*HGO1086/1997 Versiunea originala
ID intern unic:  343345
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1086
din  25.11.1997
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de aplicare
a Convenţiei vamale relativ la transportul internaţional de mărfuri
sub acoperirea carnetului TIR (Convenţia TIR, 1975)
Publicat : 05.12.1997 în Monitorul Oficial Nr. 86-87
Întru executarea prevederilor Convenţiei vamale relativ la transportul  internaţional de mărfuri sub  acoperirea  carnetului TIR (Convenţia  TIR,  1975),  la care Republica Moldova  a  aderat  la  26 noiembrie 1993 (Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova  nr.1318-XII din  2  martie  1993)  (Monitorul Parlamentului,  1993,  nr.3,  art.62), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă   Regulamentul  cu  privire  la  modul  de  aplicare  a Convenţiei  vamale  relativ la transportul internaţional de mărfuri  sub acoperirea carnetului TIR (Convenţia TIR, 1975) (se anexează).
2. Departamentul  Controlului Vamal va întreprinde măsurile necesare  pentru  funcţionarea  prezentului  Regulament pe  teritoriul  Republicii Moldova.

Prim-ministru
al Republicii Moldova                                                                  ION CIUBUC

Chişinău, 25 noiembrie 1997.
Nr. 1086.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1086 din 25 noiembrie 1997
REGULAMENT
cu privire la  modul  de  aplicare a Convenţiei  vamale
relativ la transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea
carnetului TIR (Convenţia TIR, 1975)
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Convenţia TIR se referă la transportul mărfurilor efectuat cu vehicule  rutiere, ansambluri de vehicule şi în containere, fără transbordare intermediară,  peste una sau mai multe  frontiere de  la biroul vamal de plecare al unei Părţi contractante pînă la biroul vamal de destinaţie al altei Părţi contractante, cu condiţia că o parte anumită din operaţiunea  TIR dintre  începutul şi sfîrşitul ei se efectuează cu vehicule rutiere.
2. Mărfurile transportate cu respectarea procedurii TIR se scutesc de plata sau depozitarea taxelor de intrare sau ieşire şi a impozitelor la birourile vamale intermediare. La aceste birouri vamale nu se percep taxe pentru perfectarea vamală a carnetelor TIR.
3. Mărfurile transportate în cadrul procedurii TIR în vehicule rutiere sigilate, în ansambluri de vehicule sigilate sau în containere sigilate,de regulă, nu vor fi supuse controlului vamal la birourile vamale intermediare.
Controlul vamal la aceste vămi poate fi efectuat doar  în  cazuri excepţionale, dacă există destule motive de a presupune că în secţiile sigilate ale vehiculelor sau în containerele sigilate se află obiecte care nu sînt indicate în manifestul carnetului TIR.
Prevederile Convenţiei TIR  nu  împiedică  aplicarea  restricţiilor impuse de considerente de ordin moral şi social, de ocrotire a sănătăţii sau de igienă, precum şi efectuarea controlului veterinar şi fitosanitar.
4. În prezentul Regulament sînt utilizaţi termeni definiţi  în Convenţia TIR. Suplimentar în prezentul Regulament se utilizează următorii termeni:
birou vamal de intrare  -  vama intermediară a Republicii  Moldova situată în punctul de trecere a frontierei, prin care mărfurile se introduc în Republica Moldova;
birou vamal de ieşire  -  vama intermediară a Republicii  Moldova situată  în punctul de trecere a frontierei, prin care mărfurile se scot din Republica Moldova;
mărfuri - bunuri transportate în conformitate cu Convenţia TIR.
II. CONDIŢIILE APLICĂRII PROCEDURII TIR
1. Procedura TIR se aplică în condiţia, cînd mărfurile:
sînt insoţite de carnetul  TIR,  completat şi perfectat în conformitate cu Convenţia TIR şi prezentul Regulament;
sînt asigurate de garanţia asociaţiei garante;
sînt transportate  în vehicule rutiere, ansambluri de vehicule şi în containere agreate în prealabil pentru transportare sub sigilii  vamale (cu excepţia transportului mărfurilor grele sau a celor  voluminoase), totuşi, vehiculele se vor considera ele însele marfă la mînarea lor  cu mers propriu, dacă sînt indicate în manifestul carnetului TIR.
2. Pe vehicule trebuie să fie fixate plăci dreptunghiulare cu inscripţia  "TIR". Una din ele se fixează în faţa, iar alta - în spatele vehiculului  rutier sau al ansamblului de vehicule, astfel, încît ele să fie  vizibile. Aceste plăci trebuie să fie detaşabile sau construite  şi instalate  în  aşa mod, încît să poată fi întoarse, acoperite, îndoite etc., ceea ce ar putea demonstra că acest transport nu are atribuţie la procedura TIR.
3. Operaţiunea TIR se poate efectua prin cîteva birouri vamale de plecare în una sau cîteva ţări cu condiţia, ca numărul birourilor vamale de plecare şi de destinaţie să nu fie mai mare de patru. În  cazul existenţei a cîtorva birouri vamale de plecare, carnetul  TIR  trebuie completat  aşa,  încît mărfurile încărcate ulterior la diferite vămi  să fie  introduse suplimentar în manifest şi ca birourile vamale de plecare să  indice  la  rubrica  a 16-a datele  referitoare  la  noile  ştampile aplicate  şi  să  facă însemnări de confirmare a  mărfurilor,  încărcate ulterior.
4. Birourile vamale de intrare şi birourile vamale de  ieşire  ale Republicii  Moldova  pot  stabili  termenul de sosire a mărfurilor  la birourile vamale de destinaţie sau de ieşire, care se află pe teritoriul Republicii Moldova, şi să stabilească itinerarul deplasării vehiculelor.
5. Dacă suma taxelor şi impozitelor vamale achitate pentru mărfurile transportate este mai mare decît suma garanţiei sau dacă există  motive de a presupune că  transportatorul nu poate garanta respectarea prevederilor legislaţiei vamale a Republicii Moldova, atunci poate  fi aplicată  însoţirea mărfurilor de către funcţionarii organelor vamale. Modul de însoţire este stabilit prin  Regulamentul  cu  privire  la însoţirea vamală.
6. Dacă transportul efectuat sub acoperirea carnetului  TIR traversează pe o porţiune de traseu pe teritoriul unei ţări care nu este Parte  contractantă a Convenţiei TIR sau dacă procedura TIR se întrerupe în legătură cu aplicarea altor sisteme de tranzit  mai avantajoase, atunci operaţiunea  TIR este sistată pe această  porţiune de drum. Transportul conform procedurii  TIR se poate relua cu condiţia  ca sigiliile vamale sau alte mijloace de identificare vamală să  nu  fie deteriorate.
III. CARNETUL TIR
1. Carnetul TIR este compus din 4 pagini de copertă, foaia nedetaşabilă  nr. 1/2  (de culoare galbenă) şi cotorul nr. 1/2, foile detaşabile  nr. 1 şi cotoarele nr. 1 (de culoare albă), foile detaşabile nr. 2 şi cotoarele nr. 2 (de culoare verde)  şi  procesul-verbal  al accidentelor rutiere (de culoare galbenă).
Combinaţia din  foi detaşabile şi cotoare (nr. 1 şi  nr. 2), de regulă, are menirea de a fi utilizată în fiecare stat (de expediţie, de tranzit  şi de destinaţie). Foaia detaşabilă nr. 1 şi cotorul nr. 1 sînt destinate pentru utilizare la  birourile  vamale  expeditoare  şi  la birourile vamale de intrare, iar foaia detaşabilă nr. 2 şi cotorul nr. 2 - la birourile vamale de ieşire şi la birourile vamale de destinaţie.
Carnetele TIR  folosite  în  prezent conţin 4, 6, 14 sau 20  de  foi (adică  din  2,  3,  7  sau 10  completuri)  şi  sînt  destinate  pentru transportarea  mărfurilor, respectiv, prin teritoriile a 2, 3, 7 sau  10 state.
La carnetul TIR  poate fi anexată o foaie specială, destinată pentru transport  multimodal  (cînd operaţia de transportare se  efectuează  cu folosirea  a  mai  multor  tipuri  de  transport).  Această  foaie  este destinată în exclusivitate transportatorilor, nu se completează şi nu se verifică de către organele vamale, însă poate fi folosită de  ele,  la nevoie, pentru a obţine informaţii suplimentare.
