*LPO595/1999 Versiunea originala ID intern unic: 349399 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
PARLAMENTUL | |
LEGE
Nr. 595
din 24.09.1999 | |
privind tratatele internaţionale ale Republicii Moldova | |
Publicat : 02.03.2000 în Monitorul Oficial Nr. 24-26 art Nr : 137 | |
Parlamentul adopta prezenta lege organica.
Capitolul I
Articolul 1. Domeniul de aplicareDISPOZIŢII GENERALE (1) Prezenta lege se aplică tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova şi determină modul de iniţiere, negociere, semnare, intrare în vigoare, aplicare, suspendare, denunţare sau stingere a acestora. (2) Iniţierea, negocierea, semnarea, intrarea în vigoare, aplicarea, suspendarea, denunţarea sau stingerea tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova se exercită în conformitate cu principiile şi normele dreptului internaţional, cu Convenţia cu privire la dreptul tratatelor (Viena, 1969), Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege, precum şi în conformitate cu prevederile tratatelor. Articolul 2. Noţiuni principale
parafare - autentificarea textului unui tratat internaţional la etapa încheierii negocierilor, prin aplicarea pe textul tratatului a iniţialelor numelui împuterniciţilor statelor participante la negocieri;În sensul prezentei legi, se utilizeaza următoarele noţiuni principale: tratat international - orice acord încheiat în scris de către Republica Moldova, destinat a produce efecte juridice şi guvernat de normele dreptului internaţional, perfectat fie într-un instrument unic, fie în două sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa particulara (tratat, acord, convenţie, act general, pact, memorandum, schimb de note, protocol, declaraţie, statut, act final, modus vivendi, aranjament etc., toate avînd valoare juridicăegala); organul responsabil pentru încheierea tratatului - ministerul, departamentul sau alt organ central de specialitate al administraţiei publice a Republicii Moldova, de atribuţiile directe ale căruia, conform legislaţiei, ţine pregătirea tratatului internaţional sau care este împuternicit pentru aceasta de Preşedintele Republicii Moldova sau de Guvernul Republicii Moldova; depline puteri - document emanînd de la autoritatea competentă a Republicii Moldova şi desemnînd una sau mai multe persoane împuternicite sa reprezinte statul pentru negocierea, adoptarea sau autentificarea textului unui tratat internaţional, pentru a exprima consimţămîntul Republicii Moldova de a fi legată printr-un tratat sau pentru a efectua oricare alt act cu privire la tratat; iniţierea negocierilor - comunicarea de către partea moldoveneasca celeilalte parţi a intenţiei sale de a încheia un tratat internaţional (fie transmiterea proiectului tratatului sau a schiţei acestuia, fie propunerea de reluare a negocierilor) ori acceptarea unei asemenea iniţiative a celeilalte parti; negociere - fază a procesului de încheiere a tratatului internaţional, pe parcursul căreia parţile purced la discutarea elementelor de fond şi de formă ale acestuia, în vederea elaborarii textului final; semnare - act de autentificare a textului tratatului internaţional, efectuat de către împuterniciţii statelor, sau modul de exprimare a consimţămîntului Republicii Moldova de a fi legata prin tratat; ratificare, acceptare, aprobare, aderare - act astfel denumit, îndeplinit, dupa caz, de Parlamentul Republicii Moldova sau de Guvernul Republicii Moldova, prin care Republica Moldova îşi exprima consimţămîntul de a fi legată printr-un tratat internaţional;
rezerva - declaraţie unilaterală, oricare ar fi conţinutul sau denumirea sa, făcută la momentul semnarii, ratificarii, acceptarii, aprobarii unui tratat internaţional multilateral ori aderării la el, prin care Republica Moldova işi exprimă intenţia de a exclude sau modifica efectele juridice ale unor prevederi ale tratatului în ceea ce priveşte aplicarea lor faţă de Republica Moldova; încheiere - proces în urma căruia tratatul internaţonal devine obligatoriu pentru Republica Moldova; publicare - publicarea integrală în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a textului tratatului international intrat în vigoare; suspendare - încetarea provizorie a efectelor unui tratat internaţional; denuntare - exprimarea unilaterală a voinţei unei părţi de a nu mai fi legată prin tratat internaţional; stingere - încetarea efectelor juridice ale unui tratat internaţional; tratat internaţional în forma simplificata - tratat internaţional la care Republica Moldova a devenit parte prin simplul fapt al semnarii. Articolul 3. Categoriile tratatelor internationale Tratatele internationale se incheie in numele: a) Republicii Moldova - tratate interstatale; b) Guvernului Republicii Moldova - tratate