*HGC1047/1999 Versiunea originala
ID intern unic:  342477
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1047
din  08.11.1999
cu privire la reorganizarea Sistemului informaţional
automatizat
de căutare "Automobilul" în Registrul de stat
al transporturilor
şi introducerea testării a autovehiculelor
şi remorcilor acestora
Publicat : 12.11.1999 în Monitorul Oficial Nr. 126-127     art Nr : 1113
    În conformitate cu Legea nr. 1320-XIII din 25 septembrie 1997 "Cu privire la registre" (Monitorul Oficial, 1997,nr. 77-78, art. 639) şi întru executarea prevederilor Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 561 din 23 octombrie 1996 "Cu privire la crearea Registrului de stat al mijloacelor auto-moto de transport, tractoarelor, altor maşini autopropulsate, mecanismelor şi remorcilor" (Monitorul Oficial, 1996, nr. 75-76, art. 609), în scopul creării unui sistem unic de evidenţă a autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a agregatelor cu număr de identificare imprimat şi, în scopul ridicării nivelului de pregătire tehnică a parcului de vehicule şi reducerii influenţei negative a acestuia asupra mediului,
    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează Registrul de stat al transporturilor în baza Sistemului informaţional automatizat de căutare "Automobilul", care în prezent funcţionează în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
    2. Se aprobă:
    Regulamentul cu privire la Registrul de stat al transporturilor, conform anexei nr. 1;
    Regulile de înmatriculare a mijloacelor de transport, conform anexei nr. 2;
    Regulile de testare tehnică obligatorie a autovehiculelor şi remorcilor acestora, conform anexei nr. 3;
    Graficul de implementare a testării obligatorii a autovehiculelor şi remorcilor acestora, conform anexeinr. 4.
    3. Se acceptă propunerea Ministerului Afacerilor Interne privind crearea întreprinderii Centrul tehnologiilor noi de securitate a circulaţiei rutiere şi de ecologie a transporturilor, instituind în acest scop comisia organizatorică, conform anexei nr. 5.
    Se permite Ministerului Afacerilor Interne, în persoana Departamentului de evidenţă şi documentare a populaţiei, Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor, Ministerului Mediului şi Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare să participe în calitate de fondatori ai centrului nominalizat din partea statului.
    4. Se atribuie Departamentului de evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne şi Centrului tehnologiilor noi de securitate a circulaţiei rutiere şi de ecologie a transporturilor funcţiile de elaborare a programelor şi deciziilor tehnice, de completare cu aparataj şi alte mijloace tehnice necesare, de pregătire a specialiştilor în acest domeniu, precum şi de coordonare a activităţii în domeniul evidenţei vehiculelor şi furnizării informaţiei în Registrul de stat al transporturilor.
    5. Ministerul Afacerilor Interne, în termen de o lună, va prezenta Guvernului spre examinare proiectul de lege despre completarea Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate nr. 332-XIV din 26 martie 1999, prevăzînd licenţierea activităţii de testare obligatorie a autovehiculelor şi remorcilor acestora.
    6. Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice, agenţii economici, activitatea cărora generează, modifică sau suspendă relaţiile de drept în domeniul transporturilor, conform Regulamentului cu privire la Registrul de stat al transporturilor, vor asigura prezentarea în Registrul de stat al transporturilor a datelor corespunzătoare în volumul şi termenele coordonate cu Departamentul de evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne.
    7. Proprietării bunurilor nesupuse evidenţei în baza Sistemului informaţional automatizat de căutare "Automobilul" vor prezenta în subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, în inspectoratele "Intehagro" documentele care confirmă drepturile de proprietate asupra acestora, pentru punerea la evidenţă în Registrul de stat al transporturilor.
    8. Punctul 120 din Regulamentul circulaţiei rutiere, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 713 din 27 iulie 1999 (Monitorul Oficial, 1999, nr. 83-86, art. 747) se expune în redacţie nouă:
    "120. Starea tehnică a vehiculelor se controlează de centrele şi staţiile de testare care sînt acreditate în modul stabilit.
    Notă. Pînă la finisarea creării reţelei de centre şi staţii de testare, controlul tehnic al vehiculelor se efectuează şi de subdiviziunile poliţiei rutiere şi inspectoratele "Intehagro".
    9. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 157 din11 februarie 1998 "Cu privire la asigurarea securităţii tehnice şi ecologice a autovehiculelor" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 28-29, art. 202);
Regulamentul de înmatriculare a autovehiculelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 503 din 9 august 1993 "Despre aprobarea şi punerea în aplicare a Regulamentului privind modul de susţinere a examenelor, de eliberare a permiselor de conducere şi de admitere la conducerea autovehiculelor şi a Regulamentului de înmatriculare a autovehiculelor" (Monitorul Parlamentului, 1993, nr. 8, art. 244) - din momentul intrării în vigoare a Regulamentului privind Registrul de stat al transporturilor.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                                      Ion STURZA

    Contrasemnată:
    Ministrul afacerilor interne                                            Victor Catan
    Ministrul justiţiei                                                            Ion Păduraru
    Ministrul finanţelor                                                         Anatol Arapu

    Chişinău, 8 noiembrie 1999.
    Nr. 1047.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1047 din 8 noiembrie 1999