2. Dreptul de a efectua transportul cu respectarea procedurii TIR îi aparţine doar deţinătorului carnetului TIR.
3. Carnetele  TIR sînt eliberate de asociaţiile garante ale statelor participante  la Convenţia TIR, 1975. În Republica Moldova carnetele TIR sînt  eliberate  de către Asociaţia de Transport Auto Internaţional  din Moldova AITA. Aceste carnete se tipăresc în limba franceză, cu excepţia paginii  nr.  1  a copertei, rubricile căreia se tipăresc  şi  în  limba engleză,  şi  a  primei  foi nedetaşabile de culoare  galbenă,  care  se tipăreşte în limba romînă sau engleză.
4. Carnetul TIR se completează în conformitate cu regulile expuse în anexa  nr. 1 la prezentul Regulament. Modelele de completare a  copertei carnetului  TIR, a foii nedetaşabile nr. 1/2, a foilor detaşabile nr.  1 şi nr. 2 şi cotoarelor nr. 1 şi nr. 2 - în corespundere cu ordinul emis de Departamentul Controlului Vamal al Republicii Moldova.
În carnetul TIR nu se admit ştergeri şi scrieri  suprapuse. Toate rectificările se vor  efectua prin tăierea datelor greşite. Datele corecte se scriu deasupra şi se autentifică de către deţinătorul carnetului TIR (pînă  la perfectarea vamală a acestuia) sau  de  către autorităţile vamale.
5. Asociaţia garantă stabileşte termenul de valabilitate a carnetului TIR. Data expirării valabilităţii carnetului TIR se indică la rubrica 1 de la pagina 1 a copertei. După expirarea acestui termen carnetul TIR nu poate fi acceptat pentru perfectare de  către  biroul vamal de plecare.
Dacă carnetul TIR a fost acceptat pentru perfectare de către biroul vamal de plecare în ultima zi a termenului de valabilitate a  acestuia sau  pînă  la  această  dată,  atunci carnetul TIR e valabil  pînă la terminarea transportului cu respectarea procedurii TIR.
Termenul de valabilitate a carnetului TIR poate fi prelungit doar de către asociaţiile garante, care eliberează carnetele TIR. Datele referitoare la prelungire se indică la rubrica 1 a carnetului TIR şi se autentifică prin aplicarea ştampilei asociaţiei garante.
6. Carnetele  TIR  pot fi perfectate cu sau fără rezerve.  Rezervele trebuie  să se refere la contravenţiile comise la livrarea şi  tranzitul mărfurilor cu respectarea procedurii TIR. Rezervele se indică la rubrica 27 a foii detaşabile  şi la rubrica 5  a  cotorului  carnetului  TIR. Totodată,  în aceste rubrici se pune simbolul "R" şi se face  descrierea succintă a contravenţiei.
7. Dacă carnetul TIR este perfectat fără rezerve, organele vamale nu pot cere de la asociaţia garantă plata taxelor şi impozitelor vamale, cu excepţia cazurilor în care adeverirea perfectării vamale a fost obţinută în  mod ilicit sau fraudulos sau cînd mărfurile încă n-au fost aduse  la birourile vamale de destinaţie sau de ieşire.
8. Blanchetele  carnetelor  TIR, introduse în Republica Moldova,  se scutesc  de taxe şi impozite şi nu sînt supuse restricţiilor la  intrare şi ieşire.
IV. ASOCIAŢIA GARANTĂ
1. În Republica  Moldova la tranzitul şi livrarea  mărfurilor sub supraveghere vamală cu respectarea procedurii TIR, asociaţie garantă este Asociaţia de Transport Auto Internaţional din Moldova AITA.
2. În conformitate cu  actul de garanţie, Asociaţia AITA îşi  asumă obligaţia de a  achita taxele şi impozitele vamale de intrare şi de ieşire exigibile, la fel şi orice dobînzi de întîrziere care se cuvin în conformitate cu legislaţia vamală a Republicii Moldova la constatarea abaterilor de la procedura TIR. Răspunderea Asociaţiei AITA se extinde atît asupra transportatorilor din Republica Moldova, cît şi asupra celor străini, care transportă mărfuri  cu respectarea procedurii TIR pe teritoriul  Republicii Moldova, indiferent de faptul, care asociaţie naţională garantă a eliberat carnetul TIR.
3. Asociaţia AITA se obligă să achite taxele şi impozitele vamale, ca responsabilitate împreună şi solidară cu transportatorii pasibili achitării acestor  taxe la prezentarea documentelor  indicate   în compartimentul XV al prezentului Regulament.
4. Pentru fiecare  carnet  TIR  se garantează achitarea  taxelor  şi impozitelor  vamale  în  limita sumei de 50 000 (cincizeci  mii)  dolari S.U.A.  Suma  indicată  se  plăteşte în lei moldoveneşti  la  cursul  de referinţă  al  Băncii Naţionale a Moldovei în ziua precedentă  zilei  de achitare.
Limitarea sumei  maxime de achitare pentru fiecare carnet TIR nu  se extinde  asupra băuturilor alcoolice, articolelor din tutun, indicate în compartimentul XII al prezentului Regulament.
5. Asociaţia  AITA devine răspunzătoare în faţa organelor vamale ale Republicii  Moldova pentru finalizarea corespunzătoare a regimului vamal de  tranzit  sau pentru livrarea mărfurilor sub supraveghere vamală din momentul  intrării lor în Republica Moldova, iar la ieşire din Republica Moldova  -  din momentul acceptării carnetului TIR pentru perfectare  de către biroul vamal de plecare.
6. Asociaţia  AITA  poartă  răspundere  nu  numai  pentru  mărfurile enumerate  în  carnetul TIR, dar şi pentru orice mărfuri  care,  nefiind enumerate  în  carnetul  TIR, se află în secţia sigilată  a  vehiculului rutier sau în containerul sigilat.
V. AGREAREA VEHICULELOR RUTIERE
(CONTAINERELOR) PENTRU TRANSPORTAREA
MĂRFURILOR SUB SIGILIU VAMAL
1. Vehiculele rutiere şi containerele trebuie să corespundă condiţiilor tehnice ale Convenţiei TIR.
2. Vehiculele  rutiere  trebuie să fie însoţite de  certificatul  de agreare,  iar containerele trebuie să aibă plăci de agreare. Vehiculele rutiere,  înregistrate pe teritoriul Republicii Moldova, trebuie să  fie examinate  în prealabil de către funcţionarul Asociaţiei AITA în vederea corespunderii  condiţiilor de agreare  a  vehiculelor (containerelor) pentru transportarea  mărfurilor  sub  sigiliu  vamal cu  eliberarea certificatului,  modelul căruia se aprobă de către Departamentul Controlului  Vamal. După prezentarea certificatului organelor vamale şi executarea de către ele a  procedurii  aprobate de Departamentul Controlului Vamal, vehiculele pot fi agreate pentru  transportarea mărfurilor sub sigiliu vamal.
3. Certificatul  de agreare se prezintă la biroul vamal respectiv al Republicii Moldova la perfectarea vamală a mărfurilor.
4. Certificatul de agreare se prezintă în mod obligatoriu la vama expeditoare a Republicii Moldova. În alte cazuri  certificatele  de agreare  pot  să nu fie prezentate, cu toate acestea vehiculele  rutiere (containerele) trebuie să corespundă condiţiilor tehnice ale Convenţiei TIR şi să treacă procedura corespunzătoare de agreare de o singură dată (Procedura agreării vehiculelor rutiere care corespund condiţiilor tehnice), prezentată  în anexa nr. 2 la Convenţia  vamală. Notificarea agreării de o singură dată se face la rubrica "Pentru uz de  serviciu" din carnetul TIR.
În cazul transportului de mărfuri grele sau voluminoase certificatul de agreare nu se prezintă.
VI. ACCESUL LA PROCEDURA TIR
1. Condiţiile  şi  cerinţele  minime, care trebuiesc  respectate  de persoanele,  care  solicită accesul la procedura TIR includ  documentele privind:
a) deţinerea  licenţei  pentru efectuarea transportului de marfă  în traficul internaţional;
b) situaţia financiară stabilă;
c) confirmarea  instruirii  profesionale  a  şoferilor  în  domeniul transportului de marfă cu aplicarea procedurii TIR;
d) inexistenţa  unei  încălcări  serioase sau repetate  a  regulilor vamale sau a legislaţiei fiscale;
e) respectarea   prevederii   din  Declaraţia-angajament   faţă   de Asociaţia AITA referitoare la faptul că persoana în cauză:
va respecta toate formalităţile vamale conform Convenţiei TIR;
va achita sumele  prevăzute  în  punctele  1  şi 2  ale  art.  8  al Convenţiei  TIR  la  cererea  organelor competente  în  conformitate  cu punctul 7 al art. 8 al Convenţiei TIR;
va permite Asociaţiei   AITA,   în  cadrul  legislaţiei   Republicii Moldova, să controleze informaţia referitoare la condiţiile şi cerinţele menţionate mai sus.
