*OIFPS284/2012 Versiunea originala
ID intern unic:  344250
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 284
din  19.04.2012
cu privire la expedierea şi recepţionarea documentelor electronice prin
sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor
electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare
Publicat : 25.05.2012 în Monitorul Oficial Nr. 99-102     art Nr : 645     Data intrarii in vigoare : 25.05.2012
    În baza art. 133 alin. (1) lit. c) al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat: Monitorul Oficial al R.M., ediţie specială din 08.02.2007, pag. 4), în scopul executării prevederilor art. 167 şi 197 al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997,
ORDON:
    1. Începînd cu 1 iunie 2012, documentele electronice ce confirmă deschiderea, modificarea, închiderea sau luarea la evidenţă fiscală a conturilor bancare, suspendarea operaţiunilor la conturile bancare, soldul şi rulajul mijloacelor băneşti pe conturile bancare, şi alte documente ce fac obiectul circulaţiei între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare, vor fi expediate şi recepţionate utilizînd, în mod obligatoriu, sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare.
    2. Se aprobă Instrucţiunea cu privire la modul de expediere şi recepţionare a documentelor electronice prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare, conform anexei.
    3. Posesor al sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare este Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    4. Î.S. „Fiscservinform”, în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, va asigura administrarea, menţinerea, dezvoltarea şi funcţionarea sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare.
    5. Î.S. „Fiscservinform” va asigura, la solicitarea instituţiei financiare, conectarea gratuită a instituţiilor financiare la sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare.
    6. Responsabilitatea pentru executarea prezentului ordin se pune în sarcina şefilor Inspectoratelor fiscale de stat teritoriale, şefilor Direcţiei Marilor Contribuabili şi Direcţiei antifraudă fiscală a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi administratorului Î.S. „Fiscservinform”.
    7. Direcţia asistenţă juridică a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    8. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI
    FISCAL PRINCIPAL DE STAT                             Nicolae PLATON

    Nr. 284. Chişinău, 19 aprilie 2012.


 Anexă
    la Ordinul IFPS
    nr. 284 din 19.04.2012

INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de expediere şi recepţionare a documentelor
electronice prin sistemul informaţional automatizat de creare şi
circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de
Stat şi instituţiile financiare
 I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Instrucţiunea cu privire la modul de expediere şi recepţionare a documentelor electronice prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare (în continuare – Instrucţiune) stabileşte modul de expediere şi recepţionare a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare precum şi regulile de utilizare a sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare (în continuare - SIA CCDE).
    2. În înţelesul prezentei Instrucţiuni, termenii şi noţiunile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    administrator de utilizatori (instituţie financiară) - persoana fizică angajată în cadrul instituţiei financiare, care este responsabilă de gestionarea şi operarea drepturilor pentru folosirea de către utilizatori şi persoanele autorizate a resurselor SIA CCDE;
    administrator de sistem (Operator) - persoana fizică angajată în cadrul Î.S. „Fiscservinform”, care este responsabilă de gestionarea şi operarea resurselor SIA CCDE pentru folosirea acestora de către utilizatori, persoanele autorizate şi administratorii instituţiilor financiare;
    document electronic – informaţia în formă electronică, creată, structurată, prelucrată, păstrată şi transmisă în cadrul SIA CCDE, semnată cu semnătură digitală în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    fixarea timpului – procedură de atribuire documentului electronic a unei mărci temporale astfel încît să se excludă posibilitatea modificării documentului cu păstrarea mărcii temporale atribuite anterior;
    marcă temporală (time-stamp) – atribut al documentului electronic care, prin semnătura digitală, adevereşte că informaţia a existat la un timp determinat;
    nume de utilizator şi parolă – conturi alocate utilizatorilor, pe baza cărora aceştia din urmă obţin acces la SIA CCDE;
    operator – Î.S. „Fiscservinform”, desemnată în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat prin Hotărîrea Guvernului nr. 344 din 30.04.2009 „Privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 89-90, art. 402);
    participant la sistem – instituţia financiară şi organul fiscal din cadrul Serviciului Fiscal de Stat conectate în modul stabilit de prezenta Instrucţiune la SIA CCDE;
    persoană autorizată – utilizatorul persoană fizică angajată în cadrul Serviciului Fiscal de Stat sau în cadrul instituţiei financiare, titular al certificatului cheii publice, căreia îi este delegat dreptul de semnare şi/sau expediere a documentelor electronice în cadrul SIA CCDE;
    profil (cont de utilizator) – compartiment al SIA CCDE care cuprinde date generale despre participant şi documentele electronice expediate sau recepţionate;
     utilizator - persoana fizică angajată în cadrul Serviciului Fiscal de Stat sau în cadrul instituţiei financiare ce utilizează SIA CCDE conform drepturilor de utilizare acordate;
    XML – sistem extensibil de marcare utilizat pentru crearea paginilor web ce pot fi afişate într-un browser (sau navigator).
