*OMF100/2012 Versiunea originala
ID intern unic:  348444
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 100
din  29.08.2012
cu privire la aprobarea Regulamentului privind certificarea
auditorilor interni din sectorul public

Publicat : 28.09.2012 în Monitorul Oficial Nr. 205-207     art Nr : 1132     Data intrarii in vigoare : 29.08.2012
    Întru realizarea prevederilor art.29 litera g) din Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din 23.09.2010, cît şi pct.6 subpct.66) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1265 din 14.11.2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul privind certificarea auditorilor interni din sectorul public, conform anexei nr.1.
    2. Se aprobă componenţa nominală a Comisiei de certificare a auditorilor interni din sectorul public, conform anexei nr.2.
    3. Prezentul ordin intră în vigoare din data aprobării.

    MINISTRUL FINANŢELOR                                 Veaceslav NEGRUŢA

    Nr. 100. Chişinău, 29 august 2012.

Anexa nr.1
la  Ordinul ministrului finanţelor
nr. 100 din 29 august 2012
REGULAMENT
privind certificarea auditorilor interni din sectorul public
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind certificarea auditorilor interni din sectorul public (în continuare – Regulamentul) este elaborat în temeiul art.29 litera g) din Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din 23.09.2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.231 – 234 / 730 din 26.11.2010), cît şi pct.6 subpct.66) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1265 din 14.11.2008, cu modificările şi completările ulterioare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.208 – 209 / 1278 din 21.11.2008).
    2. Scopul prezentului Regulament constă în reglementarea procesului de examinare a pregătirii profesionale şi a experienţei practice a auditorilor interni / angajaţilor unităţilor de audit intern din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, instituţiilor publice, precum şi autorităţilor/instituţiilor autonome care gestionează mijloace ale bugetului public naţional.
II. OBIECTUL PREZENTULUI REGULAMENT
    3. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi atribuţiile Comisiei de certificare a auditorilor interni din sectorul public (în continuare – Comisie), modalitatea de admitere la examenul de calificare, desfăşurarea examenului de calificare, modul de evaluare a rezultatelor şi adoptarea deciziilor, eliberarea, menţinerea şi retragerea certificatului de calificare al auditorului din sectorul public, modul ţinerii Registrului auditorilor interni certificaţi din sectorul public.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII COMISIEI
    4. În scopul certificării auditorilor interni din sectorul public, Ministerul Finanţelor instituie o Comisie, care activează în baza prezentului Regulament. Membrii Comisiei sînt specialişti din cadrul Ministerului Finanţelor şi al altor instituţii publice, reprezentanţi ai mediului academic din domeniul economico-financiar.
    5. Componenţa nominală a Comisiei se numeşte prin ordin al ministrului finanţelor şi este formată din şapte membri. În caz de eliberare a membrilor Comisiei din funcţiile deţinute, atribuţiile lor în cadrul acesteia vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective.
    6. Funcţia de secretariat al Comisiei este asigurată de către Direcţia de armonizare a controlului financiar public intern din cadrul Ministerului Finanţelor.
    7. Şedinţa Comisiei se consideră deliberativă dacă la ea sînt prezenţi cel puţin 2/3 din membri.
    8. Membrii Comisiei exercită următoarele funcţii:
    a) examinează documentele prezentate de către pretendent pentru admiterea la examenul de calificare;
    b) aprobă lista pretendenţilor admişi la examenul de calificare;
    c) stabilesc data, ora, durata şi locul desfăşurării examenului de calificare;
    d) creează şi implementează un sistem de codificare a testelor;
    e) evaluează probele de examinare a pretendenţilor;
    f) semnează formularul de evaluare a probei teoretice, formularul de evaluare a probei practice şi procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare;
    g) examinează şi iau decizii asupra cererilor de contestare primite;
    9. Secretariatul Comisiei exercită următoarele funcţii:
    a) recepţionează de la pretendenţi şi înregistrează cererea de admitere la examenul de calificare şi documentele necesare prevăzute la punctul 11 al prezentului Regulament;
    b) întocmeşte lista pretendenţilor la examenul de calificare;
    c) întocmeşte procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare;
    d) asigură evidenţa şi păstrarea dosarelor personale ale pretendenţilor şi documentelor ce ţin de examinare;
    e) întocmeşte, ţine şi actualizează Registrul auditorilor interni certificaţi din sectorul public;