2. Departamentul  Controlului Vamal şi Asociaţia AITA pot suplimenta condiţii şi cerinţe şi mai rigide pentru accesul la procedura TIR.
3. Departamentul Controlului Vamal stabileşte procedura accesului la sistemul  TIR în baza condiţiilor şi cerinţelor minime expuse în punctul 1 al prezentului compartiment.
4. Asociaţia  AITA, anual, în decursul primei săptămîni a anului, prezintă la Departamentul Controlului Vamal lista tuturor  persoanelor, cărora li s-a  aprobat  permisiunea,  la  fel  şi  lista  persoanelor, permisiunea cărora a fost retrasă. O copie a acestei liste se transmite Consiliului  Executiv  al Uniunii Internaţionale de Transport Rutier  de către Departamentul Controlului Vamal.
5. Acceptarea  accesului la  procedura  TIR  nu  oferă  dreptul  de obţinere a carnetului TIR.
6. Permiterea utilizării de către unele persoane a carnetelor TIR în conformitate  cu condiţiile şi cerinţele, expuse mai sus, nu trebuie  să minimalizeze  responsabilitatea determinată în Convenţia TIR, a  acestor persoane.
VII. MODUL DE PERFECTARE VAMALĂ LA INTRODUCEREA
MĂRFURILOR PE TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA
1. La biroul  vamal de intrare trebuie să fie prezentate următoarele documente:
carnetul TIR completat  şi perfectat de către organele  vamale  ale statului de expediere şi ale statelor de tranzit;
certificatul  de agreare, ţinînd cont de punctul  4 al compartimentului V din prezentul Regulament;
documentele de transport şi de însoţire a mărfurilor.
2. Grupele de verificare documentară de la  birourile vamale de intrare verifică  corespunderea completării carnetului TIR cu regulile stabilite. La perfectarea carnetului TIR o atenţie deosebită se acordă:
completării manifestului  mărfurilor (datele din manifest trebuie să corespundă datelor indicate în documentele de transport şi de însoţire a mărfurilor;
prezenţei ştampilelor vamale ale biroului vamal de plecare şi al birourilor vamale intermediare pe cotoarele carnetului TIR.Funcţionarii vamali trebuie să se asigure că carnetul TIR nu figurează în lista carnetelor  furate  şi că transportul mărfurilor se efectuează de  către transportatorul  indicat la rubrica 3 de pe copertă şi la rubrica 4  din paginile carnetului TIR (deţinătorul carnetului TIR).
3. Grupele de control vamal de la birourile vamale de intrare:
verifică starea tehnică  a secţiilor marfare ale vehiculelor sau  a containerelor;
verifică prezenţa certificatului  de agreare sau  a  plăcilor de agreare de pe containere;
verifică starea sigiliilor  vamale de pe secţiile marfare  ale vehiculelor sau de pe containere;
  în cazuri excepţionale efectuează controlul secţiilor marfare sau al containerelor.
4. În cazul depistării  unor  abateri  de la procedura  TIR,  biroul vamal de intrare poate să supună mărfurile şi vehiculele regimului vamal de  tranzit  sau  procedurii de livrare în  conformitate  cu  legislaţia vamală a Republicii Moldova.
5. Dacă în urma verificării documentelor şi a controlului vamal n-au fost  descoperite  abateri  de la procedura TIR, atunci  se  ia  decizia privind posibilitatea deplasării mărfurilor şi vehiculelor pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu această procedură.
6. După luarea deciziei privind posibilitatea deplasării mărfurilor şi  vehiculelor pe teritoriul Republicii Moldova  în  conformitate cu procedura TIR:
se aplică, în caz de necesitate, asigurări vamale suplimentare şi se face o notă respectivă la rubrica "Pentru uz de serviciu" pe ambele foi detaşabile ale completului;
se determină costul vamal al mărfurilor. Pentru aceasta se folosesc notele de plată, documentele de transport şi de asigurare, declaraţiile vamale ale ţărilor de plecare, foile de ambalare sau alte documente  de însoţire a mărfurilor. Costul vamal în valuta contractuală, se indică la rubrica  "Pentru uz oficial" a ambelor  foi detaşabile. În  cazul imposibilităţii  stabilirii  costului vamal, la această rubrică se face însemnarea "Costul nu este stabilit";
la rubrica 10   a   ambelor  foi  detaşabile  se  face,  în   măsura  posibilităţilor,   o  descriere  detaliată  a  mărfurilor  transportate, suficientă  pentru  identificarea lor în caz de eliberare, pierdere  sau nelivrare;
se stabileşte  termenul livrării. Data livrării se indică la rubrica 20 a ambelor foi detaşabile ale carnetului TIR;
se completează  rubricile  18-23  ale  ambelor  foi  detaşabile  ale completului şi cotorul nr. 1 al completului (cotorul nr. 1 completat, cu ştampila vămii, rămîne în carnetul TIR);
se detaşează foaia nr. 1 (de culoare albă) a completului;
carnetul TIR  se  înregistrează  într-un  jurnal  special  în  modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal al Republicii Moldova;
carnetul TIR perfectat se înapoiază transportatorului;
se permite plecarea  vehiculului  din  zona controlului  vamal  prin punerea  ştampilei personale numerotate a funcţionarului răspunzător  de verificarea  documentelor, a semnăturii lui şi a datei, la rubrica 23  a foii detaşabile nr. 1 şi la rubrica 6 a cotorului nr. 1.
7. Foaia nr.  1  a completului se ia la control la biroul  vamal  de intrare şi se păstrează într-o mapă specială.
8. La biroul  vamal  de  destinaţie, după  sosirea  vehiculului  sau containerului, trebuie să fie prezentate următoarele documente:
carnetul TIR cu notele biroului vamal de intrare;
documentele de  transport  şi  de însoţire  a  mărfurilor,  necesare pentru perfectare vamală.
9. Grupele de  control documentar verifică corespunderea completării carnetului  TIR  cu regulile stabilite şi prezenţa în el  a  ştampilelor biroului vamal de intrare.
10. Grupele de control vamal de la biroul vamal de destinaţie:
verifică starea  tehnică  a secţiilor marfare ale vehiculelor sau  a containerelor;
verifică starea ştampilelor şi sigiliilor vamale pe secţiile marfare ale vehiculelor şi pe containere;
efectuează controlul vamal al secţiilor marfare sau al containerelor şi supraveghează descărcarea mărfurilor din vehicule sau din containere.
11. În cazul  descoperirii  unor încălcări ale legislaţiei vamale  a Republicii Moldova la transportarea mărfurilor în cadrul procedurii TIR, biroul  vamal de destinaţie  trebuie să  perfecteze  carnetul  TIR  cu rezerve, în modul  prevăzut de pct. 7  al compartimentului  III  al prezentului Regulament.
12. Dacă în urma  verificării  documentelor şi a  controlului  vamal n-au  fost  descoperite  încălcări ale legislaţiei vamale  a  Republicii Moldova:
se completează  rubricile  24, 25, 26, 27 şi 28 ale foii  detaşabile nr. 2 şi cotorul nr. 2 ale completului;
se pune data, ştampilele personale numerotate  şi   semnăturile funcţionarilor  organului vamal la rubrica 28 a foii detaşabile nr. 2 şi la rubrica 6 a cotorului carnetului TIR (cotorul rămîne în carnet);
se rupe foaia detaşabilă nr. 2 a completului;
carnetul TIR  se  înregistrează  într-un  jurnal  special  în  modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal;
carnetul TIR perfectat se înapoiază transportatorului.
VIII. MODUL DE PERFECTARE VAMALĂ LA
SCOATEREA MĂRFURILOR DE PE TERITORIUL
REPUBLICII MOLDOVA
1. Biroul vamal de plecare  efectuează  perfectarea  vamală a mărfurilor scoase,  în conformitate cu legislaţia vamală a Republicii Moldova.
2. Pentru perfectarea  vamală  a transportului de mărfuri în  cadrul procedurii  TIR  la biroul vamal de plecare se vor prezenta  următoarele documente:
carnetul TIR completat;
certificatul  de agreare a vehiculului pentru transportul mărfurilor sub ştampile şi sigilii vamale, ţinînd cont de pct. 4 al compartimentului V al prezentului Regulament;
documentelele de transport şi de însoţire a mărfurilor.
