HGM131/2014
ID intern unic:  351761
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 131
din  21.02.2014
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de
selectare şi evidenţă a proiectelor în cadrul Programului
activităţilor de reintegrare a ţării
Publicat : 25.02.2014 în Monitorul Oficial Nr. 47-48     art Nr : 146
    MODIFICAT
   
HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183
    EMO53 din 07.03.14, MO53-59/07.03.14 art.81

   
NOTĂ:
   
pe tot parcursul textului, cuvintele „Biroul pentru reintegrare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Biroul politici de reintegrare”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183




    În  temeiul art. 4 lit.e) din Legea cu privire la Guvern nr.136 din 7 iulie 2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), precum şi în vederea utilizării optime a alocaţiilor de la bugetul de stat pentru activităţile de reintegrare a ţării, Guvernul HOTĂRĂŞTE:  
   
[Preambul modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    1. Se aprobă:
    Regulamentul cu privire la modul de selectare şi evidenţă a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, conform anexei nr.1;
    Componenţa nominală a Comisiei de selectare a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, conform anexei nr.2;
    Declaraţia de imparţialitate, conform anexei nr.3;
    Formularul de aplicare privind finanţarea proiectului din alocaţiile pentru activităţile de reintegrare a ţării, conform anexei nr.4.
    2. Cancelaria de Stat (Biroul politici de reintegrare), în comun cu Ministerul Finanţelor, va asigura implementarea Regulamentului cu privire la modul de selectare şi evidenţă a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării în limitele mijloacelor financiare stabilite anual în legea bugetului de stat pentru activităţile de reintegrare a ţării.
    3. Pentru selectarea şi evaluarea proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării se instituie o comisie de selectare, alcătuită din 7 membri permanenţi – reprezentanţi ai Cancelariei de Stat (2 persoane, inclusiv 1 persoană din cadrul Biroului politici de reintegrare), Ministerului Finanţelor (1 persoană), Ministerului Economiei şi Infrastructurii (1 persoană), Ministerului Justiţiei (1 persoană), Centrului Naţional Anticorupţie (1 persoană) şi un secretar.
    [Pct.3 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    4. În caz de eliberare a unor membri din funcţiile publice deţinute, atribuţiile lor în cadrul Comisiei de selectare vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective fără a se emite o nouă hotărîre de Guvern.

    PRIM-MINISTRU                                                            Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru                                                             Eugen Carpov
    Ministrul finanţelor                                                           Anatol Arapu

