*HBN204/2010 Versiunea originala
ID intern unic:  349494
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
BANCA NAŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 204
din  15.10.2010
cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire
la activitatea băncilor în sistemele de transfer
 internaţional de mijloace băneşti

Publicat : 26.11.2010 în Monitorul Oficial Nr. 231-234     art Nr : 900     Data intrarii in vigoare : 01.06.2011
ÎNREGISTRAT:
ministrul justiţiei
al Republicii Moldova
__________Alexandru TĂNASE
nr. 799 din 19 noiembrie 2010

    În temeiul art. 5 lit. f), 11 şi 44 din Legea nr. 548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 56-57, art. 624), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea băncilor în sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti (se anexează).
    2. Băncile care au început activitatea în cadrul sistemelor de transfer internaţional de mijloace băneşti pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, vor deţine informaţia prevăzută la punctul 5 din regulamentul menţionat pînă la 1 iunie 2011.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 iunie 2011.

    PREŞEDINTELE CONSILIULUI
    DE ADMINISTRAŢIE A BĂNCII
    NAŢIONALE A MOLDOVEI                                                Dorin DRĂGUŢANU

    Nr. 204. Chişinău, 15 octombrie 2010.

Anexă
la Hotărîrea Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr. 204 din 15 octombrie 2010

REGULAMENT
cu privire la activitatea băncilor în sistemele de
transfer internaţional de mijloace băneşti

Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prevederile prezentului Regulament se aplică băncilor care participă la sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti prin intermediul cărora sînt transferate mijloace băneşti în/din străinătate de către/în favoarea persoanelor fizice din Republica Moldova.
    2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
    Serviciu de transfer internaţional de mijloace băneşti – serviciu în cadrul căruia banca plătitoare din Republica Moldova primeşte de la plătitor mijloace băneşti pentru a le transfera în străinătate sau serviciul în cadrul căruia banca beneficiară din Republica Moldova pune la dispoziţia beneficiarului mijloace băneşti transferate din străinătate.
    Sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti – sistem reglementat de norme comune participanţilor sistemului aferente procesării, compensării şi decontării transferurilor internaţionale de mijloace băneşti şi în cadrul căruia executarea transferului internaţional de mijloace băneşti nu este condiţionată de utilizarea unui cont bancar al plătitorului/beneficiarului.
    Banca participantă – banca plătitoare sau beneficiară din Republica Moldova, participantă la sistemul de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    Organizatorul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti – persoană juridică care organizează şi asigură funcţionarea sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    Plătitor – persoana fizică care se deserveşte la banca plătitoare din Republica Moldova şi care solicită efectuarea unui transfer internaţional de mijloace băneşti.
    Beneficiar – persoana fizică care se deserveşte la banca beneficiară din Republica Moldova şi care este destinatarul transferului internaţional de mijloace băneşti.
    Riscul de credit – riscul ca la momentul scadenţei unei obligaţii aferente unui transfer internaţional de mijloace băneşti şi la oricare alt moment în viitor decontarea (stingerea) totală să nu poată fi realizată.
    Riscul de lichiditate – riscul ca la momentul scadenţei unei obligaţiuni aferente unui transfer internaţional de mijloace băneşti decontarea (stingerea) totală să nu poată fi realizată, însă executarea acesteia fiind posibilă ulterior.
    Riscul operaţional – riscul ca deficienţele existente în sistemul informatic, sistemul de control intern, sistemul de comunicaţii, eroarea umană să cauzeze pierderi de informaţii sau să afecteze finalizarea decontării obligaţiunii aferente unui transfer internaţional de mijloace băneşti.
Capitolul II
CERINŢE GENERALE PRIVIND ACTIVITATEA BĂNCII
ÎN SISTEMELE DE TRANSFER INTERNAŢIONAL
 DE MIJLOACE BĂNEŞTI

