*HCNPFC13/3/2008 Versiunea originala
ID intern unic:  341643
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 13/3
din  03.04.2008
cu privire la aprobarea unor regulamente
Publicat : 03.06.2008 în Monitorul Oficial Nr. 97-98     art Nr : 298     Data intrarii in vigoare : 03.06.2008
    În vederea executării prevederilor art. 20 alin. (2), art. 21, art. 29, art. 31 alin. (8) lit. a) şi lit. b), art. 48 alin. (3) lit. f) şi art. 49 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 407-XVI din 21 decembrie 2006 „Cu privire la asigurări” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 47-49, art. 213), în temeiul prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3, art. 4 alin. (1) şi alin.(2), art. 8 lit. b) şi lit. g), art. 21 alin. (1) şi art. 22 alin. (1) şi alin. (2) din Legea nr. 192 – XIV din 12.11.1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 117 – 126 BIS), pct. 5 lit. b) şi lit. g) şi pct. 7.3 lit. c) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, aprobat prin Hotărîrea nr. 48/5 din 27.09.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007,  nr. 157 – 160, art. 587),
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă Regulamentul privind eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat a asigurătorilor / reasigurătorilor, conform anexei nr.1.
    2. Se aprobă Regulamentul privind cerinţele faţă de acţionarii semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor şi condiţiile faţă de deţinerea participaţiilor calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, conform anexei nr. 2.
    3. Se aprobă Regulamentul cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorilor / reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări, conform anexei nr. 3.
    4. Se abrogă Ordinul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Asigurărilor şi Fondurilor Nestatale de Pensii nr. 81 din 30.11.2005 cu privire la aprobarea Listei documentelor suplimentare necesare pentru eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat a organizaţiilor de asigurare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 9-12, art. 35).
    5. Prezenta Hotărîre intră în vigoare din data publicării. 

    PREŞEDINTELE COMISIEI
    NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE                                     Mihail Cibotaru

    Nr. 13/3. Chişinău, 3 aprilie 2008.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Comisiei Naţionale a
Pieţei Financiare
nr. 13/3 din 3 aprilie 2008
REGULAMENTUL
privind eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat
a asigurătorilor / reasigurătorilor

Capitolul I
Dispoziţii generale
   1. Prezentul Regulament cu privire la eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat a asigurătorilor / reasigurătorilor (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr. 407 – XVI din 21.12.2006 „Cu privire la asigurări” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 47-49, art. 213) şi legislaţiei privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice, şi stabileşte condiţiile în baza cărora Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) eliberează avizul prealabil de înregistrare de stat a asigurătorului / reasigurătorului.
    2. În conformitate cu art. 57 alin. (9) din Legea cu privire la asigurări, prevederile prezentului Regulament se aplică tuturor asigurătorilor / reasigurătorilor, indiferent de forma lor juridică de organizare.
Capitolul II
Cererea pentru eliberarea avizului prealabil
    3. Cererea pentru primirea avizului prealabil, întocmită în scris de către fondatorii asigurătorului / reasigurătorului şi pachetul de documente se prezintă Comisiei Naţionale în limba de stat a Republicii Moldova. În cazul în care cererea şi pachetul de documente sînt întocmite într-o altă limbă, acestea se traduc în limba de stat a Republicii Moldova şi se legalizează.
    4. Cererea va fi înregistrată şi primită de către Comisia Naţională spre examinare, exclusiv în cazul anexării la aceasta a pachetului de documente prevăzut în prezentul Regulament.
Capitolul III
Procedura eliberării avizului prealabil
pentru înregistrarea de stat a asigurătorului / reasigurătorului

