*HGM93/2013 Versiunea originala
ID intern unic:  347144
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 93
din  01.02.2013
pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea
taxei pe valoarea adăugată
Publicat : 08.02.2013 în Monitorul Oficial Nr. 27-30     art Nr : 140
    În scopul executării prevederilor art.101, art.1011, art.1012 şi art.1013 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (se anexează).
    2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 1 noiembrie 2010 „Pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.214-220, art.1136).

    PRIM-MINISTRU                                                  Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                  Veaceslav Negruţa

    Nr. 93. Chişinău, 1 februarie 2013
.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.93
din 1 februarie 2013
REGULAMENT
privind restituirea taxei pe valoarea adăugată
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (în continuare – Regulament) stabileşte modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal „Taxa pe valoarea adăugată”.
    2. Subiecţii impozabili cu TVA beneficiază de restituirea sumelor TVA în situaţiile prevăzute de:
    articolul 101 alineatul (3) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu lit.b) art.96 prima liniuţă din Codul fiscal;
    articolul 101 alineatul (5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu lit.a), b), f), g) şi h) art.104 din Codul fiscal şi art.4 alin.(13) din Legea nr.1417-III din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal;
    articolul 101 alineatul (6) din Codul fiscal – pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing;
    articolul 1011 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.299-XVI din 21 decembrie 2007 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative şi Legii nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate pînă la 31 decembrie 2011 inclusiv;
    articolul 1011 din Codul fiscal, în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate începînd cu 1 ianuarie 2012;
    articolul 1012 din Codul fiscal;
    articolul 8 alineatul (6) din Legea nr.8-XV din 17 februarie 2005 cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti”;
    articolul 5 alineatul (3) din Legea nr.178-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la Aeroportul Internaţional Liber „Mărculeşti”.
    3. Agenţii economici, care nu sînt înregistraţi ca plătitori ai TVA, sînt în drept să beneficieze de restituirea TVA doar în cazurile prevăzute la art.1013 din Codul fiscal.
    4. Restituirea TVA din buget se realizează prin decizia şefului (şefului adjunct) al inspectoratului fiscal de stat teritorial (în continuare – IFS teritorial) sau prin decizia şefului (şefului adjunct) al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (în continuare – IFPS).
    5. Prezentul Regulament se aplică asupra cazurilor de restituire a TVA, indiferent de perioada (ele) fiscală(e) pentru care se solicită restituirea TVA, ţinîndu-se cont de termenul de prescripţie stabilit de art.266 din Codul fiscal.
    6. În cazul în care subiectul impozabil nu solicită restituirea sumelor TVA, depăşirea sumelor trecute în cont faţă de sumele calculate pentru livrările impozabile efectuate se reflectă ca fiind destinate trecerii în cont pentru perioada ulterioară.
II. MODUL DE SOLICITARE A RESTITUIRII TVA
    7. Solicitarea restituirii TVA se efectuează prin depunerea la inspectoratele fiscale teritoriale de la locul de deservire a cererii de modelul stabilit în anexa nr.1 la prezentul Regulament. În cererea de restituire se indică, în mod obligatoriu, suma TVA solicitată spre restituire. Dacă nu este indicată suma solicitată spre restituire, cererea nu se examinează.
    8. Suma TVA solicitată spre restituire trebuie să corespundă cu suma reflectată în Declaraţia privind TVA, cu excepţia cazurilor de solicitare a restituirii TVA în baza art.1011 alin.(3) în redacţia legilor nr.299-XVI din 21 decembrie 2007 şi nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009 şi art.1013 din Codul fiscal.
    9. La solicitarea spre restituire a sumei TVA în temeiul art.1012 al Codului fiscal, concomitent cu cererea de modelul stabilit în anexa nr.1 la prezentul Regulament, se depune şi cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor. În cazul în care suma TVA confirmată de organul fiscal spre restituire nu corespunde cu cea solicitată, contribuabilul va depune o altă cerere privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor.
    10. Dacă după emiterea deciziei de restituire a TVA contribuabilul nu a depus cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor, curgerea termenului aprobat pentru efectuarea restituirii TVA se suspendă din data emiterii deciziei pînă la data depunerii cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor.
III. ACŢIUNILE ORGANELOR FISCALE LA SOLICITAREA
RESTITUIRII TVA DE CĂTRE SUBIECTUL IMPOZABIL

    11. Cererile privind restituirea TVA, primite de către organele fiscale de stat, cu excepţia solicitării restituirii TVA în temeiul art. 1011 alin.(3) în redacţia legilor nr.299-XVI din 21 decembrie 2007 şi nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009 şi art.1013 din Codul fiscal, sînt supuse examinării doar în cazurile în care subiectul impozabil a depus la organul fiscal declaraţiile TVA pentru perioadele fiscale corespunzătoare.