REGULAMENTUL
CU PRIVIRE LA REGISTRUL DE STAT AL TRANSPORTURILOR
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament defineşte noţiunea şi conţinutul Registrului de stat al transporturilor (în continuare - Registrul transporturilor), stabileşte modul de creare şi întreţinere a acestuia, lista şi atribuţiile subiecţiilor care îi asigură funcţionarea.
    2. Registrul transporturilor este un sistem informaţional automatizat unic, care cuprinde informaţia tehnică, economică şi juridică despre mijloacele de transport auto şi moto, tractoarele, maşinile şi mecanismele specializate pentru construirea drumurilor, pentru ameliorări, maşini agricole şi mecanisme, remorci pentru ele, navele flotei de capacitate mică (în continuare - vehiculele), agregatele staţionare şi mobile avînd motoare cu ardere internă şi unele agregate numerotate (în continuare - agregatele), precum şi despre posesorii acestora.
    3. Registrul transporturilor face parte componentă din Sistemul Informaţional Naţional al Republicii Moldova.
    4. Registrul transporturilor se bazează pe complexul tehnic şi de program al departamentului evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne, care este deţinătorul acestuia.
    Registrul transporturilor se creează din contul mijloacelor extrabugetare ale Ministerului Afacelor Interne în baza Sistemului informaţional automatizat de căutare "Automobilul" care în prezent funcţionează în cadrul acestui minister.
    5. Informaţia inclusă în Registrul transporturilor constituie proprietate de stat.
    6. Registrul transporturilor se ţine în limba de stat, într-o formă computerizată, prin elaborarea registrelor pe diferite suporturi, inclusiv de hîrtie.
II. SCOPURILE ŞI SARCINILE REGISTRULUI TRANSPORTURILOR
    7. Registrul transporturilor are drept scop:
    introducerea în Republica Moldova a evidenţei unice centralizate a tuturor vehiculelor şi agregatelor numerotate;
    acumularea şi actualizarea informaţiei despre fiecare vehicul (agregat), despre dreptul de proprietate şi alte drepturi patrimoniale asupra acestora, despre titularii de drepturi, despre titlurile de proprietate, despre tranzacţii cu vehicule şi alte temeiuri pentru generarea, modificarea, suspendarea şi încetarea drepturilor.
    8. Registrul transporturilor are următoarele sarcini principale:
    identificarea deplină, evidenţa şi documentarea parcului de vehicule al ţării şi a vehiculelor aflate în trafic internaţional;
    automatizarea procesului de verificare a stării tehnice a vehiculelor prin introducerea testării computerizate, cu acces direct la banca de date a Registrului transporturilor;
    asigurarea protecţiei şi recunoaşterii publice a drepturilor de proprietate, de posesie şi de folosinţă asupra vehiculelor;
    introducerea în ţară a controlului automatizat asupra deplasării vehiculelor;
    sporirea eficacităţii măsurilor de asigurare a securităţii circulaţiei rutiere şi de protecţie a mediului;
    prevenirea şi descoperirea infracţiunilor şi contravenţiilor săvîrşite cu folosirea vehiculelor;
    susţinerea sistemului fiscal şi sistemului de asigurări;
    asigurarea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a agenţilor economici şi a populaţiei cu informaţii statistice despre numărul şi starea tehnică a vehiculelor exploatate în ţară;
    dezvoltarea infrastructurilor de transporturi şi prestări de servicii.
III. NOŢIUNI DE BAZĂ
    9. În prezentul Regulament se folosesc următoarele noţiuni de bază:
    înmatricularea primară de stat - trecerea în Registrul transporturilor a datelor iniţiale cu privire la vehiculul (agregatul), proprietarul acestuia şi alţi titulari de drept;
    înmatricularea de stat - actul înmatriculării de stat în baza şi din momentul căruia statul autorizează participarea vehiculului în traficul rutier sau procesul tehnologic;
    înmatricularea de stat curentă - modificarea şi completarea datelor în Registrul transporturilor, precum şi radierea din evidenţă a vehiculelor;
    titlu de proprietate - contract, act administrativ sau alt document prevăzut de legislaţie care acordă, modifică sau încetează drepturile patrimoniale;
    furnizor de informaţii - persoană juridică sau fizică, activitatea căreia acordă, încetează sau înregistrează raporturile de drept în domeniul transporturilor;
    numărul de identificare (VIN-Cod) - numărul vehiculului unical, aplicat de către producător în conformitate cu standardele ISO 3779-76 "Automobile. Numărul internaţional de identificare" şi ISO 3780-76 "Automobile. Codul internaţional de identificare al producătorilor";
    numărul convenţional de identificare - numărul unic cu care deţinătorul Registrului transporturilor marchează vehiculul, nemarcat de producător;
    numărul agregatului - numărul de ordine cu care se marchează agregatul de către producător;
    numărul convenţional al agregatului - numărul unic cu care deţinătorul Registrului transporturilor marchează agregatul, nemarcat de producător;
    testare - verificarea obligatorie periodică a completării vehiculelor şi diagnosticarea computerizată a stării tehnice acestora.
IV. STRUCTURA REGISTRULUI
    10. Registrul transporturilor reprezintă un sistem complex de evidenţă şi cuprinde următoarele contururi:
    "A" - "Evidenţa vehiculelor";
    "B" - "Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare";
    "C" - "Evidenţa titularilor de drepturi";
    "D" - "Evidenţa admiterii la exploatare a vehiculelor";
    "E" - "Evidenţa restricţiilor la împuterniciri";
    "F" - "Evidenţa executării legislaţiei cu privire la asigurări";
    "G" - "Evidenţa executării legislaţiei fiscale";
    "H" - "Evidenţa accidentelor rutiere";
    "I" - "Evidenţa eliberării de licenţe către transportatorii auto".
    -----------------------------
    Notă. După caz Registrul transporturilor poate forma alte contururi din domeniul transporturilor.

Conturul "A" - "Evidenţa vehiculelor".
Modul de ţinere
    11. Conturul "A" ţine de evidenţa vehiculelor aflate pe teritoriul Republicii Moldova, a caracteristicilor tehnice a acestora şi a rezultatelor testării lor. Pentru identificarea vehiculelor serveşte numărul lor de identificare "VIN-Cod" (convenţional).
    12. Conturul "A" se formează în procesul înmatriculării primare de stat:
    a) a vehiculelor la trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova, inclusiv celor aflate în circulaţie internaţională - de către instituţiile vamale;
    b) a vehiculelor produse în ţară - de către producători sau organele de certificare;
    c) a vehiculelor confecţionate în mod individual - de către organele abilitate cu certificarea vehiculelor confecţionate cu mijloace proprii;
    d) a vehiculelor recunoscute, în modul stabilit, fără stăpîn - de către organele de drept;
    e) a vehiculelor comercializate provenind din sistemele Ministerului Apărării şi Ministerului Securităţii Naţionale - de către subdiviziunile militare.
    13. Conturul "A"se actualizează de:
    a) subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" în cadrul înmatriculării curente de stat a vehiculelor, inclusiv radierii din evidenţă în caz de:
    scoaterea lor definitivă din ţară şi confirmarea ulterioară, de către organele vamale a trecerii frontierei de stat;
    reutilarea cu schimbarea codului de identificare;
    utilizare (rebutare);
    b) instituţiile vamale - la ieşirea din ţară a vehiculelor în tranzit sau aflate provizoriu (pînă la 3 luni) în ţară.
    14. Informaţia privind starea tehnică a vehiculelor pentru conturul "A" se furnizează de către Centrul de testare, iar în perioada de tranziţie - de către organele poliţiei rutiere şi inspectoratele "Intehagro" în cadrul efectuării inspecţiilor tehnice.
    15. Agregatele cu numere de fabricare obţinute din reutilarea şi rebutarea vehiculelor în cazul în care se constată că pot fi exploatate şi în continuare, la cererea proprietarilor, se introduc în conturul "B" - "Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare".
    16. Termenul de păstrare în conturul "A" a informaţiei despre vehiculele:
    aflate la evidenţă permanentă este de 10 ani după radierea din evidenţă;
    aflate la evidenţă provizorie este de 2 ani după radierea din evidenţă;
    aflate la evidenţă în tranzit este de 1 an după ultima ieşire din ţară.
    -----------------------------------
    Notă: Prevederea privind termenele de păstrare a informaţiei se extinde şi asupra informaţiei din alte contururi despre vehiculul concret.

Conturul "B" - "Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare".
Modul de ţinere
    17. Conturul "B" ţine evidenţa fiecărui motor, fiecărei caroserii, fiecărui şasiu aflat pe teritoriul Republicii Moldova cu titlu de marfă sau agregat din fondul circulant. Pentru identificarea agregatelor serveşte numărul lor de fabricare (convenţional).
    18. Conturul "B"se formează în procesul înmatriculării primare de stat:
    a) a agregatelor trecute peste frontiera de stat a Republicii Moldova - de către instituţiile vamale;
    b) a agregatelor aflate la persoane fizice şi juridice în calitate de piese de rezervă şi obiecte ale fondului circulant - de către subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro";
    c) a agregatelor considerate fără stăpîn - de către organele de drept;
    d) a agregatelor comercializate provenind din sistemele Ministerului Apărării şi Ministerului Securităţii Naţionale - de către unităţile militare.
    19. Informaţia despre agregat se păstrează în conturul "B" - "Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare" timp de 3 ani de la înmatricularea curentă de stat legată de instalarea acestuia pe un vehicul sau de radierea lui din evidenţă ca urmare a utilizării.
    Totodată, în contur se introduce informaţia despre vehiculul pe care este instalat agregatul.

