*HGO567/2011 Versiunea originala ID intern unic: 347891 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 567
din 26.07.2011 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de asigurare a unor categorii de cetăţeni cu mijloace ajutătoare tehnice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 05.08.2011 în Monitorul Oficial Nr. 128-130 art Nr : 642 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
În scopul executării prevederilor art. 20 din Legea nr. 821-XII din 24 decembrie 1991 privind protecţia socială a invalizilor, cu modificările ulterioare, art. 13 lit. e), art. 14 alin.(1) lit. i), art. 15 alin.(1) lit. i) şi art. 16 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 84-86, art. 392), cu modificările şi completările ulterioare, art.21 din Legea nr. 1225-XII din 8 decembrie 1992 privind reabilitarea victimelor represiunilor politice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 241-246, art. 746), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 123-XVIII din 18 iunie 2010 cu privire la serviciile sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 155-158, art. 541), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de asigurare a unor categorii de cetăţeni cu mijloace ajutătoare tehnice (se anexează). 2. Prevederile Regulamentului nominalizat se realizează în limita alocaţiilor financiare prevăzute anual în aceste scopuri în bugetul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. 3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT Contrasemnează: Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Valentina Buliga Ministrul finanţelor Veaceslav Negruţa Nr. 567. Chişinău, 26 iulie 2011. Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 567 din 26 iulie 2011 Regulament
1. Prezentul Regulament stabileşte modalitatea de asigurare cu mijloace ajutătoare tehnice a unor categorii de cetăţeni.cu privire la modul de asigurare a unor categorii de cetăţeni cu mijloace ajutătoare tehnice I. Dispoziţii generale 2. Asigurarea cu mijloace ajutătoare tehnice se efectuează de către Întreprinderea de Stat „Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie şi Reabilitare” (în continuare – Centru), în temeiul Nomenclatorului mijloacelor ajutătoare tehnice, conform anexei la prezentul Regulament. 3. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate semnifică următoarele: mijloace ajutătoare tehnice – orice produs, instrument, echipament sau sistem tehnic utilizat de către o persoană cu dizabilităţi, de uz special sau general, care previne, compensează, monitorizează, diminuează sau neutralizează deficienţa persoanelor cu dizabilităţi; persoană cu dizabilităţi locomotorii – persoană (adult sau copil) cu limitarea permanentă a funcţiei locomotorii, manifestată prin pierderea sau reducerea posibilităţii de mişcare; Comisia medico-tehnică – organ permanent al Centrului care monitorizează modul de asigurare cu mijloace ajutătoare tehnice; proteză (de bază, suplimentară) – aparat sau piesă medicală care înlocuieşte un organ sau un membru al corpului uman; încălţăminte ortopedică – încălţaminte destinată să trateze şi/sau să compenseze defectele structurale sau funcţionale ale picioarelor unei persoane; încălţăminte ortopedică complicată - încăltaminte ortopedica confecţionată individual, pe mulaje de ghips ale piciorului pacientului, în cazul deformaţiilor picioarelor, care necesită corecţie ortopedică cu subansamble dure şi speciale; încălţăminte ortopedică puţin complicată – încălţăminte ortopedică confecţionată individual, cu branţuri şi pronatori, a cărei formă interioară este unificată şi proiectată ţinînd cont de modificările anatomice ale membrelor inferioare, pentru scurtări ale membrelor inferioare pînă la 3 cm, de care beneficiază pacienţii cu inegalitate a membrelor inferioare, cu malformaţii congenitale sau dobîndite; încălţăminte specială – încălţăminte ortopedică confecţionată individual cu fermoar, elastic sau blană; încălţăminte pe proteze – încălţăminte confecţionată pentru pacienţii cu bonturi de amputaţie, care beneficiază de proteze; dispozitive