    3. Banca, pînă la stabilirea relaţiilor de afaceri cu organizatorul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti, aplică măsuri de identificare şi de precauţie în funcţie de riscul asociat organizatorului sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti. Prevederile Legii nr. 190–XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului se vor aplica în mod corespunzător.
    4. Pentru a începe activitatea într-un sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti, banca, cel puţin cu 30 de zile înaintea zilei de începere a activităţii, prezintă la Banca Naţională a Moldovei o notificaţie scrisă.
    5. Notificaţia prevăzută la pct. 4 va conţine cel puţin următoarele informaţii:
    1) denumirea sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti; denumirea, datele de identificare, administratorii şi beneficiarii efectivi ai organizatorului sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    2) descrierea statutului, tipului de activitate a băncii în sistemul de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    3) schema de funcţionare a sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti (circuitul informaţiei şi mijloacelor băneşti), părţile implicate şi responsabilităţile lor în schema de funcţionare.
    6. La notificaţia prevăzută la pct. 4 se anexează copia contractului care acordă băncii dreptul de a presta servicii de transfer internaţional de mijloace băneşti în cadrul unui sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    7. Banca Naţională, în termen de 30 zile, examinează notificaţia şi copia contractului, prezentate conform pct. 4-6. În cazul depistării încălcării prevederilor prezentului Regulament şi ale altor acte normative relevante, Banca Naţională informează banca cu privire la acestea.
    8. Banca, înainte de a-şi începe activitatea într-un sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti, înlătură încălcările depistate şi comunicate acesteia de către Banca Naţională.
    9. Banca participantă, în termen de 10 zile lucrătoare de la apariţia oricăror modificări în informaţia prezentată la Banca Naţională în conformitate cu pct. 5 şi 6 informează în scris Banca Naţională despre aceste modificări.
    10. Banca participantă aprobă proceduri interne scrise aferente desfăşurării activităţii în sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti care vor fi elaborate cu respectarea prevederilor prezentului Regulament şi ale altor acte normative în vigoare, cu privire la:
    1) gestionarea riscurilor aferente activităţii în sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    2) transparenţa condiţiilor de executare a serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    3) prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.
    11. Banca participantă realizează segregarea responsabilităţilor personalului implicat în prestarea serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti şi stabileşte cerinţe aferente instruirii periodice a acestuia.
    12. Banca participantă instituie un mecanism de monitorizare permanentă a respectării de către persoanele responsabile din cadrul băncii a procedurilor interne şi întreprinde acţiuni prompte şi eficiente în cazul în care depistează încălcarea acestora.
    13. În cazul încetării activităţii într-un sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti, banca informează în scris Banca Naţională în termen de 10 zile lucrătoare de la data luării deciziei definitive corespunzătoare.
Capitolul III
GESTIONAREA RISCURILOR AFERENTE ACTIVITĂŢII
 BĂNCILOR ÎN SISTEMELE DE TRANSFER INTERNAŢIONAL
 DE MIJLOACE BĂNEŞTI

