*HGC1757/2002 Versiunea originala
ID intern unic:  352789
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1757
din  31.12.2002
despre aprobarea şi abrogarea unor acte normative
Publicat : 31.12.2002 în Monitorul Oficial Nr. 206     art Nr : 1912
În conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr. 440-XV din 27 iulie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 108-109, art. 834), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Expo-Business-Chişinău", conform anexei nr. 1;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Tvardiţa", conform anexei nr. 2;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkneş", conform anexei nr. 3;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului  liber "Parcul de Producţie "Taraclia", conform anexei nr. 4;
Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business", conform anexei nr. 5.
2. Se abrogă Regulamentul Zonei Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" (în redacţie nouă), aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 812 din 9 august 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 102-105, art. 907).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                      Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                        Ştefan Odagiu
    Ministrul finanţelor                                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                            Ion Morei

    Chişinău, 31 decembrie 2002.
    Nr. 1757.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din  31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Expo-Business-Chişinău"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Expo-Business-Chişinău " (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea cu privire la Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" nr.625-XIII din3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului administrat de Primăria mun.Chişinău pe un termen de pînă la  28 decembrie 2025 .
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate prin Legea cu privire la Zona Antreprenoriatului Liber "Expo-Business-Chişinău" nr.625-XIII din 3 noiembrie 1995 (cu modificările şi completările ulterioare).
4. Zona liberă este administrată de către organul de stat -  administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată conform Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează veniturile obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
6. Administraţia este condusă de administratorul principal al zonei libere (în continuare - administratorul principal), numit în funcţie de către Guvern, în bază de contract, pe un termen de 5 ani, la propunerea Ministerului Economiei.
7. Sistemul şi formele de remunerare a muncii sînt aprobate de administratorul principal în conformitate cu legislaţia în vigoare, după coordonarea lor prealabilă cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Economiei.
8. Administratorul principal, în termen de o lună din data intrării în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la desemnarea lui în funcţie, încheie cu Ministerul Economiei contractul respectiv, în care sînt determinate funcţiile, drepturile şi obligaţiunile lui conform legislaţiei în vigoare.
9. În contract vor fi menţionate:
datele de identificare ale administratorului principal;
drepturile şi obligaţiunile Ministerului Economiei şi ale administratorului principal;
lista rapoartelor (dărilor de seamă) şi a informaţiilor, pe care trebuie să le prezinte administratorul principal;
responsabilitatea părţilor pentru încălcarea clauzelor contractului;
lista chestiunilor, pe care administratorul principal este obligat să le coordoneze cu Ministerul Economiei;
situaţiile care conduc la rezilierea contractului înainte de termen;
alte aspecte, ce reglementează activitatea administratorului principal.
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. În cazul încălcării grave şi sistematice a prevederilor contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei are dreptul să-l avertizeze sau să prezinte Guvernului un demers, solicitînd eliberarea lui din funcţie.
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunilede funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planurile şi programele dezvoltării de perspectivă a zonei libere şi le aprobă, după coordonarea  aspectelor lor sociale, ecologice şi cele vizînd extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Economiei.
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de coordonare şi control general asupra activităţii zonei libere sînt realizate de către organele de stat autorizate.
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal şi Ministerul Economiei.
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective.
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale, taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Tvardiţa"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Tvardiţa " (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Tvardiţa" nr.626-XIII din 3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona antreprenoriatului liber " Tvardiţa" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului ocupat de întreprinderea colectivă agricolă "Tvardiţa" pe un termen de 30 ani .
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Tvardiţa" nr.626-XIII din 3 noiembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de către organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată prin Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează veniturile obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
6. Administraţia este condusă de administratorul principal al zonei libere (în continuare - administratorul principal), numit în funcţie de către Guvern, în bază de contract, pe un termen de 5 ani, la propunerea Ministerului Economiei.