de mers – cadru de mers, cîrje, bastoane, subcoate (cîrje cu sprijin de antibraţ) etc.; fişă de ambulatoriu – formular de evidenţă personală a pacientului în care se indică codul numeric personal (IDNP), precum şi celelalte date de identificare personală, datele de contact, cele referitoare la diagnostic, asistenţa medicală primită, precum şi asistenţa cu mijloace ajutătoare tehnice ale beneficiarului, care se păstrează în formă electronică şi pe suport de hîrtie pe o perioadă de 25 de ani în cadrul Centrului; fişă de comandă – formular care conţine codul numeric personal (IDNP), alte date personale de identificare, precum şi totalitatea indicaţiilor privitoare la procesul de confecţionare a mijlocului ajutător tehnic şi care se păstrează pe suport de hîrtie timp de 3 ani, iar în format electronic – timp de 10 ani în cadrul Centrului; felcer-protezist – specialist cu studii medii speciale medicale, angajat al Serviciului de protezare şi ortopedie de pe lîngă secţiile/direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei. II. Asigurarea cu mijloace ajutătoare tehnice
Reglementări generale4. Mijloacele ajutătoare tehnice, inclusiv încălţămintea ortopedică complicată, specială şi pe proteze, se prescriu şi se eliberează: 1) în mod gratuit – persoanelor cu dizabilităţi locomotorii (din rîndul invalizilor de gradele I, II şi III, indiferent de cauza invalidităţii; veteranilor muncii şi de război; pensionarilor pentru limită de vîrstă (cu excepţia încălţămintei speciale); copiilor invalizi pînă la vîrsta de 18 ani); 2) cu reducere a preţului de 50 la sută – persoanelor cu alte dizabilităţi de gradele I şi II; victimelor represiunilor politice; 3) cu achitare integrală – altor categorii de persoane care nu au fost specificate la subpunctele 1) şi 2) din prezentul punct. 4) încălţămintea ortopedică puţin complicată şi încălţămintea profilactică se prescrie şi se eliberează tuturor beneficiarilor contra plată, cu achitarea integrală a preţului acesteia; 5) articolele protetico-ortopedice, specificate la punctele 17 şi 18 din prezentul Regulament, se eliberează contra plată, cu achitarea integrală a preţului acestora, categoriilor de persoane specificate la subpunctele 2) şi 3) din prezentul punct. 5. Beneficiarii asiguraţi cu mijloace ajutătoare tehnice cu reducere de preţ sau cu achitare integrală depun la solicitarea comenzii un avans de 80 la sută din preţ, iar diferenţa de preţ (20 la sută) - la primirea articolului. 6. Mijloacele ajutătoare tehnice şi mijloacele ajutătoare de mers, oferite gratuit, în cazurile în care nu mai sînt utile posesorului, urmează a fi restituite secţiilor/direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei de la locul de trai al beneficiarului sau Centrului. Asigurarea cu sisteme protetice ale membrelor superioare şi inferioare 7. Protezele membrelor superioare şi inferioare se eliberează în set complet beneficiarilor specificaţi la punctul 4 subpunctul 1) din prezentul Regulament. 8. Persoanelor cu dizabilităţi care execută lucrări ce ţin de mersul pe jos îndelungat, aflarea în poziţie orto-statică şi ridicarea greutăţilor, odată cu proteza de bază a membrelor inferioare, li se permite să comande o proteză suplimentară sau de lucru pentru aceeaşi perioadă ca şi proteza de bază. 9. Confecţionarea protezelor suplimentare (de lucru, pentru sport etc.) se permite în baza deciziei Comisiei medico-tehnice a Centrului, certificatului de la medicul de familie şi de la locul de muncă al pacientului. 10. Beneficiarilor care au primit: 1) proteze pentru membrele inferioare, inclusiv suplimentare – li se eliberează, totodată, cîte două căptuşeli de lînă şi două de bumbac (sau din fire artificiale) pentru bont şi cheia necesară pentru proteză; 2) proteze pentru membrele superioare – li se eliberează două căptuşeli de bumbac (sau din fire artificiale) pentru bont şi o capsulă cosmetică (la protezele cu mînă artificială activă). 11. Pacienţilor care utilizează proteze ale membrelor superioare le pot fi confecţionate împreună cu proteza de bază şi o proteză suplimentară de lucru în baza deciziei Comisiei medico-tehnice a Centrului. 