OARFCA140/2012
ID intern unic:  344866
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
AGENŢIA RELAŢII FUNCIARE ŞI CADASTRU
ORDIN Nr. 140
din  06.08.2012
despre aprobarea Instrucţiunii cu privire la modul
de elaborare şi actualizare a planurilor cadastrale
şi geometrice
Publicat : 28.09.2012 în Monitorul Oficial Nr. 205-207     art Nr : 1138
    Abrogat prin OARFC70 din 04.08.17, MO330-334/08.09.17 art.1702


    În vederea executării prevederilor articolului 18 al Legii cadastrului bunurilor imobile nr. 1543-XIII din 25 februarie 1998 şi în scopul reglementării procedurilor de elaborare a planurilor geometrice şi cadastrale ale bunurilor imobile,
ORDON:
    1. Se aprobă Instrucţiunea cu privire la modul de elaborare şi actualizare a planurilor cadastrale şi geometrice.
    2. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    3. Din momentul intrării în vigoare a ordinului în cauză, se abrogă Ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr. 107 din 27.05.2003 despre aprobarea Instrucţiunii cu privire la modul de elaborare şi actualizare a planurilor cadastrale şi geometrice.
    4. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina Direcţiei cadastru bunurilor imobile a Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.

    DIRECTORUL GENERAL AL AGENŢIEI
    RELAŢII FUNCIARE ŞI CADASTRU                                          Anatolie GHILAŞ

    Nr. 140. Chişinău, 6 august 2012.



    ÎNREGISTRAT                                                            APROBAT
    la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova            prin Ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru
    nr. 889 din 24 septembrie 2012                                    nr. 140 din 6 august 2012
     _______________________ Oleg EFRIM           _____________________ Anatolie GHILAŞ



INSTRUCŢIUNE
cu privire la modul de elaborare şi actualizare
a planurilor cadastrale şi geometrice
Capitolul I. Dispoziţii generale
    1. Instrucţiunea cu privire la modul de elaborare şi actualizare a planurilor cadastrale şi geometrice (denumită în continuare - Instrucţiunea) este elaborată în conformitate cu Legea cadastrului bunurilor imobile nr. 1543-XIII din 25 februarie 1998, Legea privind formarea bunurilor imobile nr. 354-XV din 28. 10. 2004 şi stabileşte modul de elaborare a planului geometric şi a proiectului planului cadastral precum şi modul de actualizare şi modificare a acestora.
    2. În Instrucţiunea actuală se utilizează următoarele noţiuni:
    actul de stabilire a hotarelor – act întocmit pînă la elaborarea planului geometric, prin care se descriu hotarele terenului şi se confirmă stabilirea lor în natură;
    actul de constatare în teren – act întocmit la modificarea planului cadastral, prin care se confirmă corespunderea sau necorespunderea datelor din cadastru cu situaţia din teren;
    actul de restabilire/transpunere a hotarelor în teren – act întocmit la restabilirea hotarelor sau transpunerea proiectului în teren, prin care se confirmă materializarea pe teren a punctelor de hotar ale terenului;
    actualizare – complex de lucrări cadastrale efectuate în scopul introducerii modificărilor din teren în documentaţia cadastrală;
    bază de date grafică - totalitate de date spaţiale şi descriptive, ce descriu bunul imobil;
    dosarul tehnic – totalitatea de documente care au stat la bază şi cele întocmite în cadrul executării lucrărilor cadastrale;
    hotar – linie imaginară sau fizică ce indică punctele extreme (de cotitură) ale terenului, delimitîndu-l de alte terenuri;
    hotar fix – hotarul terenului, punctele de cotitură ale căruia sînt racordate la reţeaua geodezică, coordonatele sînt determinate cu precizia specificată de prezenta Instrucţiune şi coordonate cu proprietarii terenurilor adiacente;
    lucrare cadastrală – complex de activităţi, prin care se realizează identificarea, măsurarea şi descrierea tehnico-economică a bunurilor imobile, prelucrarea datelor la calculator, perfectarea dosarului tehnic, inclusiv a planului geometric;
    măsurări cadastrale – măsurători şi observaţii efectuate în cadrul lucrărilor cadastrale;
    ortofoto – imaginile aeriene ortorectificate;
    reţele geodezice – reţeaua geodezică naţională, reţeaua geodezică de îndesire, reţele de staţii GNSS permanente înregistrate de ARFC;
    reţea de ridicare – reţea dezvoltată de la reţeaua geodezică pentru măsurări cadastrale, în caz de necesitate;
    reţea de trasare – reţea dezvoltată de la reţeaua geodezică pentru trasarea/transpunerea în natură a elementelor obiectului;
    plan cadastral al teritoriului – reprezentare grafică a teritoriului, care conţine date despre amplasamentul, hotarele terenurilor, construcţiilor, alte bunuri imobile înregistrate în registrul bunurilor imobile, numerele cadastrale ale acestora precum şi alte date stabilite de prezenta Instrucţiune;
    planul cadastral al bunului imobil – fragment din planul cadastral al teritoriului, eliberat de oficiul cadastral teritorial, pe care se indică informaţia grafică a terenului şi a construcţiilor înregistrate în registrul bunurilor imobile, date despre amplasament, număr cadastral, data ultimei actualizări şi alte date despre bunul imobil stabilite de prezenta Instrucţiune;
    plan geometric – document tehnic, întocmit în urma lucrărilor cadastrale în care se indică hotarele terenului şi alte date stabilite de prezenta Instrucţiune;
    catalogul coordonatelor – tabel în care sînt indicate denumirea punctelor şi coordonatele acestora;
    datele geospaţiale – planuri şi hărţi topografice, planuri cadastrale, imagini aero sau cosmice ortorectificate;
    punct de cotitură a hotarului – punct poziţionat în care are loc frîngere de direcţie sau de intersecţie cu hotarul terenului adiacent, reprezentat pe planul cadastral sau geometric;
