*LPO1104/2002 Versiunea originala
ID intern unic:  343398
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 1104
din  06.06.2002
cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei
Publicat : 27.06.2002 în Monitorul Oficial Nr. 91-94     art Nr : 668
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Prezenta lege stabileşte cadrul juridic, principiile de activitate, atribuţiile, obligaţiile şi drepturile Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, precum şi condiţiile serviciului în organele lui.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice
                       şi Corupţiei
    Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (denumit în continuare Centru) este un organ de ocrotire a normelor de drept, specializat în contracararea infracţiunilor economico-financiare şi fiscale, precum şi a corupţiei.
    Articolul 2. Cadrul juridic
    Cadrul juridic al activităţii Centrului îl constituie Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege, alte acte normative, precum şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    Articolul 3. Principiile de activitate
    Centrul îşi desfăşoară activitatea pe principiile:
    a) legalităţii;
    b) respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
    c) oportunităţii;
    d) îmbinării metodelor şi mijloacelor publice şi secrete de activitate;
    e) îmbinării conducerii unipersonale şi colegiale;
    f) colaborării cu alte autorităţi publice, cu organizaţii obşteşti şi cu cetăţeni.
    Articolul 4. Structura Centrului
    (1) Centrul reprezintă un organ unitar centralizat, constituit din aparat central şi subdiviziuni teritoriale.
    (2) Structura Centrului, numărul şi reşedinţa subdiviziunilor teritoriale şi raza lor de activitate se aprobă de Guvern, la propunerea directorului Centrului.
    (3) Centrul şi subdiviziunile lui teritoriale sînt persoane juridice, dispun de conturi trezoreriale şi de alte atribute necesare.
    (4) Subdiviziunile teritoriale pot fi amplasate astfel încît să nu corespundă organizării administrativ-teritoriale a Republicii Moldova.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE, OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE CENTRULUI
    Articolul 5. Atribuţiile Centrului
    (1) În atribuţiile Centrului intră:
    a) preîntîmpinarea, depistarea, cercetarea şi curmarea contravenţiilor şi infracţiunilor economico-financiare şi fiscale;
    b) contracararea corupţiei şi protecţionismului;
    c) contracararea legalizării bunurilor şi spălării banilor obţinuţi ilicit.
    (2) Atribuţiile Centrului sînt exhaustive şi nu pot fi modificate sau completate decît prin lege.
    Articolul 6. Obligaţiile Centrului
    În executarea atribuţiilor, Centrul este obligat:
    a) să activeze în strictă conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu prezenta lege şi cu alte acte normative;
    b) să întreprindă acţiuni operative de investigaţii în conformitate cu legislaţia;
    c) să întreprindă acţiuni de preîntîmpinare, depistare şi contracarare a corupţiei şi a protecţionismului;
    d) să efectueze cercetări penale şi anchete preliminare în cazul infracţiunilor a căror contracarare ţine de competenţa sa;
    e) să efectueze proceduri în cazul contravenţiilor administrative, atribuite competenţei sale;
    f) să exercite revizii economico-financiare şi controale fiscale şi să aplice sancţiuni în conformitate cu legislaţia;
    g) să întreprindă acţiuni în vederea reparării prejudiciilor cauzate statului prin infracţiuni a căror contracarare ţine de competenţa sa;
    h) să primească şi să înregistreze declaraţii, comunicări, sesizări şi alte informaţii privind infracţiunile, să le verifice în conformitate cu legislaţia;
    i) să asigure securitatea activităţii şi protecţia angajaţilor săi în executarea obligaţiilor de serviciu;
    j) să întreprindă, în limitele competenţei, acţiuni de contracarare a legalizării bunurilor şi spălării banilor obţinuţi ilicit;
    k) să preîntîmpine, să depisteze şi să curme încălcările ce ţin de repatrierea mijloacelor băneşti, bunurilor materiale şi serviciilor;
    l) să întreprindă acţiuni de asigurare a integrităţii bunurilor fără stăpîn, depistate de organele sale, pînă la transmiterea lor în posesiune organului de resort;
    m) să asigure pregătirea, reciclarea şi perfecţionarea cadrelor;
    n) să ţină, în conformitate cu legislaţia, evidenţa persoanelor supuse serviciului militar care sînt în serviciul Centrului în calitate de colaboratori;
    o) să asigure protecţia şi păstrarea informaţiei care constituie secret de stat, bancar şi comercial, precum şi a altor secrete apărate prin lege, care au devenit cunoscute în executarea atribuţiilor. Această informaţie poate fi prezentată altor autorităţi publice în condiţiile legii.
