*HGC331/2012 Versiunea originala
ID intern unic:  343650
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 331
din  28.05.2012
privind salarizarea funcţionarilor publici
Publicat : 01.06.2012 în Monitorul Oficial Nr. 104-108     art Nr : 371
    În vederea executării Legii nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.63, art. 213),  Guvernul  HOTĂRĂŞTE:
    1. Se stabilesc,  începînd cu 1 aprilie 2012, salariile de funcţie conform gradelor şi treptelor de salarizare pentru funcţionarii publici, conform  anexei nr.1.
    2. Gradele de salarizare care servesc drept bază pentru stabilirea salariilor de funcţie funcţionarilor publici în raport cu sarcinile şi atribuţiile funcţiei ocupate sînt stabilite în anexele nr.2 şi nr.3.
Pentru adjuncţii conducătorilor de unităţi şi subdiviziuni nespecificaţi în anexele nr. 2 şi nr. 3, gradul de salarizare se va stabili cu un grad inferior faţă de cel prevăzut pentru conducătorul respectiv.
    3. Salariile de funcţie specificate  în anexa nr.1 sînt stabilite pentru funcţionarii publici cu studii superioare. Pentru persoanele care nu au studii superioare, salariile de funcţie corespunzătoare treptelor şi gradelor de salarizare deţinute se aplică cu coeficientul 0,95.
    4. Funcţionarilor publici abilitaţi cu funcţii de control din Curtea de Conturi, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Serviciul Control Financiar şi Revizie, Serviciul Vamal, Inspecţia Muncii şi Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei care desfăşoară activitate în condiţii de risc pentru sănătate şi viaţă, pe perioada de exercitare a funcţiei, gradele de salarizare prevăzute în anexa nr.2 se majorează cu un grad pentru funcţionarii publici respectivi din aparatele centrale ale autorităţilor publice şi cu unul sau două grade – pentru cei din subdiviziunile teritoriale.
    Funcţiile de control sînt:
Autoritatea publică
Codul funcţiei
Denumirea funcţiei de control
Curtea de Conturi
C13, C14, C15
controlor de stat / auditor public
Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei  
C36, C37, C38
controlor-revizor
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat 
C43, C44, C45
inspector
Serviciul Control Financiar şi Revizie
C43, C44, C45
controlor-revizor
Serviciul Vamal
-
inspector, inclusiv principal şi superior
Inspecţia Muncii
C43, C44, C45
inspector

    Note: 1. La funcţiile de control stipulate  în tabelul de mai sus se atribuie şi funcţiile conducătorilor subdiviziunilor abilitate cu funcţii de control din autorităţile publice indicate în prezentul punct.
    2. Gradele de salarizare ale funcţionarilor publici din  Casele teritoriale de asigurări sociale, care, potrivit atribuţiilor funcţiei deţinute, cel puţin 50 % din timpul de muncă sînt antrenaţi în activitatea de verificare şi control în unităţi a corectitudinii calculării şi plăţii  indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, a corectitudinii şi  legalităţii datelor incluse în documentele care certifică salariul şi vechimea asigurată a angajaţilor,  în scopul determinării drepturilor la prestaţii de asigurare socială, se vor majora cu un grad.


    5. Pentru păstrarea secretului de stat în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în exerciţiul funcţiei, funcţionarilor publici care au acces permanent la secretul de stat gradele de salarizare prevăzute în anexele nr.2 şi nr.3 la prezenta hotărîre se majorează cu un grad. În conformitate cu prevederile articolului 24 alineatul (10) al Legii nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat, fiecare autoritate publică trebuie să ţină un registru privind personalul său cu drept de acces la secretul de stat.
    6. Pentru funcţionarii publici care îşi desfăşoară activitatea în localităţile din partea stîngă a Nistrului, în satul Varniţa (raionul Anenii Noi) şi în satele Copanca şi Hagimus (raionul Căuşeni), gradele de salarizare prevăzute în anexele nr.2 şi nr.3 la prezenta hotărîre se majorează cu trei grade.