Conturul "C" - "Evidenţa titularilor de drepturi".
Modul de ţinere
    20. Conturul "C" ţine evidenţa proprietarilor de vehicule (agregatelor) şi a altor titulari de drepturi, precum şi a circumstanţelor de apariţie şi încetare a drepturilor respective.
    21. Conturul "C" se formează concomitent cu contururile "A" şi "B" pe baza titlurilor de proprietate sau de posesie asupra vehiculelor (agregatelor), se confirmă la perfectarea documentelor vamale şi se actualizează în procesul înmatriculării de stat şi înmatriculării curente de stat, de către:
    a) subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro":
    la perfectarea documentelor noi în cazul schimbării propietarilor de vehicule, conform contractelor de vînzare-cumpărare întocmite în scris conform art.46 din Codul civil;
    la eliberarea certificatelor de înmatriculare pe numele coproprietarilor de vehicule, arendaşilor, locatarilor şi mandatarilor;
    b) agenţii comerciali - la vînzarea vehiculelor (agregatelor) luate la evidenţă odată cu înmatricularea primară de stat;
    c) organele de protecţie socială a populaţiei - la transmiterea în folosinţă către invalizi a vehiculelor luate la evidenţă odată cu înmatricularea primară de stat;
    d) notariatele (notari) - la eliberarea titlurilor de proprietate şi certificatelor de moştenire asupra vehiculelor (agregatelor); la legalizarea tranzacţiilor de înstrăinare a lor, contractelor de arendă şi procurilor (Registrul transporturilor asigură respectarea tainei acţiunilor de notariat);
    e) organele de privatizare a proprietăţii de stat - la eliberarea titlurilor de proprietate asupra vehiculelor privatizate;
    f) persoanele juridice - la înstrăinarea, transmiterea în arendă sau locaţia vehiculelor (agregatelor) ce le aparţin;
    g) organele judecătoreşti - la pronunţarea hotărîrilor (sentinţelor) privind:
    confiscarea vehiculelor;
    recunoaşterea dreptului de proprietate asupra vehiculelor (agregatelor);
    declararea nulităţii tranzacţiilor de înstrăinare sau de transmitere în folosinţă a vehiculelor;
    h) organele de înregistrare a actelor stării civile:
    la schimbarea numelui sau prenumelui de către proprietarii vehiculelor;
    la schimbarea numelui de către proprietarul vehiculului ca urmare a divorţului.
    22. Transmiterea în folosinţă provizorie a vehiculelor către alte persoane şi eliberarea pe numele lor, pe durata valabilităţii contractelor (procurilor) respective, a certificatelor de înmatriculare mecanolizibile şi a autorizaţiilor provizorii de exploatare nu conduce la încetarea dreptului de proprietate al titularilor.

Conturul "D" - "Evidenţa admiterii la exploatare a vehiculelor".
Modul de ţinere
    23. Conturul "D" ţine evidenţa eliberării către proprietarii vehiculelor şi alţi titulari de drepturi a autorizaţiilor pentru participare la traficul rutier şi la procesul tehnologic.
    24. Conturul "D" se formează în procesul:
    a) înmatriculării primare de stat de către instituţiile vamale a vehiculelor:
    care sînt în tranzit prin Republica Moldova;
    care sînt introduse în ţară pentru cel mult 3 luni şi pentru care se eliberează autorizaţii de aflare provizorie;
    b) înmatriculării de stat de către subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" a vehiculelor ce se afla în ţară mai mult de 3 luni, cu eliberarea certificatelor de înmatriculare mecanolizibile şi a numerelor de înmatriculare;
    c) înmatriculării curente de stat de către subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" a vehiculelor:
    supuse modificărilor constructive, necesitînd schimbarea documentelor de înmatriculare;
    transmise în folosinţă provizorie numai pe teritoriul Republicii Moldova, cu eliberarea către titularii de drepturi a autorizaţiilor provizorii pentru exploatare;
    transmise în folosinţă provizorie cu dreptul de a participa la traficul internaţional, cu eliberarea către titularii de drepturi a certificatelor de înmatriculare mecanolizibile.
    25. Înmatricularea de stat se efectuează numai în cazul existenţei informaţiei despre vehicul şi despre proprietarul lui în contururile "A" - "Evidenţa vehiculelor", "B" -"Evidenţa agregatelor numerotate" şi "C" - "Evidenţa titularilor de drepturi".
    26. Pentru vehiculele care se scot definitiv din Republica Moldova se eliberează, în afara certificatelor de înmatriculare mecanolizibile, autorizaţii provizorii, în care se indică locul de destinaţie şi numerele de înmatriculare "Tranzit".
    27. Vehiculele care provizoriu nu sînt exploatate pot fi scoase din circulaţie prin restituirea de către proprietarii acestora a certificatelor de înmatriculare mecanolizibile în subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro". În acest caz numerele de înmatriculare se păstrează la proprietarii vehiculelor.

Conturul "E" - "Evidenţa restricţiilor la împuterniciri".
Modul de ţinere
    28. Conturul "E" ţine evidenţa circumstanţelor care conduc la apariţia sau încetarea drepturilor asupra vehiculelor, precum şi a altor restricţii ce asigură îndeplinirea obligaţiilor.
    29. Conturul "E" se formează pe baza informaţiei furnizate de:
    a) instituţiile vamale - privind vehiculele:
    pentru care, la perfectarea documentelor vamale, nu s-a plătit taxa de înstrăinare;
    destinate reexportului;
    intrate în ţară în regim de tranzit;
    aflate la evidenţă în Republica Moldova şi participante la traficul internaţional;
    b) notariate (notari) - privind vehiculele:
    transmise cu titlu de gaj;
    incluse în bunurile succesorale;
    procurile pentru care au fost anulate;
    (Registrul transporturilor asigură respectarea tainei acţiunilor de notariat);
    c) autorităţile administraţiei publice locale - privind vehiculele aparţinînd gospodăriei ţărăneşti, în cazul decesului conducătorului ei;
    d) organele de înregistrare a actelor stării civile - în cazul înregistrării decesului proprietarilor de vehicule;
    e) autorităţile administraţiei departamentale - la emiterea actelor de încetare a activităţii persoanelor juridice în a căror administrare se aflau vehiculele;
    f) inspectoratele fiscale - privind intentarea acţiunilor de anulare a tranzacţiilor de înstrăinare a vehiculelor şi de recunoaştere a persoanelor juridice falite;
    g) organele de drept - privind vehiculele:
    aflate în căutare locală şi internaţională;
    pasibile de confiscare;
    sechestrate cu scopul de a asigura îndeplinirea obligaţiilor de către proprietari;
    care sînt obiecte ale litigiilor patrimoniale;
    implicate în accidente de circulaţie şi în alte contravenţii;
    ale căror proprietari sînt daţi dispăruţi;
    h) subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" - privind vehiculele:
    care aparţin cetăţenilor incapabili;
    ale căror documente şi numere de înmatriculare sînt pierdute;
    ale căror documente de înmatriculare sînt declarate nevalabile;
    supuse cercetărilor;
    care sînt obiectul cererilor scrise de prevenire a înstrăinării lor pînă la intentarea acţiunii civile. În cazul în care, în decurs de 10 zile, instanţa de judecată nu emite o interdicţie oficială, restricţia de drepturi încetează.
    30. Restricţiile de drepturi încetează în următoarele cazuri:
    expirarea duratei lor;
    îndeplinirea obligaţiilor;
    încheierea cercetărilor;
    ridicarea lor de către organele abilitate;
    depistarea vehiculelor, documentelor şi numerelor.

Conturul "F" - "Evidenţa executării legislaţiei cu privire la asigurări".
Modul de ţinere
    31. Conturul "F" ţine evidenţa faptelor de asigurare de către proprietarii vehiculelor a răspunderii civice şi a vehiculelor.
    32. Conturul "F"se formează pe baza informaţiei furnizate de organele de asigurare privind vehiculele:
    asigurate;
    referitor la care contractele de asigurare sînt reziliate;
    pentru care sînt plătite sumele asigurate.
    33. Înmatricularea de stat, înmatricularea curentă de stat şi testarea vehiculelor se efectuează numai după verificarea prezenţei informaţiei despre asigurarea răspunderii civice a proprietarilor în conturul respectiv.

Conturul "G" - "Evidenţa executării legislaţiei fiscale".
Modul de ţinere
    34. Conturul "G" ţine evidenţa achitării de către proprietarii vehiculelor a taxelor prevăzute la art.4 şi 5 din Legea fondului rutier nr. 720-XIII din 2 februarie 1996 (Monitorul Oficial, 1996, nr. 14-15, art. 147).
    35. Conturul "G" se formează pe baza informaţiei furnizate de instituţiile bancare şi se controlează în procesul înmatriculării primare de stat, înmatriculării de stat şi înmatriculării curente de stat a vehiculelor şi a testării stării lor tehnice.
    36. Înmatricularea de stat, înmatricularea curentă de stat şi testarea vehiculelor se efectuează numai după achitarea de către proprietari sau mandatarii lor a impozitelor şi taxelor stabilite de stat.

Conturul "H" - "Evidenţa accidentelor rutiere".
Modul de ţinere
    37. Conturul "H" se formează pe baza informaţiei furnizate de comisariatele de poliţie privind implicarea vehiculelor în accidente rutiere.

