” a fost difuzat de trei ori timp de o oră de emisie la data de 27.09.2011: 19:00 (19:30; 19:33; 19:55); 28.09.2011: 19:00 (33:49; 37:51; 57:27) şi 29.09.2011: 19:00 (30:20; 33:54; 55:52).
    • Derogare de la prevederile art. 12 al Deciziei CCA nr. 133 din 23.12.2009, care prevede: “Spoturile publicitare ale băuturilor alcoolice se vor încheia cu avertismentul sonor şi vizual: „Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii” (avertismentul în cauză trebuie să fie uşor recepţionat). Astfel, la data de 01.10.2011 (20:58; 21:55) şi 02.10.2011 (19:31; 20:58; 22:06) spotul publicitar pentru vinul  „Fabula” nu a conţinut avertismentul sonor şi vizual: „Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătăţii”.
    Postul de televiziune „Prime”, monitorizat în perioada 24-28.10.2011:
    • Derogare de la prevederile art. 22 alin. (3) din Codul audiovizualului, care stipulează: „Volumul spoturilor de publicitate nu poate depăşi 12 minute pe oră”:
    - 25.10.2011 - Volumul spoturilor de publicitate a fost depăşit la orele: 08:00 (12:35); 09:00 (12:10);
    - 26.10.2011 - Volumul spoturilor de publicitate a fost depăşit la orele: 07:00 (12:36); 08:00 (12:56);
    - 27.10.2011 - Volumul spoturilor de publicitate a fost depăşit la orele: 07:00 (12:13); 08:00 (12:50); 22:00 (12:29).
    • Constatări la grila de emisie:
    - 24.10.2011 – A lipsit emisiunea „Seara tîrziu cu Dorin Scobioală” (02:30). Au fost difuzate emisiuni care nu erau prevăzute în grila de emisie: „Da sau Nu” (03:00); „VIP Confidenţe” (04:06); „Replica” (04:43); „Новости” – program informativ din  Federaţia Rusă (12:08, 18:11);
    - 26.10.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: „Game show” (04:00); „Serial” (18:20);
    - 27.10.2011 – Au lipsit următoarele emisiuni: „Game show” (04:00); „Serial” (18:20);
    - 28.10.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: „Legea şi omul” (02:30); „Prima sursă” (03:00); „Game show” (04:00); „Seara cu Dorin Scobioală” (23:10). Au fost difuzate emisiuni care nu erau prevăzute în grila de emisie: „Человек и закон” (00:00); „Новости” (00:15; 06:00:12; 12:08; 15:10); „Ştirile Prime” (01:25); „De facto” (01:54); „Prima oră” (02:01); „Salutare naţiune cu Andrei Gheorghe” (03: 50); „VIP Confidenţe” (05:19); „Обручальное кольцо” (15:57).
    Postul de televiziune „2 Plus”, monitorizat în perioada 27.09 - 01.10.2011:
    • Constatări la grila de emisie:
    - 27.09.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: Emisiuni locale cu caracter cultural, social, cognitiv (04:00); Emisiuni locale despre sănătate, emisiune culinară (05:00); „Matinal” – emisiune locală, cu caracter cognitiv, social, cultural, educativ (06:00, 09:30); Program achiziţionat, cognitiv (10:00); Emisiune locală, socială, cognitivă, culturală, educativă (15:30); Emisiunea locală „Talk-show” cu abordarea problemelor sociale, culturale (16:30); „Reporter”, buletin informativ, local (18:00).
    - 29.09.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: „Programul matinal” (06:00); Program cu caracter informativ, cognitiv, social, cultural (08:30); Program cultural (10:00; 14:45); Emisiunea locală, socială, cognitivă, culturală, educativă (15:30); Programul social (21:15); Au fost difuzate filme care nu erau prevăzute în grila de emisie (04:20; 09:00; 14:47; 21:03).
    - 30.09.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: Emisiune locală despre copii (02:20); Emisiune locală “Talk-show” cu abordarea problemelor sociale, culturale (16:30); Program achiziţionat muzical (21:30, 22:30); “Matinal” (09:30); Program achiziţionat, divertisment (10:10); Desene animate (13:00); „Reporter” (18:00).
    - 01.10.2011 - Au lipsit următoarele emisiuni: „Reporter” (03:00); „Desene animate” (10:00); „Serial” (14:45).