3. Grupele de  control documentar verifică corespunderea completării carnetului  TIR  cu regulile stabilite. La verificarea carnetului TIR  o atenţie deosebită se acordă:
prezenţei ştampilelor şi semnăturilor pe  pagina 1 a  copertei carnetului TIR;
corespunderii  semnăturilor posesorului carnetului TIR pe pagina 1 a copertei, pe foaia nedetaşabilă şi pe toate foile detaşabile;
termenului de valabilitate a carnetului TIR.
De asemenea,  funcţionarii vamali trebuie să se asigure că  carnetul TIR nu figurează în lista carnetelor furate şi că transportul mărfurilor se  efectuează de către persoana indicată la rubrica 3 a copertei şi  la rubrica 4 a foilor nedetaşabile ale carnetului TIR.
4. Grupele de control vamal ale biroului vamal de plecare:
verifică starea  tehnică  a secţiilor marfare ale vehiculelor sau  a containerelor;
verifică certificatele de agreare sau prezenţa plăcilor de agreare pe containere,  ţinînd  cont de  pct.  4  al  compartimentului V al prezentului Regulament;
supraveghează încărcarea mărfurilor în vehicul sau în container;
aplică ştampile şi sigilii  vamale pe secţiile marfare ale vehiculelor sau pe containere.
5. În cazul descoperirii  unor încălcări la perfectare, biroul vamal de plecare poate să nu permită transportarea mărfurilor în conformitate cu procedura TIR pînă la înlăturarea acestor încălcări.
6. Dacă în urma  verificării  documentelor şi controlului vamal  s-a stabilit că toate condiţiile aplicării procedurii TIR sînt respectate:
se completează  rubrica 16 pe toate foile detaşabile ale  carnetului TIR;
la rubrica "Pentru  uz  de serviciu" a foii detaşabile nr. 1  şi  la rubrica  5  a  cotorului  nr.  1, printre alte  date,  se  indică  codul regimului vamal conform căruia marfa se scoate din Republica Moldova şi, dacă   se efectuează supravegherea  scoaterii  mărfurilor,  se  indică cuvîntul "Supraveghere";
se completează cotorul nr. 1 al foii detaşabile a completului;
se completează  rubricile 18-23  ale  ambelor  foi  detaşabile  ale completului;
se aplică data, ştampila  personală  numerotată şi semnătura funcţionarului organului vamal la rubrica 23 a foii detaşabile nr. 1 şi la rubrica 6 a cotorului nr. 1.
Foaia nr. 1 a  completului  se detaşează de la carnetul TIR  şi,  în cazurile  prevăzute  de pct. 8 al compartimentului VIII  al  prezentului Regulament, se ia la control.
Carnetul TIR  perfectat se înregistrează într-un jurnal special,  în modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal.
7. Carnetul TIR perfectat se înapoiază transportatorului.
8. Supravegherea  scoaterii  mărfurilor de pe teritoriul  Republicii Moldova  se  efectuează de către biroul vamal de plecare prin  supunerea mărfurilor  regimului  vamal de reexport, inclusiv după aflarea lor  sub următoarele regimuri vamale:
regimul de intrare provizorie (cod 31);
regimul de depozitare vamală (cod 74);
regimul de prelucrare pe teritoriul vamal (cod 51);
regimul depozitării libere (cod 73);
regimul zonei vamale libere (cod 71);
regimul magazinului pentru comercializare fără taxe (cod 72);
regimul de prelucrare sub supraveghere vamală (cod 52).
În acest caz  biroul vamal de plecare stabileşte termenul de livrare a  mărfurilor  şi  îl indică la rubrica 20 a foilor nr. 1 şi nr.  2  ale completului.  Pe aceste foi la rubrica "Pentru uz de serviciu" se indică costul  vamal al mărfurilor transportate, iar la rubrica 10 -  denumirea detaliată  a acestora şi codurile conform Nomenclatorului de mărfuri  al activităţii economice externe (N.M.A.E.E.). Dacă la rubrica 10 nu ajunge loc pentru introducerea tuturor datelor, se  admite folosirea  foii suplimentare  în  două  exemplare. Pe foile suplimentare se  mai  indică numărul  carnetului  TIR, denumirea şi adresa  pesesorului  lui. Foile suplimentare   se   autentifică prin aplicarea  ştampilei personale numerotate a funcţionarului organului vamal. La rubrica 8 a ambelor foi detaşabile ale completului se face o notă  privind prezenţa foilor suplimentare. Foaia nr. 1 a completului se ia la control şi se păstrează într-o mapă specială.
9. La biroul vamal de ieşire se vor prezenta următoarele documente:
carnetul TIR;
documentele de transport  şi de însoţire a mărfurilor cu notele biroului vamal de plecare.
10. Grupele de control documentar verifică corespunderea completării carnetului TIR cu  regulile stabilite, prezenţa ştampilelor biroului vamal de  plecare pe cotorul nr. 1 al completului,  precum  şi  codul regimului vamal, indicat pe cotor.
11. Grupele de control vamal:
verifică starea secţiilor marfare ale vehiculelor sau a containerelor;
verifică starea ştampilelor şi sigiliilor vamale pe secţiile marfare ale vehiculelor sau pe containere;
în cazuri excepţionale, efectuează controlul vamal al secţiilor marfare ale vehiculelor sau al containerelor.
12. În cazul  descoperirii  unor încălcări ale legislaţiei vamale  a Republicii  Moldova la transportul de mărfuri sub acoperirea  carnetului TIR,  biroul  vamal  de ieşire perfectează carnetul TIR cu rezerve, în modul prevăzut de  pct. 7 al compartimentului  III  al prezentului Regulament.
13. Dacă în urma  verificării  documentelor şi a  controlului  vamal n-au  fost  depistate  încălcări  ale legislaţiei  vamale  a  Republicii Moldova:
se completează  rubricile  24, 25, 26, 27 şi 28 ale foii  detaşabile nr. 2 şi cotorul nr. 2;
se înlătură foaia detaşabilă nr. 2 a completului;
carnetul TIR  se  înregistrează  într-un  jurnal  special  în  modul stabilit de Departamentul Controlului Vamal;
carnetul TIR, perfectat, se înapoiază transportatorului;
se permite ieşirea  vehiculului  din  zona  controlului vamal prin aplicarea  la  rubrica  28  a foii detaşabile nr. 2 şi la  rubrica  6  a cotorului  nr.  2, a ştampilei personale  numerotate  a  funcţionarului răspunzător de verificarea  documentelor, a semnăturii acestuia  şi  a datei.
IX. MODUL DE PERFECTARE VAMALĂ A TRANZITULUI
MĂRFURILOR PRIN TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA
1. Perfectarea  actelor vamale pentru mărfurile de tranzit la biroul vamal  de  intrare  se efectuează în modul prevăzut în pct. 1  -  7  ale compartimentului VII al prezentului Regulament.
2. Perfectarea  actelor vamale pentru mărfurile de tranzit la biroul vamal  de  ieşire  se efectuează în modul prevăzut în pct. 8  -  12  ale compartimentului VII al prezentului Regulament.
X. PARTICULARITĂŢILE PERFECTĂRII VAMALE ÎN CAZUL
TRANSPORTULUI DE MĂRFURI PRIN CÎTEVA BIROURI VAMALE
DE PLECARE SAU DE DESTINAŢIE
1. Transportarea mărfurilor conform procedurii  TIR poate fi efectuată prin cîteva  birouri  vamale de plecare  -  la  scoaterea mărfurilor din Republica Moldova sau prin cîteva birouri vamale de destinaţie - la intrarea mărfurilor în Republica Moldova.
2. Pentru fiecare  birou vamal de plecare sau de destinaţie e nevoie de un complet suplimentar de foi detaşabile.
3. La biroul  vamal  de  plecare  sau de  destinaţie  se  efectuează respectiv:
la ieşirea din Republica Moldova - încărcarea parţială a mărfurilor;
la intrarea în Republica Moldova - descărcarea parţială a mărfurilor.
4. Biroul vamal, la care are loc completarea parţială a mărfurilor, perfectează transportul în modul prevăzut  în  pct. 9 -  13   ale compartimentului  VIII  al  prezentului  Regulament,  ţinînd  cont de particularităţile expuse în prezentul punct.