Conturul "I" - "Evidenţa eliberării de licenţe către
transportatorii auto". Modul de ţinere
    38. Conturul "I" ţine evidenţa eliberării de licenţe pentru transportul de pasageri şi de încărcături.
    39. Conturul "I" se formează pe baza informaţiei furnizate de organele atribuite cu funcţiile de licenţiere a activităţii în cauză.

V. DOCUMENTELE ŞI NUMERELE DE ÎNMATRICULARE
    40. Registrul transporturilor funcţionează pe baza următoarelor categorii de documente:
    categoria "A" - "Titlurile de proprietate"
    categoria "B" - "Documentaţia tehnică"
    categoria "C" - "Documentele de înmatriculare"
    categoria "D" - "Alte documente".
    41. Titlurile de proprietate sînt documente ce confirmă dreptul de proprietate asupra vehiculelor (agregatelor), modificarea şi încetarea  acestui drept.
    42. Din categoria titlurilor de proprietate fac parte:
    a) certificatele şi autorizaţiile eliberate de instituţiile vamale;
    b) declaraţiile vamale pentru vehiculele introduse în ţară cu scopul vînzării;
    c) facturile eliberate de agenţii economici care comercializează vehiculele în baza licenţelor;
    d) certificatele organelor de protecţie socială a populaţiei privind transmiterea în folosinţă a vehiculelor către invalizi;
    e) contractele de vînzare-cumpărare, de donare sau de schimb legalizate notarial;
    f) contractele de vînzare-cumpărare întocmite în scris conform cerinţelor art.46 din Codul civil;
    g) titlurile de proprietate şi certificatele de moştenire a vehiculelor (agregatelor) legalizate notarial;
    h) certificatele despre componenţa gospodăriilor ţărăneşti eliberate de primării în cazul decesului conducătorului pe al cărui nume este eliberat certificatul de înmatriculare;
    i) titlurile de proprietate eliberate de organele de privatizare a proprietăţii de stat;
    j) hotărîrile (sentinţele) instanţelor judecătoreşti privind confiscarea vehiculelor (agregatelor) sau recunoaşterea dreptului de proprietate asupra lor;
    k) actele de primire - predare a vehiculelor (agregatelor) aparţinînd persoanelor juridice;
    l) deciziile comisiilor privind vehiculele cîstigate la loterie;
    m) acordurile legalizate notarial privind rezilierea contractelor de donare, de partaj al proprietăţii comune a soţilor sau bunurilor succesorale;
    n) procesele-verbale ale Camerei Înregistrării de Stat a Ministerului Justiţiei privind transmiterea în fondurile sociale ale întreprinderilor (sau primirea din fondul statutar) a vehiculelor aparţinînd persoanelor fizice;
    o) documentele de înscriere la balanţa întreprinderii a agregatelor cu numere de fabricare;
    p) certificatele de înmatriculare (paşapoartele tehnice) a vehiculelor eliberate de organele Ministerului Afaceilor Interne;
    q) certificatele subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratelor "Intehagro" privitoare la agregatele instalate anterior pe mijloacele de trasnport;
    r) cererile proprietarilor (pentru persoane juridice - actele de rebutare) cu privire la radierea din evidenţă a vehiculelor rebutate.
    43. Documentele tehnice - documentele întreprinderilor producătoare de vehicule, ale întreprinderilor care au instalat echipamentul special şi ale altor organizaţii ce confirmă datele de identificare şi starea
tehnică a acestora.
    44. Documentele tehnice sînt următoarele:
    a) paşapoartele tehnice ale uzinei;
    b) actele de primire-predare;
    c) certificatele de primire;
    d) certificatele calităţii;
    e) actele stării tehnice a vehiculelor comercializate de către unităţile militare;
    f) rapoartele de verificare tehnică a testării tehnice a vehiculelor;
    g) procesele-verbale de examinare a vehiculelor participante la accidentele rutiere.
    45. Documentele de înmatriculare - autorizaţiile oficiale ale statului pentru participarea vehiculelor la circulaţia rutieră sau procesul tehnologic.
    46. Documentele de înmatriculare sînt următoarele:
    a) certificatele de înmatriculare a vehiculelor, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.778 din 20 noiembrie 1995 "Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a tipurilor mecanolizibile de permise de conducere şi certificate de înmatriculare a mijloacelor de transport" (Monitorul Oficial, 1996, nr. 11-12, art.57).
    Certificatele de înmatriculare sînt pentru proprietari totodată şi documente ce confirmă dreptul lor de proprietate asupra vehiculului.
    Pentru participarea la traficul internaţional a vehiculelor transmise în folosinţă terţilor, pe numele titularilor temporari de drepturi se eliberează certificate de înmatriculare, valabilitatea cărora nu poate depăşi valabilitatea titlurilor de proprietate;
    b) cartelele - documentele mecanolizibile ce permit introducerea informaţiei despre rezultatele testării vehiculelor, plata impozitelor, asigurare şi alte fapte juridice.
    Cartelele se eliberează:
    beneficiarilor temporari în calitate de autorizaţii pentru exploatarea vehiculelor pe teritoriul Republicii Moldova;
    pentru vehiculele ce tranzitează teritoriul Republicii Moldova sau intrate în ţară pe un termen de pînă la 3 luni;
    pentru agregatele numerotate ale fondului circulant sau aflate la proprietari în calitate de piese de rezervă;
    c) certificatele de înmatriculare aprobate prin ordinul ministrului afaceilor interne nr.144 din 28 mai 1998 folosite în perioada de tranziţie în calitate de autorizaţii temporare pentru exploatarea vehiculelor;
    d) ecusoanele de testare tehnică a vehiculelor.
    47. Alte documente - actele de transmitere a împuternicirilor sau aplicare a restricţiilor de folosire şi dispunere de vehicule.
    48. Alte documente:
    a) contractele de arendă a vehiculelor;
    b) contractele de leasing;
    c) procurile de administrare şi dispunere de vehicule;
    d) contractele de gaj al vehiculelor;
    e) hotărîrile sau ordonanţele organelor de cercetare penală, de anchetă penală sau ale instanţei judecătoreşti cu privire la sechestrarea vehiculelor;
    f) informaţiile organelor publice de resort cu privire la încetarea persoanelor juridice subordonate - proprietari ale vehiculelor;
    g) informaţiile Camerei Înregistrării de Stat a Ministerului Justiţiei cu privire la reînmatricularea persoanelor juridice în legătură cu schimbarea denumirii lor sau a statutului juridic;
    h) informaţiile cu privire la falimentul persoanelor juridice.
    49. Numerele de înmatriculare şi semnele distinctive ale vehiculelor aprobate de standardul SM-122 din 10 ianuarie 1996 "Plăci de înmatriculare a mijloacelor de transport. Condiţii tehnice" se eliberează de către subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" în calitate de autorizaţii de exploatare a vehiculelor.