    EMP – eroarea medie patratică privind poziţia punctului în raport cu punctele RGN;
    E(R) - toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a punctelor de hotar.
    3. Planul geometric poate fi elaborat la cerere sau în cadrul înregistrării primare masive.
    Elaborarea planului geometric al bunului imobil se iniţiază de către:
    a) proprietarul lui, inclusiv statul sau unitatea administrativ-teritorială, prin intermediul autorităţilor împuternicite cu administrarea bunului;
    b) titularii de drepturi reale şi de alte drepturi patrimoniale (gestiune economică, folosinţă etc.), cu acordul proprietarului;
    c) instanţa de judecată şi organele fiscale, în cazurile prevăzute de prezenta instrucţiune;
    d) Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, în cadrul realizării Programelor de Stat.
    4. Planul geometric se elaborează în următoarele scopuri:
    a) pentru înregistrarea primară a bunului imobil;
    b) pentru actualizarea planului cadastral ce necesită modificarea hotarelor bunurilor imobile şi/sau înscrierea sau actualizarea datelor despre construcţii;
    c) pentru formarea bunurilor imobile. Procedura de formare a bunurilor imobile este stabilită prin Legea privind formarea bunurilor imobile;
    d) pentru a fi prezentat la cererea  instanţei de judecată sau altor autorităţi publice;
    e) pentru vînzarea terenului inclusiv privatizarea;
    f) pentru recepţia construcţiilor;
    g) în alte cazuri prevăzute de lege.
    5. În rezultatul lucrărilor cadastrale se perfectează dosarul tehnic al bunului imobil (bunurilor imobile), care se recepţionează de Î.S.”Cadastru”.
    6. În temeiul dosarului tehnic recepţionat, Întreprinderea de Stat ”Cadastru” creează şi actualizează baza de date grafică.
    7. Responsabilitatea pentru identificarea corectă în teren a bunului imobil, corectitudinea şi legalitatea lucrărilor executate cu respectarea cerinţelor prezentei Instrucţiuni o poartă întreprinderea care a executat lucrările cadastrale.
Capitolul II. Cerinţe (norme) faţă de hotarele terenului
    8. În baza de date grafică a cadastrului hotarul terenului se caracterizează prin:
    a) sistemul de coordonate;
    b) tipul hotarului;
    c) catalogul de coordonate.
    9. Lucrările de întocmire a planului geometric se execută în SC MR99. Drept bază geodezică pentru întocmirea planului geometric serveşte reţeaua geodezică.
    10. Tipul hotarului se caracterizează prin tipul punctului de cotitură al hotarului, care poate fi clasificat ca:
    a) punct determinat precis sau aproximativ;
    b) punct materializat sau nematerializat;
    c) punct coordonat sau necoordonat cu titularii de drepturi ai terenurilor adiacente.
    11. Punctul determinat precis al hotarului terenului este punctul, coordonatele căruia sînt determinate prin metode geodezice sau fotogrammetrice cu precizia specificată în tabelul nr. 1 al prezentei Instrucţiuni.
    12. Pentru efectuarea măsurărilor pe teren se folosesc:
    a) receptoare GNSS;
    b) staţii totale;
    c) staţii fotogrammetrice;
    d) soft-uri specializate pentru extragerea coordonatelor planimetrice de pe date cartografice.
    13. La executarea lucrărilor cadastrale pentru realizarea programelor de stat  se permit măsurări cu eroarea admisibilă, care nu va depăşi valoarea dublă indicată în tabela nr. 1. Astfel de puncte sînt determinate aproximativ.
    14. Punctul de cotitură a hotarului poate fi materializat prin borne de hotar, şi/sau racordat la obiecte de păstrare îndelungată (colţul construcţiilor capitale, colţul gardului, stîlpi etc.) în modul stabilit de prezenta Instrucţiune.
    15. Punctul de cotitură a hotarului nematerializat este punctul care nu este fixat în teren cu borne sau  racordat la obiecte de păstrare îndelungată.
    16. Punctul de cotitură coordonat este punctul care la etapa stabilirii hotarului este coordonat cu titularii de drepturi ale terenurilor adiacente. Faptul coordonării punctului de cotitură a hotarului se confirmă prin semnătura titularului de drept (ale terenului adiacent) în actul de stabilire a hotarului sau actul de constatare în teren.
    17. Punctul de cotitură al hotarului racordat la reţeaua geodezică, determinat precis şi coordonat cu titularii de drepturi ai terenurilor adiacente are statut de punct fix, iar punctul de cotitură determinat în alt mod – are statut de punct general.
    18. Segmentul de hotar fix este linia ce uneşte două puncte fixe. Hotarul fix este hotarul terenului al cărui toate punctele de cotitură sînt fixe.
    19. Coordonatele punctelor de cotitură ale hotarului terenului se introduc în baza de date grafică din catalogul de coordonate al dosarului tehnic.
    20. Numai punctele fixe ale hotarului terenului pot fi restabilite în teren cu precizia care corespunde cerinţelor prezentei Instrucţiunii.
    21. La cererea titularului de drepturi, punctele de cotitură ale hotarului pot fi materializate.
    22. În funcţie de situaţia concretă din teren, drept borne de hotar pot servi:
    a) ţeavă de fier cu diametrul de 15-60 mm, lungimea minimă – 100 cm îmbetonate în groapa cu dimensiuni minime 300x300x1000 (Anexa nr. 1, des. 1);
    b) pilon din beton în formă de trunchi de piramidă cu parametrii: în partea de jos - 15x15 cm, în partea de sus - 10x10 cm, înălţimea - 90 cm (Anexa nr. 1, des.2);
    c) în cazul în care punctul de cotitură se află la încheietura hotarelor şi una din liniile hotarului trece pe obiecte materializate (perete, gard etc.) punctul de cotitură se indică printr-un semn de perete (Anexa nr. 1, des.3), diblul sau bulonul.
    23. Precizia măsurărilor cadastrale la determinarea sau restabilirea/transpunerea punctelor de cotitură ale hotarului (prin metoda precisă) este specificată în tabelul de mai jos.
                                                     