    Termenii şi noţiunile “cheie privată”, “cheie publică”, “certificat al cheii publice”, “circulaţie electronică a documentelor”, “mijloacele semnăturii digitale”, “semnătură digitală”, „alcătuitor”, „adresant” au înţelesul termenilor şi noţiunilor definite în Legea cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală nr.264-XV din 15.07.2004.
II. Modul de expediere şi recepţionare a documentelor electronice
între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare

    3. SIA CCDE asigură circulaţia electronică a documentelor ce confirmă deschiderea, modificarea, închiderea sau luarea la evidenţă fiscală a conturilor bancare, suspendarea operaţiunilor la conturile bancare, soldul şi rulajul mijloacelor băneşti pe conturile bancare şi alte documente în conformitate cu legislaţia în vigoare, ce fac obiectul circulaţiei între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare.
    4. Instituţia financiară întocmeşte şi expediază, prin intermediul SIA CCDE în adresa Serviciul Fiscal de Stat, următoarele documente:
    certificatul privind deschiderea conturilor bancare;
    certificatul privind modificarea sau închiderea contului;
    cotorul dispoziţiei de suspendare;
    comunicatul privind înscrierea mijloacelor băneşti la cont, în cazul suspendării operaţiilor la conturile bancare;
    informaţia privind executarea deplină sau parţială a ordinului incaso;
    comunicatul informativ privind disponibilul în conturile bancare;
    informaţia privind rulajul mijloacelor băneşti, soldul pe conturile bancare, tranzacţiile şi operaţiunile efectuate.
    5. Serviciul Fiscal de Stat întocmeşte şi expediază prin intermediul SIA CCDE în adresa instituţiei financiare, următoarele documente:
    certificatul privind luarea la evidenţă a conturilor bancare;
    refuzul luării la evidenţă fiscală a contului bancar;
    dispoziţia privind suspendarea operaţiunilor la conturile bancare ale contribuabilului;
    ordinul incaso la conturile bancare ale contribuabilului;
    comunicatul despre anularea dispoziţiei privind suspendarea operaţiunilor la conturile bancare ale contribuabilului;
    citaţia bancară.
    6. Documentele specificate în punctul 4 şi 5 la Instrucţiune se întocmesc în formă electronică în conformitate cu cerinţele actelor normative în vigoare.
    7. Documentul electronic prezentat în conformitate cu prezenta Instrucţiune, autentificat cu semnătură digitală a persoanei autorizate se consideră autentic, original şi produce efecte juridice.
    8. Copia documentului electronic constituie reprezentarea (redarea) documentului electronic aflat în statutul expediat, acceptat, respins şi arhivat, pe suport de hîrtie, într-o formă perceptibilă. Copia documentului electronic se autentifică în modul stabilit de legislaţie pentru autentificarea copiilor documentelor pe suport de hîrtie şi trebuie să conţină informaţia despre faptul că este copia documentului electronic.
    9. Participanţii la sistem sînt responsabili de corectitudinea, veridicitatea şi actualitatea informaţiei expediate prin intermediul SIA CCDE.
    10. În situaţiile excepţionale (de exemplu, lipsa energiei electrice, căderea infrastructurii de reţea, lipsa sau perturbări ale legăturilor Internet), expedierea şi recepţionarea documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare se va relua odată cu încetarea situaţiei excepţionale.
III. REGULILE DE UTILIZARE A SIA CCDE
    11.    Pentru realizarea circulaţiei electronice a documentelor, participanţii la sistem vor întreprinde următoarele acţiuni:
    a) Conectarea şi accesarea SIA CCDE;
    b) Crearea şi încărcarea documentelor electronice;
    c) Semnarea documentelor electronice;
    d) Expedierea documentelor electronice;
    e) Recepţionarea documentelor electronice;
    f) Respingerea documentelor electronice;
    g) Acceptarea documentelor electronice;
    h) Arhivarea documentelor electronice.