VI. COORDONAREA RELAŢIILOR DINTRE TITULARII
DE DREPTURI,
FURNIZORII DE INFORMAŢII, CONSUMATORII
ACESTEIA ŞI
REGISTRUL TRANSPORTURILOR
    50. Lista, volumul şi modul de furnizare a informaţiei pentru Registrul transporturilor se determină de către Ministerul Afacerilor Interne şi se coordonează cu ministerele şi departamentele interesate.
    51. În funcţie de gradul de automatizare a organelor de stat şi a agenţilor economici, precum şi de posibilităţile accesului nemijlocit la banca de date a Registrului transporturilor, informaţia poate fi introdusă de furnizorii ei de sine stătător sau de către colaboratorii subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului pe purtătorii de informaţie pe hîrtie de model stabilit, transmişi acestora.
    52. Informaţia cu privire la operaţiunile de înmatriculare şi evenimentele apărute este prezentată de furnizori în Registrul transporturilor în decurs de 48 de ore.
    53. Consumatori de informaţie sînt autorităţile administraţiei publice, organele de drept, instituţiile financiare, de asigurare, ştiinţifice, precum şi persoanele particulare.
    54. Relaţiile dintre deţinătorul Registrului transporturilor şi consumatorii de informaţie se stabilesc pe bază contractuală. Furnizarea de informaţii din Registrul transporturilor în scopuri comerciale, fără încheierea contractului cu departamentul evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne şi subdiviziunile lui teritoriale, atrage după sine răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    55. Informaţia din Registrul transporturilor se oferă contra plată în conformitate cu preţurile şi tarifele stabilite în baza cererii şi ofertei, iar în cazurile prevăzute de actele normative - în conformitate cu preţurile şi tarifele stabilite de stat.
    Informaţia statistică este oferită pe gratis autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, iar informaţia ce nu necesită sistematizare se oferă pe gratis instanţelor judecătoreşti şi organelor de drept.
    56. Informaţiile despre condiţiile tranzacţiei care a servit drept temei pentru înmatricularea drepturilor asupra vehiculelor se oferă numai participanţilor la această tranzacţie, precum şi instanţelor judecătoreşti şi organelor de drept.
    57. Nu se oferă informaţii şi date despre vehiculele care constituie secret de stat.
    58. Deţinătorul Registrului transporturilor şi subdiviziunile lui teritoriale sînt obligaţi, în termen de 3 zile de la primirea sesizării, să ofere oricărei persoane informaţia (extrasul) despre vehicule, în volumul stabilit de lege.
    59. Informaţia se oferă persoanei fizice în baza cererii scrise, la prezentarea actului de identitate, iar persoanei juridice - în baza sesizării oficiale.

VII. GARANŢIILE, CONTROLUL ŞI RĂSPUNDEREA
    60. Înmatricularea de stat a vehiculelor efectuată pînă la punerea în aplicare a Registrului transporturilor se consideră valabilă.
    61. Proprietarii vehiculelor (agregatelor) şi beneficiarii temporari sînt obligaţi să dispună de documente legale ce confirmă relaţiile de proprietate, să efectueze la timp înmatricularea, reînmatricularea şi testarea lor.
    62. Deţinătorul Registrului transporturilor este în drept să ceară de la furnizorii care au prezentat informaţia despre vehicule şi titularii de drepturi asupra acestora informaţii suplimentare în cazul apariţiei îndoielilor referitor la autenticitatea datelor introduse în registru.
    63. Deţinătorul Registrului transporturilor este obligat să prevină accesul nesancţionat la datele registrului, precum şi folosirea, difuzarea, modificarea sau distrugerea lor ilicită.
    64. Controlul intern asupra ţinerii Registrului transporturilor este exercitat de comisia Ministerului Afacerilor Interne.
    65. Comisia care exercită controlul asupra ţinerii Registrului transporturilor are acces la datele ce se conţin în el şi la mijloacele de tinere a acestuia, inclusiv la documentele în temeiul carora s-a efectuat înmatricularea de stat si înmatricularea curentă de stat a vehiculelor, precum si acces în încaperile destinate pentru prelucrarea datelor respective sau în care se află mijloacele tehnice pentru aceasta.
    66. Documentele, în baza cărora s-a efectuat înmatricularea de stat şi înmatricularea curentă de stat se păstrează 2 ani, iar registrele întocmite pe suport de hîrtie - 50 de ani.
    67. Controlul asupra ţinerii Registrului transporturilor se exercită cel puţin o dată la 2 ani.
    68. Prevederile prezentului Regulament sînt obligatorii pentru toate persoanele juridice şi fizice care se află pe teritoriul Republicii Moldova. Încălcarea acestora atrage după sine răspundere conform legislaţiei.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1047 din 8 noiembrie 1999

REGULILE
de înmatriculare a mijloacelor de transport
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1.Înmatricularea de stat a mijloacelor de transport auto şi moto, a tractoarelor, a altor maşini şi mecanisme autopropulsate, remorcilor acestora (în continuare - vehicule), precum şi a agregatelor cu numere de fabricare (în continuare - agregate) se efectuează de către departamentul evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne în persoana subdiviziunilor lui teritoriale de examinare şi evidenţă a transportului, iar în perioada de tranziţie - şi de către inspectoratele "Intehagro" ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare.
    2. Se supun înmatriculării de stat vehiculele ale căror motoare au o capacitate cilindrică mai mare de 50 cm3 sau viteza constructivă maximă peste 50 km/oră, tractoarele, maşinile şi mecanismele specializate pentru construcţia drumurilor, ameliorative, agricole şi remorcile acestora, navele cu capacitate mică, agregatele staţionare şi mobile care funcţionează cu motoare cu ardere internă, precum şi agregatele cu numere de fabricare separat ale vehiculelor enumerate.
    3. Vehiculele confecţionate în mod individual se admit la traficul rutier sau la procesul tehnologic numai după certificarea corespunderii acestora condiţiilor tehnice şi standardelor Republicii Moldova.
    Nu se admit la traficul rutier sau procesul tehnologic vehiculele asamblate din piese componente standarde.
    4. Înmatricularea de stat a vehiculelor şi agregatelor cu numere de fabricare se efectuează pe numele persoanelor juridice şi fizice în temeiul unuia din titlurile de proprietate, lista cărora este expusă în pct.42 al Regulamentului cu privire la Registrul de stat al transporturilor (în continuare - Registrul transporturilor), în cazul existenţei informaţiei respective despre acestea în contururile "A" - "Evidenţa vehiculelor", "B" - "Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare" şi "C" - "Evidenţa titularilor de drepturi".
    5. Dreptul de proprietate asupra vehiculelor şi agregatelor importate în Republica Moldova se autentifică prin documentele eliberate de instituţiile vamale la perfectarea vamală a acestora.
    6. În cazul în care în contururile specificate în pct.4 al prezentelor Reguli lipseşte informaţia despre vehicule, agregate şi titularii de drepturi asupra lor, de necorespundere a datelor din Registrul transporturilor cu datele ce se conţin în documente, în caz de depistare a falsificării de documente şi numere, precum şi în caz de existenţă a informaţiilor despre aflare în urmărire a vehiculelor, a agregatelor cu numere de fabricare, a documentelor şi persoanelor care le-au prezentat spre înmatriculare, în comisariatele de poliţie se transmite informaţia urgentă pentru luarea deciziei în modul stabilit de lege.
    7. Înmatricularea vehiculelor (agregatelor) pe numele persoanelor fizice şi juridice care au obţinut dreptul de proprietate în baza contractului încheiat confrom art. 46 şi art. 241 ale Codului civil (în formă scrisă simplă, semnat de părţile tranzacţiei, precum şi autentificat cu ştampilă, dacă unul din participanţi este persoană juridică) se efectuează la prezentarea contractului în cauză, a documentului de înmatriculare şi a cererilor comune pentru introducerea modificărilor în Registrul transporturilor.
    8. Înmatricularea, reînmatricularea şi radierea din evidenţă a vehiculelor persoanelor juridice, precum şi a camioanelor, remorcilor şi semiremorcilor acestora şi a autobuzelor aparţinînd persoanelor fizice se efectuează numai după punerea acestora la evidenţă la comisariatele militare.
    Prevederea în cauză nu se extinde asupra vehiculelor enumerate la pct.15 al prezentelor Reguli.
    9. Titlurile de proprietate se prezintă spre înmatriculare în două exemplare, unul dintre care este original. În documente trebuie să fie indicate: data şi locul întocmirii lor, esenţa şi condiţiile tranzacţiei, inclusiv costul vehiculului, adresele, datele de identificare şi semnăturile părţilor (pentru persoane juridice - semnăturile autentificate cu ştampile), datele despre vehicul (marca, modelul, varianta, anul de fabricaţie, numărul de identificare al mijlocului de transport (VIN), culoarea, numărul curent de producţie al şasiului (ramei), caroseriei (ataşului) şi a motorului).
    Documentele cu două sau mai multe foi trebuie să fie numerotate, broşate şi autentificate prin ştampila organului sau agentului economic care a perfectat drepturile de proprietate.
    10. Titlurile de proprietate întocmite în alte limbi, cu excepţia limbii ruse, se traduc în limba de stat şi se autentifică de notar sau o altă persoană oficială care are dreptul să efectueze asemenea operaţiuni.
    11. La încheierea operaţiunii de înmatriculare originalul titlului de proprietate, după aplicarea ştampilei şi efectuarea înscrierii privind data înmatriculării de stat şi numerele de înmatriculare eliberate, se restituie spre păstrare proprietarului vehiculului sau altui titular de drepturi contra semnătură pe xerocopia documentului.
    12. La înstrăinarea vehiculului de către agentul comercial sau organul de înregistrare a tranzacţiei, în originalul titlului de proprietate se face o menţiune privind încetarea valabilităţii acestuia.
    13. Operaţiunile de înmatriculare se efectuează numai după verificarea vehiculului de către colaboratorii subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratelor "Intehagro" sau a centrelor de testare. Rezultatul verificării este valabil timp de 10 zile.