    12. Cu excepţia cazurilor de restituire a TVA solicitată în temeiul art.1011, 1012 şi 1013 din Codul fiscal, organul fiscal este obligat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii privind restituirea TVA, să adopte decizia privind metoda de realizare a restituirii, bazîndu-se pe cerinţele, stipulate la punctul 13 din prezentul Regulament.
    13. Cererea de restituire a TVA, cu excepţia cazurilor de restituire a TVA solicitată în temeiul art.1011, 1012 şi 1013 din Codul fiscal, este examinată şi pe marginea ei se adoptă decizia fără efectuarea controlului tematic, dacă simultan se respectă următoarele cerinţe:
    1) subiectul impozabil îşi desfăşoară activitatea cel puţin 2 ani;
    2) subiectul impozabil a beneficiat de restituirea TVA cel puţin de două ori şi de la data ultimei restituiri TVA a trecut cel mult 1 an calendaristic;
    3) în cadrul ultimului control tematic privind restituirea TVA suma impozitului spre restituire, confirmată de către organul fiscal, corespunde sumei declarate de către plătitor;
    4) în cadrul ultimului control fiscal sumele impozitelor, taxelor, contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi ale primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculate de organul fiscal, nu depăşeau 1% din valoarea totală a livrărilor efectuate în perioadele fiscale controlate.
    14. Sumele TVA restituite subiecţilor impozabili, în modul stabilit la punctul 13 din prezentul Regulament, sînt supuse de către organul fiscal controlului tematic cel puţin o dată pe an.
    15. În cazul în care subiectul impozabil care a depus cererea nu satisface cerinţele stabilite la punctul 13 din prezentul Regulament, organul fiscal de stat, în baza cererii recepţionate privind restituirea TVA, iniţiază controlul tematic.
    16. Restituirea TVA solicitate se efectuează:
    pentru cazurile stabilite de art.1011 şi 1013 din Codul fiscal – în baza controlului tematic sau controlului total documentar;
    pentru cazurile stabilite de art.1012 din Codul fiscal – în baza controlului cameral, cu efectuarea controlului fiscal tematic privind restituirea sumei TVA sau controlului fiscal total documentar a sumelor TVA restituite în baza controlului cameral după expirarea termenului de 1 an după emiterea primei decizii de restituire şi ulterior, în termen de pînă la 1 an de la ultimul control fiscal tematic privind restituirea sumei TVA sau controlului fiscal total documentar.
    17. Conform cererilor de restituire a TVA depuse de solicitanţii restituirii TVA care au subdiviziuni, organele fiscale sînt obligate:
    1) să solicite inspectoratelor fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subdiviziunile respective, verificarea documentelor prevăzute şi să transmită actele de control solicitantului;
    2) să examineze, în baza verificărilor, efectuate în cadrul unităţii centrale, şi a generalizării actelor de control, transmise de inspectoratele fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subdiviziunile, cererile de restituire a sumei  TVA, conform legislaţiei în vigoare.
    18. În cazul în care, în urma controlului, organele fiscale care au efectuat controlul propun aprobarea restituirii parţiale a TVA sau necesitatea respingerii cererii, în actul de control întocmit se specifică motivele întemeiate, cu adoptarea deciziei corespunzătoare.
    19. Cu excepţia cazurilor de restituire a TVA în baza articolului 1011 din Codul fiscal în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011, articolelor 1012 şi 1013 din Codul fiscal, restituirea sumei TVA se efectuează în termen de 45 de zile din data depunerii cererii de restituire. 37 de zile din acest termen sînt destinate pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de restituire, care include şi termenul, specificat la articolul 216 alin.(8) din Codul fiscal. Celelalte 8 zile sînt destinate pentru efectuarea restituirii efective.
    20. Restituirea TVA aferentă investiţiilor (cheltuielilor) capitale, solicitată în temeiul art.1011 din Codul fiscal în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011 şi art.1013 din Codul fiscal, se efectuează într-un termen care nu depăşeşte 3 perioade fiscale după perioada fiscală în care au fost efectuate investiţiile (cheltuielile) capitale. Cererea de restituire a TVA conform prezentului punct se depune pînă în ultima zi pînă la expirarea termenului stabilit la art.1011 din Codul fiscal în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011 şi art.1013 din Codul fiscal.