    Articolul 7. Drepturile Centrului
    (1) În exercitarea atribuţiilor şi obligaţiilor, Centrul are dreptul:
    a) să întreprindă acţiuni operative de investigaţii, să atragă cetăţeni la colaborare confidenţială, să utilizeze documente de acoperire şi să dispună de izolator de detenţie provizorie, în condiţiile legii;
    b) să efectueze cercetări penale şi anchete preliminare;
    c) să întocmească procese-verbale privind contravenţiile administrative ce ţin de competenţa sa;
    d) să reţină, în condiţiile legii, persoanele bănuite de comitere de infracţiuni a căror examinare ţine de competenţa sa, să le ceară lămuriri, să le supună percheziţiei corporale, să le controleze, să ridice obiectele şi documentele, să întreprindă alte acţiuni prevăzute de lege;
    e) să dispună, în legătură cu examinarea cererii sau comunicării, înregistrate în modul stabilit, despre infracţiunile ce ţin de competenţa sa ori în legătură cu cercetarea penală sau ancheta preliminară a acestor infracţiuni, efectuarea unor revizii economico-financiare şi unor controale fiscale asupra persoanelor juridice, precum şi asupra persoanelor fizice subiecte ale activităţii de întreprinzător, indiferent de tipul de proprietate şi genul de activitate în cadrul reviziilor şi controalelor să sigileze casieriile şi aparatele de casă, încăperile şi locurile de păstrare a documentelor, a mijloacelor băneşti şi a bunurilor materiale. Regulamentul efectuării reviziilor se aprobă de Guvern;
    f) în cadrul controalelor fiscale, să dispună de dreptul de funcţionar fiscal şi să calculeze contribuabilului obligaţiile fiscale în modul stabilit de legislaţia fiscală;
    g) în cazul efectuării reviziilor economico-financiare şi controalelor fiscale, cercetării penale şi anchetei preliminare, să aibă acces liber, iar în caz de impediment, să pătrundă în încăperile, pe teritoriul sau pe loturile de pămînt ale persoanelor juridice, precum şi a persoanelor fizice, subiecte ale activităţii de întreprinzător, indiferent de locul amplasării (cu excepţia reprezentanţelor diplomatice şi instituţiilor consulare ale altor state) să efectueze, în prezenţa proprietarului sau a reprezentantului acestuia, iar în cazul absenţei ori refuzului lor, în prezenţa reprezentantului autorităţii publice locale, cercetarea acestor obiective, inclusiv a mijloacelor de transport, să verifice şi/ori să ridice obiectele, bunurile şi documentele. Pătrunderea în locuinţă fără acordul locatarilor se efectuează în cazul executării unui mandat de arest sau a unei hotărîri judecătoreşti;
    h) să suspende operaţiunile persoanelor juridice, precum şi ale persoanelor fizice subiecte ale activităţii de întreprinzător, pe conturi în bănci şi în alte instituţii financiare şi să sechestreze mijloacele băneşti, bunurile materiale, datoriile debitoare şi alte active ale acestor persoane în cazul depistării unor fapte de activitate economică ilicită, neonorării obligaţiilor faţă de buget;
    i) să primească din partea autorităţilor publice informaţii şi documente necesare;
    j) să solicite autorităţilor publice, întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de stat antrenarea de specialişti şi experţi la verificări sau expertize, la elucidarea unor probleme de specialitate;
    k) să efectueze fotografierea, înregistrarea sonoră şi video, dactiloscopia şi înregistrarea persoanelor reţinute sau ţinute sub arest, conform legislaţiei;
    l) să ceară conducătorilor obiectivelor supuse controlului inventarierea bunurilor materiale, mijloacelor băneşti şi verificarea datoriilor reciproce, documentele normativ-tehnice şi de evidenţă prin care se reglementează şi se omologhează operaţiunile de utilizare a bunurilor materiale şi a mijloacelor băneşti;
    m) să constate încălcarea legislaţiei economico-financiare, fiscale şi să aplice sancţiunile prevăzute de lege;
    n) să sechestreze şi/ori să ridice de la persoanele juridice, precum şi de la persoanele fizice subiecte ale activităţii de întreprinzător, bunurile materiale, inclusiv mijloacele de transport, în cazul:
    - lipsei, la momentul transportării, păstrării ori comercializării, a documentelor ce confirmă provenienţa lor legală;
    - păstrării de bunuri neînregistrate în documentele contabile sau păstrării lor în locuri nedeclarate autorităţii fiscale;
    o) să ridice de la persoanele juridice şi fizice documentele cu falsuri înscrise;
    p) să iniţieze acţiuni de citare în faţa instanţei de judecată în conformitate cu legislaţia;
    r) să participe la elaborarea şi perfecţionarea cadrului legislativ vizînd preîntîmpinarea şi contracararea infracţiunilor economice şi a corupţiei;
    s) să înainteze, conform legii, sesizări privind înlăturarea cauzelor şi condiţiilor care au favorizat comiterea de infracţiuni a căror contracarare ţine de competenţa sa;
    t) să efectueze schimb de informaţii despre relaţiile economice ale persoanelor juridice şi fizice din Republica Moldova cu cele din alte ţări în baza tratatelor interstatale;
    u) să folosească mijloacele de informare în masă pentru stabilirea circumstanţelor în care s-au comis infracţiunile, precum şi pentru urmărirea persoanelor care se eschivează de la cercetare, anchetă şi judecată.
    (2) În cazul în care este depistată vreo încălcare a legislaţiei, deciziile şi hotărîrile privind calcularea obligaţiilor fiscale, privind aplicarea amenzii şi altor sancţiuni sînt emise de către conducătorii Centrului şi ai subdiviziunilor teritoriale, precum şi adjuncţii acestora.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI.
ATRIBUŢIILE DIRECTORULUI CENTRULUI
    Articolul 8. Organizarea activităţii Centrului
    (1) Centrul este condus de un director, numit de Guvern pe un termen de 4 ani.
    (2) Directorul Centrului (denumit în continuare director) are dreptul să participe la şedinţele Guvernului.
    (3) Directorul are adjuncţi, numiţi şi eliberaţi din funcţie de Guvern la propunerea sa.
    (4) În cadrul Centrului se constituie un colegiu a cărui componenţă numerică şi nominală se aprobă de Guvern, la propunerea directorului.
    (5) Centrul este independent în elaborarea programului de activitate şi în exercitarea funcţiilor sale.