7. Sistemul şi formele de remunerare a muncii se aprobă de administratorul principal în conformitate cu legislaţia în vigoare, după coordonarea lor prealabilă cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Economiei.
8. Administratorul principal, în termen de o lună din data intrării în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la desemnarea lui în funcţie, încheie cu Ministerul Economiei contractul respectiv, în care sînt determinate funcţiile, drepturile şi obligaţiunile lui conform legislaţiei în vigoare.
9. În contract vor fi indicate:
datele de identificare ale administratorului principal;
drepturile şi obligaţiunile Ministerului Economiei şi ale administratorului principal;
lista rapoartelor (dărilor de seamă) şi a informaţiilor, pe care trebuie să le prezinte administratorul principal;
responsabilitatea părţilor pentru încălcarea clauzelor contractului;
lista chestiunilor, pe care administratorul principal este obligat să le coordoneze cu Ministerul Economiei;
situaţiile care conduc la rezilierea contractului înainte de termen;
alte aspecte ce reglementează activitatea administratorului principal.
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. În cazul încălcării grave şi sistematice a prevederilor contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei are dreptul să-l avertizeze sau să prezinte Guvernului un demers, solicitînd eliberarea lui din funcţie.
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planurile şi programele dezvoltării de perspectivă a zonei libere şi le aprobă, după coordonarea  aspectelor lor sociale, ecologice şi cele vizînd extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Economiei.
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei spre coordonare, se va înainta, în mod obligatoriu, avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de coordonare şi control general asupra activităţii zonei libere sînt realizate de către organele de stat autorizate.
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal şi Ministerul Economiei.
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective.
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionată în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Valkaneş"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind zona antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" nr.1527-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului subordonat primăriei or.Vulcăneşti pe un termen de 25 ani.
3 . Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Valkaneş" nr.1527-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată prin Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează veniturile obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
6. Administraţia este condusă de administratorul principal al zonei libere (în continuare - administratorul principal), numit în funcţie de către Guvern în bază de contract, pe un termen de 5 ani, la propunerea Ministerului Economiei.
7. Sistemul şi formele de remunerare a muncii se aprobă de administratorul principal în conformitate cu legislaţia în vigoare, după coordonarea cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Economiei.
8. Administratorul principal, în termen de o lună din data intrării în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la desemnarea lui în funcţie, încheie cu Ministerul Economiei contractul respectiv, în care sînt determinate funcţiile, drepturile şi obligaţiunile lui conform legislaţiei în vigoare.
9. În contract vor fi menţionate:
datele de identificare ale administratorului principal;
drepturile şi obligaţiunile Ministerului Economiei şi ale administratorului principal;
lista rapoartelor (dărilor de seamă) şi a informaţiilor, pe care trebuie să le prezinte administratorul principal;
responsabilitatea părţilor pentru încălcarea clauzelor contractului;
lista chestiunilor, pe care administratorul principal este obligat să le coordoneze cu Ministerul Economiei;
situaţiile care conduc la rezilierea contractului înainte de termen;
alte aspecte ce reglementează activitatea administratorului principal.
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. În cazul încălcării grave şi sistematice a prevederilor contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei are dreptul să-l avertizeze sau să prezinte Guvernului un demers, solicitînd eliberarea lui din funcţie.
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planurile şi programele dezvoltării de perspectivă a zonei libere şi le aprobă, după coordonarea  aspectelor lor sociale, ecologice şi cele vizînd extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Economiei.
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei spre coordonare, se va înainta, în mod obligatoriu, avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de coordonare şi control general asupra activităţii zonei libere sînt realizate de către organele de stat autorizate.
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal şi Ministerul Economiei.
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective.
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective .
    38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Taraclia"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Taraclia" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taraclia" nr.1529-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taraclia" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului judeţului Taracila pe un termen de 25 ani.
