*HGC827/2010 Versiunea originala
ID intern unic:  345036
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 827
din  10.09.2010
privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune
Publicat : 14.09.2010 în Monitorul Oficial Nr. 166-168     art Nr : 907     Data intrarii in vigoare : 15.09.2010
    În vederea executării art.15 din Legea nr.8-XVI din 14 februarie 2008 cu privire la probaţiune (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.103-105, art. 389), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează, pe lîngă Departamentul Instituţiilor Penitenciare:
     Oficiul central de probaţiune, în baza Direcţiei de probaţiune a aparatului central al Departamentului de executare;
    birourile de probaţiune, în baza secţiilor sau serviciilor probaţiune din cadrul oficiilor de executare.
    2. Se transmite Departamentului Instituţiilor Penitenciare, cu fondul respectiv de salarizare, în conformitate cu legislaţia în vigoare:
    34 unităţi de personal de la aparatul central al Departamentului de executare;
    216 unităţi de personal de la oficiile de executare.
    3. Disponibilizarea salariaţilor, în cazul imposibilităţii transferului acestora, se va efectua de către Departamentul de executare în conformitate cu Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi legislaţia muncii în vigoare.
    4. Transmiterea activelor şi pasivelor, a mijloacelor fixe şi a altor bunuri materiale ale Departamentului de executare, utilizate în scopul exercitării activităţii de probaţiune, către Departamentul instituţiilor penitenciare se va efectua, în termen de o lună, în baza actelor de primire-predare, întocmite în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a întreprinderilor de stat, organizaţiilor, instituţiilor, a subdiviziunilor lor, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor fixe şi altor active, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.688 din 9 octombrie 1995.
    5. Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune (se anexează).
    6. La punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr. 1310 din 24 noiembrie 2008 „Cu privire la Departamentul instituţiilor penitenciare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 215-217, art.1338), cifra „3368,5” se substituie cu cifra “3618,5”.
    7. Prezenta Hotărîre intră în vigoare cu începere de la 15 septembrie 2010.

    PRIM-MINISTRU                                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul  justiţiei                                                       Alexandru Tănase

    Nr. 827. Chişinău, 10 septembrie 2010.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.827
din 10 septembrie 2010

REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune

CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcţiile, atribuţiile, drepturile, precum şi organizarea activităţii acestora.
    2. Organele de probaţiune sînt constituite din Oficiul central de probaţiune şi subdiviziunile teritoriale ale acestuia.
    3. Oficiul central de probaţiune are statut de persoană juridică, dispune de cont trezorerial şi ştampilă cu Stema de Stat.
    4. Oficiul central de probaţiune îşi îndeplineşte atribuţiile pe întreg teritoriul Republicii Moldova prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale, a căror activitate o organizează, coordonează şi controlează în conformitate cu Legea nr. 8-XVI din 14 februarie 2008 cu privire la probaţiune şi  prezentul Regulament.
    5. Structura Oficiului central de probaţiune şi a subdiviziunilor teritoriale se aprobă de ministrul justiţiei.
    6. Finanţarea activităţii organelor de probaţiune se efectuează din contul bugetului de stat, precum şi al mijloacelor speciale formate şi administrate, în conformitate cu legislaţia.
    7. Sediul Oficiului central de probaţiune se află în municipiul Chişinău.
CAPITOLUL II
MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE
 ŞI DREPTURILE OFICIULUI CENTRAL DE PROBAŢIUNE
    8. Oficiul central de probaţiune are misiunea de a asigura organizarea activităţii de probaţiune.
    9. Funcţiile de bază ale Oficiului central de probaţiune sînt:
    1) implementarea politicii statului în domeniul probaţiunii;
    2) asigurarea implementării legislaţiei în domeniul probaţiunii;
    3) coordonarea, în condiţiile legii, a activităţii de probaţiune;
    4) asigurarea organizării şi funcţionării subdiviziunilor teritoriale;
    5) conlucrarea cu instituţiile publice şi asociaţiile obşteşti în domeniul probaţiunii;
    6) identificarea necesităţilor de angajare şi formare a personalului angajat, contribuirea şi asigurarea îmbunătăţirii capacităţilor profesionale ale acestuia;
    7) asigurarea creării şi gestionării sistemelor informaţionale şi bazelor de date în domeniile de competenţă;
    8) gestionarea mijloacelor financiare şi materiale, alocate pentru organizarea activităţii de probaţiune.
    10. Oficiul central de probaţiune exercită următoarele atribuţii:
    1) implementează documentele de politici în domeniile probaţiunii;
    2) elaborează strategia şi metodologia de lucru în domeniul probaţiunii, planul de acţiuni în domeniu şi monitorizează implementarea acestora;
    3) promovează imaginea instituţiei probaţiunii prin elaborarea unor materiale informative, organizarea şi participarea la conferinţe şi seminare naţionale şi internaţionale, participări la emisiuni televizate şi radio;
    4) înaintează propuneri cu privire la măsurile necesare pentru sporirea nivelului de activitate a Oficiului;
    5) exercită supravegherea şi evaluarea activităţii subdiviziunilor teritoriale;
    6) asigură accesul personalului la cursuri şi seminare de instruire iniţială şi continuă, atît în cadrul unor programe naţionale cît şi internaţionale;
    7) elaborează standarde de performanţă, identifică şi diseminează modele de bune practici, în scopul uniformizării practicii în activitatea de probaţiune;
    8) coordonează activitatea de colectare, centralizare şi analiză a datelor statistice referitoare la activităţile de probaţiune;
    9) deţine baza de date a persoanelor aflate în conflict cu legea;
    10) asigură examinarea propunerilor, cererilor, petiţiilor parvenite, precum şi publicaţiilor, comunicatelor în mass-media referitor la problemele probaţiunii;
    11) asigură lucrările de evidenţă contabilă.
    11. Oficiul central de probaţiune este în drept:
    1) să solicite şi să primească de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
    2) să primească şi să utilizeze asistenţa tehnică şi financiară de la organizaţii internaţionale, donatori interni şi externi şi să o folosească în scopul realizării sarcinilor sale, în conformitate cu legislaţia;
    3) să organizeze seminare, conferinţe naţionale şi internaţionale în domeniul probaţiunii;
    4) să editeze, după caz, publicaţii informaţionale în domeniul probaţiunii, să creeze şi să menţină propria pagină web, cu afişarea informaţiei ce ţine de activitatea sa;
    5) să exercite alte drepturi în conformitate cu legislaţia.
CAPITOLUL III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII OFICIULUI
CENTRAL DE PROBAŢIUNE
    12. Oficiul central de probaţiune  este condus de şef. Numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a şefului se efectuează prin ordinul ministrului justiţiei.
    13. Şeful  Oficiului central de probaţiune:
    1) organizează, coordonează şi supraveghează activitatea Oficiului central de probaţiune şi este responsabil de îndeplinirea atribuţiilor acestuia;
    2) asigură executarea legilor şi a hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, ordinelor, dispoziţiilor şi indicaţiilor ministrului justiţiei în domeniile ce ţin de competenţa de activitate;
    3) emite, în limitele competenţei sale, ordine şi dispoziţii şi verifică executarea acestora;
    4) prezintă directorului general al Departamentului Instituţiilor Penitenciare rapoarte cu privire la activitatea organelor de probaţiune;
    5) reprezintă Oficiul central de probaţiune în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice, atît din ţară cît şi de peste hotare;
    6) asigură colaborarea cu organismele internaţionale, asociaţiile obşteşti din ţară şi din străinătate, precum şi cu mass-media;
    7)  soluţionează şi alte chestiuni ce ţin de activitatea de probaţiune.
CAPITOLUL IV
 SUBDIVIZIUNILE TERITORIALE  ALE
OFICIULUI CENTRAL DE PROBAŢIUNE