interguvernamentale; c) ministerelor sau departamentelor Republicii Moldova - tratate interdepartamentale. Articolul 4. Exprimarea consimtamintului Republicii Moldova de a fi legata printr-un tratat international (1) Consimtamintul Republicii Moldova de a fi legata printr-un tratat international se exprima prin semnare, schimbul instrumentelor care constituie un tratat, ratificare, acceptare, aprobare sau aderare la acesta ori prin oricare alt mijloc convenit de confirmare formala a consimtamintului. (2) Actul cu privire la consimtamintul Republicii Moldova de a fi legata printr-un tratat international se adopta de catre autoritatile abilitate ale Republicii Moldova in conformitate cu atributiile acestora, stabilite prin Constitutia Republicii Moldova si prin prezenta lege. Articolul 5. Elaborarea textelor tratatelor internationale (1) Textele tratatelor internationale se elaboreaza de organele centrale de specialitate ale administratiei publice a Republicii Moldova, care au initiat incheierea tratatelor internationale in limitele competentei stabilite de legislatie. Textele se elaboreaza, pornindu-se de la interesele Republicii Moldova in domeniul respectiv, in conformitate cu prevederile legislatiei interne, in limba de stat, cu traducere intr-o limba de circulatie internationala in care vor fi purtate negocierile. (2) Textele tratatelor internationale pot fi elaborate de parteneri oficiali straini, din initiativa acestora. In acest caz, organul central de specialitate al administratiei publice a Republicii Moldova poate prezenta un proiect de alternativa, elaborat conform prevederilor alin.(1) al prezentului articol. (3) Textele tratatelor internationale pot fi elaborate in cadrul conferintelor internationale sau in cadrul organizatiilor internationale. Articolul 6. Structura textului tratatului international (1) Tratatul international are, de obicei, urmatoarea structura: - titlu, care contine denumirea documentului si, de regula, partile si obiectul reglementarii, intr-o formula concisa; - preambul, care enumera, de regula, partile contractante, expune motivele incheierii tratatului si scopurile urmarite de parti prin incheierea acestuia; - dispozitiv (partea principala), care contine prevederile de fond ale tratatului; - clauze finale, care cuprind dispozitii referitor la termenul de valabilitate a tratatului, modul de intrare in vigoare ori de incetare a efectelor acestuia, informatii referitor la locul si data semnarii, la limbile in care a fost elaborat tratatul. (2) Tratatul international poate contine anexe care completeaza, detaliaza ori interpreteaza continutul acestuia. Capitolul II INCHEIEREA TRATATELOR Articolul 7. Initierea negocierilor (1) Propunerile cu privire la initierea negocierilor in vederea incheierii unui tratat international se prezinta: a) Presedintelui Republicii Moldova - in cazul tratatelor care urmeaza a fi incheiate in numele Republicii Moldova; b) Guvernului Republicii Moldova - in cazul celorlalte tratate. (2) Presedintele Republicii Moldova sau Guvernul Republicii Moldova adopta decizia cu privire la initierea negocierilor. In cazul tratatelor internationale specificate la art. 11 alin. (1), adoptarea deciziei cu privire la initierea negocierilor, precum si semnarea, dupa finalizarea negocierilor, a acestor tratate sint precedate de consultarea Comisiei parlamentare pentru politica externa. [Alin.2 art.7 in redactia Legii nr.137-XV din 10.05.2001] (3) Propunerea cu privire la initierea negocierilor este prezentata de catre organul responsabil pentru incheierea tratatului international, de comun acord cu si prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Propunerea contine argumentarea necesitatii incheierii tratatului, cu specificarea eventualelor consecinte de ordin politic, financiar-economic sau de alta natura, pe care le implica incheierea tratatului, proiectul acestuia, avizele ministerelor si departamentelor de resort. Ministerul Justitiei al Republicii Moldova prezinta avizul privind compatibilitatea proiectului tratatului cu legislatia interna. (4) Initierea negocierii unui tratat international se efectueaza prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova, in baza decretului Presedintelui Republicii Moldova sau a hotaririi Guvernului Republicii Moldova. Articolul 8. Delegatiile pentru negociere (1) Negocierea unui tratat international, cu exceptia tratatelor specificate la art.13 al prezentei legi, se efectueaza de catre delegatiile oficiale, desemnate si imputernicite in acest scop prin decret al Presedintelui Republicii Moldova sau prin hotarire a Guvernului Republicii Moldova. (2) Organul responsabil pentru incheierea tratatului international asigura, in strinsa cooperare