*LPM489/1999 Versiunea originala
ID intern unic:  357320
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 489
din  08.07.1999
privind sistemul public de asigurări sociale
Publicat : 06.01.2000 în Monitorul Oficial Nr. 1-4     art Nr : 2     Data intrarii in vigoare : 01.07.2000
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
    Articolul 1. Noțiuni
    În sensul prezentei legi, următoarele noțiuni semnifică:
    asigurări sociale - sistem de protecție socială a persoanelor asigurate, constînd în acordarea de indemnizații, ajutoare, pensii, de prestații pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă și de alte prestații, prevăzute de legislație;
    ajutor de deces - sumă de bani ce se acordă prin sistemul public de asigurări sociale în cazul încetării din viață a asiguratului sau a pensionarului;
    ajutor de șomaj - formă de protecție socială a persoanei asigurate apte pentru muncă și neîncadrate, ce constă dintr-o sumă de bani stabilită și acordată lunar, în conformitate cu legislația;
    asigurat - persoană fizică aptă pentru muncă, cu domiciliul în Republica Moldova, avînd obligația de a plăti contribuții de asigurări sociale în vederea beneficierii de dreptul pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege;
    Casa Națională de Asigurări Sociale (denumită în continuare Casa Națională) - instituție publică autonomă care administrează sistemul public de asigurări sociale;
    casă teritorială - instituție publică subordonată Casei Naționale;
    cod personal de asigurări sociale - semn convențional de înregistrare atribuit fiecărui asigurat;
    colectare a contribuțiilor de asigurări sociale - activitate de organizare și efectuare a virării contribuțiilor de asigurări sociale pe conturile Casei Naționale;
    contribuție de asigurări sociale - sumă datorată în mod obligatoriu de participant la sistemul public de asigurări sociale;
    contract de asigurare - contract oneros, sinalagmatic care se încheie între o persoană juridică și o persoană fizică ce folosesc muncă salariată (denumite în continuare angajator) sau o altă persoană, pe de o parte, și structura teritorială a Casei Naționale, pe de altă parte, și care stipulează drepturile și obligațiile părților în domeniul asigurărilor sociale;
    declarație de asigurare - manifestare unilaterală, scrisă, de voință a unei persoane fizice în vederea executării obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, prezentată structurii teritoriale a Casei Naționale;
    declarație privind evidența nominală a asiguraților - relatare, făcută în scris de către angajator, cu privire la executarea obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat pentru fiecare angajat și prezentată structurii teritoriale a Casei Naționale;
    fond de asigurări sociale - fond constituit de Casa Națională pentru efectuarea prestațiilor de asigurări sociale;
    incapacitate de muncă - situație în care se află asiguratul ca urmare a pierderii aptitudinilor fizice, intelectuale sau a deprinderilor de muncă din cauza unei boli sau unui accident;
    indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă - formă de protecție socială a asiguratului, concretizată în o sumă de bani ce se acordă prin sistemul public de asigurări sociale pentru o anumită perioadă de incapacitate temporară de muncă;
    indemnizație de maternitate - formă de protecție socială ce constă dintr-o sumă de bani acordată prin sistemul public de asigurări sociale femeilor asigurate, precum și celor care au încetat plata contribuției de asigurări sociale în condițiile prevăzute de lege, în caz de naștere a copilului;
    indemnizație pentru creșterea copilului sau îngrijirea copilului bolnav - formă de sprijin bănesc ce se stabilește și se acordă prin sistemul public de asigurări sociale persoanei asigurate pentru creșterea copilului sau îngrijirea copilului bolnav;
    prestații de asigurări sociale - toate elementele plătibile către asigurat din fondul de asigurări sociale;
    prestații pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă - forme de protecție socială ce se acordă prin sistemul public de asigurări sociale persoanelor asigurate ca sprijin bănesc sau de altă natură în caz de reducere a timpului de muncă sau de trecere temporară la o altă muncă din motive de sănătate, în caz de carantină, de procurare a articolelor ortopedice, de necesitate a trimiterii la odihnă, la tratament balnear și în alte cazuri prevăzute de lege;
    Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale - bază unică de date despre persoanele fizice și juridice contribuabile la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și despre beneficiarii de prestații de asigurări sociale;
    reziliere a contractului de asigurare - încetare, desfacere pentru viitor, fără efecte retroactive, a contractului de asigurare datorită neexecutării obligației de către una dintre părți din cauze care i se pot imputa;
    risc asigurat - eveniment sau fenomen la a cărui producere structurile teritoriale ale Casei Naționale sînt obligate să facă prestațiile respective de asigurări sociale;
    sistem public de asigurări sociale - ansamblu organizat de forme de asigurări sociale care își păstrează individualitatea, depind unele de altele, realizîndu-se aspectul de totalitate prin care sînt ocrotiți asigurații.
    Articolul 2. Garantarea și exercitarea dreptului la
                       asigurări sociale
    Dreptul la asigurări sociale este garantat de stat și se exercită, în condițiile legii, prin sistemul public de asigurări sociale.
    Articolul 3. Principiile organizării și funcționării
                       sistemului public de asigurări sociale
    Sistemul public de asigurări sociale (denumit în continuare sistem public) se organizează și funcționează avînd ca principii de bază:
    a) principiul unicității, potrivit căruia statul organizează și garantează sistemul public bazat pe aceleași norme de drept;
    b) principiul egalității, care asigură tuturor participanților la sistemul public - contribuabili și beneficiari - un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege;
    c) principiul solidarității sociale, inter și intragenerații, conform căruia participanții la sistemul public își asumă conștient și reciproc obligații și beneficiază de dreptul pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege;
    d) principiul obligativității, potrivit căruia persoanele fizice și juridice au, conform legii, obligația de a participa la sistemul public; drepturile de asigurări sociale se exercită corelativ îndeplinirii obligațiilor;
    e) principiul contributivității, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuțiilor datorate de persoanele fizice și juridice participante la sistemul public; drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuțiilor de asigurări sociale plătite;
    f) principiul repartiției, potrivit căruia fondurile de asigurări sociale realizate se redistribuie pentru plata obligațiilor ce revin sistemului public, conform legii;
    g) principiul autonomiei, potrivit căruia sistemul public se administrează de sine stătător, pe baza legii.