Funcţionarii biroului vamal nominalizat:
scot ştampilele şi sigiliile primului birou vamal de plecare;
indică denumirea şi cantitatea mărfurilor, încărcate suplimentar, pe toate foile detaşabile ale carnetului TIR;
suprimă însemnarea privind  ştampilele şi sigiliile vamale din rubrica 16 a tuturor foilor detaşabile ale carnetului TIR;
fac însemnări  privind  ştampilele şi sigiliile vamale aplicate  din nou,  la rubrica 16 a tuturor foilor detaşabile completate şi în cotorul nr. 1.
5. Biroul vamal, la care are loc descărcarea parţială a mărfurilor, efectuează  perfectarea mărfurilor în modul prevăzut în pct. 8 - 12  ale compartimentului   VII   al  prezentului  Regulament,  ţinînd  cont   de particularităţile expuse în prezentul punct.
Funcţionarii acestui birou vamal:
ridică asigurările vamale ale birourilor vamale precedente;
suprimă de pe  toate foile detaşabile completate ale carnetului  TIR denumirea şi cantitatea mărfurilor descărcate şi fac o însemnare privind mărfurile descărcate;
suprimă însemnarea referitoare la asigurările vamale din rubrica 16 a carnetului TIR;
fac însemnări  privind  asigurările  vamale  aplicate din  nou, la rubrica 16 a tuturor foilor detaşabile completate şi în cotorul nr. 1 al completului.
XI. PARTICULARITĂŢILE PERFECTĂRII VAMALE
A MĂRFURILOR GRELE SAU VOLUMINOASE
1. Mărfurile care din cauza caracterului şi dimensiunilor lor nu pot fi  transportate  în  secţii marfare sigiliate ale  vehiculelor  sau  în containere sigiliate, se transportă în vehicule deschise.
2. La transportul mărfurilor grele sau voluminoase, pe copertă şi pe toate foile carnetului TIRse face inscripţia în limba engleză "HEAVY OR BULKY GOODS" ("MĂRFURI GRELE SAU VOLUMINOASE").
      3. Biroul vamal de plecare poate să ceară anexarea la carnetul TIR a fotografiilor, foilor de ambalare, schiţelor şi altor documente necesare pentru identificarea mărfurilor transportate.
Asemenea documente se vizează de către biroul vamal de plecare şi se fixează  la  fiecare  foaie a carnetului TIR. Totodată, la rubrica  8  a tuturor  foilor detaşabile se face o notă privind prezenţa unor asemenea documente.
4. La deplasarea  unor  asemenea  mărfuri pe  teritoriul  Republicii Moldova organele vamale:
vor supraveghea  respectarea prevederilor expuse la pct. 2 şi 3  ale prezentului compartiment;
la intrarea mărfurilor  pe teritoriul Republicii Moldova, în caz  de necesitate, vor aplica mijloace suplimentare de identificare vamală;
la intrarea sau   ieşirea   mărfurilor  pe  sau  de  pe   teritoriul republicii,  vor  supune  controlului  mărfurile  în  scopul  depistării cazurilor   de  transportare  a  mărfurilor  neindicate  în   manifestul carnetului TIR.
XII. PARTICULARITĂŢILE PERFECTĂRII
VAMALE A UNOR MĂRFURI
SUPUSE ACCIZELOR
1. Mărfurile,  indicate  în anexa nr. 2 la prezentul  Regulament  se perfectează   pentru   transportare,  în  cadrul  procedurii   TIR,   la prezentarea  carnetului TIR cu limită de garanţie sporită. Pe copertă şi pe foile detaşabile ale acestor carnete se  va  trece  o  inscripţie distinctă  "ARTICOLE  DE TUTUN/BĂUTURI ALCOOLICE". Afară de aceasta,  la astfel  de  carnete  se va anexa o foaie suplimentară, pe  care  se  vor indica denumirile detaliate ale mărfurilor transportate şi codurile lor conform N.M.A.E.E.
Foaia suplimentară  se  anexează  la carnetul TIR şi trebuie să se autentifice  prin  ştampila  funcţionarului biroului vamal  de plecare. Garanţia  la  astfel de carnete TIR constituie 200 000 (două  sute  mii) dolari S.U.A.
2. În conformitate cu procedura TIR nu se admite perfectarea actelor vamale  pentru  transportarea  mărfurilor  indicate în anexa  nr.  2  la prezentul  Regulament  în cazul prezentării carnetului TIR cu limită  de garanţie de  cel  mult  50  000 (cincizeci mii)  dolari  S.U.A.  sau  a carnetelor TIR "ARTICOLE DE TUTUN".
XIII. SUPRAVEGHEREA LIVRĂRII MĂRFURILOR
1. Supravegherea livrării mărfurilor  transportate  în cadrul procedurii  TIR între biroul vamal de intrare şi biroul  vamal de destinaţie,  între biroul vamal de intrare şi biroul vamal de ieşire  în cazul tranzitului, între biroul vamal de plecare şi biroul  vamal  de ieşire  după finalizarea anumitor regimuri vamale se efectuează în modul prevăzut  de  actele  normative ale  Departamentului  Controlului  Vamal referitoare la folosirea regimului vamal de tranzit şi a regimului vamal de  transportare  a mărfurilor sub supraveghere vamală, ţinînd  cont  de particularităţile expuse în prezentul capitol.
2. Evidenţa transporturilor de mărfuri în cadrul procedurii TIR  se ţine  în  registre  speciale,  în  modul  stabilit de Departamentul Controlului Vamal.
3. Biroul vamal  de  intrare sau biroul vamal de  plecare  expediază prin  poştă  la  biroul vamal de ieşire sau biroul vamal  de  destinaţie copia foii detaşabile de control a carnetului TIR, care rămîne la biroul vamal de intrare sau la biroul vamal de plecare  pentru  supravegherea livrării mărfurilor.
4. Biroul vamal de ieşire sau biroul vamal de destinaţie, în decurs de  24 ore, expediază la biroul vamal de intrare sau la biroul vamal  de plecare, prin canale operative de comunicaţie, informaţia referitoare la sosirea mărfurilor  cu indicarea denumirii mărfurilor, cantităţii  lor, numărului  carnetului  TIR, denumirii transportatorului,  datei  sosirii mărfurilor. Biroul vamal de intrare sau biroul vamal de plecare în cazul neprimirii  în decurs de 10 zile a informaţiei operative despre  sosirea mărfurilor,  expediază la biroul vamal de ieşire sau la biroul vamal  de destinaţie  copiile  tuturor documentelor prezente referitoare la  acest transport.
5. După finalizarea transportului în cadrul procedurii TIR, carnetul TIR,  cu ştampilele biroului vamal de destinaţie sau ale biroului  vamal de ieşire, se înapoiază transportatorului şi serveşte drept confirmare a finalizării procedurii TIR.
Dacă perfectarea vamală  a fost efectuată cu rezerve (adică a  avut loc  vreo încălcare a regulilor vamale), atunci pe cotoarele şi pe foile detaşabile  ale  carnetului  TIR se indică rezervele conform pct. 7  al compartimentului III al prezentului Regulament.
XIV. ACCIDENTE RUTIERE
1. Accident rutier  (A.R.)  se consideră circumstanţa care  duce  la deteriorarea  secţiilor  marfare ale vehiculelor sau  la  ruperea ştampilelor şi sigiliilor vamale.
2. Dacă transportatorul a făcut o adresare referitor la deteriorarea secţiei  marfare  a vehiculului sau a ştampilelor şi sigiliilor  vamale, atunci biroul vamal, în zona activităţii căreia s-a întîmplat A.R., este obligat:
să obţină o explicaţie în  scris a  transportatorului   privind circumstanţele A.R.;
să ia decizia referitor la posibilitatea transportării în continuare a mărfurilor în cadrul procedurii TIR;
să completeze  procesul-verbal  de constatare a accidentului  rutier sau  să-l  vizeze,  dacă acesta a fost completat de  către organele  de poliţie rutieră. Modelul de completare a procesului-verbal de constatare a A.R. se stabileşte de către Departamentul Controlului Vamal.
3. Informaţia  despre  A.R.  în timpul transportării  mărfurilor în cadrul  procedurii  TIR trebuie să fie expediată în decurs de 24 ore  la biroul vamal de intrare sau la biroul vamal de plecare prin orice canale operative de comunicaţie.
4. După A.R.  toate operaţiile cu mărfurile trebuie să fie efectuate sub  supravegherea  vamală.  În  caz dacă s-a  dovedit că deteriorarea secţiei marfare a vehiculului  sau deteriorarea mijloacelor de identificare a avut loc nu în urma accidentului rutier, atunci se întocmeşte un proces-verbal de încălcare a regulilor vamale şi se  face rezerva corespunzătoare la rubricile respective ale foilor detaşabile şi ale cotoarelor carnetului TIR.