II. ÎNMATRICULAREA DE STAT
    14. Vehiculele se înmatriculează pe numele persoanelor fizice la domiciliul sau reşedinţa acestora, iar pe numele persoanelor juridice - la adresa juridică.
    Înmatricularea vehiculelor oferite de către persoanele juridice filialelor (reprezentanţelor) lor se efectuează pe numele persoanelor juridice la sediul filialelor (reprezentanţelor).
    Înmatricularea vehiculelor aparţinînd cetăţenilor Republicii Moldova domiciliaţi peste hotare, proprietari de imobil în Republica Moldova, se poate efectua la locul aflării obiectului în cauză.
    15. Înmatricularea vehiculelor aparţinînd misiunilor diplomatice şi consulare, organizaţiilor internaţionale şi interstatale (băncilor străine, organelor de presă, radio şi televiziune străine, altor organizaţii) acreditate pe lîngă Ministerul Afacerilor Externe sau alte organe împuternicite, se efectuează la adresa menţionată în documentele eliberate de organele care efectuează înmatricularea persoanelor menţionate, iar vehiculele ce aparţin cetăţenilor străini şi apatrizilor - la adresa menţionată în documentele înregistrate la organele afacerilor interne.
    Actele şi numerele de înmatriculare naţionale a autovehiculelor, care deservesc personalul diplomatic şi consular se păstrează la proprietarii lor.
    16. Primul vehicul se înmatriculează pe numele persoanelor juridice, la prezentarea de către reprezentantul acestora a certificatului de înregistrare la Ministerul Justiţiei şi a adeverinţelor despre codurile atribuite lui şi datele bancare, eliberate de organele împuternicite.
    La înmatricularea vehiculelor pe numele întreprinderii mixte în mod obligatoriu se prezintă certificatele eliberate de întreprinderi cu privire la cetăţenia conducătorului auto. În cazul în care vehiculul este condus de o persoană străină sau un apatrid, acestuia i se eliberează numerele de înmatriculare de seria "H".
    17. Vehiculele se înmatriculează pe numele persoanelor fizice, la prezentarea actelor de identitate, iar în cazul în care din numele proprietarului - se prezintă un reprezentant, pe lîngă actele de identitate se prezintă şi documentele ce confirmă împuternicirile acestuia.
    18. În cazurile în care proprietari ai vehiculelor sînt persoane ce nu au atins vîrsta de 15 ani, operaţiunile de înmatriculare se efectuează în numele lor de către părinţi, înfietori sau tutori, iar în cazurile în care proprietari sînt persoane de la 15 la 18 ani, operaţiunile de înmatriculare se efectuează de către aceste persoane cu acordul scris al reprezentanţilor lor legitimi - părinţilor, înfietorilor sau tutorilor.
    19. Înmatricularea vehiculelor introduse temporar pe teritoriul Republicii Moldova pe un termen de peste 3 luni, cu condiţia scoaterii obligatorii ulterioare, se efectuează după perfectarea vamală a acestora, cu eliberarea certificatelor de înmatriculare şi a numerelor de înmatriculare pe durata aflării lor pe teritoriul ţării, menţionată în documentele vamale. Actele şi numerele de înmatriculare naţionale, precum şi documentele ce confirmă drepturile temporare asupra vehiculelor se predau spre păstrare în subdiviziunile de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratele "Intehagro" şi se restituie la radierea lor din evidenţă.
    20. Înmatricularea vehiculelor aparţinînd persoanelor ce au migrat forţat se efectuează la locul lor de trai, menţionat în adeverinţa eliberată de serviciul migraţional al Republicii Moldova. În aceste cazuri, înmatricularea vehiculelor se efectuează pe un termen de pînă la 3 luni pentru efectuarea controlului valabilităţii înmatriculării acestora peste hotare, lipsei interdicţiilor de înstrăinare a lor şi a posibilităţii radierii din evidenţă.
    Decizia de înmatriculare permanentă a vehiculelor menţionate se adoptă de şefii subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratelor "Intehagro" la încheierea controalelor şi cu condiţia declarării vamale a acestora.
    21. În cazurile prevăzute în pct. 6 al prezentelor Reguli, la decizia scrisă a comisariatului de poliţie, vehiculele pot fi înmatriculate pe durata controlului, cu eliberarea autorizaţiilor temporare de exploatare şi a numerelor de înmatriculare provizorii.
    La încheierea controalelor, în cazul ridicării interdicţiilor, autorizaţiile temporare de exploatare a vehiculelor şi numerele de înmatriculare provizorii se înlocuiesc cu altele, permanente.
    22. Pentru vehiculele admise pentru participare la traficul rutier şi procesul tehnologic se eliberează actele şi numerele de înmatriculare prevăzute la pct. 46 şi 49 ale Regulamentului cu privire la Registrul de stat al transporturilor.