    7. Funcţionarul public beneficiază de spor pentru grad de calificare, grad special sau rang diplomatic.
    Sporul pentru grad de calificare, grad special sau rang diplomatic se plăteşte lunar în mărimile specificate în anexa nr.4.
    În cazul trecerii (indiferent de motiv) într-o funcţie publică inferioară celei pentru care i-a fost acordat gradul de calificare, plata sporului se efectuează pentru gradul de calificare conferit anterior.
    Sporul lunar pentru grad de calificare, grad special sau rang diplomatic se acordă proporţional timpului lucrat în limitele duratei zilnice normale a timpului de muncă.
    8. În scopul stimulării funcţionarilor publici de a obţine rezultate optime la nivel de subdiviziune structurală sau autoritate publică în care activează, conducătorilor autorităţilor publice specificate în anexa nr.1 la Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public li se acordă dreptul:
    1) să stabilească funcţionarilor publici un spor pentru performanţa colectivă a subdiviziunii structurale/autorităţii publice.
    Volumul alocaţiilor utilizate pentru plata sporului este de 10% din fondul anual de salarizare, calculat în raport cu salariile de funcţie prevăzute în schema de încadrare a autorităţii publice.
    Sporul se acordă semestrial, conform performanţei colective a subdiviziunii/autorităţii publice pentru semestrul gestionar, şi se achită în luna următoare perioadei de gestiune în mărime de:
    - 15% din fondul de salarizare semestrial, calculat în raport cu salariile de funcţie ale personalului subdiviziunii/autorităţii publice, evaluate cu calificativul „foarte bine” la evaluarea semestrială;
    - 10% din fondul de salarizare semestrial, calculat în raport cu salariile de funcţie ale personalului subdiviziunii/autorităţii publice, evaluate cu calificativul „bine” la evaluarea semestrială.
    Personalului din subdiviziunea/autoritatea publică care, la evaluarea semestrială, a obţinut calificativele „satisfăcător” sau „nesatisfăcător”, sporul în cauză nu i se acordă.
    Evaluarea performanţei subdiviziunilor structurale/ autorităţilor publice în ansamblu se efectuează la sfîrşitul semestrului în curs, conform criteriilor stabilite de Guvern, Parlament, Preşedintele  Republicii Moldova şi Consiliul Superior al Magistraturii.
    Sporul pentru performanţă colectivă se stabileşte de către conducătorul subdiviziunii/autorităţii publice diferenţiat pentru fiecare funcţionar public, în limitele sumei calculate conform prevederilor subpunctului 1) alineatul doi, în funcţie de aportul fiecăruia la obţinerea rezultatelor planificate. Conducătorilor autorităţilor publice  subordonate autorităţilor publice centrale, precum şi conducătorilor subdiviziunilor structurale, sporul se stabileşte de către conducătorul care coordonează nemijlocit activitatea acestora sau, după caz, de către conducătorul autorităţii publice.
    Sporul pentru performanţa colectivă nu se acordă  funcţionarilor publici care, pe parcursul perioadei de gestiune, au desfăşurat o activitate de serviciu necorespunzătoare ori au  fost sancţionaţi disciplinar. În cazul suspendării de către instanţa de judecată a actului administrativ de sancţionare a funcţionarului, sporul se va acorda în modul stabilit.
    Primul spor pentru performanţă colectivă se va plăti în luna ianuarie a anului 2013 reieşind din evaluarea performanţei subdiviziunilor structurale/ a autorităţilor publice  pentru semestrul II al anului 2012;
    2) să acorde premiu anual, egal cu 10% din salariul anual total, acordat proporţional cu timpul efectiv lucrat în anul respectiv.
Premiul anual poate fi redus sau anulat în cazul funcţionarilor publici care, pe parcursul anului pentru care se face premierea, au fost sancţionaţi disciplinar. În cazul suspendării de către instanţa de judecată a actului administrativ de sancţionare a funcţionarului, premiul se va acorda în condiţiile alineatului întîi al prezentului subpunct.
    Premiul anual se plăteşte în luna februarie a anului următor celui pentru care se face premierea.