cu Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova, participarea la pregatirea si negocierea tratatului a specialistilor de calificare corespunzatoare, in particular, in domeniul dreptului tratatelor. Articolul 9. Depline puteri (1) Deplinele puteri se acorda prin decret al Presedintelui Republicii Moldova sau prin hotarire a Guvernului Republicii Moldova si se certifica de catre Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova. (2) Procedura solicitarii si atribuirii deplinelor puteri este determinata de legislatia Republicii Moldova. Articolul 10. Reprezentarea fara depline puteri (1) In conformitate cu dreptul international si Constitutia Republicii Moldova, Presedintele Republicii Moldova, in calitate de sef al statului, reprezinta Republica Moldova in relatiile internationale, poarta tratative si ia parte la negocieri, incheie tratate internationale in numele Republicii Moldova fara prezentarea deplinelor puteri. (2) In conformitate cu dreptul international si in virtutea functiilor lor stabilite de legislatie, Prim-ministrul Republicii Moldova si ministrul afacerilor externe al Republicii Moldova pot exercita orice acte referitoare la incheierea tratatelor internationale fara prezentarea deplinelor puteri. (3) In conformitate cu dreptul international, sefii misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova acreditati in alte state si reprezentantii Republicii Moldova acreditati la o conferinta internationala, pe linga o organizatie internationala sau pe linga un organ al acesteia, au dreptul sa adopte textul unui tratat ce se incheie intre Republica Moldova si statul in care sint acreditati sau al unui tratat din cadrul unei conferinte internationale, unei organizatii internationale sau al unui organ al acesteia fara prezentarea deplinelor puteri. Articolul 11. Tratatele internationale prezentate Parlamentului spre examinare (1) Parlamentul Republicii Moldova decide asupra ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii Republicii Moldova la: a) tratatele internationale incheiate in numele Republicii Moldova; b) tratatele internationale care sint semnate la nivel de guvern si se incadreaza in una din urmatoarele categorii: - tratate de pace; - tratate politice sau care implica un angajament politic; - tratate cu caracter militar, care vizeaza capacitatea de aparare a Republicii Moldova, problemele dezarmarii sau ale controlului international asupra armamentului, asigurarea pacii si securitatii; - tratate cu privire la teritoriu; - tratate care fac necesara adoptarea unor legi noi sau revizuirea legilor in vigoare; - tratate care vizeaza participarea Republicii Moldova in organizatiile internationale; - tratate care implica un angajament financiar; - tratate care vizeaza statutul persoanelor, drepturile si libertatile fundamentale ale omului; - orice tratate a caror ratificare este specificata in dispozitiile acestora. (2) Daca tratatul international prezentat Parlamentului Republicii Moldova spre examinare implica adoptarea unor legi noi sau modificarea legilor in vigoare, proiectul legii privind ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea la tratatul international si proiectele legilor privind modificarile in legislatie se prezinta concomitent. (3) Nu se admite ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea la un tratat international care limiteaza caracterul suveran, independent sau unitar al statului, precum si la cele care afecteaza neutralitatea permanenta a statului, exprimate, in particular, prin cedare sau schimb de teritoriu, transfer al competentei nationale in favoarea unei structuri supranationale sau aderare la organizatiile de securitate colectiva, decit dupa examinarea problemei in cadrul unui referendum republican. Articolul 12. Forma ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii la tratatele internationale (1) Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea la un tratat international se efectueaza de catre Parlamentul Republicii Moldova prin adoptarea unei legi organice. (2) Tratatele internationale, altele decit cele prevazute la art.11 al prezentei legi, cu exceptia tratatelor specificate la art.13 al prezentei legi, se aproba de catre Guvernul Republicii Moldova. Articolul 13. Tratatele internationale in forma simplificata (1) Incheierea tratatelor internationale in forma simplificata are caracter de exceptie si este autorizata in cazul: a) tratatelor a caror realizare revine Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova; b) tratatelor incheiate in vederea realizarii unor tratate deja intrate in vigoare; c) tratatelor incheiate pe un termen de pina la un an si care nu implica un angajament financiar. (2) Incheierea tratatelor internationale in forma simplificata, altele decit cele specificate la alin.