*HANREC411/2011 Versiunea originala
ID intern unic:  348962
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ
HOTĂRÎRE Nr. 411
din  27.04.2011
privind aprobarea Metodologiei determinării, aprobării şi aplicării
tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice
Publicat : 03.06.2011 în Monitorul Oficial Nr. 91-94     art Nr : 578
    Înregistrat:
Ministrul justiţiei al
Republicii Moldova
nr. 829  din  30. 05. 2011
_______  Oleg EFRIM

    Întru asigurarea stabilităţii, fiabilităţii, securităţii şi a eficienţei funcţionării reţelelor electrice de transport şi a livrărilor de energie electrică către consumatori la tarife, determinate reieşind din consumurile şi cheltuielile reale, strict necesare pentru desfăşurarea normală a activităţii operatorului reţelei de transport şi de sistem şi în temeiul art. 8, art. 9 şi art. 51 din Legea nr. 124–XVIII din 23 decembrie 2009 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial, 2010, nr. 23-24, art. 33), Consiliul de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică HOTĂRĂŞTE:
    1.  Se aprobă Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice (se anexează).
    2.  Se abrogă Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciile de transport şi dispecerat a energiei electrice, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr. 114 din 26 decembrie 2003 (Monitorul Oficial, 2004, nr. 30-34, art.72).

    CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE
    AL AGENŢIEI NAŢIONALE PENTRU
    REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ:
    DIRECTORUL GENERAL                                         Victor PARLICOV

    Directori                                                                       Mariana Botezatu
                                                                                          Leonid Belinschi
                                                                                          Marin Profir
                                                                                          Nicolae Raileanu

    Nr. 411. Chişinău, 27 aprilie 2011.

Aprobată
prin Hotărîrea Consiliului
de Administraţie al ANRE
nr. 411 din 27 aprilie 2011
METODOLOGIA
DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR
PENTRU SERVICIUL DE TRANSPORT
AL ENERGIEI ELECTRICE
Secţiunea 1
DISPOZIŢII  GENERALE
    1. Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice (în continuare Metodologie) este elaborată în corespundere cu prevederile Legii cu privire la energia electrică nr. 124-XVIII din 23 decembrie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 23-24, art. 33) şi Standardelor Naţionale de Contabilitate (SNC).
    2. Metodologia în cauză stabileşte:
    a) structura şi modul de determinare a consumurilor, cheltuielilor şi veniturilor reglementate;
    b) metoda de calculare a rentabilităţii activelor materiale pe termen lung;
    c) modul de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor;
    d) modul de ajustare a tarifelor pentru perioada de valabilitate a Metodologiei.
    3. Mecanismul aplicat la determinarea şi reglementarea tarifelor se bazează pe principiul corespunderii tarifelor următoarelor criterii:
    a) asigurarea stabilităţii, fiabilităţii, securităţii şi a eficienţei funcţionării reţelelor electrice de transport şi livrărilor de energie electrică către consumatori;
    b) acoperirea consumurilor şi cheltuielilor minime necesare pentru desfăşurarea normală a activităţii reglementate şi protecţia mediului ambiant, cu utilizarea eficientă a capacităţilor de producţie;
    c) efectuarea unei activităţi eficiente şi profitabile, ceea ce ar oferi operatorului reţelei de transport şi de sistem posibilitatea de a-şi recupera mijloacele financiare investite în dezvoltarea, modernizarea şi reconstrucţia reţelei electrice de transport.
    4. Prezenta Metodologie prevede stabilirea următoarelor tarife reglementate:
    a) tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice (TFt) prin reţelele electrice de transport ale operatorului reţelei de transport şi de sistem în scopul livrării energiei electrice consumatorilor şi furnizorilor din ţară;
    b) tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice (TFa) destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin ansamblul reţelelor electrice de transport ale operatorului reţelei de transport şi de sistem (în continuare - reţea de categoria „A”);
    c) tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice (TFb) destinată tranzacţiilor transfrontaliere doar prin liniile electrice de interconexiune de tensiunea 400 kV (în continuare - reţea de categoria „B”);
    d) tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice (TFc) destinată tranzacţiilor transfrontaliere doar prin liniile electrice de interconexiune de tensiunea 110 kV (în continuare – reţea de categoria „C”).
Secţiunea 2
DETERMINAREA VENITURILOR  REGLEMENTATE
    5. Nivelul tarifelor aplicate trebuie să asigure obţinerea de către operatorul reţelei de transport şi de sistem a veniturilor strict necesare pentru acoperirea costurilor minime aferente prestării serviciului de transport al energiei electrice şi obţinerea unei marje rezonabile de profit (rentabilitate).
