*HGM434/2012 Versiunea originala
ID intern unic:  347150
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 434
din  19.06.2012
cu privire la Poliţia de Frontieră
Publicat : 29.06.2012 în Monitorul Oficial Nr. 131-134     art Nr : 485
    MODIFICAT
   
HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240; în vigoare 15.06.13


    În conformitate cu prevederile art.5 alin.(2), art. 43, 46, 51 şi 60 din Legea nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 76-80, art.245), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Departamentului Poliţiei de Frontieră, conform anexei nr.1;
    Structura organizatorică a Departamentului Poliţiei de Frontieră, conform anexei nr.2.
    Lista subdiviziunilor din subordinea Departamentului Poliţiei de Frontieră, conform anexei nr.3.
    Regulamentul privind modul de calculare a vechimii în muncă în vederea determinării sporului pentru vechime în muncă a poliţiştilor de frontieră, conform anexei nr.4;
    Modul de stabilire şi plată a indemnizaţiei la eliberarea din serviciu a poliţiştilor de frontieră, conform anexei nr.5;
    Normele de asigurare cu echipament a poliţiştilor de frontieră, conform anexei nr.6.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al Poliţiei de Frontieră în număr de 3543 unităţi, inclusiv 335 unităţi personal de deservire tehnică.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al Poliţiei de Frontieră în număr de 3500 unităţi, inclusiv 240 unităţi personal de deservire tehnică.
    [Pct.2 modificat prin HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240; în vigoare 15.06.13]
    3. Schema de încadrare a Departamentului Poliţiei de Frontieră se stabileşte de ministrul afacerilor interne.
    4. Pînă la data intrării în vigoare a Legii nr. 283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră se învesteşte cu dreptul:
    ministrul afacerilor interne – de a aproba schemele de încadrare a Departamentului Poliţiei de Frontieră, care vor intra în vigoare la 1 iulie 2012;
    directorul general al Serviciului Grăniceri – de a aproba schemele de încadrare a subdiviziunilor din subordinea Departamentului Poliţiei de Frontieră, care vor intra în vigoare la 1 iulie 2012.
    5. Prezenta hotărîre intră în vigoare cu începere de la 1 iulie 2012, cu excepţia punctului 4, care intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                       Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                        Veaceslav Negruţa
    Ministrul afacerilor interne                                           Alexei Roibu

