HGC153/2014
ID intern unic:  352175
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 153
din  28.02.2014
pentru aprobarea Regulamentului privind controlul şi
supravegherea de stat a activităţilor nucleare,
radiologice
şi a regimului de neproliferare
a armelor nucleare
Publicat : 21.03.2014 în Monitorul Oficial Nr. 66-71     art Nr : 195
   Întru executarea prevederilor Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 229-233, art. 739), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
   1. Se aprobă Regulamentul privind controlul şi supravegherea de stat a activităţilor nucleare, radiologice şi a regimului de neproliferare a armelor nucleare (se anexează).
  2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1220 din 30 octombrie 2008 “Pentru aprobarea Regulamentului privind controlul şi supravegherea de stat a activităţilor nucleare şi radiologice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 198-200, art. 1231).

    PRIM-MINISTRU                                                  Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:

    Ministrul mediului                                                    Gheorghe Şalaru

    Nr. 153. Chişinău, 28 februarie 2014.


 Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 153
din 28 februarie 2013

REGULAMENT
privind controlul şi supravegherea de stat  a activităţilor nucleare,
radiologice şi a regimului de neproliferare a armelor nucleare
I. Dispoziţii generale
   1. Prezentul Regulament are drept scop asigurarea protecţiei personalului, populaţiei, bunurilor şi mediului împotriva impactului negativ al radiaţiilor ionizante şi actualizarea evidenţei la nivel de stat în bazele de date nucleare şi radiologice a surselor de radiaţii ionizante, a materialului nuclear, a deşeurilor radioactive, a persoanelor fizice şi juridice autorizate şi a dozelor individuale admisibile.
   2. Regulamentul stabileşte modul de organizare şi efectuare a controlului şi supravegherii de stat pentru verificarea condiţiilor de securitate nucleară, radiologică, de securitate fizică a obiectivelor nucleare şi radiologice, de neproliferare a armelor nucleare, în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte, precum şi drepturile, obligaţiile, responsabilităţile controlorului (inspectorului) şi persoanelor fizice şi juridice supuse controlului.
   3. Prevederile prezentului Regulament sînt executorii pentru toate persoanele fizice şi juridice care desfăşoară sau intenţionează să desfăşoare activităţi în domeniul nuclear şi radiologic, precum şi cu materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, indiferent de forma de proprietate şi de subordonarea lor.
   4. În sensul prezentului Regulament, termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:
   Agenţia Naţională – Agenţia Naţională de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi Radiologice;
   control de stat al activităţilor nucleare şi radiologice – totalitatea acţiunilor de verificare a respectării de către persoanele care desfăşoară activităţi nucleare şi/sau radiologice a prevederilor Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice;
   persoană supusă controlului (persoană controlată) – orice persoană fizică şi/sau juridică ce desfăşoară activităţi în domeniul nuclear şi radiologic, precum şi cu materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, şi este pasibilă controlului;
   supravegherea de stat asupra activităţilor nucleare şi radiologice – totalitatea acţiunilor întreprinse în numele statului de Agenţia Naţională, orientate spre colectarea continuă, analiza, interpretarea şi difuzarea datelor privind situaţia persoanelor care desfăşoară activităţi nucleare şi/sau radiologice, fără a interveni în activitatea acestora.
II. Controlul şi supravegherea de stat asupra
activităţilor nucleare şi radiologice

   5. Controlul şi supravegherea de stat asupra respectării prevederilor actelor normative în domeniul activităţilor nucleare şi radiologice se exercită de către inspectorii Agenţiei Naţionale, separat sau în comun cu reprezentanţii altor autorităţi de control, în limitele şi în conformitate cu competenţele stabilite de prezentul regulament şi de legislaţia din domeniul controlului de stat privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice.