    12.    Documentul electronic în cadrul SIA CCDE se va afla în unul din următoarele statute:
    nou – document completat şi pregătit pentru aplicarea semnăturii digitale;
    verificat – document completat şi verificat de şeful subdiviziunii, pregătit pentru aplicarea semnăturii digitale, în cazul care procesele de lucru ale alcătuitorului documentului prevăd astfel;
    semnat – document ce conţine semnătura digitală ataşată;
    expediat – document expediat, căruia i se aplică marca temporală la expediere şi se plasează automat în lista de documente a adresantului;
    recepţionat – document accesat de adresant, căruia i se aplică marca temporală la recepţionare;
    acceptat – document preluat de adresant spre executare;
    respins – document respins de adresant, căruia i se aplică marca temporală la respingere şi se indică motivul respingerii;
    arhivat – document stocat automat, la începutul fiecărui an calendaristic, din statutul acceptat sau respins.
Conectarea şi accesarea SIA CCDE
    13. Operatorul va asigura conectarea participanţilor la SIA CCDE, în scopul exercitării de către aceştia a obligaţiilor prevăzute de Codul fiscal şi alte acte normative ale Ministerului Finanţelor şi Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    14. Instituţiile financiare se vor conecta la SIA CCDE în baza Acordului-tip prevăzut în anexa la prezenta Instrucţiune.
    15. Serviciul Fiscal de Stat se va conecta la SIA CCDE în modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    16. Responsabilităţile Operatorului în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului şi instituţiei financiare în calitate de participant la sistem se stipulează în Acordul de conectare la SIA CCDE coordonat cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    17. SIA CCDE se accesează prin intermediul paginii-web http://dceif.fisc.md (cu acces prin reţeaua internet). Pentru a accesa sistemul, utilizatorul va folosi numele de utilizator şi parola proprie.
    18. Pentru exploatarea corectă şi eficientă a SIA CCDE utilizatorul va respecta instrucţiunile şi ghidul de utilizare publicate pe pagina-web de referinţă.
Crearea şi încărcarea documentelor electronice
    19.Utilizatorul poate importa documentele create în sistemul propriu de evidenţă, salvat în fişier de tip XML conform schemei XML pentru documentul dat. Schemele XML pentru fiecare document sînt disponibile în SIA CCDE.
    20. La completarea documentelor se va asigura controlul corectitudinii completării acestora.
    21. Instituţiile financiare, participante la sistem, pot utiliza scenariul de încărcare automată a unui document din sistemul de evidenţă propriu în SIA CCDE.
Semnarea documentelor electronice
    22. Persoanele autorizate vor semna documentele electronice cu semnătura digitală, ce corespunde normelor tehnice în domeniul semnăturii digitale, aprobate prin Ordinul Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova nr. 64 din 07.12.2006.
    23. Certificatele cheilor publice ale persoanelor autorizate să semneze documentele electronice în cadrul SIA CCDE, trebuie să fie valabile la momentul îndeplinirii operaţiei de expediere a documentului.
    24. La aplicarea semnăturii digitale în documentele electronice în cadrul SIA CCDE se vor respecta cerinţele stabilite în domeniul semnăturii digitale.
    25. Semnătura digitală se aplică pe documentele aflate în statutul nou şi statutul verificat. Documentele pe care a fost aplicată semnătura digitală trec în statutul semnat.
    26.Pentru documentele ce necesită aplicarea a două semnături, fiecare din persoanele autorizate trebuie să se autentifice cu numele de utilizator şi parola proprie şi să semneze documentul electronic, utilizînd certificatul cheii publice ce-l posedă. Documentele date vor putea fi expediate doar după ce vor fi aplicate ambele semnături ale persoanelor autorizate.
    27. În cadrul SIA CCDE pentru fiecare document se afişează persoanele care au aplicat semnăturile digitale.
    28. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituţia financiară către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi semnate în cadrul sistemului de evidenţă propriu şi ulterior vor fi încărcate în SIA CCDE.