    Nr. 434. Chişinău, 19 iunie 2012.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.434
din 19 iunie 2012
REGULAMENTUL
Departamentului Poliţiei de Frontieră
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile, precum şi modul de organizare şi funcţionare a Departamentului Poliţiei de Frontieră (în continuare – Departamentul).
    2. Departamentul este autoritatea publică din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, care exercită conducerea, coordonarea şi controlul activităţii subdiviziunilor din subordine în domeniul realizării politicii statului privind managementul integrat al frontierei de stat, autorizării trecerii frontierei de stat a Republicii Moldova, combaterii criminalităţii transfrontaliere şi migraţiei ilegale.
    3. În activitatea sa Departamentul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră, Legea nr.215 din 4 noiembrie 2011 cu privire la frontiera de stat, de alte acte legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, ordinele ministrului afacerilor interne, de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului Regulament.
    4. Departamentul este persoană juridică de drept public, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, conturi trezoreriale şi antet de modelul stabilit.
    5. Sediul Departamentului se află în municipiul Chişinău.
    6. Subdiviziunile Departamentului, aprobate prin anexa nr.3 la prezenta hotărîre, constituie organe cu statut de persoane juridice de drept public.
    7. Subdiviziunile Departamentului, menţionate la punctul 6 al prezentului Regulament, sînt finanţate de la bugetul de stat prin intermediul acestuia, dispun de ştampile cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi de conturi trezoreriale.
II. Misiunea şi funcţiile de bază
    8. Misiunea Departamentului şi subdiviziunilor acestuia constă în asigurarea securităţii statului pe segmentul realizării şi menţinerii regimului frontierei de stat şi zonei de frontieră, implementarea managementului integrat al frontierei de stat bazat pe analiza riscurilor şi ameninţărilor susceptibile să compromită siguranţa frontierei de stat, precum şi în prevenirea şi combaterea, în limitele competenţei, a criminalităţii transfrontaliere şi migraţiei ilegale.
    9. Departamentul are următoarele funcţii de bază:
    1) participă la elaborarea şi monitorizarea, precum şi asigură implementarea politicii statului în domeniul managementului integrat al frontierei de stat;
    2) asigură conducerea nemijlocită şi controlul activităţii subdiviziunilor din subordine;
    3) asigură, în colaborare cu alte autorităţi ale administraţiei publice, securitatea frontierei de stat a Republicii Moldova şi inviolabilitatea teritoriului Republicii Moldova;
    4) asigură reprezentarea intereselor Republicii Moldova la frontiera de stat;
    5) asigură securitatea statului şi ordinea publică prin prevenirea, contracararea, constatarea şi investigarea, în limitele competenţei, a migraţiei ilegale, contrabandei, traficului de fiinţe umane, traficului de arme şi muniţii, substanţe şi deşeuri radioactive, substanţe narcotice, psihotrope şi a precursorilor, precum şi a trecerii frontierei de stat a persoanelor ce fac parte din organizaţiile sau grupările teroriste;
    6) asigură facilitarea traficului internaţional de mărfuri, circulaţia persoanelor, precum şi colaborarea transfrontalieră;
    7) asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor la frontiera de stat a Republicii Moldova.
III. Atribuţiile şi drepturile
    10. Departamentul, reieşind din misiunea şi funcţiile ce-i revin; exercită următoarele atribuţii:
    1) participă la elaborarea programelor de stat în domeniul managementului integrat al frontierei de stat şi a proiectelor de acte normative care urmează să reglementeze domeniul respectiv;
    2) asigură punerea în aplicare şi executarea prevederilor actelor normative, precum şi realizarea documentelor de politici în domeniile sale de competenţă;
    3) conduce, coordonează şi exercită controlul activităţii subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră, prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta hotărîre, în scopul realizării sarcinilor, atribuţiilor şi drepturilor ce le revin;
    4) efectuează analiza continuă a riscurilor susceptibile să compromită siguranţa frontierei de stat;
    5) determină, în limitele competenţei, regulile de asigurare a controlului la frontieră;
    6) asigură aplicarea uniformă a regulilor de intrare în zona de frontieră, de autorizare a trecerii frontierei de stat a Republicii Moldova de către persoane şi mijloace de transport, precum şi a constatării duratei legale de şedere în Republica Moldova a cetăţenilor străini;
    7) asigură aplicarea uniformă a regulilor de eliberare a vizelor în cazuri de excepţie, la punctele de trecere a frontierei de stat;
    8) coordonează activitatea autorităţilor competente de asigurare a regimului frontierei de stat;
    81) organizează şi asigură, în punctele de trecere a frontierei de stat, ordinea publică, securitatea în transport şi securitatea aeronautică, activităţi atribuite prin lege Ministerului Afacerilor Interne;
    [Pct.10 subpct.81) introdus prin HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240; în vigoare 15.06.13]
    9) determină limitele fîşiei de protecţie a frontierei de stat, asigură înregistrarea dreptului de proprietate a suprafeţelor respective ca bunuri din domeniul public al statului;
    10) determină, după coordonarea prealabilă cu administraţia publică locală, limitele zonei de frontieră;
    11) stabileşte şi întreprinde, în limitele competenţei, măsuri de prevenire, combatere şi investigare a infracţiunilor transfrontaliere;
    12) asigură constatarea şi examinarea contravenţiilor atribuite în competenţă, asigură uniformizarea şi evidenţa practicii contravenţionale, ţine evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate de către organele poliţiei de frontieră;
    13) asigură efectuarea constatărilor tehnico-ştiinţifice privind veridicitatea şi valabilitatea actelor de călătorie şi altor documente ce sînt prezentate pentru autorizarea trecerii frontierei de stat;
    14) coordonează, organizează şi efectuează activitatea specială de investigaţii pentru prevenirea atentatelor la securitatea frontierei şi inviolabilitatea teritoriului Republicii Moldova, prevenirea, contracararea şi documentarea infracţiunilor, conform competenţei stabilite pentru Poliţia de Frontieră;