5. După A.R. mărfurile pot fi transportate în alt vehicul sau container şi  expediate  la destinaţie în cadrul procedurii  TIR.  Dacă transportul  în  cadrul procedurii TIR este imposibil, atunci  mărfurile pot fi expediate la  biroul vamal de destinaţie  în  conformitate  cu procedura de livrare a mărfurilor sub supraveghere vamală.
XV. RESPONSABILITATEA TRANSPORTATORULUI
ŞI A ASOCIAŢIEI GARANTE
1. Transportatorul  de  mărfuri,  care efectuează  operaţia  conform procedurii TIR, în caz de încălcare a procedurilor Codului vamal, poartă răspundere în conformitate cu acest Cod.
2. În caz de eliberare a mărfurilor fără permisiunea organului vamal, de pierdere sau neaducere a mărfurilor la biroul vamal de destinaţie, organul vamal, în zona de activitate a căruia e depistată o astfel de încălcare,  iniţiază, în modul stabilit, o acţiune privind încălcarea  regulilor vamale şi după examinarea  ei  pronunţă  decizia privind aplicarea sancţiunii.
3. Acţiunile privind  încălcarea  regulilor  vamale  referitor  la eliberarea  mărfurilor fără permisiunea organelor vamale, pierderea  sau neaducerea  la  biroul vamal de destinaţie a mărfurilor se iniţiază,  de regulă, de către următoarele birouri vamale:
biroul vamal de destinaţie - la intrarea mărfurilor  în  Republica Moldova;
biroul vamal de ieşire - la tranzitul de mărfuri  prin  teritoriul Republicii Moldova;
biroul vamal de plecare  -  la ieşirea  mărfurilor  din  Republica Moldova.
Acţiunile privind încălcarea regulilor vamale se iniţiază după verificarea documentelor primite de la birourile vamale, de la care se începe transportarea  mărfurilor pe teritoriul Republicii  Moldova sub supraveghere vamală şi confirmarea faptului de neaducere a mărfurilor la biroul vamal de destinaţie sau la biroul vamal de ieşire.
4. În procesul-verbal de încălcare a regulilor vamale şi în decizia de aplicare a sancţiunii corespunzătoare se menţionează că transportarea a  fost  efectuată  în  cadrul  procedurii  TIR  şi  se  indică  numărul carnetului TIR.
5. Taxele vamale  şi  alte impozite care trebuie să fie achitate  de către transportator pentru eliberarea mărfurilor fără permisiune, pentru pierderea  sau  neaducerea  mărfurilor,  se percep  în  conformitate  cu legislaţia Republicii Moldova.
6. În fiecare caz  de  eliberare a mărfurilor fără  permisiune, de pierdere sau  neaducere a mărfurilor, care atrage după sine  perceperea incontestabilă a taxelor vamale şi altor impozite,  afară de cele menţionate la pct. 3 al prezentului compartiment în  conformitate  cu legislaţia  Republicii  Moldova, se întocmeşte un  proces-verbal,  forma căruia este stabilită de către Departamentul Controlului Vamal.
7. Suma taxelor vamale şi altor impozite,  pasibilă  perceperii incontestabile,  se calculează reieşind din costul vamal în conformitate cu  legea bugetară în vigoare şi Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.  99 din 27 februarie 1996 "Cu privire la  aprobarea  Regulamentului privind modul de determinare a costului vamal al mărfurilor şi valorilor introduse pe teritoriul Republicii Moldova".
8. După perceperea taxelor vamale şi altor impozite, în procesul-verbal privind perceperea incontestabilă se indică suma percepută, data  intrării ei pe contul organului vamal şi  numărul documentului bancar.
9. În cazul imposibilităţii perceperii taxelor vamale şi a altor impozite de la transportator în mod incontestabil, în decurs de o lună după prezentarea cererii de plată,despre aceasta se menţionează  în procesul-verbal  privind  perceperea incontestabilă. Tot aici se  numesc cauzele care  fac imposibilă perceperea de la transportator  a  taxelor vamale şi a impozitelor.
Acest proces-verbal  împreună cu copiileprocesului-verbal de încălcare a regulilor vamale, a deciziei privind sancţiunile şi a foii detaşabile a carnetului TIR se expediază la Departamentul  Controlului Vamal. La  procesul-verbal,  în  măsura  posibilităţilor,  se  anexează confirmarea băncii  sau  altei instituţii creditoare, privind imposibilitatea de achitare a sumelor corespunzătoare.
În caz de achitare parţială de către transportator a taxelor vamale şi impozitelor, toate documentele sus-enumerate de asemenea se expediază la   Departamentul   Controlului  Vamal.  În   procesul-verbal   privind perceperea  incontestabilă se indică suma şi se anexează copia ordinului de plată.
10. Departamentul Controlului Vamal, în baza materialelor  primite, pregăteşte cererilede plată a taxelor vamale şi impozitelor şi cel tîrziu peste 5 zile după primirea materialelor, prezintă Asociaţiei AITA cererea de plată, împreună cu copia foii detaşabile a carnetului TIR şi cu alte documente necesare.
11. Departamentul Controlului Vamal  supraveghează   respectarea termenelor  de examinare a cererii de plată, stabilite de Convenţia  TIR şi   intrarea   sumelor   taxelor  vamale  şi  impozitelor   la   contul Departamentului Controlului Vamal.
Anexa nr. 1
la Regulamentul cu privire la
modul de aplicare a Convenţiei
vamale relativ la transportul
internaţional de mărfuri sub
acoperirea carnetului TIR
(Convenţia TIR, 1975)
COMPLETAREA CARNETULUI TIR
    1. Completarea copertei carnetului TIR
    Pagina 1.
    Rubricile 1-5  se  completează  de către asociaţia garantă,  care  a eliberat carnetul TIR.
    Notă:
    Modificările  pe pagina 1 a copertei pot fi introduse doar de  către asociaţia  garantă, care a eliberat carnetul TIR. Rectificările  trebuie să fie autentificate prin ştampila asociaţiei garante.
    Rubricile 6-12 se completează de către posesorul carnetului TIR.
    Rubrica "NO"
    Trebuie sa fie  tiparit numărul carnetului TIR, atribuit acestuia la eliberarea lui.
    Rubrica 1. "Valabil pînă la..."
    Se indică data,  pînă  la  care carnetul TIR poate fi  prezentat  la biroul vamal de plecare.
    Notă:
    Carnetul e valabil  pînă  la finalizarea  transportării  mărfurilor, dacă  el  a  lost  prezentat la biroul vamal de  plecare  pînă  la  data indicată  în  această rubrică. Dacă carnetul TIR e prezentat  la  biroul vamal  de  plecare  după această dată, el nu poate  fi  acceptat  pentru perfectare vamală.
    Rubrica 2 ."Eliberat"
    Se indică denumirea asociaţiei care a eliberat carnetul TIR.
    Rubrica 3. "Posesorul"
    Se indică denumirea  şi adresa poştală deplină a  transportatorului, căruia i s-a eliberat carnetul TIR.
    Notă:
    Transportarea  în  cadrul procedurii TIR poate fi efectuată doar  de către transportatorul indicat la rubrica 3.
    Rubrica 4. "Semnătura organizaţiei care a eliberat carnetul TIR"
    Se aplică semnătura  funcţionarului  asociaţiei  garante.  Semnătura trebuie să fie autentificată prin ştampila asociaţiei garante.
    Rubrica 5. "Semnatura secretarului asociaţiei internaţionale"
    Se aplică semnătura secretarului Uniunii Internaţionale de Transport Rutier.
    Rubrica 6. "Ţara expeditoare"
    Se indică ţara,   în  care  începe  transportul  mărfurilor  conform procedurii TIR (statul expeditor).
    Rubrica 7. "Ţara (ţările) de destinaţie"
    Se indică statul  (statele),  în  care pentru  toate  mărfurile  sau pentru  o parte din ele se termină transportarea conform procedurii  TIR (statul de destinaţie).
    Notă (rubricile 6 şi 7):
    In conformitate  cu  art. 18 al Convenţiei TIR transportul poate  fi efectuat şi în cazul în care există mai multe birouri vamale expeditoare sau  de  destinaţie. Numărul total de birouri vamale expeditoare  şi  de destinaţie  nu  poate  fi mai mare decît patru. Carnetul  TIR  poate  fi prezentat  la  biroul  vamal de destinaţie doar în cazul în  care  toate birourile vamale expeditoare au perfectat acest carnet.