    Articolul 4. Persoanele asigurate obligatoriu
    În sistemul public, sînt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
    1) persoana care desfășoară activitate pe bază de contract individual de muncă;
    2) persoana care desfășoară activitate în funcție electivă sau este numită la nivelul autorității executive, legislative sau judecătorești, pe durata mandatului, ale cărei drepturi și obligații sînt asimilate, în condițiile prezentei legi, cu cele ale persoanei prevăzute la pct.1);
    3) persoana care beneficiază de ajutor de șomaj suportat din fondul ajutorului de șomaj, în condițiile legii (denumită în continuare șomer);
    4) persoanele care beneficiază de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, pentru sarcină și lăuzie, de pensie de invaliditate, cu condiția suportării din fondurile respective;
    5) persoana care realizează un venit anual echivalent cu cel puțin 4 salarii medii lunare pe economie și se regăsește în una din situațiile următoare:
    a) este asociat unic, comanditar, acționar sau manager în societate comercială cu care nu a încheiat contract individual de muncă;
    b) este manager cu contract de management;
    c) este membru al unei asociații familiale;
    d) este autorizată să desfășoare activitate independentă;
    e) este angajată în o instituție internațională dacă nu este asiguratul acesteia;
    f) este membru de cooperativă meșteșugărească;
    g) desfășoară activitate în o unitate de cult recunoscută și nu are încheiat contract individual de muncă;
    h) a atins vîrsta de 16 ani și nu întîmpină restricții în asigurarea obligatorie conform prezentei legi;
    6) persoana care realizează un venit anual echivalent cu cel puțin 3 salarii medii lunare pe economie și se regăsește în una din situațiile următoare:
    a) are proprietate și/sau este arendaș de terenuri agricole și forestiere;
    b) desfășoară activitate agricolă în cadrul gospodăriei țărănești sau activitate privată în domeniul forestier;
    c) este membru al unei societăți agricole sau al altor forme de asociere din agricultură;
    7) persoana care realizează prin cumul un venit anual echivalent cu cel puțin 4 salarii medii lunare pe economie și se regăsește în două sau în mai multe situații din prezentul articol.
    Articolul 5. Declarația privind evidența nominală a asiguraților
                       și declarația de asigurare
    (1) Angajatorii la care asigurații prevăzuți la art.4 pct.1) și 2) desfășoară activități, precum și instituțiile care efectuează plata ajutorului de șomaj pentru persoanele prevăzute la art.4 pct.3) sînt obligate să depună (lunar sau în alte termene, stabilite de prezenta lege) declarație privind evidența nominală a asiguraților.
    (2) Persoanele prevăzute la art.4 pct.5)-7) care au împlinit vîrsta de 16 ani sînt obligate să depună individual declarația de asigurare în termen de 30 de zile de la încadrarea în situațiile menționate.
    (3) Se exceptează de la obligativitatea depunerii declarației de asigurare persoanele prevăzute la art.4 pct.5)-7) dacă se regăsesc simultan și în una din situațiile de la același articol pct.1) sau 2).
    (4) Declarațiile prevăzute la alin.(1) și (2) se depun la structurile teritoriale ale Casei Naționale în a căror rază se află sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului.
    Articolul 6. Asigurarea socială pe bază de contract individual
    În sistemul public se pot asigura pe bază de contract individual, în condițiile prezentei legi, și categoriile de persoane care nu se regăsesc în situațiile prevăzute la art.4.
    Articolul 7. Prestațiile de asigurări sociale
    (1) În sistemul public, prestațiile de asigurări sociale reprezintă drepturile în bani sau în natură ce se cuvin persoanelor asigurate, în condițiile legii, corelative contribuțiilor de asigurări sociale.
    (2) Prestațiile de asigurări sociale se acordă sub formă de pensii, indemnizații, ajutoare și sub alte forme prevăzute de lege.
    (3) În sistemul public, prestațiile de asigurări sociale reprezintă venit de înlocuire pentru pierderea totală sau parțială a veniturilor ca urmare a vîrstei, invalidității, accidentelor, bolilor, maternității, pierderii locului de muncă sau decesului, denumite în continuare riscuri asigurate.
    (4) În sistemul public, asigurații nu pot beneficia concomitent de două sau de mai multe prestații de asigurări sociale pentru același risc asigurat, cu excepția prestațiilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă.
    Articolul 8. Codul personal de asigurări sociale
    (1) Evidența drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale în sistemul public se realizează pe baza codului personal de asigurări sociale.
    (2) Fiecărui asigurat în sistemul public i se atribuie un singur cod personal de asigurări sociale.
    (3) Codul personal de asigurări sociale și modalitatea de atribuire a acestuia se stabilesc de Casa Națională.
    (4) Evidența individuală a contribuabililor (persoane fizice și juridice) și a contribuțiilor de asigurări sociale se efectuează în corespundere cu Regulamentul administrării Registrului de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale, care se aprobă de Guvern.
    (5) Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale se ține de Casa Națională.
    (6) Tipul și modelul documentelor pentru sistemul evidenței individuale, modul lor de prezentare și instrucțiunile privind modul de completare se elaborează și se aprobă de Casa Națională.
    (7) Datele și documentele din Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale fac parte din categoria informației confidențiale.
    Articolul 9. Asigurările sociale în condițiile acordurilor
                       și convențiilor internaționale
    (1) Constituie stagiu de cotizare perioadele în care persoana a plătit contribuții de asigurări sociale în sistemul public din Republica Moldova, precum și din altă țară, în condițiile stabilite prin acordurile sau convențiile internaționale la care Republica Moldova este parte.