    15) aplică interdicţii şi consemne, conform legislaţiei în vigoare, în privinţa persoanelor sau mijloacelor de transport, asigură evidenţa, inclusiv automatizată, a acestora, precum şi efectuează reţinerea persoanelor şi/sau mijloacelor de transport anunţate în căutare;
    16) ţine evidenţa persoanelor şi mijloacelor de transport care au traversat frontiera de stat, gestionează Sistemul Informaţional Integrat al Poliţiei de Frontieră şi cooperează, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, cu alte autorităţi publice în domeniul schimbului de informaţii;
    17) ţine evidenţa circulaţiei turistice;
    [Pct.10 subpct.17) exclus prin HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240; în vigoare 15.06.13]
    18) acordă, în condiţiile legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, informaţii cu privire la trecerea frontierei de stat de către persoane fizice şi mijloacele de transport;
    19) asigură, în comun cu autorităţile abilitate, organizarea şi respectarea condiţiilor sanitaro-igienice la trecerea frontierei de stat, stabilirea procedurilor de refuz de a autoriza trecerea frontierei pe motive medicale şi/sau epidemiologice;
    20) asigură efectuarea măsurilor ce se impun a fi întreprinse la frontiere în caz de pericol a răspîndirii de epidemii, asigură controlul sanitar al subdiviziunilor şi coordonează desfăşurarea activităţilor economice şi de altă natură în zona de frontieră şi pe teritoriul subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră;
    21) determină modul şi programul de activitate a subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră, stabileşte exercitarea serviciului în regim special (intensiv, pe alarmă sau redus);
    22) asigură implementarea şi realizarea programelor de management al resurselor umane, organizează instruirea (pregătirea) profesională iniţială şi continuă a personalului cu statut special al Poliţiei de Frontieră (poliţiştilor de frontieră), precum şi perfecţionarea şi recalificarea resurselor umane;
    23) asigură selectarea şi verificarea candidaţilor la angajarea în serviciu în cadrul Poliţiei de Frontieră, cu excepţiile stabilite de lege;
    24) asigură evaluarea psihologică şi medicală la selectarea personalului cu statut special al Poliţiei de Frontieră, evaluarea psihologică periodică, precum şi asistenţa psihologică;
    25) ţine evidenţa personalului Poliţiei de Frontieră, întocmeşte şi ţine dosarele personale a corpului de ofiţeri al Poliţiei de Frontieră şi a personalului care activează în cadrul Departamentului;
    26) asigură controlul asupra modului de exercitare a politicii de cadre de către subdiviziuni;
    27) asigură securitatea şi disciplina internă, precum şi punerea în executare a măsurilor de stimulare şi sancţiunilor disciplinare aplicate personalului;
    28) asigură integritatea morală a personalului, constatarea cazurilor de încălcare a interdicţiilor şi restricţiilor de aflare în serviciu, combaterea protecţionismului, corupţiei şi altor infracţiuni asimilate actelor de corupţie în cadrul Poliţiei de Frontieră;
    29) organizează activităţi de inspecţie a muncii pentru subdiviziunile Poliţiei de Frontieră;
    30) asigură respectarea regimului secret în cadrul subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră;
    31) asigură protecţia juridică şi socială a personalului cu statut special al Poliţiei de Frontieră şi a membrilor lor de familie în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    32) gestionează patrimoniul Poliţiei de Frontieră şi asigură dezvoltarea şi consolidarea bazei tehnico-materiale;
    33) asigură subdiviziunile Poliţiei de Frontieră cu resurse tehnico-materiale şi exercită controlul asupra exploatării corecte a acestora;
    34) asigură funcţionarea sistemului de monitorizare continuă cu mijloace tehnice de supraveghere şi control, a frontierei de stat, gestionează sistemul de transmisiuni şi este administratorul la nivel naţional al sistemului de telecomunicaţii radio în standard „TETRA”;
    35) determină necesitatea de investiţii, de personal (în limita numărului de personal aprobat), de dotare cu mijloace tehnice de supraveghere şi control, mijloace logistice (inclusiv transport şi tehnică specială), armament, muniţii etc., pentru asigurarea sistemului de control la frontiere, reacţie la ameninţările existente, prevenirea şi contracararea faptelor ilicite, precum şi documentarea şi/sau investigarea acestora;
    36) prognozează, planifică, controlează şi analizează activitatea economico-financiară a subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră;
    37) înaintează Ministerului Afacerilor Interne propuneri privind necesităţile de întreţinere şi dezvoltare a Poliţiei de Frontieră la elaborarea bugetului de stat;
    38) primeşte, examinează, generalizează şi prezintă Ministerului Afacerilor Interne şi altor autorităţi competente dările de seamă ale subdiviziunilor poliţiei de frontieră;
    39) acordă, în limitele competenţei, asistenţă organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţilor administraţiei publice locale, persoanelor fizice şi juridice;
    40) asigură informarea şi sensibilizarea populaţiei cu privire la respectarea regulilor la frontiera de stat şi în zona de frontieră;
    41) acordă ajutor autorităţilor abilitate în activităţile de ocrotire a resurselor naturale şi a mediului ambiant, de desfăşurare a activităţilor economice şi de altă natură la frontiera de stat;
    42) contribuie la dezvoltarea cooperării cu autorităţile de frontieră străine, participă în modul stabilit la încheierea tratatelor internaţionale, conduce activitatea reprezentanţilor de frontieră;
    43) exercită conducerea metodică a organizării lucrărilor de secretariat şi arhivă, precum şi asigură examinarea petiţiilor;
    44) poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia, pentru prejudiciul cauzat de personalul Poliţiei de Frontieră care acţiona în exerciţiul funcţiei;
    45) îndeplineşte alte atribuţii stabilite în competenţa Poliţiei de Frontieră de actele normative în vigoare.
    11. Departamentul în exercitarea atribuţiilor ce-i revin este în drept:
    1) să înainteze Ministerului Afacerilor Interne propuneri de modificare a legislaţiei şi a actelor normative subordonate legii ce vizează domeniile de activitate ale Poliţiei de Frontieră;