    Primul premiu se va plăti în luna februarie a anului 2013 pentru anul gestionar 2012;
    3) să acorde premii unice cu prilejul jubileelor, sărbătorilor profesionale şi al zilelor de sărbătoare nelucrătoare, care se plătesc din contul economiei mijloacelor pentru retribuirea muncii, alocate pe anul respectiv, al căror cuantum în fiecare caz nu va depăşi salariul de funcţie al salariatului premiat.
    Conducătorul autorităţii publice poate beneficia de premii unice în condiţiile prevăzute în alineatul unu al prezentului subpunct, cu acordul organului de conducere ierarhic superior;
    4) să acorde, în conformitate cu articolul 1651 al Codului muncii, ajutor material  funcţionarilor publici, utilizînd anual în acest scop mijloacele unui fond mediu lunar de salarizare.
    Ajutorul material va fi acordat funcţionarului public, în baza cererii lui scrise, în orice timp al anului ori adăugat la indemnizaţia de concediu.
    9. Autorităţile publice locale pot stabili, în condiţiile legii, din contul veniturilor obţinute din taxe şi impozite locale în anul curent financiar, plăţi suplimentare  funcţionarilor publici în mărime de pînă la 4 salarii de funcţie lunare pe an, în modul şi în condiţiile stabilite de Guvern.
    Plata suplimentară se va stabili persoanelor concrete, pe o perioadă concretă de timp, dar nu mai mult decît pentru anul financiar curent.
    Plăţile suplimentare funcţionarilor publici din autorităţile publice locale se vor acorda în baza unui regulament intern, elaborat conform condiţiilor stabilite de Guvern şi aprobat prin decizia consiliului local respectiv.
    10. Pentru activitatea suplimentară desfăşurată, funcţionarii publici au dreptul:
    1) la plata pentru orele prestate peste durata normală a timpului de lucru sau în zile de sărbătoare nelucrătoare sau în zilele de repaus, pentru activităţi desfăşurate potrivit atribuţiilor din fişa postului.
    Plata orelor prestate peste durata normală a timpului de lucru sau în zilele de sărbătoare nelucrătoare şi/sau în zilele de repaus se efectuează în modul, condiţiile şi mărimile specificate la articolul 19 din Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;
    2) la suplimente pentru executarea unor sarcini suplimentare lucrului de bază şi a obligaţiilor unui funcţionar public temporar absent.
    Suplimentele pentru executarea unor sarcini suplimentare lucrului de bază şi a obligaţiilor unor funcţionari publici temporar absenţi pe parcursul lunii gestionare se stabilesc funcţionarilor publici de conducere şi de execuţie, în funcţie de volumul real de lucrări executate, în cuantum ce nu va depăşi salariul de funcţie al funcţionarului public absent.
    Funcţionarilor publici de conducere li se permite doar executarea obligaţiilor unor funcţionari publici temporar absenţi ce deţin funcţii publice de execuţie.
    Nu se plătesc suplimente pentru executarea de către locţiitorii titulari a obligaţiilor conducătorilor, în lipsa provizorie a acestora.
    Îndeplinirea obligaţiilor conducătorului autorităţii publice/ subdiviziunii structurale temporar absent de către un funcţionar public care nu este locţiitor titular se permite doar fără exercitarea obligaţiilor funcţiei sale de bază. În acest caz, funcţionarului public respectiv i se va plăti salariul de funcţie al conducătorului absent.
    În cazul îndeplinirii de către funcţionarul public a obligaţiilor unei persoane temporar absente care deţine o funcţie de demnitate publică, acestui funcţionar public i se va plăti salariul lunar al conducătorului absent.