    (2) Drepturile de asigurări sociale cuvenite în sistemul public din Republica Moldova se transferă, în condițiile reglementate prin acordurile și convențiile internaționale la care Republica Moldova este parte, în țara în care asiguratul își stabilește domiciliul sau reședința.
    (3) Prestațiile de asigurări sociale aferente drepturilor prevăzute la alin.(2) pot fi transferate în altă țară, în condițiile reglementate prin acordurile și convențiile internaționale la care Republica Moldova este parte, în moneda țării respective sau în o altă monedă asupra căreia s-a convenit.
Capitolul II
BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT
    Articolul 10. Elaborarea și adoptarea bugetului
    (1) Bugetul asigurărilor sociale de stat face parte din bugetul public național și este independent de bugetul de stat.
    (2) Bugetul asigurărilor sociale de stat cuprinde veniturile, cheltuielile și rezultatele financiare ale sistemului public.
    (3) Guvernul elaborează anual, pe baza propunerilor Casei Naționale, proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe care îl supune aprobării Parlamentului.
    (4) Darea de seamă cu privire la realizarea bugetului asigurărilor sociale de stat se aprobă de Parlament, la prezentarea acestuia de către Casa Națională pînă la 15 aprilie al anului următor anului de gestiune.
    (5) Dacă legea bugetului asigurărilor sociale de stat nu a fost adoptată cu cel puțin 3 zile înainte de expirarea exercițiului bugetar, se aplică în continuare legea bugetului asigurărilor sociale de stat al anului precedent pînă la aprobarea noului buget.
    Articolul 11. Veniturile bugetului
    Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat provin din contribuții de asigurări sociale, din dobînzi, din majorări pentru plata cu întîrziere a contribuțiilor, din alte venituri, potrivit legii.
    Articolul 12. Repartizarea cheltuielilor bugetului
    (1) Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat acoperă contravaloarea prestațiilor de asigurări sociale din sistemul public, cheltuielile aferente organizării și funcționării sistemului public, finanțării unor investiții proprii, alte cheltuieli prevăzute de lege.
    (2) Din veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat se prelevă anual pînă la 3% pentru constituirea unui fond de rezervă.
    (3) Fondul de rezervă cumulat nu poate depăși 50% din nivelul cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar respectiv.
    (4) Fondul de rezervă se utilizează pentru acoperirea prestațiilor de asigurări sociale în situații temeinic motivate sau a altor cheltuieli ale sistemului public, aprobate prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    Articolul 13. Utilizarea excedentelor anuale ale bugetului
                          și completarea fondului de rezervă
    (1) Excedentele anuale ale bugetului asigurărilor sociale de stat se reportează ca venituri în bugetul pentru anul următor și se utilizează potrivit destinațiilor aprobate prin lege.
    (2) Fondul de rezervă se reportează în anul următor și se completează potrivit prevederilor art.12 alin.(2) și (3).
    (3) Eventualul deficit curent al bugetului asigurărilor sociale de stat se acoperă din disponibilitățile bugetului asigurărilor sociale de stat din anii precedenți și, după epuizarea disponibilităților, din fondul de rezervă.
    Articolul 14. Dobînda pentru disponibilitățile bănești
                         ale bugetului
    Disponibilitățile bănești ale bugetului asigurărilor sociale de stat sînt purtătoare de dobînzi. Nivelul dobînzilor se stabilește prin convenții încheiate de Casa Națională cu trezoreria statului sau cu societățile bancare.
    Articolul 15. Acoperirea deficitului bugetului
    (1) Pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, după epuizarea fondului de rezervă, veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat se completează cu sume care se alocă de la bugetul de stat.
    (2) În cazul în care, pentru realizarea unor acte normative ale Parlamentului, se micșorează veniturile la bugetul asigurărilor sociale de stat, pentru acoperirea deficitului acestuia mijloacele financiare se alocă în modul stabilit la alin.(1).
    Articolul 16. Moneda de plată a contribuțiilor și
                         prestațiilor de asigurări sociale
    (1) În sistemul public, contribuțiile și prestațiile de asigurări sociale, pe teritoriul Republicii Moldova, se plătesc în lei.
    (2) Contribuțiile și prestațiile de asigurări sociale stabilite în moneda altor țări se plătesc, pe teritoriul Republicii Moldova, în lei, la cursul de schimb al Băncii Naționale a Moldovei din ziua plății.
Capitolul III
CONTRIBUȚIA DE ASIGURĂRI SOCIALE
    Articolul 17. Contribuabilii sistemului public și cotele
                         de contribuții de asigurări sociale
    (1) În sistemul public sînt contribuabili, după caz:
    a) asigurații care datorează contribuții individuale de asigurări sociale;
    b) angajatorii;
    c) persoanele juridice asimilate, în condițiile prezentei legi, angajatorului, la care își desfășoară activitatea asigurații prevăzuți la art.4 pct.2);
    d) fondul pentru ajutorul de șomaj;
    e) alte fonduri conform legislației în vigoare;
    f) persoanele care încheie contract de asigurare;
    g) persoanele care își desfășoară activitatea, în bază de contract individual de muncă, la angajatorii care nu sînt înregistrați în calitate de rezidenți în Republica Moldova.
    (2) Cotele de contribuții de asigurări sociale sînt diferențiate în funcție de condițiile de muncă normale sau speciale.
    (3) Cotele de contribuții de asigurări sociale se aprobă anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    Articolul 18. Determinarea locurilor de muncă în
                         condiții speciale
    (1) Locurile de muncă în condiții speciale reprezintă acele locuri care, în mod permanent sau în anumite perioade, pot afecta esențial capacitatea de muncă a asiguraților datorită gradului mare de expunere la risc.