III. ÎNMATRICULAREA CURENTĂ DE STAT
    23. Înmatricularea curentă de stat include pregătirea informaţiei pentru modificarea şi completarea Registrului transporturilor.
    24. Mandatarilor, arendaşilor şi locatorilor vehiculelor actele de înmatriculare enumerate la pct. 46 al Regulamentului cu privire la Registrul de Stat al transporturilor se eliberează pe durata valabilităţii titlurilor de proprietate. În scopul protecţiei drepturilor patrimoniale ale proprietarilor, în actele de înmatriculare eliberate pe numerele titularilor temporari de drepturi, în rubrica "Note speciale" se efectuează menţiunea corespunzătoare contractului:
    "Mandat pînă la .....", "Arendă pînă la ..... ", "Leasing pînă la .....".
    După efectuarea operaţiunilor de înmatriculare certificatul de înmatriculare de bază a vehiculului se restituie titularului de drepturi contra semnătură pe xerocopia actului respectiv.
    25. Vehiculele procurate în baza contractului de leasing, cu acordul locatorului, pot fi înregistrate nemijlocit după locator. În acest caz în certificatul de înmatriculare în rubrica "Note speciale" se face menţiunea "Leasing pînă la ....."
    26. În cazurile în care vehiculul este proprietate a cîtorva persoane, în Registrul transporturilor se introduc informaţii despre fiecare din ele. Certificatul de înmatriculare se eliberează la acordul scris al proprietarilor unuia sau fiecăruia din ei, făcîndu-se menţiunea "Coproprietate" în rubrica "Note speciale".
    27. În certificatele de înmatriculare a vehiculelor importate în Republica Moldova, fără achitarea taxei vamale de înstrăinare, în rubrica "Note speciale" se face menţiunea "Vama ...", indicîndu-se data eliberării actului vamal.
    28. În schimbul actelor de înmatriculare pierdute se eliberează actele, cu menţiunea "Duplicat". Documentul pierdut se consideră nevalabil şi informaţia despre el se introduce în conturul "E" - "Evidenţa restricţiilor la împuterniciri."
    29. În schimbul numerelor de înmatriculare devenite inutilizabile sau pierdute pot fi eliberate duplicatele acestora. Informaţia despre numerele pierdute se introduce în conturul "E" - "Evidenţa restricţiilor la împuterniciri".
    30. Radierea din evidenţă a vehiculelor se efectuează în cazurile:
    scoaterii definitive din Republica Moldova;
    reutilării care a cauzat modificarea numerelor de identificare;
    rebutării.
    31. Schimbarea în limitele Republicii Moldova de către persoana fizică a domiciliului sau de către persoana juridică a adresei juridice se efectuează fără radierea prealabilă a vehiculelor de la evidenţă la locul înmatriculării precedente. De asemenea nu se scot de la evidenţă vehiculele transmise pentru comercializare.
    32. Pentru vehiculele scoase din Republica Moldova, pe lîngă certificatele de înmatriculare mecanolizibile se eliberează acte de în matriculare provizorii şi numere de tranzit. În certificatele mecanolizibile, la radierea vehiculelor din evidenţă, se taie unghiul de sus din partea codului bidimensional.
    33. Reutilarea vehiculelor legată cu schimbarea numărului de identificare al acestuia se admite cu condiţia aflării în proprietate nu mai puţin de 1 an.
    Prevederea în cauză nu se extinde asupra vehiculelor moştenite, dăruite sau deteriorate considerabil în urma accidentelor rutiere.
    34. Autorizaţia de reutilare se eliberează organelor împuternicite să certifice vehiculele.
    35. Reînmatricularea vehiculelor reutilate, precum şi confecţionate în mod individual se efectuează în baza documentelor ce confirmă legalitatea achiziţionării agregatelor, ansamblurilor şi a pieselor de rezervă, precum şi a rapoartelor de testare tehnică ce confirmă posibilitatea admiterii lor la circulaţia rutieră şi procesul tehnologic.
    36. În certificatul de înmatriculare a vehiculului reutilat în rubrica "Anul producerii" se indică anul de fabricaţie a caroseriei, iar în rubrica "Note speciale" se face menţiunea "Reutilat în anul :..."
    37. Înlocuirea pieselor de caroserie ale vehiculelor pe care uzinele producătoare aplică numerele lor de identificare se poate face numai cu autorizaţia scrisă a subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratelor "Intehagro".
    38. Vehiculele rebutate se scot de la evidenţă de către persoanele fizice în baza cererilor scrise ale acestora şi de către persoanele juridice în baza actelor aprobate de conducătorii lor. Actele şi numerele de înmatriculare se predau subdiviziunilor de examinare şi evidenţă a transportului, inspectoratelor "Intehagro", iar în titlurile de proprietate se face o menţiune despe rebutarea vehiculelor.
    În cazul pierderii actelor sau numerelor, în cereri (acte) se indică circumstanţele pierderii lor, în baza cărora informaţia despre acestea se introduce în conturul "E" - "Evidenţa restricţiilor la împuterniciri". Radierea din evidenţă a vehiculelor rebutate se efectuează fară examinarea lor.
    39. Informaţia despre vehiculele şi agregatele cu numere de fabricare, eliberate în urma reutilării, reparaţiei sau rebutării se introduce în conturul "B" -"Evidenţa agregatelor cu numere de fabricare". Proprietarilor de agregate cu numere de fabricare li se eliberează acte de înmatriculare prevăzute în pct.46 al Regulamentului cu privire la Registrul de stat al transporturilor.

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1047 din 8 noiembrie 1999

REGULILE
de testare tehnică obligatorie a autovehiculelor
şi remorcilor acestora
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentele Reguli stabilesc modul unic de verificare obligatorie a stării tehnice a autovehiculelor şi remorcilor acestora (în continuare - vehicule), care circulă pe drumurile publice ale Republicii Moldova.
    2. Testarea obligatorie se efectuează în scopul verificării vehiculelor în vederea corespunderii normelor şi standardelor naţionale de securitate a circulaţiei rutiere şi a protecţiei mediului, depistării vehiculelor şi agregatelor acestora aflate în căutare, respectării de către posesorii acestora a legislaţiei fiscale şi de asigurare, precum şi actualizării bazei informaţionale de date a Registrului de stat al transporturilor.
    3. Verificarea stării tehnice a vehiculelor, evidenţa centralizată, prelucrarea informaţiei despre lucrul efectuat de centrele şi staţiile specializate de testare (în continuare - centrele de testare), completarea rapoartelor statistice şi a documentelor respective se realizează pe baza complexului tehnic şi de program al departamentului evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne.
    4. Testarea tehnică a vehiculelor se efectuează de către agenţii economici la centrele de testare, care corespund cerinţelor înaintate, completate cu controlori şi experţi pregătiţi în mod special (în continuare - experţi). Centrele sînt licenţiate şi acreditate de Ministerul Afacerilor Interne pe bază de concurs.
    La concurs pentru obţinerea dreptului de testare a vehiculelor nu vor participa agenţii economici care desfăşoară activităţi de fabricare, comercializare, exploatare, deservire tehnică şi reparare a vehiculelor.
    5. Testarea tehnică se efectuează contra plată în conformitate cu tarifele stabilite de către Guvern, în funcţie de categoria vehiculului.
    6. Se interzice exploatarea vehiculelor care nu au fost prezentate sau nu au trecut testarea tehnică obligatorie în termenele stabilite.
    7. Prezentele Reguli sînt obligatorii pentru persoanele juridice şi fizice care exploatează vehicule, agenţii economici care efectuează testarea, precum şi pentru organele care controlează activitatea centrelor de testare şi exploatare a vehiculelor.

II. ORGANIZAREA TESTĂRII TEHNICE
    8. Testarea tehnică se efectuează de centrele de testare, independent de locul de înmatriculare a vehiculelor.
    9. Testarea tehnică a remorcilor şi semiremorcilor se efectuează în cuplul autotrenului.
    10. Vehiculele prezentate pentru testare trebuie să fie curate, fără pasageri sau încărcături, avînd numerele de identificare a agregatelor cu numere de fabricare, pregătite pentru verificare.
    11. Deplasarea vehiculelor supuse testării, prin posturi diagnostice ale centrului de testare se efectuează de experţi. Posesorii de vehicule sau persoanele de încredere pot să asiste la testarea vehiculelor.
    12.Testarea tehnică a vehiculelor se efectuează pe etape, prin examinarea vizuală şi diagnosticarea echipamentelor, agregatelor şi sistemelor care influenţează asupra securităţii circulaţiei rutiere şi
protecţiei mediului.

III. CERINŢELE ÎNAINTATE FAŢĂ DE CENTRELE
DE TESTARE
    13. Centrele de testare se creează după principiul zonal, reieşind din numărul vehiculelor din zonă şi locurile de concentrare a acestora.
    În scopul asigurării condiţiilor favorabile pentru posesorii de vehicule, centrele de testare zonale se amplasează la distanţe de cel mult 50 km pînă la uzufructuari.
    14. Planul general al centrului de testare, clădirile şi construcţiile trebuie să corespundă normelor şi regulilor în vigoare de construcţie, de securitate antiincendiară şi supraveghere tehnico-sanitară.
    15. Centrul de testare trebuie să fie amenajat şi dotat cu utilaj standard-tip astfel încît să permită testarea simultană a două sau mai multe vehicule, după cum urmează:
    canal de vizitare iluminat sau cric;
    sursă de aer comprimat;
    instalaţie pentru evacuare a gazelor de eşapament;
    instalaţie pentru controlul presiunii în anvelope;
    analizator de gaze, fummetru;
    stand de frînare;
    stand de control al unghiului de reglare a roţilor de direcţie;
    aparat de control a farurilor vehiculelor;
    aparat de verificare a adîncimii profilului anvelopelor;
    dispozitiv de măsurare a jocului de volan;
    aparat de verificare a gradului de umbrire a geamurilor;
    tester al amortizatoarelor de şoc;
    tester al vitezometrului;
    tester al uleiului de frînă;
    dispozitiv de apreciere a nivelului zgomotului produs;
    detector al spaţiului liber (eroziunii).
    ---------------------------------
    Notă: Aparatele de măsurare şi de control trebuie să fie în stare bună de funcţionare şi periodic să fie verificate de serviciul metrologie al Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică.

    16. Centrul de testare trebuie să fie dotat cu un complex tehnic şi de program unic, care să asigure realizarea accesului la banca centrală de date a Registrului de stat al transporturilor.
    --------------------------------
    Notă: Complexul tehnic se procură în concordanţă cu Ministerul Afacerilor Interne, iar cel de program - cu Departamentul de evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne.