    11. Reguli privind stabilirea salariilor de funcţie începînd cu 1 aprilie 2012:
    1) începînd cu 1 aprilie 2012, salariile de funcţie pentru funcţionarii publici se vor stabili în mărimile specificate în anexa nr.1, conform gradelor de salarizare corespunzătoare funcţiilor publice incluse în statele de personal ale autorităţilor publice;
    2) treptele de salarizare conform gradelor de salarizare corespunzătoare funcţiilor deţinute se acordă începînd cu 1 aprilie 2012 astfel:
    a) pentru funcţionarii publici în exerciţiul funcţiei la data punerii în vigoare a Legii nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici:
    - se calculează salariul lunar total cuvenit funcţionarului public respectiv, conform condiţiilor de salarizare prevăzute de Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar şi Hotărîrea Guvernului nr.525 din 16 mai 2006 „Privind salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică”, cu excluderea sporului pentru gradul de calificare, gradul special sau rangul diplomatic din salariul lunar total calculat. La determinarea în acest mod a salariului total, sporul pentru înaltă competenţă profesională şi intensitatea muncii se va aplica în cuantumul procentual mediu atins în ultimele 3 luni de activitate de pînă la 1 aprilie 2012;
    - reieşind din rezultatul obţinut, ţinînd cont de evaluarea performanţelor profesionale individuale şi în limitele fondului de salarizare aprobat, conducătorul autorităţii stabileşte treapta de salarizare căreia îi corespunde salariul egal sau mai mare decît cel calculat conform subalineatului unu al literei a), după cum urmează:
    treapta I-III – funcţionarilor publici ale căror funcţii sînt raportate la gradele de salarizare 21-23;
    treapta I – funcţionarilor publici cu o vechime în serviciul public realizată după 27 august 1991 de pînă la 2 ani;
    treptele II –V – funcţionarilor publici cu o vechime în serviciul public realizată după 27 august 1991 de la 2 ani pînă la 15 ani;
    treptele V – VII – funcţionarilor publici cu o vechime în serviciul public realizată după 27 august 1991 de peste 15 ani.
    În vechimea în serviciul public realizată după 27 august 1991 se include şi concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 3 ani;
    b) pentru funcţionarii publici debutanţi numiţi în funcţie prin concurs după 1 aprilie 2012, se stabileşte treapta I de salarizare.
    Pentru funcţionarii publici, inclusiv cu statut special, care se vor reîncadra în funcţie publică conform prevederilor articolului 28 al Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, după 1 aprilie 2012, treapta de salarizare se acordă la decizia conducătorului autorităţii publice, ţinînd cont de evaluarea anterioară a performanţelor profesionale individuale, dar nu mai înaltă de treapta IV.
    Pentru funcţionarii publici ale căror raporturi de serviciu au fost suspendate conform prevederilor articolelor 51-55 ale Legii nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi se vor reîncadra în funcţie după expirarea termenului de suspendare a acestora, treapta de salarizare se stabileşte în condiţiile prevăzute în subpunctul 2) litera a), ţinînd cont de vechimea în serviciul public atinsă la data depunerii cererii de suspendare a raportului de serviciu şi de evaluarea anterioară a performanţelor profesionale individuale, dacă o astfel de evaluare există.
    Treapta de salarizare pentru persoanele care se vor încadra în funcţie publică, iar anterior au deţinut funcţie de demnitate publică se stabileşte în condiţiile specificate în alineatul precedent;
    c) pentru funcţionarii publici fără studii superioare, salariul lunar total cuvenit la 1 aprilie 2012 se va calcula în condiţiile prevăzute la litera a), fără aplicarea coeficientului 0,85.
    Reieşind din rezultatul obţinut, se va stabili treapta de salarizare în condiţiile prevăzute la litera a), iar salariul de funcţie concret se va determina prin înmulţirea salariului de funcţie stabilit pe treapta respectivă  la coeficientul 0,95;
    3) stabilirea salariilor de funcţie pentru funcţionarii publici care, conform prevederilor punctelor 4, 5 şi 6 din  prezenta hotărîre, beneficiază de dreptul de majorare a gradelor de salarizare, se efectuează după cum urmează:
    a) în modul specificat în subpunctul 2) al prezentului punct se stabileşte treapta de salarizare pe gradul de salarizare stabilit în anexa nr.2 sau nr.3 pentru funcţia respectivă;
    b) gradul de salarizare se majorează cu cuantumul de grade stabilit în punctele 4, 5 sau 6, cu menţinerea aceleiaşi trepte de salarizare;
    4) gradele şi treptele de salarizare astfel stabilite se fixează prin act administrativ al conducătorului autorităţii  în schema de încadrare a autorităţii publice, în care se va indica şi codul funcţiei deţinute. Extrasul din actul administrativ se anexează la dosarul personal al funcţionarului public;
    5) avansarea funcţionarului public în treptele de salarizare următoare se va efectua în modul prevăzut la articolul 6 din Legea nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici;
    6) la determinarea, de la 1 aprilie 2012, a treptelor de salarizare, treptele de salarizare IV-V pentru funcţionarii publici de conducere de nivel superior şi, respectiv, VIII-IX pentru funcţionarii publici de conducere şi funcţionarii publici de execuţie nu se vor acorda, ele urmînd să fie aplicate ulterior, în modul stabilit la articolul 6 din Legea sus-numită.