    Nr. 131. Chişinău, 21 februarie 2014.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 131
din 21 februarie 2014
REGULAMENT
cu privire la modul de selectare şi evidenţă a proiectelor
în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la modul de selectare şi evidenţă a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării (în continuare – Regulament) stabileşte mecanismul de evaluare, finanţare, evidenţă şi monitorizare a implementării programelor, proiectelor şi acţiunilor care contribuie la promovarea măsurilor de consolidare a încrederii între populaţia de pe ambele maluri ale Nistrului şi la realizarea obiectivului guvernamental de reintegrare a ţării.
    [Pct.1 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    2. Sînt eligibile pentru concurs proiectele elaborate de către autorităţile publice locale şi centrale, care vor fi implementate în Zona de securitate şi în localităţile din stînga Nistrului.
    3. Obiect al prezentului Regulament sînt programele, proiectele şi acţiunile de dezvoltare comunitară şi regională, reabilitare şi renovare a infrastructurii locale, măsurile de protecţie a persoanelor socialmente vulnerabile, precum şi alte activităţi care urmăresc soluţionarea problemelor stringente de dezvoltare şi contribuie la asigurarea serviciilor publice esenţiale.
    4. Autorităţile publice locale şi centrale, în calitate de beneficiari ai mijloacelor alocate, vor perfecta, în modul stabilit de prezentul Regulament şi prevederile legislaţiei în vigoare, documentaţia necesară pentru finanţarea proiectelor respective.
    5. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    1) acţiune – activitate care urmăreşte soluţionarea unei probleme determinate;
    2) cheltuieli administrative – cheltuieli legate de organizarea şi administrarea unei anumite activităţi în cadrul proiectului;
    3) cheltuieli directe – cheltuieli efectuate nemijlocit pentru realizarea unei activităţi determinate din cadrul proiectului;
    4) costuri – totalitatea cheltuielilor necesare pentru implementarea propunerii de proiect;
    5) program – ansamblu de activităţi stabilite de către autorităţile publice în vederea susţinerii şi implementării priorităţilor politicii de reintegrare a ţării;
    6) proiect – ansamblu de acţiuni desfăşurate pe o perioadă determinată de timp, de regulă mai mică decît cea a unui program, îndreptate spre soluţionarea unor probleme stringente de dezvoltare; 
    7) propunere de proiect – program, proiect sau acţiune înaintată spre finanţare din alocaţiile pentru activităţile de reintegrare a ţării.
    8) impact – efecte pozitive şi negative, primare şi secundare, produse direct sau indirect datorită implementării proiectului;
    [Pct.5 noțiunea introdusă prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    9) durabilitate – continuarea beneficierii de pe urma rezultatelor proiectului;
    [Pct.5 noțiunea introdusă prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    10) monitorizare – sistem de colectare a informaţiei pe parcursul perioadei de implementare a proiectului, creat în scopul analizei relevanţei, eficienţei, eficacităţii, impactului şi durabilităţii proiectului.
    [Pct.5 noțiunea introdusă prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
II. Modul de prezentare a propunerilor de proiect
    6. Pentru informarea prealabilă a autorităţilor interesate, cu cel puţin 30 de zile lucrătoare pînă la data lansării concursului de proiecte, Cancelaria de Stat (Biroul politici de reintegrare) plasează pe pagina sa web un anunţ public, care va conţine informaţii cu privire la:
    a) cuantumul total al alocaţiilor pentru activităţile de reintegrare a ţării, prevăzute în legea bugetului de stat;
    b) criteriile generale de eligibilitate a propunerilor de proiect;
    c) termenul-limită de depunere a documentelor de solicitare a finanţării;
    d) condiţiile de participare;
    e) conţinutul dosarului pentru solicitare de finanţare;
    f) priorităţile de finanţare stabilite pentru anul respectiv.
    7. Dosarul pentru solicitarea finanţării va conţine:
    a) formularul de aplicare pentru finanţarea proiectului din alocaţiile pentru activităţile de reintegrare a ţării;
    b) decizia de aprobare a propunerii de proiect de către autoritatea iniţiatoare;
    c) devizul de cheltuieli al proiectului;
    d) lista participanţilor implicaţi în elaborarea şi implementarea proiectului;
    e) scrisoarea de confirmare a contribuţiei, inclusiv copia deciziei de alocare a contribuţiei/cofinanţării (dacă există);
    f) documentele de confirmare a durabilităţii proiectului (de exemplu planul de activităţi după implementarea proiectului);
    g) copia de pe Strategia de dezvoltare (inclusiv planul de implementare), aprobată prin decizia autorităţii iniţiatoare (dacă există);
    h) copia de pe acordurile de parteneriat (dacă există);
    i) documentele tehnice cu privire la obiectul de infrastructură;
    j) declaraţia privind lipsa altor proiecte sau investiţii pe acelaşi subiect sau privind neînaintarea aceluiaşi proiect pentru finanţare din alte surse prevăzute conform legii.
