*OMJ75/2011 Versiunea originala
ID intern unic:  343436
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL JUSTIŢIEI
ORDIN Nr. 75
din  09.03.2011
cu privire la aprobarea Regulamentului de activitate
al Colegiului disciplinar al executorilor judecătoreşti
Publicat : 15.03.2011 în Monitorul Oficial Nr. 39     art Nr : 214
Înregistrat:
Ministerul Justiţiei
nr. 810 din 9 martie 2011
Ministru
Alexandru TĂNASE
_____________________

    În temeiul articolului 22 alineatul (7) al Legii nr. 113 din 17 iunie 2010 privind executorii judecătoreşti (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 126-128, art. 406),
O R D O N:
    Se aprobă Regulamentul de activitate al Colegiului disciplinar al executorilor judecătoreşti, conform anexei.

    MINISTRUL JUSTIŢIEI                                     Alexandru TĂNASE

    Nr. 75. Chişinău, 9 martie 2011.

Anexă
la Ordinul ministrului justiţiei
nr. 75 din 9 martie 2011

REGULAMENTUL
de activitate al Colegiului disciplinar
al executorilor judecătoreşti
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte statutul, modul de organizare a activităţii, atribuţiile Colegiului disciplinar al executorilor judecătoreşti (în continuare Colegiu) precum şi modul de examinare a cazurilor privind răspunderea disciplinară a executorilor judecătoreşti.
    2. Colegiul este un organ colegial, deliberativ şi permanent, constituit pe lîngă Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti (în continuare Uniune), fără personalitate juridică şi independent în exercitarea funcţiilor ce îi revin.
    3. Colegiul examinează cazurile privind tragerea la răspundere disciplinară a executorului judecătoresc la solicitarea ministrului justiţiei, a Consiliului Uniunii, a părţilor în procedura de executare, precum şi la solicitarea altor persoane.
    4. Colegiul îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prevederile Legii nr.113 din 17 iunie 2010 privind executorii judecătoreşti (în continuare Lege) şi a prezentului Regulament.
II. Organizarea activităţii Colegiului
    5. Colegiul se constituie pe un termen de 4 ani şi este format din 5 membri, după cum urmează:
    a) doi executori judecătoreşti desemnaţi de Uniune;
    b) un reprezentant desemnat de Ministerul Justiţiei;
    c) un judecător desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii;
    d) un lector universitar în materie de drept desemnat de Uniune.
    6.  Membrul Colegiului poate să-şi exercite împuternicirile pe durata a cel mult un mandat.
    7. Pentru asigurarea activităţii continue a Colegiului, sînt desemnaţi şi 5 membri supleanţi, cu respectarea prevederilor pct. 5 din prezentul Regulament.
    8. Componenţa nominală a Colegiului se aprobă prin ordinul ministrului justiţiei.
    9. Calitatea de membru al Colegiului este incompatibilă cu cea de membru al Consiliului Uniunii.
    10. Executorii judecătoreşti cărora le-au fost aplicate sancţiuni disciplinare în ultimii 3 ani, nu pot fi membri ai Colegiului.
    11. Prevederile pct. 8-10 din prezentul Regulament se aplică inclusiv şi membrilor supleanţi.
    12. Preşedintele Colegiului se alege din membrii acestuia, cu votul majorităţii, pe un mandat de 2 ani. Una şi aceeaşi persoană poate fi aleasă Preşedinte pentru 2 mandate consecutive.
    13. Dacă Preşedintele Colegiului nu poate fi ales la cel mult 2 şedinţe din lipsă de candidaturi şi/sau de voturi, sau din orice alt motiv, acesta va fi numit prin ordinul ministrului justiţiei, la propunerea Uniunii.
    14. În lipsa Preşedintelui, atribuţiile vor fi exercitate de un membru desemnat de acesta pe perioada absenţei. În cazul în care Preşedintele este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile pe o perioadă mai mare de două luni, se alege un alt Preşedinte în condiţiile prevederilor pct.11-12 din prezentul Regulament.
    15. Secretarul Colegiului este desemnat de Consiliul Uniunii din personalul angajat al Uniunii.
    16. Mandatul de membru al Colegiului încetează în caz de:
    a) expirare a termenului;
    b) revocare a mandatului de către organul care l-a desemnat, dacă membrul Colegiului nu a participat nemotivat la trei şedinţe consecutive sau la patru şedinţe pe parcursul unui an calendaristic;
    c) renunţarea benevolă la calitatea de membru;
    d) aplicare a unei sancţiuni disciplinare pentru abaterile comise în cadrul exercitării profesiei de executor judecătoresc;
    e) încetarea calităţii de judecător, executor judecătoresc, colaborator al Ministerului Justiţiei sau lector universitar;
    f) deces.
    17. În cazul încetării mandatului de membru al Colegiului, cu excepţia cazului prevăzut la pct.15 lit a) din prezentul Regulament, locul acestuia este preluat de membrul său supleant.
    18. Desemnarea unui alt membru supleant al Colegiului în locul vacant, se efectuează în termen de o lună de la data vacanţei, în modul stabilit pentru formarea Colegiului. Noul membru supleant îşi va exercita atribuţiile pentru durata rămasă a mandatului.
    19. Cu cel puţin 2 luni înainte de expirarea mandatului Colegiului, Uniunea, Ministerul Justiţiei şi Consiliul Superior al Magistraturii vor asigura desemnarea noilor membri.
    20. Mandatul de membru al Colegiului se suspendă în caz de:
    a) săvîrşire a unei fapte ce constituie obiectul sesizării;
    b) suspendare a activităţii la locul de muncă;
    c) începere a urmăririi penale.
    21. În cazul suspendării mandatului de membru al Colegiului, locul acestuia este preluat de membrul său supleant pe perioada suspendării.
    22. Colegiul îşi desfăşoară activitatea în şedinţe publice. Din motive temeinice, din oficiu sau în baza cererii scrise a executorului judecătoresc ori a solicitantului, Colegiul poate dispune ca şedinţa să fie parţial sau total închisă.
    23. Data desfăşurării şedinţei se stabileşte în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la parvenirea solicitării.
    24. Dacă unul dintre membrii Colegiului nu poate fi prezent la şedinţă, el va anunţa Preşedintele Colegiului cu cel puţin 3 zile pînă la data desfăşurării şedinţei. În locul membrului absent, de Preşedinte se desemnează  membrul său supleant care va participa la şedinţă.
    25. În cazul în care membrul Colegiului nu informează despre absenţa sa, şedinţa se amînă. Următoarea şedinţă va avea loc în termen de cel mult 7 zile lucrătoare.
    26. Dacă unul din membrii Colegiului este subiect al procedurii disciplinare, acesta va fi înlocuit de membrul său supleant.
III. Atribuţiile membrilor Colegiului,
a Preşedintelui şi a secretarului
    27. Membrii Colegiului exercită următoarele atribuţii:
    a) examinează solicitările depuse;
    b) solicită executorului judecătoresc şi solicitantului prezentarea opiniei, documentelor şi altor probe necesare;
    c) solicită prezentarea opiniei de către martori, specialişti şi experţi;
    d) exercită şi alte atribuţii stabilite de lege.
    28. Preşedintele Colegiului exercită următoarele atribuţii:
    a) coordonează activitatea Colegiului;
    b) conduce şedinţele Colegiului;
    c) stabileşte locul, data şi ora desfăşurării şedinţelor;
    d) exercită alte atribuţii stabilite de lege.
    29. Secretarul Colegiului exercită următoarele atribuţii:
    a) duce evidenţa solicitărilor parvenite în adresa Colegiului, ţinînd registrul special al acestora;
    b) ţine evidenţa corespondenţei Colegiului;
    c) asigură arhivarea materialelor Colegiului;
    d) comunică membrilor Colegiului, executorului judecătoresc şi solicitantului locul, data şi ora desfăşurării şedinţelor;
    e) remite copia de pe solicitare şi materialele care o însoţesc executorului judecătoresc şi membrilor Colegiului cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data examinării cazului;
    f) asigură accesul executorului judecătoresc şi al solicitantului, precum şi al reprezentanţilor acestora la toate documentele referitoare la caz;
    g) întocmeşte procesul-verbal al şedinţei Colegiului;
    h) expediază, executorului judecătoresc, solicitantului, Uniunii şi Ministerului Justiţiei, în termen de 5 zile lucrătoare decizia adoptată de Colegiu;
    i) exercită, la indicaţia Preşedintelui, şi alte atribuţii ce ţin de activitatea Colegiului.
IV. Examinarea solicitărilor privind răspunderea
disciplinară a executorului judecătoresc şi intentarea
 procedurii disciplinare

