HKK21/2014
ID intern unic:  353028
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 21
din  08.04.2014
privind Raportul auditului conformităţii administrării
fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale
pe anul 2013
Publicat : 23.05.2014 în Monitorul Oficial Nr. 127-133     art Nr : 18
    Curtea de Conturi, în prezenţa dlui Nistor Grozavu, viceprimar al mun. Chişinău, dlui Vladimir Vîzdoagă, preşedinte al raionului Anenii Noi, dlui Grigore Cobzac, preşedinte al raionului Hînceşti, dlui Alexandru Ambros, primar al or. Ungheni, dlui Vitalie Colun, primar al or. Orhei, dlui Vasile Doga, primar al or. Sîngerei, dlui Grigore Cojocaru, primar al or. Floreşti, dlui Ion Chicu, şef al Direcţiei juridice în cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale şi întreprinderilor municipale, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit. a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului conformităţii administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013.
    ______________________________________
    1 Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programele activităţii de audit ale Curţii de Conturi pe anii 2013 şi 20142, avînd drept scop oferirea unei asigurări rezonabile că administrarea întreprinderilor municipale (în continuare – ÎM) a fost organizată de către autorităţile administraţiei publice locale (în continuare – AAPL) în baza unui sistem de management financiar şi control, complementar principiilor  legalităţii, regularităţii şi transparenţei gestiunii economice.
    ______________________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.54 din 04.12.2012 “Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2013”, cu modificările şi completările ulterioare; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.61 din 11.12.2013 “Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2014”, cu modificările şi completările ulterioare.

    Auditul a fost planificat şi efectuat în conformitate cu Standardele Curţii de Conturi3, abordarea fiind bazată pe evaluarea conformităţii proceselor din cadrul ÎM prevederilor cadrului legal în vigoare.
    ______________________________________
    3 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 „Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii”, abrogată la 11.12.2013; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”.

    În vederea susţinerii constatărilor, concluziilor şi recomandărilor, probele de audit au fost obţinute prin desfăşurarea procedurilor specifice auditului. În funcţie de contextul în care au fost aplicate, procedurile au inclus evaluarea sistemului de management corporativ şi financiar, testarea controalelor-cheie, aplicarea testelor în detaliu asupra operaţiunilor economico-financiare.
    Probele de audit au fost colectate prin chestionarea top-managementului a 225 de ÎM, inclusiv 118 entităţi auditate selectiv, fondate de AAPL din mun. Chişinău şi din 11 raioane (Edineţ, Drochia, Floreşti, Sîngerei, Făleşti, Ungheni, Orhei, Teleneşti, Hînceşti, Anenii Noi, Cahul).
    Examinînd rezultatele auditului şi audiind Raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    Cadrul legal şi normativ, cu prevederi contradictorii şi carenţe de funcţionalitate, aferent administrării proprietăţii publice, inclusiv transmise în gestiune economică corporativă la nivel local, preocuparea nesistemică şi neadecvată a administraţiei publice locale în materie de funcţionare regulamentară şi eficientă a subiecţilor de antreprenoriat constituiţi pentru dezvoltarea infrastructurii şi prestarea serviciilor publice au generat o stare absolut intolerantă cu referire la folosirea corespunzătoare a fondurilor publice. Perpetuarea fenomenelor negative în administrarea patrimoniului de stat, inclusiv a celui gestionat de AAPL, este şi o consecinţă a deficitului de responsabilitate şi managementului instituţional atestat de auditul public extern la nivelul autorităţilor publice centrale de resort. Din acest punct de vedere, Plenul Curţii de Conturi a constatat un şir de slăbiciuni instituţionale, iregularităţi şi eventuale riscuri, mai cu seamă cu referire la:
    • abordarea fragmentară de către autorităţile publice centrale de profil a politicilor şi reglementărilor administrării patrimoniului public per ansamblu, inclusiv a gestionării de către ÎM a fondurilor transmise de AAPL. La originea unei asemenea situaţii se află, în primul rînd, un cumul de deficienţe ale cadrului legislativ, care, în opinia auditului public extern, necesită o revizuire esenţială pentru remedierea coliziunilor şi lacunelor generatoare de ambiguităţi şi controverse în aplicarea normelor de rigoare;
    • managementul corporativ şi financiar în cadrul ÎM este recunoscut drept unul nesistemic, neperformant şi neorientat spre rezultate şi eficienţă. Practicile defectuoase de gestiune economică a fondurilor publice denotă lipsa de preocupare şi supraveghere de către fondatori, în persoana AAPL, a acestui domeniu. În consecinţă, se atestă că ÎM reprezintă un segment al economiei naţionale cu potenţial nevalorificat, respectiv, subevaluat, managementul entităţilor nefiind interesat de realizarea obiectivelor cost-beneficiu, precum şi a standardelor de cultură a serviciilor, în detrimentul intereselor cetăţenilor;
    • managementul financiar-contabil nu contribuie la consolidarea disciplinei financiare şi nu asigură integritatea bunurilor publice din gestiunea ÎM;
    • atitudinea necorespunzătoare a factorilor decizionali din cadrul autorităţilor publice centrale şi locale în conformarea la hotărîrile Curţii de Conturi, pentru remedierea iregularităţilor atestate în cadrul misiunilor anterioare de audit.