    5. Documentele care urmează a fi anexate la cererea de eliberare a avizului prealabil.
    1) La cererea pentru eliberarea avizului prealabil al Comisiei Naţionale se anexează următorul pachet de documente:
    a) contractul de societate, întocmit în conformitate cu prevederile art. 33 din Legea nr. 1134 – XIII din 02.04.1997 „Privind societăţile pe acţiuni” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 38 – 39, art. 332), la care se anexează proiectul statutului în care să se reflecte suplimentar şi informaţia despre categoria de activitate a asigurătorului / reasigurătorului (asigurări generale, asigurări de viaţă sau reasigurare exclusivă);
    b) documente şi informaţii despre acţionarii semnificativi - persoane fizice şi anume:
    - copia actului de identitate, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate prim semnătură olografă;
    - cazierul judiciar;
    - cota anunţată de participare în capitalul asigurătorului / reasigurătorului – numărul acţiunilor subscrise, preţul de cumpărare pentru fiecare acţiune, preţul total de cumpărare şi cota finală de participare în capitalul asigurătorului / reasigurătorului în procente;
    - locul de muncă în prezent şi funcţia ocupată;
    - lista cu participările la capitalul social la alte societăţi comerciale, însoţită de copii legalizate ale documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotelor respective; 
    - declaraţie scrisă şi autentificată notarial, precum că plata pentru acţiuni va fi efectuată numai din mijloacele băneşti proprii, inclusiv cu indicarea sursei şi mărimii mijloacelor utilizate pentru procurarea acţiunilor asigurătorului / reasigurătorului;
    - în dependenţă de sursa şi suficienţa veniturilor care vor fi utilizate la procurarea acţiunilor se prezintă: certificate eliberate de la locurile de muncă (cu semnăturile conducătorului şi contabilului-şef autentificate cu ştampila întreprinderii), care atestă obţinerea veniturilor din activitatea profesională; şi / sau copii legalizate ale documentelor primare ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei deţinute în capitalul unei societăţi comerciale, şi / sau copiile legalizate ale documentelor primare care atestă dreptul de proprietate asupra altor bunuri (obţinute cu titlu de donaţie, moştenire etc.); şi / sau alte documente ce confirmă obţinerea veniturilor din surse similare care demonstrează provenienţa şi suficienţa mijloacelor băneşti proprii pentru procurarea acţiunilor asigurătorului / reasigurătorului;
    c) documente şi informaţii despre acţionarii semnificativi – persoane juridice şi anume:
    - denumirea şi sediul;
    - numărul contului bancar şi banca în care se deserveşte;
    - cota anunţată de participare în capitalul asigurătorului / reasigurătorului – numărul acţiunilor subscrise, preţul de cumpărare pentru fiecare acţiune, preţul total de cumpărare şi cota finală de participare în capitalul asigurătorului / reasigurătorului în procente;
    - lista acţionarilor (asociaţilor) ce posedă cinci la sută sau mai mult din capitalul social al persoanei juridice;
    - sursa şi mărimea mijloacelor utilizate pentru procurarea acţiunilor asigurătorului / reasigurătorului;
    - rapoartele financiare pentru ultimii trei ani de activitate, precedenţi datei depunerii cererii;
    - declaraţie scrisă semnată de persoana cu funcţie de răspundere a persoanei juridice, precum că plata pentru acţiuni va fi efectuată numai din mijloacele băneşti proprii ale persoanei juridice;
    - copia certificatului de înregistrare de stat, legalizată de notar;
    - extras din Registrul de stat al persoanelor juridice, privind cotele de participare (pachete de acţiuni) deţinute în capitalul social al altor persoane juridice şi / sau extras din Registrul de stat al valorilor mobiliare;
    d) pentru confirmarea administratorului asigurătorului / reasigurătorului se prezintă informaţiile şi documentele indicate la pct. 11 din Regulamentul privind cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorilor / reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări;
    e) procesul-verbal sau decizia organului competent în adoptarea deciziei de a participa în calitate de acţionar semnificativ al asigurătorului / reasigurătorului;
    f) studiul de fezabilitate, care să cuprindă cel puţin următoarele:
    - scurtă prezentare a activităţii ce urmează a fi desfăşurată;
    - scurtă pronosticare economico-financiară, care să cuprindă calculul estimativ al resurselor financiare necesare susţinerii şi desfăşurării activităţii de asigurare / reasigurare;
    - natura angajamentelor sau a riscurilor pe care asigurătorul / reasigurătorul îşi propune să le acopere;
    - principiile programului de reasigurare, care să cuprindă următoarele elemente principale: categoriile de asigurări, tipul de contract de reasigurare, reţinerea maximă pe risc sau eveniment, principalii reasigurători şi procentul preconizat de a fi subscris de fiecare, sau notă care să justifice, că programul de reasigurare nu este necesar;
    - prezentarea principalelor canale de distribuţie a produselor de asigurare care se intenţionează să fie utilizate, cuprinzînd detalii privind modul de recrutare şi instruire a agenţilor de asigurare şi lista cuprinzînd principalii brokeri de asigurare şi / sau de reasigurare;
    - structura organizatorică cu precizarea răspunderilor şi limitelor de competenţă pentru persoanele cu funcţie de răspundere în cadrul asigurătorului / reasigurătorului;
    - lista cuprinzînd persoane fizice sau juridice ale căror servicii intenţionează să se utilizeze: auditori, bănci, jurişti, actuari, consultanţi financiari, consultanţi manageriali, autorizaţi sau atestaţi în domeniile respective;
    - politica de investiţii cu menţionarea principalelor domenii de investire şi a coeficientului de lichiditate, urmărindu-se stabilirea concordanţelor între tipurile de obligaţii şi activele aflate în reprezentarea acestora;
    - posibilităţi de dotare cu software specializat corespunzător pentru evidenţele care să permită întocmirea rapoartelor cerute de Comisia Naţională;
    g) documentul legalizat ce confirmă împuternicirile solicitantului pentru depunerea cererii din numele fondatorilor, după caz;
    h) denumirea băncilor prin intermediul cărora asigurătorul / reasigurătorul îşi va desfăşura operaţiunile.
    2) Pentru fondatorul – persoană fizică, nerezident al Republicii Moldova se prezintă:
    a) copia actului de identitate, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate prim semnătură olografă;
    b) cazierul judiciar sau un document echivalent, emis de o autoritate administrativă sau judiciară competentă a statului de reşedinţă;
    c) declaraţie de venit global întocmită în conformitate cu legislaţia din ţara sa de origine (reşedinţă), vizată de autoritatea fiscală, sau după caz, certificată conform legislaţiei din ţara respectivă, pentru anul precedent depunerii cererii; în cazul în care legislaţia din ţara sa de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va da o declaraţie autentificată notarial, tradusă şi legalizată în limba de stat a Republicii Moldova, care să ateste veniturile obţinute.
    3) Suplimentar documentelor indicate la subpunctul 1) lit. c) – e), pentru fondatorul – persoană juridică, nerezident al Republicii Moldova, se prezintă:
    a) un document eliberat de organul de supraveghere a asigurărilor, corespunzător din ţara sa, ce confirmă că îi este permisă participarea la capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, rezident al Republicii Moldova, sau o declaraţie precum că, în conformitate cu legislaţia statului respectiv, un astfel de permis nu se solicită;
    b) documentul emis de autoritatea competentă a statului de reşedinţă, emisă cu cel puţin 3 luni înainte de data depunerii cererii, din care să rezulte că persoana juridică este legal constituită şi înregistrată;
    c) copia autentificată a actului de constituire a societăţii.
    4) Persoana fizică sau juridică, care intenţionează să deţină zece la sută sau mai mult din acţiunile cu drept de vot ale asigurătorului / reasigurătorului trebuie să corespundă prevederilor pct. 3 din Regulamentul privind cerinţele faţă de acţionarii semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor şi condiţiile faţă de deţinerea participaţiilor calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului.
    6. Eliberarea avizului prealabil.
    1) Comisia Naţională decide asupra eliberării avizului prealabil, dacă sînt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) din studiul de fezabilitate prezentat rezultă că asigurătorul (reasigurătorul) va dispune de suficiente resurse financiare pentru desfăşurarea activităţii de asigurare / reasigurare  şi va poseda logistica corespunzătoare (imobile, calculatoare, mobilier, autovehicule, soft-uri, etc.) care să asigure şi să garanteze activitatea operaţională corespunzătoare;
    b) din organigrama societăţii şi a altor documente se probează respectarea ulterioară a normelor de prudenţă prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. a) şi lit. b) din Legea cu privire la asigurări;
    c) în cazul unui asigurător străin, se va face dovadă că în ţara în care este înregistrat s-a constituit legal şi îşi desfăşoară activitatea de asigurare în corespundere cu legislaţia statului unde îşi are sediul.
    2) Avizul prealabil acordă dreptul  fondatorilor de a proceda la înregistrarea de stat a asigurătorului / reasigurătorului conform dispoziţiilor legale, dar nu garantează obţinerea dreptului de a exercita o activitate de asigurare.
    3) Avizul prealabil eliberat de către Comisia Naţională are putere juridică în decurs de 6 luni din ziua eliberării.
    4) Comisia Naţională nu eliberează avizul prealabil dacă:
    a) documentele şi informaţiile prezentate nu corespund prevederilor pct. 6 din prezentul Regulament;
    b) din documentele prezentate rezultă că:
    - societatea nu va avea posibilitatea să desfăşoare adecvat o activitate în conformitate cu Legea cu privire la asigurări, care să ofere asiguraţilor siguranţa necesară;
    - acţionarii semnificativi şi persoanele cu funcţii de răspundere nu îndeplinesc cerinţele stabilite prin actele normative ale Comisiei Naţionale;
    - există o formă de asociere prin care proprietatea asupra acţiunilor, inclusiv informaţia privind proprietarul de fapt al acţiunilor, nu este dezvăluită Comisiei Naţionale;
    c) mijloacele proprii ale fondatorului sînt insuficiente pentru plata acţiunilor;
    d) au fost prezentate informaţii false referitor la asigurătorul / reasigurătorul ce se înfiinţează şi la fondatorii acestuia;
    e) se constată unul din motivele de respingere a candidaturii persoanei pentru funcţia de administrator sau director executiv al asigurătorului / reasigurătorului, indicate în Regulamentul cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorilor / reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări.
    5) Comisia Naţională eliberează avizul prealabil pentru înregistrare de stat a asigurătorului / reasigurătorului în termen de o lună din data înregistrării în cancelaria sa a ultimului document prezentat.
    6) Comisia Naţională, în limitele termenului prevăzut la subpct. 5), îl înştiinţează în scris pe solicitant despre refuzul  eliberării avizului prealabil cu indicarea motivelor.
Capitolul IV
Procedura eliberării avizului prealabil pentru înregistrarea de stat
a  modificărilor şi  / sau completărilor operate în documentele
de constituire sau în datele asigurătorului / reasigurătorului
înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice

    7. Înregistrarea modificărilor şi / sau completărilor operate în documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului sau în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice este condiţionată de obţinerea avizului prealabil al Comisiei Naţionale şi se efectuează în modul şi în condiţiile prevăzute de legislaţie pentru înregistrarea de stat a asigurătorului / reasigurătorului.
    8. În vederea obţinerii avizului prealabil pentru înregistrarea modificărilor şi completărilor în documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului sau în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice, reprezentantul asigurătorului / reasigurătorului depune, la sediul Comisiei Naţionale, cerere scrisă, întocmită în limba de stat a Republicii Moldova.
    1) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil referitor la înregistrarea de stat a modificărilor în documentele de constituire privind majorarea capitalului social se anexează:
    a) copia procesului-verbal (sau extras din procesul-verbal) al organului competent pentru adoptarea deciziei de majorare a capitalului social şi aprobarea modificărilor şi completărilor operate în documentele de constituire şi datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice, autentificat în conformitate cu legislaţia;
    b) copia procesului-verbal (sau extras din procesul-verbal) al organului acţionarului – persoană juridică,  competent pentru adoptarea deciziei de participare la majorarea capitalului social al asigurătorului / reasigurătorului, autentificat în conformitate cu legislaţia;
    c) confirmare emisă de banca comercială autorizată privind vărsarea aporturilor băneşti suplimentare în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului; sau
    d) raportul de audit referitor la posibilitatea majorării capitalului social din contul capitalului propriu (profitul net sau capitalul de rezervă) al asigurătorului / reasigurătorului;
    e) raportul financiar pentru ultima perioadă de gestiune;
    f) raportul de evaluare a aporturilor în natură la capitalul social întocmit de către evaluatorul, care deţine licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare, care se prezintă după caz.
    Aporturile în natură la capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului nu se vor lua în calcul la majorarea capitalului social minim efectuată în condiţiile art. 57 alin. (4) lit. b) din Legea cu privire la asigurări;
    g) declaraţia acţionarului, precum că majorarea capitalului social al asigurătorului / reasigurătorului va fi efectuată numai din mijloace băneşti proprii;
    h) în dependenţă de sursa şi suficienţa veniturilor care vor fi utilizate la majorarea capitalului social al asigurătorului se prezintă:
    -  certificate eliberate de la locurile de muncă (cu semnăturile conducătorului şi contabilului – şef autentificate cu ştampila întreprinderii), care atestă obţinerea veniturilor din activitatea profesională; şi / sau
    - copii legalizate ale documentelor primare ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei deţinute în capitalul unei societăţi comerciale, şi / sau
    - copiile legalizate ale documentelor primare care atestă dreptul de proprietate asupra altor bunuri (obţinute cu titlu de donaţie, moştenire etc.); şi / sau
    - alte documente ce confirmă obţinerea veniturilor din surse similare care demonstrează provenienţa şi suficienţa mijloacelor băneşti proprii pentru majorarea capitalului social al  asigurătorului / reasigurătorului.
    2) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat în cazul  înstrăinării / distribuirii cotelor de participare sub 20% în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, cu formă juridică de organizare – societate cu răspundere limitată, se anexează:
    a) extras din procesul-verbal al adunării generale a asociaţilor asigurătorului / reasigurătorului privind înstrăinarea şi / sau distribuirea cotelor de participare în capitalul social  şi aprobarea modificărilor şi completărilor în documentele de  constituire, autentificat în conformitate cu legislaţia;
    b) extras din procesul-verbal al adunării generale a asociaţilor privind dobîndirea sau înstrăinarea cotelor de participare în capitalul social  al asigurătorului / reasigurătorului, în cazul asociatului - persoană juridică;
    c) contractul de înstrăinare a cotei de participare (copie şi original).
    3) Persoanelor fizice şi juridice, care devin pentru prima dată acţionari semnificativi direcţi sau indirecţi, indiferent de cota de participare la capitalul social al unui asigurător / reasigurător, li se aplică condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească  acţionarii unui asigurător / reasigurător, prevăzute în Regulamentul privind cerinţele faţă de acţionarii semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor şi condiţiile faţă de deţinerea participaţiilor calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului.
    4) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor operate în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice referitor la schimbarea denumirii asigurătorului / reasigurătorului se anexează:
    a)  copia procesului – verbal (sau extras din procesul - verbal) al organului competent pentru aprobarea modificărilor operate în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice referitor la schimbarea denumirii asigurătorului / reasigurătorului, autentificat în conformitate cu legislaţia;
    b) copia avizului din Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind schimbarea denumirii asigurătorului / reasigurătorului;
    c) certificat eliberat de Centrul Naţional de Terminologie al Republicii Moldova privind corectitudinea formulării denumirii noi;
    d) certificat de rezervă a denumirii eliberat de către Camera Înregistrării de Stat.
    5) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor operate în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice referitor la schimbarea adresei juridice a asigurătorului / reasigurătorului se anexează:
    a)  copia procesului-verbal (sau extras din procesul - verbal) al organului competent pentru adoptarea deciziei de modificare a datelor înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice referitor la schimbarea adresei juridice a asigurătorului / reasigurătorului, autentificat în conformitate cu legislaţia;
    b) copia avizului din Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind schimbarea adresei juridice a asigurătorului / reasigurătorului;
    c) copia de pe titlul de proprietate sau actul care confirmă dreptul de proprietate, posesiune sau folosinţă temporară asupra imobilului (încăperilor);
    6) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor operate în documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului  privind includerea unor filiale / reprezentanţe sau înregistrarea de stat a acestora la oficiul teritorial al Camerei Înregistrării de Stat se anexează:
    a) copia procesului-verbal (sau extras din procesul- verbal) al organului competent pentru adoptarea deciziei de modificare a documentelor de constituire şi a datelor înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice privind includerea unor filiale / reprezentanţe sau înregistrarea de stat a acestora la oficiul teritorial al Camerei Înregistrării de Stat, întocmit conform prevederilor legislaţiei;
    b) copie de pe statutul (regulamentul) filialei / reprezentanţei, care urmează a fi inclusă în documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului şi înregistrată la oficiul teritorial al Camerei Înregistrării de Stat;
    c) copii de pe titlul de proprietate sau actul care confirmă dreptul de posesiune sau folosinţă temporară a spaţiului pentru sediul filialei / reprezentanţei, ce se înregistrează la oficiul teritorial al Camerei Înregistrării de Stat;
    d) documentele şi informaţia privind conducătorul filialei / reprezentanţei, astfel cum este prevăzut în Regulamentul cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului şi intermediarilor în asigurări.
    7) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor operate în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice referitor la  schimbarea administratorului sau directorului executiv şi / sau a conducătorului filialei / reprezentanţei asigurătorului / reasigurătorului se anexează documentaţia şi informaţia indicată la pct. 11 din Regulamentul cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului şi intermediarilor în asigurări.
    8) Comisia Naţională refuză examinarea cererii privind eliberarea avizului prealabil prevăzut la subpunctul 7) în cazul prezenţei condiţiilor de incompatibilitate ale administratorului stabilite la Capitolul IV din Regulamentul  cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului şi intermediarilor în asigurări. 
    9) La cererea pentru obţinerea avizului prealabil pentru radierea din Registrul de stat al persoanelor juridice în rezultatul lichidării asigurătorului / reasigurătorului se anexează:
    a) procesul – verbal al adunării generale a acţionarilor privind iniţierea procedurii de dizolvare a asigurătorului / reasigurătorului, întocmit conform prevederilor legislaţiei;
    b) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice privind înregistrarea deschiderii procedurii de lichidare a asigurătorului / reasigurătorului;
    c) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice  care confirmă că, asigurătorul / reasigurătorul aflat în proces de lichidare nu este fondator al unei alte persoane juridice şi nu are filiale sau reprezentanţe;
    d) actul de confirmare a achitării integrale cu bugetul public naţional, eliberat de oficiul fiscal teritorial;
    e) actul de confirmare a închiderii conturilor bancare, eliberat de banca (băncile) deserventă;
    f) actul de predare spre nimicire a ştampilelor, eliberat de organul de poliţie în a cărui rază asigurătorul / reasigurătorul îşi are sediul;
    g) copia de pe avizele de lichidare  publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, conform art. 91 din Codul civil;
    h) documentul eliberat de Arhiva de Stat, privind predarea spre păstrare a documentelor ce fac parte din Fondul Arhivistic al Republicii Moldova, conform nomenclatorului;
    i) bilanţul de lichidare şi planul de repartizare a  activelor, aprobate de organul sau instanţa de judecată care a desemnat lichidatorul.    
    10) în cazul reorganizării sau lichidării filialelor şi / sau reprezentanţelor asigurătorului / reasigurătorului se prezintă documentaţia prevăzută la subpunctul 8).
    9. Comisia Naţională decide asupra eliberării avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor şi completărilor operate în  documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului, inclusiv a datelor acestuia înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice,  în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii şi a documentaţiei prevăzute la pct. 8 din prezentul Regulament.
    10. Comisia Naţională refuză  eliberarea avizului prealabil pentru înregistrarea de stat a modificărilor şi completărilor operate în documentele de constituire ale asigurătorului / reasigurătorului, inclusiv a datelor acestuia înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice în cazul nerespectării prevederilor pct. 8 din prezentul Regulament.
    11. Asigurătorul/ reasigurătorul este obligat, în termen de 3 zile de la data înregistrării de stat sau de la data înregistrării de stat a modificărilor şi completărilor operate în documentele de constituire şi / sau în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice, să prezinte Comisiei Naţionale, după caz: copie legalizată a certificatului de înregistrare de stat,  copie legalizată a deciziei organului înregistrării de stat despre înregistrarea modificărilor şi / sau copie legalizată a extrasului din Registrul de stat.
    12. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage după sine aplicarea de către Comisia Naţională a sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Pieţei Financiare
nr. 13/3 din 3 aprilie 2008
REGULAMENTUL
privind cerinţele faţă de acţionarii semnificativi ai
 asigurătorilor / reasigurătorilor  şi condiţiile faţă de
 deţinerea participaţiilor calificate în capitalul social
al asigurătorului / reasigurătorului

Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr.407 – XVI din 21.12.2006 „Cu privire la asigurări”, şi stabileşte cerinţele, care urmează a fi satisfăcute de către acţionarii semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor, procedura de avizare prealabilă a dobîndirii, majorării sau reducerii  participaţiilor  calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, inclusiv informaţia despre identitatea acţionarilor semnificativi, modul şi termenul de prezentare a acesteia Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională).
    2. În conformitate cu art. 57 alin. (9) din Legea cu privire la asigurări, prevederile prezentului Regulament se extind în egală măsură şi asupra deţinătorilor de părţi sociale (asociaţilor) în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, care are forma juridică de organizare – societate cu răspundere limitată.
Capitolul II
Cerinţe faţă de acţionarii semnificativi ai
asigurătorilor / reasigurătorilor

    3. Acţionarii semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor, trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:
    1) să nu fie acţionar semnificativ al unui broker de asigurare şi / sau de reasigurare;
    2) aporturile la capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului să fie plătite exclusiv din surse financiare proprii;
    3) acţionarul semnificativ – persoană juridică să nu fie fondat în exclusivitate în scopul deţinerii unei participaţii calificate;
    4) acţionarul semnificativ – persoană juridică să dispună de activitate economică, financiară şi de altă natură care
să-i permită onorarea obligaţiilor sale patrimoniale şi care să asigure premisele pentru susţinerea activităţii asigurătorului / reasigurătorului din surse proprii, în cazul în care situaţia financiară a acestuia se deteriorează;
    5) acţionarul semnificativ – persoană juridică să nu se afle în cadrul procedurii de insolvabilitate;
    6) acţionarul semnificativ – persoană fizică să nu aibă antecedente penale nestinse;
    7) acţionarul semnificativ – persoană fizică să dispună de capacitate juridică deplină;
    8) acţionarul semnificativ – persoană fizică trebuie să dispună de venituri care au caracter de continuitate şi care, prin nivelul lor, să justifice în mod corespunzător participaţia la capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului.
Capitolul III
Condiţiile de obţinere a avizului prealabil pentru dobîndirea,
 majorarea sau reducerea  participaţiilor calificate în
capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului

    4. La dobîndirea unei participaţii calificate sau la majorarea participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, astfel încît se vor atinge sau se vor depăşi limitele de 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot, solicitantul trebuie să solicite Comisiei Naţionale, eliberarea avizului prealabil, informînd concomitent despre acest fapt asigurătorul / reasigurătorul emitent.
    5. Pentru obţinerea avizului prealabil se prezintă următoarea informaţie şi documentaţie:
    1) Cerere de eliberare a avizului cu indicarea cotei participaţiei calificate ce se dobîndeşte sau la care se va ajunge prin majorare;
    2) În cazul în care solicitantul este persoană fizică se depune:
    a) copia actului de identitate;
    b) curriculum vitae din care să rezulte activitatea desfăşurată în ultimii 10 ani, inclusiv denumirea angajatorului, descrierea activităţii desfăşurate, funcţia deţinută;
    c) lista cu participaţiile deţinute în capitalul social al oricărei societăţi comerciale, la data depunerii documentelor;
    d) cazierul judiciar valabil sau, în cazul cetăţenilor străini, un document echivalent emis de o autoritate administrativă sau judiciară competentă a statului în care persoana străină îşi are domiciliul. În cazul în care statul în care cetăţeanul străin îşi are domiciliul nu emite astfel de documente, acestea vor fi înlocuite prin declaraţie pe propria răspundere, autentificată notarial, însoţită de traducerea legalizată în limba de stat a Republicii Moldova;
    e) declaraţia despre veniturile înregistrate în anul precedent depunerii cererii, întocmită în conformitate cu modelul din anexa nr. 1 la prezentul Regulament;
    f) declaraţie pe proprie răspundere, precum că plata pentru acţiuni va fi efectuată numai din mijloace băneşti proprii;
    g) în dependenţă de sursa şi suficienţa veniturilor care vor fi utilizate la procurarea acţiunilor se prezintă:
    - certificate eliberate de la locurile de muncă (cu semnăturile conducătorului şi contabilului-şef autentificate cu ştampila întreprinderii), care atestă obţinerea veniturilor din activitatea profesională; şi / sau
    - copii legalizate ale documentelor primare ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei deţinute în capitalul unei societăţi comerciale, şi / sau
    - copiile legalizate ale documentelor primare care atestă dreptul de proprietate asupra altor bunuri (obţinute cu titlu de donaţie, moştenire etc.); şi / sau
    - alte documente ce confirmă obţinerea veniturilor din surse similare care demonstrează provenienţa şi suficienţa mijloacelor băneşti proprii pentru procurarea acţiunilor asigurătorului / reasigurătorului.
    3) În cazul în care solicitantul este persoană juridică, rezidentă a Republicii Moldova se prezintă:
    a) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice, eliberat de Camera Înregistrării de Stat;
    b) lista persoanelor afiliate persoanei juridice, conform prevederilor Legii nr. 199–XIV din 18.11.1998 „Privind piaţa valorilor mobiliare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldovei, 1999, nr. 27-28, art. 123),  cu indicarea următoarelor date: criteriul şi gradul de afiliere, în cazul persoanei juridice – denumirea, sediul, numele administratorilor, cota de participare în capitalul social al acesteia, iar în cazul persoanei fizice – numele, prenumele, adresa de la domiciliu, locul de muncă şi funcţia ocupată;
    c) copii legalizate ale documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra cotei deţinute în capitalul unei societăţi comerciale; în cazul cotei în mărime de pînă la 50%, se prezintă  şi copiile rapoartelor financiare ale acestei societăţi pentru ultima perioadă de gestiune; în cazul deţinerii cotei în mărime de peste 50% în capitalul social al unei societăţi comerciale se va prezenta raportul financiar al acestei societăţi comerciale pentru ultima perioadă de gestiune,  confirmat de o societate de audit;
    d) propriile rapoarte financiare pentru ultimii doi ani financiari compleţi şi la finele ultimei perioade de raportare anterior prezentării documentelor;
    e) încheierile de audit privind controlul raportului financiar pentru ultimul an financiar încheiat;
    f) sursa şi mărimea mijloacelor utilizate pentru procurarea acţiunilor asigurătorului / reasigurătorului. În cazul în care este necesară vînzarea activelor pentru cumpărarea acţiunilor se prezintă informaţie detaliată privind natura activelor respective;
    g) certificat cu privire la datoriile efective la împrumuturi, cu indicarea datoriilor expirate şi la soldul mijloacelor în conturile de decontare, de depozit şi de altă natură, ce trebuie să fie eliberat de băncile la care se deserveşte persoana juridică ce solicită majorarea participaţiei calificate, cu maximum 30 de zile înainte de a depune cererea;
    h) pentru  bănci – copia legalizată a autorizaţiei scrise a Băncii Naţionale a Moldovei, emisă în condiţiile art. 15 alin. (3) din Legea instituţiilor financiare nr. 550 – XIII din 21.07.1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 1, art. 2).
    4) În cazul în care, solicitantul este persoană juridică, nerezidentă a Republicii Moldova se prezintă:
    a) copia autentificată a certificatului de înregistrare de stat;
    b) copia autentificată a actului de constituire a societăţii;
    c) extras din registrul de stat al persoanelor juridice emis cu cel mult 3 luni înainte de data depunerii cererii;
    d) documentele prevăzute la subpct. 3) lit. b)  – f) din prezentul Regulament.
    5) Informaţie privind preţul de cumpărare pentru o acţiune (cotă), precum şi costul total al tranzacţiei preconizate.
    6) Condiţiile procurării preconizate şi modul de realizare a procurării cu anexarea copiilor proiectelor coordonate ale acordurilor.
    7) Adeverinţă scrisă privind posedarea de către viitorii cumpărători sau de către persoanele afiliate lor a acţiunilor cu drept de vot în capitalul social al unui alt asigurător / reasigurător, cu anexarea informaţiei detaliate.
    8) Declaraţie scrisă privind intenţia persoanei care efectuează procurarea de a supune asigurătorul / reasigurătorul unor modificări considerabile, precum sînt:
    a) vînzarea activelor;
    b) fuziunea cu alt asigurător/reasigurător sau altă întreprindere;
    c) modificări în componenţa administratorilor asigurătorului / reasigurătorului;
    d) alte modificări esenţiale în structura corporativă a asigurătorului / reasigurătorului.
    9) În cazul în care, conform subpunctului 8), în activitatea asigurătorului / reasigurătorului se planifică modificări considerabile, se va prezenta proiectul preconizat al business – planului pentru următorii doi ani, care va permite Comisiei Naţionale să-şi  creeze o imagine clară privind activitatea viitoare a asigurătorului / reasigurătorului. Business - planul va include: planul măsurilor organizatorice; clasele de asigurări  preconizate pentru a fi practicate; planul dezvoltării capitalului; limitele posibile ale solvabilităţii;  prognoza rezultatelor financiare ale asigurătorului / reasigurătorului pentru următorii doi ani.
    10) În cazul în care, conform subpunctului 8), în activitatea asigurătorului / reasigurătorului nu se planifică modificări esenţiale, se va prezenta declaraţie scrisă şi semnată cu privire la faptul că, cu business – planul asigurătorului / reasigurătorului  s-a luat cunoştinţă şi că, în urma procurării, nu se planifică introducerea unor modificări esenţiale în business – planul existent.
    6. În cazul în care solicitantul avizului prealabil pentru dobîndirea participaţiei calificate sau majorarea participaţiei calificate, astfel încît se vor atinge sau se vor depăşi limitele de 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, preconizează să deţină această participaţie calificată în comun cu alte persoane, se prezintă o cerere comună alăturînd lista acestor persoane cu anexarea pachetului de documente pentru fiecare persoană din cadrul grupului menţionat, în conformitate cu prevederile pct. 5. subpct. 2) – 8) din prezentul Regulament.
    7. Orice acţionar semnificativ, persoană fizică sau juridică, ce intenţionează să îşi diminueze participaţia calificată în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului astfel încît drepturile sale de vot vor scădea sub 20%, 33% sau 50% din totalul acţiunilor cu drept de vot, trebuie să obţină avizul prealabil al Comisiei Naţionale.   
    8. În cererea privind obţinerea avizului prealabil pentru diminuarea participaţiei calificate, acţionarul semnificativ indică următoarea informaţie:
    1) denumirea asigurătorului / reasigurătorului în al cărui capital social solicitantul intenţionează să-şi diminueze participaţia calificată;
    2) valoarea totală şi procentul participaţiei calificate supusă înstrăinării în totalul capitalului social al asigurătorului / reasigurătorului;
    3) numărul acţiunilor rămase după diminuare şi valoarea nominală a acestora;
    4) procentul acţiunilor cu drept de vot rămase în totalul capitalului social al asigurătorului / reasigurătorului;
    5) în cazul acţionarului semnificativ - persoană juridică la cerere se anexează decizia organului competent privind reducerea participaţiei calificate, adoptată în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    9. Avizul prealabil al Comisiei Naţionale pentru dobîndirea sau majorarea participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot ale acestuia şi, respectiv, reducerea sub aceste niveluri a participaţiei calificate, trebuie să fie obţinut pînă la depunerea mijloacelor băneşti ca plată pentru acţiuni (plasare primară) şi pînă la efectuarea tranzacţiei de vînzare-cumpărare sau transmitere a acţiunilor (circulaţie secundară) şi pînă la efectuarea oricăror alte tranzacţii care vor conduce la majorarea sau reducerea participaţiilor calificate. 
    10. După primirea cererii solicitantului privind obţinerea avizului prealabil pentru dobîndirea sau majorarea  participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot ale acestuia şi, respectiv, reducerea sub aceste niveluri a participaţiei calificate, Comisia Naţională examinează plenitudinea şi corectitudinea documentelor şi informaţiilor anexate.
    11. În cazul în care pachetul de documente nu corespunde prevederilor prezentului Regulament, Comisia Naţională va informa în scris asigurătorul / reasigurătorul şi solicitantul despre necesitatea completării şi reperfectării documentelor. În cazul în care în termen de 30 de zile pachetul de documente nu va fi completat şi reperfectat, Comisia Naţională restituie cererea fără a o examina.
Capitolul IV
Eliberarea sau refuzul în eliberarea avizului prealabil
    12. Comisia Naţională eliberează avizul prealabil pentru dobîndirea participaţiei calificate sau  majorarea participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot ale acestuia şi, respectiv, pentru reducerea sub aceste niveluri a participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului sau refuză în eliberarea unui astfel de aviz în termen nu mai mare de 30 de zile de la data prezentării cererii şi pachetului de documente şi informează în scris asigurătorul / reasigurătorul şi solicitantul despre decizia sa.
    13. Comisia Naţională emite avizul prealabil numai dacă este pe deplin convinsă că:
    1) asigurătorul / reasiguratorul va îndeplini prevederile Legii cu privire la asigurări;
    2) calificarea şi experienţa solicitanţilor de a dobîndi sau majora participaţia calificată în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot, corespund business – planului şi activităţilor pentru care asigurătorul / reasigurătorul a primit licenţă de activitate;
    3) situaţia financiară a asigurătorului / reasigurătorului este satisfăcătoare. În baza examinării documentelor prezentate Comisia Naţională trage concluzii referitor la situaţia financiară a solicitantului (în special, stabilitatea financiară, suficienţa mijloacelor proprii pentru plata acţiunilor în capitalul asigurătorului / reasigurătorului, capacitatea de a susţine asigurătorul / reasigurătorul în cazul necesităţii de consolidare a acestuia cu depuneri suplimentare).
    14. Drept motive de respingere a cererii solicitantului privind dobîndirea sau majorarea participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot, pot servi:
    1) neîncadrarea solicitantului în condiţiile stabilite la pct. 3 din prezentul Regulament;
    2) absenţa mijloacelor băneşti proprii în mărime suficientă pentru plata acţiunilor;
    3) informaţia neautentică în documentele anexate la cerere.
    15. Avizul prealabil eliberat  în condiţiile prezentului Regulament produce efecte juridice pe parcursul a 6 luni de la data eliberării, termen în care urmează a se finaliza tranzacţiile propriu – zise cu  participaţiile calificate ale asigurătorului / reasigurătorului.
   16. Decizia Comisiei Naţionale privind respingerea cererii de dobîndire, majorare sau reducere a participaţiei calificate în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului în limita sau peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot, este cu drept de atac în instanţa de judecată competentă.
Capitolul V
Incompatibilităţi şi restricţii
    17. Nu poate primi avizul prealabil pentru dobîndirea sau majorarea participaţiei calificate peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, persoana fizică sau persoana juridică, care deţine participaţii calificate în capitalul social al unui asigurător / reasigurător aflat în procedură de insolvabilitate sau în procedură de remediere financiară.
    18. Nu poate primi avizul prealabil pentru dobîndirea sau majorarea participaţiei calificate în limita sau peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, persoana juridică care a fost formată în exclusivitate cu scopul de a deţine o asemenea participaţie calificată  sau care nu a fost angajată activ în activităţi economice, financiare şi de altă natură în decurs de cel puţin trei ani pînă la solicitarea avizului prealabil.
    19. După majorarea participaţiei calificate pînă sau peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului, persoana poate solicita un nou aviz prealabil pentru majorarea participaţiei calificate în capitalul social al altui asigurător / reasigurător numai după expirarea termenului de doi ani.
    20. În cazul în care dobîndirea sau majorarea participaţiei calificate în limita sau peste 20%, 33% sau 50% din acţiunile cu drept de vot în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului se materializează fără avizul prealabil al Comisiei Naţionale, în temeiul prevederilor art. 29 alin. (5) din Legea cu privire la asigurări, Comisia Naţională, prin emiterea unei decizii motivate, suspendă exerciţiul dreptului de vot corespunzător cotei care depăşeşte limitele permise.
    21. În temeiul prevederilor art. 29 alin. (2) din Legea cu privire la asigurări, asigurătorii / reasigurătorii, care deţin licenţe pentru practicarea activităţilor de asigurare / reasigurare sînt obligaţi să transmită anual, Comisiei Naţionale pe suport de hîrtie şi suport electronic, pînă la data de 25 martie a anului următor perioadei gestionare, situaţia acţionariatului, care va include lista completă a acţionarilor semnificativi direcţi şi indirecţi, persoane fizice şi juridice, şi valoarea totală a acţiunilor cu drept de vot ale asigurătorului / reasigurătorului, conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament.