    Venitul total reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem se determină conform formulei:
VRTj = VRTtj + VRTaj + VRTbj + VRTcj,  (1)
    unde:
    VRTj – venitul total reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem în anul „j”;
    VRTtj – venitul reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem necesar de a fi obţinut în anul „j” de la prestarea serviciului de transport al energiei electrice consumatorilor şi furnizorilor din ţară care se determină conform formulei:
VRTtj = ETtj × TFtj,   (2)
    unde:
    ETtj - cantitatea de energie electrică transportată pentru consumatorii şi furnizorii din ţară în anul „j”;
    TFtj - tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice prestat consumatorilor şi furnizorilor din ţară în anul „j”.
    VRTaj – venitul reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem necesar de a fi obţinut în anul „j” de la prestarea serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţelele de categoria „A” care se determină conform formulei:
VRTaj = ETEaj × TFaj,  (3)
    unde:
    ETEaj - cantitatea de energie electrică destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţelele de categoria „A” în anul „j”;
    TFaj - tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţelele de categoria „A” în anul „j”.
    VRTbj – venitul operatorului reţelei de transport şi de sistem necesar de a fi obţinut în anul „j” de la prestarea serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţeaua de categoria „B” care se determină conform formulei:
VRTbj = ETEbj × TFbj,  (4)
    unde:
    ETEbj - cantitatea de energie electrică destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţeaua de categoria „B” în anul „j”;
    TFbj - tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţeaua de categoria „B” în anul „j”.
    VRTcj – venitul reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem necesar de a fi obţinut în anul „j” de la prestarea serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţeaua de categoria „C” care se determină conform formulei:
VRTcj = ETEcj × TFcj,  (5)
    unde:
    ETEcj - cantitatea de energie electrică destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţeaua de categoria „C” în anul „j”;
    TFcj - tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere, transportată prin reţeaua de categoria „C” în anul „j”.
Secţiunea 3
DETERMINAREA  TARIFELOR
 REGLEMENTATE
    6. Tariful pentru serviciul de transport al energiei electrice prestat consumatorilor şi furnizorilor din ţară se determină în baza formulei:

    unde:
    CRTtj- costurile reglementate ale operatorului reţelei de transport şi de sistem aferente prestării serviciului de transport al energiei electrice pentru consumatorii şi furnizorii din ţară în anul „j”;
    RTtj – rentabilitatea (profitul) totală reglementată a operatorului reţelei de transport şi de sistem aferentă prestării serviciului de transport al energiei electrice pentru consumatorii şi furnizorii din ţară în anul „j”;
    DVtj-1 - componenta de corectare a veniturilor operatorului reţelei de transport şi de sistem în anul de gestiune (devieri financiare), aferentă prestării serviciului de transport al energiei electrice pentru consumatorii şi furnizorii din ţară, rezultată din diferenţa dintre parametrii planificaţi la stabilirea tarifelor şi cei reali înregistraţi în perioada precedentă de reglementare. Devierile financiare se determină în baza diferenţei parvenite în perioada precedentă de la modificarea reală a următorilor parametri faţă de cei aplicaţi la stabilirea tarifului: cantitatea de energie electrică transportată, indicii de ajustare a costurilor de bază, profitul determinat în baza realizării planului investiţional anual, modificarea costurilor din cauza factorilor obiectivi.
    7. Tariful pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere se determină în baza formulei:


    unde:
    CRTaj, CRTbj, CRTcj – costul reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem aferent serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţelele electrice de categoria respectivă - „A”, „B” sau „C” în anul „j”;
    RTaj, RTbj, RTcj – rentabilitatea (profitul) reglementată a operatorului reţelei de transport şi de sistem aferentă serviciului de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţelele electrice de categoria respectivă - „A”, „B” sau „C” în anul „j”;
    DVaj-1, DVbj-1, DVcj-1 – componenta de corectare a veniturilor operatorului reţelei de transport şi de sistem în anul de gestiune (devieri financiare) aferentă prestării serviciului de transport al energiei electrice prin reţelele electrice de categoria respectivă - „A”, „B” sau „C” în anul „j”, rezultată din diferenţa dintre parametrii planificaţi la stabilirea tarifelor şi cei reali înregistraţi în perioada precedentă de reglementare. Devierile financiare se determină analogic componentei DVtj-1.
