HKK21/2015
ID intern unic:  360356
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 21
din  30.06.2015
cu privire la Rapoartele de audit asupra conformității
Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării
obligatorii de asistență medicală în exercițiul
bugetar 2014 și
performanței sistemului instituțional
la administrarea mijloacelor
fondurilor asigurării
obligatorii de asistență medicală
Publicat : 14.08.2015 în Monitorul Oficial Nr. 213-222     art Nr : 22
    Curtea de Conturi, în prezenţa președintelui Comisiei protecție socială, sănătate și familie a Parlamentului Republicii Moldova, dna Oxana Domenti; ministrului Sănătăţii, dl Mircea Buga; ministrului Finanțelor, dl Anatol Arapu; directorului general interimar al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, dl Vasile Pascal; șefului Direcției economie și finanțe din cadrul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, dna Ecaterina Rebeja; directorului Agenției Achiziții Publice, dl Viorel Moșneaga; directorului general al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, dl Alexandru Coman; directorului general al Consiliului Național de Evaluare și Acreditare în Sănătate, dna Maria Cumpănă; directorului general al Centrului Național de Management în Sănătate, dl Mihai Ciocanu, precum şi a altor persoane responsabile vizate, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, a examinat Rapoartele de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2014 și performanței sistemului instituțional la administrarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală.
    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 și art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 și în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20151 la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (în continuare – CNAM), cu colectarea probelor de audit la Ministerul Sănătății, unele entități subordonate și instituțiile medico-sanitare publice implicate în procesul de utilizare a mijloacelor fondurilor obligatorii de asistență medicală (în continuare – FAOAM).
    ______________________
    1 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.57 din 08.12.2014 „Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015”.

    Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit2, cu aplicarea bunelor practici în domeniul auditurilor de conformitate și performanță, precum și cu consilierea experților Băncii Mondiale în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților Curții de Conturi a Republici Moldova”.
    ______________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi” (ISSAI 100 „Principiile fundamentale ale auditului sectorului public”, ISSAI 300 „Principii fundamentale ale auditului performanței”, ISSAI 400 „Principiile fundamentale ale auditului de conformitate”).

    Examinînd rezultatele auditului şi audiind rapoartele prezentate, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Potrivit cadrului legal3, în anul 2014 veniturile FAOAM au fost aprobate și precizate în sumă de 4654,5 mil.lei, iar cheltuielile FAOAM au constituit 4904,5 mil.lei, cu un deficit de 250,0 mil.lei, urmînd a fi acoperit din contul soldului mijloacelor financiare la începutul anului bugetar.
    ______________________
    3 Legea fondurilor obligatorii de asistență medicală pe anul 2014 nr.330 din 23.12.2013.