   6. Inspectorilor li se eliberează legitimaţii de model unic, aprobate de inspectorul principal de stat, în scopul legitimării în procesul iniţierii procedurii de control în incinta în care persoanele juridice şi fizice desfăşoară sau vor desfăşura activităţi nucleare şi radiologice sau activităţi pertinente proliferării armelor nucleare şi altor dispozitive explozibile cu material radioactiv.
   7. Efectuarea controlului şi supravegherii de stat nu exonerează persoanele juridice şi fizice de răspundere pentru asigurarea securităţii şi siguranţei în procesul de desfăşurare a activităţilor nucleare şi radiologice şi nu substituie activitatea de control şi verificare pe care acestea trebuie să o întreprindă.
   8. În procesul de supraveghere, inspectorul va interveni în activitatea persoanelor care desfăşoară activităţi nucleare şi/sau radiologice numai în cazul depistării unei abateri inadmisibile de la prevederile Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice.
III. Drepturile şi obligaţiile inspectorilor de stat
   9. În timpul exercitării controlului şi supravegherii de stat inspectorii din cadrul Agenţiei Naţionale vor acţiona în strictă conformitate cu prevederile legislaţiei şi independent de orice persoane fizice sau juridice ce desfăşoară activităţi nucleare şi radiologice sau care sînt abilitate cu promovarea tehnologiilor nucleare. Se interzice orice amestec în activitatea inspectorilor ce efectuează controlul şi supravegherea de stat a activităţilor nucleare şi radiologice.
   10. În cadrul exercitării atribuţiilor de serviciu, în baza deciziei de control, delegaţiei de control de modelul aprobat şi a legitimaţiei, inspectorii au dreptul:
   1) de acces nelimitat în orice loc unde se desfăşoară activităţi nucleare şi radiologice supuse controlului, cu respectarea cadrului legislativ privind secretul de stat;
   2) de a efectua măsurări şi a instala echipamentul de control şi supraveghere necesar;
   3) de a solicita prelevarea şi primirea de eşantioane din materialele sau produsele supuse, direct sau indirect, controlului şi supravegherii de stat;
   4) de acces la toate informaţiile, datele tehnice şi contractuale, sub orice formă, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor controlului şi supravegherii de stat, cu respectarea principiilor proporţionalităţii prezentării informaţiei şi confidenţialităţii, dacă persoana supusă controlului solicită aceasta;
   5) să facă copii (poze fotografice, multiplicări) de pe documentele originale, care îi sînt prezentate sau pe care le depistează, cu efectuarea înregistrărilor corespunzătoare, inclusiv a materialelor ce sînt atribuite la secretul de stat, cu respectarea Legii nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat;
   6) de a solicita persoanelor supuse controlului să prezinte rapoarte, informaţii şi notificări în forma cerută de actele legislative şi de alte acte normative din domeniu;
   7) de a solicita persoanelor fizice sau juridice autorizate cu activităţi supuse controlului şi supravegherii de stat să ţină evidenţa materialelor radioactive şi nucleare, a surselor de radiaţii ionizante şi a deşeurilor radioactive şi de a controla veridicitatea acestei evidenţe;
   8) de a cere solicitantului sau titularului de autorizaţie radiologică să demonstreze prezenţa echipamentului de protecţie necesar;
   9) de a participa la lucrările comisiilor de verificare a cunoştinţelor responsabililor de radioprotecţie din cadrul obiectivelor nucleare şi radiologice;
   10) de a solicita persoanelor supuse controlului să prezinte acte ce confirmă pregătirea profesională a personalului încadrat în activităţi din domeniul supus controlului;
   11) de a se adresa organelor de drept pentru susţinere şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţie, în cazul în care persoanele supuse controlului creează impedimente efectuării controlului şi supravegherii de stat.