tabela nr. 1
Precizia măsurărilor cadastrale
 
Nr. d/o
 
Modul de folosinţă (categoria) terenului
Eroarea medie
patratică
EMP,
m

Toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciproca a punctelor de hotar

E(R),
m
1
Terenurile din intravilanul municipiilor
0,10
 
0,20
2

Terenurile din intravilanul localităţilor, întovărăşiri pomicole

0,20
 
 
0,40
 
 
3

Terenuri cu destinaţie agricolă (extravilan), terenuri cu construcţii în extravilan

0,40
 
 
0,80
 
 
4
Terenuri ale fondului silvic, apelor
0,80
 
1,6

Capitolul III. Elaborarea planului geometric
la cerere
    24. Lucrările de întocmire a planului geometric la cerere includ:
    a) lucrări pregătitoare pentru obţinerea şi examinarea documentelor ce confirmă dreptul asupra sectorului de teren, a construcţiilor amplasate pe acesta, precum şi a materialelor geodezice şi cartografice;
    b) cercetări pe teren şi evaluarea stării reţelei geodezice şi a semnelor de hotar ale sectorului de teren ale cărui hotare urmează a fi stabilit pe teren;
    c) înştiinţarea titularilor de drepturi asupra terenului ale căror hotare urmează a fi stabilite pe teren şi a titularilor terenurilor adiacente, în cazul fixării/modificării hotarelor;
    d) stabilirea hotarului, iar în cazul hotarelor fixe, coordonarea acestora cu titularii de drepturi a terenurilor adiacente;
    e) efectuarea măsurărilor pe teren pentru întocmirea planului geometric;
    f) prelucrarea datelor şi calcularea suprafeţei terenului;
    g) executarea şi verificarea lucrărilor de întocmire a planului geometric;
    h) întocmirea dosarului tehnic;
    i) recepţia lucrărilor;
    j) eliberarea documentaţiei cadastrale beneficiarului.
    25. Pentru elaborarea planului geometric solicitantul urmează să prezinte unul din următoarele documente:
    a) actele administrative emise de autorităţile publice locale sau centrale privind atribuirea terenului (decizii, dispoziţii, hotărîri, ordine, certificate sau adeverinţe etc.) eliberate în modul stabilit de legislaţie;
    b) contractele asupra bunului imobil;
    c) certificatele de succesiune;
    d) titlurile de autentificare a dreptului deţinătorilor de teren;
    e) titlurile provizorii;
    f) hotărîrea instanţei de judecată.
    În cazul lipsei documentelor ce confirmă drepturile asupra bunului imobil planul geometric poate fi elaborat în baza unei adeverinţe (certificat) eliberat de autoritatea publică competentă.
    26. Pentru elaborarea planului geometric al terenului aferent utilizat în procesul tehnologic al construcţiei, în cazul procurării terenului proprietate publică aferent construcţiei privatizate sau private la cerere se va anexa schema terenului aferent, elaborată de întreprinderile licenţiate în domeniul urbanismului
    Lucrări pregătitoare
    27. La această etapă executantul va analiza situaţia existentă conform datelor şi documentelor prezentate de beneficiar şi cele deţinute de oficiile cadastrale teritoriale, va stabili locul amplasării bunului imobil pe planul de încadrare şi termenul de realizare a lucrărilor. În mod obligatoriu se va solicita informaţii aflate în banca de date a Î.S.“Cadastru” (catalogul de coordonate ale punctelor de hotar ale terenurilor adiacente, planul de încadrare în zonă, planul cadastral al bunului imobil, informaţia din Registrul bunurilor imobile, informaţii despre numele (denumirea) titularilor de drepturi ai terenurilor adiacente etc.).
    28. Prezentarea datelor deţinute de Întreprinderea de Stat “Cadastru” sau filialele acesteia se face la cererea executantului lucrărilor cadastrale.
    29. Executantul va obţine datele despre reţeaua geodezică în Fondul de Date Geospaţiale al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, în modul stabilit.
    30. Examinarea pe teren a punctelor reţelei geodezice se efectuează cu scopul verificării stării punctelor reţelei geodezice şi stabilirii tehnologiei de lucru, după caz. Rezultatele examinării punctelor utilizate se reprezintă în forma tabulară cu indicarea ID, denumirea, starea (păstrat, distrus, deteriorat ).
    31. În urma examinărilor pe teren se determină posibilitatea utilizării anumitor metode şi utilaje pentru executarea lucrărilor cadastrale.
    32. În cazul efectuării lucrărilor reperate la reţelele de staţii permanente, înregistrate la Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, examinarea punctelor reţelei geodezice nu este necesară.
    33. La etapa lucrărilor pregătitoare se întocmeşte programul de lucru în care se stabilesc conţinutul, volumul lucrărilor, starea reţelei geodezice, tehnologia executării lucrărilor.
    Înştiinţarea autorităţii publice locale şi a titularilor de drepturi asupra terenurilor adiacente
    34. În cazul întocmirii planului geometric în hotare generale, executantul lucrării înştiinţează reprezentantul autorităţii publice locale (inginer pentru reglementarea relaţiilor funciare) şi titularul de drepturi despre data iniţierii lucrărilor de stabilire a hotarelor în teren.
    În cazul în care a fost solicitată întocmirea planului geometric în hotare fixe sau lucrări de modificare a planului terenului înregistrat, titularii de drepturi asupra terenului, hotarele căruia urmează a fi stabilite pe teren în scopul întocmirii planului geometric, precum şi titularii de drepturi asupra terenurilor adiacente, sînt înştiinţaţi din timp, cu cel puţin 2 zile înainte de începerea lucrărilor, despre iniţierea lucrărilor de stabilire a hotarelor fixe a sectorului de teren.
    35. Avizul despre înştiinţare (Anexa nr. 2) se înmînează prin recipisă (Anexa nr. 3) sau prin scrisoare recomandată, cu indicarea datei înmînării. Avizul despre înştiinţare şi recipisa se întocmesc în 2 exemplare, unul dintre care se anexează la dosarul tehnic.
    Stabilirea şi coordonarea hotarelor
    36. Stabilirea hotarelor terenului se efectuează la faţa locului de către reprezentantul autorităţii publice locale (inginer pentru reglementarea relaţiilor funciare) în prezenţa titularului de drepturi asupra terenului hotarele căruia urmează a fi stabilite la faţa locului, precum şi în cazul stabilirii hotarelor titularilor de drepturi asupra terenurilor adiacente sau a reprezentanţilor acestora, împuternicirile cărora sînt confirmate în modul stabilit de legislaţie.
    37. În cazul stabilirii hotarelor, executantul identifică titularii de drepturi ale terenurilor adiacente în temeiul documentelor de identitate. Datele referitoare la titularii de drepturi (reprezentanţii acestora), documentul de identitate şi documentul ce confirmă drepturile asupra terenurilor se indică în actul de stabilire a hotarelor. Titularilor de drepturi li se comunică procedura de stabilire a hotarelor şi responsabilităţile lor.
    38. Reprezentantul autorităţii publice locale în comun cu titularul de drepturi şi executantul lucrărilor cadastrale, în baza documentelor ce confirmă dreptul de proprietate asupra bunului imobil, identifică amplasamentul acestuia pe hotarele naturale sau virtuale, în vederea stabilirii hotarelor şi materializării acestora cu ţăruşi de lemn, de metal, prin marcare cu vopsea etc. încît punctele să fie văzute clar. Materializarea cu borne de hotar se efectuează doar la solicitarea titularului de drept şi din contul acestuia.
    39. Rezultatele stabilirii şi coordonării hotarelor se stipulează în actul de stabilire a hotarelor  (Anexa nr. 4), care se semnează de titularul de drept asupra terenului, hotarele căruia au fost stabilite pe teren, reprezentantul autorităţii publice locale şi executantul lucrărilor cadastrale, iar în cazul coordonării hotarelor – şi de titularii de drepturi asupra terenurilor adiacente sau de reprezentanţii acestora.
    40. În cazul în care titularul de drept asupra terenului adiacent refuză să semneze actul de stabilire a hotarelor pe teren, sau dacă acesta nu s-a prezentat la lucrările de stabilire a hotarelor, segmentul de hotar dat se consideră stabilit ca hotar general.
    Efectuarea măsurărilor cadastrale
    41. După marcarea pe teren a punctelor de cotitură ale hotarelor terenului, se trece la executarea măsurărilor cadastrale.
    42. Executarea măsurărilor constă în:
    a) efectuarea măsurărilor pentru realizarea reţelelor de ridicare, ridicarea detaliilor planimetrice cadastrale aflate pe limita şi în interiorul bunului imobil, culegerea datelor (caracteristicile tehnico-economice) despre bunul imobil;
    b)  la ridicarea detaliilor planimetrice se va avea în vedere:
    i. hotarul între bunurile imobile se determină la jumătatea grosimii gardului, cu excepţia cazurilor în care proprietarii vecini indică altceva;
    ii. pentru construcţiile, amplasate pe teren se va determina limitele construcţiilor capitale la nivelul solului.
    Prelucrarea datelor şi calcularea suprafeţei sectorului de teren
    43. Datele din teren se prelucrează utilizînd software specializate.
    44. La  elaborarea planului se va ţine cont ca coordonatele punctelor de cotitură a terenului nou format să coincidă cu coordonatele punctelor de cotitură a terenurilor adiacente deţinute în baza de date grafică.
    45. În acest scop executantul lucrărilor cadastrale va respecta următoarele reguli:
    a) În cazul în care coordonatele punctelor de cotitură a terenului nou format nu depăşeşte limita EMP în raport cu punctele de cotitură a terenurilor adiacente înregistrate, executantul va prelua coordonatele punctelor de cotitură a terenurilor adiacente înregistrate. În caz contrar executantul va coordona segmentul de hotar respectiv cu titularul de drepturi a terenurilor respective.
    b) În cazul în care punctele de cotitură a planului nou elaborat au fost determinate cu instrumentele moderne şi depăşesc eroarea EMP a punctelor de cotitură a terenului adiacent înregistrat, coordonatele căruia au fost determinate de pe materiale cartografice scanate, executantul va elabora propuneri de re-poziţionare a terenului (terenurilor) înregistrat anterior. Propunerile de re-poziţionare şi actul de constatare pe teren va fi coordonată cu autoritatea publică locală.
    46. Suprafaţa terenului se determină în baza coordonatelor punctelor de hotar şi se compară cu suprafaţa indicată în documentul ce confirmă dreptul de proprietate.
    47. În cazul în care la întocmirea primară a planului geometric al bunului imobil, suprafaţa terenului diferă de suprafaţa înscrisă în documentul ce confirmă dreptul de proprietate (atît la lucrările executate prin metoda selectivă cît şi cea masivă), se procedează astfel:
    a) dacă diferenţa în suprafaţă nu este mai mare de 10 %, se întocmeşte dosarul tehnic pentru a fi prezentat spre recepţie oficiului cadastral teritorial;
    b) dacă diferenţa este mai mare de 10 % lucrările se stopează, pînă la soluţionarea chestiunii de către autoritatea publică locală (ex. rectificarea suprafeţei prin alt act).
    Elaborarea şi verificarea planului geometric al terenului
    48. Planul geometric al terenului se întocmeşte în format electronic cu respectarea prevederilor stipulate în Indicaţiile tehnico–redacţionale privind crearea planurilor digitale aprobate de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
    49. Planul geometric se întocmeşte conform modelului indicat în Anexa nr. 5 şi conţine următoarea informaţie:
    a) amplasarea şi adresa bunului imobil;
    b) hotarele terenului;
    c) punctele de cotitură al hotarelor;
    d) reprezentarea construcţiilor amplasate pe teren;
    e) indicarea adiacenţilor (numele, prenumele sau numerele cadastrale);
    f) scara la care a fost întocmit planul;
    g) catalogul coordonatelor;
    h) tabela cu dimensiunile segmentelor terenului;
    i) tipul hotarelor (generale, fixe);
    j) orientarea geografică a planului;
    k) caracteristicile tehnice a sectorului de teren (tipul, modul de folosinţă, suprafaţa);
    l) caracteristicile tehnice ale construcţiilor (tipul, modul de folosinţă);
    m) denumirea întreprinderii care a executat lucrările;
    n) data eliberării planului geometric;
    o) numele, prenumele şi semnăturile executantului lucrărilor şi conducătorului întreprinderii/persoanei responsabile care a verificat lucrarea (executantul).
    50. Pe planul geometric se reprezintă toate construcţiile (autorizate şi neautorizate) amplasate pe teren. La fiecare construcţie (cu sau fără anexe, ce au unul sau mai mulţi pereţi comuni cu aceasta), indiferent de modul de folosinţă, se atribuie număr (01, 02, 03, ....).
    51. În procesul lucrărilor de întocmire a planului geometric şi la finalizarea lor întreprinderea care a executat lucrările efectuează verificarea internă a lucrărilor. Verificarea internă constă în examinarea:
    - corespunderii denumirii lucrării cu conţinutul lucrării executate;
    - corespunderii conţinutului dosarului tehnic conform lucrării executate;
    - identificarea corectă a bunului imobil;
    - existenţei informaţiei din cadastru, referitoare la obiectul în cauză;
    - existenţei semnăturilor persoanelor implicate în lucrarea cadastrală;
    - corespunderii informaţiei privind numelui (denumirii) titularilor de drepturi ale terenurilor adiacente, din actul de constatare pe teren cu datele din cadastru, în cazul în care planul geometric este întocmit în hotare fixe;
    - respectării  tehnologiei măsurărilor cadastrale, încadrării în erorile admisibile;
    - corespunderii suprafeţei terenului din documentul ce confirmă dreptul cu suprafaţa din planul geometric;
    - componenţei dosarului tehnic, conform cerinţelor prezentei Instrucţiuni.
     În cazul în care se consideră necesar, corectitudinea întocmirii documentaţiei cadastrale va fi verificată în teren de către persoana responsabilă de verificarea internă. Verificarea internă se va documenta în  Nota de verificare internă a lucrării executate.
    52. Planul geometric elaborat se semnează (coordonează) şi se aprobă, în mod obligatoriu, de autoritatea publică locală, sau altă autoritate publică împuternicită.
    Întocmirea dosarului tehnic
    53. Dosarul tehnic se întocmeşte în forma electronică şi pe suport de hîrtie. Dosarul tehnic se întocmeşte numai în forma electronică în cazul aplicării de către executant a semnăturii digitale.
    54. Dosarul tehnic va conţine următoarea informaţie:
a) dosarul tehnic în forma electronică (format PDF):
    a) foaia de titlu;
    b) cuprinsul;
    c) nota explicativă;
    d) copia documentului ce confirmă dreptul de proprietate sau alte documente;
    e) planul /schema de încadrare a terenului;
    f) actul de stabilire a hotarelor cu anexarea schemei stabilirii hotarelor;
    g) schiţa de lucru, caietul (registrul) măsurărilor cadastrale şi raportul prelucrărilor datelor geodezice; 
    h) planul geometric;
    i) catalogul coordonatelor;
b) dosarul tehnic pe suport de hîrtie
(se va prezenta pînă la implementarea semnăturii digitale):
    a) foaia de titlu;
    b) cuprinsul (pe verso foii de titlu);
    c) actul de stabilire a hotarelor cu anexarea schemei stabilirii hotarelor;
    d) planul geometric.
    55. În cazul în care lucrarea a fost executată în scopul formării bunurilor imobile, dosarul tehnic va conţine:
a) dosarul tehnic în forma electronică (format PDF):
    a) foaia de titlu;
    b) cuprinsul;
    c) nota explicativă;
    d) cererea de formare;
    e) planul /schema de încadrare a terenului;
    f) actul de constatare pe teren la identificarea bunului imobil;
    g) actul de stabilire a hotarelor cu anexarea schemei de stabilire a hotarelor, după caz;
    h) schiţa de lucru, caietul (registru) măsurărilor cadastrale şi raportul prelucrărilor datelor geodezice;
    i) acordul scris al titularilor cu ale căror drepturi este grevat dreptul de proprietate asupra bunului imobil sau acordul scris al proprietarilor bunurilor imobile adiacente care pot fi lezaţi în drepturi la formarea bunului imobil;
    j) studiul de formare a bunului imobil;
    k) planul cadastral al bunului imobil iniţial;
    l) proiectul de formare;
    m) decizia de formare a bunului imobil, după caz;
    n) actul de transpunere a hotarelor în teren, după caz;
    o) planul geometric al bunului imobil nou format;
b) dosarul tehnic pe suport de hîrtie
(se va prezenta pînă la implementarea semnăturii digitale):
    a) foaia de titlu;
    b) cuprinsul (pe verso foii de titlu);
    c) cererea de formare;
    d) actul de constatare pe teren la identificarea bunului imobil;
    e) actul de stabilire a hotarelor cu anexarea schemei de stabilire a hotarelor, după caz;
    f) proiectul de formare;
    g) decizia de formare al bunului imobil, după caz;
    h) actul de transpunere a hotarelor în teren, după caz;
    i) planul geometric al bunului imobil nou-format.
    56. Materialele din dosarele tehnice vor fi semnate de către persoanele indicate în Anexa nr. 7.
    57. Conţinutul dosarului tehnic pentru diferite tipuri de lucrări cadastrale este indicat în Anexa nr. 8.
    58. Dosarul tehnic se depune pentru recepţie la Î.S. „Cadastru” de către executantul lucrărilor. Depunerea dosarului tehnic se face direct la sediul Î.S. „Cadastru”, prin poştă sau prin alte mijloace electronice (Internet), cu ataşarea bonului plăţii tarifului.