    Pe parcursul exercițiului bugetar auditat, în FAOAM s-au acumulat venituri în sumă de 4637,7 mil.lei, iar cheltuielile au fost executate în sumă de 4679,5 mil.lei, cu un deficit de 41,8 mil.lei, astfel încît cheltuielile FAOAM au depășit cu 0,9% veniturile acumulate.
    Conținutul Raportului de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2014, bazat pe probele colectate, denotă că procesele operaționale ale CNAM la gestionarea FAOAM sînt organizate cu respectarea cadrului legal-normativ. În același timp, au fost constatate unele rezerve și neconformități, precum:
   • necesitatea elaborării studiilor și analizelor fundamentate la planificarea și aprobarea indicatorilor anuali ai FAOAM, precum și racordării actelor normative la cadrul legal privind distribuirea mijloacelor pe fonduri;
    • nestabilirea de către CNAM a criteriilor și condițiilor de contractare a serviciilor de asistență medicală pentru instituţiile medico-sanitare ce nu dispun de certificate de acreditare, care indică gradul suficient de conformitate a activității acestora cu prevederile legale în domeniul sănătăţii;
    • finanțarea serviciilor medicale acordate în lipsa corelării și continuității indicatorilor de rezultat;
    • neconformitatea activităților de monitorizare a implementării proiectelor investiționale, în timp ce CNAM dispune de procese scrise ale controlului intern la gestionarea Fondului de dezvoltare;
    • continuarea exercitării atribuțiilor de administrare a Fondului de dezvoltare de către Comisia mixtă, ceea ce contravine cadrului legal, atribuțiile repective fiind expres atribuite CNAM. Prin urmare, deciziile Comisiei mixte au avut impact la formarea angajamentelor semnificative (230,0 mil.lei) față de beneficiarii de proiecte investiționale în lipsa suportului financiar.
    Totodată, reieșind din aspectele evaluate și reflectate în Raportul auditului performanței sistemului instituțional la administrarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, au fost identificate unele probleme care au afectat realizarea eficientă a mecanismelor aplicate pentru atingerea performanțelor la gestionarea FAOAM, cum ar fi:
    • la contractarea și finanțarea serviciilor medicale spitalicești (2195,4 mil.lei), nu au fost stabiliți indicatori de performanță/rezultat care să stimuleze eficiența acordării serviciilor medicale și să contribuie la îmbunătățirea indicatorilor de sănătate a populației;
    • la contractarea și finanțarea serviciilor medicale primare cu instituțiile medico-sanitare, CNAM dispune de indicatori de performanță care necesită a fi revizuiți, cu axarea pe indicatorii de rezultat;
    • nerealizarea pe deplin a atribuțiilor de către entitățile implicate (Ministerul Sănătății, Comisia mixtă, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Compania Națională de Asigurări în Medicină și instituțiile medico-sanitare publice auditate), sub aspectul organizării și desfășurării procesului de control intern la toate etapele (de solicitare, aprobare, contractare, implementare și raportare), a determinat administrarea ineficientă a mijloacelor alocate subprogramului „Dezvoltarea și modernizarea instituțiilor din domeniul ocrotirii sănătății”. Astfel, aceste procese sînt segmentate și neevaluate fundamental de părțile responsabile, în unele cazuri beneficiarii neraportînd indicatorii de progres, ceea ce pentru 8 proiecte verificate (94,0 mil.lei) nu a fost asigurată utilizarea pe principii de economicitate și eficiență a mijloacelor FAOAM (74,5 mil.lei).
    Rezumînd cele menţionate în Rapoartele de audit şi în prezenta Hotărîre, se atestă că mecanismele şi instrumentele utilizate de instituțiile implicate la administrarea mijloacelor FAOAM nu sînt eficiente şi suficiente, existînd oportunităţi de îmbunătăţire și sporire a economicităţii și eficienței aplicării acestora.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15, art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1.Se aprobă Rapoartele de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2014 și performanței sistemului instituțional la administrarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, anexate la prezenta Hotărîre (Anexa nr.1 şi Anexa nr.2).
    2.Hotărîrea şi Rapoartele de audit se remit:
    2.1. Ministerului Sănătății, Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Consiliului Național de Evaluare și Acreditare în Sănătate și se cere implementarea recomandărilor indicate în Rapoartele de audit, cu determinarea acțiunilor concrete în vederea înlăturării problemelor, deficiențelor și neconformităților constatate, precum și stabilirea termenelor concrete și persoanelor responsabile de implementarea acestora;
    2.2. instituțiilor medico-sanitare publice: Spitalul Clinic Republican, Centrul Republican de Diagnosticare Medicală, Institutul de Neurologie și Neurochirirgie, Centrul de Sănătate Nisporeni și se cere să elaboreze și să aprobe reglementări privind procesul de control intern la organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziție în condiții adecvate și termene rezonabile, cu asumarea angajamentelor în limita mijloacelor disponibile, ceea ce ar asigura respectarea principiilor de economicitate și eficiență;
    2.3. instituțiilor medico-sanitare publice: Spitalul raional Briceni, Spitalul raional Glodeni, Spitalul raional Ungheni, Spitalul raional Soroca, Spitalul raional Nisporeni, Spitalul raional Taraclia, Spitalul raional Rezina, Centrul de Sănătate Durlești, și se cere să asigure funcționalitatea dispozitivelor medicale achiziționate din contul mijloacelor publice, cu realizarea scopurilor și indicatorilor înaintați pentru îmbunătățirea calității serviciilor medicale acordate populației.
    3. Prezenta Hotărîre și Rapoartele de audit anexate se remit Parlamentului Republicii Moldova și Comisiei parlamentare permanente protecţie socială, sănătate şi familie, pentru informare.
    4. Prezenta Hotărîre și Rapoartele de audit anexate se remit Guvernului, pentru documentare și luare de atitudine.
    5. Se exclude din regimul de monitorizare Hotărîrea Curţii de Conturi nr. 36 din 03.07.2014 „Cu privire la Raportul auditului asupra Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în exercițiul bugetar 2013”, urmare a reiterării, în Rapoartele de audit anexate la prezenta Hotărîre, a recomandărilor neimplementate.
    6. Despre implementarea recomandărilor auditului, precum şi despre măsurile întreprinse pentru executarea cerinţelor din subpunctele 2.1.-2.3. din prezenta Hotărîre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    7. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                             Serafim URECHEAN

    Nr. 21. Chişinău, 30 iunie 2015.

    anexa nr.1

    anexa nr.2