*HGC788/2013 Versiunea originala
ID intern unic:  363847
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 788
din  07.10.2013
cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Inspectoratului de Stat al Muncii,
a structurii şi efectivului-limită ale acestuia
Publicat : 11.10.2013 în Monitorul Oficial Nr. 222-227     art Nr : 892
    În temeiul Legii nr.139 din 14 iunie 2013 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.152-158, art.477), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Structura Inspectoratului de Stat al Muncii, conform anexei nr. 1;
    Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat al Muncii, conform anexei nr. 2;
    Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 3.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al Inspectoratului de Stat al Muncii în număr de 109 unităţi (din care personal auxiliar – 1 unitate), inclusiv 22 de unităţi ale aparatului central şi 87 de unităţi ale inspecţiilor teritoriale de muncă, cu un fond anual de retribuire a muncii conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
    3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr. 4.

    PRIM-MINISTRU                                                                      Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                                         Valentina Buliga

    Nr. 788. Chişinău, 7 octombrie 2013.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 788
din 7 octombrie  2013

STRUCTURA
Inspectoratului de Stat al Muncii
    Aparatul central:
    Conducerea
    Direcţia monitorizarea aplicării legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii
    Direcţia tehnologii de inspecţie
    Serviciul juridic
    Serviciul evidenţă contabilă
    Serviciul resurse umane
    Subdiviziuni desconcentrate în teritoriu:
    Inspecţiile teritoriale de muncă