    2) să realizeze, în limitele competenţei, controlul şi să solicite respectarea legislaţiei cu privire la frontiera de stat de către persoane fizice şi juridice, în caz de necesitate, să întocmească şi să înainteze materialele necesare sau sesizări autorităţilor competente în vederea lichidării încălcărilor depistate;
    3) să solicite şi să primească de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţilor publice locale, persoane fizice şi juridice, informaţii şi/sau asistenţa necesară îndeplinirii atribuţiilor sale, în limitele competenţei;
    4) să beneficieze, în condiţiile legii, de acces la resursele informaţionale ale altor autorităţi publice şi/sau deţinători privaţi de baze de date cu caracter personal;
    5) să coordoneze, monitorizeze şi beneficieze de programe şi proiecte de asistenţă;
    6) să efectueze, în mod centralizat, o parte din cheltuielile prevăzute pentru întreţinerea subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră.
    12. Departamentul dispune de alte drepturi necesare exercitării atribuţiilor sale, în conformitate cu actele normative în vigoare.
IV. Organizarea activităţii
    13. Departamentul este condus de şef, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului afacerilor interne.
    14. Şeful Departamentului este asistat de doi şefi adjuncţi numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de ministrul afacerilor interne, la propunerea şefului Departamentului Poliţiei de Frontieră.
    15. Şefii adjuncţi ai Departamentului exercită conducerea sectorului de activitate atribuit în competenţă de şeful acestuia.
    16. În cazul lipsei şefului Departamentului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de unul din şefii adjuncţi ai Departamentului, desemnat prin ordinul ministrului afacerilor interne pentru exercitarea temporară a funcţiei.
    17. Activitatea Departamentului se exercită planificat, în baza planului elaborat în conformitate cu documentele de politici în domeniu şi în concordanţă cu atribuţiile stabilite de actele normative în vigoare. Planificarea activităţii Departamentului se aprobă anual de către ministrul afacerilor interne.
    18. Direcţiile de bază ale activităţii subdiviziunilor poliţiei de frontieră sînt determinate de către şeful Departamentului în conformitate cu funcţiile, atribuţiile şi drepturile prevăzute de prezentul Regulament şi actele normative în vigoare care reglementează activitatea Poliţiei de Frontieră.
    19. Subdiviziunile interioare ale Departamentului au competenţe şi îşi exercită activitatea în conformitate cu atribuţiile stabilite prin regulamentele interne aprobate de către şeful acestuia.
    20. Sarcinile curente sînt repartizate spre executare, de către şeful Departamentului sau şeful adjunct responsabil de domeniul respectiv, în funcţie de competenţele stabilite pentru subdiviziunile interioare respective.
    21. Şeful Departamentului, în limitele competenţei, reprezintă Departamentul în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice, societatea civilă, persoanele fizice şi juridice, organizaţiile internaţionale, precum şi autorităţile similare din alte ţări.
    22. În vederea exercitării funcţiilor şi atribuţiilor stabilite în sarcina Departamentului, prin prezentul Regulament şi alte acte legislative şi normative în vigoare, şeful acestuia emite ordine şi dispoziţii.
    23. Şeful Departamentului are următoarele atribuţii:
    1) asigură executarea legilor şi hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, ordinelor, dispoziţiilor şi indicaţiilor ministrului afacerilor interne în domeniile ce ţin de competenţa Departamentului;
    2) organizează, coordonează şi dirijează activitatea Departamentului şi a subdiviziunilor acestuia şi este responsabil de realizarea funcţiilor şi atribuţiilor prevăzute de prezentul Regulament şi actele normative în vigoare;
    3) stabileşte modul de interacţiune între subdiviziunile Poliţiei de Frontieră;
    4) aprobă regulamentele de activitate, structura, efectivul şi schemele de încadrare ale subdiviziunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta hotărîre;
    5) stabileşte competenţa şefilor adjuncţi ai Departamentului, aprobă obligaţiunile funcţionale ale acestora, stabileşte atribuţiile şefilor subdiviziunilor interioare ale acestuia şi ale subdiviziunilor subordonate, precum şi repartizează sarcinile în scopul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu;
    6) acordă, în conformitate cu legislaţia, personalului specializat împuterniciri de reprezentare a Departamentului, precum şi învesteşte cu exercitarea unor atribuţii proprii alte persoane cu funcţii de răspundere din cadrul Poliţiei de Frontieră;
    7) stabileşte programul de lucru şi modalitatea de exercitare a serviciului de către subdiviziunile Poliţiei de Frontieră;
    8) anulează ordine, dispoziţii şi alte acte emise în cadrul Poliţiei de Frontieră care contravin actelor normative în vigoare;
    9) soluţionează situaţiile atipice create la frontiera de stat, autorizează trecerea frontierei în situaţii excepţionale, inclusiv în cazurile de supraveghere transfrontalieră;
    10) instituie şi revocă, în conformitate cu actele normative în vigoare, restricţionarea regimului frontierei de stat, regimul special de trecere a frontierei de stat (intensiv, relaxat) pentru toate punctele de trecere a frontierei, precum şi dispune limitarea accesului în zona de frontieră, cu informarea imediată a ministrului afacerilor interne;
    11) dispune exercitarea serviciului în regim de alarmă, precum şi întărirea unor unităţi interioare cu personal şi tehnică specială;
    12) dispune desfăşurarea operaţiunilor de frontieră şi finalizarea căutării persoanelor urmărite;
    13) aprobă, în limitele competenţei, reglementări privind modul de asigurare a supravegherii, controlului la frontieră şi desfăşurării activităţilor speciale de investigaţii în vederea prevenirii, depistării şi contracarării migraţiei ilegale, contrabandei, traficului de fiinţe umane, traficului de arme şi muniţii, substanţe şi deşeuri radioactive, subtanţe narcotice, psihotrope şi a precursorilor, trecerea frontierei de stat a persoanelor ce fac parte din organizaţiile sau grupările teroriste, precum şi securităţii subdiviziunilor şi personalului Poliţiei de Frontieră;
    14) stabileşte modalitatea de introducere în sistemele informaţionale şi procedurilor de punere în executare a interdicţiilor, consemnelor nominale şi de reţinere a mijloacelor de transport anunţate în căutare;
    15) stabileşte regulile de introducere, prelucrare, păstrare, radiere şi accesare, inclusiv de către alte autorităţi publice, a datelor incluse în Sistemul Informaţional Integrat al Poliţiei de Frontieră;