(1) al prezentului articol, se considera contrara prezentei legi. (3) Semnarea tratatelor internationale specificate la alin.(1) lit.b) si c) din prezentul articol necesita imputerniciri exprese din partea Presedintelui Republicii Moldova sau a Prim-ministrului Republicii Moldova, in forma de depline puteri, pentru exprimarea definitiva a consimtamintului Republicii Moldova de a fi legata printr-un tratat prin simplul fapt al semnarii. Articolul 14. Procedura inaintarii tratatelor internationale spre ratificare, acceptare, aprobare sau aderare la ele (1) Procedura inaintarii tratatelor internationale spre ratificare, acceptare, aprobare sau aderare la ele este stabilita de prezenta lege, de alte acte normative si se efectueaza de catre organul responsabil pentru incheierea tratatelor, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. (2) In conformitate cu art.86 alin.(1) din Constitutia Republicii Moldova, Presedintele Republicii Moldova se pronunta asupra tratatului international incheiat in numele Republicii Moldova, propus spre ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, in termen ce nu depaseste 60 de zile de la data prezentarii acestuia de catre Guvernul Republicii Moldova. (3) Tratatele internationale specificate la art.11 alin.(1) lit.a) sint prezentate Parlamentului Republicii Moldova printr-un demers scris al Presedintelui Republicii Moldova. (4) Tratatele internationale specificate la art.11 alin.(1) lit.b) sint prezentate Parlamentului Republicii Moldova prin hotarire a Guvernului Republicii Moldova. (5) Tratatele internationale care nu sint supuse examinarii de catre Parlamentul Republicii Moldova sint prezentate acestuia spre informare. Articolul 15. Formularea rezervelor (1) In conformitate cu normele si principiile dreptului international, la momentul semnarii, ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii la un tratat international multilateral, Republica Moldova poate formula rezerve, cu conditia ca: a) rezerva sa nu fie interzisa de tratat; b) tratatul sa nu dispuna ca pot fi facute numai anumite rezerve printre care nu figureaza rezerva respectiva; sau c) in alte cazuri decit cele prevazute la lit.a) si b) ale prezentului alineat, daca rezerva nu este incompatibila cu obiectul si scopul tratatului. (2) Rezervele pot fi retrase in orice moment, respectindu-se procedura prin care acestea au fost formulate, in cazul in care tratatul international nu prevede altceva. Articolul 16. Aplicarea provizorie a tratatelor internationale (1) In conformitate cu normele si principiile dreptului international, tratatul international sau o parte a acestuia se poate aplica in mod provizoriu, pina la intrarea in vigoare. (2) Clauza privind aplicarea provizorie a tratatului international sau a unei parti a acestuia de la data semnarii se accepta in baza deciziei autoritatii care a acordat depline puteri pentru semnarea tratatului in conformitate cu art.9 al prezentei legi. (3) In cazul in care tratatul international care urmeaza a fi prezentat Parlamentului Republicii Moldova sau Guvernului Republicii Moldova spre examinare prevede aplicarea provizorie a tratatului sau a unei parti a acestuia, tratatul se prezinta intr-un termen ce nu depaseste 30 de zile de la data semnarii lui. (4) Daca tratatul international nu dispune altfel sau daca partile contractante nu au convenit altfel, aplicarea provizorie a unui tratat sau a unei parti a acestuia de catre Republica Moldova inceteaza cu conditia notificarii de catre Republica Moldova celorlalte state, intre care tratatul se aplica in mod provizoriu, a intentiei sale de a nu deveni parte la tratat. Articolul 17. Instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare Presedintele Republicii Moldova semneaza instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare la tratatele internationale interstatale, care se autentifica prin aplicarea sigiliului statului si se contrasemneaza de catre ministrul afacerilor externe al Republicii Moldova. Articolul 18. Intrarea in vigoare a tratatelor internationale (1) Tratatele internationale intra in vigoare, pentru Republica Moldova, in conformitate cu modul si termenele stabilite de tratat sau cu acordul comun al partilor. (2) Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova notifica celeilalte parti contractante sau depozitarului tratatului international indeplinirea conditiilor necesare intrarii in vigoare a tratatului, efectueaza schimbul de documente corespunzatoare sau le transmite depozitarului. Capitolul III EXECUTAREA TRATATELOR INTERNATIONALE Articolul 19. Respectarea tratatelor internationale Tratatele internationale se executa cu buna-credinta, in conformitate cu principiul