HKK35/2013
ID intern unic:  349773
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 35
din  28.06.2013
privind Raportul auditului bugetelor şi gestionării
patrimoniului public în 2012 în cadrul unităţilor
administrativ-teritoriale din mun. Chişinău
Publicat : 04.10.2013 în Monitorul Oficial Nr. 216-220     art Nr : 40
    Curtea de Conturi, în prezenţa ministrului finanţelor dl V.Negruţa, viceministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei dl S.Sainciuc,  Primarului general al mun.Chişinău dl D.Chirtoacă, şefului Oficiului Teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat dl S.Palihovici, şefului Direcţiei Generale Finanţe a Consiliului municipal Chişinău dna V.Herţa, pretorului sect.Botanica dl Vl.Guriţenco,  pretorului sect. Buiucani dl V.Nemerenco, pretorului sect.Ciocana dna G.Bostan, pretorului sect.Rîşcani dl M.Cîrlig, pretorului interimar al sect.Centru dl P.Budurin, şefului interimar al Direcţiei Generale Transport Public şi Căi de Comunicaţie dl Ig.Gamreţki, şefului Direcţiei Cultură dna A.Culev, directorului Fondului Municipal de Susţinere Socială a Populaţiei dl M.Sorochin, şefului adjunct al Direcţiei Sănătate (ex-şeful Direcţiei Generale Asistenţă Socială) dl Şt.Calancea, şefului interimar al Direcţiei Generale Asistenţă Socială dl V.Negru, şefului interimar al Direcţiei Generale Comerţ, Alimentaţie Publică şi Prestări Servicii dl M.Zambiţki, directorului Î.M. „Direcţia Construcţii Capitale” dl R.Sofroni, directorului Î.M. „Regia Transport Electric” dl Gh.Morgoci, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale din municipiu, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit. a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în 2012 în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din mun. Chişinău.
    ____________________________________________
    1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit s-a realizat în temeiul art.28, art.30 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programele activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anii 2012 şi 2013, avînd drept scop verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale din municipiu a cadrului în materie de management financiar, funcţionalitate a procesului bugetar, relevanţă a procedurilor de monitorizare, identificare, evaluare şi administrare a impozitelor şi taxelor locale; gestiunii regulamentare a cheltuielilor bugetare; administrării şi integrităţii patrimoniului public; prestării serviciilor de interes public.
    Auditul s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi2, probele de audit fiind obţinute prin: evaluarea rapoartelor privind exerciţiul bugetar, rapoartelor financiare ale entităţilor auditate, registrelor financiar-contabile; verificarea, confruntarea documentelor primare, actelor de recepţie a lucrărilor ce ţin de valorificarea investiţiilor şi de reparaţiile capitale; analiza indicatorilor şi a unor date semnificative; observaţii directe, precum şi prin contrapunerea explicaţiilor persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul entităţilor supuse auditului. Misiunea de audit s-a documentat, în acest sens, şi cu deciziile organelor deliberative şi executive din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale (în continuare – UAT).
    ____________________________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 „Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.11 din 03.04.2009 „Privind aprobarea Standardelor auditului performanţei”.

    Examinînd şi sintetizînd rezultatele auditului, audiind rapoartele prezentate şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    Misiunea de audit relevă că, în perioada auditată, în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale (în continuare – AAPL) ale mun.Chişinău s-au întreprins măsuri aferente asigurării unei gestiuni relevante a procesului bugetar şi administrării fondurilor publice. În acelaşi timp, s-a constatat că încă mai persistă zone şi acţiuni care nu corespund rigorilor şi spiritului regularităţii şi bunei guvernări, dar şi abateri şi iregularităţi.
 AAPL nu au demonstrat o preocupare punctuală privind evaluarea şi monitorizarea potenţialului economic şi materiei aferente formării bazei de impozitare, n-au asigurat un sistem de interacţiune a autorităţilor de resort pentru o cuantificare concludentă a veniturilor bugetare, ceea ce a generat următoarele:
    • Identificarea, evaluarea şi monitorizarea veniturilor publice rămîn a fi afectate de deficienţe majore în activitatea AAPL ale mun.Chişinău şi nu pot servi ca suport relevant pentru asigurarea unui sistem de date veridice privind obiectele impunerii şi baza de impozitare pe categorii de impozite/taxe. Bazele de date existente la Biroul Naţional de Statistică, Serviciul Fiscal de Stat, Î.S. „Cadastru” sînt incomplete sau nu pot fi utilizate pentru o evaluare autentică a bazei impozabile în aspect administrativ-teritorial. În acest sens, Curtea de Conturi relevă că şi regulatorul naţional - Ministerul Finanţelor - nu dispune de un cadru analitico-metodologic exhaustiv de identificare/evaluare/prognozare a veniturilor publice în calitate de instrument şi călăuză pentru AAPL.