    8. Prezenta Metodologie prevede că la stabilirea tarifelor cantitatea de energie electrică planificată de a fi transportată în anul de gestiune prin reţelele electrice de transport se determină ca diferenţa dintre cantitatea energiei electrice intrate în reţeaua de transport şi consumul tehnologic de energie electrică în reţeaua de transport (nivelul normativ aprobat de Agenţie). Consumul tehnologic de energie electrică se determină în conformitate cu Instrucţiunea pentru calcularea consumului tehnologic de energie electrică în reţelele electrice, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al ANRE nr. 190 din 30 august 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 139-141, art. 457). Cantitatea energiei electrice real transportată în anul de gestiune se determină în baza datelor indicaţiilor echipamentelor de măsurare, conform prevederilor Regulilor pieţei energiei electrice aprobate prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (în continuare Agenţie) nr. 75 din 12 decembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 30-34, art. 47).
    În cazul în care consumul tehnologic de energie electrică real înregistrat în anul de gestiune va fi mai mare decît cel normativ, operatorul reţelei de transport şi sistem va prezenta în adresa Agenţiei o informaţie amplă referitor la factorii, care au influenţat asupra depăşirii consumului normativ aprobat.
Secţiunea 4
DETERMINAREA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR,
CARE SE INCLUD
ÎN COSTURILE REGLEMENTATE
    9. Reieşind din procesul tehnologic, specificul şi structura reţelei electrice de transport, şi bazîndu-se pe prevederile SNC, prezenta Metodologia stabileşte, că la determinarea costurilor reglementate ale operatorului reţelei de transport şi de sistem (CRT) se includ următoarele consumuri şi cheltuieli:
    a) costul de capital reglementat (CCR);
    b) cheltuieli operaţionale reglementate (COR).
    Adică,
CRTj = CCRj + CORj,  (10)
    Consumurile şi cheltuielile reglementate ale operatorului reţelei de transport şi de sistem se determină separat pentru următoarele servicii prestate:
    pentru serviciul de transport al energiei electrice prin reţelele electrice de transport ale operatorului reţelei de transport şi de sistem în scopul livrării energiei electrice consumatorilor şi furnizorilor din ţară;
    pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţeaua de categoria „A”;
    pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţeaua de categoria „B”;
    pentru serviciul de transport al energiei electrice destinată tranzacţiilor transfrontaliere prin reţeaua de categoria „C”.
    10. Costul de capital reglementat al operatorului reţelei de transport şi de sistem se determină conform formulei:
CCRj = Uj + Aj,  (11)
    unde:
    Uj – uzura activelor materiale pe termen lung nemijlocit utilizate pentru desfăşurarea activităţii reglementate în anul „j”. Valoarea uzurii mijloacelor fixe se determină în conformitate cu prevederile SNC 16 “Contabilitatea activelor materiale pe termen lung”, iar modul de includere a lor în costul producţiei în conformitate cu SNC 3 “Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii”. Nu se include în costul de capital valoarea uzurii mijloacelor fixe conservate, date în arendă, obiectelor locative, de menire social-culturală şi a altor mijloace fixe care nu sînt destinate serviciului de transport al energiei electrice. De asemenea, în costul de capital, în cazul reevaluării mijloacelor fixe nu se admite deprecierea acestora mai mult de o dată, nu se include uzura mijloacelor fixe finanţate de către bugetele de stat şi locale, transmise în gestiunea întreprinderii cu titlul gratuit prin donaţii şi granturi. La determinarea valorii uzurii mijloacelor fixe se utilizează metoda casării liniare, care conduce la defalcări uniforme pe toată durata de funcţionare utilă a mijloacelor fixe. Uzura anuală a activelor pe termen lung se determină conform formulei:

    unde:
    VIAkj – valoarea iniţială de intrare a activelor pe termen lung de categoria „k”;
    DVk – durata de funcţionare utilă a activelor pe termen lung din categoria „k”, determinată conform SNC. Grupele de categoria „k” se formează prin gruparea noilor active cu durata de funcţionare utilă identică din punct de vedere economic.
    În cazul efectuării de către operatorul reţelei de transport şi de sistem a reevaluării mijloacelor fixe, uzura acestora în scopuri tarifare se va include doar în mărimea coordonată în prealabil cu Agenţia.
    Aj - amortizarea activelor nemateriale în anul „j”, care se determină reieşind din valoarea de intrare a activelor nemateriale şi durata de exploatare utilă a acestor active.
