*OIFPSC183/2012 Versiunea originala
ID intern unic:  348561
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 183
din  30.03.2012
cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind modul de prezentare
a dărilor de seamă fiscale în formă electronică
Publicat : 20.04.2012 în Monitorul Oficial Nr. 76-80     art Nr : 522     Data intrarii in vigoare : 20.04.2012
    În scopul eficientizării administrării fiscale şi în temeiul art. 133 alin. (1) lit.c) al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007),
ORDON:
    1. Se aprobă Instrucţiunea privind modul de prezentare a dărilor de seamă fiscale în formă electronică, conform anexei la prezentul ordin.
    2. Ordinul IFPS nr. 698 din 22.08.2011 „Cu privire la stabilirea formei şi modului de prezentare a dărilor de seamă fiscale prin metode automatizate de raportare electronică” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 147, art. 1173) se modifică şi se completează după cum urmează:
    a) După pct. 1 se introduce punctul 11 care va avea următorul cuprins:
     „11 Se stabileşte că, începînd cu 1 ianuarie 2013, subiecţii impozabili cu T.V.A., cu excepţia celor specificaţi în pct. 1, vor prezenta dările de seamă fiscale exclusiv în formă electronică, utilizînd în mod obligatoriu serviciul „Declaraţie electronică.”;
    b) Punctul 4 se exclude;
    c) Punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
     „În baza graficului de programare, Inspectoratele fiscale de stat teritoriale vizate vor înştiinţa contribuabilii menţionaţi în punctele 1 şi 11 la prezentul ordin, despre necesitatea prezentării la oficiile Î.S. „Fiscservinform”, în vederea semnării acordului de conectare şi ridicării semnăturii electronice de autentificare aferente utilizării serviciului „Declaraţie electronică”.”;
    d) Punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    „Contribuabilii care, începînd cu 1 ianuarie 2012 şi, respectiv, 1 ianuarie 2013, vor corespunde cerinţelor punctului 1 şi, respectiv, punctului 11 din prezentul ordin, se vor adresa în modul stabilit pentru a fi conectaţi la serviciul „Declaraţie electronică” din momentul înregistrării în calitate de subiecţi impozabili cu T.V.A.”;
    e) Punctele 7 şi 9 se abrogă;
    f) Punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
     „8. Întocmirea, semnarea, transmiterea şi recepţionarea dărilor de seamă fiscale în formă electronică se efectuează în conformitate cu Instrucţiunea privind modul de prezentare a dărilor de seamă fiscale în formă electronică.”;
    g) În punctul 10 sintagma „Inspectoratului fiscal de stat pe municipiul Chişinău, Inspectoratului fiscal de stat pe municipiul Bălţi, Direcţiei administrării fiscale Comrat din cadrul Inspectoratului fiscal de stat pe unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” se substituie cu sintagma „Inspectoratelor fiscale de stat teritoriale vizate”.
    3. Direcţia asistenţă juridică a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    4. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI FISCAL
    PPRINCIPAL DE STAT                                                   Nicolae PLATON

    Nr. 183. Chişinău, 30 martie 2012.


Anexă
la Ordinul IFPS
nr. 183 din 30 martie 2012

INSTRUCŢIUNE
privind modul de prezentare a dărilor de seamă
fiscale în formă electronică
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Instrucţiunea privind modul de prezentare a dărilor de seamă fiscale în formă electronică (în continuare – Instrucţiune) a fost elaborată în scopul organizării executării prevederilor art. 187 alin. (21) al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24.04.1997 (în redacţia Legii nr. 48 din 26.03.2011 „Pentru modificarea şi completarea unor acte legislative”, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 53, art. 114), în conformitate cu prevederile Legii nr. 264-XV din 15.07.2004 „Cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.710), şi stabileşte modul de întocmire, semnare, transmitere şi recepţionare a dărilor de seamă fiscale în formă electronică de către contribuabilii care prezintă dările de seamă fiscale utilizînd metode automatizate de raportare electronică prin intermediul serviciului „Declaraţie electronică”.