    30. Colegiul examinează în prealabil solicitările privind tragerea la răspundere disciplinară a executorului judecătoresc şi dispune, printr-o decizie motivată, după caz:
    a) intentarea procedurii disciplinare;
    b) respingerea solicitării ca nefondată, în cazul în care nu se atestă comiterea abaterilor disciplinare stipulate la art. 21 alin. (2) din Lege.
    31. În cazul intentării procedurii disciplinare, Preşedintele Colegiului numeşte un membru raportor, prin rotaţie în ordine alfabetică, pentru pregătirea raportului care se prezintă în cadrul şedinţei Colegiului.
    32. În scopul pregătirii raportului, raportorul este în drept să solicite executorului judecătoresc şi solicitantului prezentarea opiniei, a documentelor şi a altor probe necesare elucidării faptelor care au fost solicitate sau despre care s-a luat cunoştinţă în mod direct, a cauzelor şi împrejurărilor concrete în care acestea s-au produs. În procesul examinării pot fi atrase şi alte persoane ale căror declaraţii pot contribui la soluţionarea cazului.
    33. În procesul pregătirii raportului, raportorul este asistat de secretarul Colegiului.
    34. Refuzul executorului judecătoresc de a răspunde solicitărilor raportorului, nu împiedică examinarea procedurii disciplinare.
V. Modul de examinare a cazurilor privind răspunderea
 disciplinară a executorului judecătoresc