Anexa nr. 1
la  Regulamentul privind cerinţele faţă de acţionarii
semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor şi
condiţiile faţă de deţinerea participaţiilor calificate
în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului

DECLARAŢIA PRIVIND VENITURILE PERSOANEI FIZICE
(pentru rezidenţi – mii lei, pentru nerezidenţi – valuta străină / mii lei)

    Numele persoanei, care prezintă datele spre examinare: ____________
   
Nr. d/o
 

Pentru anul precedent:

Pentru anul curent până în prezent:

Venituri
1.

 Salarii, comisioane, premii sau alte venituri de la locul de muncă

 
 
2.
Dividende
 
 
3.
Dobânda
 
 
4.

Venituri din active nemateriale

 
 
5.

Venituri din moşteniri şi tutele

 
 
6.

Alte venituri obţinute din deţinerea cotelor substanţiale în capitalul agenţilor economici

 
 
7.

Plata pentru arendă şi / sau locaţiunea bunurilor imobile (brut)

 
 
8.
Alte venituri
 
 
 
Total venituri
 
 

Data întocmirii _____________

Semnătura  _______________
Anexa nr. 2
la  Regulamentul privind cerinţele faţă de acţionarii
semnificativi ai asigurătorilor / reasigurătorilor şi
condiţiile faţă de deţinerea participaţiilor calificate
în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului

LISTA ACŢIONARILOR SEMNIFICATIVI
 (se prezintă anual)
   
Nr. d/o

Denumirea persoanei juridice / numele, prenumele persoanei fizice

Adresa juridică / domiciliul

Acţiuni deţinute
Data dobândirii
Numărul acţiunilor
Valoarea nominală
Valoarea totală

Cota deţinută în capitalul social (%)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

    Conducătorul asigurătorului / reasigurătorului    ________
    Executorul şi nr. de telefon      _____________________
    Data întocmirii       „__” ______________ 20__

Anexa nr. 3
la  Hotărîrea Comisiei Naţionale a
Pieţei Financiare
nr. 13/3 din 3 aprilie 2008

REGULAMENTUL
cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţii
 de răspundere ale asigurătorilor / reasigurătorilor
şi intermediarilor în asigurări