    [Pct.7 lit.j) introdusă prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    8. Data-limită pentru prezentarea propunerilor de proiect este indicată pe pagina web a Cancelariei de Stat (Biroul politici de reintegrare). Proiectele expuse după data-limită nu vor fi examinate.
    [Pct.8 modificat prin EMO53 din 07.03.14, MO53-59/07.03.14 art.81]
    9. Proiectele iniţiate vor face referire, în mod obligatoriu, la scopul preconizat, obiectivele sau acţiunile concrete, beneficiari, termenele de realizare, costuri (se indică separat cheltuielile administrative şi cele directe), indicatorii de evaluare (inclusiv potenţialele riscuri), impactul social-economic şi durabilitatea proiectului.
    [Pct.9 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
III. Organizarea activităţii Comisiei de selectare
    10. Comisia de selectare a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării (în continuare – Comisia) este un organ colegial, învestit cu funcţii de examinare, evaluare şi selectare a propunerilor de proiecte care corespund criteriilor de eligibilitate stabilite la punctul 21 al prezentului Regulament.
    11. Atribuţiile de preşedinte al Comisiei sînt exercitate de către viceprim-ministrul responsabil de realizarea politicilor de reintegrare – responsabil de organizarea activităţii acesteia, cele de secretar al şedinţelor de către un funcţionar din cadrul Biroului politici de reintegrare fără drept de vot.
    [Pct.11 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    12. Şedinţele Comisiei sînt convocate de preşedintele acesteia, de regulă în perioada desfăşurării concursului de proiecte.
    13. Şedinţa Comisiei se consideră deliberativă dacă la ea participă cel puţin 5 membri.
    [Pct.13 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    14. În caz de imposibilitate obiectivă a participării unui membru permanent la şedinţele Comisiei, conducătorul autorităţii publice în care activează membrul în cauză desemnează prin ordin un membru supleant, cu drept de vot în cadrul şedinţei respective.
    [Pct.14 modificat prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    15. Pentru examinarea unor proiecte specifice, la solicitarea argumentată a unuia sau mai mulţi membri ai Comisiei în activitatea acesteia vor fi atraşi specialişti din cadrul altor autorităţi publice relevante, cu drept de vot consultativ.
    16. Fiecare membru al Comisiei, după ce ia act de conţinutul propunerilor de proiecte ce urmează a fi examinate în cadrul şedinţei respective semnează o declaraţie de imparţialitate.
    17. Propunerile de proiecte se examinează de către toţi membrii Comisiei şi se aprobă cu votul majorităţii simple, iar în caz de paritate de voturi, se vor considera eligibile proiectele care vor acumula cel mai mare punctaj, conform criteriilor generale stabilite la punctul 22 al prezentului Regulament.
    18. Comisia poate decide asupra alocării integrale sau parţiale a mijloacelor, reieşind din gradul de corespundere a propunerii de proiect la criteriile de evaluare stabilite la punctele 21 şi 22 din prezentul Regulament, precum şi reieşind din raportarea sumei solicitate pentru finanţare la suma totală a alocaţiilor pentru activităţile de reintegrare a ţării aprobată prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv.
    19. Lista propunerilor de proiecte selectate şi repartizarea pe beneficiari ai alocaţiilor bugetare prevăzute pentru activităţile de reintegrare a ţării se aprobă de Guvern.
IV. Etapele concursului de proiecte
şi criteriile de evaluare
    20. Concursul de proiecte se desfăşoară în două etape distincte:
    a) etapa de preselecţie – constă în colectarea de către Cancelaria de Stat (Biroul politici de reintegrare) a propunerilor de proiecte parvenite din partea autorităţilor iniţiatoare şi verificarea corespunderii acestora criteriilor de eligibilitate, stabilite la punctul 21 al prezentului Regulament;
    b) etapa de selecţie – constă în evaluarea de către Comisie a propunerilor de proiecte preselectate, reieşind din criteriile generale stabilite la punctul 22 al prezentului Regulament, selectarea celor mai competitive şi recomandarea spre finanţare a proiectelor eligibile prin intermediul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, aprobat de Guvern.
    21. La etapa de preselecţie sînt eligibile propunerile de proiecte care reflectă activităţi ce contribuie la:
    a) consolidarea măsurilor de încredere între cele două maluri ale Nistrului;
    b) promovarea unor programe sau acţiuni de dezvoltare comunitară şi parteneriat regional în Zona de securitate şi în localităţile din stînga Nistrului;
    c) renovarea şi modernizarea instituţiilor sociale-cheie (educaţionale, de asistenţă socială, medicale, sportive, cultural-artistice);
    d) îmbunătăţirea infrastructurii locale;
    e) soluţionarea celor mai stringente probleme de nivel local şi regional;
    f) creşterea calităţii serviciilor publice şi rentabilizarea acestora.
    22. Sînt eligibile pentru finanţare propunerile de proiecte care vor acumula cel puţin 11 puncte în baza următoarelor criterii generale:
    1) Relevanţa (5 puncte):