   11. Inspectorul principal de stat şi adjunctul său au dreptul:
   1) de a sista activităţile nucleare sau radiologice neautorizate sau cele ce pot produce daune considerabile sănătăţii populaţiei, expuşilor profesionali sau mediului;
  2) de a emite decizii privind suspendarea sau retragerea autorizaţiei radiologice, certificatului de securitate, permisului de exercitare, în cazul încălcării de către titular a prevederilor Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice şi a condiţiilor de autorizare (limitelor şi cerinţelor);
   3) de a înainta organelor competente, pentru examinarea şi aplicarea sancţiunilor de rigoare, procesele-verbale cu privire la contravenţii, întocmite de către inspectori;
   4) de a sesiza organul de urmărire penală, cu anexarea materialelor doveditoare, în cazul depistării unor încălcări ce pot constitui infracţiuni prevăzute de Codul penal.
   12. În procesul efectuării controlului, inspectorii sînt obligaţi:
   1) să respecte prevederile Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice, Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, precum şi drepturile şi interesele legitime ale persoanelor supuse controlului şi supravegherii de stat;
   2) să pună la dispoziţia persoanei supuse controlului, în formă electronică ori pe suport de hîrtie, toate documentele normative şi actele normative ce vor fi utilizate în cadrul controlului şi în temeiul cărora se efectuează controlul;
   3) să respecte, conform prevederilor Legii nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat, confidenţialitatea informaţiei obţinute în procesul activităţii lor;
   4) să acorde suportul necesar persoanei supuse controlului pentru înţelegerea deplină a prevederilor documentelor normative şi actelor normative în temeiul cărora se efectuează controlul;
   5) să aprecieze obiectiv şi echidistant toate aspectele ce ţin de efectuarea controlului;
   6) să asigure integritatea bunurilor şi a documentaţiei persoanei supuse controlului;
   7) să facă, la începutul controlului, înscrierile de rigoare  în condica de înregistrare a controalelor;
   8) să prezinte legitimaţia de serviciu persoanei supuse controlului şi să-i permită să ia cunoştinţă de aceasta;
   9) să întocmească actul de control, în care sînt expuse rezultatele controlului, şi să înmîneze persoanei supuse controlului un exemplar al acestuia;
   10) să constate contravenţiile şi să încheie procese-verbale în conformitate cu  prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova;
   11) să informeze operativ conducerea Agenţiei Naţionale şi a altor organe competente despre încălcările depistate ce pot conduce la iradieri nejustificate ale personalului, a populaţiei şi a mediului;
   12) să acţioneze adecvat şi prompt în situaţii de urgenţe în timpul efectuării controlului şi supravegherii de stat;
   13) să respecte cerinţele interne de securitate în muncă şi radioprotecţie a persoanei supuse controlului;
   14) să participe la cercetarea incidentelor şi accidentelor nucleare şi radiologice, la pregătirea pentru intervenţie, inclusiv la examinarea cazurilor de trafic ilicit cu materiale nucleare sau radioactive.
IV. Organizarea activităţii de control
şi supraveghere de stat
   13. Controlul şi supravegherea de stat se efectuează conform prevederilor Legii nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice, Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi planurilor anuale şi trimestriale aprobate de inspectorul principal de stat şi înregistrate în Registrul de stat al controalelor. Priorităţile şi frecvenţa controalelor de stat sînt determinate de riscul nuclear şi radiologic pe care îl pot prezenta activităţile şi instalaţiile respective.
   14. În cadrul controlului şi supravegherii de stat se verifică respectarea de către persoanele supuse controlului a prevederilor actelor legislative şi actelor normative ce reglementează desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice, precum şi a limitelor şi condiţiilor stabilite în actele permisive eliberate de Agenţia Naţională.
   15. Controlul de stat poate fi efectuat sub următoarele forme: planificat, inopinat şi, după caz, repetat.
   16. Controlul de stat planificat se efectuează conform datelor înscrise în Registrul de stat al controalelor. Persoana supusă controlului este notificată, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării lui, despre termenele şi scopul controlului, volumul şi perioada pentru care se efectuează inspectarea.