    35. Examinarea cazurilor privind tragerea la răspundere disciplinară a executorului judecătoresc reprezintă ansamblul măsurilor cu caracter procedural desfăşurate în scopul stabilirii existenţei sau inexistenţei abaterii disciplinare.
    36. Examinarea abaterilor disciplinare are la bază următoarele principii:
    a) prezumţia nevinovăţiei – executorul judecătoresc se prezumă că este nevinovat;
    b) garantarea dreptului la apărare – executorul judecătoresc are dreptul de a fi audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat de un avocat;
    c) celeritatea procedurii – Colegiului este obligat de a soluţiona fără întîrziere cauza, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de reglementările în vigoare;
    d) proporţionalitatea – la examinarea abaterilor disciplinare se asigură un raport echitabil între gravitatea abaterii, circumstanţele săvîrşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă;
    e) unicitatea sancţiunii – pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decît o singură sancţiune disciplinară.
    37. În timpul examinării abaterii disciplinare, prezenţa executorului judecătoresc este obligatorie. Dacă acesta lipseşte nejustificat de la şedinţă, Colegiul poate să decidă examinarea abaterii disciplinare în lipsa lui.
    38. Şedinţa se anunţă deschisă de Preşedinte, care dă citire componenţei Colegiului. Pînă la începerea examinării cazului, executorul judecătoresc are dreptul să solicite, în baza unor motive întemeiate, recuzarea membrilor Colegiului, care se examinează de Colegiu. Dacă în urma examinării solicitării de recuzare s-a constatat că membrul Colegiului nu poate participa la examinarea cauzei, şedinţa se amînă şi se desemnează membrul său supleant.
    39. Examinarea cazului disciplinar începe cu prezentarea raportului. În timpul şedinţei, executorul judecătoresc are dreptul să înainteze demersuri, să prezinte explicaţii şi probe în susţinerea poziţiei sale şi să fie asistat de un avocat.
    40. După examinarea procedurii disciplinare, Colegiul adoptă una din următoarele decizii motivate:
    a) de aplicare a sancţiunii disciplinare;
    b) de respingere a propunerii de a aplica sancţiunea disciplinară şi încetare a procedurii disciplinare.
    41. Executorului judecătoresc îi poate fi aplicată una din sancţiunile disciplinare stipulate la art. 24 alin. (1) din Lege. 
    42. Sancţiunile disciplinare se aplică în modul şi termenul stipulat la art. 24 alin. (2)-(5) din Lege.
    43. Sancţiunile disciplinare se aplică luînd în considerare următoarele elemente:
    a) caracterul şi gravitatea abaterii;
    b) împrejurările în care abaterea a fost săvîrşită;
    c) cauzele şi consecinţele abaterii;
    d) gradul de vinovăţie;
    e) conduita executorului judecătoresc pe perioada examinării abaterii;
    f) impactul faptei asupra imaginii profesiei de executor judecătoresc.
    44. În cazul expirării termenelor de tragere a executorului judecătoresc la răspundere disciplinară, prevăzute la art. 24 alin. (5) din Lege, Colegiul încetează procedura disciplinară.
    45. Sub sancţiunea nulităţii, deciziile Colegiului se iau în prezenţa celor 5 membri. Colegiul adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor aleşi.
    46. Membrii Colegiului sînt obligaţi să păstreze secretul deliberării şi să nu divulge informaţia aflată în cursul procedurii disciplinare.
    47. Decizia privind rezultatele examinării abaterii disciplinare trebuie să conţină:
    a) componenţa Colegiului;
    b) data şi locul adoptării;
    c) numele şi prenumele executorului judecătoresc;
    d) numele şi prenumele solicitantului;
    e) circumstanţele de fapt şi de drept expuse în solicitare;
    f) argumentele invocate de executorul judecătoresc, solicitant şi alte persoane;
    g) motivarea, cu indicarea expresă a normelor legale pe care se întemeiază;
    h) sancţiune disciplinară aplicată;
    i) cauzele încetării procedurii disciplinare;
    j) modul de contestare a deciziei;
    k) semnăturile membrilor Colegiului.
    48. Dacă un membru are o opinie separată la decizia Colegiului, el o semnează expunînd în scris opinia sa separată, care se anexează la dosar.
    49. Dispozitivului deciziei privind rezultatele examinării i se dă citire în mod public la şedinţa Colegiului. Opinia separată nu se citeşte.
    50. Decizia Colegiului poate fi contestată în instanţa de judecată.
    51. Termenul de la desfăşurarea primei şedinţe pînă la adoptarea deciziei nu poate depăşi 1 lună. Pentru procedurile complexe termenul poate fi prelungit pînă la 3 luni de către Colegiu.
    52. Lucrările şedinţei Colegiului sînt consemnate în procesul–verbal, care conţine informaţii referitoare la prezenţa membrilor Colegiului şi a altor participanţi la şedinţă, conţinutul dezbaterilor, problemele puse la vot, rezultatele votării şi deciziile adoptate. Procesul-verbal se întocmeşte în termen de 5 zile de la desfăşurarea şedinţei şi se semnează de către preşedintele Comisiei şi de secretar.