    Valoarea uzurii mijloacelor fixe de producţie ce ţin nemijlocit de activitatea de transport al energiei electrice se determină separat pe fiecare categorie de reţele electrice de transport şi, la determinarea tarifelor, se include în costul de capital al serviciului respectiv în dependenţă de structura reţelelor utilizate în prestarea serviciului de transport al energiei electrice şi cantitatea de energie electrică transportată prin aceste reţele electrice. Uzura celorlalte mijloace fixe (de sistem, de ordin comercial, general şi administrativ, sau care nu pot fi atribuite în mod direct la una sau altă categorie de reţea), se reflectă în costul de capital al serviciului respectiv proporţional cantităţii de energie electrică transportată.
    11. Cheltuielile operaţionale reglementate (CORj) ale operatorului reţelei de transport şi de sistem a energiei electrice cuprind:
    a) consumurile materiale (CMj),
    b) cheltuielile de întreţinere şi exploatare a reţelelor electrice de transport şi altor mijloace fixe de producţie (CIEj),
    c) consumurile aferente retribuirii muncii personalului încadrat în activitatea de transport al energiei electrice (CRMj),
    d) cheltuielile generale şi administrative (CGAj),
    e) alte cheltuieli operaţionale (CAj).
    Adică:
CORj = CMj + CIEj + CRMj + CGAj + CAj,  (13)
    12. Consumurile materiale (CMj) se determină separat pe fiecare categorie de reţea de transport şi cuprind cheltuielile legate de procurarea materialelor, pieselor de schimb, tuturor tipurilor de energie, combustibil, carburanţi, lubrifianţi, şi alte resurse materiale necesare pentru asigurarea procesului tehnologic, întreţinerea, exploatarea şi reparaţia reţelelor electrice de transport şi alte mijloace fixe cu destinaţie productivă, de întreţinere şi exploatare a mijloacelor fixe de producţie ale unităţilor auxiliare ale întreprinderii (deservire, reparaţii, control, de telecomunicaţii, îndeplinirea normelor ecologice, de securitate, sanitare şi de igienă, menţinerea curăţeniei şi ordinii în unităţile de producţie) în conformitate cu SNC 3 “Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii”. Consumurile materiale se determină reieşind din normele de consum a materialelor, piese de schimb, aparate, instrumente şi mijloace a protecţiei personale la exploatarea reţelelor electrice de transport şi utilajului de dispecerat, planurile de deservire tehnică şi reparaţie a mijloacelor fixe, necesare pentru efectuarea acestor lucrări şi preţurile la materiale în vigoare. Operatorul reţelei de transport şi de sistem va duce evidenţa consumurilor materiale separat pe fiecare categorie de reţea de transport.
    13. Cheltuielile de exploatare şi întreţinere a reţelelor electrice de transport şi altor mijloace fixe de producţie (CIEj) se determină separat pe fiecare categorie de reţea de transport şi includ: plăţile pentru serviciile prestate de terţe părţi pentru verificarea, deservirea tehnică, întreţinerea, exploatarea şi reparaţia reţelelor electrice de transport, mijloacelor fixe ale serviciului central de dispecerat, staţiilor electrice, punctelor de reglare şi măsurare energie electrică, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor de transport, mijloacelor tehnice de dirijare, comandă, comunicaţii şi semnalizare, aparatelor de măsurare şi control, instalaţiilor de protecţie şi securitate, sistemelor de automatizare, instalaţiilor electrice şi altor mijloace fixe de producţie aferente activităţii de transport al energiei electrice. Cheltuielile de întreţinere şi exploatare se determină în baza devizelor de cheltuieli aprobate, preţurilor pe piaţă, şi contractelor încheiate cu terţe părţi pentru efectuarea lucrărilor sus-menţionate. Operatorul reţelei de transport şi de sistem va duce evidenţa cheltuielilor de exploatare şi întreţinere a utilajului şi instalaţiilor pe fiecare categorie de reţea de transport.
    14. Consumurile aferente retribuirii muncii (CRMj) se determină separat pe fiecare categorie de reţea de transport şi includ cheltuielile titularului de licenţă nemijlocit legate de retribuirea muncii personalului de producere, cheltuielile legate de contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale. Consumurile privind retribuirea muncii se determină reieşind din numărul personalului de lucru nemijlocit încadrat în procesul de întreţinere, exploatare şi reparaţie a reţelelor de transport, utilajului de dispecerat şi altor mijloace fixe destinate serviciului de transport, cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, nivelul de calificare a personalului, regimul şi condiţiile de muncă, primelor şi altor plăţi în conformitate cu Codul muncii, aprobat prin Legea nr. 154-XV din 28 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 159-162, art. 648), Legea salarizării nr. 847–XV din 14 februarie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 50-52, art. 336) şi Hotărîrea Guvernului nr.152 din 19 februarie 2004 „Cu privire la cuantumul sporului de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 39-41, art. 299) şi alţi factori relevanţi ramurii. Cheltuielile legate de contribuţiile pentru asigurările sociale şi medicale sînt determinate reieşind din tarifele şi primele stabilite prin lege.