IV. CERINŢELE ÎNAINTATE FAŢĂ DE EXPERŢI
    17. Candidatul la postul de expert trebuie să corespundă următoarelor condiţii:
    să aibă calificarea de inginer sau tehnician în domeniul autovehiculelor;
    să posede permis de conducere valabil pentru categorii de vehicule corespunzătoare profilului de activitate al centrului de testare şi o vechime în muncă de cel puţin 3 ani în activitatea de întreţinere, reparaţii sau service-auto.
    18. Pregătirea şi reciclarea experţilor se efectuează de Centrul didactic al departamentului evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne în bază de contract.

V. MODUL DE EXECUTARE A TESTĂRII TEHNICE ŞI COMPLETAREA
REZULTATELOR ACESTEIA
    19. Înainte de efectuarea testării tehnice, posesorii de vehicule sînt obligaţi să prezinte expertului:
    buletinul de identitate;
    certificatul de înmatriculare al vehiculului;
    permisul de conducere;
    certificatul medical;
    procura sau alt document care confirmă împuternicirile acordate;
    certificatul de asigurare obligatorie a răspunderii civile;
    chitanţele de plată a taxelor de testare şi de folosire a drumurilor.
    În cazul vehiculelor speciale sau cu caroserii specializate se vor mai prezenta şi documentele de model stabilit privind verificarea amenajărilor şi echipamentelor specifice, despre măsurarea capacităţii de încărcare, autorizaţia privind instalarea semnalelor luminoase şi sonore speciale, mijloacelor de telecomunicaţii, precum şi pentru transportarea încărcăturilor periculoase.
    20. Înainte de testarea tehnică se face identificarea posesorului şi vehiculului.
    Identificarea constă în verificarea vizuală a documentelor prezentate, examinarea şi verificarea autenticităţii numerelor de identificare a vehiculelor şi corespunderea acestora cu datele din certificatul de înmatriculare, precum şi în verificarea prin băncile de date a evidenţelor automatizate privind prezenţa şi corespunderea informaţiei despre proprietar, vehicul şi documentele prezentate.
    21. În cazul în care se constată că numerele de identificare ale vehiculului sînt falsificate sau nu corespund cu datele din certificatul de înmatriculare sau a Registrului de stat al transporturilor, solicitantul sau vehiculul prezentat la testare tehnică se află în căutare, expertul este obligat să anunţe imediat organul teritorial de poliţie. Modul de informare şi volumul de împuterniciri al experţilor centrului de testare se stabileşte de Ministerul Afacerilor Interne.
    22. Starea tehnică şi utilarea vehiculelor se verifică în conformitate cu Regulamentul circulaţiei rutiere, standardelor şi altor acte normative tehnice, conform Listei parametrilor supuse verificării (anexa nr. 1).
    23. În urma testării, indiferent de rezultatele acesteia, se întocmeşte un raport de verificare tehnică a vehiculului în două exemplare (anexa nr.2), din care unul se eliberează posesorului de vehicul. Raportul se semnează de expert şi posesorul vehiculului.
    24. La vehiculele care corespund normelor prescrise, expertul aplică un ecuson special de modelul stabilit (anexa nr.3).
    Locul de fixare a ecusonului se stabileşte de Ministerul Afacerilor Interne în aşa fel, ca organele de control să aibă posibilitatea de a folosi aparataj mecanolizibil şi să evite distrugerea neautorizată a acestuia.
    25. La vehiculele care nu corespund normelor stabilite, ecusonul nu se eliberează şi în raport de verificare, reieşind din categoria neajunsurilor şi defectelor depistate, se introduc însemnări privind interzicerea exploatării vehiculului sau acordarea termenului pentru înlăturarea neajunsurilor (pînă la 30 zile).
    În cazul în care se constată că vehiculul supus testării are defecte care prezintă un pericol pentru securitatea circulaţiei rutiere şi sănătăţii populaţiei, expertul interzice exploatarea acestuia prin retragerea ecusonului eliberat anterior.
    26. Posesorii de vehicule care nu au trecut testarea, după înlăturarea neajunsurilor depistate, în termenele stabilite, trebuie se prezinte acestea la control repetat. În acest caz se vor testa numai neajunsurile depistate anterior şi conform taxelor stabilite pentru efectuarea lucrărilor corespunzătoare.
    După expirarea termenului de 30 zile de la prima testare, următoarea testare se efectuează în volum complet şi conform taxei stabilite depline.
    27. În caz de pierdere sau deteriorare a ecusonului de testare tehnică se eliberează duplicatul acestuia, conform taxei stabilite, după prezentarea de către posesor a raportului de verificare. În acest caz, în mod obligatoriu, se efectuează identificarea posesorului şi a vehiculului.

VI. TERMENELE, PERIODICITATEA DE TESTARE TEHNICĂ
    28. Testarea tehnică periodică obligatorie a vehiculelor se efectuează pe parcursul anului.
    29. Testării periodice obligatorii se supun:
    autoturismele, motocicletele, precum şi remorcile acestora, cu termen de exploatare pînă la l0 ani, - la fiecare 24 luni;
    autoturismele, motocicletele, precum şi remorcile acestora, cu termen de exploatare peste 10 ani, autoturismele-taxi, autovehiculele destinate instruirii, autoutilitarele, tractoarele rutiere, maşinile şi mecanismele autopropulsate, precum şi remorcile acestora - la fiecare 12 luni;
    autobuzele şi remorcile acestora, troleibuzele, autoutilitarele destinate transportului de persoane în număr mai mare de opt, exceptînd conducătorul, autospecializate destinate transportului de încărcături periculoase - la fiecare 6 luni.
    30. În mod obligatoriu, se supun testării extraordinare vehiculele:
    importate în ţară, care anterior au fost în exploatare;
    reutilate sau reparate capital;
    restabilite după accidentul de circulaţie, în urma căruia au fost defectate elementele de bază ale caroseriei sau părţii rulante;
    construite individual;
    aflate în trafic internaţional, în cazul în care perioada exploatării de la ultima lor testare (inspecţie tehnică) în ţările sale, depăşeşte termenele menţionate în punctul 29 al prezentelor Reguli.
    31. Testarea extraordinară poate fi efectuată cu titlu de expertiză în baza unor rapoarte emise de organele de control, precum şi de procuratură, anchetă preliminară sau cercetare penală, instanţele judiciare.

VII. EVIDENŢA ŞI DAREA DE SEAMĂ
    32. Rapoartele de verificare şi bonurile de plată pentru serviciile prestate se sistematizează şi se păstrează la centrele de testare timp de 3 ani.
    33. Informaţia privind vehiculele supuse testării în modul stabilit se expediază la Registrul de stat al transporturilor.
    34. Darea de seamă statistică despre informaţia conţinută în Registrul de stat al transporturilor se transmite la instanţele corespunzătoare în volumul, determinat de actele normative în vigoare.
    35. Departamentul evidenţă şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne efectuează acumularea, generalizarea şi analiza informaţiei privind desfăşurarea testării vehiculelor pentru a optimiza dezvoltarea reţelei centrelor de testare şi pentru a crea comodităţi favorabile uzufructuarilor.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

Anexa nr. 5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1047 din 8 noiembrie 1999

COMPONENŢA NOMINALĂ
A COMISIEI DE CREARE A ÎNTREPRINDERII
"CENTRUL TEHNOLOGIILOR
NOI DE SECURITATE
A CIRCULAŢIEI RUTIERE ŞI DE ECOLOGIE

A TRANSPORTURILOR"


    Untilă Veaceslav              - viceministru al afacerilor interne, preşedintele Comisiei
Membrii Comisiei:
    Gherasim Boris                - prim-viceministru al transporturilor şi comunicaţiilor
    Molojen Vladimir             - şeful Departamentului de evidenţă şi documentare a
                                              populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne
    Jolondcovschi Alexandru  - prim-viceministru al mediului
    Maxian Oleg                    - directorul centrului standardizare şi metrologie al
                                              Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere
                                              Tehnică
    Bumacov Vasile               - şeful direcţiei generale mecanizare a Ministerului Agriculturii
                                              şi Industriei Prelucrătoare