    Articolul 9. Atribuţiile directorului
    (1) Directorul:
    a) organizează şi asigură activitatea Centrului, inclusiv a subdiviziunilor lui teritoriale şi a Colegiului, şi este responsabil de exercitarea atribuţiilor Centrului;
    b) stabileşte şi repartizează atribuţiile adjuncţilor, şefilor de subdiviziuni din aparatul central;
    c) determină raza de activitate a subdiviziunilor teritoriale;
    d) aprobă schema de încadrare a aparatului central şi a subdiviziunilor teritoriale în conformitate cu structura şi în limitele efectivului aprobate de Guvern;
    e) aprobă planurile de finanţare în limita alocaţiilor prevăzute în legea bugetului pe anul respectiv şi le înaintează Ministerului Finanţelor spre aprobare;
    f) aprobă regimul de ordine interioară al Centrului;
    g) emite, în temeiul şi în vederea executării prezentei legi, ordine, dispoziţii şi instrucţiuni;
    h) organizează selectarea, repartizarea şi instruirea cadrelor;
    i) asigură regimul de conspiraţie şi confidenţialitate;
    j) acordă grade angajaţilor Centrului;
    k) emite ordine de numire şi de eliberare din funcţie;
    l) stimulează şi sancţionează disciplinar angajaţii conform actelor legislative şi altor acte normative;
    m) reprezintă Centrul în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi cu organe similare din alte state;
    n) abrogă sau modifică ordinele, deciziile, hotărîrile şi dispoziţiile conducătorilor de subdiviziuni teritoriale în cazul necorespunderii lor legii şi altor acte normative.
    (2) Directorul are dreptul:
    a) să delege o parte din atribuţiile sale unor alte persoane cu funcţie de răspundere;
    b) să prezinte Guvernului propuneri de modificare a structurii Centrului, dictate de necesitatea perfecţionării activităţii acestuia din urmă.
    Articolul 10. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială
    Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Centrului se efectuează de la bugetul de stat.
Capitolul IV
ANGAJAREA ÎN ORGANELE CENTRULUI
    Articolul 11. Angajaţii Centrului
    (1) Colaborator al Centrului este persoana angajată în funcţie în organele acestuia, învestită cu drepturi şi obligaţii pentru exercitarea atribuţiilor Centrului, căreia i se acordă grad special, în modul stabilit de prezenta lege.
    (2) În cadrul Centrului lucrează funcţionari publici, cărora le sînt conferite grade de calificare conform legislaţiei, precum şi personal tehnic.
    Articolul 12. Condiţiile de angajare
    (1) Pot fi angajaţi în organele Centrului cetăţeni ai Republicii Moldova apţi după calităţile individuale şi profesionale, cu studii superioare sau medii speciale financiare, economice, de contabilitate şi juridice, a căror stare a sănătăţii le permite să exercite obligaţiile conform funcţiilor deţinute.
    (2) Nu pot fi angajate în funcţii pentru care se conferă grade speciale persoane în vîrstă de peste 30 de ani, iar în corpul de comandă mediu şi superior, de peste 35 de ani. În anumite cazuri pot fi angajate persoane în vîrstă de peste 35 de ani în modul şi în condiţiile stabilite de Colegiu.
    (3) Angajarea în serviciu este benevolă. Ea se efectuează, conform legislaţiei, pe bază de contract individual de muncă.
    (4) La angajare, poate fi stabilit un termen de încercare conform legislaţiei. În acest termen nu se includ zilele de lipsă de la lucru din cauza incapacităţii temporare de muncă şi din alte motive stabilite de legislaţie.
    (5) Pentru a fi angajat în organele Centrului, candidatul trece un control special.
    Articolul 13. Restricţii
    (1) Nu poate fi angajată în organele Centrului persoana cu antecedente penale, inclusiv stinse, fie absolvită de răspundere penală printr-un act de amnistie, fie declarată, în modul stabilit, ca incapabilă sau limitată în capacitatea de exerciţiu.
    (2) Angajatul Centrului nu este în drept:
    a) să exercite o altă funcţie remunerată, cu excepţia activităţii didactice, ştiinţifice sau de creaţie;
    b) să desfăşoare personal sau prin intermediul unui terţ activitate de întreprinzător;
    c) să fie membru al organului de conducere al unei întreprinderi;
    d) să fie împuternicitul sau reprezentantul unui terţ în organele Centrului;
    e) să utilizeze în alte scopuri decît cele de serviciu mijloacele financiare, tehnico-materiale, informaţionale şi alte bunuri ale statului, precum şi informaţia de serviciu;
    f) să facă uz de serviciu în interesul unor partide, altor organizaţii social-politice, unor asociaţii obşteşti, inclusiv sindicale, şi comunităţi religioase.
    (3) Angajatul Centrului este obligat să transmită în administrare fiduciară unei alte persoane, pe perioada serviciului în organele Centrului, cota sa (pachetul de acţiuni) în capitalul social al întreprinderii, în modul stabilit de lege.
    (4) În cazul în care a încălcat prevederile prezentului articol şi a comis vreo acţiune incompatibilă cu funcţia deţinută în Centru, angajatul este concediat, indiferent de vechimea acţiunii.
    Articolul 14. Legitimaţia de serviciu şi uniforma
    (1) Angajatul Centrului primeşte legitimaţie de serviciu, jeton şi sigiliu personal de un model şi în ordinea stabilită de Centru. Legitimaţia de serviciu confirmă dreptul angajatului la purtarea şi păstrarea armei din dotare şi a mijloacelor speciale, alte drepturi şi împuterniciri acordate de legislaţie.
    (2) Colaboratorii Centrului poartă uniformă, atribuită gratuit. Modelul uniformei, însemnele, normele de asigurare cu uniformă sînt aprobate de Guvern. Regulile de portuniformă sînt stabilite de director.