    15. Cheltuielile generale şi administrative (CGAj) cuprind toate cheltuielile aferente activităţii aparatului de conducere, subdiviziunilor generale şi administrative ale întreprinderii, cheltuielile întreprinderii cu caracter general şi administrativ şi anume: serviciile bancare, consultative, juridice, de audit, poştale, telecomunicaţii, de întreţinere şi exploatare a staţiilor de telefoane, comutatoarelor, faxurilor, instalaţiilor de dispecerat, de radio şi alte tipuri de telecomunicaţii utilizate pentru administrare, tipografice, cheltuielile pentru procurarea rechizitelor de birou, formularelor de evidenţă, de rapoarte, pentru pregătirea şi reciclarea cadrelor, tehnica securităţii, pază, plata pentru arenda curentă, retribuirea personalului administrativ şi comercial, uzura mijloacelor fixe cu destinaţie comercială, generală şi administrativă, alte cheltuieli în conformitate cu SNC 3 “Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii”. Cheltuielile aferente retribuirii personalului administrativ şi comercial se determină conform principiului descris în p. 14.
    16. Alte cheltuieli operaţionale (CAj) se determină anual conform formulei:
CAj = ITPj + PCMj,  (14)
    unde:
    ITRj - impozitele, taxele şi plăţile calculate anual. Întru excluderea dublării la calcularea tarifelor, aceste cheltuieli nu se includ în cheltuieli generale şi administrative după cum se duce evidenţa;
    PCMj - plata dobînzilor aferente creditelor bancare şi împrumuturilor primite pe termen scurt şi pe termen lung cu excepţia cazurilor de capitalizare a acestora, prevăzute în SNC 23 “Cheltuielile privind împrumuturile”, anual achitate.
    17. Cheltuielile generale şi administrative, alte cheltuieli operaţionale se determină integral pe întreprindere cu repartizarea lor ulterioară între tipurile de servicii prestate proporţional cantităţii de energie electrică transportată.
    18. În costurile reglementate nu se includ cheltuielile aferente:
    a) lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, procurare, modernizare, montare şi probare a utilajului, punerii în funcţiune a noilor întreprinderi, secţii şi agregate, pentru predarea în exploatare a noilor întreprinderi (obiecte) şi supravegherea de autor a organizaţiilor de proiectare. Toate aceste cheltuieli se includ în tarife doar după darea în exploatare a mijloacelor fixe prin includerea uzurii acestora şi rentabilităţii investiţiilor efectuate după cum este descris în pct. 19;
    b) pentru înlăturarea nefinisărilor în lucrările de proiectare, construcţie şi montaj, revizie (demontare), înlăturarea defectelor utilajului şi deteriorărilor provocate din vina producătorilor, furnizorilor şi organizaţiilor de transport;
    c) executării lucrărilor de proiectare şi construcţie, pentru procurarea utilajului, repararea şi întreţinerea obiectelor din fondul locativ, de menire comunală, social-culturală şi altor obiecte, ce nu se referă la producţie;
    d) lucrărilor calificate ca ajutor pentru alte întreprinderi şi organizaţii atît în formă de servicii, cît şi sprijin material sau financiar;
    e) achitării diferitelor amenzi, penalităţi, acoperirii de lipsuri şi pierderi;
    f) datoriilor dubioase;
    g) scopurilor de caritate şi sponsorizare;
    h) executării sau plăţii lucrărilor (serviciilor) auxiliare, ce nu sînt legate de sfera prestării serviciilor de transport al energiei electrice şi celor care sînt recuperate de operatorul reţelei de transport şi de sistem separat de tarifele pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice.
Secţiunea 5
DETERMINAREA  RENTABILITĂŢII
(PROFITULUI)  REGLEMENTATE
    19. Rentabilitatea (profitul) reglementată pentru anul „j” se determină conform formulei:
Rj = VNAej × Rrej+VNAnj × Rrnj,  (15)
    unde:
    VNAej - valoarea netă în anul „j” a activelor materiale pe termen lung existente, date în exploatare pînă în anul 2003 inclusiv. Această valoare se determină ca diferenţa dintre valoarea lor iniţială de intrare şi uzura acestor active acumulată pînă la începutul anului „j”.