Expedierea documentelor electronice
    29. Documentul electronic se  expediază şi, respectiv, trece în statutul expediat după ce va fi verificată autenticitatea semnăturii digitale aplicate. Autenticitatea semnăturii digitale se verifică în Registrul certificatelor cheilor publice prin intermediul serviciului de verificare on-line a statutului certificatului (OCSP) conform IETF RFC 2560 Internet X.509 Public Key Infrastructure Online Certificate Status Protocol.
    30. La expediere, documentului i se aplică marcă temporală (time-stamp) care adevereşte că acesta a fost expediat la timpul determinat
    31. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituţia financiară către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi expediate din numele persoanei autorizate.
Recepţionarea documentelor electronice
    32. Documentul electronic va trece în statutul recepţionat dacă va fi accesat de adresant sau va fi preluat de sistemul adresantului ce utilizează scenariul de încărcare automată a documentelor electronice.
    33. La recepţionare, documentului i se aplică marcă temporală (time-stamp) care adevereşte că acesta a fost recepţionat la timpul determinat.
    34. Un document se poate afla în statutul recepţionat nu mai mult de termenul stabilit de legislaţia în vigoare pentru executarea acestui tip de document.
    35. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituţia financiară către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi recepţionate din numele persoanei autorizate.
Respingerea documentelor electronice
    36. Documentul electronic va fi trecut în statutul respins dacă nu va fi preluat de către adresant spre executare.
    37. La trecerea documentului electronic în statutul respins se va indica motivul respingerii.
    38. La respingere, documentului i se aplică marcă temporală (time-stamp) care adevereşte că acesta a fost respins la timpul determinat.
    39. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la instituţia financiară către Serviciul Fiscal de Stat, documentele vor fi trecute în statutul respins din numele persoanei autorizate.
Acceptarea documentelor electronice
    40. Documentul electronic va fi trecut în statutul acceptat dacă va fi preluat de către adresant spre executare.
    41. În scenariul de încărcare automată a documentelor electronice de la Serviciul Fiscal de Stat către instituţia financiară, documentele vor fi acceptate în numele persoanei autorizate.
Arhivarea documentelor electronice
    42. Documentul electronic va trece automat, la începutul fiecărui an calendaristic, din statutul acceptat sau respins în statutul arhivat.
    43. Termenul de păstrare a documentelor electronice în statutul arhivat este termenul prevăzut de legislaţia în vigoare pentru fiecare document.
IV. ORDINEA DE SOLUŢIONARE A SITUAŢIILOR
LITIGIOASE

    44. În conformitate cu prezenta Instrucţiune, se soluţionează situaţiile litigioase care apar în legătură cu:
    a) contestarea transmiterii şi recepţionării documentelor electronice;
    b) contestarea integrităţii documentelor electronice;
    c) contestarea identităţii persoanei care a semnat documentul electronic;
    d) contestarea împuternicirilor persoanei care a semnat documentul electronic;
    e) contestarea valabilităţii semnăturii digitale;
    f) contestarea sferei de aplicare a semnăturii digitale şi altor restricţii;
    g) alte cazuri de apariţie a situaţiilor litigioase în legătură cu expedierea şi recepţionarea documentelor electronice prin SIA CCDE.
    45. Situaţiile litigioase se soluţionează în regim de lucru şi/sau de către Comisia de soluţionare a situaţiilor litigioase (în continuare – Comisia).
    46.Participantul (alcătuitorul sau adresantul) care depistează împrejurări ce indică prezenţa unei situaţii litigioase, are obligaţia să înştiinţeze imediat despre aceasta Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, cealaltă parte (alcătuitorul sau adresantul) şi Operatorul.
    Ulterior, participanţii implicaţi în litigiu au obligaţia să verifice prezenţa acestor împrejurări şi să întreprindă măsuri pentru soluţionarea situaţiei litigioase, înştiinţîndu-se reciproc despre rezultatele verificării şi acţiunile întreprinse.
    47. În cazul în care situaţia litigioasă nu a fost soluţionată în regim de lucru, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în baza deciziei, în termen de 5 zile, va institui Comisia.
    48. În componenţa Comisiei se includ:
    a) reprezentanţi ai Operatorului;
    b) reprezentanţi ai Inspectoratului Fiscal Principal de Stat;
    c) reprezentanţi ai instituţiei financiare;
    d) reprezentanţii Centrului de certificare a semnăturilor digitale;
    e) alte persoane în caz de necesitate.