    16) aprobă formulare standard de refuz de a autoriza trecerea frontierei de stat pentru persoanele faţă de care este dispusă măsura preventivă de nepărăsire a ţării şi neadmitere a străinilor în privinţa cărora există o hotărîre judecătorească definitivă de expulzare;
    17) dispune efectuarea anchetelor de serviciu, aprobă reglementările interne privind efectuarea anchetelor de serviciu în cadrul Poliţiei de Frontieră, stabileşte şi deleagă competenţele în domeniul respectiv;
    18) administrează, în calitate de ordonator principal de credite, mijloacele financiare şi bunurile aflate în gestiunea Poliţiei de Frontieră;
    19) stabileşte priorităţile de finanţare şi utilizare a mijloacelor financiare şi a resurselor tehnico-materiale, aprobă planurile de finanţare şi devizele de cheltuieli pentru subdiviziunile Poliţiei de Frontieră;
    20) încheie contractele de achiziţii publice pentru asigurarea activităţii Poliţiei de Frontieră;
    21) aprobă normele de dotare cu mijloace tehnice de supraveghere şi control, mijloace de transmisiuni, mijloace de transport şi tehnică specială, carburanţi şi lubrifianţi, armament, muniţii, mijloace speciale şi inventar pentru Departament şi subdiviziunile Poliţiei de Frontieră;
    22) aprobă documentaţia tehnică, inclusiv de proiectare, rapoarte de expertiză privind examinarea documentaţiei de proiectare şi deviz, devize centralizate şi devize privind reparaţiile capitale;
    23) aprobă, în conformitate cu cerinţele actelor normative în vigoare, după coordonarea cu Ministerul Afacerilor Interne, Regulamentul de salarizare al Poliţiei de Frontieră;
    24) angajează şi eliberează din funcţie, în limitele competenţei, personalul cu statut special al Poliţiei de Frontieră, aplică măsuri de stimulare şi sancţionare disciplinară conform legislaţiei în vigoare;
    25) conform competenţei, acordă grade speciale şi categorii de calificare, retrogradează şi restabileşte în grad special personalul cu statut special al Poliţiei de Frontieră;
    26) transferă în funcţie (în serviciu), deleagă, detaşează, suspendă din funcţie, în condiţiile legii, personalul cu statut special al Poliţiei de Frontieră;
    27) dispune, în caz de necesitate, trecerea în dispoziţie a personalului cu statut special al Poliţiei de Frontieră, în privinţa căruia este pornită urmărirea penală din momentul recunoaşterii în calitate de bănuit pînă la trimiterea cauzei în judecată, în cazul măsurilor dereorganizare a statelor de personal, atestării personalului şi pe perioada acceptării altei funcţii inferioare sau echivalente din altă ramură de activitate de către persoanele care au obţinut calificativul insuficient în cadrul atestării, pe perioada anchetei de serviciu pînă la punerea în executare a măsurilor disciplinare, precum şi în cazul detaşării persoanei pentru exercitarea serviciului în cadrul unui alt organ, autoritate publică, organizaţie sau misiune internaţională;
    28) în conformitate cu legislaţia în vigoare, acordă concedii, ajutoare materiale şi determină cuantumul indemnizaţiei corpului de ofiţeri din cadrul Departamentului şi şefilor subdiviziunilor subordonate;
    29) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici ai Departamentului, aplică măsuri de stimulare şi sancţionare disciplinară faţă de aceştia;
    30) angajează, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă ale salariaţilor civili şi personalului de deservire tehnică al Departamentului, aplică măsuri de stimulare şi sancţionare disciplinară faţă de aceştia;
    31) constată vechimea în serviciu pentru plata sporului la salariu şi stabilirea pensiei în conformitate cu prevederile anexei nr. 4 la prezenta hotărîre şi alte acte normative;
    32) prezintă ministrului afacerilor interne propuneri pentru conferirea distincţiilor de stat şi titlurilor onorifice personalului Poliţiei de Frontieră;
    33) aprobă concepţii, programe şi planuri privind instruirea profesională, lucrul educativ, evaluarea şi asistenţa psihologică a personalului, stabileşte modul de instruire şi evaluare a performanţelor profesionale;
    34) asigură respectarea legislaţiei muncii şi legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stabileşte persoanele responsabile de realizarea activităţilor de inspecţie a muncii în cadrul Poliţiei de Frontieră;
    35) de comun acord cu organele silvice de stat, stabileşte particularităţile folosinţelor silvice în zonele de frontieră;
    36) în conformitate cu legislaţia în vigoare, încheie tratate internaţionale în domeniile sale de competenţă cu instituţiile de frontieră ale altor state;
    37) exercită alte atribuţii ce rezultă din prevederile actelor normative în vigoare.
    24. În cadrul Departamentului activează consiliul consultativ, componenţa nominală şi regulamentul de activitate ale cărora se aprobă de către ministrul afacerilor interne.
    25. Consiliul examinează, în limitele competenţei, chestiuni privind organizarea activităţii Poliţiei de Frontieră, reorganizări, de planificare a activităţii acestuia, examinează proiecte de acte legislative, normative şi cu caracter individual, rapoarte, soluţionează alte probleme de importanţă majoră.
    26. Deciziile consiliului consultativ au caracter de recomandare şi devin executorii în cazul în care sînt confirmate prin ordinele şefului Departamentului, iar după caz de ministrul afacerilor interne.
    27. Pentru exercitarea unor sarcini de importanţă majoră, asigurarea unor activităţi ce ţin de examinarea şi adoptarea unor decizii colegiale în diverse domenii de activitate a Departamentului, precum şi în cazurile expres prevăzute în actele normative, prin ordinul şefului acestuia pot fi instituite comisii şi grupuri de lucru, permanente sau ad hoc, în cadrul cărora pot fi antrenaţi specialişti din diferite domenii. Activitatea comisiilor şi grupurilor de lucru se efectuează în conformitate cu regulamentul acestora, aprobat prin ordinul şefului Departamentului.
V. Dispoziţii speciale
    28. Finanţarea Poliţiei de Frontieră se face din bugetul de stat şi din alte surse conform legislaţiei.
    29. Patrimoniul Departamentului şi subdiviziunilor acestuia face parte din domeniul public şi din domeniul privat al statului şi este gestionat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi altor acte normative în vigoare.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.434
din 19 iunie 2012