12. Pacienţilor care beneficiază de aparate ortopedice ale membrelor inferioare, în funcţie de necesităţi, la prescrierea medicului ortoped-protezist, de comun acord cu Comisia medico-tehnică, le pot fi confecţionate concomitent orteze pentru imobilizarea membrelor afectate. Asigurarea cu încălţăminte ortopedică 13. Încălţămintea ortopedică complicată, pe proteze şi specială se prescrie şi se eliberează pacienţilor la decizia medicului ortoped-protezist, conform indicaţiilor medicale, în cazul: 1) deformării picioarelor, care necesită corecţie ortopedică cu detalii dure şi speciale, precum şi utilizarea mulajului de gips sau de alte materiale; 2) următoarelor patologii: picior plat valg complicat, picior cav, picior equin, picior paralitic balant, haluce valg pronunţat (luxaţie, subluxaţie), diferite niveluri de amputaţie a piciorului propriu-zis, scurtarea membrului inferior mai mult de 3 cm, picior posttraumatic complicat, picior diabetic complicat (angiopatie diabetică a vaselor sangvine ale membrelor inferioare de gradul III cu ulcere trofice). 14. Încălţămintea pe proteze se prescrie pacienţilor care se folosesc de proteze ale membrelor inferioare. 15. Încălţămintea specială cu elastic sau fermoar se prescrie în cazurile amputării sau pierderii funcţiei unui sau ambelor membre superioare, artrozei deformante a articulaţiilor mari, maladiilor şi deformaţiilor coloanei vertebrale în regiunea lombară, cu limitarea pronunţată a funcţiei de flexie în ele, cecitate absolută (pierdere totală de vedere). 16. Încălţămintea ortopedică puţin complicată se prescrie în cazul scurtărilor membrelor inferioare pînă la 3 cm, al diferitelor deformaţii neconsiderabile ale picioarelor, piciorului plat (longitudinal şi transversal), halucelui valg necomplicat, ortezelor plantare, branţurilor aplicate, susţinătorilor plantari. Asigurarea cu mijloace ajutătoare de mers pentru tratament medical personal, cu orteze şi dispozitive 17. Mijloacele ajutătoare pentru hernii abdominale (brîuri, centuri, bandaje), ortezele, sistemele ortopedice pentru coloana vertebrală şi pentru membrele superioare şi inferioare se eliberează persoanelor specificate la punctul 4 subpunctul 1) din prezentul Regulament în mod gratuit. 18. Persoanelor specificate la punctul 4 subpunctul 1) din prezentul Regulament mijloacele ajutătoare de mers se eliberează la prescrierea medicului ortoped-protezist, şi anume: 1) cîrjele şi bastoanele în set complet - pacienţilor cu bonturi de amputaţie ale membrelor inferioare, pe un termen de doi ani; 2) cîrjele – pacienţilor cu maladii şi afecţiuni ale coloanei vertebrale, cu pareză a membrelor inferioare, contracturi în articulaţiile şoldului şi genunchiului, scurtarea membrului inferior mai mult de 10 cm, pe termen de un an; 3) bastoanele - pacienţilor care se folosesc de încălţăminte ortopedică complicată şi au maladii şi afecţiuni ale aparatului locomotor, pe un termen de un an. Asigurarea cu fotolii rulante fără motor 19. Fotoliile rulante fără motor şi diferite mijloace ajutătoare de mers manipulate cu ambele braţe sînt repartizate gratuit persoanelor cu dizabilităţi, veteranilor muncii şi de război, pensionarilor pentru limită de vîrstă şi copiilor invalizi cu vîrsta de pînă la 18 ani. 20. Pentru asigurarea cu fotoliu rulant fără motor, secţia/direcţia asistenţă socială şi protecţie a familiei expediază în adresa Centrului următoarele acte: 1) demersul secţiei/direcţiei; 2) cererea personală a solicitantului; 3) concluzia Consiliului medical consultativ al instituţiei medico-sanitare publice de la locul de trai al solicitantului, în care se indică diagnosticul şi recomandările medicale privind modelul fotoliului rulant. 21. Indicaţiile medicale pentru prescrierea fotoliilor rulante sînt următoarele: 1) amputaţia bilaterală a membrelor inferioare; 2) paralizia persistentă a membrelor inferioare, atît cu caracter atonic, cît şi spastic; 3) deformaţii evidenţiate şi persistente ale membrelor inferioare – contractura cîtorva articulaţii mari sau rigiditatea lor, care fac imposibilă deplasarea de sine stătătoare; 4) imposibilitatea deplasării cu ajutorul protezelor. 