    (2) Criteriile și metodologia de determinare a locurilor de muncă în condiții speciale se stabilesc, pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, de către Guvern, pe baza unei propuneri comune a Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei și a Ministerului Sănătății.
    (3) Locurile de muncă în condiții speciale se stabilesc prin contractul colectiv de muncă sau, în cazul în care, conform legii, nu se încheie contracte colective de muncă, prin decizia organului de conducere legal constituit, cu respectarea criteriilor și metodologiei de încadrare, prevăzute la alin.(2).
    (4) Avizul inspectoratului de stat teritorial pentru protecția muncii este obligatoriu pentru determinarea locurilor de muncă în condiții speciale.
    (5) În sensul prezentei legi, locuri de muncă în condiții speciale sînt:
    a) cele din unitățile miniere, pentru personalul care lucrează în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă;
    b) cele din aviația civilă, pentru personalul navigant.
    Articolul 19. Datorarea contribuției de asigurări sociale
    (1) Contribuția de asigurări sociale se datorează de la data încadrării în una din situațiile prevăzute la art.4 sau a încheierii contractului de asigurare.
    (2) Contribuția individuală de asigurări sociale datorată de asigurații angajați în baza unui contract individual de muncă reprezintă 1/3 din cota de contribuție de asigurări sociale stabilită anual pentru condiții normale de muncă.
    (3) Contribuția de asigurări sociale datorată de angajatori reprezintă diferența față de contribuția individuală de asigurări sociale, prevăzută la alin.(2), pînă la nivelul cotelor de contribuție de asigurări sociale, stabilite în funcție de condițiile de muncă.
    (4) Asigurații prevăzuți la art.4 pct.5) și 6), precum și cei care încheie contract de asigurare, datorează integral cota de contribuție de asigurări sociale corespunzătoare condițiilor lor de muncă.
    (5) Contribuția de asigurări sociale pentru persoana prevăzută la art.4 pct.5) lit.b) se suportă fie de asigurat și angajatorul său, în baza prevederilor alin.(2) și (3), fie integral de asigurat, în baza prevederilor alin.(4) al prezentului articol, conform clauzelor contractului de management.
    (6) Contribuția de asigurări sociale pentru șomeri se suportă integral din fondul pentru ajutorul de șomaj, la nivelul cotei stabilite pentru condiții normale de muncă. Ћn același mod se suportă și contribuția din alte fonduri.
    (7) Contribuția de asigurări sociale datorată de contribuabilii prevăzuți la art.17 alin.(1) nu se impozitează.
    Articolul 20. Calculul și plata contribuției de asigurări sociale
    (1) Calculul și plata contribuției de asigurări sociale datorate de asigurații angajați cu contract individual de muncă și de angajatorul acestora se fac lunar de către angajator.
    (2) Calculul și plata contribuției de asigurări sociale pentru șomeri se fac lunar de către instituția care efectuează plata ajutorului de șomaj. Ћn același mod se efectuează calculul și plata contribuției din alte fonduri.
    (3) Plata contribuției de asigurări sociale datorate de asigurații prevăzuți la art.4 pct.5) și 6), precum și de cei care încheie contract de asigurare, se face lunar de către aceștia, pe baza calculului efectuat și comunicat de structurile teritoriale ale Casei Naționale la care sînt asigurați.
    (4) Plata contribuției de asigurări sociale în cazul asiguraților aflați în situațiile prevăzute la art.4 pct.6) și art.6 se poate face și la intervale mai mari de o lună, fără a depăși 6 luni, cu respectarea termenelor prevăzute în declarația de asigurare sau în contractul de asigurare.
    Articolul 21. Baza lunară de calcul a contribuției individuale
                         de asigurări sociale pentru asigurați
    (1) Baza lunară de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale, în cazul asiguraților, o constituie:
    a) salariile individuale, realizate lunar, inclusiv sporurile și adaosurile în bani și în natură, reglementate prin lege sau contractul colectiv de muncă, pentru asigurații angajați cu contract individual de muncă;
    b) venitul lunar asigurat, prevăzut în declarația de asigurare sau în contractul de asigurare, care nu poate fi mai mic decît o pătrime din salariul mediu lunar pe economie.
    (2) Baza lunară de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale pentru cetățenii Republicii Moldova trimiși în misiune permanentă în străinătate de către instituții publice din Republica Moldova o constituie salariul mediu lunar în lei al personalului cu funcții echivalente din instituțiile respective. Schema de echivalare a funcțiilor și modul de calculare a salariului mediu lunar al acestor funcții se aprobă de Guvern.
    (3) Baza de calcul prevăzută la alin.(1) și (2) nu poate depăși plafonul de 3 ori salariul mediu lunar pe economie.
    (4) Salariul mediu lunar pe economie este cel prognozat pentru fiecare an și se aprobă de Guvern.
    (5) Baza lunară de calcul a contribuției de asigurări sociale pentru șomeri o constituie cuantumul ajutorului de șomaj. Ћn același mod este determinată baza lunară de calcul a contribuției de asigurări sociale transferată din alte fonduri.
    Articolul 22. Baza lunară de calcul a contribuției de
                         asigurări sociale datorate de angajatori
    (1) Baza lunară de calcul la care angajatorul datorează contribuția de asigurări sociale o constituie fondul total de salarii lunare realizat de asigurații cu contract individual de muncă.
    (2) Baza lunară de calcul la care instituția publică trimițătoare datorează contribuția de asigurări sociale pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate o constituie fondul total de salarii medii lunare calculate pentru funcțiile echivalente din aparatul instituției publice respective în modul indicat la art.21 alin.(2).