    În cazurile stabilite la prezentul punct, organul fiscal nu este în drept să accepte cererea în cazul depunerii acesteia de către contribuabil după expirarea a 3 perioade fiscale din data efectuării investiţiilor.
    21. Restituirea sumei TVA, solicitată în temeiul art.1012 din Codul fiscal, se efectuează în termen ce nu depăşeşte 30 de zile de la data depunerii cererii. 12 zile din acest termen sînt destinate pentru efectuarea controlului fiscal cameral şi adoptarea deciziei de restituire a sumei TVA. Celelalte 18 zile sînt destinate pentru efectuarea restituirii efective a sumei TVA.
    22. Decizia şefului (şefului adjunct) al IFS teritorial sau decizia şefului (şefului adjunct) al IFPS pe marginea cazului de restituire a TVA poate fi contestată de către solicitant, conform modului stabilit în Titlul V al Codului fiscal.
    23. În baza deciziei de restituire a TVA, contribuabilul depune la inspectoratul fiscal la care se deserveşte cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor acceptate spre restituire.
    24. Trezoreria de Stat, după primirea documentelor de plată cu privire la restituirea sumelor TVA de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat asigură executarea lor.
    25. Copiile documentelor ce confirmă dreptul la restituire, cusute într-un dosar special, numerotate şi vizate de funcţionarii fiscali care au efectuat controlul, se prezintă ca anexă la actul de control. După executare, documentele de restituire a sumelor TVA, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la IFS la care se deserveşte subiectul impozabil. Copia contractului, în baza căruia s-au efectuat livrări impozabile la cota zero, anexat la materialele privind restituirea TVA, este confirmat prin semnătura colaboratorului fiscal şi a conducătorului agentului economic, precum şi prin aplicarea ştampilei lîngă inscripţia “copia corespunde originalului”.
    În cazul ridicării documentelor în original de la solicitantul restituirii, funcţionarii fiscali ce efectuează ridicarea lor, urmează să întocmească procesul-verbal de ridicare a documentelor, respecîndu-se prevederile art.145 din Codul fiscal.
    26. În actul de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală se va înscrie separat suma TVA destinată trecerii în cont în perioada fiscală ulterioară, structurată după tipuri de achitări.
    27. La determinarea sumelor TVA spre restituire se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor, în modul stabilit de legislaţia în vigoare. În cazul existenţei dubiilor în partea ce ţine de autenticitatea raporturilor economice, financiare, la decizia şefului (şefului adjunct) al organului fiscal, se va efectua verificarea prin contrapunere la furnizorii de marfă şi servicii, conform principiului – pînă la producător sau importator.
    28. În cazul în care se solicită restituirea TVA pentru perioadele fiscale anterioare, se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor pentru perioadele fiscale începînd cu prima perioadă fiscală care nu a fost supusă controlului pînă în ultima perioadă fiscală pentru care s-a prezentat declaraţia privind TVA şi în care este reflectată suma solicitată spre restituire.
    29. În cazul în care se solicită restituirea suplimentară a sumelor TVA pentru perioadele fiscale pentru care anterior s-a solicitat spre restituire TVA, organul fiscal urmează să examineze cererea, cu iniţierea acţiunilor de verificare a sumei solicitate spre restituire.
    30. Subiectul impozabil are dreptul la restituirea sumei TVA, solicitată suplimentar pentru perioadele fiscale pentru care anterior s-a efectuat restituirea TVA, la îndeplinirea următoarelor condiţii:
    1) TVA aferent procurărilor, efectuate în perioadele indicate, este achitat furnizorilor prin intermediul conturilor bancare la momentul iniţierii controlului tematic pe marginea cererii suplimentare depuse;
    2) suma solicitată suplimentar spre restituire este în limita valorii minime a depăşirii TVA aferentă procurărilor faţă de TVA aferentă livrărilor, înregistrată în perioadele fiscale, începînd cu perioada fiscală pentru care se solicită suplimentar restituirea pînă la ultima perioada fiscală, pentru care este prezentată ultima declaraţie TVA;
    3) lipseşte obligaţia de achitare a TVA la buget, începînd cu perioada fiscală pentru care se solicită restituirea TVA suplimentar pînă la perioada fiscală în care se depune cererea de restituire a TVA.