    În contextul celor consemnate şi în temeiul art.7 alin.(1) lit. a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit. c) şi art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului conformităţii administrării fondurilor publice în cadrul întreprinderilor municipale pe anul 2013, anexat la prezenta Hotărîre.
    2. În vederea remedierii carenţelor juridice şi iregularităţilor în administrare constatate de audit, prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. AAPL menţionate în Raportul de audit şi se cere examinarea, în modul stabilit, a cauzelor şi efectelor generatoare de derapaje atestate, precum şi aprobarea unor măsuri aferente îmbunătăţirii necondiţionate a regimului de funcţionare a ÎM;
    2.2. administraţiilor municipiilor şi oraşelor, UTA Găgăuzia şi raioanelor, pentru familiarizare, şi se cere:
    2.2.1. realizarea unei inventarieri autentice a bunurilor proprietate publică, inclusiv a celor transmise în gestiune economică ÎM;
    2.2.2. iniţierea unui studiu privind analiza performanţei şi relevanţei menţinerii cotelor fondatorilor în ÎM, cu scopul (re)evaluării, redimensionării şi rentabilizării activelor transmise în gestiune economică; maximizării, în acest sens, a beneficiilor economice cu impact social prin îmbunătăţirea accesului şi creşterea calităţii bunurilor şi serviciilor prestate;
    2.3. Agenţiei Proprietăţii Publice şi se cere iniţierea, de comun cu administraţiile publice locale, a unei inventarieri complexe a ÎM şi a fondurilor transmise în gestiune pentru asigurarea veridicităţii şi plenitudinii Registrului patrimoniului public;
    2.4. Ministerului Economiei, pentru luare de atitudine, şi se cere, de comun cu autorităţile publice de resort, iniţierea unor expertize pentru:
    2.4.1. revizuirea cadrului legislativ şi regulator în scopul eliminării coliziunilor juridice şi completării vidului de norme şi reguli privind administrarea patrimoniului public, inclusiv a celui transmis în gestiune economică;
    2.4.2. (re)actualizarea şi uniformizarea politicilor publice de administrare corporativă prin ajustarea domeniului aferent ÎM la clauzele generale de guvernare corporativă; redefinirea şi delimitarea clară a atribuţiilor fondatorului, consiliului de administraţie şi organului executiv al ÎM;
    2.5. Ministerului Finanţelor, pentru documentare, şi se cere în mod tranşant aprobarea unei strategii metodologice în materie de evidenţă a bunurilor proprietate publică administrate de autorităţile publice centrale şi locale, inclusiv a patrimoniului transmis în gestiune economică corporativă;
    2.6. Inspecţiei Financiare, pentru familiarizare şi posibilă iniţiere a unor acţiuni de control asupra integrităţii resurselor financiare şi materiale gestionate de ÎM;
    2.7. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare şi eventuală iniţiere a expertizei de rigoare cu privire la corespunderea Hotărîrii Guvernului nr.1295 din 28.10.2003 “Despre aprobarea Modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului şi abrogarea Hotărîrii Guvernului nr.907 din 5 septembrie 2000” şi, respectiv, a Hotărîrii Guvernului nr.249 din 12.03.2004 “Despre transmiterea bunurilor de la balanţa Întreprinderii de Stat “Promin”” legislaţiei privind autonomia publică locală;
    2.8. Comisiilor parlamentare permanente: economie, buget şi finanţe; administraţie publică şi dezvoltare regională, pentru familiarizare şi posibile luare de atitudine privind oportunitatea revizuirii/redefinirii cadrului legal cu referire la administrarea bunurilor proprietate publică şi audierea autorităţilor publice centrale şi locale privind eficienţa administrării fondurilor publice.
    3. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit pentru informare:
    3.1. Preşedintelui Republicii Moldova;
    3.2. Parlamentului Republicii Moldova.
    4. În contextul expunerilor de motive cuprinse în Raportul de audit privind conformarea entităţilor vizate recomandărilor anterioare ale auditului public extern, se exclude din regim de monitorizare Hotărîrea Curţii de Conturi nr.55 din 16.09.2011.