Structura organizatorică a Departamentului Poliţiei de Frontieră
    Conducerea
    Direcţia generală supraveghere şi control a frontierei
    Direcţia generală dotări
    Direcţia generală resurse umane
    Direcţia inspectare generală, planificare şi implementare politici
    Direcţia urmărire penală
    Direcţia expertiză a documentelor
    Direcţia juridică, asistenţă regim de frontieră şi practică contravenţională
    Direcţia finanţe
    Direcţia relaţii internaţionale şi integrare europeană
    Direcţia securitate internă
    Direcţia sisteme de monitorizare şi transmisiuni
    Direcţia tehnologii informaţionale
    Direcţia secretariat
    Secţia programe şi proiecte de asistenţă
    Secţia relaţii cu publicul şi mass-media

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Departamentului Poliţiei de Frontieră
    Conducerea
    Direcţia generală control al frontierei
    Direcţia generală management operaţional
    Direcţia generală resurse umane
    Direcţia urmărire penală
    Direcţia investigaţii speciale
    Direcţia juridică şi practică contravenţională
    Direcţia analiza riscurilor
    Direcţia expertiză a documentelor
    Direcţia inspecţie efectiv
    Direcţia politici şi proiecte de asistenţă
    Direcţia cooperare internaţională
    Direcţia management logistic şi achiziţii
    Direcţia economie şi finanţe
    Secretariat (cu statut de direcţie)
    Secţia audit intern
    Secţia relaţii publice
    [Anexa nr.2 în redacţia HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240]