22. Secţiile/direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei şi Centrul vor ţine evidenţa nominală a beneficiarilor de fotolii rulante repartizate, conform datelor personale: numele, prenumele, codul numeric personal (IDNP), de asemenea, a termenelor de exploatare a fotoliilor respective. 23. Fotoliile rulante achiziţionate şi distribuite de Centru pot fi schimbate după expirarea următoarelor termene de exploatare: 1) fotoliu rulant acţionat cu pîrghii de ambele mîini (de drum, modelul 407) - 4 ani; 2) fotoliu rulant condus manual (de cameră, modelul 400) – 4 ani; 3) fotoliu rulant condus manual (de cameră, modelul 401) - 4 ani; 4) fotoliu rulant pentru copii, fotoliu cu gabarit redus – 1,5 ani; 5) fotoliile rulante primite din loturile de ajutoare umanitare şi fotoliile restituite de posesori secţiilor/direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei (foste în folosinţă), în funcţie de starea lor tehnică – 2 ani; 6) diferite dispozitive de mers – 2 ani. Protezarea peste hotarele Republicii Moldova 24. Persoanele care au dreptul la asigurare gratuită cu mijloace ajutătoare tehnice sau cu reducere din preţ, dar solicită procurarea acestora peste hotarele Republicii Moldova, au dreptul să beneficieze de contravaloarea bănească a acestora, în mărimea costului protezei analogice confecţionate în Republica Moldova, transferată de către Centru instituţiei contractante de peste hotarele ţării. III. Modul de perfectare a comenzilor pentru confecţionarea
25. Centrul asigură cu mijloace ajutătoare tehnice persoanele aflate în evidenţa sa.mijloacelor ajutătoare tehnice şi modalităţile de asigurarecu asemenea mijloace 26. Evidenţa electronică şi pe suport de hîrtie şi monitorizarea asigurării cu mijloace ajutătoare tehnice intră în competenţa Centrului şi a Serviciului de protezare şi ortopedie de pe lîngă secţiile/direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei (în continuare – Serviciu). 27. Recepţia comenzilor pentru confecţionarea mijloacelor ajutătoare tehnice (protezelor membrelor superioare şi inferioare, încălţămintei ortopedice, ortezelor, corsetelor, bandajelor) se efectuează la policlinica Centrului sau de către echipele medico-tehnice ale acestuia, care se deplasează la locul de trai al beneficiarului. 28. La întocmirea comenzilor pacienţii prezintă următoarele acte: 1) îndreptarea medicului specialist de profil; 2) originalul actului de identitate sau al adeverinţei de naştere, în cazul copiilor; 3) originalul legitimaţiei de pensionar, de veteran, de invalid; 4) extrasul din fişa de observaţie clinică (analizele clinice, radiografia, ECG), în cazul bolnavilor primari; 5) certificatul de la locul de lucru al pacientului, în cazul celor angajaţi în cîmpul muncii. 29. Data înregistrării pacientului la policlinica Centrului se consideră data luării în evidenţă (în formă electronică şi pe suport de hîrtie), iar numărul de înregistrare a mijlocului ajutător tehnic, care necesită a fi confecţionat în secţiile de producere, corespunde numărului de ordine din Registrul de evidenţă a primirii comenzilor respective în secţiile de producere. 30. Tipul mijlocului ajutător tehnic îl determină medicul ortoped-protezist. Corectările în fişa de comandă ce ţin de diagnostic, tipul articolului şi dimensiunile lui le poate determina doar medicul care a primit comanda sau medicul ortoped-protezist coordonator, cu acordul pacientului. Articolul prescris nu poate să difere esenţial de modelele şi tipurile aprobate de Comisia medico-tehnică. 31. Comanda mijloacelor ajutătoare tehnice poate fi recepţionată cu 1,5 – 2 luni înainte de termen, cu acordul administraţiei Centrului, iar termenul recepţiei unei noi comenzi începe din data comenzii precedente. IV. Termenele de confecţionare a mijloacelor ajutătoare tehnice