    49. Persoanele care se includ în componenţa Comisiei trebuie să posede cunoştinţele necesare şi experienţă de lucru în domeniul aplicării semnăturii digitale şi întocmirii de documente electronice, să dispună de dreptul de acces la materialele documentare şi la mijloacele tehnice şi de program necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei.
    50. Comisia se va conduce în activitatea sa de actele normative cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală.
    51 În sarcinile Comisiei intră examinarea, la nivel tehnico-organizaţional, a împrejurărilor ce indică prezenţa situaţiei litigioase, stabilirea cauzelor şi urmărilor acestei situaţii, determinarea măsurilor necesare pentru soluţionarea ei.
    52. În cazul în care situaţia litigioasă este considerată de către părţi ca fiind soluţionată, în termen de cel mult 5 (cinci) zile lucrătoare după încheierea lucrărilor Comisiei, se întocmeşte un act privind soluţionarea situaţiei litigioase, care este semnat de membrii Comisiei şi aprobat de către şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    53. În cazul imposibilităţii de a soluţiona situaţia litigioasă în regim de lucru sau după încheierea lucrărilor Comisiei, părţile se pot adresa în instanţa de judecată.
V. ASIGURAREA FUNCŢIONĂRII CONTINUE ŞI A SECURITĂŢII
 INFORMAŢIONALE A SIA CCDE

    54. SIA CCDE include acţiuni organizatorice speciale, precum şi mijloace tehnice, de program şi criptografice pentru protecţia informaţiei în timpul procesării documentelor electronice.
    55. Operatorul este responsabil de asigurarea stabilităţii şi eficienţei SIA CCDE şi de respectarea cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, aprobate prin Hotărîrea Guvernului  nr. 1123 din 14.12.2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 254-256, art. 1282).
    56. Operatorul va supraveghea activitatea în cadrul SIA CCDE şi va întreprinde măsurile necesare în scopul diminuării riscurilor la care pot fi expuşi participanţii la sistem.
    57. În scopul protejării sistemului, Operatorul va deconecta temporar accesul participanţilor la SIA CCDE, în cazul în care constată că este ţinta unor atacuri informatice, pînă la soluţionarea acestei probleme.
    58.Participanţii la SIA CCDE vor asigura implementarea tuturor măsurilor necesare pentru administrarea şi exploatarea eficientă a mijloacelor software şi hardware aferente SIA CCDE, precum şi pentru asigurarea continuităţii activităţii în situaţii de incident.
    59. Administrarea şi exploatarea mijloacelor software şi hardware de interacţiune cu SIA CCDE urmează a fi efectuată de către participanţi care trebuie să asigure:
măsurile necesare pentru îndeplinirea eficientă şi securizată a atribuţiilor de serviciu ale personalului implicat în procesele de administrare şi exploatare a mijloacelor software şi hardware de interacţiune cu SIA CCDE;
măsurile de configurare a mijloacelor software şi hardware de interacţiune cu SIA CCDE şi securitatea acestora;
măsurile ce ţin de utilizarea scenariului manual sau semiautomat  de prelucrare a documentelor în cazul imposibilităţii utilizării scenariului automat de încărcare a documentelor în SIA CCDE.
VI. PROGRAMUL DE OPERARE A SIA CCDE
    60. SIA CCDE va funcţiona în zilele lucrătoare, în intervalul orelor 8.00 -  17.00.
    61. Orice modificare a programului va fi comunicată în prealabil participanţilor de către Operator.
VII. ALTE DISPOZIŢII
    62. În cazul operării unor modificări în structura documentului electronic ce face obiectul circulaţiei electronice în cadrul SIA CCDE sau în scenariul de încărcare automată a unui document din sistemul de evidenţă propriu, participanţii la sistem vor fi informaţi printr-un mesaj electronic în cadrul SIA CCDE.
    63. Participanţii la sistem vor asigura implementarea unui sistem de control intern eficient aferent procesului de recepţionare a documentelor electronice expediate prin SIA CCDE, care să asigure executarea documentelor în termenele prevăzute de lege.
    64. Participanţii la sistem sînt responsabili de verificarea cu regularitate adresele electronice (e-mail) comunicate prin cererile prevăzute în prezenta Instrucţiune.

    anexa