    Articolul 23. Sursele neincluse în baza lunară de calcul
                         a contribuțiilor de asigurări sociale
    (1) Contribuția de asigurări sociale nu se datorează asupra sumelor reprezentînd:
    a) prestații de asigurări sociale, cu excepția ajutorului de șomaj, prestației în cazul incapacității temporare de muncă, pensiei de invaliditate;
    b) prestațiile care se suportă din fondurile angajatorului;
    c) drepturile plătite, potrivit dispozițiilor legale, în cazul desfacerii contractelor de muncă;
    d) diurnele de deplasare și indemnizațiile de transfer;
    e) drepturile de autor sau cele obținute în baza unei convenții civile;
    f) alte drepturi exceptate prin legi speciale.
    (2) Sumele exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale nu se iau în considerare la stabilirea cuantumului prestațiilor de asigurări sociale.
    Articolul 24. Regularizarea și plata sumelor ce reprezintă
                         prestații de asigurări sociale
    (1) Sumele reprezentînd prestații de asigurări sociale care se plătesc de angajator salariaților săi, potrivit prevederilor legale, în contul asigurărilor sociale se rețin din contribuțiile de asigurări sociale datorate pentru luna respectivă.
    (2) Dacă sumele reprezentînd prestații de asigurări sociale plătite de angajator salariaților săi potrivit prevederilor legale depășesc suma contribuțiilor datorate de acesta în luna respectivă, diferența se recuperează din contul asigurărilor sociale de la structura teritorială a Casei Naționale în a cărei rază se află sediul acestuia.
    (3) În cazul în care contribuția lunară de asigurări sociale achitată de contribuabil este mai mare decît contribuția datorată, suma plătită în plus se regularizează cu ocazia efectuării plăților ulterioare.
    Articolul 25. Virarea contribuției de asigurări sociale
    (1) Contribuția individuală de asigurări sociale datorată de asigurații cu contract individual de muncă se reține integral din salariul lor lunar și se virează lunar de către angajator la structura teritorială a Casei Naționale în a cărei rază se află sediul acestuia.
    (2) Angajatorul calculează contribuția de asigurări sociale pe care o datorează bugetului asigurărilor sociale de stat și o virează lunar, împreună cu contribuțiile individuale reținute de la angajații săi asigurați.
    Articolul 26. Termenele de plată a contribuției de asigurări sociale
    Termenele de plată a contribuției de asigurări sociale sînt:
    a) data stabilită pentru plata drepturilor salariale pe luna în curs, în cazul angajatorilor care efectuează lunar plata drepturilor salariale;
    b) data stabilită pentru plata chenzinei a 2-a, în cazul angajatorilor care efectuează chenzinal plata drepturilor salariale;
    c) pînă la sfîrșitul lunii, pentru luna în curs, în cazul asiguraților prevăzuți la art.4 pct.5) lit.a)-e);
    d) cel mai tîrziu pînă la datele fixate în declarația de asigurare sau în contractul de asigurare, în cazul asiguraților prevăzuți la art.4 pct.6) și la art.6;
    e) pînă la data de 20 a lunii următoare celei pentru care se efectuează plata drepturilor ce se suportă din fondurile de asigurări sociale, în cazul asiguraților prevăzuți la art.4 pct.3) și 4).
    Articolul 27. Modificarea termenelor de plată a contribuției
                         de asigurări sociale
    Modificarea termenelor de plată stabilite pentru situațiile de la art.26 lit.a) și b) se comunică de angajator structurii teritoriale a Casei Naționale în a cărei rază se află acesta printr-o declarație lunară privind evidența nominală a asiguraților, avînd confirmarea băncii care deservește sau a trezoreriei statului.
    Articolul 28. Stabilirea majorărilor în caz de neplată în termen
                         a contribuției de asigurări sociale
    (1) Neplata contribuției de asigurări sociale la termenele prevăzute la art.26 atrage după sine majorări calculate pentru fiecare zi de întîrziere, pînă la data plății sumei datorate, inclusiv.
    (2) Cuantumul majorărilor de întîrziere prevăzute la alin.(1) se stabilește potrivit reglementărilor privind executarea creanțelor bugetare.
    (3) Sumele reprezentînd majorările de întîrziere se fac venit la bugetul asigurărilor sociale de stat.
    (4) Calculul majorărilor de întîrziere, evidențierea în contabilitate și efectuarea plății acestora se fac de către angajator sau, după caz, de instituția care efectuează plata ajutorului de șomaj sau de alte fonduri obligate să transfere contribuția de asigurări sociale.
    (5) Calculul majorărilor de întîrziere pentru asigurații cu declarație de asigurare sau cu contract de asigurare se efectuează, după caz, de aceștia sau de structurile teritoriale ale Casei Naționale.
    (6) Organele de control ale Casei Naționale verifică îndeplinirea obligațiilor privind calculul, evidența contabilă, reținerea și virarea contribuțiilor de asigurări sociale și, după caz, a majorărilor de întîrziere datorate.
    (7) La încasarea contribuțiilor de asigurări sociale restante la bugetul asigurărilor sociale de stat, Casa Națională beneficiază de toate drepturile acordate organelor fiscale privind încasarea impozitelor și taxelor restante.
    Articolul 29. Neafectarea plății drepturilor cuvenite asiguraților
    Nedepunerea contribuției de asigurări sociale de către angajator nu afectează plata drepturilor cuvenite asiguraților.
    Articolul 30. Aplicarea măsurilor de executare silită
    În cazul neplății în termenele stabilite la art.26 a contribuțiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, casele teritoriale sau, după caz, organele Ministerului Finanțelor procedează la aplicarea măsurilor de executare silită, conform prevederilor legale privind executarea creanțelor bugetare.
    Articolul 31. Achitarea sumelor datorate în cazul reorganizării, lichidării sau falimentului angajatorului
    În cazul reorganizării, lichidării sau falimentului angajatorului, sumele datorate de acesta la bugetul asigurărilor sociale de stat vor fi recuperate conform procedurii prevăzute de lege.