    Adică:

    unde:
    VIAej – valoarea iniţială de intrare a activelor materiale pe termen lung date în exploatare pînă în anul 2003 inclusiv;
    UAej-1 - uzura activelor acumulată de la darea lor în exploatare pînă la începutul anului „j”;
    Rrej - rata de rentabilitate a activelor existente nete, date în exploatare pînă în anul 2003 inclusiv. Prin prezenta Metodologie rata de rentabilitate a activelor existente se stabileşte la nivel de pînă la 5%. Această rată se aplică cu condiţia utilizării acestor mijloace la realizarea planului de investiţii aprobat de Agenţie. În cazul cînd în anul de gestiune nu toate aceste mijloace vor fi utilizate pentru investiţii, valoarea neutilizată se va exclude din calculul tarifului anului următor;
    VNAnj - valoarea netă în anul „j” a activelor noi, date în exploatare în urma investiţiilor efectuate, începînd cu anul 2004 şi pînă la începutul anului „j”. Această valoare se determină ca diferenţa dintre valoarea de intrare şi uzura acestor active acumulată pînă la începutul anului „j”. Adică:
VNAnj = VIAnj - UAnj-1,  (17)
    unde:
    VIAnj- valoarea de intrare a activelor noi, date în exploatare în urma investiţiilor efectuate începînd cu anul 2004 şi pînă la începutul anului „j”;
    UAnj-1 – uzura activelor noi acumulată din perioada de dare în exploatare pînă la începutul anului „j”.
    În cazul reevaluării activelor materiale pe termen lung, valoarea netă a activelor luată în calcul la determinarea rentabilităţii, se determină conform formulei:

    unde:
    VNArj – valoarea netă a activelor după reevaluare;
    k – coeficientul modificării valorii de bilanţ a activelor după reevaluare.
    Rrnj - rata de rentabilitate în anul „j” a activelor noi, date în exploatare în urma investiţiilor efectuate. Această rată de rentabilitate se determină anual conform metodei costului mediu ponderat al capitalului (Weighted Average Cost of Capital – WACC).
    Astfel:

    unde:
    Re – costul capitalului propriu, %, care se determină în baza modelului CAMP (Capital Assets Pricing Model) conform formulei:

    unde:
    rf - rata de rentabilitate lipsită de risc, %. Această rată se determină anual în baza ratelor lipsite de risc a bonurilor de tezaur din SUA cu o maturitate de peste 10 ani conform datelor statistice publicate de BLOOMBERG.
    rt – rata de risc caracteristică Republicii Moldova. Prezenta Metodologie prevede că rata de risc pentru Moldova va fi aplicată la nivel de 6,75%. În anul în care, conform publicaţiilor statistice ale DAMODARAN, rata de risc pentru Moldova va fi mai mică decît cea indicată mai sus se va aplica rata publicată;
    t – rata impozitului pe venit aplicat întreprinderii;
    E – capitalul propriu al operatorului reţelei de transport şi de sistem;
    D – capitalul împrumutat de operatorul reţelei de transport şi de sistem.
    Metodologia prevede, că structura investiţiilor efectuate trebuie să fie la nivel de 50% din surse proprii şi 50% din     împrumuturi. În acest caz    şi   sînt egale cu 0,5.
    Rd – costul capitalului împrumutat egal cu 8,0%.
    Rentabilitatea activelor materiale pe termen lung se determină separat pe fiecare categorie de reţea electrică de transport şi la determinarea tarifelor se include în costul serviciului respectiv în funcţie de structura reţelelor utilizate în prestarea serviciului de transport al energiei electrice şi cantitatea de energie electrică transportată prin aceste reţele electrice. Rentabilitatea activelor care nu poate fi divizată direct pe categorii de reţele, se reflectă în costul serviciului respectiv proporţional cantităţii de energie electrică transportată.
    20. Prezenta Metodologie stabileşte următoarele principii de efectuare a investiţiilor.
    1) Operatorul reţelei de transport şi de sistem anual, pînă la 1 decembrie anul „j-1”, va elabora şi prezenta Agenţiei spre aprobare planul de investiţii pentru anul „j” care obligator va conţine următoarele compartimente:
    a) investiţii în dezvoltarea reţelelor electrice de transport (construcţia de noi linii de transport al energiei electrice, staţii electrice etc.);
    b) investiţii în reţelele electrice de transport existente (reconstrucţia, renovarea, modernizarea, reparaţii capitalizate, procurări de mijloace, înlocuirea conductoarelor/transformatoarelor, echipamente de măsurare);
    c) investiţii în instalaţiile şi utilajul de sistem;
    d) investiţii în mijloace de transport;
    e) investiţii în clădiri şi construcţii;
    f) investiţii în tehnica de calcul, tele – şi radiocomunicaţii;
    g) investiţii în active nemateriale (programe, sisteme etc.);
    h) alte investiţii legate de activitatea de transport al energiei electrice.