pacta sunt servanda. Republica Moldova nu poate invoca prevederile legislatiei sale interne ca justificare a neexecutarii unui tratat la care este parte. Articolul 20. Aplicarea tratatelor internationale Dispozitiile tratatelor internationale care, dupa modul formularii, sint susceptibile de a se aplica in raporturile de drept fara adoptarea de acte normative speciale, au caracter executoriu si sint direct aplicabile in sistemul juridic si sistemul judiciar ale Republicii Moldova. Pentru realizarea celorlalte dispozitii ale tratatelor, se adopta acte normative corespunzatoare. Articolul 21. Interpretarea tratatelor internationale (1) Interpretarea tratatelor internationale urmeaza a fi efectuata in conformitate cu normele si principiile dreptului international, astfel incit sa se evite eventualele contradictii dintre prevederile legislatiei Republicii Moldova si dispozitiile tratatului. (2) Pozitia partii moldovenesti fata de interpretarea tratatului international, in cazul eventualelor contradictii dintre partile la tratat, se determina luindu-se in considerare opinia altor ministere si departamente, de atributiile carora tine obiectul tratatului, precum si opinia Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Articolul 22. Examinarea compatibilitatii prevederilor tratatelor internationale cu Constitutia Republicii Moldova (1) Curtea Constitutionala, sesizata in conformitate cu legislatia, exercita controlul constitutionalitatii prevederilor tratatelor internationale la care Republica Moldova este parte sau al unor dispozitii ale acestora. (2) Tratatele internationale la care Republica Moldova este parte, recunoscute de Curtea Constitutionala ca incompatibile cu Constitutia Republicii Moldova, nu sint puse in vigoare si nu sint aplicate. Articolul 23. Asigurarea executarii tratatelor internationale (1) Guvernul Republicii Moldova intreprinde masurile necesare pentru a asigura executarea tratatelor internationale. (2) Autoritatile publice de atributiile carora tine obiectul tratatului international asigura executarea obligatiilor, precum si realizarea drepturilor Republicii Moldova care rezulta din prevederile tratatului, si urmaresc executarea acestuia de catre cealalta parte la tratat. (3) Controlul asupra executarii legislatiei referitoare la incheierea tratatelor internationale este exercitat de catre Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova care, in caz de necesitate, informeaza Guvernul Republicii Moldova asupra carentelor existente in domeniu. (4) Ministerele si departamentele de atributiile directe ale carora tine executarea prevederilor tratatului international informeaza Guvernul Republicii Moldova asupra problemelor, pe care le implica aplicarea tratatului, in vederea solutionarii lor operative in deplina concordanta cu interesele Republicii Moldova si cu normele dreptului international. Capitolul IV SUSPENDAREA, DENUNTAREA SAU STINGEREA TRATATELOR INTERNATIONALE Articolul 24. Propunerile cu privire la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor internationale (1) Propunerile cu privire la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor internationale se prezinta: a) Parlamentului Republicii Moldova - in cazul tratatelor specificate la art.11 alin.(1) al prezentei legi; b) Guvernului Republicii Moldova - in cazul celorlalte tratate. (2) Propunerile cu privire la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor internationale sint pregatite de catre organul responsabil pentru incheierea tratatului, de comun acord cu ministerele si departamentele de atributiile carora tine obiectul tratatului, si sint prezentate autoritatilor mentionate la alin.(1) lit.a) si b) din prezentul articol prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. (3) Propunerile cu privire la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatului international contin: argumentarea oportunitatii suspendarii, denuntarii sau stingerii acestuia, aprecierea eventualelor consecinte politice, financiar-economice sau de alta natura ale suspendarii, denuntarii sau stingerii tratatului, precum si copia textului tratatului. (4) Deciziile cu privire la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatului international se adopta de catre autoritatea care a luat decizia cu privire la consimtamintul Republicii Moldova de a fi legata prin tratatul in cauza. Articolul 25. Consecintele suspendarii, denuntarii sau stingerii tratatelor internationale (1) Suspendarea actiunii tratatului international exonereaza Republica Moldova de obligatia de a executa tratatul, pentru perioada suspendarii, in relatiile sale cu acele parti contractante, fata de care se suspenda tratatul, si nu afecteaza raporturile juridice ale Republicii Moldova