Capitolul I
Dispoziţii generale
   1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr.407 – XVI din 21.12.2006 „Cu privire la asigurări”, şi stabileşte cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului, inclusiv cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere  ale intermediarilor în asigurări şi / sau în reasigurări.
   2. În conformitate cu prevederile Legii cu privire la asigurări, în sensul prezentului Regulament, prin noţiunea „persoane cu funcţii de răspundere” se subînţeleg persoanele care, fiind învestite prin lege, statut sau act administrativ, îşi asumă obligaţii şi exercită de sine stătător sau în comun cu alte persoane atribuţii de dispoziţie, în numele şi în contul asigurătorului / reasigurătorului sau intermediarilor în asigurări: membru al consiliului societăţii, al organului executiv, al comisiei de cenzori, director financiar, administrator, actuar, contabil-şef, conducător al filialei.
Capitolul II
Cerinţe faţă de persoanele cu funcţii de răspundere
    3. În vederea asigurării unei protecţii adecvate a intereselor deţinătorilor de poliţe, beneficiarilor existenţi şi viitori ai serviciilor de asigurare, este necesar ca activitatea asigurătorului / reasigurătorului şi intermediarilor în asigurări să fie gestionată de persoane cu funcţii de răspundere, care trebuie să corespundă următoarelor criterii: 
    a) să nu fie acţionar semnificativ al unui broker de asigurare şi / sau de reasigurare (în cazul asigurătorului / reasigurătorului);
    b) să nu aibă antecedente penale nestinse pentru escrocherie, sustragere de bunuri din avutul proprietarului prin însuşire, delapidare sau abuz de serviciu, înşelăciune sau abuz de încredere, fals, depoziţie  mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni prevăzute de legislaţie;
    c) membrii organului executiv trebuie să aibă studii universitare în domeniul financiar-economic şi / sau juridic şi minimum cinci ani experienţă în muncă în sfera de activitate economică, financiară sau în sectorul bancar;
    d) să nu aibă interdicţie să activeze în cadrul asigurătorilor / reasigurătorilor sau altor instituţii financiare;
    e) membrii comisiei de cenzori trebuie să întrunească condiţiile prevăzute la art. 71 alin. (4) din Legea nr. 1134 – XIII din 02.04.1997 „Cu privire la societăţile pe acţiuni” şi art. 77 alin. (3) din Legea nr. 135 – XVI din 14.06.2007 „Cu privire la societăţile cu răspundere limitată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 127 – 130, art. 548). Membrii comisiei de cenzori trebuie să aibă minimum un an experienţă de muncă în domeniul evidenţei contabile şi control, de asemenea să cunoască evidenţa contabilă în asigurări, legile Republicii Moldova şi actele normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională). Împuternicirile membrilor comisiei de cenzori pot fi delegate unei societăţi de audit, în baza hotărîrii adunării generale şi contractului de audit, dacă aceasta nu efectuează controlul de audit al asigurătorului / reasigurătorului în cauză. Societatea de audit respectivă trebuie să posede licenţă privind efectuarea auditului în asigurări  conform legislaţiei în vigoare;
    f) actuarul trebuie să dispună de certificat de calificare, obţinut în condiţiile legislaţiei în vigoare (în cazul asigurătorului);
    g) contabilul-şef trebuie să aibă studii universitare în domeniul financiar-economic şi minimum trei ani experienţă în muncă în domeniul asigurărilor, să poată întocmi dări de seamă financiare şi dări de seamă pentru Comisia Naţională, conform standardelor naţionale şi internaţionale de evidenţă contabilă;
    h) conducătorul  filialei sau conducătorul altui sediu secundar (reprezentanţei) împuternicit să încheie acte juridice în numele şi pe contul asigurătorului / reasigurătorului trebuie să aibă studii universitare şi minimum un an experienţă de muncă în domeniul financiar-economic. În cazul în care acesta are studii medii de specialitate în domeniul financiar-economic trebuie să aibă minimum trei ani experienţă de muncă în domeniul financiar-economic.
    4. Întru realizarea prevederilor prezentului Regulament, faţă de interimarii funcţiilor de răspundere se aplică aceleaşi exigenţe prevăzute pentru funcţiile de răspundere interimate.
    5. Faţă de persoanele care sînt investite prin lege sau statut să-şi asume obligaţii de sine stătător sau în comun cu alte persoane în numele asigurătorului / reasigurătorului, se aplică aceleaşi exigenţe ca şi faţă de persoanele cu funcţii de răspundere corespunzătoare.
    6. Nu poate fi ales membru al consiliului ori al organului executiv  sau i se retrage această calitate prin decizia organului competent, persoanei, care cade sub incidenţa prevederilor art. 66 alin. (6) şi art.69 alin. (4) din Legea cu privire la societăţile pe acţiuni şi prevederilor art. 65 alin. (3) şi art. 69 alin. (2) din Legea cu privire la societăţile cu răspundere limitată. 
    7. Persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului /reasigurătorului vor evita în activitatea lor relaţiile cu acţionarii sau persoanele cu funcţii de răspundere ale altor asigurători / reasigurători, care pot afecta în orice mod exercitarea obligaţiilor lor fiduciare faţă de asiguraţi.
    8. Persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului nu vor deţine mai mult decît o funcţie aparte în cadrul societăţii, în cazul în care deţinerea mai multor funcţii ar putea conduce la apariţia unor conflicte de interese.
    9. Persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului / reasigurătorului îşi vor exercita obligaţiile cu scopul de a asigura:
    a) suficienţa rezervelor tehnice şi matematice şi calcularea lor conform principiilor actuariale, evitînd supraestimarea sau  subestimarea  acestora;
    b) determinarea corectă a primelor de asigurare conform principiilor actuariale şi ţinînd cont de riscurile asigurate, evitînd supraestimarea sau subestimarea lor;
    c) menţinerea solvabilităţii în conformitate cu actele normative emise;
    d) îndeplinirea cerinţelor privind activele admise să reprezinte rezervele tehnice şi matematice;
    e) suficienţa permanentă a lichidităţii; şi 
    f) respectarea de către asigurător / reasigurător a tuturor prevederilor actelor normative ale Comisiei Naţionale ce comportă caracter obligatoriu de executare.
Capitolul III
Documentele şi informaţiile care confirmă respectarea
 cerinţelor către  persoanele cu funcţii de răspundere
 ale asigurătorilor / reasigurătorilor