    2. În sensul prezentei Instrucţiuni, se definesc următoarele noţiuni:
    Dare de seamă fiscală în formă electronică – informaţie în formă electronică, creată, prelucrată şi perfectată de către entitatea raportoare în condiţiile prezentei Instrucţiuni şi ale altor acte normative ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, autentificată prin semnătură digitală sau semnătură electronică de autentificare, aplicată în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Nume de utilizator şi parolă – conturi alocate contribuabilului, pe baza cărora acesta din urmă obţine acces la serviciul „Declaraţie electronică”.
    Persoane responsabile – conducătorul şi contabilul-şef ai contribuabilului sau persoana căreia i s-a delegat dreptul de a transmite şi semna dările de seamă fiscale în baza procurii autentificate notarial, deţinător al semnăturii digitale sau al semnăturii electronice de autentificare şi responsabil de semnarea şi transmiterea dărilor de seamă fiscale în formă electronică.
    Profil (cont de utilizator) – compartiment al serviciului „Declaraţie electronică” care cuprinde date generale despre contribuabil şi dările de seamă fiscale în formă electronică necesare pentru completare şi transmitere la organul fiscal.
    Serviciul „Declaraţie electronică” – sistem informaţional automatizat prin intermediul căruia se transmit dările de seamă fiscale în formă electronică la organul fiscal.
    Entitate raportoare – contribuabilii care prezintă dările de seamă fiscale utilizînd metode automatizate de raportare electronică prin intermediul serviciului „Declaraţie electronică”.
    Operator - Întreprinderea de Stat „Fiscservinform”, desemnată în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat prin Hotărîrea Guvernului nr. 344 din 30.04.2009 „Privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 89-90, art. 402).
    XML – sistem extensibil de marcare utilizat pentru crearea paginilor web ce pot fi afişate într-un browser (sau navigator).
II. ÎNTOCMIREA, SEMNAREA, TRANSMITEREA
ŞI RECEPŢIONAREA DĂRILOR DE SEAMĂ
FISCALE ÎN FORMĂ ELECTRONICĂ
    3. Întocmirea, semnarea, transmiterea şi recepţionarea dărilor de seamă fiscale în formă electronică se efectuează prin intermediul serviciului „Declaraţie electronică”, la care entitatea raportoare se conectează prin intermediul Operatorului în baza acordului de conectare, utilizînd numele şi parola de utilizator.
    4. În scopul înregistrării persoanelor responsabile cu dreptul de a transmite dările de seamă fiscale în formă electronică, entitatea raportoare va întreprinde următoarele acţiuni:
    a) în cazul în care nu dispune de semnături digitale, va depune cererea pentru obţinerea semnăturilor electronice de autentificare, conform modelului prezentat în Anexa nr. 1 la prezenta Instrucţiune.
    b) va încheia acordul de conectare la serviciul „Declaraţie electronică” cu Operatorul;
    c) va înregistra persoanele responsabile sau persoanele cărora li s-a delegat dreptul de a transmite şi a semna dările de seamă fiscale în baza procurii autentificate notarial, ca utilizatori ai serviciului “Declaraţie electronică” pe portalul www.servicii.fisc.md.
    5. Întocmirea dărilor de seamă fiscale în formă electronică se efectuează utilizîndu-se formularele dărilor de seamă fiscale aprobate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi puse la dispoziţie automat în cadrul serviciului “Declaraţie electronică”.
    6. În cazul modificării formularelor dărilor de seamă fiscale, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat va prezenta Operatorului informaţia aferentă pentru actualizarea listei formularelor dărilor de seamă fiscale pe portalul www.servicii.fisc.md, cu cel puţin 10 zile înainte de intrarea în vigoare a acestora.
    7. Semnarea dărilor de seamă fiscale în formă electronică se realizează prin utilizarea semnăturii digitale emise în condiţiile legislaţiei în vigoare sau prin utilizarea semnăturii electronice de autentificare emise de Operator. Semnăturile electronice de autentificare emise de Operator pot fi utilizate de către entitatea raportoare numai în relaţia cu organul fiscal.
    8. Darea de seamă fiscală prezentată prin intermediul serviciului “Declaraţie electronică” se prezumă a fi semnată de către persoana împuternicită pentru semnarea dării de seamă fiscale, a cărei semnătură digitală sau electronică de autentificare a fost ataşată.