32. Mijloacele ajutătoare tehnice se confecţionează în următoarele termene:1) în decurs de 45 de zile lucrătoare – sistemele ortetice şi protetice pentru membrul superior şi inferior, aparatele de fixare, corsetele şi încălţămintea ortopedică; 2) în decurs de 30 de zile lucrătoare – sistemele ortetice şi protetice pentru membrul superior şi inferior, aparatele de fixare, corsetele şi încălţămintea ortopedică pentru invalizii de război şi pentru copii; 3) în decurs de 15 zile lucrătoare – mijloacele ajutătoare pentru tratament medical personal şi alte articole (ortezele plantare, supinătoarele, branţurile ortopedice, scurtările anexate etc.). 33. Termenele de confecţionare a mijloacelor ajutătoare tehnice pot fi prelungite: 1) pînă la procurarea detaliilor care lipsesc; 2) cu 10 zile în cazul necesităţii unui mulaj de ghips special sau la prelevarea repetată a unui alt mulaj de ghips; 3) cu 25 de zile lucrătoare în cazul solicitării cîtorva articole concomitent; 4) la decizia Comisiei medico-tehnice, în cazul mijloacelor ajutătoare tehnice atipice sau celor cu titlu experimental; 5) cu 7 zile, la recepţia comenzilor de către echipa medico-tehnică în deplasare. 34. Termenul de executare a comenzii se suspendă pe durata lipsei anumitor detalii, agregate, semifabricate şi materiale. 35. În cazul în care cantitatea comenzilor depăşeşte limita cantitativă de mijloace ajutătoare tehnice şi limita alocaţiilor financiare prevăzute în contractul de achiziţionare a bunurilor şi serviciilor, aprobat de fondator pe anul în curs, termenele de confecţionare a acestora se stabilesc conform numărului de ordine al comenzii pacientului, înregistrat în Registrul de evidenţă al Centrului. 36. Confecţionarea şi asigurarea cu mijloace ajutătoare tehnice a pacienţilor spitalizaţi în Secţia staţionar protezare primară şi atipică a Centrului se efectuează în perioada aflării în staţionar. 37. La primirea comenzii şi probarea mijloacelor ajutătoare tehnice, în actul eliberat pacienţilor se indică data probei şi data eliberării articolului finisat. 38. În cazul în care pacienţii, în decurs de o lună, nu se prezintă la probă sau nu-şi ridică articolul finisat, Centrul informează despre situaţia creată secţiile/direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei pentru a întreprinde măsurile de rigoare. 39. Pacienţilor care, pe parcursul următoarei luni după luna stabilită, nu se prezintă la Centru pentru a-şi ridica articolul finisat, fără a avea un motiv justificat, li se anulează comanda. 40. Pacienţii pot comanda un nou articol numai la expirarea termenului de înlocuire a celui anulat sau în cazul deteriorării integrale a acestuia, la decizia Comisiei medico-tehnice. 41. Ajustarea şi modificarea mijloacelor ajutătoare tehnice se efectuează în mod de urgenţă în limitele acţiunii termenului de garanţie. 42. În termenul executării comenzii nu se include perioada în decursul căreia pacientul nu se prezintă la probă. V. Termenele de exploatare, de restabilire şi
43. Încălţămintea ortopedică, protezele membrelor superioare şi inferioare, corsajele, ortezele şi bandajele se pot reînnoi după ieşirea din uz, dar nu mai înainte de următoarele termene stabilite pentru:de garanţie a mijloacelor ajutătoare tehnice 1) protezele modulare – 2 ani; 2) protezele de coapsă, gambă, ale membrelor superioare (cu excepţia protezei pentru mîna propriu zisă) şi aparatele ortopedice - 1,5 ani; 3) încălţămintea ortopedică, specială şi pe proteze, corsetele şi alte mijloace ajutătoare tehnice, precum şi protezele membrelor inferioare pentru persoanele cu dizabilităţi care au suportat amputaţie bilaterală – 1 an; 4) protezele mîinii propriu zise, protezele membrelor superioare pentru persoanele cu dizabilităţi care au suportat amputare bilaterală, articolele de bandaj – 0,5 ani; 5) protezele provizorii de antrenament – 0,5 ani. 44. Persoanele cărora le-a fost amputat un singur membru şi au primit două proteze funcţionale (cu excepţia celor suplimentare) pot să le schimbe după expirarea termenului de 3 ani. 45. La expirarea termenului de exploatare a mijloacelor ajutătoare tehnice, dar care sînt bune pentru exploatare, Centrul este în drept să nu-i confecţioneze pacientului un nou articol, dar să-i elibereze căptuşeli sau capsulă cosmetică în contul comenzii de proteză pentru termenul următor, conform prevederilor punctului 10 subpunctelor 1) şi 2) din prezentul Regulament. 