Capitolul V
ACORDAREA GRADELOR SPECIALE
    Articolul 15. Gradele speciale
    (1) Colaboratorii sînt ofiţeri şi subofiţeri. Lor li se conferă următoarele grade speciale:
    a) plutonier;
    b) plutonier major;
    c) locotenent;
    d) locotenent major;
    e) căpitan;
    f) maior;
    g) locotenent-colonel;
    h) colonel;
    i) general-maior;
    j) general-locotenent;
    k) general-colonel.
    (2) Efectivul de colaboratori şi gradele speciale care le corespund sînt următoarele:
    a) efectivul de subofiţeri: plutonier şi plutonier major;
    b) efectivul de ofiţeri inferiori: locotenent, locotenent major şi căpitan;
    c) efectivul de ofiţeri superiori: maior, locotenent-colonel şi colonel;
    d) efectivul de comandă suprem: general-maior, general-locotenent şi general-colonel.
    (3) Lista funcţiilor din cadrul Centrului şi gradele speciale ce le corespund se stabilesc de Guvern.
    (4) Gradele speciale ce se conferă colaboratorilor Centrului sînt echivalente gradelor militare sau gradelor speciale respective din alte domenii de activitate.
    (5) Gradele speciale se acordă pe viaţă. La pensionare, gradului special se adaugă cuvintele “în retragere”.
    Articolul 16. Condiţiile generale de acordare a gradelor speciale
    (1) Gradele speciale se acordă personal, luîndu-se în considerare calificarea şi nivelul de pregătire profesională, vechimea în muncă şi funcţia, alte condiţii stabilite de prezenta lege.
    (2) Gradele speciale de la gradul de general-maior în sus, precum şi gradul special pentru director se acordă de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Prim-ministrului.
    (3) Gradele speciale de pînă la gradul de colonel inclusiv se acordă de către director.
    (4) Gradele speciale se clasifică în grade speciale iniţiale şi grade speciale ulterioare.
    (5) La numire în funcţia pentru care se prevede grad special de la cel de maior în sus, iniţial se poate conferi un grad special nu mai înalt de gradul de maior în cazul în care persoana nu a deţinut grad de calificare de funcţionar public, grad special sau grad militar mai înalt.
    (6) Gradele speciale ulterioare se acordă succesiv, în corespundere cu gradul special prevăzut de funcţia deţinută, la expirarea termenului stabilit de deţinere a gradului special precedent.
    (7) Gradele speciale ulterioare de pînă la cel de colonel inclusiv pot fi acordate şi în perioada de studii în instituţii de învăţămînt de profil (cu îndreptarea Centrului) în conformitate cu funcţia deţinută pînă la începutul studiilor. După absolvirea instituţiei de învăţămînt sau a doctoranturii, următorul grad special se acordă indiferent de funcţia deţinută anterior.
    (8) Se interzice stabilirea unui alt mod de acordare a gradelor speciale decît cel prevăzut în prezenta lege.
    Articolul 17. Acordarea gradelor speciale iniţiale
    (1) Gradul special iniţial de plutonier se acordă la angajare în organele Centrului şi la numire în funcţia ce corespunde gradului special de plutonier sau de plutonier major.
    (2) Gradul special de locotenent se acordă angajaţilor cu studii superioare, numiţi în funcţia ce corespunde gradului special începînd cu cel de locotenent în sus.
    (3) Persoanei angajate în organul Centrului şi numită în funcţie care are grad militar sau grad special al unei alte autorităţi publice i se acordă gradul special corespunzător gradului militar sau special pe care îl deţine     dacă, în conformitate cu prezenta lege, nu poate fi acordat un grad special mai înalt. Condiţiile de corespundere a gradelor militare şi speciale gradelor speciale ale Centrului se stabilesc de Guvern.
    Articolul 18. Jurămîntul
    (1) În termen de 10 zile de la data conferirii gradului special iniţial, colaboratorul depune următorul jurămînt:
    “Încadrîndu-mă în serviciul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, jur credinţă poporului Republicii Moldova. Jur să respect cu stricteţe Constituţia, celelalte legi ale ţării, să apăr drepturile şi libertăţile cetăţeanului, să îndeplinesc conştiincios obligaţiile de serviciu.
    Jur să suport cu destoinicie greutăţile, să fiu cinstit, curajos şi vigilent, să aplic toate cunoştinţele mele la opera de asigurare a securităţii economice a Republicii Moldova, să păstrez cu stricteţe secretul de stat şi de serviciu. Dacă încalc acest jurămînt, voi purta răspunderea prevăzută de lege ”.
    (2) Modul de depunere a jurămîntului este stabilit de directorul Centrului.
    Articolul 19. Termenele de deţinere a gradelor speciale
    (1) Se stabilesc următoarele termene de deţinere a gradelor speciale:
    a) plutonier - 1 an;
    b) locotenent - 2 ani;
    c) locotenent major - 3 ani;
    d) căpitan - 3 ani;
    e) maior - 4 ani;
    f) locotenent-colonel - 4 ani.
    (2) Pentru gradul special de plutonier major şi gradele speciale de la colonel în sus nu se stabilesc termene de deţinere.
    (3) Pentru colaboratorii cu studii superioare care exercită serviciul în organele Centrului în specialitatea specifică activităţii Centrului termenul de deţinere a gradului special de locotenent este de un an.
    (4) Gradul special ulterior corespunzător funcţiei deţinute se acordă după expirarea termenului de deţinere a gradului precedent.
    Articolul 20. Limita de vîrstă
    (1) Colaboratorii se află în serviciul Centrului în următoarele limite de vîrstă:
    a) de la plutonier la căpitan – 45 de ani;
    b) de la maior la colonel – 50 de ani;
    c) general-maiorul – 55 de ani;
    d) general-locotenentul şi general-colonelul – 60 de ani.