IV. CERINŢELE PRIVIND CONFIRMAREA DOCUMENTARĂ
LA SOLICITAREA RESTITUIRII TVA DIN BUGET, CU EXCEPŢIA
 CAZURILOR PREVĂZUTE DE ARTICOLELE 1012 ŞI 1013 DIN
CODUL FISCAL
    31. În toate cazurile de solicitare a restituirii TVA prevăzute în prezentul capitol, cu excepţia cazurilor de solicitare a restituirii TVA în temeiul art.1011 alin.(3) al Codului fiscal în redacţia legilor nr.299-XVI din 21 decembrie 2007 şi nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009, subiecţii impozabili la care se efectuează controlul fiscal tematic privind restituirea TVA urmează să prezinte funcţionarilor fiscali declaraţiile privind TVA şi registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor.
    32. În scopul confirmării dreptului la restituirea TVA pe valorile materiale şi serviciile procurate subiecţii impozabili trebuie să dispună de:
    1) pentru livrări de mărfuri:
    a) contractul în baza căruia a fost efectuat exportul de mărfuri;
    b) factura comercială (invoice);
    c) declaraţia vamală de export a mărfurilor;
    d) documentul de transport internaţional al mărfurilor (copie), cu excepţia livrărilor efectuate prin intermediul poştei;
    e) confirmarea organelor vamale privind livrarea mărfurilor pentru export;
    f) la livrarea mărfurilor la export prin intermediul poştei, suplimentar se prezintă:
    documentul ce confirmă achitarea serviciilor şi/sau factura pentru serviciile poştale prestate;
    documentul indicat în borderoul documentelor anexate la declaraţia vamală de export, perfectat de către operatorul poştal pe faptul expedierii poştale.
    Ţinînd cont de Circulara Uniunii Poştale Universale nr.152 din 19 iulie 2010,  restituirea TVA pentru livrările expuse la lit.f) nu se efectuează în cazul produselor din tutun livrate la export prin intermediul poştei în Statele Unite ale Americii şi în alte ţări în care conform normelor internaţionale sînt interzise trimiterile poştale către acestea a  produselor menţionate;
    2) pentru livrări de servicii:
    a) confirmarea de la beneficiarul serviciilor exportate (în caz de necesitate, se prezintă traducerea perfectată de traducător autorizat conform legislaţiei);
    b) documentele de plată ce confirmă achitarea serviciului;
    c) în cazul exportului de servicii legate de livrarea bunurilor materiale – declaraţia vamală şi documentele ce atestă transportarea bunurilor materiale în cauză în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova;
    3) pentru serviciile de transport internaţional de pasageri efectuate cu:
    a) transportul auto, cu regularitate – foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, pentru transportările unice – foaia de parcurs, borderourile de control;
    b) transportul feroviar – fişa de evidenţă a biletelor;
    c) transportul avia – misiunea de zbor;
    d) transport naval – conosamentul;
    4) la prestarea serviciilor de transport şi expediţie internaţională de mărfuri efectuate cu:
    a) transportul auto – contractul sau comanda ori copiile lor privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, documentele de plată ce confirmă achitările pentru serviciile prestate, factura de transport internaţional auto (CMR), cu înscrierea sosirii mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa ştampilelor organului vamal al Republicii Moldova, cu excepţia cazurilor în care transportul se efectuează fără trecerea frontierei ţării;
    b) transportul feroviar – copia facturii de transport feroviar cu ştampilele organului vamal al Republicii Moldova, actele lucrărilor (serviciilor) executate pentru perioada de gestiune. Pentru serviciile de expediţie se prezintă actele de verificare efectuate cu Î.S. „Calea Ferată din Moldova” şi cu alţi expeditori care au participat la prestarea serviciilor respective, factura de transport internaţional pe cale ferată (forma 4A);
    c) transportul aerian – factura de expediţie avia (Air Waybill), cu nota de sosire a mărfurilor în ţara de destinaţie;
    d) transportul naval – conosamentul care, prin înscrierile şi ştampilele aplicate, atestă prestarea serviciului de transport internaţional;
    5) pentru serviciile operatorului aerodrom (aeroport), pentru serviciile de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional cu aeronave, de deservire la sol a aeronavelor, de securitate aeronautică şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional; pentru serviciile de comercializare a biletelor de transport internaţional auto, feroviar şi fluvial – documentele ce confirmă prestarea serviciilor enumerate şi valoarea acestora;
    6) pentru serviciile acordate prin intermediul mijloacelor electronice:
    a) confirmarea prin semnătură digitală şi confirmarea primirii plăţii pentru serviciile respective (dacă aceasta a avut loc) sau informaţia privind mijloacele băneşti încasate prin intermediul cardurilor sistemelor internaţionale de plăţi, prezentate de către bancă, în baza căreia va fi posibilă identificarea destinatarului străin;
    b) în lipsa semnăturii digitale – confirmarea privind recepţionarea serviciilor de către beneficiar cu semnătura olografă;
    7) pentru energia electrică, energia termică şi gaze la export:
    a) confirmarea destinatarului străin privind recepţionarea livrărilor;
    b) declaraţiile vamale, documentele ce atestă transportarea energiei electrice, termice şi a gazelor în adresa importatorului;
    c) confirmarea Serviciului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export efectuate de subiectul impozabil;
    8) pentru serviciile de transport internaţional prin conducte, reţele electrice:
    a) contractul în baza căruia a fost efectuat transportul;
    b) factura comercială (invoice);
    c) documentele de plată ce confirmă achitările pentru serviciile prestate;
    d) documentele ce atestă livrările efectuate;
    e) licenţa pentru activitatea pentru care se solicită restituirea;
    9) pentru livrările efectuate de către producătorii de pîine şi produse de panificaţie, precum şi de către întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate – documentele (facturile fiscale) care atestă livrările;
    10) pentru energia electrică, energia termică şi apa caldă destinate populaţiei – documentele care atestă livrările; în cazul livrării prin reţelele de distribuţie de la întreprinderile producătoare – actele de verificare între reţelele de distribuţie şi producători, în celelalte cazuri – alte documente justificative (facturi fiscale) ce confirmă livrările;
    11) pentru mărfurile, serviciile livrate în conformitate cu art.104 lit.f) din Codul fiscal, cu art.8 alin.(6) din Legea cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti” şi cu art.5 alin.(3) din Legea cu privire la Aeroportul Internaţional Liber „Mărculeşti”:
    a) copia declaraţiei vamale despre introducerea de către rezidentul zonei a mărfurilor în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;
    b) contractul de livrare;
    c) copia certificatului rezidentului zonei libere căruia îi este efectuată livrarea;
    d) pentru livrările impozabile la cota zero a TVA:
    - de mărfuri – factura fiscală cu aplicarea ştampilei organului vamal, în cazul în care este indicată zona economică liberă drept punct de destinaţie;
    - de servicii – factura fiscală eliberată pe faptul acordării serviciilor, al căror loc de livrare reprezintă zona economică liberă;
    12) pentru livrările efectuate în cadrul contractelor de leasing:
    a) documentele (facturile fiscale) care atestă livrările;
    b) facturile care atestă predarea bunului către locatar;
    c) facturile fiscale care atestă primirea ratelor de leasing;
    13) pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate realizării proiectelor Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (în continuare – FISM):
    a) contractele încheiate între FISM şi agenţii economici care execută lucrări din resursele FISM;
    b) contractele încheiate între unităţile administrativ-teritoriale, agenţiile de implementare şi agenţii economici privind executarea lucrărilor finanţate din resursele FISM;
    c) contractele încheiate între agenţii economici antreprenori care solicită restituirea TVA şi agenţii economici care au încheiate contracte cu FISM sau cu unităţile administrativ-teritoriale, agenţiile de implementare – în cazul solicitării restituirii TVA de către agenţii economici antreprenori pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate realizării proiectelor FISM;
    d) facturile fiscale eliberate pentru volumul de lucrări executate şi documentele în baza cărora ele sînt eliberate (actele de îndeplinire a lucrărilor etc.);
    14) pentru livrările de mărfuri în magazinele duty-free:
    a) contractele de livrare a mărfurilor în magazinul duty-free;
    b) facturile fiscale pentru livrările la cota zero a TVA, în care este indicat drept punct de destinaţie magazinul duty-free, avînd aplicată ştampila Serviciului Vamal;
    c) confirmarea Serviciului Vamal privind introducerea mărfurilor în magazinul duty-free;
    15) pentru efectuarea investiţiilor (cheltuielilor) capitale:
    a) la procurarea pe teritoriul Republicii Moldova a valorilor materiale, serviciilor, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi documentele de plată ce confirmă achitarea valorii procurărilor în cauză, inclusiv TVA;
    b) la procurarea valorilor materiale de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA la Serviciul Vamal;
    c) la beneficierea de servicii de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele ce atestă achitarea la Serviciul Fiscal de Stat a TVA aferentă procurării lor, precum şi documentele de plată ce atestă beneficierea de aceste servicii;
    16) la prestarea pe teritoriul ţării a serviciilor de prelucrare solicitantului plasării mărfurilor sub regim vamal de perfecţionare activă de către agenţii economici din industria uşoară:
    a) contractele de prestare a serviciilor, încheiate cu solicitantul plasării mărfurilor sub regim vamal de perfecţionare activă;
    b) factura fiscală pentru serviciile prestate;
    c) facturile care confirmă primirea materiei prime şi returnarea produselor prelucrate;
    d) actul de executare a lucrărilor, cu indicarea menţiunilor contractului în baza căruia acestea au fost executate;
    e) documentele agenţilor economici ce confirmă achitarea serviciilor prestate.