    14. Subdiviziunile teritoriale ale Oficiului central de probaţiune sînt birourile de probaţiune.
    15. Birourile de probaţiune asigură activitatea nemijlocită în domeniul probaţiunii, în conformitate cu legile, actele normative şi prezentul Regulament.
    16. Birourile de probaţiune se constituie în fiecare unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea.
    17. În exercitarea atribuţiilor sale birourile de probaţiune:
    1) asigură executarea pedepselor neprivative de libertate;
    2) ţin evidenţa persoanelor condamnate la pedepse neprivative de libertate;
    3) exercită controlul  persoanelor liberate de pedeapsă penală, respectării de către acestea a obligaţiunilor stabilite de instanţa de judecată şi de legislaţie;
    4) acordă asistenţă şi consiliere subiecţilor probaţiunii, la cererea acestora, încheie contracte de acordare a asistenţei corespunzătoare;
    5) coordonează activitatea de executare  a măsurilor educative;
    6) întocmesc referate de evaluare psihosocială a personalităţii bănuitului, învinuitului şi inculpatului, la solicitarea organelor interesate;
    7) colaborează cu organele de drept, precum şi cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale.
    18. Biroul de probaţiune este condus de şef care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de directorul general al Departamentului Instituţiilor Penitenciare, la propunerea şefului Oficiului central de probaţiune. Şeful biroului de probaţiune este concomitent şi consilier de probaţiune.
    19. Şeful biroului de probaţiune:
    1) exercită controlul asupra executării juste şi la timp a documentelor de către consilierii de probaţiune şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce-i revin;
    2) distribuie documentele consilierilor de probaţiune şi pune executarea acestora în sarcina mai multor consilieri de probaţiune;
    3) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat şi integritatea documentelor;
    4) participă nemijlocit la executarea documentelor, exercitînd în acest caz atribuţiile consilierului de probaţiune;
    5) efectuează controlul asupra executării corecte şi oportune a pedepselor penale neprivative de libertate, prezentării referatelor presentenţiale de evaluare psihosocială a personalităţii, îndeplinirii cerinţelor de evidenţă şi supraveghere a persoanelor liberate de pedeapsă penală, precum şi executării măsurilor de constrîngere cu caracter educativ, aplicate de instanţa de judecată;
    6) emite dispoziţii privind organizarea activităţii subdiviziunii aflate sub conducerea sa;
    7) asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi îndeplinirea indicaţiilor şi instrucţiunilor organelor ierarhic superioare;
    8) poartă răspundere pentru organizarea lucrului în cadrul biroului de probaţiune condus şi pentru rezultatele obţinute.