    5. Se ia act că, pe parcursul misiunii de audit:
    5.1. a fost contabilizat patrimoniul preluat în gestiune de către entităţile auditate în valoare de 147963,3 mii lei, inclusiv: r-nul Edineţ: ÎM “Proconsis”  – 7,2 mii lei, ÎM “Ziarul Curierul de Edineţ” – 2,0 mii lei,  ÎM “Apă-Canal Edineţ” – 61324,8 mii lei, ÎM “DPGLC Edineţ” – 59928,3 mii lei, ÎM “Termoficare-Edineţ” – 44,2 mii lei, ÎM “GLC Cupcini” – 254,2 mii lei; r-nul Făleşti: ÎM “Apă-Canal Pietrosu” – 855,1 mii lei, ÎM “Acvaprim-Service”, s. Năvîrneţ – 341,9 mii lei, ÎM “Comunservice-Horeşti” – 752,6 mii lei; ÎM “Asociaţia Pieţelor Făleşti” – 25,7 mii lei; ÎM “Proedil-Service”, s.  Izvoare – 61,4 mii lei, ÎM “Daniflor-Service” – 691,0 mii lei, ÎM “Prutuleţ” – 1255,5 mii lei; r-nul Sîngerei: ÎM „Apă-Canal Sîngerei” – 18500,0 mii lei, ÎM „Piaţa Comercială” – 5,4 mii lei; r-nul Anenii Noi: ÎM “GGLC Anenii Noi” – 2033,3 mii lei, ÎM “DP Apă-Canal Anenii Noi” – 137,5 mii lei, ÎM “Antermo” – 1728,1 mii lei, ÎM „Gospodarul” – 10,6 mii lei;
    5.2. a fost repusă în evidenţa contabilă a AAPL valoarea capitalului statutar şi a patrimoniului transmis în gestiunea ÎM, în valoare de 338551,2 mii lei, inclusiv în: r-nul Edineţ: Consiliul raional (CR) Edineţ – 9,2 mii lei, Consiliul orăşenesc (CO) Edineţ – 121297,3 mii lei; r-nul Făleşti: CR Făleşti – 258,3 mii lei, Consiliul sătesc (CS) Musteaţa – 48,3 mii lei, Consiliul comunal (CC) Bocani – 5,4 mii lei, CC Ciolacu Nou – 26,5 mii lei, CS Răuţel – 5,4 mii lei, CS Horeşti – 5,4 mii lei, CS Izvoare – 5,4 mii lei, CC Sărata Veche – 1,0 mii lei, CS Ilenuţa – 5,4 mii lei, CC Pruteni – 5,4 mii lei; CS Scumpia – 5,4 mii lei, CC Hiliuţi – 5,4 mii lei, CC Albineţul Vechi – 5,4 mii lei; r-nul Sîngerei:  CC Dumbrăviţa – 5,4 mii lei, CO Sîngerei – 10,8 mii lei; r-nul Anenii Noi: CO Anenii Noi – 58136,2 mii lei, CO Floreni – 11883,6 mii lei, CO Bulboaca – 1766,0 mii lei; r-nul Ungheni: CO Ungheni – 145 060,0 mii lei;
    5.3. Consiliul orăşenesc Ungheni a transmis în capitalul statutar al ÎM „Servicii Comunale Ungheni” fonduri fixe în sumă de 6,9 mil.lei; a efectuat inventarierea patrimoniului ÎM „Apă-Canal Ungheni” cu valoarea de 81,0 mil.lei, precum şi a fondului locativ, luînd în evidenţă 120 de apartamente neprivatizate;
    5.4. ÎM „Servicii Comunale Ungheni” a restabilit în evidenţă creanţe decontate nejustificat în sumă de 112,3 mii lei şi a luat în evidenţă bunuri imobile în sumă de 70,6 mii lei;
    5.5. ÎM „Regia Apă-Canal” din or. Corneşti şi ÎM „BPAS” din or. Ungheni au contabilizat fonduri fixe în sumă de 518,3 mii lei şi, respectiv, de 11,3 mii lei;
    5.6. ÎM „Gospodăria locativ-comunală Brătuşeni”, r-nul Edineţ a exclus din evidenţa sa valoarea fondului locativ privatizat în sumă de 6894,6 mii lei;
    5.7. ÎM „Achiziţii Comerţ şi Pieţe” din or. Orhei a achitat taxa de piaţă diminuată în sumă de 146,7 mii lei;
    5.8. ÎM „Piaţa Centrală” mun. Chişinău a înregistrat drepturile asupra bunurilor imobile în sumă de 3812,2 mii lei;
    5.9. ÎM “Apă-Vlad-Dumbrăviţa”, r-nul Sîngerei a restituit împrumutul alocat în lipsa deciziei fondatorului, în sumă de 50,0 mii lei;
    5.10. ÎM „Apă-Canal Edineţ” a efectuat recepţia finală a unor mijloace fixe în sumă de 15565,4 mii lei;
    5.11. Consiliul comunal Mingir, r-nul Hînceşti a transmis către ÎM „Ecoapeduct” patrimoniu în sumă de 16465,0 mii lei.
    6. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1.-2.5. din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    7. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin. (7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                            Serafim URECHEAN

    Nr. 21. Chişinău, 8 aprilie 2014.

   
raport