    Articolul 32. Neacordarea de drepturi în caz de neplată
                         a contribuției de asigurări sociale
    Neplata în termenele stabilite a contribuției de asigurări sociale de către asigurații cu declarație de asigurare sau cu contract de asigurare atrage după sine decăderea din drepturile la prestații pînă la achitarea contribuțiilor restante și a majorărilor de întîrziere aferente.
    Articolul 33. Depunerea formularului-tip de retragere
                         a declarației de asigurare
    Asigurații care fac dovadă că nu se mai regăsesc în situațiile pentru care asigurarea este obligatorie potrivit art.4 pct.5) și 6) trebuie să depună la structurile teritoriale ale Casei Naționale, în termen de 30 de zile de la modificarea situației, un formular-tip de retragere a declarației de asigurare.
    Articolul 34. Rezilierea contractului de asigurare
    (1) Contractul de asigurare poate fi reziliat din inițiativa ambelor părți, conform clauzelor lui.
    (2) În cazul rezilierii contractului de asigurare, contribuțiile de asigurări sociale achitate nu se restituie, iar stagiul de cotizare realizat se valorifică la stabilirea dreptului de pensie.
    (3) Calitatea de asigurat se redobîndește după încheierea unui nou contract de asigurare.
    (4) După redobîndirea calității de asigurat, dreptul la prestații de asigurări sociale, altele decît pensiile, se reia după realizarea unui nou stagiu de cotizare prevăzut de lege pentru aceste prestații.
    Articolul 35. Colectarea și evidența contribuțiilor
                         de asigurări sociale
    (1) Colectarea și evidența contribuțiilor de asigurări sociale se fac prin structurile teritoriale ale Casei Naționale, pe baza codului personal de asigurări sociale.
    (2) Păstrarea și evidența datelor privind contribuțiile de asigurări sociale, pe fiecare asigurat, le efectuează Casa Națională și structurile sale teritoriale.
    (3) Sumele datorate sub orice formă Casei Naționale se vor urmări, ca și veniturile statului, prin organele Ministerului Finanțelor și prin completele specializate pentru asigurări sociale ale tribunalelor și ale Curții de Apel.
    Articolul 36. Constituirea stagiului de cotizare
    În sistemul public, stagiul de cotizare se constituie din însumarea lunilor în care s-a plătit contribuția la bugetul asigurărilor sociale de stat.
    Articolul 37. Perioadele necontributive asimilate stagiului
                         de cotizare
    În sistemul public se asimilează stagiului de cotizare și perioadele necontributive în care asiguratul:
    a) a satisfăcut serviciul militar în termen;
    b) ca părinte sau ca tutore, în cazul decesului ambilor părinți, a îngrijit copilul pînă la vîrsta de 2 ani.
    Articolul 38. Certificarea stagiului de cotizare
    (1) Stagiul de cotizare se certifică gratuit, anual, prin eliberarea unui extras de cont de către Casa Națională, prin structura sa teritorială.
    (2) Extrasul de cont se eliberează și la cererea asiguratului, contra plată, oricînd în timpul anului.
Capitolul IV
PENSIILE
    Articolul 39. Categoriile de pensii
    În sistemul public se acordă următoarele categorii de pensii:
    a) pensia pentru limită de vîrstă;
    b) pensia de invaliditate;
    c) pensia de urmaș.
    Articolul 40. Modalitatea de acordare, de stabilire
                         și de plată a pensiilor
    Modalitatea de acordare, de stabilire și de plată a pensiilor se reglementează prin lege.
Capitolul V
ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE
    Articolul 41. Categoriile de alte drepturi de asigurări sociale
    Asigurații din sistemul public au dreptul, în afară de pensie, la:
    a) indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii, de boli profesionale și de accidente de muncă;
    b) prestații pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă;
    c) indemnizație de maternitate;
    d) indemnizație pentru creșterea copilului sau îngrijirea copilului bolnav;
    e) ajutor de șomaj;
    f) ajutor de deces.
    Articolul 42. Modalitatea de acordare, de stabilire și de plată
                         a altor drepturi de asigurări sociale
    Modalitatea de acordare, de stabilire și de plată a altor drepturi de asigurări sociale se reglementează prin lege.
Capitolul VI
CASA NAȚIONALĂ DE ASIGURĂRI SOCIALE

    Articolul 43. Locul Casei Naționale de Asigurări Sociale
                         în sistemul public de asigurări sociale
    (1) Casa Națională de Asigurări Sociale este instituție publică autonomă de interes național, cu personalitate juridică, ce administrează și gestionează sistemul public de asigurări sociale.
    (2) Sediul Casei Naționale este în municipiul Chișinău.
    Articolul 44. Structurile Casei Naționale
    (1) În subordinea Casei Naționale funcționează fonduri de asigurări sociale, al căror mod de constituire și funcționare se stabilește de legislație.
    (2) Casa Națională înființează case teritoriale în funcție de numărul sau de structura asiguraților și de complexitatea activității la nivel teritorial, care funcționează sub conducerea și controlul său.
    (3) Regulamentele organizării și funcționării structurilor sale teritoriale le aprobă Casa Națională.
    (4) Fondurile de asigurări sociale și casele teritoriale sînt servicii publice, învestite cu personalitate juridică.
    Articolul 45. Organizarea administrativă
    (1) Casa Națională este condusă de un președinte desemnat de Guvern.
    (2) Președintele Casei Naționale este ordonatorul principal de credite pentru bugetul asigurărilor sociale de stat și poate delega această atribuție în condițiile legii.
    (3) Activitatea Casei Naționale este supravegheată de către Consiliul de Administrație, compus din 12 persoane. Președintele Consiliului de Administrație este ministrul muncii, protecției sociale și familiei.
    (4) Consiliul de Administrație este format din reprezentanți ai Guvernului, Patronatului, Sindicatelor și ai organizațiilor de pensionari, înaintați în funcția de membri ai Consiliului de Administrație de către instituțiile și organizațiile respective pe principiu de proporționalitate.