V. CERINŢELE PRIVIND CONFIRMAREA DOCUMENTARĂ LA
 SOLICITAREA RESTITUIRII TVA CONFORM  ARTICOLELOR
 1012 ŞI 1013 DIN CODUL FISCAL
    33. Subiecţii impozabili ce solicită restituirea TVA în baza articolului 1012 din Codul fiscal urmează să prezinte funcţionarilor fiscali următoarele documente:
    a) copia declaraţiei privind TVA, din care rezultă suma TVA ce urmează a fi plătită la buget pentru perioada fiscală respectivă;
    b) copiile registrelor de evidenţă a livrărilor şi a procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de vînzare-cumpărare;
    c) copiile documentelor de plată în care este indicată suma TVA plătită în buget şi perioada fiscală pentru care s-a efectuat plata (ordin de plată şi extras bancar sau document de plată trezorerial).
    34. Agenţii economici care efectuează investiţii (cheltuieli) capitale în autovehicule pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, şi nu sînt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA, urmează să prezinte funcţionarilor fiscali următoarele documente:
    a) la procurarea autovehiculelor de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – documentele de plată ce confirmă achitarea TVA la Serviciul Vamal;
    b) la procurarea autovehiculelor pe teritoriul Republicii Moldova, utilizate pentru efectuarea investiţiilor – facturile fiscale şi copiile documentelor de plată ce confirmă achitarea TVA la buget de către furnizorul lor;
    c) confirmarea organului fiscal la care se deserveşte furnizorul, eliberată la solicitarea cumpărătorului care solicită restituirea TVA (anexa nr.3 la prezentul Regulament), despre sumele TVA care au fost solicitate deja spre restituire de alţi cumpărători din suma TVA ce constituie obligaţia privind TVA faţă de buget a furnizorului achitată pentru perioada fiscală respectivă (anexa nr.4 la prezentul Regulament).
VI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU
LIVRĂRILE DE MĂRFURI ŞI SERVICII, IMPOZITATE LA
 COTA ZERO A TVA
    35. Pentru livrările  de mărfuri şi servicii, impozitate la cota zero a TVA, suma TVA spre restituire se determină în modul următor:
    1) suma TVA trecută în cont în fiecare perioadă fiscală se formează din sumele TVA indicate în facturile fiscale primite, precum şi sumele TVA achitate la importul mărfurilor (serviciilor);
    2) se determină suma TVA, trecută în cont care este achitată la momentul controlului nemijlocit prin intermediul conturilor bancare (atît pentru perioada fiscală curentă, cît şi pentru cea trecută în cont din perioadă fiscală precedentă). În suma TVA achitată prin intermediul conturilor bancare se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor creditorilor faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite;
    3) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, prin înmulţirea cotei standard a TVA în mărime de 20% cu valoarea acestei livrări. Pentru livrările impozitate la cota zero a TVA a mărfurilor nominalizate la lit.b) art.96 din Codul fiscal, efectuate începînd cu 22 octombrie 2010, se determină suma TVA aferentă acestor livrări prin înmulţirea valorii lor la cota stabilită la lit.b) art.96 din Codul fiscal.
    La determinarea valorii impozabile la serviciile de expediţie şi la serviciile de comercializare a biletelor la rutele internaţionale, cota standard a TVA în mărime de 20% se va înmulţi doar cu valoarea comisionului pentru serviciile de expediţie prestate şi serviciile de comercializare a biletelor;
    4) se acceptă spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală, separat, numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limitele sumei specificate la subpunctul 2) al prezentului punct, dar nu mai mare decît suma absolută, determinată în subpunctul 3), adică TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero (anexa nr.2 la prezentul Regulament).
    36. În conformitate cu prevederile lit.b) art.104 din Codul fiscal, livrarea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz), destinate populaţiei, cu impozitarea TVA la cota zero, se efectuează de către:
    1) întreprinderile producătoare de energie electrică, termică sau apă caldă care livrează reţelelor de distribuţie şi populaţiei;
    2) reţelele de distribuţie care livrează populaţiei.