    • Urmare neaprobării de către Consiliul municipal Chişinău (în continuare – CMC) a cotelor taxelor locale pentru anul 2012, planul încasărilor la taxa pentru dispozitivele publicitare şi taxa de piaţă nu a fost îndeplinit cu 18,5 mil. lei şi, respectiv, cu 13,0 mil. lei.
    • Vidul legislativ/normativ privind calculul transferurilor de la bugetul de nivelul II la bugetul de nivelul I pentru uniformizarea capacităţilor/posibilităţilor financiare respective, precum şi absenţa criteriilor şi a mecanismelor bine definite de stabilire a normativelor de cheltuieli generează alocări neuniforme ale  transferurilor UAT de nivelul I din mun.Chişinău.
    • Deşi AAPL au întreprins anumite măsuri de implementare a recomandărilor auditurilor precedente ale Curţii de Conturi în vederea acumulării veniturilor din dividendele aferente cotei de participare a municipiului în societăţile pe acţiuni şi de la defalcările din profitul net al întreprinderilor municipale, auditul a constatat  perpetuarea aceleiaşi situaţii. Astfel, în anul 2012, în bugetul municipal Chişinău nu au fost încasate dividende şi defalcări din profitul net pentru rezultatele anului 2011 în sumă de circa 24,8 mil.lei.
    • Pe parcursul anilor 2012-2013, conform deciziilor CMC, unele întreprinderi cu capital majoritar municipal au fost scutite de achitarea dividendelor şi defalcărilor din profitul net în sumă de 31,6 mil.lei, din care 30,9 mil.lei în lipsa unor programe privind utilizarea acestor mijloace de către întreprinderile în cauză. Totodată, contrar prevederilor Legii achiziţiilor publice nr.96-XVI din 13.04.2007, pentru alte întreprinderi, de către CMC, a fost autorizată achitarea în barter a dividendelor şi defalcărilor din profitul net cu unele instituţii publice municipale, în sumă totală de 2,4 mil.lei.
Neelaborarea şi neimplementarea unor proceduri de control intern întru responsabilizarea autorităţilor implicate în procesul bugetar reprezintă  impedimentele în realizarea obiectivelor în materie de economicitate, eficienţă şi eficacitate privind gestionarea banului public. În acest sens, se relevă următoarele:
    • La elaborarea şi implementarea statelor noi de personal nu se ţine cont de sarcinile stabilite şi de volumul efectiv de lucru, precum şi nu se asigură excluderea  suprapunerilor/dublărilor de competenţe, fapt ce denotă managementul ineficient al resurselor umane disponibile în cadrul Primăriei mun. Chişinău şi instituţiilor din subordine. Totodată, lipsa unui control intern asupra modului de gestionare a cheltuielilor aferente retribuirii muncii a generat acordarea unor sporuri şi prime nefondate, precum şi recalcularea neregulamentară a salariilor funcţionarilor publici în sumă totală de 0,3 mil.lei.
    • Tergiversarea adoptării de către CMC a bugetului municipal pentru anul 2012 a condiţionat angajarea unor credite pe termen scurt de la instituţiile financiare, cu suportarea cheltuielilor aferente în sumă de 6,8 mil.lei.
    • Neîntreprinderea unor acţiuni concrete în vederea recuperării cheltuielilor  ce ţin de demontarea gheretelor, dispozitivelor publicitare şi a construcţiilor neautorizate a determinat prejudicierea bugetului municipal cu suma de 0,6 mil.lei.
    • Managementul achiziţiilor publice din cadrul entităţilor auditate este unul neconform, neriguros şi necesită îmbunătăţiri esenţiale. Totodată, achiziţiile publice au fost efectuate cu derogări de la legislaţia în vigoare, care se exprimă prin: planificarea defectuoasă a procedurilor de achiziţii publice; eludarea controlului extern al Agenţiei Achiziţiilor Publice asupra corectitudinii efectuării procedurilor de achiziţii publice; nerespectarea procedurilor de efectuare a achiziţiilor publice; neîntocmirea dosarelor de achiziţii publice în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; lipsa unei monitorizări eficiente a executării prevederilor contractuale etc.