    f) îndeplineşte alte activităţi necesare pentru buna desfăşurare a procesului de certificare.
IV. ADMITEREA LA EXAMENUL DE CALIFICARE
    10. Ministerul Finanţelor anunţă pe pagina web iniţierea procesului de certificare a auditorilor interni din sectorul public, cît şi termenul limită de depunere a setului de documente.
    11. La examenul de calificare sînt în drept să aplice auditorii interni din sectorul public, prezentînd, în original şi în copie, Ministerului Finanţelor următoarele documente:
    a) cererea de admitere la examenul de calificare (conform anexei nr.1);
    b) carnetul de muncă ce confirmă angajarea şi vechimea în muncă de cel puţin 1 an în domeniul auditului intern în sectorul public;
    c) buletinul de identitate;
    d) scrisoare emisă de către conducătorul ierarhic superior, ce confirmă realizarea a cel puţin 2 misiuni de audit intern în conformitate cu Standardele Naţionale de Audit Intern.
    12. Lista pretendenţilor admişi la examen, data, ora şi locul desfăşurării examenului de calificare se plasează pe pagina web a Ministerului Finanţelor, cel puţin cu cinci zile lucrătoare înainte de desfăşurarea examenului de calificare.
V. DESFĂŞURAREA EXAMENULUI DE CALIFICARE
    13. Examenul de calificare constă dintr-o probă teoretică şi o probă practică.
    14. Proba teoretică se desfăşoară în baza unui test-grilă structurat pe următoarele module:
    I. Cadrul normativ în domeniul auditului intern
    - Legea privind controlul financiar public intern;
    - Standardele Naţionale de Audit Intern;
    - Normele metodologice pentru implementarea auditului intern în sectorul public;
    - Codul etic al auditorului intern.
    II. Managementul financiar şi controlul
    - Mediul de control;
    - Managementul performanţelor şi al riscurilor;
    - Activităţile de control;
    - Informarea şi comunicarea;
    - Monitorizarea şi evaluarea.
    III. Audit în domenii specializate
    - Audit financiar;
    - Audit al performanţei;
    - Audit al tehnologiilor informaţionale.
    15. Testul-grilă conţine întrebări cu un singur răspuns corect.
    16. În timpul probei teoretice se interzice pretendenţilor să se folosească de alte materiale decît cele repartizate de către Comisie.
    17. Proba practică se desfăşoară ulterior susţinerii probei teoretice, în baza unui interviu în cadrul căruia pretendentul prezintă desfăşurarea practică a unei misiuni de audit intern realizată în cadrul unei entităţi publice.
    18. În cadrul probei practice se evaluează conformitatea cu cadrul normativ a următoarelor domenii:
    - Planificarea;
    - Lucrul în teren;
    - Raportul de audit;
    - Urmărirea implementării recomandărilor.
    19. Întru demonstrarea abilităţilor practice, pretendentul este în drept să dispună şi să prezinte Comisiei, pe parcursul probei practice, un dosar curent aferent unei misiuni de audit intern realizate.
VI. EVALUAREA REZULTATELOR
ŞI ADOPTAREA DECIZIILOR
    20. Testul-grilă se verifică de către membrii Comisiei. Fiecare întrebare din test se apreciază cu 0 (greşit) sau 1 (corect) şi acest punctaj se înscrie în dreptul fiecărei întrebări din testul-grilă. Punctajul acumulat de către pretendent se indică de către Comisiе pe prima foaie a testului în scris, cît şi în Formularul de evaluare a probei teoretice (conform anexei nr.2).
    21. Pentru fiecare domeniu evaluat din proba practică Comisia atribuie maximum 10 puncte şi le înscrie în Formularul de evaluare a probei practice (conform anexei nr.3).
    22. Ulterior desfăşurării probei practice, Comisia înscrie în Procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare (conform anexei nr.4) punctajul acumulat de către fiecare pretendent.
    23. Procesul-verbal al rezultatelor examenului de calificare, cu anexarea Formularului de evaluare a probei teoretice, Formularului de evaluare a probei practice, precum şi a testelor în scris se păstrează într-un dosar separat în cadrul Ministerului Finanţelor.
    24. Pretendentului i se conferă:
    - certificat de calificare al auditorului din sectorul public (conform anexei nr.5) dacă acesta a răspuns corect la cel puţin 70% din întrebările testului-grilă şi a acumulat cel puţin 20 puncte la proba practică;
    - certificat de calificare al auditorului din sectorul public şi certificat de calificare în domeniul specializat al auditorului din sectorul public (conform anexei nr.6) dacă acesta a răspuns corect la cel puţin 90% din întrebările testului-grilă şi a acumulat cel puţin 35 puncte la proba practică.
    25. Pretendentul este în drept să conteste la Comisie decizia asupra rezultatului examenului, în termen de 3 zile lucrătoare de la anunţarea rezultatelor.