    a) identificarea corectă şi descrierea clară a problemei;
    b) satisfacerea necesităţilor stringente ale comunităţii;
    c) reglementarea problemei identificate într-un act normativ în vigoare sau document de politici publice;
    d) contribuirea nemijlocită a soluţiilor propuse la rezolvarea problemei identificate;
    e) contribuirea proiectului  la dezvoltarea generală a localităţii şi stabilirea parteneriatelor regionale;
    f) inexistenţa altor proiecte în derulare cu acelaşi scop şi obiect pentru aceeaşi localitate sau regiune.
    [Pct.22 lit.f) introdusă prin HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    2) Rezultate şi impact (4 puncte):
    a) proiectul are un impact direct şi imediat asupra grupurilor-ţintă şi domeniilor tematice;
    b) rezultatele sînt formulate conform abordării SMART (specifice, măsurabile, realizabile, realistice, fixate în timp);
    c) este reflectat impactul cantitativ şi calitativ asupra grupurilor de beneficiari.
    3) Aportul la promovarea măsurilor de consolidare a încrederii (5 puncte):
    a) atractivitatea proiectului pentru comunităţile de pe ambele maluri ale Nistrului sau contribuţia nemijlocită a proiectului la apropierea acestora;
    b) proiectul contribuie la o mai bună interacţiune între locuitorii de pe ambele maluri ale Nistrului.
    4) Gradul de includere a principiilor de dezvoltare locală bazate pe transparenţă, incluziune şi abordare participativă în implementare (3 puncte):
    a) proiectul se bazează pe o implementare, monitorizare şi evaluare transparentă, incluzivă şi participativă, care vor asigura acceptarea proiectului de către toată comunitatea;
    b) proiectul reflectă o problemă de interes local care preocupă o parte din populaţia unităţii administrativ-teritoriale respective şi este un rezultat al diverselor forme de consultări, audieri publice şi convorbiri, în condiţiile legii.
    5) Durabilitate (4 puncte):
    a) finalitatea/ continuitatea proiectului după alocarea mijloacelor financiare;
    b) prezenţa contribuţiei sociale a comunităţii în menţinerea rezultatelor obţinute;
    c) evaluarea cheltuielilor de mentenanţă a proiectului, după implementarea acestuia.
    23. Prezenţa contribuţiilor financiare din partea autorităţilor iniţiatoare va constitui un avantaj în evaluarea şi selectarea propunerii de proiect.
    24. Mecanismul de selectare a propunerilor de proiecte se va realiza în baza unor proceduri transparente, competitive şi participative.
    25. Nu vor fi examinate propunerile de proiecte, care:
    a) sînt însoţite de un set documentar incomplet;
    b) nu asigură o finalitate practică în realizarea obiectivelor preconizate;
    c) implică ajutoare umanitare, acţiuni de caritate sau de finanţare a unor activităţi a societăţilor comerciale.
V. Finanţarea proiectelor selectate
    26. Finanţarea proiectelor selectate se efectuează prin intermediul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, aprobat de Guvern.
    27. Ministerul Finanţelor alocă mijloacele financiare respective în baza documentelor confirmative prezentate de către autorităţile publice centrale şi locale, în calitate de beneficiari ai alocaţiilor aprobate.
    28. Executarea de casă a mijloacelor bugetare alocate se efectuează de Ministerul Finanţelor prin sistemul trezorerial.
    29. Sumele neutilizate de către autorităţile administraţiei publice locale după finalizarea programului, proiectului sau acţiunii se virează pe contul bugetului de stat, în termen de cel mult 30 de zile.
VI. IMPLEMENTAREA ŞI MONITORIZAREA
PROIECTELOR. RĂSPUNDEREA
    [Capitolul VI în redacția HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    30. Autorităţile care au beneficiat de alocaţii din Programul activităţilor de reintegrare a ţării asigură:
    a) implementarea eficientă şi transparentă a proiectului;
    b) evidenţa şi utilizarea conformă a mijloacelor financiare alocate din Programul activităţilor de reintegrare a țării;
    c) vizibilitatea proiectelor finanţate din Programul activităţilor de reintegrare a țării, utilizînd pagina web a instituţiei, emisiuni radio şi TV, prezentări publice, panouri stradale şi alte instrumente disponibile în conformitate cu legislaţia;
    d) prezentarea către Cancelaria de Stat (Biroul politici de reintegrare) şi Ministerul Finanţelor a rapoartelor semestriale și anuale privind utilizarea mijloacelor alocate din Programul activităţilor de reintegrare a țării;
    e) prezentarea către Cancelaria de Stat (Biroul politici de reintegrare) şi publicarea pe pagina web a instituţiei, pînă la data de 20 ianuarie a anului în curs, a rapoartelor privind impactul social-economic al proiectelor finanţate din Programul activităţilor de reintegrare a ţării implementate în anul precedent.
    [Pct.30 în redacția HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    31. Pentru utilizarea alocaţiilor bugetare în mod abuziv şi contrar scopului prevăzut, precum şi pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament survine răspunderea în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr. 131
din 21 februarie 2014

