LPC140/2016
ID intern unic:  365790
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 140
din  17.06.2016
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 345-XV din 25 iulie 2003
cu privire la apărarea naţională
Publicat : 15.07.2016 în Monitorul Oficial Nr. 206-214     art Nr : 450
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Art. I. – Legea nr. 345-XV din 25 iulie 2003 cu privire la apărarea naţională (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 200–203, art. 775), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (1), textul „organizarea și destinația forțelor sistemului național de apărare” se substituie cu textul „organizarea, destinația forțelor sistemului național de apărare şi planificarea apărării naţionale”.
    2. La articolul 2, noţiunea „sistem naţional de apărare” va avea următorul cuprins:
    „sistem naţional de apărare – conducere, ansamblu de forţe, mijloace şi elemente ale infrastructurii, precum şi totalitate a acţiunilor menite să asigure apărarea ţării;”.
    3. La articolul 3, sintagma „Concepția securității naționale,”  se substituie cu sintagmele „Strategia securității naționale, Strategia națională  de apărare și Strategia militară;”.
    4. La articolul 4, litera b)  va avea următorul cuprins:
    „b) aprobarea strategiei securităţii naţionale, strategiei naţionale de apărare şi a strategiei militare;”.
    5. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    „(1) Pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în cadrul Cartei ONU, al tratatelor încheiate cu Uniunea Europeană, cu alte organizaţii internaţionale şi state străine, Republica Moldova poate participa la misiuni şi la operaţii internaţionale în conformitate cu Legea nr. 219 din 3 decembrie 2015 privind participarea Republicii Moldova la misiuni şi operaţii internaţionale.”
    6. Articolul 24 alineatul (2):
    la litera a), cuvintele „concepţia securităţii naţionale” se substituie cu cuvintele „strategia securităţii naţionale, strategia naţională de apărare”;
    alineatul se completează cu literele c1) şi e1) cu următorul cuprins:
    „c1) aprobă regulamentul disciplinei militare;”
    „e1) exercită controlul parlamentar asupra Forţelor Armate;”.
    7. Articolul  25 alineatul (2):
    se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
    „a1) iniţiază procesul de elaborare:
    – a strategiei securităţii naţionale;
    – a strategiei naţionale de apărare;”
    litera b) va avea următorul cuprins:
    „b) prezintă Parlamentului spre aprobare proiectele:
    – strategiei securităţii naţionale;
    – strategiei naţionale de apărare;
    – structurii generale și efectivele componentelor Forțelor Armate;
    – regulamentului disciplinei militare;”
    la litera i), după cuvintele „stabilit de legislaţie” se introduc cuvintele „ , la propunerea Guvernului,”.
    8. Articolul 27 alineatul (2):
    se completează cu literele  a1)–a3) cu următorul cuprins:
    „a1) elaborează şi prezintă strategia naţională de apărare Preşedintelui Republicii Moldova pentru a fi înaintată spre aprobare Parlamentului;
    a2) aprobă strategia militară;
    a3) aprobă analiza strategică a apărării;”
    la litera h), cuvîntul „militar” se substituie cu cuvintele „în domeniul milităriei”.
    9. La articolul  28 alineatul (2):
    litera b) va avea următorul cuprins:
    „b) participă şi conduce procesul de elaborare a strategiei naţionale de apărare;”
    alineatul se completează cu literele b1)–b3) cu următorul cuprins:
    „b1) elaborează strategia militară şi, cu avizul Preşedintelui Republicii Moldova, o prezintă Guvernului spre aprobare;
    b2) emite directiva de planificare a apărării;
    b3) iniţiază propuneri privind perfecţionarea cadrului juridic şi a documentelor de politici în domeniul apărării naţionale, precum şi propuneri privind formarea bugetului militar;”
    la litera j), cuvintele „învăţămînt militar” se substituie cu cuvintele  „învăţămînt în domeniul milităriei”;
    litera m) va avea următorul cuprins:
    „m) elaborează propuneri de politici privind asigurarea cu pensii a militarilor, asigură plata pensiilor cetățenilor care au îndeplinit serviciul militar prin contract în cadrul Armatei Naționale, protecția socială și juridică a militarilor și a membrilor  familiilor lor;”.