46. Următorul termen de exploatare a mijloacelor ajutătoare tehnice se stabileşte la decizia Comisiei medico-tehnice, de la momentul expirării termenului stabilit anterior. 47. Termenele de reînnoire a mijloacelor ajutătoare tehnice se stabilesc din momentul eliberării articolului confecţionat pacientului. Comanda mijloacelor ajutătoare tehnice poate fi recepţionată cu 1,5 – 2 luni înainte de termen, ca excepţie (în cazuri obiective care atestă urgentarea eliberării comenzii), cu acordul administraţiei Centrului, iar termenul recepţiei unei noi comenzi începe din data comenzii precedente. 48. Reînnoirea încălţămintei ortopedice complicate pentru copii se efectuează în mod gratuit, înainte de termenul stabilit, la decizia Comisiei medico-tehnice, dar nu mai mult de două perechi pe an. 49. Reînnoirea mijloacelor ajutătoare tehnice înainte de termenul stabilit poate fi efectuată în cazul uzării precoce a articolului, schimbării configuraţiei şi dimensiunilor bontului sau caracterului maladiei, la decizia Comisiei medico-tehnice. 50. Invalizii şi veteranii de război au dreptul să comande şi să primească în mod gratuit o pereche de încălţăminte ortopedică complicată cu blană o dată la doi ani şi o pereche de încălţăminte pentru perioada de vară – într-un an. 51. Termenele de garanţie pentru mijloacele ajutătoare tehnice, inclusiv pentru încălţămintea ortopedică, se stabilesc din ziua eliberării şi constituie: 1) 1 lună – în cazul mijloacelor ajutătoare pentru tratament medical personal; 2) 50 zile – pentru încălţămintea ortopedică; 3) 7 luni – pentru sistemele ortetice şi protetice. VI. Reparaţia mijloacelor ajutătoare tehnice
52. În perioada de garanţie protezele membrelor superioare şi inferioare, aparatele de fixare, ortezele şi corsetele tuturor beneficiarilor se repară în mod gratuit în funcţie de necesităţi:1) reparaţiile de întreţinere (schimbarea tălpii protezei, reglarea şi ungerea detaliilor etc.) – în decursul unei zile lucrătoare; 2) reparaţiile mari sau capitale (schimbarea detaliilor de bază) – în decurs de 15 zile lucrătoare. 53. Încălţămintea ortopedică şi articolele de bandaje în cadrul Centrului nu se repară. 54. Protezele membrelor superioare şi inferioare confecţionate în alte instituţii de peste hotarele ţării, care nu corespund modelelor confecţionate în Republica Moldova, în cadrul Centrului nu se repară. 55. Persoanele cu dizabilităţi locomotorii şi alte categorii de persoane pot procura la Centru diferite detalii ale mijloacelor ajutătoare tehnice contra plată. 56. În perioada de garanţie deservirea profilactică a articolelor protetico-ortopedice se efectuează în mod gratuit. VII. Modul de livrare a mijloacelor ajutătoare tehnice
57. În cazul în care nu este posibilă eliberarea mijloacelor ajutătoare tehnice direct de la Centru, se efectuează livrarea lor prin ţinerea unui registru distinct cu indicarea datelor personale ale beneficiarului: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal (IDNP). Modalităţile aferente livrării sau eliberării pot fi:1) direct beneficiarului; 2) reprezentantului legal al acestuia; 3) felcerului-protezist din cadrul Serviciului; 4) prin intermediul oficiilor poştale. 58. Articolele protetico-ortopedice şi încălţămintea ortopedică care nu necesită ajustare, cu aprobarea medicului şi consimţămîntul pacientului, pot fi eliberate altei persoane, în temeiul procurii şi buletinului de identitate al pacientului, prin intermediul felcerilor-protezişti din teritoriu, în baza acordului de colaborare dintre Centru şi secţiile/direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei sau se expediază prin intermediul oficiilor poştale, fixîndu-se în fişa de ambulator numărul bonului de plată şi data expedierii articolului, precum şi confirmarea oficiului poştal de predare a acestora pacientului. VIII. Reglementări financiare