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Taracila" nr.1529-XIII din 19 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Administrarea zonei economice libere este efectuată de organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia) care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată potrivit Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actele normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează veniturile obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
6. Administraţia este condusă de administratorul principal al zonei libere (în continuare - administratorul principal), numit în funcţie de către Guvern, în bază de contract, pe un termen de 5 ani, la propunerea Ministerului Economiei.
7. Sistemul şi formele de remunerare a muncii se aprobă de administratorul principal în conformitate cu legislaţia în vigoare, după coordonarea prealabilă cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Economiei.
8. Administratorul principal, în termen de o lună din data intrării în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la desemnarea lui în funcţie, încheie cu Ministerul Economiei contractul respectiv, în care sînt determinate funcţiile, drepturile şi obligaţiunile lui conform legislaţiei în vigoare.
9. În contract vor fi menţionate:
datele de identificare ale administratorului principal;
drepturile şi obligaţiunile Ministerului Economiei şi ale administratorului principal;
lista rapoartelor (dărilor de seamă) şi a informaţiilor, pe care trebuie să le prezinte administratorul principal;
responsabilitatea părţilor pentru încălcarea clauzelor contractului;
lista chestiunilor, pe care administratorul principal este obligat să le coordoneze cu Ministerul Economiei;
situaţiile care conduc la rezilierea contractului înainte de termen;
alte aspecte, ce reglementează activitatea administratorului principal.
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. În cazul încălcării grave şi sistematice a prevederilor contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei are dreptul să-l avertizeze sau să prezinte Guvernului un demers, solicitînd eliberarea lui din funcţie.
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planurile şi programele dezvoltării de perspectivă a zonei libere şi le aprobă, după coordonarea  aspectelor lor sociale, ecologice şi cele vizînd extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Economiei.
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de coordonare şi control general asupra activităţii zonei libere sînt realizate de către organele de stat autorizate.
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal şi Ministerul Economiei.
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective.
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctul 39 al prezentului Regulament.
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova  nr. 1757
din 31 decembrie 2002
REGULAMENTUL
Zonei antreprenoriatului liber
"Parcul de Producţie "Otaci-Business"
1. Regulamentul Zonei antreprenoriatului liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" (în continuare - Regulamentul) a fost elaborat în conformitate cu Legea cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" nr.1565-XIII din 26 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otaci-Business" (în continuare - zonă liberă) a fost creată în limitele teritoriului administrat de Primăria or.Otaci pe un termen de 25 ani.
3. Suprafaţa şi configuraţia zonei libere sînt determinate în Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber "Parcul de Producţie "Otacia-Business" nr.1565-XIII din 26 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Zona liberă este administrată de către organul desemnat de stat - administraţia zonei libere (în continuare - Administraţia), care are statut de persoană juridică şi activează pe principii de autofinanţare.
Activitatea Administraţiei este reglementată potrivit Legii cu privire la zonele economice libere nr.440-XV din 27 iulie 2001 şi actelor normative, aprobate în conformitate cu această lege.
5. Administraţia utilizează veniturile obţinute pentru întreţinerea aparatului său şi pentru dezvoltarea zonei libere.
6. Administraţia este condusă de administratorul principal al zonei libere (în continuare - administratorul principal), numit în funcţie de către Guvern, în bază de contract, pe un termen de 5 ani, la propunerea Ministerului Economiei.
7. Sistemul şi formele de remunerare a muncii se aprobă de administratorul principal în conformitate cu legislaţia în vigoare, după coordonarea lor prealabilă cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Economiei.
8. Administratorul principal, în termen de o lună din data intrării în vigoare a hotărîrii de Guvern cu privire la desemnarea lui în funcţie, încheie cu Ministerul Economiei contractul respectiv, în care sînt determinate funcţiile, drepturile şi obligaţiunile lui conform legislaţiei în vigoare.