    (2) Funcţionarii publici şi personalul tehnic se află în serviciul Centrului în limita de vîrstă prevăzută de legislaţie.
    (3) Termenul de aflare în serviciul Centrului peste limita de vîrstă poate fi prelungit, la cerere, cu un termen de pînă la 5 ani de către persoana sau organul împuternicit dacă solicitantul este apt pentru serviciu în Centru în temeiul concluziei comisiei medicale.
    (4) Persoanele supuse serviciului militar, angajate în organele Centrului în calitate de colaboratori, se scot de la evidenţa militară, conform legislaţiei, şi se includ în statele de personal ale Centrului.
    Articolul 21. Neacordarea în termen a gradului special ulterior
    Nu se acordă grad special ulterior colaboratorului:
    a) disponibil – pînă la renumire în funcţie;
    b) sancţionat disciplinar – pînă la ridicarea sancţiunii;
    c) în a cărui privinţă se efectuează anchetă de serviciu pentru încălcare a disciplinei de serviciu sau care se află sub urmărire penală ca învinuit – pînă la închiderea anchetei de serviciu sau clasarea dosarului penal (cu excepţia absolvirii de răspundere în baza actului de amnistie) sau pînă la pronunţarea sentinţei de achitare. În cazul neconfirmării învinuirii de încălcare a disciplinei de serviciu, clasării dosarului penal pe criterii de reabilitare, pronunţării sentinţei de achitare, gradul special ulterior se acordă începînd cu ziua apariţiei temeiului de acordare.
    Articolul 22. Particularităţile conferirii gradelor speciale şi calculării vechimii în muncă angajaţilor transferaţi în organele Centrului
    (1) Funcţionarului public transferat într-un organ al Centrului în calitate de colaborator i se confirmă gradul special echivalent celui acordat anterior, indiferent de funcţia deţinută în cadrul Centrului.
    (2) Funcţionarului public transferat în cadrul Centrului ca funcţionar public i se menţine gradul special ori gradul de calificare conferit anterior sau primeşte un grad de calificare mai înalt dacă funcţia din cadrul Centrului este superioară.
    (3) Vechimea în muncă în funcţia anterioară din autoritatea publică, inclusiv vechimea în activitatea financiară, economică, de contabilitate şi juridică, se include în vechimea în muncă din cadrul Centrului.
Capitolul VI
SERVICIUL ÎN CADRUL CENTRULUI
    Articolul 23. Drepturile angajatului
    (1) În exercitarea obligaţiilor de serviciu, angajatul Centrului, în limita împuternicirilor funcţiei pe care o deţine, are dreptul:
    a) să primească, în modul stabilit, informaţia şi materialele necesare îndeplinirii obligaţiilor;
    b) să ia cunoştinţă de documentele care stabilesc drepturile şi obligaţiile sale, de criteriile de apreciere a calităţii serviciului;
    c) să ia decizii şi/sau să participe la elaborarea proiectelor de hotărîri;
    d) să înainteze propuneri de perfecţionare a activităţii Centrului;
    e) să participe la concurs pentru a ocupa o funcţie vacantă în organele Centrului;
    f) să ia cunoştinţă de materialele din dosarul personal, de avize şi de alte documente referitoare la activitatea sa şi să prezinte lămuriri pentru a fi anexate la acest dosar;
    g) să-şi ridice nivelul de profesionalitate din mijloacele Centrului prevăzute în acest scop;
    h) să solicite efectuarea unei anchete de serviciu pentru a contesta informaţiile care îl lezează în demnitate şi în drepturi;
    i) să participe la adunările din cadrul Centrului;
    j) să dispună de armă din dotare şi să aplice forţa fizică, mijloacele speciale şi arma din dotare în modul şi în cazurile prevăzute de prezenta lege;
    k) să beneficieze de asigurare financiară, materială, medicală, de pensie şi de alte tipuri de asigurări prevăzute de legislaţie.
    (2) Angajatul Centrului beneficiază şi de alte drepturi prevăzute de lege.
    Articolul 24. Obligaţiile angajatului Centrului
    (1) Angajatul Centrului este obligat:
    a) să respecte Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege şi alte acte normative;
    b) să asigure respectarea şi apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
    c) să execute ordinele şi dispoziţiile legale ale şefilor;
    d) să respecte Regulamentul de ordine interioară al Centrului, modul de utilizare a informaţiei de serviciu, instrucţiile, alte regulamente şi acte normative;
    e) să păstreze secretul de stat, alte secrete apărate de lege şi să nu divulge informaţia care i-a devenit cunoscută în exerciţiul funcţiunii, inclusiv informaţia referitoare la viaţa personală, la onoarea şi demnitatea cetăţeanului.
    (2) Obligaţiile de serviciu ale angajatului sînt prevăzute în instrucţia de serviciu aprobată de director.
    (3) Se consideră exerciţiu al funcţiunii:
    a) executarea prevederilor actelor normative ale Centrului şi ale autorităţilor publice centrale care ţin de activitatea acestuia;
    b) executarea ordinelor şi dispoziţiilor emise de superiori, în limitele competenţei, cu excepţia celor evident nelegitime;
    c) îndeplinirea obligaţiilor de serviciu în timpul sau în afara orelor de program în caz de necesitate stringentă, studiul în instituţii de învăţămînt cu îndreptare din partea Centrului;
    d) participarea la întruniri, exerciţii, competiţii şi la alte activităţi al căror iniţiator ori participant este Centrul;
    e) participarea la acţiunile de prevenire şi lichidare a consecinţelor calamităţilor naturale, avariilor sau catastrofelor;
    f) apărarea vieţii, sănătăţii, onoarei şi demnităţii proprii şi ale altor persoane;
    g) deplasarea (tur – retur) la serviciu, executarea misiunii de serviciu sau aflarea la tratament;
    h) aflarea în calitate de ostatic în legătură cu executarea atribuţiilor de serviciu;
    i) dispariţia fără veste – pînă la declararea dispariţiei fără veste sau declararea morţii în modul stabilit de legislaţie;
    j) alte acţiuni declarate de instanţa de judecată ca fiind săvîrşite în executarea atribuţiilor de serviciu.
