*HGO380/2014 Versiunea originala
ID intern unic:  360402
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 380
din  27.05.2014
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare
a controlului de stat asupra activităţii de  întreprinzător
în baza analizei criteriilor de risc a Companiei Naţionale
de Asigurări în Medicină
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 429
    În vederea executării prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1.  Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de  întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.

    PRIM-MINISTRU                                                    Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, 
    ministrul economiei                                                   Valeriu Lazăr

    Nr. 380. Chişinău, 27 mai 2014.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.380
din 27 mai 2014

METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii de
întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc a
Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină
I. Dispoziţii generale
    1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare – Metodologie), este elaborată în conformitate cu prevederile Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală şi Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, cu modificările şi completările ulterioare.
    2. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc constă în distribuirea după cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare – Companie), şi acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, acesta fiind raportat la ponderea fiecărui criteriu în funcţie de relevanţa lui pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare agent economic supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestuia în funcţie de punctajul obţinut, conform nivelului individual de risc estimat.
    3. Nivelul de risc estimat determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control ce privesc prestatorul în cauză.
II. Stabilirea criteriilor de risc
    4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale agentului economic cu organul de control, a căror existenţă şi intensitate indică probabilitatea de a prejudicia mijloacele financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, precum şi de a prejudicia sănătatea persoanei asigurate ca rezultat al asistenţei medicale, prevăzute de Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală, acordate necalitativ sau insuficient.
    5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, de obiectul controlului şi de raporturile anterioare cu organul de control:
    1) criterii de risc în funcţie de subiect:
    a) perioada de timp în care persoana controlată a fost contractată de Companie şi perioada în care desfăşoară activitate;
    b) suma contractată pe tipuri de asistenţă medicală;
    c) numărul angajaţilor incluşi în listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate (în continuare – liste nominale).
    2) în funcţie de raporturile anterioare:
    a) data efectuării ultimului control;
    b) încălcările anterioare;
    c) confirmarea reclamaţiilor şi informaţiilor publice privind anumite nereguli.
III. Gradarea intensităţii riscului
    6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.
    7. Pentru criteriile de risc indicate în pct. 5, prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice şi agenţilor economici ce prezintă listele nominale li se acordă punctaje în felul următor:
    1) Perioada în care agentul economic desfăşoară activitate şi perioada care a fost contractată de Companie
    Raţionamentul general: cu cît mai mare este perioada în care agentul economic activează pe piaţă, avînd relaţii contractuale cu Compania, cu atît mai bine cunoaşte regulile (clauzele contractuale), este mai atentă faţă de reputaţia sa, şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control.
    a) Pentru prestatorii de servicii medicale şi farmaceutice, perioada în care a fost contractată de Companie.

Perioada în care prestatorul controlat a fost contractat de Companie

Gradul de risc
Mai mult de 10 ani
1
8-10 ani
2
4-8 ani
3
2-4 ani
4
Pînă la 2 ani
5
    b) Pentru agenţii economici ce prezintă listele nominale, perioada în care desfăşoară activitate.

Perioada în care agentul economic desfăşoară activitate

Gradul de risc
Mai mult de 15 ani
1
10-15 ani
2
5-10 ani
3
3-5 ani
4
Pînă la 3 ani
5
    2) Suma contractată pe tipuri de asistenţă medicală
    Raţionamentul general: cu cît mai mare este suma contractată şi cu cît mai larg este spectrul de servicii contractate, cu atît mai mare devine riscul de dezafectare a mijloacelor din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi/sau acordarea serviciilor neconforme.
    Pentru prestatorii de servicii medicale, suma contractată pe tipuri de asistenţă medicală.
Suma totală contractată
Gradul de risc

Suma contractată pentru toate tipurile de asistenţă medicală nu depăşeşte 100,0 mii lei

1

Suma contractată pentru toate tipurile de asistenţă medicală nu depăşeşte 200,0 mii lei

2

Suma contractată pentru toate tipurile de asistenţă medicală nu depăşeşte 300,0 mii lei

3

Suma contractată pentru toate tipurile de asistenţă medicală nu depăşeşte 400,0 mii lei

4

Suma contractată pentru toate tipurile de asistenţă medicală depăşeşte 400,0 mii lei

5
     Relevanţa acestui criteriu este destul de variabilă în timp, de aceea se reevaluează periodic ponderea lui (importanţa) şi modalitatea de atribuire a gradului de risc.
    3) Data efectuării ultimului control
    Raţionamentul general: cu cît mai mare este perioada în care persoana juridică pasibilă controlului nu a fost controlată, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acesteia cu prevederile normative. Astfel, se atribuie riscul minim celor controlaţi recent şi riscul maxim care nu au fost supuşi de curînd controlului de stat.
    Pentru prestatorii de servicii medicale şi farmaceutice, precum şi pentru agenţii economici ce prezintă listele nominale.
Durata de la data efectuării ultimului control
Gradul de risc
Pînă la 12 luni
1
Pînă la 1,5 ani
2
Pînă la 2 ani
3
Pînă la 3 ani
4
Mai mult de 3 ani
5
    4) Încălcările anterioare
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare controlului indică predispunerea persoanei juridice la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, acest fapt poate exonera persoana juridică de următorul control. Pe cînd identificarea încălcărilor în rezultatul ultimului control atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
    a) Pentru prestatorii de servicii medicale şi farmaceutice, serviciile raportate nejustificat şi/sau de serviciile medicale prestate sub nivelul volumului şi calităţii, precum şi încălcările cu impact financiar asupra fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.