59. Modul de primire şi păstrare a mijloacelor băneşti acumulate din contul asigurării pacienţilor cu mijloace ajutătoare tehnice contra plată şi controlul asupra respectării disciplinei de casă se realizează în conformitate cu Normele pentru efectuarea operaţiunilor de casă în economia naţională a Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 764 din 25 noiembrie 1992 (Monitor, 1992, nr. 11, art.351).60. Contabilizarea mijloacelor băneşti acumulate din contul asigurării pacienţilor cu mijloace ajutătoare tehnice contra plată se efectuează în modul stabilit de Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare ale întreprinderilor, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.25 din 25 decembrie 1997. 61. Mijloacele băneşti acumulate din asigurarea cu mijloace ajutătoare tehnice contra plată vor fi utilizate pentru acoperirea costurilor directe legate de producţie, conform destinaţiei statutare şi legale a Centrului, precum şi pentru modernizarea şi dezvoltarea proceselor tehnologice noi şi existente, a mijloacelor de producere respective. 62. Centrul este obligat să prezinte, trimestrial, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei rapoarte despre încasarea şi utilizarea mijloacelor băneşti acumulate din asigurarea cu mijloace ajutătoare tehnice conform planului aprobat şi din prestarea serviciilor cu plată, în modul stabilit. 63. Rapoartele anuale privind activitatea financiară a Centrului vor fi publicate pe pagina oficială a Centrului. IX. Modalitatea de determinare a preţului la
64. Beneficiarii de mijloace ajutătoare tehnice (încălţăminte ortopedică, specială şi pe proteze, orteze, corsaje, bandaje) au dreptul să comande articolele nominalizate suplimentar sau înainte de termenul de schimb stabilit, contra plată, cu o reducere de 50 la sută din preţul mediu efectiv al articolului, calculat pe luna de gestiune precedentă lunii în care a fost confecţionat articolul.mijloacele ajutătoare tehnice confecţionate de Centru 65. Formarea preţurilor la mijloacelе ajutătoare tehnice confecţionate se efectuează în conformitate cu prevederile Metodologiei de formare a preţurilor la mijloacele ajutătoare tehnice, elaborată şi aprobată de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, luînd în considerare caracterul individual şi unic al producţiei fabricate de Centru. 66. Preţul mediu efectiv al articolului, procurat contra plată, se calculează pe ultima lună de gestiune, precedentă lunii de primire a comenzilor. 67. În cazul în care un oarecare mijloc ajutător tehnic nu a fost confecţionat în luna de gestiune precedentă lunii de primire a comenzii, preţul acestuia se stabileşte în baza preţului efectiv din ultima lună de confecţionare a acestuia. 68. Preţurile formate ale mijloacelor ajutătoare tehnice, procurate contra plată, intră în vigoare în prima zi a lunii următoare perioadei în care s-au înregistrat influenţele evolutive ale parametrilor de ajustare. X. Responsabilităţi
69. Responsabilitatea pentru calitatea mijloacelor ajutătoare tehnice şi pentru respectarea termenelor de asigurare a beneficiarilor cu atare mijloace este pusă pe seama persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul Centrului.70. Responsabilitatea pentru evidenţa beneficiarilor de mijloace ajutătore tehnice este pusă în sarcina persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul Centrului şi secţiilor/direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei. 71. Responsabilitatea pentru evidenţa şi distribuirea resurselor financiare alocate pentru producerea mijloacelor ajutătoare tehnice este pusă în sarcina persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul Centrului. 72. Responsabilitatea pentru veridicitatea certificatelor în baza cărora cetăţenii urmează a fi asiguraţi cu mijloace ajutătoare tehnice este pusă în sarcina persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul instituţiilor medico-sanitare publice care le-au eliberat. Anexă
la Regulamentul cu privire la modul de asigurare a unor categorii de cetăţeni cu mijloace ajutătoare tehnice Nomenclatorul mijloacelor ajutătoare tehnice (ISO 9999:2005)
|