    Articolul 25. Atestarea
    (1) Atestarea se efectuează pentru evaluarea nivelului de pregătire profesională şi a corespunderii funcţiei deţinute.
    (2) Atestarea are loc de regulă o dată în 3 ani, dar nu mai rar de o dată în 4 ani şi cel mai devreme la un an după numire în funcţie.
    (3) Modul de atestare este stabilit de Guvern.
    Articolul 26. Condiţiile şi limitele aplicării forţei fizice,
                         mijloacelor speciale şi armei din dotare
    (1) Colaboratorii Centrului au dreptul, după o pregătire corespunzătoare, să deţină şi să folosească arme din dotare şi mijloace speciale în limita şi în modul stabilit de prezenta lege.
    (2) Aplicarea forţei fizice, mijloacelor speciale sau armei din dotare trebuie să fie precedată de un avertisment privind intenţia recurgerii la ele cu acordarea unui timp suficient pentru reacţia de răspuns, cu excepţia cazurilor în care tergiversarea aplicării forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei din dotare generează un pericol direct pentru viaţa şi sănătatea cetăţenilor şi a colaboratorilor Centrului sau poate conduce la alte urmări grave.
    (3) Arma din dotare nu se aplică împotriva femeilor şi minorilor, persoanelor de vîrstă înaintată şi nici contra oamenilor cu evidente deficienţe fizice, cu excepţia cazurilor în care ei săvîrşesc un atac în grup ce ameninţă viaţa şi sănătatea oamenilor, iar acţiunile de acest fel nu pot fi respinse pe alte căi şi cu alte mijloace.
    (4) În cazul aplicării forţei fizice, mijloacelor speciale sau armei din dotare, colaboratorul Centrului este dator să comunice despre aceasta şefului său direct şi procurorului.
    (5) Depăşirea de către colaboratorul Centrului a atribuţiilor în ceea ce priveşte aplicarea forţei fizice, mijloacelor speciale şi armei din dotare atrage răspunderea prevăzută de lege.
    (6) Forţa fizică, inclusiv procedeele speciale de luptă, se aplică pentru înfrîngerea rezistenţei opuse cerinţelor legale dacă metodele nonviolente nu asigură îndeplinirea obligaţiilor.
    (7) Mijloacele de imobilizare (cătuşele, bastoanele de cauciuc şi substanţele lacrimogene din dotare etc.) se aplică în cazul:
    a) respingerii atacurilor asupra colaboratorilor Centrului şi altor persoane aflate în exerciţiul funcţiunii;
    b) reţinerii şi aducerii în organele Centrului sau în altă încăpere de serviciu a persoanelor ce au săvîrşit infracţiuni, escortării şi deţinerii persoanelor reţinute sau arestate dacă ele nu se subordonează sau opun rezistenţă colaboratorului Centrului, precum şi în cazul în care sînt temeiuri pentru a presupune că ele pot evada, pricinui daune persoanelor din preajmă sau lor înseşi.
    (8) Tipul mijlocului special şi intensitatea aplicării se stabilesc de colaboratorul Centrului în funcţie de situaţia creată, de caracterul infracţiunii şi de identitatea delincventului.
    (9) Arma din dotare este folosită de colaboratorul Centrului ca măsură extremă în următoarele cazuri:
    a) pentru autoapărare contra atacurilor ce constituie un pericol real pentru viaţă sau sănătate, precum şi pentru prevenirea capturării prin violenţă a armei din dotare;
    b) pentru respingerea unui atac în grup sau unui atac armat asupra colaboratorilor şi altor angajaţi ai Centrului aflaţi în exerciţiul funcţiunii, precum şi pentru respingerea unor atacuri de altă natură ce pun în pericol viaţa şi sănătatea lor;
    c) pentru reţinerea persoanei care opune rezistenţă armată sau a delincventului care evadează de sub arest, precum şi a unei persoane înarmate care refuză să se subordoneze somaţiei de a depune arma, cînd este imposibilă înfrîngerea rezistenţei sau reţinerea delincventului pe alte căi şi cu alte mijloace.
    (10) Efectuarea unei împuşcături asupra ţintei este considerată aplicare a armei.
    (11) Arma poate fi folosită fără avertizare în caz de atac prin surprindere, de atac cu utilizarea tehnicii de luptă, a mijloacelor de transport.
    (12) În toate cazurile de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armei din dotare, colaboratorul Centrului trebuie să ia toate măsurile posibile pentru a asigura securitatea cetăţenilor, ca dauna cauzată sănătăţii, onoarei, demnităţii şi bunurilor lor să fie cît mai mică, precum şi pentru a acorda asistenţă medicală urgentă victimelor.
    Articolul 27. Responsabilitatea angajaţilor
    Pentru activităţi nelegale, angajaţii Centrului poartă răspundere disciplinară, materială, administrativă şi penală în conformitate cu legislaţia.
    Articolul 28. Contestarea acţiunilor angajaţilor
    Contestările acţiunilor întreprinse de angajaţii Centrului prin care cetăţenii sînt lezaţi în drepturile, libertăţile şi interesele lor legitime sînt examinate şi soluţionate conform legislaţiei.