    2) În planul de investiţii obligatoriu vor fi indicate:
    a) valorile investiţiilor planificate integral şi pe fiecare compartiment investiţional în parte şi sursele de finanţare;
    b) descrierea compartimentelor investiţionale planificate, costul acestora şi obiectivele care vor fi atinse în urma efectuării investiţiilor (îmbunătăţirea calităţii şi funcţionarea fiabilă a reţelei de transport, reducerea consumului tehnologic de energie electrică în reţeaua electrică de transport, perfecţionarea tehnologiilor şi organizării procesului de producţie, reducerea cheltuielilor de transport al energiei electrice, a cheltuielilor generale şi administrative etc.).
    21. Agenţia va aproba planul investiţional pentru anul „j” nu mai tîrziu de 31 decembrie a anului „j-1” şi este în drept să nu accepte planul investiţional prezentat de întreprindere sau a unor investiţii din acest plan în cazurile cînd:
    a) planul investiţional nu corespunde cerinţelor stipulate în punctul 20, alineatul (1);
    b) investiţiile nu ţin de activitatea reglementată;
    c) lucrările prevăzute nu ţin de investiţii şi trebuie să fie atribuite la cheltuieli;
    d) investiţiile, nu trebuie să fie finanţate de operatorul reţelei de transport şi de sistem sau trebuie să fie recuperate de întreprindere prin intermediul companiilor de asigurare (asigurările incluse în tarif), judecată etc.;
    e) investiţiile, care nu sînt necesare, nu dau avantaj economic şi duc doar la majorarea cheltuielilor operatorului reţelei de transport şi de sistem.
    22. În lunile februarie-martie ale fiecărui an de gestiune operatorul reţelei de transport şi de sistem prezintă Agenţiei un raport privind realizarea planului investiţional, aprobat de Agenţie pentru anul „j-1”, în care se reflectă investiţiile conform planului şi cele efective date în exploatare, valoarea acestora şi obiectivele atinse.
Reieşind din rezultatele obţinute în urma realizării planului de investiţii în anul „j-1”, Agenţia este în drept, în termen de o lună după prezentarea raportului, să modifice planul de investiţii aprobat pentru anul „j”.
    23. Investiţiile efectuate în conformitate cu planul investiţional aprobat de Agenţie se includ la calcularea costului de capital şi rentabilităţii conform prevederilor prezentei Metodologii, iar investiţiile efectuate în afara planului de investiţii pot fi luate în consideraţie numai în cazurile cînd acestea vor aduce avantaj economic peste obiectivele prevăzute în plan.
    24. Modificările efectuate în planul investiţional aprobat vor fi luate în consideraţie în calculul tarifului numai în cazul cînd acestea au fost coordonate cu Agenţia.
Secţiunea 6
DETERMINAREA, APROBAREA ŞI AJUSTAREA TARIFELOR
    25. Operatorul reţelei de transport şi de sistem anual, pînă la finele lunii noiembrie va prezenta Agenţiei calculul tarifelor pentru anul ce urmează, efectuat în conformitate cu prezenta Metodologie. Agenţia va examina materialele prezentate şi, în cazul existenţei motivelor argumentate, va aproba aceste tarife. Tarifele vor fi aprobate ca tarife fixe şi astfel se va evita orice discriminare a consumatorilor şi altor utilizatori de sistem în procesul aplicării acestora.