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 788
din 7 octombrie  2013

REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat al Muncii
I. Dispoziţii generale
    1. Domeniul de aplicare
    Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat al Muncii.
    2. Statutul juridic al Inspectoratului de Stat al Muncii
    Inspectoratul de Stat al Muncii (în continuare – Inspectorat) este autoritate administrativă, subordonată Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, care este abilitat cu dreptul să exercite controlul de stat asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative în domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă.
    3. Cadrul legal de activitate a Inspectoratului
    1) În activitatea sa Inspectoratul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, Legea privind Inspectoratul de Stat al Muncii, alte acte legislative şi normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de prevederile prezentului Regulament.
    2) Inspectoratul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat.
    3) În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, cu autorităţile oficiale ale statelor străine, Inspectoratul acţionează în limitele competenţelor atribuite prin lege.
    4) În subordinea Inspectoratului funcţionează inspecţii teritoriale de muncă, fără personalitate juridică. Fiecare inspecţie teritorială de muncă dispune de ştampilă cu denumirea sa în limba de stat.
II. Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile principale
şi drepturile generale ale Inspectoratului
    4. Misiunea
    Inspectoratul exercită controlul de stat asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative în domeniul muncii la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, cu orice tip de proprietate şi formă juridică de organizare, la persoane fizice care angajează salariaţi, precum şi în autorităţile administraţiei publice centrale şi locale (în continuare – angajatori).
    5. Funcţiile de bază ale Inspectoratului
    Funcţiile de bază ale Inspectoratului sînt următoarele:
    a) asigurarea aplicării dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor;
    b) difuzarea informaţiilor privind cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei muncii;
    c) informarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei despre deficienţele legate de aplicarea legislaţiei muncii.
    6. Atribuţiile principale ale Inspectoratului
    În realizarea funcţiilor sale Inspectoratul are următoarele atribuţii principale:
    a) controlează respectarea dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la:
    contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă;
    carnetul de muncă;
    timpul de muncă şi timpul de odihnă;
    disciplina muncii;
    munca minorilor şi femeilor;
    retribuirea muncii;
    garanţiile şi compensaţiile ce decurg din relaţiile de muncă;
    alte condiţii de muncă;
    b) controlează respectarea dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă;
    c) eliberează, în modul şi în condiţiile stabilite de lege, avize privind introducerea în fabricaţie a prototipurilor de echipamente tehnice şi de echipament individual de protecţie şi de lucru;
    d) anulează avizele privind introducerea în fabricaţie a prototipurilor de echipamente tehnice şi de echipament individual de protecţie şi de lucru, dacă s-a constatat că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora nu se respectă actele legislative şi alte acte normative referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă;
    e) cercetează, în modul stabilit de Guvern, accidentele de muncă;
    f) coordonează activitatea de pregătire, instruire şi informare a personalului din întreprinderi, instituţii, organizaţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi în domeniul relaţiilor de muncă;
    g) colaborează cu alte organe, instituţii şi organizaţii care desfăşoară activităţi similare, cu patronatele şi sindicatele. Modalităţile de colaborare se stabilesc prin acordul comun al părţilor;
    h) colaborează cu organele similare din alte state la realizarea prevederilor acordurilor bilaterale şi internaţionale în domeniul de competenţă.
    7. Drepturile generale ale Inspectoratului
    1) Inspectoratul este în drept:
    a) să solicite şi să primească de la autorităţile publice centrale şi locale, de la persoanele juridice şi fizice informaţiile necesare exercitării atribuţiilor sale;
    b) să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova.
    2) Sînt în drept să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale directorul Inspectoratului, directorul adjunct al Inspectoratului, şefii inspecţiilor teritoriale de muncă şi şefii adjuncţi ai inspecţiilor teritoriale de muncă, inspectorii de muncă.
III. Organizarea activităţii Inspectoratului
    8. Conducerea Inspectoratului
    1) Inspectoratul este condus de un director, numit de Guvern.
    2) Directorul Inspectoratului:
    a) exercită conducerea Inspectoratului;
    b) coordonează şi controlează activitatea inspecţiilor teritoriale de muncă;
    c) poartă răspundere personală în faţa ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei, pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Inspectoratului şi prezintă Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei rapoarte privind activitatea Inspectoratului;
    d) organizează sistemul de management financiar şi control în Inspectorat;
    e) stabileşte atribuţiile directorului adjunct al Inspectoratului;
    f) aprobă fişele de post ale funcţionarilor publici din cadrul Inspectoratului şi alte acte privind administrarea funcţiei publice şi a funcţionarilor publici;
    g) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici ai Inspectoratului;
    h) angajează, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă ale personalului contractual al Inspectoratului;
    i) conferă grade de calificare funcţionarilor publici ai Inspectoratului, stabileşte spor la salariu, premii, ajutoare materiale şi aplică sancţiuni personalului Inspectoratului, conform legislaţiei;
    j) semnează acte pe chestiuni ce ţin de competenţa Inspectoratului;
    k) examinează contestaţiile angajatorilor, salariaţilor şi altor persoane faţă de măsurile aplicate de inspectorii de muncă, dispunînd, după caz, anularea actelor întocmite de inspectorii de muncă;
    l) emite ordine şi dispoziţii;
    m) reprezintă Inspectoratul în relaţiile cu organele administraţiei publice, persoanele juridice şi fizice, precum şi cu organele similare din alte state.
    3) Directorul Inspectoratului este asistat de un director adjunct.
    4) Directorul adjunct al Inspectoratului este numit prin ordin al ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei în condiţiile legii şi activează în baza fişei postului, aprobate de directorul Inspectoratului.
    5) În lipsa directorului Inspectoratului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de directorul adjunct.
    9. Personalul Inspectoratului
    1) Personalul Inspectoratului, inclusiv al inspecţiilor teritoriale de muncă, se formează din inspectori de muncă şi din alţi specialişti, care sînt funcţionari publici, al căror statut le asigură stabilitate în funcţie şi independenţă faţă de orice schimbare guvernamentală şi orice influenţă neprevăzută din afară, şi din personal de deservire tehnică şi personal auxiliar.
    2) Inspecţia teritorială de muncă este condusă de un şef, care asigură îndeplinirea atribuţiilor stabilite în Regulamentul-tip inspecţiilor teritoriale de muncă.
    3) În lipsa şefului inspecţiei teritoriale de muncă, atribuţiile acestuia sînt exercitate de unul dintre şefii adjuncţi ai inspecţiei teritoriale de muncă.
    4) Directorul Inspectoratului, directorul adjunct al Inspectoratului, şefii direcţiilor, şefii adjuncţi ai direcţiilor, şefii inspecţiilor teritoriale de muncă, şefii adjuncţi ai inspecţiilor teritoriale de muncă sînt şi ei inspectori de muncă.
    5) În funcţia de inspector de muncă se angajează persoane cu studii superioare tehnice, juridice şi/sau economice.
    6) Încadrarea în Inspectorat se va face în modul stabilit de legislaţie.
    7) Drepturile şi obligaţiile inspectorului de muncă sînt stabilite de lege.
    8) Atribuţiile funcţionarilor Inspectoratului se stabilesc în fişa postului, aprobată de directorul Inspectoratului.
    10. Structura Inspectoratului
    1) Inspectoratul este constituit din aparatul central şi inspecţiile teritoriale de muncă.
    2) Subdiviziunile interne ale aparatului central activează în baza propriilor regulamente, aprobate de directorul Inspectoratului.
    3) Inspecţiile teritoriale de muncă sînt servicii publice ale Inspectoratului desconcentrate în teritoriu şi funcţionează în baza prezentului Regulament şi a Regulamentului-tip al inspecţiilor teritoriale de muncă, aprobat prin ordinul ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei.
    11. Corespondenţa
    1) Corespondenţa Inspectoratului este semnată de directorul Inspectoratului, directorul adjunct al Inspectoratului. În anumite cazuri corespondenţa Inspectoratului poate fi semnată şi de alţi funcţionari cu funcţii de răspundere abilitaţi cu acest drept prin ordinul directorului Inspectoratului.
    2) Semnăturile pe actele oficiale ale Inspectoratului sînt aplicate de directorul Inspectoratului, directorul adjunct al Inspectoratului sau persoanele abilitate în următoarele forme:
    semnătură personală în formă scrisă;
    semnătură digitală.
IV. Dispoziţii speciale
    Nu se admite implicarea, sub orice formă, în activitatea inspectorului de muncă cu scopul de a-i impune o executare necorespunzătoare a atribuţiilor.

 Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 788
din 7 octombrie  2013

MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 735 din 16 iunie 2003 „Cu privire la structura şi efectivul-limită ale serviciilor publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi administrative centrale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 123-125, art.770), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1) pe parcursul textului anexelor, sintagma „Inspecţia Muncii” se substituie cu sintagma „Inspectoratul de Stat al Muncii”, iar sintagma „Inspectoratul teritorial de muncă” se substituie cu sintagma „Inspecţia teritorială de muncă”;
    2) anexa nr.2 coloana „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” subcoloana  „Inspecţia Muncii”:
    la poziţia „7. Căuşeni***”, cifra „5” se substituie cu cifra „6”;
    la poziţia „8. Cimişlia”, cifra „6” se substituie cu cifra „7”;
    la poziţia „11. Drochia”, cifra „7” se substituie cu cifra „8”;
    la poziţia „13. Edineţ”, cifra „7” se substituie cu cifra „8”;
    la poziţia „22. Orhei”, cifra „7” se substituie cu cifra „8”;
    la poziţia „U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri ), cifra „3” se substituie cu cifra „4”;
    la poziţia „Total pe serviciul constituit în teritoriu”, cifra „81” se substituie cu cifra „87”;
    la poziţia „Organul central al serviciului (anexa nr.1)”, cifra „15” se substituie cu cifra „22”;
    la poziţia „Total pe republică”, cifra „96” se substituie cu cifra „109”.
    2. Pe parcursul textului Regulamentului privind modul de cercetare a accidentelor de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1361 din 22 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 9-12, art. 51), sintagmele „Inspecţia Muncii” şi „inspectoratul teritorial de muncă” se substituie cu sintagmele „Inspectoratul de Stat al Muncii” şi, respectiv, „inspecţia teritorială de muncă”, la cazul gramatical respectiv.
    3. În anexele nr.1 şi nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.691 din 17 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 2009, nr.166-168, art.769), cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „Inspecţia Muncii” se substituie cu sintagma „Inspectoratul de Stat al Muncii”, la cazul gramatical respectiv.
    4. Pe parcursul textului  Planului de acţiuni privind minimizarea practicii de achitare a salariilor „în plic” şi „muncii la negru”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 477 din 28 iunie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 110-112, art.544), cu modificările ulterioare, sintagma „Inspecţia Muncii” se substituie cu sintagma  „Inspectoratul de Stat al Muncii”.
    5. La anexa nr. 1 capitolul II secţiunea a II-a litera j) din Hotărîrea Guvernului nr.1001 din 26 decembrie 2011 ”Privind punerea în aplicare a unor acte legislative”(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 238-242, art. 1100), cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „Inspecţia Muncii”  se substituie cu sintagma  „Inspectoratul de Stat al Muncii”.
    6. La punctul 45 din Cerinţele minime generale de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 80 din 9 februarie 2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 34-37, art. 105), cuvîntul „inspectoratului” se substituie cu cuvîntul „inspecţiei”.
    7. Pe parcursul textului Cerinţelor minime pentru protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la azbest la locul de muncă, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 244 din 8 aprilie 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr. 75-81, art. 298), sintagmele „Inspecţia Muncii” şi „inspectoratul teritorial de muncă” se substituie cu sintagmele „Inspectoratul de Stat al Muncii” şi, respectiv, „inspecţia teritorială de muncă”, la cazul gramatical respectiv.

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr. 788
din 7 octombrie  2013

LISTA
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 1481 din 27 decembrie 2001 „Cu privire la reorganizarea Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Muncii pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 9-10, art. 61).
    2. Punctul 1 al modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1268 din 1 noiembrie 2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 174-177, art. 1359).
    3. Punctul 4 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin  Hotărîrea Guvernului nr.458 din  27 iulie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 121-123, art. 522).
    4. Punctul 2 din modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.234 din 17 aprilie 2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 81,  art.270).