    Recepţia lucrărilor cadastrale
    59. Recepţiei îi sînt supuse toate lucrările cadastrale executate de întreprinderi private şi de stat şi se efectuează de către Întreprinderea de Stat „Cadastru”.
    60. Recepţia lucrărilor cadastrale este efectuată de către persoanele responsabile pentru recepţie din cadrul Întreprinderii de Stat „Cadastru” (OCT sau întreprinderea centrală, în dependenţă de delegarea atribuţiilor) (în continuare – persoana responsabilă).
    61. Procedura de recepţie a lucrărilor cadastrale constă în primirea cererii de recepţie, verificarea materialelor prezentate şi documentarea verificării.
    62. Dacă la depunerea cererii se constată lipsa unor compartimente din dosarul tehnic sau unele neconcordanţe, cererea nu se înregistrează în condica de cereri, iar documentaţia cadastrală se restituie solicitantului în vederea completării. În baza solicitării refuzul poate fi oformat în forma scrisă.
    63. Termenul de recepţie a documentaţiei cadastrale este de cel mult 5 zile lucrătoare din ziua primirii cererii.
    64. Recepţia lucrării constă în:
    a) verificarea completitudinii şi corectitudinii dosarului tehnic;
    b) localizarea amplasamentului bunului imobil în baza de date grafică, verificarea corectitudinii încadrării în limitele acestuia;
    c) verificarea corespunderii atributelor descriptive clasificatorului şi elementelor grafice.
    65. În cazul în care dosarul tehnic corespunde cerinţelor prezentei Instrucţiuni, documentaţia cadastrală se recepţionează prin aplicarea parafei „Recepţionat” pe dosarul tehnic (cu indicarea datei, numelui şi semnătura persoanei responsabile) sau transmiterea executantului lucrării cadastrale prin intermediul Internetului a Avizului de recepţie, care se va anexa la dosarul în format de hîrtie.
    66. În cazul în care lucrarea a fost executată pentru înregistrarea primară sau formarea bunurilor imobile, persoana responsabilă, pentru recepţia lucrărilor din cadrul Întreprinderii de Stat „Cadastru”, în modul stabilit, conferă bunului imobil număr cadastral.
    67. În urma recepţionării, dosarul tehnic se transmite/se transferă spre păstrare în arhiva ţinută de Î.S. „Cadastru”, iar datele grafice se transferă în baza de date grafică.
    68. În cazul în care documentaţia cadastrală nu este întocmită corect, aceasta se respinge. Prin lucrarea întocmită incorect se înţelege:
    a. dosarul tehnic nu conţine toate compartimentele;
    b. neconcordanţe, după caz, între planul cadastral şi planul geometric, la formarea bunului imobil;
    c. lipsa semnăturilor persoanelor implicate în lucrarea cadastrală;
    d. suprapuneri sau suprafeţe de teren libere ale bunurilor imobile adiacente recepţionate anterior în lipsa coordonării cu proprietarii terenurilor vecine;
    e. diferenţa dintre suprafaţa calculată şi suprafaţa din documentul ce confirmă dreptul depăşeşte valoarea admisibilă;
    f. configuraţia  planului geometric din dosarul tehnic aprobat de consiliul local nu corespund cu configuraţia planului geometric în forma electronică;
    g. în actul de constatare nu sînt descrise clar cauzele necorespunderii datelor din teren cu cele din cadastru.
    69. În cazul în care lucrarea se respinge se întocmeşte nota de constatare a defecţiunilor (Anexa nr. 9) în care se nominalizează toate deficienţele constatate şi completările necesare, care se restituie solicitantului împreună cu toate materialele prezentate spre recepţie. Executorul lucrărilor este obligat să corecteze şi să prezinte dosarul corectat în termen de 10 zile lucrătoare după eliberarea notei de constatare a defecţiunilor.
    70. Predarea materialelor corectate în termenul stabilit se va efectua fără achitarea repetată a serviciului.
    71. În cazul în care executantul nu a prezentat în termenul stabilit dosarul corectat, predarea repetată a materialelor spre recepţie se va efectua în baza unei cereri noi, cu achitarea serviciului respectiv.
    72. În cazul lipsei documentelor ce confirmă drepturile asupra bunului imobil, planul geometric poate fi elaborat în baza unei adeverinţe (certificat) eliberat de autoritatea publică competentă. În asemenea condiţii, pe planul geometric se va face înscrierea: „Nu există acte de atribuire a terenului”, dosarul tehnic nu se prezintă spre recepţie, dar se transmite beneficiarului pentru soluţionarea problemei.
Capitolul IV. Elaborarea planului geometric
în cadrul înregistrării masive
    73. Baza geodezică pentru elaborarea planurilor geometrice o constituie reţeaua geodezică.
    74. Planul geometric se elaborează în baza:
    a) măsurătorilor pe teren;
    b) planurilor topografice executate în sistemul de coordonate MR99, cu respectarea preciziei, conform cerinţelor prezentei Instrucţiuni;
    c) planurilor ortofoto;
    d) alte date geospaţiale (scanare laser etc.).
    75. Drept plan geometric pentru terenurile cu destinaţie agricolă servesc proiectele de organizare a teritoriului, elaborate în corespundere cu Instrucţiunea provizorie privind elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului MD-36-02-03-97, aprobată prin Ordinul Agenţiei Naţionale Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie nr. 96-a din 09.12.1997.
    76. Eroarea planului geometric în cadrul înregistrării masive nu va depăşi valorile duble ale erorii medii pătratice din tabelul nr. 1
    77. Lucrările de elaborare a planului geometric includ:
    a) lucrări pregătitoare;
    b) identificarea bunului imobil;
    c) efectuarea şi prelucrarea măsurărilor;
    d) conferirea numerelor cadastrale;
    e) crearea, verificarea şi redactarea planului geometric;
    f) întocmirea dosarului tehnic;
    g) recepţia lucrărilor cadastrale.
    Lucrări  pregătitoare
    78. În scopul elaborării planului geometric în cadrul înregistrării primare masive executantul lucrărilor cadastrale va colecta şi analiza următoarele materiale şi documente:
    a) registrul coordonatelor punctelor geodezice;
    b) planul cadastral existent şi planul ortofoto;
    c) numerele cadastrale înregistrate la OCT şi datele despre sectoare cadastrale;
    d) planul hotarului unităţii administrativ-teritoriale;
    e) lista titularilor de drepturi ai bunurilor imobile înregistrate în registrul bunurilor imobile;
    f) registrul cadastral al deţinătorilor de teren, registrul de evidenţă a gospodăriilor, actele de atribuire a terenurilor, alte materiale ce conţin date cadastrale păstrate în arhiva autorităţilor publice locale;
    g) informaţia din dosarele de inventariere tehnică a fostelor birouri de inventariere tehnică.
    Identificarea bunului imobil
    79. În cadrul lucrărilor de identificare a bunurilor imobile se precizează datele despre titularul de drept, adresa fiecărui bun imobil, hotarele terenurilor, precum şi nivelul corespunderii acestor  date cu datele din documentele ce confirmă drepturile.
    80. Terenurile aferente caselor de locuit vor fi reprezentate pe planul geometric în limitele hotarelor, care de regulă coincid cu contururile fixe (garduri, haturi), sau în baza schemelor de stabilire a hotarelor  (pentru terenurile hotarele cărora nu coincid cu contururi fixe) confirmate prin documente juridice. Schemele de stabilire a hotarelor se coordonează cu primăria (primarul şi inginerul cadastral) şi conţin date privind hotarele terenurilor, dimensiunile acestora, numerele cadastrale.
    81.  Terenurile ocupate de blocuri de locuit vor fi reprezentate pe planul geometric în limitele perimetrului soclului construcţiei. În cazul în care obiectul este constituit din mai multe tronsoane şi au acelaşi număr poştal, hotarele bunului imobil vor fi formate consultîndu-se materialele din arhiva OCT cu coordonarea hotarelor cu APL.
    82. Terenurile pe care sînt amplasate obiectele de menire social–culturală (şcoli, grădiniţe de copii, case de cultură etc.), de uz public (pieţe, grădini publice, parcuri, cimitire etc.), obiectele industriale şi comerciale, vor fi  identificate conform documentelor de atribuire a terenurilor, iar în cazul lipsei acestora vor fi reprezentate pe plan în hotarele existente (garduri). În cazul în care terenul este în proprietatea publică, iar hotarele nu sînt materializate, hotarele vor fi prezentate şi confirmate de către reprezentantul primăriei în schema de stabilire a hotarelor.
    83. Construcţiile se reprezintă prin conturul soclului sau prin conturul acoperişului.