    26. Tarifele se aprobă de către Consiliul de Administraţie al Agenţiei şi vor intra în vigoare după publicarea acestora în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    27. Consumurile materiale, consumurile aferente retribuirii muncii, cheltuielile de întreţinere şi exploatare, generale şi administrative, pentru primul an de valabilitate a Metodologiei, anul de bază (CMo, CIEo, CRMo, CGAo), se determină de operatorul reţelei de transport şi sistem reieşind din necesitatea reală, în conformitate cu prevederile stipulate în pct. 12 – pct. 15, vor fi examinate şi aprobate de Consiliul de Administraţie al Agenţiei, vor fi publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    28. Pentru următorii ani aceste consumuri şi cheltuieli vor fi actualizate de Agenţie reieşind din valoarea parametrilor de actualizare. Consumurile aferente retribuirii muncii vor fi actualizate reieşind din indicele preţurilor de consum din Republica Moldova. La actualizarea consumurilor materiale, vor fi luate în consideraţie indicele preţurilor cu amănuntul al SUA şi rata de schimb a dolarului SUA, pentru a ţine cont de faptul că majoritatea materialelor sînt importate. La actualizarea cheltuielilor de întreţinere şi exploatare, se va lua în consideraţie indicele preţului de consum din Republica Moldova, pentru a ţine cont de faptul că majoritatea acestor cheltuieli sînt aferente livrărilor pe piaţa internă. Totodată, consumurile aferente retribuirii muncii şi consumurile materiale vor fi ajustate şi la indicele modificării lungimii reţelelor de transport. Toate consumurile şi cheltuielile sus-menţionate vor fi ajustate şi reieşind din necesitatea ridicării eficienţei întreprinderii. Astfel, consumurile şi cheltuielile întreprinderii vor fi actualizate în fiecare an conform formulelor:

    unde:
    LRj – lungimea reţelelor electrice de transport în anul „j”;
    LRj-1 - lungimea reţelelor electrice de transport în anul precedent;
    IPCDj - indicele preţurilor cu amănuntul al SUA în anul „j”, publicat de către Departamentul Muncii al Statelor Unite ale Americii;
    IPCMj - indicele preţurilor de consum din Republica Moldova în anul „j”, publicat de către Biroul Naţional de Statistică al Republicii Moldova.
    29. Ajustarea tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice în decursul anului se va efectua doar în cazul existenţei unor factori obiectivi ce nu pot fi controlaţi de operatorul reţelei de transport şi de sistem (modificarea volumului de energie electrică transportată, adoptarea de acte legislative ce duc la modificarea costurilor etc.), care justifică o astfel de ajustare şi care duc la o deviere mai mare de 5 la sută de la costurile iniţiale totale reglementate luate în calcule la stabilirea tarifelor. Pentru aceasta, operatorul reţelei de transport şi de sistem va prezenta Agenţiei o analiză amplă a factorilor de influenţă şi a calculelor devierilor rezultate dintre indicatorii reali şi cei, care au fost aplicaţi în calculul tarifelor aprobate. În aceste cazuri Agenţia va ajusta tarifele reieşind din factorii obiectivi identificaţi şi nivelul de influenţă a acestora asupra tarifelor.
    30. În cazul modificării tarifelor în decursul anului de gestiune, devierile financiare (DVj) generate în perioada precedentă a anului de gestiune pe deplin vor fi luate în consideraţie la calcularea noilor tarife. În acest caz, devierile financiare în tarif se includ astfel încît să fie recuperate pînă la finele anului de gestiune.
    31. Ajustarea tarifelor în decursul anului este efectuată la solicitarea oficială a operatorului reţelei de transport şi de sistem sau la iniţiativa Agenţiei.
Secţiunea 7
DISPOZIŢII FINALE
    32. Prezenta Metodologie prevede că uzura şi amortizarea anuală a activelor incluse în tarif, cu excepţia celor aferente investiţiilor efectuate din împrumuturi, vor fi utilizatе de operatorul reţelei de transport şi de sistem doar în scopul efectuării de noi investiţii. Din totalul de investiţii anuale planificate cel puţin de 90% vor fi destinate extinderii, reconstrucţiei, modernizării, renovării şi reabilitării reţelelor electrice de transport. În cazul utilizării uzurii şi amortizării activelor în alte scopuri, Agenţia este în drept să diminueze tarifele pentru serviciul de transport al energiei electrice pe anul următor corespunzător acestor mijloace utilizate în alte scopuri.
    33. Luînd în consideraţie că utilizarea consumurilor materiale, cheltuielilor de exploatare şi întreţinere are un impact direct asupra stării mijloacelor fixe de producţie, calităţii serviciului de transport, asigurării fiabilităţii livrărilor de energie electrică către consumatori şi pentru a evita utilizarea acestor surse în alte scopuri, Agenţia este în drept să diminueze aceste consumuri şi cheltuieli pentru anul următor în cuantumul destinat în anul de gestiune acestor lucrări, dar neutilizat.
    34. Pentru nerespectarea valorilor minime ale indicatorilor de calitate, Agenţia este în drept să reducă tarifele pentru serviciul de transport al energiei electrice, calculate conform prevederilor Regulamentului cu privire la calitatea serviciilor de transport şi de distribuţie a energiei electrice, aprobat de Agenţie.
    35. Prezenta Metodologie va fi valabilă pentru o perioadă de cinci ani şi este obligatorie pentru operatorul reţelei de transport şi de sistem, Întreprinderea de Stat „Moldelectrica”.