   17. Controlul de stat inopinat se efectuează fără notificarea prealabilă a persoanei supuse controlului, în temeiul unor informaţii, care atestă desfăşurarea neautorizată a activităţilor stipulate la art. 3 din Legea nr. 132 din 8 iunie 2012 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice sau în cazul depistării în procesul de supraveghere a unei probabilităţi de abatere inadmisibilă de la condiţiile de autorizare a activităţilor nucleare şi/sau radiologice.
   18. Controlul de stat repetat se efectuează în scopul verificării dacă încălcările depistate în urma controlului precedent (planificat sau inopinat) au fost sau nu au fost înlăturate.
   19. În scopul efectuării unor controale comune pot fi create echipe de control, cu participarea reprezentanţilor din partea a două sau a mai multor organe de control.
    20. Controlul se efectuează în incinta în care persoana supusă controlului desfăşoară activităţi în domeniul nuclear şi radiologic, precum şi cu materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, sau în orice alt loc, care ar putea avea legătură cu aceste activităţi, în condiţiile prevăzute de lege, în oricare dintre următoarele situaţii:
   1) în perioada de valabilitate a autorizaţiei radiologice (control planificat sau repetat);
   2) în baza notificării şi/sau solicitării persoanei supuse controlului (control planificat sau repetat);
   3) în cazul în care, în urma unor informaţii veridice, există suspiciunea că activităţile în domeniul nuclear şi radiologic, precum şi cu materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive se desfăşoară cu încălcarea prevederilor legislaţiei care cad sub incidenţa art. 1551 din Codul contravenţional al Republicii Moldova şi a art. 292 din Codul penal al Republicii Moldova (fiind atribuit astfel la controlul inopinat).
V. Pregătirea şi efectuarea controlului de stat
   21. Inspectorul, în procesul pregătirii pentru control, efectuează următoarele acţiuni:
   1) primeşte de la inspectorul principal de stat sau de la adjunctul acestuia decizia şi delegaţia de control, semnate şi înregistrate;
    2) consultă actele legislative şi normative ce reglementează modul de desfăşurare în siguranţă a activităţilor nucleare şi radiologice, inclusiv a celor care reglementează asigurarea regimului secret;
   3) analizează materialele controalelor anterioare, datele relevante din Registrul controalelor, condiţiile şi limitele de autorizare;
   4) coordonează lista participanţilor la controlul comun (după caz) şi termenele executării.
   22. La sosirea la adresa persoanei supuse controlului, inspectorul prezintă conducătorului persoanei supusă controlului sau persoanei care îl înlocuieşte legitimaţia, decizia şi delegaţia de control şi se înregistrează în condica de înregistrare a controalelor.
   23. Conducătorul persoanei supusă controlului sau persoana care îl înlocuieşte confirmă prin semnătură că a primit un exemplar al deciziei şi delegaţiei de control, cu indicarea datei pe exemplarul al doilea, care se anexează la actul de control.
   24. Înainte de începerea controlului inspectorul sau conducătorul grupului de control va organiza o şedinţă de iniţiere cu persoana supusă controlului cu scopul de a:
   1) prezenta membrii grupului de control;
   2) informa conducerea obiectivului radiologic şi nuclear supus controlului despre scopurile controlului de stat;
   3) efectua o descriere succintă a metodelor şi procedurilor de efectuare a controlului;
   4) se asigura cu materialele şi echipamentul necesare pentru efectuarea controlului;
   5) asigura protecţia informaţiei atribuite la secretul de stat şi/sau comercial.
   25. Conducătorul persoanei supuse controlului va numi personalul care va însoţi inspectorul sau grupul de control.
   26. Persoana supusă controlului va asigura instruirea în problemele de securitate a muncii a tuturor membrilor grupului de control şi le va repartiza mijloace de protecţie individuale, inclusiv dozimetre individuale, şi le va acorda sprijinul necesar efectuării controlului de stat.
   27. În cazul depistării unor încălcări ce nu prezintă pericol grav pentru viaţa şi sănătatea persoanelor sau pentru mediu, sau care sînt lichidate în timpul controlului, inspectorul de stat nu le va reflecta în actele de control.