    • Irelevanţa controlului intern şi managementul neconform la contractarea şi executarea lucrărilor de reparaţie a străzilor determină riscul utilizării ineficiente a mijloacelor bugetare, tergiversarea executării lucrărilor sau executarea necalitativă a acestora.
    • În cadrul AAPL sînt absente strategiile, politicile şi procedurile reglementate/standardizate în materie de investiţii publice şi, respectiv, nu sînt stabilite priorităţile în domeniul construcţiilor, reconstrucţiilor sau reparaţiilor, iar lipsa surselor financiare pentru proiectarea şi construcţia acestora generează dezechilibre şi imobilizări de mijloace bugetare de lungă durată, fără impact pozitiv asupra dezvoltării economico-sociale a municipiului.
    • Managementul neexigent privind realizarea investiţiilor din contul creditelor şi granturilor externe a generat suportarea unor cheltuieli ineficiente în sumă de 37,5 mii dolari SUA, în urma achitării către Corporaţia Financiară Internaţională a unui comision pentru creditul nedebursat, precum şi tergiversarea executării lucrărilor de la 3 pînă la 18 luni.
    •  Nerespectarea reglementărilor legale ce ţin de domeniul contabilităţii, precum şi admiterea unor nereguli, care se exprimă prin ţinerea neconformă a evidenţei contabile şi reflectarea incorectă în evidenţă a operaţiunilor efectuate, înregistrarea  necorespunzătoare a mijloacelor fixe şi a valorii lor, au ca urmare  raportarea incorectă a situaţiilor patrimoniale, cu denaturarea rapoartelor financiare.
Rezultatele verificărilor asupra regularităţii şi legali-tăţii gestionării patrimoniului public denotă prezenţa aceloraşi iregularităţi din perioadele anterioare supuse auditului/controlului, care, în principal, constau în:
    • Neasigurarea înregistrării integrale la organul cadastral a dreptului de proprietate asupra patrimoniului public municipal, fapt ce determină riscul pierderii acestui drept şi al înstrăinării ilegale.
    • Lipsa unei evidenţe conforme a patrimoniului public, ceea ce condiţionează raportarea neveridică a situaţiilor patrimoniale.
    • În absenţa acordului AAPL ale mun.Chişinău, în baza ordinului Ministerului Sănătăţii, instituţiile medico-sanitare publice municipale nu au perceput plata pentru chirie de la USMF “N. Testemiţanu”, în sumă de circa 1,3 mil.lei. De asemenea, de la Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, pe lîngă plata chiriei, nu au fost recuperate de către AAPL nici cheltuielile pentru serviciile comunale.
    • Nemonitorizarea din partea AAPL ale mun. Chişinău a termenelor de valabilitate a contractelor de locaţiune încheiate de către instituţiile din subordine a generat ocuparea ilegală a spaţiilor clădirilor proprietate municipală şi creează riscul neachitării plăţilor pentru arendă şi servicii comunale.
    • AAPL ale mun.Chişinău şi Ministerul Afacerilor Interne n-au determinat modul de raportare şi gestiune a patrimoniului municipal în valoare de 58,4 mil.lei.
    • Curtea de Conturi, prin prisma auditului precedent, atestă perpetuarea neregulilor încetăţenite privind starea evidenţei locaţiunii pasajelor subterane şi a mijloacelor speciale aferente, cuantificate atît de auditul extern precedent, cît şi de auditul intern.
Auditarea unor servicii publice prestate populaţiei municipiului de către AAPL denotă o preocupare irelevantă privind: eficientizarea proceselor de acordare a serviciilor în scopul cuprinderii unui număr mai mare de beneficiari; asigurarea sporirii impactului serviciilor prestate şi diminuării costului acestora; satisfacerea nevoilor  beneficiarilor serviciilor prestate. Astfel:
    • Dispersarea instituţiilor de acordare a asistenţei sociale, lipsa unei comunicări şi colaborări eficiente între acestea şi alte organe (fiscale, cadastrale, de drept etc.), precum şi lipsa unei abordări complexe de acordare a ajutorului social (material, juridic, medical etc.) persoanelor socialmente vulnerabile determină birocratizarea excesivă a procesului de asistenţă socială, precum şi folosirea de către unele persoane a slăbiciunilor şi deficienţelor sistemului existent în detrimentul persoanelor care au nevoie reală de această asistenţă socială. De astfel de ajutoare sociale, din mai multe surse, deseori beneficiază unele şi aceleaşi persoane şi/sau care nu au nevoie de asistenţă socială (au venituri suficiente).