    37. Pentru fiecare livrare de energie electrică, termică sau apa caldă (după caz), reţelele de distribuţie, o dată în lună, remit întreprinderilor producătoare informaţia de formă liberă (notă) privind cantitatea de energie electrică, termică sau apă caldă (după caz) ce urmează a fi impozitată cu TVA la cota standard şi la cota zero.
    38. Pierderile tehnologice, în limitele stabilite, se repartizează de către reţelele de distribuţie proporţional livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi celor impozabile la cota zero.
VII. DETERMINAREA SUMELOR TVA SPRE RESTITUIRE
 PENTRU LIVRĂRILE EFECTUATE DE CĂTRE PRODUCĂTORII
 DE PÎINE ŞI PRODUSE DE PANIFICAŢIE, PRECUM ŞI DE
CĂTRE ÎNTREPRINDERILE CE PRELUCREAZĂ LAPTE ŞI
PRODUC PRODUSE LACTATE
    39. Pentru livrările efectuate de către producătorii de pîine şi produse de panificaţie, precum şi de către întreprinderile ce prelucrează lapte şi produc produse lactate, determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
    1) se determină limita sumei TVA spre restituire prin înmulţirea cotei standard a TVA în mărime de 20% cu valoarea livrării ce se impune cu TVA la cota redusă de 8%;
    2) se acceptă spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţă între suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, dar nu mai mare decît suma specificată la subpunctul 1) al prezentului punct.
    40. În cazul în care, în aceeaşi perioadă fiscală, se solicită concomitent restituirea sumelor TVA în baza alin.(3) şi (5) art.101 din Codul fiscal, determinarea sumelor TVA se face în limitele sumelor TVA trecute în cont, achitate prin intermediul contului bancar.
VIII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE
ÎN CAZUL EFECTUĂRII LIVRĂRILOR ÎN CADRUL
CONTRACTELOR DE LEASING
    41. În cazul efectuării livrărilor în cadrul contractelor de leasing, determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
    1) se determină suma TVA prin înmulţirea cotei-standard a TVA în mărime de 20% cu suma valorii fără TVA şi fără comision a ratelor de leasing, încasate sau care urmează a fi încasate în perioada fiscală pentru care se solicită restituirea;
    2) se acceptă spre restituire, pentru fiecare perioadă fiscală separat, numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limitele sumei absolute determinate la subpunctul 1) al prezentului punct.
IX. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN
CAZUL INVESTIŢIILOR (CHELTUIELILOR) CAPITALE

    42. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:
    1) se determină suma TVA, achitată la momentul controlului prin intermediul contului bancar pentru mărfurile şi serviciile utilizate la efectuarea investiţiilor;
    2) se determină depăşirea sumei TVA achitate sau care urmează a fi achitată furnizorilor pentru valorile materiale, serviciile procurate faţă de suma TVA achitată sau care urmează a fi achitată de cumpărători pentru valorile materiale şi serviciile livrate;
    3) suma TVA, determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct, se compară cu suma TVA, determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct, şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii. Suma în cauză nu trebuie să fie mai mică de 100000 lei în cazul în care investiţiile sînt efectuate în afara municipiilor Chişinău şi Bălţi, dar nu şi în localităţile rurale.
    43. Suma restituirii TVA efectuată în temeiul art.1011 alin.(3) al Codului fiscal în redacţia Legilor nr.299-XVI din 21 decembrie 2007 şi nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009, în declaraţia TVA nu se indică.
    44. Pentru investiţiile (cheltuielile) capitale efectuate de către investitor din contul mijloacelor obţinute de la bugetul public naţional nu se admite spre restituire suma TVA aferentă lor.
X. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN
CAZUL LIVRĂRILOR PRODUCŢIEI DE FABRICAŢIE
PROPRIE
DIN FITOTEHNIE ŞI HORTICULTURĂ ÎN
FORMĂ NATURALĂ
ŞI PRODUCŢIE DE FABRICAŢIE
PROPRIE DIN ZOOTEHNIE ÎN
FORMĂ NATURALĂ,
MASĂ VIE ŞI SACRIFICATĂ, EFECTUATE
DE CĂTRE
AGENŢII ECONOMICI PRODUCĂTORI AGRICOLI
    45. În cazul livrărilor producţiei de fabricaţie proprie din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţie de fabricaţie proprie din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, efectuate de către agenţii economici producători agricoli, suma TVA spre restituire din buget se determină pentru fiecare perioadă fiscală în parte şi se face în felul următor:
    1) se determină valoarea totală (în lei) fără TVA a livrărilor de producţie agricolă de fabricaţie proprie, efectuate pe teritoriul ţării;
    2) se determină valoarea totală (în lei) fără TVA a livrărilor impozabile efectuate pe teritoriul ţării;
    3) se determină cota-parte a valorii livrărilor determinate conform subpunctului 1) în totalul valorii livrărilor determinate conform subpunctului 2);
   4) în cazul în care sînt efectuate pe teritoriul ţării livrări de lapte de producţie proprie, cota-parte a valorii producţiei agricole de fabricaţie proprie în totalul livrărilor pe teritoriul ţării se va determina prin următoarea formulă:
L x 0.4 + A
K = ------------------,
L x 0,4 + V
    în care:
    K – reprezintă ponderea valorii fără TVA a producţiei agricole de fabricaţie proprie pentru care se recuperează TVA în totalul valorii fără TVA a livrărilor efectuate pe teritoriul ţării;
    L – valoarea totală fără TVA a livrării laptelui de fabricaţie proprie efectuate pe teritoriul ţării;
    A – valoarea fără TVA a producţiei agricole de fabricaţie proprie pentru care se recuperează TVA, cu excepţia laptelui livrat pe teritoriul ţării;
    V – valoarea fără TVA a mărfurilor livrate pe teritoriul ţării, cu excepţia producţiei agricole de fabricaţie proprie pentru care se recuperează TVA.
  
  46. Mărimea sumei spre restituire se calculează prin înmulţirea indicelui determinat conform subpunctului 3) cu mărimea de 60% din suma TVA, calculată şi plătită la buget pentru perioada fiscală respectivă. În cazul livrărilor de lapte de producţie proprie impus cu TVA la cota de 8%, mărimea sumei recuperate se determină prin înmulţirea sumei TVA, achitată la buget pentru perioada fiscală respectivă cu indicele determinat la subpunctul 4) al punctului 45 din prezentul Regulament.
XI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL
INVESTIŢIILOR (CHELTUIELILOR) CAPITALE EFECTUATE ÎN
AUTOVEHICULE PENTRU TRANSPORTUL A MINIMUM 22 DE
 PERSOANE, CU EXCEPŢIA ŞOFERULUI
    47. În cazul investiţiilor (cheltuielilor) capitale efectuate în autovehicule pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează în modul următor:
    1) se determină suma TVA, aferentă autovehiculelor pentru transportul a minimum 22 de persoane, cu excepţia şoferului, care reprezintă obiectul investiţiilor (cheltuielilor) capitale, prin aplicarea cotei TVA aplicabilă la valoarea autovehiculelor;
    2) se determină suma TVA achitată la buget în cazul procurării autovehiculelor pe teritoriul republicii – de către furnizor, Serviciului Vamal – în cazul procurării autovehiculelor de la nerezidenţi sau de la persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, dar care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar;
    3) suma TVA, determinată în conformitate cu subpunctul 1) al prezentului punct, se compară cu suma TVA, determinată în conformitate cu subpunctul 2) al prezentului punct, şi se acceptă valoarea cea mai mică, care constituie suma restituirii.
XII. RESPONSABILITATEA ORGANULUI FISCAL PENTRU
 ÎNCĂLCAREA TERMENELOR DE RESTITUIRE A TVA
    48. Responsabilitatea pentru încălcarea termenelor de restituire a TVA, stabilite de Codul fiscal şi prezentul Regulament pentru procedurile administrate de Serviciul fiscal de stat, se pune pe seama şefilor, şefilor adjuncţi ai IFS teritoriale şi pe seama inspectorilor fiscali implicaţi în procedura de restituire a TVA.
    49. Pentru încălcarea termenului de restituire a TVA, faţă de persoanele cu funcţii de răspundere din organul cu atribuţii de administrare fiscală se aplică sancţiunea stabilită de art.311 din Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008, în mărime de pînă la 500 unităţi convenţionale.
    50. În conformitate cu art.402 din Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008, sînt în drept să examineze cazurile de încălcare a termenului de restituire a TVA şi să aplice sancţiunea prevăzută de art.311 al Codului contravenţional: ministrul şi viceminiştrii finanţelor, şefii inspectoratelor fiscale de stat de toate nivelurile şi adjuncţii lor.
    51. În cazul încălcării termenului de restituire a TVA stabilit de Codul fiscal, contribuabilul este în drept să pretindă la plata dobînzii în conformitate cu art.176 alin.(3) din Codul fiscal.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4