   28. În cazul depistării unor încălcări ale cerinţelor de securitate nucleară şi radiologică (cu excepţia celor care cad sub incidenţa pct. 27, inspectorul va înainta inspectorului principal de stat propuneri de suspendare sau de retragere a autorizaţiei radiologice, certificatului de securitate sau a permisului de exercitare a activităţilor respective. În cazul în care instalaţiile sau încăperile cu surse de radiaţii ionizante utilizate pot dăuna sănătăţii populaţiei sau prejudicia mediul, inspectorul este în drept să sisteze activitatea radiologică sau nucleară, prin sigilarea instalaţiilor sau încăperilor cu surse de radiaţii ionizante.
   29. Dacă în cadrul controlului şi supravegherii de stat vor fi depistate încălcări ce constituie contravenţii, inspectorul va întocmi un proces-verbal de constatare a contravenţiei, conform procedurii prevăzute de Codul contravenţional, şi îl va anexa la actele perfectate în timpul controlului.
   30. În cazul în care în cadrul controlului şi supravegherii de stat vor fi depistate încălcări ce pot constitui infracţiuni prevăzute de Codul penal, Agenţia Naţională va sesiza organul respectiv de urmărire penală.
VI. Perfectarea rezultatelor controlului de stat
   31. Rezultatele controlului de stat se consemnează în actul de control de forma aprobată în termen de cel mult 10 zile lucrătoare din data încheierii controlului – în cazul controalelor planificate, şi de cel mult 3 zile lucrătoare din data încheierii controlului – în cazul controalelor inopinate.
   32. Actul de control va conţine următoarele compartimente şi anexe principale:
   1) denumirea completă a organului de control, numele complet şi funcţia persoanelor care au efectuat controlul;
   2) referinţa la decizia şi delegaţia de control;
   3) datele ce identifică persoana supusă controlului;
   4) descrierea activităţilor nucleare şi radiologice controlate;
   5) obiectul şi temeiul efectuării controlului;
   6) date privind toate aspectele, documentele, instalaţiile, încăperile, produsele, utilajele şi obiectele de altă natură, care au fost supuse controlului, relevante scopului controlului;
   7) date privind durata controlului;
   8) încălcările depistate şi obiecţiile;
   9) referinţa expresă la prevederile actelor legislative şi normative pe care le-a încălcat persoana supusă controlului;
   10) copiile documentelor examinate ale utilizatorului care confirmă încălcarea legii;
   11) copiile proceselor-verbale întocmite în cadrul controlului;
   12) explicaţiile în scris ale persoanei supuse controlului şi/sau ale angajaţilor acesteia.
   33. La finalizarea controlului, inspectorul sau conducătorul grupului de control convoacă cu conducătorul obiectivului supus controlului (sau cu persoana care îl înlocuieşte) şedinţa de încheiere, în cadrul căreia i se aduce la cunoştinţă conţinutul actului de control.
   34. În cazul în care conducătorul persoanei supuse controlului sau persoana care îl înlocuieşte au obiecţii asupra rezultatelor controlului, acestea sînt expuse în scris, semnate şi anexate la actul de control.
   35. Actul de control se întocmeşte în două exemplare, se numerotează şi se semnează pe fiecare pagină de toţi inspectorii care au efectuat controlul şi de conducătorul persoanei supuse controlului sau de persoana care îl înlocuieşte.
   36. Un exemplar al actului de control se înmînează, contra unei confirmări scrise pe actul de control, persoanei supuse controlului.
   37. Actul de control va servi drept temei juridic pentru aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţie.
   38. În cazul în care în cadrul controlului efectuat de inspector sau de grupul de control se constată încălcări ale prevederilor cadrului normativ în domeniu, inspectorul emite în adresa persoanei supuse controlului o prescripţie privind înlăturarea acestor încălcări.