    26. În cazul dezacordului pretendentului cu rezultatul contestării depuse la Comisie, decizia asupra rezultatului examenului poate fi contestată în Consiliul controlului financiar public intern, în termen de 30 de zile de la data înştiinţării în scris. La solicitarea Consiliului controlului financiar public intern, secretarul va transmite informaţiile corespunzătoare în termen de 2 zile lucrătoare.
VII. ELIBERAREA, MENŢINEREA
ŞI SUSPENDAREA CERTIFICATULUI
    27. Certificatul de calificare al auditorului din sectorul public şi Certificatul de calificare în domeniul specializat al auditorului din sectorul public se eliberează de către Ministerul Finanţelor.
    28. Termenul de valabilitate al certificatului de calificare al auditorului din sectorul public şi certificatului de calificare în domeniul specializat al auditorului din sectorul public este nelimitat, cu condiţia menţinerii acestora prin dezvoltare profesională continuă.
    29. Întru menţinerea certificatului, auditorul intern este obligat să-şi asigure diverse forme de dezvoltare profesională continuă în domeniul auditului intern, cu o durată de cel puţin 40 ore anual, începînd cu anul următor după anul primirii certificatului.
    30. Confirmarea orelor de dezvoltare profesională continuă acumulate se face în mod individual de fiecare auditor intern prin prezentarea către Comisie a dovezilor de acumulare a orelor respective, nu mai tîrziu de 31 ianuarie a anului ce urmează după anul de gestiune.
    31. În cazul în care auditorul intern nu a satisfăcut cerinţele de menţinere a certificatului, Comisia consideră certificatul suspendat, cu excepţia auditorilor interni / angajaţilor unităţilor de audit intern care şi-au întrerupt raporturile de serviciu în circumstanţe ce nu depind de voinţa lor şi a angajatorului1.
    32. Decizia de suspendare a certificatului se aduce la cunoştinţa entităţii publice în care activează auditorul intern, de către Ministerul Finanţelor, în termen de 5 zile de la data emiterii.
    33. Auditorul intern căruia i s-a suspendat certificatul este în drept să susţină examenul de calificare sau să prezinte Comisiei dovezi de dezvoltare profesională continuă, cu o durată de cel puţin 40 ore anual, pentru revalidarea certificatului.
    34. În cazul schimbării numelui, prenumelui auditorului intern, pierderii, deteriorării certificatului, la cererea motivată a auditorului intern, Ministerul Finanţelor eliberează un duplicat al certificatului.
VIII. REGISTRUL AUDITORILOR INTERNI
CERTIFICAŢI DIN SECTORUL PUBLIC
    35. Pentru evidenţa certificatelor eliberate, Ministerul Finanţelor întocmeşte şi ţine Registrul auditorilor interni certificaţi din sectorul public (în continuare, Registru), conform anexei nr.7.
    36. Ministerul Finanţelor asigură actualizarea şi publicarea periodică pe pagina web a Registrului.
    37. Registrul cuprinde:
    a) numărul de ordine;
    b) numele şi prenumele auditorului intern;
    c) numărul şi data emiterii certificatului;
    d) date privind dezvoltarea profesională continuă;
    e) date privind suspendarea certificatului;
    f) denumirea entităţii publice în care activează auditorul intern.
    __________________________________
    1a) alegere sau numire într-o funcţie de demnitate publică pentru perioada respectivă;
    b) încadrare în cabinetul persoanei ce exercită funcţie de demnitate publică;
    c) concediu de maternitate;
    d) boală sau traumă;
    e) carantină;
    f) încorporare în serviciul militar ori în serviciul civil (de alternativă);
    g) forţă majoră, confirmată în modul stabilit, ce nu impune încetarea raporturilor de serviciu;
    h) stabilire pe termen determinat a gradului de invaliditate ca urmare a unui accident de muncă suferit în timpul exerciţiului funcţiei publice, care nu-i permite funcţionarului public exerciţiul acesteia;
    i) în alte circumstanţe prevăzute de lege.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

Anexa nr.2
la  Ordinul ministrului finanţelor
nr. 100 din 29 august 2012

COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei de certificare a auditorilor
interni din sectorul public
    Victor BARBĂNEAGRĂ    – viceministrul finanţelor, preşedintele Comisiei,
    Gheorghe TROCIN             – membru al Curţii de Conturi a Republicii Moldova,
    Ion SÎRBU                          – şef al Direcţiei de armonizare a sistemului de control
                                                   financiar public intern, Ministerul Finanţelor,
    Livia JANDÎC                     – şef al Direcţiei audit intern, Ministerul Finanţelor,
    Diana GROSU-AXENTI    – director al Inspecţiei Financiare pe lîngă Ministerul
                                                   Finanţelor,
    Svetlana DASCAL              – director al Direcţiei generale audit intern, Casa
                                                   Naţională de Asigurări Sociale,
    Angela CASIAN                 – doctor, conferenţiar universitar, Academia de
                                                   Studii Economice din Moldova.