    • Lipsa unor reglementări conforme cadrului legal/normativ existent şi adaptate condiţiilor actuale de activitate a transportului public de pasageri în municipiu, în general, şi privind prestarea serviciilor de transport cu taxi şi maxi-taxi, în special, precum şi lipsa unui mecanism de monitorizare a fluxului real de pasageri transportaţi nu permit stabilirea corectă a costurilor reale ale serviciilor de transportare a pasagerilor, determinînd riscul de acordare Î.M. “Regia Transport Electric” a unor subvenţii  nefundamentate.
Verificările conformării cerinţelor şi recomandărilor rezultate din auditurile efectuate anterior de către Curtea de Conturi indică asupra faptului  că managementul AAPL nu a depus eforturile necesare pentru implementarea recomandărilor.
    Astfel, din totalul de 153 de recomandări expuse în Raportul aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.37 din 31.07.2012, AAPL ale mun.Chişinău au implementat doar 11 recomandări, iar 66 au fost implementate parţial. Totodată, AAPL din or.Cricova, or.Vatra, com.Ciorescu, com.Grătieşti, s.Ghidighici nu au prezentat Curţii de Conturi informaţii privind implementarea recomandărilor.
    De asemenea, din 17 recomandări înaintate prin Raportul auditului gestionării patrimoniului public la Întreprinderea municipală “Regia Transport Electric” în anii 2009-2010, aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.56 din 16.09.2011, au fost implementate numai 2 recomandări.
    Iregularităţile constatate în cadrul prezentei misiuni de audit relevă un spirit de indisciplină din partea factorilor responsabili şi decizionali, rezultat şi din ineficienţa controlului intern.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit. a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit. c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în 2012 în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din mun. Chişinău, anexat la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Consiliului municipal Chişinău, Primarului general al mun. Chişinău şi entităţilor auditate şi se cere:
    2.1.1. conformarea şi implementarea recomandărilor auditului din Raportul de audit, cu aprobarea măsurilor concrete şi exhaustive privind remedierea deficienţelor constatate şi stabilirea termenelor şi a persoanelor responsabile de implementare;
    2.1.2. crearea unei comisii permanente, formată din reprezentanţii Consiliului şi executivului municipal, care va monitoriza implementarea recomandărilor şi va raporta semestrial Curţii de Conturi despre măsurile întreprinse în vederea executării cerinţelor şi implementării recomandărilor, inclusiv a celor aprobate prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.37 din 31.07.2012;
    2.2. Ministerului Finanţelor şi se cere:
    2.2.1. revizuirea şi uniformizarea prevederilor art.291 din Codul fiscal şi ale Anexei la Titlul VII al Codului fiscal, referitor la obiectul impunerii la taxa de  amplasare a publicităţii;
    2.2.2. examinarea relevanţei revizuirii prevederilor art.23 din Legea nr.397 – XV din 16.10.2003, privind suspendarea defalcărilor de la veniturile generale de stat pînă la aprobarea bugetului;
    2.2.3. examinarea oportunităţii şi posibilităţii calculării taxei pentru unităţile comerciale şi/sau prestări servicii de deservire socială şi taxei pentru unităţile stradale de comerţ şi/sau de prestare a serviciilor, pentru fiecare agent economic în parte, de către AAPL, cu integrarea ulterioară a acestor date în sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, precum şi stabilirii de către AAPL a termenului de achitare a acestor taxe;
    2.2.4. elaborarea unor mecanisme ce vor asigura reflectarea în rapoartele privind executarea bugetului a cheltuielilor neefectuate prin intermediul conturilor trezoreriale ale bugetului municipal, a decontărilor între bugetele de nivelul I şi bugetul de nivelul II privind transferurile în fondul de susţinere financiară a UAT, precum şi a datoriilor pentru chiria bunurilor imobile şi pentru plăţile funciare;
    2.3. Ministerului Economiei şi se cere:
    2.3.1. elaborarea şi aprobarea tuturor actelor normative necesare pentru   stabilirea mecanismului de implementare a Legii nr.231 din 23.09.2010 „Cu privire la comerţul interior”;
    2.3.2. în scopul combaterii eficiente a comerţului neautorizat şi a tranzacţiilor informale, examinarea oportunităţii revizuirii şi completării cadrului legal existent privind dreptul de constatare şi sancţionare a contravenţiilor administrative pentru comerţul neautorizat;
    2.4. Ministerului Afacerilor Interne şi Inspectoratului General al Poliţiei şi se cere, în comun cu Consiliul municipal Chişinău şi Primarul general al mun.Chişinău, să determine modalitatea de raportare şi gestiune a patrimoniului municipal de către organele  de poliţie;
    2.5. Cancelariei de Stat şi Oficiului teritorial Chişinău şi se cere asigurarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale din mun.Chişinău în corespundere cu cadrul legal, în vederea neadmiterii încălcărilor şi neajunsurilor constatate;
    2.6. Preşedintelui Republicii Moldova şi Preşedintelui Parlamentului, pentru informare;
    2.7. Comisiilor permanente parlamentare: economie, buget şi finanţe; administraţie publică şi dezvoltare regională, pentru informare.