    84. Pentru terenurile din extravilanul localităţii transmise în proprietate conform art. art. 11 şi 12 ale Codului funciar, se va proceda astfel:
    a) se vor examina materialele de atribuire a terenurilor în proprietate sau folosinţă şi registrul cadastral al deţinătorilor de teren;
    b) se vor obţine de la primăria respectivă şi se vor examina listele şi schemele de amplasare a sectoarelor de teren cu indicarea titularilor de drepturi. Listele şi schemele respective vor fi aprobate de primărie.
    c) se vor solicita şi obţine informaţii despre titlurile de autentificare a drepturilor deţinătorilor de teren perfectate anterior, copiile deciziilor de atribuire a terenurilor în proprietate şi/sau folosinţă.
    85. Planul geometric pentru grădini şi fondul de rezervă, la cererea administraţiei publice locale poate fi întocmit prin două metode:
    a) metoda ridicărilor datelor de teren a situaţiei existente. În acest caz sînt executate măsurători cadastrale ale hotarelor pentru fiecare sector de teren aparte. Reprezentantul autorităţii publice locale în comun cu titularii de drepturi vor marca punctele de hotar  pentru determinarea  coordonatelor;
    b) elaborarea proiectului de organizare a teritoriului (grădini, fondul de rezervă) conform listelor şi schemelor prezentate de primărie. În acest caz sînt executate ridicări аle datelor de teren a cîmpului, cu elaborarea proiectului de organizare a teritoriului.
    86. După finisarea lucrărilor de identificare se întocmeşte planul geometric. Pentru fiecare teren reprezentat pe plan se indică numărul cadastral. Informaţia grafică despre hotarele raioanelor, zonelor, masivelor şi sectoarelor cadastrale, precum şi numerele acestora se conţine în harta de bază a teritoriului.
    87. La numerotarea terenurilor se vor lua în consideraţie numerele cadastrale atribuite deja de OCT în cadrul înregistrării selective. Aceste numere nu se modifică, cu excepţia cazurilor:
    a) existenţei numerelor cadastrale convenţionale. În acest caz numărul convenţional se va substitui prin numere cadastrale de bază;
    b) cînd două sau mai multe  numere identice s-au atribuit la bunuri imobile diferite. În acest caz, unul din aceste numere va fi păstrat, iar celelalte vor fi schimbate de OCT, în modul stabilit.
    Ulterior, modificările respective vor fi operate în dosarul cadastral şi registrul bunului imobil.
    88. După atribuirea numerelor cadastrale sectoarelor de teren, se va efectua verificarea corespunderii datelor despre bunul imobil din informaţia descriptivă (adresa, numărul cadastral) cu datele din planul geometric în format electronic.
    89. În cazul în care coordonatele punctelor de cotitură a terenurilor, conform planului întocmit în mod masiv, nu corespund coordonatelor hotarelor terenurilor conform planului întocmit, în mod selectiv, iar necorespunderea este generată de erori inadmisibile de măsurare, pe planul geometric nou-întocmit vor fi reprezentate hotarele terenurilor conform măsurărilor efectuate în cadrul înregistrării primare masive.
    90. Planul geometric digital va fi elaborat cu respectarea prevederilor cuprinse în Indicaţiile tehnico-redacţionale privind crearea planurilor digitale, elaborate şi aprobate de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
    91. Planul geometric al bunurilor imobile va conţine:
    a) hotarele zonei, masivului, sectorului cadastral;
    b) hotarele terenurilor;
    c) reprezentarea construcţiei de bază;
    d) numerele poştale ale construcţiilor;
    e) numerele cadastrale;
    f) denumirea întreprinderii care a întocmit planul geometric, anul şi luna executării lui.
    92. Executantul lucrării de elaborare a planului geometric este obligat să efectueze verificarea calităţii lucrărilor atît pe parcurs, cît şi la terminarea fazelor de lucru în teren şi la birou. Verificarea fiecărei etape de lucru are drept scop asigurarea respectării prevederilor instrucţiunilor respective, condiţiile tehnice de execuţie şi forma de prezentare a rezultatelor, în scopul excluderii greşelilor ce ar putea influenţa negativ lucrările în cadrul următoarelor etape.
    93. După verificarea lucrărilor, executantul lucrărilor prezintă autorităţii publice locale spre examinare şi aprobare următoarele documente:
    a) planul geometric;
    b) schemele de stabilire a hotarelor juridice, care nu coincid cu contururile fixe (garduri, haturi);
    c) lista persoanelor ale căror date din buletinul de identitate (paşaport) nu au fost identificate;
    d) lista persoanelor cărora li s-a atribuit anterior terenul în proprietate;
    e) lista persoanelor decedate;
    f) lista persoanelor care li se atribuie în proprietate privată sectoare de teren;
    g) lista terenurilor proprietate a unităţii administrativ-teritoriale etc.;
    h) alte documente, după caz.
    94. După aprobarea planului geometric de către autoritatea publică locală, executantul lucrărilor întocmeşte dosarul tehnic.
    Întocmirea dosarului tehnic
    95. Toate documentele din dosarul tehnic se vor întocmi pe forme tipizate, fiind indicată data şi locul întocmirii lor, denumirea întreprinderii, a executantului, verificatorilor şi semnăturile lor.
    96. Toate materialele întocmite în rezultatul lucrărilor se îndoseliază în dosarul tehnic, iar datele se stochează pe suporţi magnetici şi se prelucrează. Pe acestea se aplică etichetele de recunoaştere şi identificare a masivelor de lucru la care se referă, numerele unităţilor cadastrale (raionul, zona, masivul, sectorul).
    97. Dosarul tehnic va conţine:
    a) nota explicativă;
    b) raportul măsurărilor cadastrale de cîmp;
    c) actele de constatare pe teren, după caz;
    d) copia deciziei de aprobare a planului geometric;
    e) copia deciziei de atribuire în proprietate privată a sectoarelor de teren cu anexele ce o însoţesc corespunzătoare sau în lipsa ei confirmarea de la Arhiva raională;
    f) planul geometric aprobat de consiliul local;
    g) notele de verificare a lucrărilor cadastrale;
    h) alte materiale, după caz.
    98. Dosarul tehnic se anexează la cererea privind recepţia lucrărilor cadastrale care se depune în modul stabilit, pentru recepţie la Î.S.”Cadastru”.
    Verificarea şi recepţia lucrărilor cadastrale
    99. Persoana responsabilă de recepţia lucrărilor cadastrale este obligată să controleze toate componentele lucrărilor cadastrale, verificînd pentru fiecare operaţie pînă la 10 % din totalul volumului. Toate etapele verificate se semnează de către executant şi verificator, cu menţiunea datei la care s-a făcut recepţia.
    100. Verificările pe teren constau din confruntarea planului geometric cu datele din teren, pentru a se constata dacă conţinutul şi reprezentarea detaliilor sînt executate în conformitate cu prevederile prezentei Instrucţiuni. În acest scop se va verifica dacă:
    a) au fost sistematizate şi poziţionate sectoarele de teren înregistrate selectiv;
    b) pe planul geometric s-au reprezentat corect hotarele bunurilor imobile, după caz, denumirea străzilor şi numerele poştale ale construcţiilor;
    c) există concordanţă de date între informaţia textuală culeasă în teren şi planul cadastral existent;
    d) măsurările din teren s-au executat în conformitate cu prevederile  instrucţiunilor respective;
    e) elementele planului geometric pe suport de hîrtie aprobat de consiliul local corespund cu elementele planului geometric în format electronic;
    f) datele bazei de date descriptive corespund datelor bazei de date grafice (numerele cadastrale ale bunurilor imobile, adresa bunurilor imobile, etc.).
    101. Rezultatele recepţiei vor fi consemnate pe dosarul tehnic prin aplicarea parafei „Recepţionat”, data, numele şi semnătura persoanei responsabile.
    102. În cazul în care lucrarea necesită remedieri sau completări importante, se întocmeşte nota de constatare a defecţiunilor, în care se nominalizează toate deficienţele constatate şi completările necesare, precum şi termenele de refacere a lucrării.
Capitolul V. Modul de ţinere şi actualizare
a planului cadastral
    Ţinerea  planului cadastral
    103. În temeiul dosarului tehnic recepţionat, Î.S.”Cadastru” creează şi actualizează baza de date grafică  prin introducerea datelor noi sau modificărilor recepţionate.
    104. Planul cadastral este ţinut în format electronic şi este parte componentă a bazei de date grafice.
    105. Pe planul cadastral sînt indicate (vizualizate) bunurile imobile dreptul asupra cărora sînt înregistrate în registrul bunurilor imobile.