    9. Dările de seamă fiscale în formă electronică se vor transmite utilizînd serviciul „Declaraţie electronică” prin accesarea portalului www.servicii.fisc.md.
    10. Dările de seamă fiscale în modul stabilit de prezenta Instrucţiune se prezintă în termenul stabilit dării de seamă pentru fiecare tip de impozit sau taxă.
    11. Dările de seamă fiscale în formă electronică se completează şi se transmit de către persoanele responsabile ale entităţii raportoare, după cum urmează:
    a) persoanele responsabile vor completa darea de seamă fiscală în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi actelor normative ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat;
    b) persoanele responsabile vor parcurge toţi paşii prezentaţi în Instrucţiunea de utilizare a serviciului „Declaraţie electronică” publicată pe portalul www.servicii.fisc.md.
    12. Darea de seamă fiscală în formă electronică se consideră autentică dacă corespunde următoarelor cerinţe:
    a) este întocmită, prelucrată, păstrată şi transmisă cu ajutorul mijloacelor tehnice şi de program;
    b) conţine semnăturile digitale sau electronice de autentificare ale persoanelor responsabile, aplicate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    13. Entitatea raportoare este obligată să corecteze erorile ca urmare a introducerii greşite a datelor, precum  şi orice alte erori constatate, înainte de a transmite darea de seamă în modul stabilit.
    14. Dările de seamă fiscale în formă electronică prezentate sînt verificate în mod automat prin intermediul serviciului „Declaraţie electronică” dacă corespund cerinţelor stabilite de prevederile actelor normative ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat cu privire la modul de întocmire a dărilor de seamă fiscale.
    15. În cazul substituirii persoanei responsabile, entitatea raportoare va notifica în scris în timp util Operatorul, dar nu mai tîrziu de 3 zile de la data producerii evenimentului, totodată, după caz, va depune o cerere în modul prevăzut în Anexa nr. 1 la prezenta Instrucţiune.
    16. Data prezentării dării de seamă fiscale se consideră data cînd este înregistrată în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, dacă este întocmită în modul stabilit de legislaţia fiscală şi actele normative ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    17. Darea de seamă fiscală se consideră recepţionată de organul fiscal dacă entitatea raportoare primeşte notificarea de acceptare a dării de seamă fiscale prin recipisa electronică de confirmare a acceptării acesteia în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat.
III. PREZENTAREA DĂRILOR DE SEAMĂ
FISCALE CORECTATE ÎN FORMĂ ELECTRONICĂ
    18. Entitatea raportoare care descoperă că darea de seamă fiscală prezentată anterior conţine o greşeală sau o omisiune are dreptul să prezinte o dare de seamă fiscală corectată.
    Darea de seamă fiscală corectată poate fi prezentată şi în conformitate cu decizia organului fiscal.
    19. Entitatea raportoare prezintă darea de seamă fiscală corectată în formă electronică cu respectarea prevederilor art. 188 al Codului fiscal, ale actelor normative ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi ale capitolului II al prezentei Instrucţiuni.
    20. Organele fiscale vor determina listele dărilor de seamă fiscale corectate în formă electronică şi vor efectua anularea dărilor de seamă fiscale anterioare în modul stabilit.
IV. FORMA DE PREZENTARE ŞI COPIILE DĂRILOR
DE SEAMĂ FISCALE ÎN FORMĂ ELECTRONICĂ.
EVIDENŢA ŞI PĂSTRAREA ACESTORA
    21. Darea de seamă fiscală în formă electronică are formele de prezentare (redare) internă şi externă.
    22. Forma de prezentare internă a dării de seamă fiscale în formă electronică este înscrierea informaţiei în format XML, ce constituie conţinutul acesteia şi care conţine semnătura digitală sau electronică de autentificare.
    23. Forma de prezentare internă a dării de seamă fiscale în formă electronică reprezintă originalul dării de seamă fiscale în formă electronică.
    24. Forma de prezentare externă a dării de seamă fiscale în formă electronică este reproducerea dării de seamă fiscale în formă electronică pe ecranul computerului în forma aprobată de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    25. Toate exemplarele identice ale dării de seamă fiscale în formă electronică sînt considerate originale şi produc aceleaşi efecte juridice.