    (5) Deciziile Consiliului de Administrație se adoptă cu majoritatea de voturi ai membrilor lui. Ћn cazul parității de voturi, cel al președintelui consiliului este decisiv.
    Articolul 46. Statutul Casei Naționale
    (1) Casa Națională elaborează statut propriu care se aprobă de Guvern.
    (2) Prin statut se stabilesc atribuțiile președintelui Casei Naționale, ale Consiliului de Administrație, precum și modul de organizare și funcționare al Casei Naționale și al caselor teritoriale.
    Articolul 47. Cheltuielile de organizare și funcționare
                          ale sistemului public
    (1) Cheltuielile de organizare și funcționare ale sistemului public se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.
    (2) Aceste cheltuieli se stabilesc în proporție de pînă la 5% anual raportate la cheltuielile anuale totale, prevăzute prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    Articolul 48. Salariul și alte drepturi ale angajaților
                         Casei Naționale
    Cuantumul salariului de bază pentru președintele Casei Naționale, al salariilor de bază și al celorlalte drepturi ale angajaților Casei Naționale și ai structurilor ei teritoriale, inclusiv ai fondurilor de asigurări sociale, precum și cuantumul indemnizațiilor membrilor Consiliului de Administrație, se stabilesc de legislație.
    Articolul 49. Atribuțiile Casei Naționale
        În aplicarea prevederilor prezentei legi, Casa Națională îndeplinește următoarele atribuții:
    a) exercită îndrumarea și controlul privind aplicarea dispozițiilor legale de către structurile sale teritoriale, inclusiv de către fondurile de asigurări sociale, precum și de către persoanele fizice și juridice cărora le revin drepturi și obligații ce decurg din prezenta lege;
    b) furnizează datele necesare pentru fundamentarea și elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
    c) prezintă Guvernului și partenerilor sociali rapoarte cu privire la modul de administrare și gestionare a bugetului asigurărilor sociale de stat;
    d) publică anual raportul său de activitate;
    e) virează contribuțiile de asigurări sociale, contribuțiile din fondul ajutorului de șomaj și alte tipuri de contribuții, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;
    f) urmărește încasarea veniturilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit dispozițiilor legale în vigoare;
    g) ia măsuri, în condițiile legii, pentru dezvoltarea și administrarea eficientă a patrimoniului sistemului public, precum și pentru asigurarea integrității acestuia;
    h) ia măsuri pentru protecția fondurilor de asigurări sociale;
    i) asigură evidența la nivel național a tuturor contribuabililor la sistemul public;
    j) asigură evidența drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale la nivel național pe baza codului personal de asigurări sociale;
    k) certifică anual stagiul de cotizare pentru fiecare asigurat;
    l) îndrumă și controlează activitatea de expertiză medicală și de recuperare a capacității de muncă;
    m) furnizează date pentru reactualizarea cuantumului prestațiilor în sistemul public în timpul execuției bugetare;
    n) asigură aplicarea convențiilor internaționale de asigurări sociale la care Republica Moldova este parte;
    o) dezvoltă relații cu organisme similare în domeniul asigurărilor sociale din alte țări;
    p) organizează selecția, pregătirea și perfecționarea profesională a personalului din domeniul asigurărilor sociale;
    q) asigură introducerea, extinderea, întreținerea și protecția sistemelor automate de calcul și evidență;
    r) asigură reprezentarea în fața instanțelor de judecată în litigiile în care este implicată ca urmare a aplicării dispozițiilor prezentei legi;
    s) îndeplinește alte atribuții stabilite prin dispoziții legale.
Capitolul VII
RĂSPUNDEREA JURIDICĂ
    Articolul 50. Felurile răspunderii pentru încălcarea
                         prezentei legi
    Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspundere materială, civilă, contravențională sau penală, după caz.
    Articolul 51. Contravenții
    (1) Constituie contravenție următoarele fapte dacă nu sînt săvîrșite în astfel de condiții încît, potrivit legii penale, să constituie infracțiuni:
    a) nedepunerea la termen a declarației prevăzute la art.5 alin.(1);
    b) nedepunerea la termen a declarației de asigurare prevăzute la art.5 alin.(2);
    c) nerespectarea cotelor de contribuție de asigurări sociale stabilite conform art.17 alin.(3) și art.19;
    d) nerespectarea metodologiei de încadrare în condiții speciale de muncă conform art.18 alin.(2), (3) și (4);
    e) nerespectarea prevederilor art.21 și 22 privind baza de calcul a contribuției de asigurări sociale;
    f) necomunicarea modificării termenelor de plată potrivit prevederilor art.27;
    g) nerespectarea prevederilor art.28 alin.(4) privind majorările de întîrziere la plata contribuției de asigurări sociale;
    h) nerespectarea prevederilor privind obligația anunțării modificărilor survenite pentru acordarea de pensie;
    i) refuzul de a pune la dispoziția organelor de control ale Casei Naționale și ale caselor sale teritoriale documentele justificative și actele de evidență, necesare stabilirii obligațiilor de asigurări sociale.
    (2) Contravențiile prevăzute la alin.(1) se sancționează conform legii.
    (3) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către organele de control ale Ministerului Finanțelor, Casei Naționale și ale caselor teritoriale.
    (4) Amenzile contravenționale aplicate conform prezentei legi se fac venit la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Capitolul VIII
DISPOZIȚII TRANZITORII
    Articolul 52. Examinarea litigiilor aflate pe rolul
                         instanțelor de judecată
    (1) Litigiile aflate pe rolul instanțelor de judecată la data intrării în vigoare a prezentei legi se vor judeca potrivit legii în a cărei bază a fost stabilit dreptul.