    10. Persoana, desemnată în funcţia de administrator al asigurătorului / reasigurătorului începe să-şi exercite atribuţiile doar după ce Comisia Naţională a emis avizul prealabil în corespundere cu pct. 8 subpct. 7) din Regulamentul privind eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat a asigurătorilor / reasigurătorilor.
    11. Corespunderea persoanelor desemnate la funcţia de administrator al asigurătorului / reasigurătorului se confirmă prin  următoarele informaţii şi documente:
    a) hotărîrea organului împuternicit de a lua decizia referitor la numirea administratorului;
    b) fişa personală a candidatului la funcţia de administrator, conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament;
    c) cazierul judiciar, eliberat de Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova;
    d) confirmare scrisă, semnată de persoana aleasă sau numită în funcţia de administrator sau director executiv, privind studierea prevederilor Legii cu privire la asigurări şi prevederilor actelor normative ale Comisiei Naţionale, pentru contabilul-şef şi confirmare că poate întocmi dări de seamă financiare şi dări de seamă pentru Comisia Naţională, conform standardelor naţionale şi internaţionale de contabilitate şi raportare financiară, iar pentru membrii comisiei de cenzori şi confirmarea scrisă privind cunoaşterea evidenţei contabile în asigurări;
    e) pentru cetăţenii străini şi apatrizi – copiile autentificate ale adeverinţei de imigrant şi / sau a permisului de şedere eliberat de Ministerul Afacerilor Interne, şi a permisului de muncă eliberat de către Ministerul Economiei şi Comerţului în conformitate cu prevederile Legii nr.1518–XV din 06.12.2002 ”Cu privire la migraţie” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 1-2, art. 2);
    f) informaţie detaliată privind deţinerea anterior şi în prezent a 10 la sută sau mai mult în capitalul social al unui asigurător / reasigurător;
    g) copie legalizată de pe actul, care confirmă studiile universitare.
    12. Corespunderea persoanei numite în funcţia de administrator al filialei şi / sau reprezentanţei asigurătorului / reasigurătorului se probează cu informaţia şi documentele prevăzute la punctul 11 din prezentul Regulament.
    13. În cazul în care împuternicirile membrilor comisiei de cenzori vor fi delegate unei societăţi de audit, asigurătorul / reasigurătorul prezintă pentru această persoană următoarele documente:
    a) copia legalizată a certificatului înregistrării de stat a societăţii de audit;
    b) copia legalizată a licenţei eliberate de către organul abilitat privind efectuarea auditului în domeniul asigurărilor, precum şi copia autentificată a certificatului de calificare al auditorului indicat în licenţa eliberată societăţii de audit pentru dreptul de a efectua auditul financiar în asigurări;
    c) copia legalizată a contractului încheiat între asigurător / reasigurător şi societatea de audit, obiectul căruia va constitui delegarea împuternicirilor comisiei de cenzori organizaţiei de audit;
    d) dările de seamă financiare ale societăţii de audit pentru ultimul an financiar;
    e) informaţie referitor la participarea societăţii de audit în calitate de fondator în societăţi pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată şi alte unităţi economice  cu indicarea denumirii şi adresei acestora, cotelor de participare (suma şi cota în %);
    f) informaţie referitor la numele, telefonul şi specimenul semnăturii conducătorului societăţii de audit;
    g) informaţie privind numele, telefonul şi specimenul semnăturii actuarului (actuarilor), care va face parte din echipa care va realiza auditul financiar;
    h) informaţie referitor la participarea conducătorului societăţii de audit ca membru în societăţi pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată şi alte unităţi economice  cu indicarea denumirii şi adresei acestora, cotelor de participare (suma şi cota în %) şi / sau societăţile în care deţine funcţie de administrator.
Capitolul IV
Incompatibilităţi şi restricţii
    14. Comisia Naţională poate respinge cererea privind eliberarea avizului prealabil prevăzut la punctul 8 subpunctul 7) din Regulamentul privind eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat a asigurătorilor / reasigurătorilor în cazul în care:
    a) candidatul nu corespunde cerinţelor stabilite la punctul 3 din prezentul Regulament referitoare la:
    - calificare;
    - experienţă;
    - antecedente penale;
    - reputaţie.
     Se consideră reputaţie de afaceri impecabilă  cazurile cînd:
    · persoana nu a activat în calitate de membru al consiliului, membru al comisiei de cenzori, preşedinte, vicepreşedinte, contabil-şef, membru al organului executiv în cadrul unui asigurător / reasigurător, care a fost trecut în gestiunea administratorului procedurii de insolvabilitate sau lichidatorului;
    · persoana, activînd în cadrul unui asigurător / reasigurător, nu a participat la luarea deciziei de încheiere preferenţială a unor contracte de asigurare sau de efectuare a unor tranzacţii de interese;
    · în perioada de activitate a persoanei în funcţie de răspundere în cadrul unui asigurător / reasigurător nu au fost impuse măsuri de remediere, iar în cazul impunerii – acestea au fost îndeplinite;
    b) s-a prezentat un set de documente care conţine informaţii neautentice.
    15. În cazul respingerii candidatului la funcţia de administrator, asigurătorul / reasigurătorul poate solicita repetat eliberarea avizului pentru aceeaşi sau altă persoană,  cu condiţia înlăturării motivelor care au servit drept temei pentru refuz.
    16. Trimestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare perioadei de gestiune, asigurătorul / reasigurătorul prezintă Comisiei Naţionale, pe suport de hîrtie, lista persoanelor cu funcţii de răspundere, întocmită în conformitate cu anexa nr. 2 la prezentul Regulament.

Anexa nr. 1
la Regulamentul  cu privire la
cerinţele faţă de persoanele cu funcţii
de răspundere ale asigurătorilor /
reasigurătorilor şi intermediarilor
în asigurări

FIŞA PERSONALĂ A CANDIDATULUI ÎN
FUNCŢIE DE RĂSPUNDERE


    1. Asigurătorul / reasigurătorul ________________
    _______________________________________
    2. Funcţia în care este înaintat ________________
    3. Numele, prenumele ______________________
    4. Data, luna şi anul naşterii __________________
    5. Locul naşterii ___________________________
    6. Cetăţenia ______________________________
    7. Naţionalitatea ___________________________
    8. Domiciliul _____________________________
    9.  A. Pentru rezidenţii Republicii Moldova: numărul buletinului de identitate ___________________ (cu anexarea copiei confirmate de către asigurător / reasigurător);
    B. Pentru nerezidenţii Republicii Moldova : numărul de identificare (sau codul fiscal) sau datele din paşaport ___________________ (cu anexarea copiei confirmate de către asigurător / reasigurător).
    10. Calificarea şi studiile (cu anexarea copiei legalizate a diplomei  şi / sau a atestatului / certificatului de calificare) _________________
    11. Experienţa de muncă (cu anexarea copiei confirmate de către asigurător / reasigurător / broker de asigurare şi / sau de reasigurare a carnetului de muncă – pentru rezidenţii Republicii Moldova şi orice documente ce confirmă experienţa persoanei la locurile anterioare de muncă – pentru nerezidenţii Republicii Moldova):
Data, luna, anul
Motivul concedierii
Funcţia ocupată

Denumirea şi adresa întreprinderii, organizaţiei, instituţiei

Angajat (ă)
Concediat (ă)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

    12. Informaţia cu privire la funcţiile ocupate şi / sau participarea ca membru în societăţi pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată şi alte organizaţii economice:
  

Denumirea şi adresa unităţii economice

Funcţia ocupată

Cota de participare în capitalul unităţii economice

Suma
%
 
 
 
 
 
 
 
 

    13. Cota de participare în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului / brokerului de asigurare şi / sau de reasigurare (dacă deţine) – numărul acţiunilor (cotelor de participare), preţul de cumpărare pentru fiecare acţiune (cotă), preţul total de cumpărare şi cota finală de participare în capitalul social al  asigurătorului / reasigurătorului / brokerului de asigurare şi / sau de reasigurare în procente:         _________________________________
_________________________________
________________________________.
    14. Autobiografia: __________________
________________________________
_________________________________
_________________________________
__________________________________.

    Semnătura persoanei
    propuse în funcţie de răspundere    __________

    Semnătura preşedintelui consiliului
    asigurătorului / reasigurătorului /  ______________


Anexa nr.2
la Regulamentul  cu privire la
cerinţele faţă de persoanele cu funcţii
de răspundere ale asigurătorilor /
reasigurătorilor şi intermediarilor
în asigurări

LISTA PERSOANELOR CU FUNCŢII DE RĂSPUNDERE
(se prezintă trimestrial)

 
Nr d/o
Numele, prenumele
Codul personal
Funcţia ocupată

Data angajării în funcţie de către organul împuternicit

Notă
 

Consiliul societăţii

 
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
2.
 
 
 
 
 
 
Organul Executiv
 
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
2.
 
 
 
 
 
 

Comisia de cenzori

 
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
2.
 
 
 
 
 
 

Conducătorii filialelor / reprezentanţelor

 
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 

Alte persoane cu funcţii de răspundere

 
 
 
 
1.
 
 
 
 
 
2.
 
 
 
 
 
3.
 
 
 
 
 

    a) Pentru membrii consiliului asigurătorului / reasigurătorului / brokerului de asigurare şi / sau de reasigurare şi comisiei de cenzori de indicat locul de muncă, funcţia, adresa şi telefonul de la serviciu şi informaţia referitor la deţinerea acţiunilor de către acesta în capitalul social al asigurătorului / reasigurătorului / brokerului de asigurare şi / sau de reasigurare (dacă deţine).

    Conducătorul asigurătorului /
    reasigurătorului / brokerului
    de asigurare şi / sau de reasigurare     ___________
    Executorul şi nr. de telefon                 ___________
    Data perfectării        ___  ____________ 20__