COMPONENȚA NOMINALĂ
a Comisiei de selectare a proiectelor în cadrul
Programului activităților de reintegrare a țării
    LESNIC Cristina                – viceprim-ministru, preşedinte al Comisiei
    VRAGALEVA Veronica    – secretar de stat al Ministerului Finanţelor
                                                 (în domeniile politici fiscale, vamale, reglementarea
                                                 contabilității și auditului în sectorul corporativ)
    DRĂGĂLIN Iuliana           – secretar de stat al Ministerului Economiei şi
                                                 Infrastructurii (în domeniul infrastructurii calității
                                                 și cooperării internaționale)
    EȘANU Nicolae                – secretar de stat al Ministerului Justiţiei
    COJOCARU Vadim          – director adjunct al Centrului Naţional Anticorupţie
                                              – şef al Biroului politici de reintegrare, Cancelaria
                                                 de Stat
    HANGANU Domniţa        – consultant principal, Cancelaria de Stat
    [Anexa nr.2 în redacția HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 131
din 21 februarie 2014

DECLARAŢIE  DE  IMPARŢIALITATE

    Subsemnatul............................................................deţin, ca membru al Comisiei de selectare a proiectelor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, calitatea de evaluator al propunerilor de proiecte, elaborate de autorităţile publice centrale şi locale, care vor fi implementate în Zona de securitate şi în localităţile din stînga Nistrului.
    Prin prezenta, declar că nici eu şi nici soţul/soţia, rudele sau afinii mei pînă la gradul al II-lea inclusiv nu avem nici un interes patrimonial sau nepatrimonial în legătură cu cererile de acordare a alocaţiilor pentru finanţarea integrală sau parţială a proiectelor sau acţiunilor în cadrul Programului activităţilor de reintegrare a ţării, înaintate Comisiei de selectare.
    Confirm că, în situaţia în care aş descoperi, în cursul acţiunii de selecţionare şi evaluare că un astfel de interes există, voi declara imediat acest lucru şi mă voi retrage din Comisia de selectare.

    Data ________________

    Semnătura _________________

    anexa nr.4
    [Anexa nr.4 în redacția HG158 din 14.02.18, MO48-57/16.02.18 art.183]
    [Anexa nr.4 modificată prin EMO53 din 07.03.14, MO53-59/07.03.14 art.81]