    14. Băncile participante în cadrul activităţii în sistemele de transfer internaţionale de mijloace băneşti urmează să acorde o atenţie sporită gestionării următoarelor riscuri:
    1) financiare, în care se includ riscurile de lichiditate şi de credit;
    2) operaţionale.
    15. Banca participantă, în baza factorilor care influenţează nivelul riscurilor, evaluează mecanismele de gestiune a riscurilor stabilite de către organizatorul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    16. Banca participantă evaluează mecanismele de gestiune a riscurilor financiare stabilite de către organizatorul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti, cel puţin, în funcţie de următorii factori:
    1) termenul de executare al transferului internaţional de mijloace băneşti;
    2) modul de decontare (stingere) al obligaţiilor aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti (pe bază brută, pe bază netă etc.);
    3) existenţa unui fond de garantare constituit la nivelul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti, principiile de formare şi distribuire a acestuia;
    4) periodicitatea alimentării conturilor utilizate în decontarea (stingerea) obligaţiilor aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti şi locaţia acestora (conturi corespondente deschise în băncile din Republica Moldova, conturi corespondente deschise în băncile din străinătate).
    17. Banca participantă evaluează mecanismele de gestiune a riscurilor operaţionale adoptate de către organizatorul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti, cel puţin, în funcţie de următorii factori:
    1) în vederea asigurării continuităţii proceselor ce ţin de derularea activităţii în sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti:
    a) existenţa canalelor alternative de primire/transmitere a informaţiei aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;
    b) existenţa unor scenarii ale situaţiilor de incident, cu segregarea responsabilităţii părţilor implicate;
    c) existenţa cerinţelor privind asigurarea rezervării posturilor automatizate de lucru destinate interacţiunii cu sistemul de transfer internaţional de mijloace băneşti, a componentelor hardware/software ale acestuia, precum şi a componentelor ce asigură funcţionarea acestuia (de exemplu: surse de alimentare neîntreruptă cu energie electrică etc.) la nivel de bancă participantă.
    2) în vederea asigurării securităţii datelor şi activităţii de realizare a transferurilor internaţionale de mijloace băneşti:
    a) securitatea canalelor de comunicaţii electronice, prin care se asigură primirea/transmiterea informaţiei aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;
    b) existenţa mecanismelor care să asigure verificarea autenticităţii operaţiunilor efectuate prin intermediul sistemului de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    c) existenţa mecanismelor care să asigure un nivel adecvat al controlului logic al accesului, cum ar fi, utilizarea mijloacelor de autentificare multi-factor, precum cele bazate pe parole combinate cu alte mijloace tehnice de genul carduri inteligente, dispozitive hardware de tip token, identificatoare biometrice; segregarea responsabilităţilor la nivel de sistem informatic, cum ar fi, asigurarea existenţei rolurilor cu drept de administrare, introducere/modificare, autorizare; monitorizarea acţiunilor critice la nivel de sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    18. Banca participantă, în funcţie de rezultatele evaluării mecanismelor de gestiune a riscurilor stabilite în cadrul sistemelor de transfer internaţional de mijloace băneşti în care aceasta participă, aplică măsuri corespunzătoare în vederea prevenirii angajării în operaţiuni riscante sau dubioase, precum şi protecţiei consumatorilor serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    19. Banca participantă ţine evidenţa cazurilor de fraudă şi a tentativelor de fraudă într-un registru special, luînd toate măsurile necesare pentru minimizarea fraudelor şi descurajarea tentativelor de fraudă în sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti la care participă.
    20. Banca participantă, în cazul în care identifică existenţa în cadrul sistemelor de transfer internaţional de mijloace băneşti a unor scheme frauduloase, care pot leza interesele consumatorilor serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti, informează plătitorul cu privire la caracteristicile schemelor frauduloase în vederea prevenirii implicării acestuia în asemenea scheme, cum ar fi, efectuarea unor plăţi/transferuri în avans, transferuri către persoane necunoscute plătitorului, transmiterea mijloacelor băneşti în străinătate în timp ce persoana destinatară nu se află în ţara respectivă, expedierea copiei documentului care confirmă efectuarea transferului unor persoane necunoscute.
Capitolul IV
TRANSPARENŢA CONDIŢIILOR DE EXECUTARE
A SERVICIILOR DE TRANSFER INTERNAŢIONAL
DE MIJLOACE BĂNEŞTI
    21. Banca participantă asigură transparenţa condiţiilor de executare a transferului internaţional de mijloace băneşti pentru toate sistemele de transfer internaţionale de mijloace băneşti la care participă.
    22. Banca participantă asigură disponibilitatea la ghişeele băncii, publicarea pe pagina-web oficială şi actualizarea, pe măsura apariţiei modificărilor, a condiţiilor de executare a transferului internaţional de mijloace băneşti prin sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    23. Condiţiile de executare a transferului internaţional de mijloace băneşti vor conţine, cel puţin, informaţii cu privire la:
    1) comisionul perceput la prestarea serviciului de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    2) durata de executare a transferului internaţional de mijloace băneşti;
    3) moneda transferului internaţional de mijloace băneşti;
    4) perioada de validitate şi condiţiile de returnare a transferului internaţional de mijloace băneşti.
    24. Informaţia cu privire la comisionul perceput la prestarea serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti printr-un sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti va conţine cel puţin specificarea mărimii acestuia, precum şi nominalizarea părţii care va achita comisionul aferent transferului internaţional de mijloace băneşti.
    25. Informaţia cu privire la perioada de validitate şi condiţiile de returnare a transferului internaţional de mijloace băneşti va conţine cel puţin numărul de zile în care transferul internaţional de mijloace băneşti poate fi încasat, situaţiile în care are loc returnarea transferului internaţional de mijloace băneşti şi condiţiile de returnare.
    26. Banca participantă asigură elaborarea, disponibilitatea la ghişeele băncii şi publicarea pe pagina-web oficială proprie a Regulilor de prestare a serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti (în continuare Reguli).
    27. Regulile vor conţine prevederi comune tuturor sistemelor de transfer internaţional de mijloace băneşti la care participă banca, informaţie actuală şi vor fi respectate în relaţiile cu plătitorii/beneficiarii serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    28. Regulile vor include, cel puţin, următoarele:
    1) denumirea sistemelor la care participă banca, modul de expediere/eliberare a mijloacelor băneşti aferente transferului internaţional (actele necesare expedierii/eliberării transferului, etc.);
    2) cerinţele aferente legislaţiei valutare cu privire la realizarea transferului internaţional de mijloace băneşti;
    3) modul de informare a plătitorului/beneficiarului privind condiţiile de realizare a transferului internaţional de mijloace băneşti;
    4) drepturile şi obligaţiile plătitorului/beneficiarului în procesul prestării de către bancă a serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneştii;
    5) drepturile şi obligaţiile băncii participante în procesul prestării serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti;
    6) modul de înaintare de către plătitor/beneficiar a reclamaţiilor privind serviciile de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    29. La expedierea/eliberarea mijloacelor băneşti în cadrul unui transfer internaţional banca participantă se asigură că plătitorul/beneficiarul a luat cunoştinţă de condiţiile de executare a transferului internaţional de mijloace băneşti respectiv, precum şi de existenţa Regulilor, pe care le prezintă plătitorului/beneficiarului la solicitarea acestuia.
    30. Banca participantă stabileşte modalitatea de examinare a reclamaţiilor privind serviciile de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    31. Banca participantă primeşte, înregistrează şi examinează reclamaţiile privind serviciile de transfer internaţional de mijloace băneşti prin sistemele de transferuri internaţionale de mijloace băneşti, la care aceasta participă, şi informează petiţionarul cu privire la decizia luată, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
Capitolul V
PREVENIREA ŞI COMBATEREA SPĂLĂRII BANILOR
ŞI FINANŢĂRII TERORISMULUI PRIN SISTEMELE DE
TRANSFERURI INTERNAŢIONALE DE MIJLOACE
BĂNEŞTI