    106. Planul cadastral conţine obligatoriu următoarele date despre bunurile imobile (terenuri, construcţii, plantaţii multianuale şi alte bunuri imobile) înregistrate în registrul bunurilor imobile:
    a) hotarele terenurilor şi punctele de cotitură;
    b) conturul clădirilor şi altor construcţii înregistrate în registrul bunurilor imobile;
    c) numerele cadastrale ale bunurilor imobile;
    d) tipul hotarelor (generale sau fixe);
    e) data ultimei actualizări.
    Actualizarea planului cadastral
    107. Planul cadastral al bunului imobil poate fi actualizat în cazurile:
    a) edificarea noilor construcţii pe terenul înregistrat, demolarea sau reconstrucţia clădirii, efectuate în modul stabilit;
    b) formarea bunurilor imobile;
    c) modificarea statutului hotarelor sau punctelor de hotar din generale în fixe;
    d) transformarea coordonatelor punctelor de hotar dintr-un sistem de coordonate convenţional sau local în MR99;
    e) corectării erorilor care nu ating hotarele terenurilor sau nu lezează alte interese ale titularilor de drepturi (art. 18 şi art. 38 (alin. 3) din Legea nr. 1543 din 25.02.98);
    f) corectării erorilor care lezează  interesele unuia sau a mai mulţi titulari de drepturi (art. 18 şi art. 38 (alin. 3) din Legea nr. 1543 din 25.02.98);
    g) corectarea erorilor ce ţin de coordonatele hotarelor, evidenţiate la transpunerea proiectelor de organizare a teritoriului (alin. 4.1 art. 55 din Legea nr. 1543 din 25.02.98);
    h) consolidarea terenurilor agricole prin redefinirea hotarelor terenurilor (art. 70/1 Codul funciar, HG nr. 1075 din 01.10.2007);
    108. Actualizarea planului cadastral  se efectuează:
    a) în temeiul documentelor ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile la efectuarea înregistrării curente privind formarea bunurilor imobile, modificării componenţei obiectului înregistrării, sau
    b) în temeiul acordului scris al tuturor titularilor de drepturi asupra bunurilor imobile ale căror interese sînt atinse,conform articolului 38 a Legii cadastrului bunurilor imobile, sau
    c) în temeiul  hotărîrii instanţei de judecată;
    d) în temeiul deciziei consiliului local privind corectarea erorii conform art. 55 alin. 4.1 al Legii cadastrului bunurilor imobile.
    109. Modificarea planului pentru transformarea coordonatelor se efectuează fără acordul titularului,  parcurgînd următorii paşi:
    a) executantul lucrărilor cadastrale, pe baza de ortofoto cu EMP=2m, va întocmi actul de constatare a suprapunerii virtuale sau a transformării coordonatelor punctelor de cotitură, care va fi semnat de reprezentantul autorităţii publice locale respective. Actul de constatare va conţine următoarea informaţie:
    i. descrierea problemei;
    ii. data descoperirii şi cauza care a dus la apariţia ei;
    iii. descrierea situaţiei din planul cadastral digital;
    iv. propuneri privind repoziţionarea cu anexarea extraselor privind situaţia anterioară şi ulterioară corectării erorii de poziţionare din planul cadastral.
    b) persoana responsabilă pentru recepţia lucrărilor, în temeiul actului de constatare, va actualiza planul cadastral prin repoziţionarea terenului.
    110. În cazul în care actualizarea planului atrage după sine modificarea hotarelor bunului imobil sau atinge în alt mod interesele legitime ale titularilor de drepturi, o astfel de modificare se efectuează în temeiul acordului scris al tuturor titularilor, interesele cărora sînt atinse (proprietarii terenurilor adiacente, coproprietarii, creditorii gajişti, titularii altor drepturi reale).
    111. La cererea unuia sau a mai mulţi titulari de drept, executorul va îndeplini lucrările de identificare a bunului imobil şi de elaborare a planului geometric pentru actualizarea planului cadastral.
    112. Identificarea bunului imobil se efectuează prin confruntarea datelor din cadastru cu datele constatate pe teren, fiind examinate documentele de drept şi datele ridicărilor cadastrale efectuate anterior şi în prezent.
    113. Sectorul de teren se identifică după următoarele caracteristici: amplasarea (adresa), parametrii şi configuraţia hotarelor, suprafaţa bunului imobil, destinaţia (modul de folosinţă).
    114. După executarea lucrărilor cadastrale se întocmeşte dosarul tehnic, în conformitate cu prevederile prezentei Instrucţiuni.
    115. În temeiul actului de constatare pe teren cu schema de stabilire a hotarului (la modificarea hotarului terenului) - Anexa nr. 10, semnat de titularii de drepturi implicaţi şi a planului geometric nou-elaborat se introduc modificări în planul cadastral şi în registrul bunurilor imobile. Modificările de suprafaţă se va introduce numai în registrul bunului imobil pentru care a fost efectuată actualizarea.
    116. Actualizarea planului cadastral poate fi efectuată în baza hotărîrii instanţei de judecată dacă coproprietarii unui bun imobil sau proprietarii bunurilor imobile adiacente nu ajung la un acord privind formarea bunului imobil, stabilirea hotarelor sau privitor la alte chestiuni.
    117. În cazul în care instanţa de judecată solicită executarea lucrărilor cadastrale în scopul obţinerii informaţiei privind amplasarea împrejmuirilor existente în comparaţie cu hotarele din planul cadastral ale terenului (în limita preciziei stabilite), executantul lucrărilor cadastrale va elabora un plan pe care se va reprezenta informaţia solicitată. Pe plan se vor reprezenta printr-o linie punctată împrejmuirile existente, iar hotarele din planul cadastral prin linie continuă.
     Modificările în documentaţia cadastrală se va efectua numai în temeiul hotărîrii instanţei de judecată.
    118. Actualizarea planului cadastral poate fi efectuată în scopul corectării erorilor ce ţin de coordonatele hotarelor, evidenţiate la transpunerea proiectelor de organizare a teritoriului. O astfel de modificare se efectuează în baza deciziei consiliului local emisă pe marginea noului plan geometric  (art. 55 al Legii cadastrului bunurilor imobile) parcurgînd următorii paşi:
    a) la cererea unuia sau a mai mulţi titulari de drept, la iniţiativa autorităţii publice locale sau în cadrul programului de corectare a erorilor, specialistul în lucrări cadastrale va întocmi actul de constatare, care va conţine următoarea informaţie: descrierea greşelii, data descoperirii, cauza naşterii ei, descrierea situaţiei din planul cadastral şi a celei din teren, propuneri privind modalitatea de corectare a erorilor;
    b) actul de constatare va fi semnat de autoritatea publică locală. În baza actului de constatare executantul lucrărilor va elabora proiectul de organizare a teritoriului, care va fi aprobat prin decizia consiliului local şi transpus în teren;
    c) decizia consiliului emisă pe marginea noului plan geometric va servi drept temei pentru modificarea planului cadastral. Oficiul cadastral teritorial, va elibera proprietarilor  de teren al cărui plan a fost modificat, planul cadastral al bunului imobil, cu indicarea suprafeţei acestuia, care va fi parte componentă a documentului ce confirmă dreptul de proprietate asupra terenului.
    119. Actualizarea planului cadastral poate fi efectuată în scopul consolidării terenurilor agricole prin redefinirea hotarelor terenurilor. O astfel de modificare se efectuează (art. 70/1 al Codului funciar, Hotărîrea Guvernului nr. 1075 din 01.10.2007), parcurgînd următorii paşi:
    a) la cererea mai multor titulari de drept asupra terenurilor agricole, hotarele cărora nu corespund posibilităţilor de exploatare raţională a pămîntului autoritatea publică locală aprobă decizia de iniţiere a lucrărilor de consolidare a terenurilor şi lista proprietarilor implicaţi în procesul de consolidare a terenurilor prin metoda redefinirii hotarelor;
    b) în temeiul acordurilor titularilor de drepturi, specialistul în lucrări cadastrale va întocmi planul geometric nou, coordonat cu proprietarii interesaţi;
    c) în baza deciziilor proprietarilor de renunţare la hotarele existente şi de acceptare a noului plan geometric, consiliul local aprobă planul geometric nou şi lista proprietarilor ale căror terenuri sînt consolidate;
    d) titlurile de autentificare a drepturilor deţinătorilor de teren şi noul plan geometric vor servi temei pentru actualizarea planului cadastral şi efectuarea modificărilor în registrul bunurilor imobile.
    120. Modificările în planul cadastral digital se efectuează conform prevederilor stipulate în actele normative aprobate de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
Capitolul VI. Furnizarea informaţiei
din planul cadastral