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr. 434
din 19 iunie 2012

LISTA
subdiviziunilor din subordinea Departamentului Poliţiei de Frontieră
    Centrul operaţiuni la frontiere
    Direcţia regională Edineţ
    Direcţia regională Otaci
    Direcţia regională Costeşti
    Direcţia regională Ungheni
    Direcţia regională Leova
    Direcţia regională Cahul
    Direcţia regională Vulcăneşti
    Direcţia regională Basarabeasca
    Direcţia regională Ştefan Vodă
    Centrul de aprovizionare tehnico-materială şi întreţinerea imobilelor
    Colegiul Naţional al Poliţiei de Frontieră


LISTA
subdiviziunilor din subordinea Departamentului
Poliţiei de Frontieră
    Direcţia regională Nord
    Direcţia regională Vest
    Direcţia regională Sud
    Direcţia regională Est
    Sectorul Poliţiei de Frontieră Aeroportul Internaţional Chişinău
    Centrul de aprovizionare tehnico-materială şi întreţinere a imobilelor
    Colegiul Naţional al Poliţiei de Frontieră
    [Anexa nr.3 în redacţia HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240]

Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului nr.434
din 19 iunie 2012

REGULAMENT
privind modul de calculare a vechimii  în muncă în vederea
determinării sporului pentru vechime în muncă

a poliţiştilor de frontieră
    1. Prezentul Regulament, elaborat în temeiul prevederilor alin. (2) art. 13 al Legii nr. 355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, art. 46 al Legii nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră şi art. 18 al Legii asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne nr. 1544-XII din 23 iunie 1993, reglementează perioadele de activitate care se includ în vechimea în muncă (serviciu) pentru personalul cu statut special al Poliţiei de Frontieră, procedurile de constatare a vechimii în muncă şi actele ce confirmă perioadele de activitate pentru a fi incluse în vechimea în muncă.
    2. Stabilirea vechimii în muncă conform prezentului Regulament se aplică pentru plata sporului pentru vechime în muncă, la calcularea salariului mediu, indemnizaţiilor, suplimentelor, premiilor, acordarea concediului anual şi alte cazuri în care actele normative fac trimitere la vechimea în muncă.
    3. La stabilirea vechimii în muncă se includ următoarele perioade:
    1) serviciul în Poliţia de Frontieră, Forţele Armate, organele afacerilor interne, organele securităţii statului şi ordinii publice, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Serviciul de Stat de Curieri Speciali şi alte formaţiuni militare (speciale) create în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova; perioada de activitate în Departamentul de Stat al Republicii Moldova pentru Problemele Militare;
    2) serviciul în forţele armate, în organele securităţii de stat şi în organele afacerilor interne ale fostei U.R.S.S., altor state, dacă militarii au fost transferaţi, în modul stabilit, în Forţele Armate ale Republicii Moldova;
    3) serviciul militar al cetăţenilor Republicii Moldova în forţele armate ale altor state, dacă ei au fost transferaţi în modul stabilit, în baza acordurilor cu acestea;
    4) serviciul militar sau special exercitate în condiţii avantajoase în organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice conform prevederilor actelor normative în vigoare la momentul desfăşurării activităţii respective;
    5) studiile în instituţii de învăţămînt militare sau de specialitate pentru activitatea în organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice, conform legislaţiei în vigoare;
    6) perioada de studii în instituţii de învăţămînt superior civil, dar nu mai mult de cinci ani, calculîndu-se 2 luni de studii pentru o lună de serviciu;
    7) vechimea în muncă în ramurile civile înrudite cu specialitatea funcţiei din cadrul Poliţiei de Frontieră, calculîndu-se un an de serviciu special pentru doi ani de vechime în muncă civilă, dar nu mai mult de 10 ani de serviciu. În cazuri excepţionale, stabilite prin act normativ departamental, şeful Departamentului Poliţiei de Frontieră este în drept să decidă asupra includerii în stagiul special vechimea în muncă civilă a persoanei încadrate în funcţia de poliţist de frontieră, calculîndu-se pentru un an de muncă civilă un an de serviciu;
    8) alte perioade de activitate prevăzute de legislaţie.
    4. Nu se includ în vechimea în muncă următoarele perioade:
    1) absenţa nemotivată de la serviciu mai mult de o zi;
    2) beneficierea de indemnizaţie, pentru incapacitate temporară de muncă, de alocaţie pentru integrare sau reintegrare profesională, în perioada desfăşurării activităţii de muncă;
   