    Articolul 29. Repararea daunei cauzate de angajaţi
    În cazul în care angajaţii Centrului încalcă drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanelor juridice şi fizice, Centrul trebuie să ia măsuri pentru restabilirea lor în drepturi şi pentru repararea daunei în conformitate cu legislaţia.
    Articolul 30. Stimularea angajaţilor
    (1) Pentru îndeplinirea conştiincioasă a obligaţiilor de serviciu, angajaţii pot fi stimulaţi prin:
    a) exprimare de mulţumiri;
    b) premiere;
    c) dar de preţ;
    d) acordare a Diplomei de Onoare a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei;
    e) decorare cu insignele: ,,Eminent al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” sau ,,Colaborator de onoare al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei”;
    f) anulare, înainte de termen, a unei sancţiuni disciplinare.
    (2) Pentru vitejie în exerciţiul funcţiunii în vederea asigurării securităţii economice a Republicii Moldova, pentru alte merite deosebite faţă de Patrie, angajaţii pot fi propuşi spre decorare cu distincţii de stat sau spre acordare de titluri onorifice ale Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia.
    (3) Regulamentul insignelor ,,Eminent al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” şi ,,Colaborator de Onoare al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei”, precum şi al     Diplomei de Onoare a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, se aprobă de Colegiul Centrului.
    Articolul 31. Aplicarea de sancţiuni disciplinare
    Pentru încălcare a disciplinei de serviciu, pot fi aplicate următoarele sancţiuni disciplinare:
    a) observaţia;
    b) mustrarea;
    c) mustrarea aspră;
    d) retrogradarea din grad special ori din funcţie;
    e) preîntîmpinarea asupra necorespunderii parţiale serviciului;
Capitolul VII
ÎNCETAREA SERVICIULUI ÎN ORGANELE CENTRULUI
    Articolul 32. Temeiurile încetării serviciului
    (1) Serviciul în organele Centrului încetează în caz de eliberare ori deces.
    (2) Eliberarea poate avea loc:
    a) la cerere;
    b) pentru limită de vîrstă;
    c) la expirarea contractului individual de muncă;
    d) în caz de transfer în o altă autoritate publică;
    e) în cazul alegerii într-o funcţie electivă în o altă autoritate publică;
    f) în cazul lichidării organului Centrului sau reducerii statelor de funcţie;
    g) în cazul incapacităţii de îndeplinire a atribuţiilor constatate prin examen medical de specialitate;
    h) din cauza necorespunderii funcţiei deţinute constatate de comisia de atestare, în cazul lipsei unei funcţii inferioare vacante sau respingerii funcţiei propuse;
    i) pentru comiterea unei infracţiuni şi condamnare prin sentinţă judecătorească definitivă;
    j) în cazul retragerii cetăţeniei Republicii Moldova sau deţinerii cetăţeniei unui alt stat
    k) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
    (3) Eliberarea din serviciu în temeiul alin.(2) lit.f)-k) se efectuează de către director.
    (4) Nu se admite eliberarea angajatului în timpul aflării lui în concediu de odihnă sau concediu medical, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(2) lit.h).
    Articolul 33. Indemnizaţiile în cazul eliberării din serviciu
    (1) În cazul eliberării din serviciu în temeiul art.32 alin.(2) lit.b), d), e), g), colaboratorul primeşte o indemnizaţie unică pentru vechime în muncă, după cum urmează:
    a) de la 2 la 10 ani – 5 salarii medii lunare;
    b) de la 10 la 15 ani – 10 salarii medii lunare;
    c) de la 15 la 20 de ani – 15 salarii medii lunare;
    d) de peste 20 de ani – 20 de salarii medii lunare.
    (2) Indemnizaţia unică a colaboratorului decorat cu distincţie de stat în perioada serviciului din cadrul Centrului se majorează cu 2 salarii medii lunare.
Capitolul VIII
PROTECŢIA DE STAT JURIDICĂ ŞI SOCIALĂ
    Articolul 34. Protecţia juridică
    (1) Angajatul Centrului este persoană inviolabilă şi se află sub protecţia statului. Persoana, onoarea şi demnitatea lui sînt ocrotite de lege.
    (2) Pentru a-şi apăra drepturile şi interesele, angajatul are dreptul să se adreseze în instanţă judecătorească.
    (3) Colaboratorul nu poartă răspundere pentru dauna materială şi fizică adusă infractorului din cauza nesubordonării sau opunerii de rezistenţă din partea acestuia în timpul reţinerii.
    Articolul 35. Inadmisibilitatea imixtiunii în activitatea angajatului
    (1) În exercitarea atribuţiilor, angajatul se subordonează numai şefului său nemijlocit şi direct. Nimeni altcineva nu are dreptul de a interveni în activitatea colaboratorului.
    (2) În caz de primire din partea şefului sau a altor persoane cu funcţie de răspundere a unor ordine sau indicaţii ce vin în contradicţie cu legea, angajatul este dator să se călăuzească de lege.
    (3) Cerinţele angajatului Centrului adresate cetăţenilor şi persoanelor cu funcţie de răspundere şi acţiunile întreprinse de el se consideră legitime atîta timp cît organul sau persoana cu funcţie de răspundere, împuternicite să exercite controlul asupra activităţii lui şi asupra respectării legalităţii în timpul acestei activităţi, nu demonstrează contrariul.
    Articolul 36. Dreptul la risc profesional
    (1) Nu constituie infracţiune acţiunea colaboratorului săvîrşită într-o situaţie de risc profesional justificat, chiar şi în prezenţa elementelor constitutive pentru care este prevăzută răspundere disciplinară, administrativă sau penală.