Încălcări care au influenţat calitatea serviciilor medicale

Gradul de risc

Suma serviciilor/cazurilor tratate nevalidate a constituit pînă la 10,0 mii lei

1

Suma serviciilor/cazurilor tratate nevalidate a constituit de la 10,0 mii lei pînă la 30,0 mii lei

2

Suma serviciilor/cazurilor tratate nevalidate a constituit de la 30,0 mii lei pînă la 50,0 mii lei

3

Suma serviciilor/cazurilor tratate nevalidate a constituit de la 50,0 mii lei pînă la 70,0 mii lei

4

Suma serviciilor/cazurilor tratate nevalidate a constituit mai mult de 70 mii lei

5

Încălcări privind utilizarea mijloacelor din fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală

Gradul de risc

Au fost dezafectate mijloace financiare pînă la 10,0 mii lei

1

Au fost dezafectate mijloace financiare de la 10,0 mii lei pînă la 30,0 mii lei

2

Au fost dezafectate mijloace financiare de la 30,0 mii lei pînă la 60,0 mii lei

3

Au fost dezafectate mijloace financiare de la 60,0 mii lei pînă la 100,0 mii lei

4

Au fost dezafectate mijloace financiare mai mult de 100,0 mii lei

5
    b) Pentru agenţii economici ce prezintă listele nominale, încălcările constatate la prezentarea listelor nominale.

Încălcări la prezentarea listelor de evidenţă nominală

Gradul de risc

Încălcarea termenelor de prezentare a informaţiei privind includerea angajaţilor în listele de evidenţă nominală pentru activarea/dezactivarea poliţelor de asigurare de la 1 pînă la 3 zile

1

Încălcarea termenelor de prezentare a informaţiei privind includerea angajaţilor în listele de evidenţă nominală pentru activarea/dezactivarea poliţelor de asigurare de la 3 pînă la 6 zile

2

Încălcarea termenelor de prezentare a informaţiei privind includerea angajaţilor în listele de evidenţă nominală pentru activarea/dezactivarea poliţelor de asigurare de la 6 pînă la 10 zile

3

Încălcarea termenelor de prezentare a informaţiei privind includerea angajaţilor în listele de evidenţă nominală pentru activarea/dezactivarea poliţelor de asigurare de la 10 pînă la 15 zile

4

Încălcarea termenelor de prezentare a informaţiei privind includerea angajaţilor în listele de evidenţă nominală pentru activarea/dezactivarea poliţelor de asigurare mai mult de 15 zile

5
    5) Existenţa reclamaţiilor şi informaţiilor publice privind nereguli, confirmate
    Raţionamentul general: cu cît mai multe reclamaţii şi/sau informaţii publice privind anumite nereguli referitoare la serviciile acordate parvin de la persoanele încadrate în sistemul asigurărilor de asistenţă medicală şi la includerea angajaţilor în listele nominale, cu atît mai mare este certitudinea legată de neconformarea agentului economic la prevederile legale.
    Pentru prestatorii de servicii medicale şi farmaceutice, precum şi pentru agenţii economici ce prezintă listele nominale.
Numărul reclamaţiilor şi informaţiilor publice 
privind nereguli, confirmate
Gradul de risc

N-au parvenit reclamaţii/informaţii publice de la data efectuării ultimului control

1

A parvenit 1 reclamaţie/informaţie publică de la data efectuării ultimului control

2

Au parvenit 2 reclamaţii/informaţii publice de la data efectuării ultimului control

3

Au parvenit 3 reclamaţii/informaţii publice de la data efectuării ultimului control

4

Au parvenit 4 sau mai multe reclamaţii/informaţii publice de la data efectuării ultimului control

5
IV. Ponderarea criteriilor
    8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate.
    9. Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.
Criterii
Ponderea
Criteriul nr.1
0,20
Criteriul nr.2
0,20
Criteriul nr.3
0,15
Criteriul nr.4
0,25
Criteriul nr.5
0,20
TOTAL
1,0
V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele juridice
    10. Se stabileşte media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:

    sau

    unde:
    Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;
    1, 2, n – criteriile de risc;
    w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale este egală cu unitatea;
    R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
    11. În urma aplicării formulei stabilite la punctul 10, riscul global ia valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde agenţii economici care obţin 200 de unităţi sînt asociaţi cu cel mai mic risc.
    12. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasaţi agenţii economici care au obţinut punctajul maxim (1000 de unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi sînt supuşi controlului în mod prioritar.
    13. În baza clasamentului, Compania întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.
    14. Clasamentul se utilizează de Companie pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană juridică. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controalelor în cazul în care în acelaşi timp mai multe persoane juridice cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite de prevederile Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
    15. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Compania elaborează un raport prin care se determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total şi modifică, după caz, punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărei persoane juridice.
VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar
aplicării criteriilor de risc
    16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Compania menţine baza de date care reflectă:
    1) lista tuturor agenţilor economici pasibili controlului, cu datele individuale de identificare;
    2) istoria activităţii de control;
    3) profilul fiecărui agent economic, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate pentru clasificarea agentului în cauză etc.
    17. Compania reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.