    121. Informaţia din planul cadastral este accesibilă publicului. Ea poate fi furnizată solicitanţilor prin intermediul Internetului/Intranetului, pe suport electronic sau pe suport de hîrtie.
    122. Planul cadastral al bunului imobil pe suport de hîrtie se furnizează în formatul stabilit de Anexa nr. 11 oricărei persoane, în termen de 3 zile de la data depunerii cererii.
    123. Planul cadastral al teritoriului va cuprinde informaţii despre terenuri, construcţii, sectoare cadastrale, sistemul de coordonate şi alte date deţinute de Î.S.”Cadastru” şi se eliberează în bază de contract.
Capitolul VII. Restabilirea şi transpunerea
în teren a hotarelor
    Restabilirea hotarelor
    124. Restabilirea hotarelor terenurilor, anterior atribuite în modul stabilit, se efectuează la cererea titularilor dreptului de proprietate sau ale altor drepturi reale cu acordul proprietarilor, instanţei de judecată, organelor fiscale, în cazurile pierderii (deteriorării) totale sau parţiale în teren a bornelor de hotar şi/sau a elementelor care materializau hotarele tеrenului, precum şi la soluţionarea litigiilor funciare.
    125. Restabilirea hotarelor terenului se efectuează în cazul în care:
    a) bunul imobil este înregistrat în registrul bunurilor imobile;
    b) la oficiile cadastrale teritoriale există următoarele date cadastrale:
    i. dosarul tehnic al bunului imobil;
    ii. actul de stabilire a hotarelor, semnat de reprezentantul autorităţii publice competente;
    c) planul cadastral este întocmit în SC MR99, racordat la reţeaua geodezică.
    126. Restabilirea hotarelor terenului se efectuează numai în baza planului cadastral (fragmentului planului cadastral) eliberat de oficiul cadastral teritorial cu inscripţia „Pentru restabilirea hotarelor”.
    127. Lucrările de restabilire a hotarelor includ următoarele etape:
    a) lucrări pregătitoare;
    b) întocmirea desenului tehnic, după caz;
    c) determinarea punctelor de cotitură a hotarului terenului şi materializarea lor prin borne sau semne de hotar;
    d) întocmirea actului de restabilire a hotarului.
    128. La etapa lucrărilor pregătitoare se efectuează colectarea, sistematizarea şi examinarea următoarelor materiale:
    a) planul cadastral al bunului imobil;
    b) copia dosarului tehnic, inclusiv a actului de stabilire a hotarelor;
    c) copia documentului ce confirmă dreptul asupra terenului;
    d) lista coordonatelor punctelor de cotitură a hotarului terenului în cauză;
    e) datele despre reţeaua geodezică, care pot fi obţinute de la Fondul de Date Geospaţiale  al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
    129. La etapa lucrărilor pregătitoare se stabileşte conţinutul, volumul lucrărilor, tehnologia executării lucrărilor, organizarea şi termenul executării.
    130. Se va întocmi desenul de execuţie, în care se reflectă următoarele elemente:
    a) punctele reţelei geodezice ;
    b) punctele reţelei de trasare;
    c) punctele de cotitură a hotarului;
    d) numerele cadastrale ale terenurilor examinate şi celor adiacente;
    e) coordonatele punctelor de cotitură a hotarului restabilit.
    131. Restabilirea hotarelor sectorului de teren se efectuează la faţa locului, în prezenţa titularului de drepturi asupra terenului şi persoanelor interesate, hotarele căruia urmează a fi restabilite.
    132. Pentru restabilirea în natură a punctelor de hotar ale terenului se folosesc utilaje şi metode care asigură EMP a punctului trasat în funcţie de precizia determinării punctului.
    133. Rezultatele restabilirii şi coordonării hotarelor se stipulează în actul de restabilire a hotarelor (Anexa nr. 12), care se semnează de titularul de drept asupra terenului, hotarele căruia au fost restabilite pe teren de executantul lucrărilor. La actul de restabilire se anexează planul cadastral, eliberat anterior de oficiul cadastral teritorial.
    134. În cazul în care nu sînt respectate cerinţele specificate în pct. 124, lucrările de restabilire a hotarelor nu se vor executa. În asemenea cazuri se vor iniţia lucrările de elaborare a planului geometric, în conformitate cu prevederile prezentei Instrucţiuni.
    Transpunerea hotarelor în teren
    135. În cazul în care planul cadastral a fost întocmit în baza proiectului de organizare a teritoriului, punctele de cotitură a hotarului terenului vor fi determinate prin lucrări de transpunere a proiectului în teren.
    136. Lucrările de transpunere în teren a proiectului de organizare a teritoriului întocmit în SC convenţional se efectuează numai în baza planului cadastral (fragmentului planului cadastral) readus în SC MR99 şi eliberat de oficiul cadastral teritorial cu inscripţia „Pentru transpunerea hotarelor în teren”.
    137. Transpunerea proiectului în teren include următoarele etape:
    a) lucrări pregătitoare;
    b) întocmirea desenului tehnic, după caz;
    c) determinarea punctelor de cotitură a hotarului terenului şi materializarea lor prin borne sau semne de hotar;
    d) întocmirea actului de transpunere a proiectului.
    138. La etapa lucrărilor pregătitoare se efectuează colectarea, sistematizarea şi examinarea următoarelor materiale:
    a) planul cadastral al teritoriului (cîmpului) respectiv, sistematizat în baza planului ortofoto;
    b) lista titularilor de drepturi asupra terenurilor din masivul respectiv;
    c) datele despre reţeaua  geodezică.
    139. La etapa lucrărilor pregătitoare, executantul lucrărilor cadastrale va efectua măsurări de control pentru a se asigura de corectitudinea întocmirii proiectului de organizare a teritoriului (amplasarea corectă a proiectului în cadrul masivului, asigurarea cu terenuri a tuturor proprietarilor amplasaţi în masivul respectiv etc.).
    140. În cazul în care proiectul de organizare a teritoriului sau o parte a acestuia nu se încadrează în cîmpul respectiv şi informaţia grafică nu poate fi sistematizată, lucrările de transpunere a proiectului se stopează şi se iniţiază procedura de corectare a erorilor comise la elaborarea proiectului de organizare a teritoriului, conform cerinţelor prezentei Instrucţiuni.
    141. În cazul în care măsurările de control confirmă corectitudinea întocmirii proiectului de organizare a teritoriului, executantul lucrărilor cadastrale va prezenta oficiului cadastral teritorial planul cadastral sistematizat definitiv (în formă electronică şi pe suport de hîrtie) pentru actualizarea planului cadastral.
    142. În baza materialelor prezentate, persoana responsabilă de recepţia lucrărilor va opera modificări în amplasarea corectă (sistematizarea definitivă, care ulterior nu va putea fi resistematizată) a planului cadastral al teritoriului, precum şi în atributele ce ţin de metoda obţinerii coordonatelor noi (obţinute în cadrul lucrărilor de transpunere a hotarelor în natură) şi va elibera executantului lucrărilor planul cadastral readus în sistemul naţional de coordonate cu inscripţia „Pentru transpunerea proiectului de organizare  în teren”. La o nouă solicitare de transpunere a lotului terenului pe cîmpul respectiv, OCT va elibera planul cadastral cu inscripţia „Pentru transpunerea proiectului de organizare  în teren”.
    143. Lucrările de transpunere în teren a proiectului de organizare a teritoriului elaborat în SC MR99 se efectuează în baza coordonatelor punctelor de hotar din planul cadastral.
    144.  Se va întocmi desenul tehnic, în care se reflectă următoarele elemente:
    a) punctele reţelei de trasare;
    b) punctele de cotitură;
    c) coordonatele punctelor de cotitură.
    145. Pe desenul tehnic se va indica distanţa dintre linia de hotar faţă de elementele naturale şi de proiect. Hotarele de-a lungul fîşiilor forestiere de protecţie se stabilesc la distanţa de 2,5 m de la ultimul rînd pentru nucărie, 0,5 m pentru arbuşti şi 1,5 m pentru restul plantaţiilor perene.
    146. Transpunerea proiectului se efectuează în prezenţa reprezentantului autorităţii publice locale şi titularului dreptului de proprietate asupra terenului hotarele căruia urmează a fi transpuse.
    147. Punctele de cotitură a hotarului terenului se marchează la cererea beneficiarului cu  borne de hotar.
    148. În urma transpunerii proiectului în teren, executantul va întocmi actul de transpunere în natură a proiectului cu descrierea lucrărilor executate şi anexarea planului cadastral al bunului imobil transpus în teren.
    149. Actul de transpunere a hotarelor în teren se va perfecta în două exemplare şi va fi semnat de persoana responsabilă a administraţiei publice locale, de titularul de drepturi şi executantul lucrărilor.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    anexa nr.11

    anexa nr.12