    32. Banca participantă elaborează şi pune în aplicare mecanisme eficiente pentru stabilirea identităţii plătitorului/beneficiarului pînă la prestarea serviciilor de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    33. Identificarea plătitorului/beneficiarului se efectuează, cel puţin, în baza actului de identitate, iar dacă transferul internaţional de mijloace băneşti este efectuat de către o persoană împuternicită, se solicită actul de identitate al acesteia şi procura, legalizată în modul stabilit.
    34. Banca participantă plătitoare asigură ca mesajul de însoţire al unui transfer internaţional de mijloace băneşti efectuat prin intermediul unui sistem de transfer internaţional de mijloace băneşti să conţină, cel puţin, următoarea informaţie cu privire la plătitor:
    1) numele şi prenumele;
    2) codul unic de identificare al transferului internaţional de mijloace băneşti;
    3) adresa sau numărul naţional de identitate (numărul de identificare de stat) sau data şi locul naşterii.
    35. La primirea unui transfer internaţional de mijloace băneşti, banca participantă beneficiară verifică dacă mesajul de însoţire aferent acestuia conţine informaţia deplină cu privire la identitatea persoanei care a iniţiat transferul respectiv:
    1) numele şi prenumele;
    2) codul unic de identificare al transferului internaţional de mijloace băneşti;
    3) adresa sau numărul naţional de identitate (numărul de identificare de stat) sau data şi locul naşterii.
    36. Lipsa informaţiei complete cu privire la persoana care a iniţiat transferul internaţional de mijloace băneşti, specificată la pct. 35, se va considera de banca participantă beneficiară drept un factor în evaluarea potenţialului caracter suspect al transferului respectiv.
    37. Banca participantă beneficiară evaluează potenţialul caracter suspect al transferului internaţional de mijloace băneşti, al cărui mesaj conţine informaţia incompletă cu privire la persoana care a iniţiat transferul respectiv, în funcţie de criteriile pe care le stabileşte în acest sens şi care trebuie să respecte legislaţia în vigoare.
    38. În cazul în care după aplicarea criteriilor stabilite este determinat caracterul suspect al transferului internaţional respectiv, banca participantă beneficiară va întreprinde acţiunile necesare în conformitate cu Legea nr. 190 – XVI din 26 iulie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.
Capitolul VI
SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII BĂNCILOR
 PARTICIPANTE LA SISTEMELE DE TRANSFER
 INTERNAŢIONAL DE MIJLOACE BĂNEŞTI

    39. În vederea determinării nivelului de conformare la prevederile prezentului Regulament şi a altor acte normative în vigoare, Banca Naţională efectuează supravegherea din oficiu şi pe teren a activităţii băncii participante la sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti.
    40. Banca Naţională efectuează supravegherea din oficiu a activităţii băncii participante la sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti prin examinarea informaţiilor prezentate de către aceasta în conformitate cu cerinţele din prezentul Regulament, publicate pe pagina-web oficială a băncii participante, altor informaţii relevante.
    41. În scopul supravegherii activităţii băncii participante la sistemele de transfer internaţional de mijloace băneşti, Banca Naţionala este în drept să ceară, iar banca participantă este obligată să prezinte orice informaţie aferentă activităţii ei în cadrul sistemelor de transfer internaţional de mijloace băneşti.