    3. Dat fiind revendicarea în Raportul de audit, anexat la prezenta Hotărîre, a recomandărilor misiunilor precedente de audit extern, se exclude din regim de monitorizare Hotărîrea Curţii de Conturi nr.56 din 16.09.2011 „Privind Raportul auditului gestionării patrimoniului public la Întreprinderea municipală “Regia Transport Electric” în anii 2009-2010” şi Raportul auditului  bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public în mun.Chişinău în perioada 2010-2011, aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.37 din 31.07.2012 (cu excepţia recomandărilor înaintate AAPL din or.Cricova, or.Vatra, com.Grătieşti, com.Ciorescu, s.Ghidighici şi IFS pe mun.Chişinău).
    4. Se ia act că:
    4.1. Centrul Naţional Anticorupţie a pornit o cauză penală privind executarea contractului de antrepriză, încheiat la 19.11.2010, între Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie şi S.R.L. „Genesis International”;
    4.2. în baza deciziei CMC nr.5/32-2 din 30.05.2013, au fost date în locaţiune Preturii sect. Buiucani încăperile din str. Mihai Viteazul 2 lit.A;
    4.3. Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie a distribuit obiectul de reparaţie şi întreţinerii infrastructurii rutiere între colaboratorii Direcţiei lucrări edilitare ca persoane responsabile-tehnic atestaţi;
    4.4. Pretura sect. Rîşcani şi Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie au perfectat proiectele de decizie ale CMC: privind casarea mijloacelor fixe şi transmiterea autoturismelor de serviciu de la balanţa Preturii sect. Rîşcani; cu privire la stabilirea limitei de parcurs pentru automobilele de serviciu şi pentru convorbirile telefonice mobile; cu privire la transmiterea imobilului din str.Tiraspol 11/1 A din proprietatea municipală în proprietatea de stat;
    4.5. Direcţia Cultură a recuperat mijloacele băneşti achitate neregulamentar în sumă de 5,1 mii lei; în aprilie 2013 a majorat valoarea clădirilor cu suma de 625,9 mii lei;
    4.6. Direcţia Generală Comerţ, Alimentaţie Publică şi Prestări Servicii, Fondul Municipal Chişinău de Susţinere Socială a Populaţiei şi Pretura sect. Botanica au creat grupuri de lucru privind achiziţiile publice, cu distribuirea sarcinilor şi drepturilor fiecărui membru al grupului de lucru;
    4.7. Direcţia Generală Comerţ, Alimentaţie Publică şi Prestări Servicii, Fondul Municipal Chişinău de Susţinere Socială a Populaţiei, Direcţia Sănătate şi Direcţia Cultură au elaborat planul de achiziţii pentru anul 2013;
    4.8. Direcţia Sănătate a perfectat toate dosarele de achiziţii publice înregistrate pe parcursul anului 2012; a elaborat şi a aprobat Regulamentul cu privire la stimularea şi acordarea ajutorului material;
    4.9. Direcţia Generală Asistenţă Socială a elaborat fişele postului, unde a fost stabilită expres responsabilitatea la procesarea cererilor de acordare a ajutorului social.
    5. Despre implementarea recomandărilor auditului, precum şi despre executarea cerinţelor subpunctelor 2.1.-2.5. din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    6. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                                    Serafim URECHEAN

    Nr. 35. Chişinău, 28 iunie 2013.

   
raport