9. În contract vor fi menţionate:
datele de identificare ale administratorului principal;
drepturile şi obligaţiunile Ministerului Economiei şi ale administratorului principal;
lista rapoartelor (dărilor de seamă) şi a informaţiilor, pe care trebuie să le prezinte administratorul principal;
responsabilitatea părţilor pentru încălcarea clauzelor contractului;
lista chestiunilor, pe care administratorul principal este obligat să le coordoneze cu Ministerul Economiei;
situaţiile care conduc la rezilierea contractului înainte de termen;
alte aspecte, ce reglementează activitatea administratorului principal.
10. Părţile pot modifica şi  completa contractul prin înţelegere reciprocă sau în scopul aducerii acestuia în conformitate cu cerinţele legii.
11. Ministerul Economiei exercită controlul asupra respectării contractului şi asupra executării de către administratorul principal a obligaţiunilor sale.
12. Administratorul principal este obligat să informeze din timp Ministerul Economiei despre rezultatele tuturor controalelor activităţii financiar-economice ale Administraţiei, inclusiv concluziile auditului.
13. În cazul depistării unor încălcări ale contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor încălcări.
14. În cazul încălcării grave şi sistematice a prevederilor contractului de către administratorul principal, Ministerul Economiei are dreptul să-l avertizeze sau să prezinte Guvernului un demers, solicitînd eliberarea lui din funcţie.
15. Administratorul principal, cu acordul Ministerului Economiei, aprobă devizul de cheltuieli, structura Administraţiei şi statele de personal.
Administratorul principal angajează şi concediază personalul Administraţiei, îi aplică stimulente şi sancţiuni, aprobă obligaţiunile de funcţie ale subdiviziunilor şi personalului, emite ordine şi dispoziţii în limitele competenţelor sale, semnează contracte şi reprezintă Administraţia fără procură.
16. Pentru cazurile cînd  lipseşte, administratorul principal îşi desemnează, cu acordul Ministerului Economiei, un adjunct care îndeplineşte provizoriu obligaţiunile sale.
17. Administratorul principal elaborează planurile şi programele dezvoltării de perspectivă a zonei libere şi le aprobă, după coordonarea  aspectelor lor sociale, ecologice şi cele vizînd extinderea infrastructurii zonei libere cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Economiei.
18. Pe lîngă Administraţie, zona liberă îşi poate crea un consiliu al zonei libere (în continuare - consiliul)  în calitate de organ colegial cu funcţii consultative.
19. Principalele obiective ale consiliului sînt coordonarea acţiunilor Administraţiei cu activitatea rezidenţilor şi autorităţilor administraţiei publice şi soluţionarea celor mai importante sarcini pentru dezvoltarea zonei libere.
20. Consiliul se creează prin ordinul administratorului principal şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului consiliului zonei libere, aprobat de către administratorul principal în concordanţă cu Ministerul Economiei.
21. În componenţa consiliului intră reprezentanţii Administraţiei, ai autorităţilor publice locale, Ministerului Economiei, Departamentului Vamal şi ai rezidenţilor. Dacă este necesar, în această componenţă pot fi incluşi şi alţi specialişti, la latitudinea administratorului principal.
22. Consiliul are dreptul să înainteze Administraţiei propuneri şi recomandări privind dezvoltarea zonei libere, să semnaleze problemele apărute  şi să propună modalităţile de soluţionare a acestora.
23. Componenţa şi numărul de membri ai consiliului, precum şi procedura de desfăşurare a şedinţelor lui şi luarea deciziilor sînt determinate în regulamentul consiliului zonei libere.
24. În cazul creării consiliului, la orice plan şi strategie de dezvoltare a zonei libere, prezentate de administratorul principal Ministerului Economiei spre coordonare, se va înainta în mod obligatoriu avizul consiliului.
25. Hotărîrile consiliului au caracter de recomandări şi se iau în considerare de către administratorul principal la luarea deciziilor.
26. Funcţiile de coordonare şi control general asupra activităţii zonei libere sînt realizate de către organele de stat autorizate.