[Pct.4 subpct.2) exclus prin HG190 din 13.03.13, MO56-59/15.03.13 art.240]
    3) beneficierea de indemnizaţie, de ajutor de şomaj şi de alocaţie pentru integrare sau reintegrare profesională în perioada şomajului;
    4) suspendării raporturilor de serviciu, în legătură cu înregistrare în calitate de candidat pentru funcţia electivă;
    5) suspendării contractului individual de muncă, conform legislaţiei în vigoare.
    5. Perioada îndeplinirii serviciului în funcţia de poliţist de frontieră se include în vechimea în muncă ce acordă dreptul la spor pentru vechime în muncă, indiferent de timpul care a trecut de la data eliberării din serviciu pînă la data angajării în cîmpul muncii, în vechimea în serviciul special, în vechimea în serviciul public, precum şi în vechimea în muncă pentru stabilirea pensiei, în conformitate cu Legea asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne nr. 1544-XII din 23 iunie 1993.
    6. Stabilirea vechimii în muncă se efectuează la angajarea poliţistului de frontieră în serviciu, cu recalcularea ulterioară a acesteia în condiţiile prezentului Regulament.
    7. Calcularea vechimii în muncă în Poliţia de Frontieră se efectuează în ani, luni şi zile. În caz de încadrare repetată în serviciu, în vechimea în muncă se includ toate perioadele stabilite anterior şi perioadele noi stabilite conform prevederilor generale, prin sumarea numărului de zile, luni şi ani.
    8. Exercitarea serviciului în condiţii avantajoase se stabileşte conform prevederilor pct. 8 al Hotărîrii Guvernului nr.78 din 21 februarie 1994 cu privire la modul de calculare a vechimii în muncă, stabilire şi plată a pensiilor şi indemnizaţiilor militarilor, persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne şi sistemului penitenciar, colaboratorilor Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.
    9. În cazul îndeplinirii muncii prin cumul, pentru calcularea vechimii în muncă se include una din aceste activităţi.
    10. În cazul muncii în ramuri civile cu o durată redusă a timpului de muncă, calculul vechimii în muncă se efectuează prin sumarea perioadelor de activitate pînă la stabilirea duratei normale a timpului de muncă.
    11. Determinarea vechimii în muncă se face în baza documentelor prezentate de poliţistul de frontieră. Perioadele ce urmează să fie incluse în vechimea în muncă pentru stabilirea sporului la salariul lunar se confirmă prin: dosarele personale, carnetele de muncă, eliberate în modul stabilit, adeverinţele semnate de conducătorii şi contabilii-sefi ai instituţiei, organizaţiei sau întreprinderii respective, adeverite prin ştampilă umedă (după caz, cu stema de stat), în care trebuie să se facă, în mod obligatoriu, referinţă la temeiul efectuării înscrierii (ordin, state de calculare şi de plată a salariilor etc.).
    12. Perioada aflării în deplasare sau detaşare a poliţistului de frontieră în subunităţile Poliţiei de Frontieră şi a Serviciului de Grăniceri, în care a fost prevăzută calcularea vechimii în condiţii avantajoase, se include în vechimea în muncă dacă aceasta a fost confirmată prin ordin.
    13. Perioada îndeplinirii serviciului special sau militar prin contract în subunităţile (raioanele) stabilite pentru organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice, în care a fost prevăzută calcularea vechimii în condiţii avantajoase, se include în vechimea în muncă, începînd din momentul indicat în actul normativ respectiv, iar în cazul în care momentul nu este indicat, de la data intrării în vigoare a acestuia.
    14. Militarilor Serviciului de Grăniceri, la momentul angajării în cadrul Poliţiei de Frontieră, li se păstrează vechimea în muncă stabilită pînă la intrarea în vigoare a prezentului Regulament. În cazul recalculului vechimii în serviciu conform prevederilor prezentului Regulament, mărimea sporului pentru vechime în muncă stabilit anterior nu poate fi redusă.
    15. Calculul vechimii în muncă se elaborează de comisiile de stabilire a vechimii în muncă ale subdiviziunilor Poliţiei de Frontieră. În componenţa acestora se includ reprezentanţi ai serviciului financiar, serviciului resurse umane şi serviciului juridic.
    16. Calculul vechimii în muncă se consemnează prin proces-verbal întocmit pentru fiecare poliţist de frontieră, se aprobă de comisiile respective, prin semnarea acestora de preşedintele şi membrii comisiei şi se anexează la dosarul personal al acestuia.
    17. În baza proceselor-verbale se emite ordinul şefului Departamentului Poliţiei de Frontieră cu privire la stabilirea vechimii în muncă.
    18. Comisia de stabilire a vechimii în muncă a Departamentului Poliţiei de Frontieră este în drept să solicite de la subdiviziunile Poliţiei de Frontieră prezentarea materialelor şi explicaţiilor, pe marginea calculării vechimii în muncă, precum şi să propună şefului Departamentului anularea ordinelor emise în baza proceselor-verbale în care se constată erorile de calcul sau încălcările prevederilor prezentei hotărîri şi actelor normative în vigoare.
    19. Poliţia de Frontieră are dreptul să solicite şi să primească de la alte autorităţi publice, precum şi de la persoane fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma lor juridică de organizare informaţia necesară în privinţa autenticităţii actelor ce confirmă perioadele ce urmează să fie incluse în vechimea în muncă.

Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului nr. 434
din 19 iunie 2012

Modul de stabilire şi plată a indemnizaţiei la eliberarea
din serviciu a poliţiştilor de frontieră
    1. Prezentele garanţii sînt stabilite în conformitate cu prevederile articolului 51 al Legii nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră.
    2. În cazul eliberării din serviciu, în temeiurile prevăzute de literele a) – g) alin. (1) art.39 din Legea nr.283 din 28 decembrie 2011 cu privire la Poliţia de Frontieră, poliţiştilor de frontieră li se acordă o indemnizaţie unică, al cărei cuantum variază în funcţie de vechimea calendaristică pentru stabilirea pensiei, după cum urmează:
    de la 5 la 10 ani – în mărime de 6 salarii lunare;
    de la 10 la 15 ani – în mărime de 8 salarii lunare;
    de la 15 la 20 de ani – în mărime de 10 salarii lunare;
    de la 20 la 25 de ani – în mărime de 14 salarii lunare;
    de la 25 la 30 de ani – în mărime de 16 salarii lunare;
    30 de ani şi mai mult – în mărime de 18 salarii lunare.
    3. În cazul eliberării repetate din serviciu, indemnizaţia unică se stabileşte în mărimea care exclude mărimea indemnizaţiei primite anterior.
    4. Plata indemnizaţiei de eliberare se efectuează în temeiul Ordinului şefului Departamentului Poliţiei de Frontieră privind calculul vechimii calendaristice pentru stabilirea pensiei şi a Ordinului de eliberare din serviciu emis în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
    5. Plata indemnizaţiilor şi compensaţiilor prevăzute de prezentele Reguli se efectuează de către subdiviziunea Poliţiei de Frontieră în care activează sau a activat poliţistul de frontieră.

    anexa nr.6