    Rubrica 8. "Numărul de înregistrare a vehiculului"
    Se indică numărul   de  înregistrare  a  vehiculului,  cu  care   se transportă mărfurile de tranzit.
    Rubrica 9. "Certificatul de autorizare a vehiculului"
    Se indică numărul certificatului de autorizare a vehiculului şi data pînă la care certificatul e valabil.
    Rubrica 10. "Numărul de identificare a containerului"     Se completeaza  în cazurile cînd mărfurile de tranzit se  transportă în container, se indică numărul de identificare a containerului.
    Rubrica 11. "Note"
    Se indică toate  datele,  pe care asociaţia garantă le va  considera necesare  la eliberarea carnetului TIR, sau datele introduse la  cererea organului vamal.
    Rubrica 12. "Semnătura deţinătorului carnetului TIR"
    Se pune semnătura   transportatorului  împuternicit,  căruia  i  s-a eliberat carnetul TIR.
    Notă:
    Pe pagina 2 a   copertei  trebuie  să  fie  tiparite,  prin   metoda poligrafică,  "Regulile utilizării carnetului TIR" în limba franceză. Pe pagina  3  a  copertei trebuie să fie tipărite prin  metoda  poligrafică "Regulile utilizării carnetului TIR" în limba engleză.
    În colţul de  dreapta  sus al paginii 4 a copertei se  află  cotorul detaşabil cu numărul carnetului TIR, care i se înapoiază posesorului, la sustragerea  carnetului  TIR,  cu notele organului  vamal  privind  data sustragerii  carnetului TIR şi denumirea organului vamal care a efectuat sustragerea.
    Nota trebuie   să  fie  autentificată  prin  ştampila  numerotată  a fucţionarului organului vamal.
    Sustragerea carnetului TIR se efectuează de către organele vamale în caz de expirare a termenului de valabilitate a carnetului, de prezentare a  carnetului  de  către  o  altă persoană  decît  deţinătorul  lui,  de completare  incorectă  a  copertei  carnetului.  Carnetele  sustrase  se prezintă   Departamentului  Controlului  Vamal  pentru  a  fi  transmise Asociaţiei AITA.
    2. Foaia nedetaşabila nr. 1/2 (de culoare galbenă)
    Se completează de către posesorul carnetului TIR.
    Rubrica 1. "Carnetul TIR nr. ..."
    Se indică numărul  carnetului  TIR,  care e tipărit pe  pagina  1  a copertei.
    Rubrica 2. "Biroul vamal (birourile vamale) de plecare"
    Se indică denumirea  organului vamal (denumirile organelor  vamale), la care se începe transportul mărfurilor.
    Rubrica 3. "Eliberat"
    Se tipăreşte   prin   metoda  poligrafică   denumirea   organizaţiei internaţionale, care a eliberat carnetul TIR - "UNION INTERNATIONALE DES TRANSPORTS ROUTIERS" (Uniunea Internaţională de Transport Rutier).
    Rubrica fără număr "Pentru uz oficial"
    Se indică toate datele, pe care biroul vamal de plecare le consideră necesare la expedierea mărfurilor.
    Rubrica 4. "Posesorul carnetului TIR"
    Se repetă datele  indicate  la  rubrica  3 a paginii  1  a  copertei carnetului TIR.
    Rubrica 5. "Ţările expeditoare"
    Se indică ţara,  în care se află biroul vamal (birourile vamale)  de plecare.
    Rubrica 6. "Ţara de destinaţie"
    Se indică ţara,  în care se află biroul vamal (birourile vamale)  de destinaţie.
    Rubrica 7. "Numărul de înregistrare a vehiculului"
    Se repetă datele indicate la rubrica 8 a paginii 1 a copertei.
    Rubrica 8. "Documentele anexate"
    Se indică documentele, care se anexează la carnetul TIR (fotografii, specificaţii  etc.). Copiile documentelor indicate se fixează la fiecare foaie a carnetului TIR.
    Rubrica 9. "Secţia     (secţiile)     marfară    sau     containerul (containerele), semnele de identificare şi numerele coletelor de mărfuri sau ale obiectelor"
    Se indică numerele secţiilor marfare  sau ale containerelor, marcajele  coletelor  de mărfuri, separat pentru fiecare secţie  marfară sau  fiecare container, semnele de identificare şi numerele coletelor de mărfuri sau ale obiectelor.
    Rubrica 10. "Cantitatea  şi  tipul coletelor de mărfuri,  descrierea mărfurilor"
    Se indică numărul   de   colete  de  mărfuri,   tipul   ambalajului, descrierea  succintă a mărfurilor separat pentru fiecare secţie  marfară sau fiecare container.
    Rubrica 11. "Greutatea brută"
    Se indică greutatea brută (cu ambalaj) pentru fiecare secţie marfară sau fiecare container.
    Notă (rubricile 9-11 ):
    Dacă carnetul  TIR este eliberat pentru un ansamblu de vehicule  sau pentru  cîteva containere, atunci se indică separat conţinutul  fiecărui vehicul sau al fiecărui container.
    Dacă itinerarul  transportului  trece prin cîteva birouri vamale  de plecare  sau de destinaţie, atunci datele privind mărfurile de  asemenea se introduc separat pentru fiecare birou vamal.
    Rubrica 12. "Cantitatea  totală a coletelor de mărfuri, indicată  în declaraţie"
    Se indică numărul  total  de  colete  de  mărfuri,  transportate  cu vehicule şi incluse în manifestul din carnetul TIR. În rubricile 1, 2 şi 3  se  indică separat numărul de colete de mărfuri pentru fiecare  birou vamal de destinaţie.
    Rubricile 13-15.  "Locul, data şi semnătura deţinătorului carnetului TIR"
    Se indică locul  şi  data  completării  carnetului TIR  şi  se  pune semnătura reprezentantului împuternicit al deţinătorului carnetului TIR.
    Alte rubrici pe foaia inseparabilă nr. 1/2 nu se completează.
    3. Foaia detaşabilă nr. 1
    Rubricile 1-15  se completează de către posesorul carnetului TIR  în modul  prevăzut pentru completarea foii inseparabile. Datele indicate la aceste   rubrici   trebuie  să  corespundă  datelor  incluse  în   foaia inseparabilă.
    Posesorul carnetului   TIR  completează  toate  foile  care  vor  fi utilizate la transportarea în cadrul procedurii TIR.
    Rubricile 16-23  şi cotorul foii detaşabile nr. 1 de culoare albă se completează  de către birourile vamale de plecare şi birourile vamale de intrare ale statelor de tranzit şi statelor de destinaţie.
    Rubrica 16. "Sigiliile şi semnele de identificare aplicate (numarul, descrierea)"
    Se indică datele  privind asigurările vamale aplicate pentru fiecare secţie marfară şi fiecare container.
    Rubrica 17. "Biroul vamal de plecare"
    Se indică data,   semnătura,  ştampila  personală  a  funcţionarului organului vamal, data completării foii detaşabile a carnetului TIR.
    Notă:
    Rubricile 16 - 17 se completează de către biroul vamal de plecare pe toate foile carnetului TIR.
    Rubrica 18. "Certificatul   de   acceptare   a   mărfurilor   pentru perfectare  vamală (biroul vamal de plecare sau biroul vamal intermediar la ieşire)"
    Se indică denumirea  biroului vamal de plecare sau a biroului  vamal de intrare a mărfurilor în statul de tranzit sau în statul de destinaţie.
    Rubrica 19. "Ştampilele,   sigiliile  şi  semnele  de   identificare aplicate, care au fost apreciate drept nedeteriorate"
    Se taie patratul acestei rubrici.
    Rubrica nu se completează, daca perfectarea foii detaşabile nr. 1 se efectuează de către biroul vamal de plecare.
    Rubrica 20. "Durata transportului de tranzit"
    Se indică data  livrării  mărfurilor  la biroul vamal de  ieşire  de tranzit sau la biroul vamal de destinaţie în statul de destinaţie.
    Rubrica 21. "Înregistrat de organul vamal ... la nr. ..."
    Se indică denumirea  biroului  vamal  şi numărul de  înregistrare  a transportului sub acoperirea carnetului TIR.
    Rubrica 22. "Diverse  (locul  aducerii  mărfurilor,  organul  vamal, căruia trebuie să fie prezentate mărfurile)"
    Se indică denumirea  biroului vamal, prin care mărfurile se scot  de pe  teritoriul  statului sau la care trebuie să fie aduse mărfurile.  În caz de necesitate se indică itinerarul deplasării.