27. Administraţia selectează rezidenţii zonei libere pe bază de concurs, potrivit cerinţelor legislaţiei în vigoare.
28. Modul de desfăşurare a concursurilor în zona liberă se stabileşte potrivit Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, aprobat de Guvern.
Condiţiile de preselecţie a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor în concursuri se stabilesc de către administratorul principal, după coordonarea lor cu Ministerul Economiei.
29. Administratorul principal este obligat să asigure respectarea cerinţelor Regulamentului cu privire la concursurile de selectare a rezidenţilor zonelor economice libere, a condiţiilor de preselecţie a rezidenţilor şi criteriilor de determinare a învingătorilor.
30. Persoana fizică sau juridică, care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, încheie cu Administraţia un contract pentru dreptul de a efectua în această zonă activităţi antreprenoriale.
31. În cazul în care învingătorul nu a încheiat sus-numitul contract în termen de o lună din data aprobării rezultatelor concursului şi nu a adus la cunoştinţa Administraţiei motivele întemeiate care l-au împiedicat s-o facă, el îşi pierde dreptul de înregistrare în calitate de rezident al zonei libere, iar taxele de înregistrare şi alte plăţi, legate de participarea la concurs, nu i se restituie.
32. Administraţia este obligată să controleze realizarea clauzelor contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă şi respectarea cerinţelor legale referitoare la acestea.
33. În cazul cînd nu înlătură încălcările descoperite, rezidenţilor care nu îndeplinesc condiţiile contractului li se revocă statutul de rezident (prin anularea înregistrării) la expirarea a trei luni din data primirii de către ei a preavizului în scris al Administraţiei.
34. Modul de modificare, sistare şi reziliere a contractului pentru dreptul de a desfăşura activităţi antreprenoriale în zona liberă va fi stabilit în acest contract.
35. Rezidentul este obligat să obţină autorizaţie pentru fiecare din genurile de activitate desfăşurate în zona liberă. Autorizaţia este acordată de Administraţie în conformitate cu regulamentul privind acordarea autorizaţiilor, aprobat de administratorul principal şi Ministerul Economiei.
36. Conform înţelegerii cu Administraţia, în cazul apariţiei unor situaţii de forţă majoră rezidentul are dreptul, în perioada înlăturării definitive sau parţiale a acestora, să-şi suspende activitatea în zona liberă. Pentru aceste cazuri, în contractul încheiat de el cu Administraţia se vor prevedea completările respective.
37. În cazul în care i-a  fost revocat statutul de rezident al zonei libere, agentului economic i se anulează înregistrarea şi autorizaţiile acordate pentru practicarea anumitor genuri de activitate în această zonă, cu informarea organelor respective.
38. Agentul economic căruia i s-a retras statutul de rezident al zonei libere (inclusiv din proprie dorinţă) nu i se restituie taxele pentru participarea la concurs, pentru înregistrarea în calitate de rezident, investiţiile cu titlu gratuit transferate anterior pentru dezvoltarea infrastructurii zonei libere, taxele zonale,  taxele pentru eliberarea autorizaţiilor şi alte plăţi şi taxe obligatorii, menţionate în contractele cu Administraţia.
39. Administraţia, cu acordul Ministerului Economiei, stabileşte cotele plăţilor şi taxelor zonale.
40. Mărimea plăţilor şi taxelor zonale, precum şi modul de achitare a acestora se fixează în contractele încheiate de Administraţie cu rezidenţii.
Administraţia poate acorda facilităţi la achitarea plăţilor şi taxelor zonale în limitele cotelor stabilite, conform punctului 39 al prezentului Regulament.
41. Încetarea activităţii zonei (subzonei) libere se efectuează în conformitate cu legislaţia cu privire la zonele economice libere.
42. În cazul încetării activităţii zonei (subzonei) libere, Guvernul asigură respectarea garanţiilor de stat prevăzute de lege prin elaborarea şi aprobarea procedurii de încetare a funcţionării zonei (subzonei) libere.