    (2) Pînă la înființarea completelor de judecată specializate în domeniul asigurărilor sociale, cererile privind raporturile de asigurări sociale născute în temeiul prezentei legi se fac la instanțele de judecată competente spre a le soluționa conform legislației anterioare.
    Articolul 53. Înființarea Casei Naționale
    La data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, se înființează Casa Națională.
    Articolul 54. Numirea președintelui, constituirea Consiliului
                         de Administrație și aprobarea statutului Casei
                         Naționale
    (1) În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, Guvernul va numi președintele Casei Naționale.
    (2) În termen de 30 de zile de la numirea președintelui Casei Naționale, se constituie Consiliul de Administrație și se aprobă statutul Casei Naționale.
    Articolul 55. Preluarea activităților și a patrimoniului
    (1) Ћn termen de 2 luni de la data adoptării statutului său, Casa Națională preia:
    a) activitățile corespunzătoare de la Fondul Social, Departamentul pentru Pensii și Asistență Socială, de la Centrul de Calculare a Pensiilor și Indemnizațiilor, de la organele teritoriale ale Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, învestite cu stabilirea și plata pensiilor și altor drepturi de asigurări sociale, precum și activitățile de la consiliile de expertiză medicală a vitalității din cadrul Ministerului Sănătății;
    b) în administrare dotările, clădirile, spațiile și terenurile proprietate publică, utilizate sau aflate în administrarea structurilor prevăzute la lit.a), conform listei aprobate de Guvern.
    (2) De la data constituirii Consiliului de Administrație și pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, Casa Națională:
    a) organizează Casa de Asigurări Sociale a municipiului Chișinău, precum și alte structuri teritoriale;
    b) preia de la Fondul Social, pe bază de protocol și bilanț contabil, bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și indicatorii aferenți cheltuielilor de personal, în raport cu numărul personalului preluat, care se aplică pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi și aprobarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    (3) Personalul care va fi preluat de Casa Națională și de structurile sale teritoriale se consideră transferat de la instituțiile enumerate la alin.(1) lit.a).
    (4) Pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul și autoritățile administrației publice locale vor pune la dispoziția Casei Naționale localurile necesare funcționării structurilor ei teritoriale, organizate conform prezentei legi.
    (5) Pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi, Casa Națională stabilește codul personal de asigurări sociale și modalitățile de atribuire a acestuia.
    (6) Forma și conținutul declarației privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, al declarației de asigurare, al contractului de asigurare, precum și al celorlalte documente necesare evidenței drepturilor și obligațiilor de asigurări sociale, se stabilesc de Casa Națională.
    (7) Pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi, Casa Națională comunică conturile în care se virează sumele privind contribuția de asigurări sociale.
    (8) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Casa Națională preia, pe bază de protocol și conform bilanțului contabil, disponibilitățile bănești, precum și creanțele și alte datorii ale sistemelor de asigurări sociale integrate sistemului public.
    (9) La data intrării în vigoare a prezentei legi, contribuția de asigurări sociale suportată de asigurații cu contract individual de muncă din sistemul public nu va diminua venitul acestora.
    (10) Menținerea veniturilor asiguraților cu contract individual de muncă din sistemul public se realizează prin majorarea salariilor corespunzător cotei de contribuție de asigurări sociale suportată în plus de către aceștia conform prezentei legi.
    (11) Pentru asigurații care realizează venituri salariale lunare mai mari decît plafonul stabilit de 3 salarii medii lunare pe economie, majorarea prevăzută la alin.(10) se aplică la acest plafon.
    (12) Suma reprezentînd contribuția individuală de asigurări sociale datorată de asigurat nu se cuprinde în venitul lunar impozabil și, respectiv, în cîștigul salarial, în funcție de care se calculează contribuția de asigurări sociale de sănătate și contribuția individuală la fondul ajutorului de șomaj.
Capitolul IX
DISPOZIȚII FINALE
    Articolul 56. Recuperarea sumelor încasate necuvenit
    (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestații de asigurări sociale, inclusiv pensiile, se recuperează de la beneficiari în termenul de prescripție de 3 ani.
    (2) În cazul prestațiilor de asigurări sociale altele decît pensiile, recuperarea sumelor prevăzute la alin.(1) se efectuează de către angajator sau, după caz, de către instituția care efectuează plata drepturilor de șomaj.
    (3) Structurile teritoriale ale Casei Naționale recuperează sumele plătite necuvenit de la plătitorii prevăzuți la alin.(2).
    (4) Sumele plătite necuvenit prin intermediul structurilor teritoriale ale Casei Naționale se recuperează de la beneficiari în baza deciziei structurii respective, care constituie titlu executoriu.
    Articolul 57. Intrarea în vigoare a prezentei legi
    (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 iulie 2000, cu excepția art.12 alin. (2), (3) și (4), care vor fi puse în aplicare după achitarea tuturor datoriilor față de pensionari și față de alți beneficiari de prestații de asigurări sociale ce se acordă prin sistemul public.
    (2) Guvernul:
    a) în termen de 3 luni:
    - va prezenta Parlamentului propuneri privind modificarea Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar și procesul bugetar, Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997, Legii nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 cu privire la administrarea impozitului pe venit și pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal și altor legi;
    - va pune în concordanță cu prezenta lege actele sale normative;
    b) pe parcursul anului 2000, va adopta actele normative necesare executării prezentei legi.
    (3) Angajatorii persoane fizice și juridice sînt obligați să pună la dispoziția Casei Naționale și a structurilor ei teritoriale datele și documentele necesare atribuirii codului personal de asigurări sociale, ținerii evidenței stagiului de cotizare și plății contribuțiilor de asigurări sociale conform unei metodologii elaborate de Casa Națională.
    (4) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea bugetului asigurărilor sociale de stat nr.1359-XIII din 24 octombrie 1997.

    PREȘEDINTELE PARLAMENTULUI                              DUMITRU DIACOV

    Chișinău, 8 iulie 1999.
    Nr.489-XIV.