cu celelalte parti contractante, daca insusi textul tratatului nu prevede altceva sau nu exista alte intelegeri intre partile contractante. (2) Denuntarea sau stingerea tratatului international exonereaza Republica Moldova de orice obligatie cu privire la executarea tratatului si nu afecteaza drepturile, obligatiile sau situatia juridica a Republicii Moldova, aparute ca rezultat al executarii tratatului pina la denuntare sau stingere, daca insusi textul tratatului nu prevede altceva sau nu exista alte intelegeri intre partile contractante. Articolul 26. Notificarile oficiale referitoare la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor internationale Notificarile oficiale sau alte actiuni similare referitoare la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor internationale se efectueaza de catre Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Capitolul V DEPOZITAREA, INREGISTRAREA SI PUBLICAREA TRATATELOR INTERNATIONALE Articolul 27. Depozitarea si inregistrarea tratatelor internationale (1) Originalele textelor tratatelor internationale se depoziteaza la Arhiva tratatelor a Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Persoana imputernicita cu semnarea tratatului transmite Ministerului Afacerilor Externe, in termen de cel mult 5 zile de la data semnarii acestuia, originalul tratatului sau copia certificata a tratatului multilateral. In cazul in care copia certificata a tratatului multilateral nu este eliberata imediat dupa semnare, ea se transmite in termen ce nu depaseste 5 zile de la data obtinerii acesteia. (2) Sistemul unic de stat al inregistrarii tratatelor internationale, in forma de registru de stat, se afla in administrarea Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova. (3) Modul tinerii Registrului de stat al tratatelor internationale ale Republicii Moldova si pastrarii originalelor tratatelor este determinat de Regulamentul cu privire la Arhiva tratatelor a Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova, aprobat de ministrul afacerilor externe. Articolul 28. Inregistrarea tratatelor la organizatiile internationale Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova intreprinde actiunile necesare pentru inregistrarea tratatelor internationale ale Republicii Moldova la Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite, in conformitate cu art.102 al Cartei O.N.U., precum si la alte organizatii internationale. Articolul 29. Functiile de depozitar al tratatelor internationale multilaterale Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova exercita functii de depozitar al tratatelor internationale multilaterale daca, in conformitate cu prevederile acestor tratate, Republica Moldova este abilitata cu asemenea functii. Articolul 30. Publicarea tratatelor internationale (1) Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova, in termen ce nu depaseste 15 zile, va prezenta spre publicare in Monitorul Oficial al Republicii Moldova textele tratatelor internationale care au intrat in vigoare, textele integrale ale anexelor sau altor documente aferente, rezervele sau declaratiile Republicii Moldova facute la momentul semnarii, ratificarii, acceptarii, aprobarii sau aderarii, precum si actele referitoare la suspendarea, denuntarea sau stingerea tratatelor cu participarea Republicii Moldova. (2) In cazurile in care tratatul international nu contine un text autentic in limba de stat, se prezinta spre publicare textul autentic al acestuia intr-o limba straina si traducerea oficiala in limba de stat, autentificata de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Capitolul VI DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII Articolul 31 (1) Prezenta lege se aplica in egala masura atit fata de tratatele internationale la care Republica Moldova a devenit parte ca rezultat al succesiunii, cit si fata de tratatele aflate in stadiu de negociere sau deja incheiate, dar fata de care nu au fost indeplinite procedurile interne corespunzatoare, necesare intrarii lor in vigoare. (2) Guvernul Republicii Moldova, in termen de 6 luni: va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislatiei in vigoare in concordanta cu prezenta lege; va aduce actele sale normative in concordanta cu prezenta lege. (3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea nr.1137-XII din 4 august 1992 privind modul de incheiere, aplicare, ratificare si denuntare a tratatelor, conventiilor si acordurilor internationale si Legea nr.1361-XII din 18 martie 1993 pentru modificarea Legii privind modul de incheiere, aplicare, ratificare si denuntare a tratatelor, conventiilor si acordurilor internationale. PRESEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV Chisinau, 24 septembrie 1999. Nr. 595-XIV. |