    Rubrica 23. "Semnătura şi ştampila funcţionarului organului vamal"
    Se pune data,  semnătura  şi  ştampila  personală  a  funcţionarului organului vamal.
    4. Cotorul nr. 1
    Se completează de către biroul vamal de plecare.
    Rubrica 1. "Sosirea e stabilită de către biroul vamal..."
    Se indică denumirea biroului vamal de plecare.
    Rubrica 2.
    Se repetă datele din rubrica 21 a foii detaşabile nr. 1.
    Rubrica 3. "Sigiliile sau semnele de identificare aplicate"
    Se face nota privind asigurările vamale.
    Rubrica 4. "Semnele de identificare sînt nedeteriorate"
    În patrat se   trag  două  linii  în  cruce,  ceea  ce  înseamnă  că asigurările vamale nu sînt deteriorate.
    Rubrica 5. "Diverse  (itinerarul  stabilit:  biroul vamal,  la  care trebuie să fie prezentate mărfurile etc.)"
    Se indică denumirea  biroului  vamal, la care trebuie să  fie  aduse mărfurile. În caz de necesitate, se stabileşte itinerarul deplasării.
    Rubrica 6. "Semnătura funcţionarului organului vamal şi ştampila lui personală"
    Se aplică data,  semnătura  şi ştampila personală  a  funcţionarului biroului vamal de plecare.
    5. Foaia detaşabilă nr. 2
    Rubricile 24-28  se completează de către biroul vamal de ieşire  sau punctul vamal de destinaţie.
    Rubrica 24. "Notă privind prezentarea mărfurilor"
    Se indică numărul  de  înregistrare,  sub care  a  fost  înregistrat transportul sub acoperirea carnetului TIR în jurnalul de înregistrare.
    Rubrica 25. "Mijloacele de identificare sînt nedeteriorate"
    În patrat se   trag  două  linii  în  cruce,  ceea  ce  înseamnă  că asigurările vamale nu sînt deteriorate.
    Rubrica 26. "Numărul de colete de mărfuri"
    Se indică numărul de colete de mărfuri, descărcate sub supravegherea organului  vamal.  Dacă  descărcarea  nu s-a  efectuat,  rubrica  nu  se completează.
    Rubrica 27. "Rezerve la perfectare"
    Se indică încălcările  regulilor  de  transportare a  mărfurilor  în conformitate cu pct. 7 al compartimentului III al Regulamentului.
    Rubrica 28. "Semnătura şi ştampila functionarului organului vamal"
    Se aplică semnătura, data şi ştampila functionarului organului vamal.
    6. Cotorul nr. 2
    Rubrica 1. "Sosirea e stabilită de către biroul vamal ..."
    Se indică denumirea  biroului vamal de scoatere sau a biroului vamal de destinaţie şi numarul de înregistrare a carnetului TIR în jurnalul de înregistrare.
    Rubrica 2. "Ştampilele şi sigiliile sau semnele de identificare sînt apreciate drept nedeteriorate"
    În patrat se   trag  două  linii  în  cruce,  ceea  ce  înseamnă  că asigurările vamale nu sînt deteriorate.
    Rubrica 3. "S-a efectuat perfectarea vamală pentru colete de mărfuri şi obiecte".
    Se indică numărul de colete de mărfuri, descărcate sub supravegherea organului  vamal.  Dacă  descărcarea  nu s-a  efectuat,  rubrica  nu  se completează.
    Rubrica 4. "Ştampilele şi sigiliile aplicate din nou"
    Se introduce  nota privind asigurările vamale. Dacă asigurări vamale noi nu s-au aplicat, rubrica nu se completează.
    Rubrica 5. "Rezervele la perfectare"
    Se indică rezervele   făcute   de  organul  vamal   la   perfectarea carnetului TIR (rubrica 27 a foii detaşabile nr. 2).
    Nota:
    Organele vamale trebuie să expună foarte clar esenta rezervei făcute în pretenţia către Asociaţia AITA şi să pună în rubrică semnul "R".
    Rubrica 6. "Semnătura şi ştampila funcţionarului organului vamal"
    Se aplică semnătura, data şi ştampila funcţionarului organului vamal.
    7. Procesul-verbal de accidente rutiere
    Rubricile 1, 2, 3 şi 5 se completează în acelaşi mod, ca şi pe foile detaşabile ale carnetului TIR.
    Rubrica 4. "Numarul de înregistrare a vehiculului rutier, numărul de identificare a containerului"
    Se indică datele  privind numerele vehiculelor şi ale containerelor, care au suferit A.R.
    Rubrica 6. "Sigiliile vamale sînt deteriorate/nedeteriorate"     Se trag două linii în cruce în pătratul respectiv.
    Rubrica 7. "Secţia    marfară   /   containerul   e   deteriorat(ă)/ nedeteriorat(ă)"
    În pătratul respectiv se trag două linii în cruce.
    Rubrica 8. "Note"
    Se indică date  generale  privind starea mărfurilor, a  vehiculului, secţiilor marfare sau a containerelor.
    Rubrica 9. "S-au stabilit/nu s-au stabilit pierderi de mărfuri"
    În pătratul respectiv se trag două linii în cruce.
    Rubrica 10. "Secţia de mărfuri sau containerul, marcajul şi numerele coletelor de mărfuri"
    Se indică marcajul,  iar, la nevoie, şi numărul de ordine al secţiei marfare  sau  numărul de înregistrare a containerului, care au  suportat A.R.
    Rubrica 11. "Cantitatea  şi  tipul coletelor de mărfuri,  descrierea mărfurilor"
    Se indică date  privind  mărfurile care lipsesc şi/sau care au  fost distruse.
    Rubrica 12. "L" sau "D"
    Vizavi de fiecare  tip de marfă, care lipseşte sau e distrusă se pun semnele: "L" (lipsesc) sau "D"(distruse).
    Rubrica 13. "Note"
    Vizavi de fiecare  tip  de marfă, care lipseşte sau e  distrusă,  se indică cantitatea.
    Rubrica 14. "Data şi locul..."
    Se indică data si locul A.R.
    Rubrica 15. "Măsurile luate"
   Se trag două linii în cruce în pătratul corespunzător măsurilor care au fost luate pentru continuarea transportului de mărfuri.
    Rubrica 16.
    Se completează, dacă mărfurile se transbordează în alt vehicul.
    Se indică toate  datele  necesare despre aceste vehicule  şi  despre asigurările vamale aplicate din nou.
    Rubrica 17. "Organul competent care a întocmit procesul-verbal"
    Se indică denumirea  organului de stat (în afară de cel vamal), care a întocmit procesul-verbal de constatare a A.R.
    Rubrica 18. "Nota biroului vamal"
    E destinată pentru  adeverirea faptului de accident rutier de  către biroul vamal, în zona activităţii căruia a avut loc A.R.
    Notă:
    Dacă procesul-verbal  se  întocmeşte  nemijlocit  de  către  organul vamal, atunci completarea rubricii 17 nu e obligatorie.
    Fară adeverirea  faptului  de accident rutier de către biroul  vamal (rubrica 18) procesul-verbal nu e valabil.
    Procesul-verbal rămîne în carnetul TIR.
Anexa nr. 2
la Regulamentul cu privire la
modul de aplicare a Convenţiei
vamale relativ la transportul
internaţional de mărfuri sub
acoperirea carnetului TIR
(Convenţia TIR, 1975)
LISTA MĂRFURILOR
care necesită o limită sporită de garanţii
-----------------------------------------------------------------------------------
Denumirea mărfurilor conform N.M.A.E.E.   |Codul mărfurilor conform N.M.A.E.E.
--------------------------------------------|---------------------------------------
Alcool etilic nedenaturat cu conţinutul   |
de spirt după volum de cel putin 80 %     |       220710000
--------------------------------------------|---------------------------------------
Alcool etilic nedenaturat cu conţinutul   |
de spirt curat după volum mai puţin de    |
80 %, băuturi spirtoase tari, lichioruri  |
şi alte băuturi alcoolice; semifabricate  |
spirtoase compuse,  utilizate  pentru     |
prepararea băuturilor                     |       2208
------------------------------------------|---------------------------------------
Trabucuri (inclusiv trabucuri cu capete-  |
le retezate) şi trabucuri subţiri, cu     |
conţinut de tutun                         |       240210000
------------------------------------------|---------------------------------------
Ţigări cu conţinut de tutun               |       240220000
------------------------------------------|---------------------------------------
Tutun de fumat, cu sau fără conţinut de   |
erzaţ în  orice  proporţie                |       240310000
-----------------------------------------------------------------------------------