    • Derogare de la prevederile art. 22 alin. (4) din Codul audiovizualului, care prevede: “Emisiunea de teleshopping durează fără întrerupere nu mai puţin de 15 minute”. Astfel, emisiunea “Teleshopping” a avut o durată, în medie, de 10 minute la data de 28.09.2011 (12:15), 29.09.2011 (12:06) şi 30.09.2011 (12:16).
    Postul de televiziune „Ren TV Moldova”, monitorizat în perioada 27.09 - 01.10.2011:
    • Derogare de la prevederile art. 22 alin. (4) din Codul audiovizualului, care prevede: „Emisiunea de tele-shopping durează fără întrerupere nu mai puţin de 15 minute. Numărul maxim de emisiuni de teleshopping pe zi poate fi opt şi durata lor totală nu poate depăşi trei ore.”:
    - 27.09.2011 - Emisiunea Teleshopping de la ora 19:23:38 a durat 02 min. 05 sec.;
    - 28.09.2011 - Emisiunea Teleshopping de la ora 19:23 a durat 02 min. 05 sec.;
    - 29.09.2011 - Emisiunea Teleshopping  de la ora 19:11 a durat 02 min. 04 sec.;
    - 01.10.2011 - Emisiunea Teleshopping de la ora 12 a avut o durată de 10 minute.
    • Derogare de la prevederile art. 19 alin. (10) din Codul audiovizualului, care stipulează: „Publicitatea pentru produsele farmaceutice şi tratamentele medicale pentru care este necesară o prescripţie medicală este interzisă. Radiodifuzorii prin al căror intermediu se face publicitate produselor farmaceutice şi tratamentelor medicale ce nu necesită prescripţie medicală vor include în mesajul publicitar recomandarea de a se adresa medicului sau farmacistului în cazul manifestării de reacţii adverse şi vor plasa pe ecran, pentru 5 secunde sau pe tot parcursul clipului publicitar, numărul licenţei de comercializare eliberate de organul de stat abilitat”:
    - 28.09.2011 – Pe parcursul difuzării spotului publicitar pentru Centrul medical „Încredere” (13:48) pe ecran nu a fost afişat numărul licenţei pentru tratamentele medicale eliberat de organul de stat abilitat;
    - 29.09.2011 - Pe parcursul difuzării spotului publicitar pentru Centrul medical „Încredere” (13:35, 13:47) pe ecran nu a fost afişat nr. licenţei de activitate.
    • Derogare de la prevederile art. 21 alin. (1) din Codul audiovizualului, care stipulează: „Publicitatea şi teleshoppingul se difuzează grupat, fiind uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi fiind separate de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice”. Astfel, la data de:
    - 27.09.2011 - s-a făcut publicitate nedelimitată (căzi de baie de producţie rusească), prin titre în regim teletype, în segmentele de timp: 17:53; 17:53; 21:35; 21:36; 22:16; 22:17 şi pentru produsul alimentar „Haiduc”, cu textul: „это полезный и вкусный продукт для ежедневного поребления, прекрасный заменитель обычного хлеба. При регулярном потреблении Вы улучшите свое состояние здоровья и избавитесь от лишнего веса” în segmentele de timp: 18:39; 18:40; 19:39; 19:39; 21:06; 21:06; 21:16; 21:17.
    - 28.09.2011 – s-a făcut publicitate nedelimitată pentru produsul alimentar „Haiduc” în următoarele segmente de timp: 20:42; 20:43; 21:58. Spoturile publicitare nu au fost delimitate de secvenţa ulterioară a serviciului de programe la orele: 13:48; 20:11; 20:34; 21:00; 21:30; 21:54; 22:29; 23:02;
    - 29.09.2011 - s-a făcut publicitate nedelimitată (căzi de baie de producţie rusească) prin titre, regim teletype, în segmentele de timp: 11:41; 11:55; 20:24; 20:48. Spoturile publicitare nu au fost delimitate de secvenţa ulterioară a serviciului de programe la orele: 13:37; 13:49; 18:39; 19:55; 20:11; 20:32; 21:16; 21:40; 22:20; 22:56.
    - 30.09.2011 - s-a făcut publicitate nedelimitată, pe banda rulantă, pentru produsul alimentar „Haiduc” în următoarele segmente de timp: 20:13; 20:44; 21:05; 21:26;
    - 01.10.2011 - spoturile publicitare de la orele: 17:27; 18:32; 19:48; 20:51; 21:43; 22:40 au fost delimitate doar la început de alte părţi ale serviciului de programe.