    26. Copie a dării de seamă fiscale în formă electronică se consideră reprezentarea (redarea) acesteia pe suport de hîrtie, într-o formă perceptibilă. Copia dării de seamă fiscale în formă electronică se autentifică în modul prevăzut de legislaţie pentru autentificarea copiilor documentelor pe suport de hîrtie şi va conţine menţiunea despre faptul că este copie a dării de seamă fiscale în formă electronică.
    27. Evidenţa şi păstrarea dărilor de seamă fiscale în formă electronică este asigurată de către Operator în conformitate cu legislaţia în vigoare.
V. ORDINEA DE SOLUŢIONARE A SITUAŢIILOR LITIGIOASE
    28. În conformitate cu prezenta Instrucţiune, se soluţionează situaţiile litigioase care apar în legătură cu:
    a) contestarea transmiterii şi recepţionării dării de seamă fiscale în formă electronică;
    b) contestarea integrităţii dării de seamă fiscale în formă electronică;
    c) contestarea identităţii persoanei care a semnat darea de seamă fiscală în formă electronică;
    d) contestarea împuternicirilor persoanei care a semnat darea de seamă fiscală în formă electronică;
    e) contestarea valabilităţii semnăturii digitale sau electronice de autentificare;
    f) contestarea sferei de aplicare a semnăturii digitale sau electronice de autentificare şi altor restricţii;
    g) alte cazuri de apariţie a situaţiilor litigioase în legătură cu prezentarea dărilor de seamă fiscală în formă electronică.
    29. Situaţiile litigioase se soluţionează în regim de lucru şi/sau de către Comisia de soluţionare a situaţiilor litigioase (în continuare – Comisia).
    30. Partea (Operatorul sau Contribuabilul) care depistează împrejurări ce indică prezenţa unei situaţii litigioase, are obligaţia să înştiinţeze imediat cealaltă parte despre aceasta.
    31. Ulterior, părţile implicate în litigiu (în continuare - părţi) au obligaţia să verifice prezenţa acestor împrejurări şi să întreprindă măsuri pentru soluţionarea situaţiei litigioase, înştiinţîndu-se reciproc despre rezultatele verificării şi acţiunile întreprinse.
    32. În cazul în care situaţia litigioasă nu a fost soluţionată în regim de lucru, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în baza deciziei, în termen de 5 zile, va institui Comisia.
    33. În componenţa Comisiei se includ:
    a) reprezentanţi ai Inspectoratului Fiscal Principal de Stat;
    b) reprezentanţi ai Operatorului;
    c) reprezentanţi ai Contribuabilului;
    d) alte persoane în caz de necesitate.
    34. Persoanele care se includ în componenţa Comisiei trebuie să posede cunoştinţele necesare şi experienţă de lucru în domeniul aplicării semnăturii digitale sau electronice de autentificare şi întocmirii de documente electronice, să dispună de dreptul de acces la materialele documentare şi la mijloacele tehnice şi de program necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei.
    35. În sarcinile Comisiei intră examinarea, la nivel tehnico-organizaţional, a împrejurărilor ce indică prezenţa situaţiei litigioase, stabilirea cauzelor şi urmărilor acestei situaţii, determinarea măsurilor necesare pentru soluţionarea ei.
    36. În cazul în care situaţia litigioasă este considerată de către părţi ca fiind soluţionată, în termen de cel mult 5 (cinci) zile lucrătoare după încheierea lucrărilor Comisiei, se întocmeşte un act privind soluţionarea situaţiei litigioase, care este semnat de membrii Comisiei şi aprobat de către şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    37. În cazul imposibilităţii de a soluţiona situaţia litigioasă în regim de lucru sau după încheierea lucrărilor Comisiei, părţile se pot adresa în instanţa de judecată.
VI. RĂSPUNDEREA
    38. Entitatea raportoare este responsabilă de corectitudinea, veridicitatea şi autenticitatea dării de seamă fiscale în formă electronică.
    39. Pentru nerespectarea prevederilor prezentei Instrucţiuni, persoanele responsabile ale entităţii raportoare poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    40. Operatorul este responsabil de asigurarea securităţii datelor conţinute în dările de seamă fiscale prezentate de entităţile raportoare şi de corespunderea acestora cu cele stocate în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat.

    anexa nr.1