    (2) Riscul este considerat justificat dacă acţiunea decurge în mod obiectiv din informaţia, faptele şi circumstanţele cunoscute colaboratorului, iar scopul legitim nu poate fi atins prin acţiuni ce nu ar implica riscul, iar colaboratorul a întreprins toate măsurile posibile pentru a preîntîmpina consecinţele negative.
    Articolul 37. Asigurarea cu pensii
    Pensionarea angajaţilor Centrului se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Articolul 38. Protecţia socială
    (1) În cazul morţii angajatului în exerciţiul funcţiunii, familia lui şi persoanele întreţinute de el primesc un ajutor unic echivalent cu mijloacele băneşti de întreţinere pe 10 ani ale defunctului în ultima lui funcţie în organele Centrului. Minorilor care au fost întreţinuţi de cel decedat li se acordă un ajutor lunar suplimentar echivalent cu suma medie a salariului lunar al acestuia în ultima lui funcţie, pînă la atingerea vîrstei de 18 ani.
    (2) Dacă în exerciţiul funcţiunii angajatului i se cauzează vătămare a integrităţii corporale care îl fac incapabil să-şi exercite atribuţiile de serviciu, lui i se acordă un ajutor unic echivalent cu mijloacele băneşti de întreţinere pe 5 ani în ultima lui funcţie din cadrul Centrului şi i se mai acordă timp de 10 ani diferenţa dintre salariul mediu lunar din ultima lui funcţie şi cuantumul pensiei.
    (3) Dacă i se cauzează o vătămare a integrităţii corporale care are urmări mai uşoare decît cele prevăzute la alin.(2), angajatului i se acordă un ajutor unic echivalent cu 5 salarii medii lunare.
    (4) Prejudiciul cauzat bunurilor angajatului sau celor ale rudelor lui apropiate în legătură cu exercitarea atribuţiilor sale de serviciu în cadrul Centrului se repară integral.
    (5) Acordarea de ajutor şi repararea prejudiciilor se efectuează de la bugetul de stat, cu drept de regres împotriva persoanelor culpabile.
    (6) Ajutorul se acordă în temeiul hotărîrii instanţei de judecată sau deciziei organelor de anchetă ori a procurorului în cazul clasării dosarului penal sau al suspendării urmăririi penale.
    Articolul 39. Asigurarea obligatorie
    (1) Angajaţii Centrului sînt asiguraţi obligatoriu de la bugetul de stat şi din alte surse prevăzute în acest scop.
    (2) Suma asigurată se plăteşte:
    a) în caz de deces al asiguratului în exerciţiul funcţiunii sau în decursul unui an de după eliberare din organele Centrului din cauza vătămării integrităţii corporale, contuziilor, bolilor contractate în exerciţiul funcţiunii – moştenitorilor lui în cuantum de 10 salarii medii lunare calculate pentru ultimul an;
    b) în cazul stabilirii gradului de invaliditate contractată în exerciţiul funcţiunii sau în decursul unui an de la eliberare din organele Centrului a persoanei asigurate:
    - în cuantum de 7,5 salarii medii lunare – invalidului de gradul I;
    - în cuantum de 5 salarii medii lunare – invalidului de gradul II;
    - în cuantum de 2,5 salarii medii lunare – invalidului de gradul III.
    c) în cazul vătămării grave a integrităţii corporale în exerciţiul funcţiunii – în cuantum egal cu mijloacele băneşti de întreţinere anuală şi în cazul vătămării medii a integrităţii corporale în exerciţiul funcţiunii – în cuantum egal cu mijloacele băneşti de întreţinere semestrială.
    (3) Mijloacele băneşti de întreţinere anuală se calculează conform ultimei funcţii din cadrul Centrului şi includ toate drepturile băneşti cuvenite în anul producerii cazului asigurat.
    (4) Alte condiţii de asigurare obligatorie a angajatului Centrului se stabilesc în contractul încheiat între Centru şi organizaţia de asigurare.
    Articolul 40. Impozitarea veniturilor
    Impozitarea veniturilor colaboratorului obţinute în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu se efectuează în conformitate cu legislaţia aplicabilă organelor de drept.
    Articolul 41. Concediul
    (1) Funcţionarilor publici şi personalului tehnic se acordă concediu conform legislaţiei.
    (2) Colaboratorilor se acordă:
    a) concediu anual de 30 de zile lucrătoare;
    b) concediu suplimentar:
    - de 5 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 10 ani;
    - de 10 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 15 ani;
    - de 15 zile lucrătoare – pentru vechime în muncă de 20 de ani şi mai mult;
    c) concediu medical în baza unui certificat eliberat de instituţia medicală. Pentru perioada concediului medical colaboratorului se păstrează salariul mediu lunar.
    (3) Angajaţilor Centrului se acordă şi alte concedii în condiţiile legii.
Capitolul IX
CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA
    Articolul 42. Controlul şi supravegherea activităţii Centrului
    (1) Controlul şi supravegherea asupra modului în care angajaţii Centrului respectă legea în exerciţiul funcţiunii este exercitat de Procuratură, în condiţiile legii.
    (2) Controlul utilizării mijloacelor bugetare alocate pentru întreţinerea Centrului îl efectuează Curtea de Conturi.
Capitolul X
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 43
    Guvernul:
    a) va asigura, în conformitate cu legislaţia în vigoare, plasarea în cîmpul muncii a lucrătorilor disponibilizaţi în legătură cu crearea Centrului;
    b) în termen de 2 luni:
    - va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
    - va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
    - va asigura aducerea actelor normative ale ministerelor şi departamentelor în concordanţă cu prezenta lege.

    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                             EUGENIA OSTAPCIUC

    Chişinău, 6 iunie 2002.
    Nr.1104-XV.