    • Derogare de la prevederile art. 13 alin. (8) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.97, care stipulează: “Publicitatea  privind una şi aceeaşi marfă (lucrare,  serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de  două  ori, cu o durată totală de pînă la două minute,  pe  parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă”:
    - 27.09.2011 - Spoturile publicitare pentru sala de forţă „Fitness club Doza” (20:11; 20:31; 20:52) şi pentru produsul Хлебцы „Haiduc” (21:06; 21:16; 21:17) au fost difuzate de 3 ori timp de o oră de emisie;
    - 28.09.2011 - Spoturile publicitare pentru postul de televiziune „Busuioc TV” (20:12; 20:35; 20:59) şi pentru sala de forţă „Fitness club Doza” (20:12; 20:36; 20:59) au fost difuzate de 3 ori timp de o oră de emisie.
    Postul de televiziune „TV Com”, monitorizat în perioada 27.09 - 01.10.2011:
    • Derogare de la prevederile art. 19 alin. (10) din Codul audiovizualului, care prevede: „Publicitatea pentru produsele farmaceutice şi tratamentele medicale pentru care este necesară o prescripţie medicală este interzisă. Radiodifuzorii prin al căror intermediu se face publicitate produselor farmaceutice şi tratamentelor medicale ce nu necesită prescripţie medicală vor include în mesajul publicitar recomandarea de a se adresa medicului sau farmacistului în cazul manifestării de reacţii adverse şi vor plasa pe ecran, pentru 5 secunde sau pe tot parcursul clipului publicitar, numărul licenţei de comercializare eliberate de organul de stat abilitat”:
    - 27.09.2011 - Spotul publicitar al serviciilor de chirurgie oftalmologică (20:51, 21:53, 23:21) conţine doar adresa la care acestea sînt oferite (str. Zelinski, 15) şi nr. de telefon, lipseşte nr. licenţei.
    - 28.09.2011 - Spoturile publicitare pentru Centrul „Доктор Борменталь”  (09:35, 18:35, 19:56, 21:59) şi „Микрохирургия глаз” (19:55, 20:52, 21:57) nu au fost însoţite de numărul licenţei de activitate.
    - 30.09.2011 - Spoturile publicitare pentru Centrul medical „Доктор Борменталь” (07:57; 09:36; 18:34; 20:34; 21:58; 22:56) şi Clinica de microchirurgie „Феодорова” (20:59; 21:56; 22.54) nu au inclus numărul licenţei de activitate eliberat de organul de stat abilitat pentru tratamentele medicale.
    • Derogări de la prevederile art. 13 alin. (8) din Legea cu privire la publicitate, care stipulează: „Publicitatea  privind una şi aceeaşi marfă (lucrare, serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de  două  ori, cu o durată totală de pînă la două minute,  pe  parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă”. Respectiva prevedere a fost încălcată la:
    - 27.09.2011 - la ora 09:00 - „Unite” (09:01, 09:03, 09:36, 09:39), „Shoping MallDova” (09:00, 09:36, 09:59) şi ora 22 - Jumbo (22:20, 22:22, 22:58).
    - 29.09.2011 - la ora 09:00 - „Activia” (09:02, 09:22, 09:47), „Старый Мелник” (09:02, 09:25, 09:47), „Unite3G” (09:03, 09:21, 09:45), „Universalbank” (09:05, 09:26, 09:49) şi ora 16:00 – „Almagel” (16:00, 16:28, 16:56), „Calgon” (16:00, 16:29, 16:56), „Nurofen pentru copii” (16:02, 16:31, 16:57), „Старый Мелник” (16:00, 16:31, 16:57).
    • Derogare de la prevederile art. 22 alin. (3) din Codul audiovizualului, care prevede:  “Volumul spoturilor de publicitate nu poate depăşi douăsprezece minute pe oră”. Astfel, volumul spoturilor publicitare a fost depăşit la:
    - 27.09.2011 - 09:00 (14:39);
    - 28.09.2011 - 21:00 (15:30);
    - 29.09.2011 - 09:00 (18:58); 11:00 (19:12); 16:00 (14:32); 20:00 (12:37); 21:00 (14:41); 22:00 (13:04);
    - 30.09.2011 - 08:00 (14:22); 09:00 (13:11); 19:00 (13.08); 21:00 (16:02); 22:00 (15:08);
    - 01.10.2011 - 20:00 (12:37).