    12. Gradele de salarizare, treptele de salarizare şi salariile de funcţie se stabilesc funcţionarilor publici în modul prevăzut în punctul 11 al prezentei hotărîri prin emiterea actului administrativ, după avizarea statelor de personal conform prevederilor Legii nr.155 din 22 iulie 2011 pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice şi Hotărîrii Guvernului nr.1001 din 26 decembrie 2011 „Privind punerea în aplicare a unor acte legislative” şi numirea, transferul sau promovarea funcţionarilor publici în noile funcţii prevăzute în schemele de încadrare.
    În perioada cuprinsă între 1 aprilie 2012 şi începutul lunii în care este emis actul administrativ indicat, salarizarea funcţionarilor publici se va efectua în mărimile şi condiţiile de salarizare în vigoare pînă la 1 aprilie 2012, cu recalcularea ulterioară, reieşind din noile salarii de funcţie stabilite.
    Pentru funcţionarii publici ale căror funcţii nu se vor regăsi în noile scheme de încadrare şi care, în urma neacceptării transferului în altă funcţie, vor înceta raporturile de serviciu prin demisie sau eliberare din funcţia publică în condiţiile articolului 63 alineatul (1) litera c) al Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008, salariul în perioada de la 1 aprilie 2012 pînă la data încetării raportului de serviciu se va calcula şi se va achita conform condiţiilor de salarizare în vigoare pînă la 1 aprilie 2012.
    13. În cazurile în care, pentru unii funcţionari publici, la data punerii în aplicare a noilor condiţii de salarizare prevăzute de Legea nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici sau ale Legii nr.155 din 21 iulie 2011 pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice, salariul total calculat va fi  mai mic decît salariul total calculat funcţionarilor publici respectivi conform condiţiilor de salarizare în vigoare, prevăzute de Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar şi Hotărîrea Guvernului nr.525 din 16 mai 2006 „Privind salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică”, acestora li se va plăti diferenţa de salariu pe perioada de activitate în autoritatea publică respectivă în aceeaşi funcţie sau într-o funcţie mai înaltă.
     Diferenţa de salariu se va calcula şi se va plăti pe perioada exercitării în continuare a sarcinilor de către funcţionarul public în cadrul autorităţii publice respective în modul prevăzut la articolul 38 din Legea nr. 355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
    14. Prevederile prezentei hotărîri se aplică persoanelor cu statut de funcţionar public  din autorităţile administraţiei publice specificate în anexa nr.1 la Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi funcţionarilor publici cu statut special din serviciul vamal şi din serviciul diplomatic.
    15. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 5.

    PRIM-MINISTRU                                                        Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                            Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                                         Veaceslav Negruţa

    Nr. 331. Chişinău, 28 mai 2012.


    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

 Anexa nr. 5
la Hotărîrea Guvernului nr.331
din 28 mai 2012
LISTA
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr.607 din 31 octombrie 1996 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de calculare a perioadei de muncă în vederea acordării sporului pentru vechime în muncă funcţionarilor publici” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.80, art.641).
    2. Punctul 4 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 363 din 8 aprilie 2004 „Privind modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.61-63, art.499).
    3. Hotărîrea Guvernului nr.219 din 24 februarie 2005 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.36-38, art.267).
    4. Punctul 1 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 1064 din 18 septembrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.177, art.1069).
    5. Punctul 3 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 451 din 16 iunie 2011 „Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.103-106, art.515).