   39. Prescripţia va stabili:
   1) expres şi clar, încălcările comise de persoana supusă controlului, cu referinţe directe la prevederile legale încălcate;
   2) recomandări (indicaţii) privind înlăturarea încălcărilor;
   3) prevederile normative în al căror temei au fost emise recomandările;
   4) termenul în care urmează să fie înlăturate încălcările.
   40. Prescripţia se întocmeşte în două exemplare, se numerotează şi se semnează pe fiecare pagină de către inspector şi de conducătorul persoanei supuse controlului sau  de persoana care îl înlocuieşte.
   41. Un exemplar al prescripţiei se înmînează contra semnătură persoanei supuse controlului ori se expediază prin scrisoare recomandată.
  42. În cazul în care conducătorul persoanei supuse controlului sau persoana care îl înlocuieşte refuză să confirme în scris primirea actului de control şi a prescripţiei, sub semnătura inspectorului se face menţiunea: „A refuzat să semneze şi să primească actul de control şi/sau prescripţia”, iar persoanei în cauză actul şi prescripţia i se expediază prin scrisoare recomandată în termen de cel mult 10 zile lucrătoare din data încheierii controlului. Chitanţa eliberată de oficiul poştal se anexează la actul de control şi serveşte drept document justificativ ce confirmă primirea de către persoana supusă controlului a actului de control şi a prescripţiei.
   43. Persoana supusă controlului este obligată să înlăture încălcările indicate în prescripţie în termen de cel mult o lună din data înmînării acesteia contra semnătură sau din data expedierii ei prin scrisoare recomandată ori în alt termen, mai mic, stabilit expres în prescripţie.
   44. În cazul în care persoana supusă controlului nu va înlătura încălcările legislaţiei în termenul stabilit la pct. 43, inspectorul este obligat să emită repetat prescripţia, stabilind un nou termen de pînă la o lună din data expirării termenului fixat în prima prescripţie.
   45. Actele de control se înregistrează în registrul controalelor şi sînt utilizate de către Agenţia Naţională la pregătirea controalelor ulterioare.
VII. Verificarea executării măsurilor aplicate în urma
controlului şi supravegherii de stat

    46. Inspectorii vor ţine la control strict executarea de către persoanele supuse controlului a prescripţiilor, proceselor-verbale înaintate spre examinare instanţelor judiciare cu privire la sancţiunile aplicate în urma controlului şi supravegherii de stat şi vor prezenta informaţiile respective conducerii Agenţiei Naţionale, în limitele necesarului, dar nu mai rar de o dată în trimestru.
    47. La expirarea termenului stabilit conform pct. 43, Agenţia Naţională va cere persoanei supuse controlului confirmările de rigoare privind înlăturarea încălcărilor legislaţiei depistate în urma controlului precedent sau va efectua un control repetat.
    48. În cazul în care persoana supusă controlului nu va înlătura încălcările semnalate în termenul stabilit conform pct. 44 după emiterea repetată a prescripţiei, Agenţia Naţională va aplica faţă de persoana în cauză sancţiunile prevăzute de legislaţie.
    49. În cazul în care inspectorul constată înlăturarea încălcărilor în timpul efectuării controlului, persoana care a fost supusă controlului este absolvită de sancţiunea de care era pasibilă conform legii pentru această încălcare.
VIII. Contestarea controlului şi/sau rezultatelor acestuia
   50. Persoana supusă controlului este în drept să conteste în instanţa de judecată sau la organul de control actul controlului, decizia de aplicare a sancţiunilor stabilite în temeiul rezultatelor controlului, decizia de prelungire a termenului de control şi/sau prescripţia emisă în temeiul actului de control.
   51. Contestaţia depusă se examinează în termenele stabilite de Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.
   52. Contestaţia depusă suspendă decizia de aplicare a sancţiunilor exclusiv financiare, stabilite în temeiul rezultatelor controlului pînă la data adoptării de către instanţa de judecată a unei hotărîri definitive.
   53. Decizia cu privire la sancţiunea contravenţională poate fi contestată în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.