    • Derogare de la prevederile art. 22 alin. (1) din Legea cu privire la publicitate, care stipulează: „...prin  sponsorizare se înţelege acordarea de către  o persoană fizică sau juridică  (sponsor)  a  unor aporturi sub formă de mijloace financiare, bunuri, produse ale activităţii intelectuale, prestare de servicii, realizare de lucrări unei alte persoane fizice sau juridice (sponsorizate) la pregătirea şi desfăşurarea unor activităţi şi programe de interes social. În cadrul acestor activităţi şi programe, publicitatea sponsorului se difuzează în condiţiile contractului de sponsorizare.”. Astfel, filmele „Адвокатессы Дело” şi „Жажда”, retransmise de la postul „РТР”, au fost sponsorizate de produsul autohton “Glykofit” la data de 28.09.2011 (21:31 şi 23:34) şi 30.09.2011 (00:04; 22:05; 22:24; 22:51; 23:48), iar la data de 01.10.2011, filmul retransmis „Надежда как свидетельство жизни” a fost sponsorizat de produsele farmaceutice „Choliver” (20:13) şi „Otilin” (23:21).
    • La data de 27.09.2011, ora 21:25, a fost difuzată o emisiune de producţie proprie – prognoza meteo, cu o durată de 37 de secunde, realizată rudimentar, prin titre, şi sponsorizată de marca „Onduline”, a cărei publicitate a fost difuzată înainte şi după prognoză. În calitatea sa de distribuitor de servicii, în lipsa licenţei de emisie, „TV Com” nu este în drept să realizeze emisiuni proprii.
    Ca urmare a dezbaterilor din cadrul şedinţei publice şi atestării faptului că în grila de emisie a posturilor de televiziune „Prime” şi „2Plus” se regăsesc emisiuni care deja nu mai sunt difuzate în serviciile de programe ale acestora, dar şi apariţia unor emisiuni noi care, la rîndul lor, nu se regăsesc în grilă, membrii CCA au recomandat administratorilor posturilor nominalizate să prezinte, în termen de 15 zile, grilele de emisie actualizate şi concepţiile generale ale serviciilor de programe în cazul modificării acestora.
    În temeiul celor constatate, în conformitate cu art. 37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului
DECIDE:
    Art. 1. A aplica avertizare publică IPNA Compania „Teleradio Moldova”, fondatoarea postului public de televiziune „Moldova 1”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (8) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.1997, art. 21 alin. (1) din Codul audiovizualului, art. 1 al Deciziei CCA nr. 21 din 26.02.2008 şi art. 12 al Deciziei CCA nr. 133 din 23.12.2009, în conformitate cu art. 38, alin. (3) din Codul audiovizualului.
    Art. 2. A aplica o amendă în valoare de 5400 lei întreprinderii “TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Ren TV Moldova”, pentru derogări de la prevederile art. 13 alin. (8) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.1997, art. 19 alin. (10), art. 21 alin. (1), şi art. 22 alin. (4) din Codul audiovizualului, în conformitate cu art. 38 alin. (2), lit. h) şi alin. (3) din Codul audiovizualului.
    Art. 3. A aplica o amendă în valoare de 5400 lei întreprinderii “TV-Comunicaţii Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „TV Com”, pentru derogări de la prevederile art. 13 alin. (8), art. 22 alin. (1) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.1997, art. 19 alin. (10) şi art. 22 alin. (3) din Codul audiovizualului, în conformitate cu art. 38 alin. (2), lit. h) şi alin. (3) din Codul audiovizualului.
    Art. 4. Întreprinderile ÎCS ”PRIME TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime” şi întreprinderii Î.C.S.„TELEFE M INTERNAŢIONAL” SRL, fondatoarea postului de televiziune „2 Plus”, vor prezenta în termen de 15 zile grilele de emisie actualizate şi concepţiile generale ale serviciilor de programe în cazul modificării acestora.
    Art. 5. Administratorii posturilor de televiziune „Moldova 1”, „Ren TV Moldova” şi „TV Com” vor prezenta, în termen de 15 zile, un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării încălcărilor atestate.
    Art. 6. În conformitate cu prevederile Deciziei CCA nr. 96 din 17.10.2008, posturile de televiziune „Moldova 1”, „Ren TV Moldova” şi „TV Com” vor comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în vigoare.
    Art. 7.  Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare.
    Art. 8. Prezenta decizie va fi publicată  în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a CCA.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI COORDONATOR
    AL AUDIOVIZUALULUI                                                 Marian POCAZNOI

    Secretar                                                                              Dorina Curnic

    Nr. 155. Chişinău, 11 noiembrie 2011.