    10. Legea se completează cu capitolul IV1 cu următorul cuprins:
Capitolul IV1
PLANIFICAREA APĂRĂRII NAŢIONALE
    Art. 361. – (1) Planificarea apărării  constituie componenta esenţială a politicii de apărare, care reprezintă procesul de stabilire a obiectivelor pentru asigurarea apărării naţionale şi a căilor de realizare a acestora, precum şi de determinare a volumului şi structurii resurselor de apărare necesare şi a modului de alocare a acestora.
    (2) Realizarea obiectivelor apărării naţionale se asigură şi prin contribuţiile altor autorităţi şi instituţii publice, ale agenţilor economici şi cetăţenilor, în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte legislative.
    (3) Domeniile de planificare a apărării naţionale sînt:
    a) planificarea forţei;
    b) planificarea resurselor;
    c) planificarea logisticii;
    d) planificarea armamentelor şi a tehnicii militare;
    e) planificarea pentru comandă, control şi comunicaţii.
    (4) În procesul de planificare a apărării sînt incluse şi programele de cooperare şi asistenţă militară internaţională.
    Art. 362. – Planificarea apărării naţionale se realizează în baza măsurilor şi acţiunilor de planificare întreprinse de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova şi Guvern, precum şi de autorităţile publice cu atribuţii în domeniul securităţii şi apărării naţionale.
    Art. 363. – (1) Documentele de politici în baza cărora se realizează planificarea apărării naţionale sînt strategia securităţii naţionale, strategia naţională de apărare şi strategia militară.
    (2) Obiectivele, priorităţile şi direcţiile de acţiune în domeniul apărării din programul de guvernare se stabilesc în concordanţă cu procesul de planificare şi cu documentele de politici în baza cărora se realizează planificarea apărării naţionale.  
    (3) Alte documente relevante pentru domeniul de apărare naţională, elaborate de către autorităţile publice, se coordonează cu Ministerul Apărării, asigurîndu-se complementaritatea şi conexiunea dintre acţiunile şi activităţile prevăzute de aceste documente.
    (4) Ministerul Apărării efectuează, în caz de necesitate, analiza strategică a apărării în scop de evaluare a capabilităţilor existente, de determinare a capabilităţilor necesare şi de înaintare a recomandărilor  pentru a asigura corespunderea sistemului naţional de apărare la provocările cu caracter militar existente sau eventuale. Ministerul Apărării prezintă spre aprobare Guvernului analiza strategică a apărării.
    Art. 364. – (1) Strategia securităţii naţionale constituie un document de politici care stabileşte modalitatea de realizare a funcţiilor instituţiilor statului în scopul asigurării securităţii naţionale, reieşind din analiza mediului de securitate.
    (2) Strategia securităţii naţionale a Republicii Moldova presupune un orizont de acoperire pe termen mediu şi cuprinde definirea intereselor şi obiectivelor naţionale de securitate, analiza mediului de securitate, identificarea factorilor de risc, direcţiile de acţiune, modalităţile de realizare a obiectivelor de securitate şi apărare.
    (3) Preşedintele Republicii Moldova iniţiază elaborarea strategiei securităţii naţionale. În cazul în care în perioada de valabilitate a strategiei securităţii naţionale intervin schimbări majore ale mediului de securitate, Preşedintele Republicii Moldova iniţiază procesul de revizuire a acesteia sau de elaborare a unei noi strategii, cu prezentarea acesteia în Parlament în vederea adoptării.
    Art. 365. – (1) Strategia naţională de apărare reprezintă documentul de politici care stabileşte modalitatea de realizare a funcţiilor instituţiilor statului în scopul asigurării apărării naţionale.
    (2) În vederea realizării obiectivelor naţionale în domeniul de securitate şi apărare stabilite în strategia securităţii naţionale, Guvernul elaborează strategia naţională de apărare, ce identifică potenţialele riscuri şi ameninţări în domeniul apărării, reieşind din mediul de securitate, stabileşte obiectivele politicii de apărare, precum şi căile şi resursele necesare pentru realizarea acestora.
    (3) Strategia naţională de apărare presupune un orizont de acoperire pe termen mediu. Guvernul prezintă Preşedintelui Republicii Moldova strategia naţională de apărare pentru a fi înaintată spre aprobare Parlamentului, în termen de pînă la 6 luni de la aprobarea strategiei securităţii naţionale.
    Art. 366. – (1) Strategia militară constituie documentul de politici care stabileşte modalitatea  de realizare a funcţiilor  structurilor Forţelor Armate în scop de asigurare a realizării obiectivelor militare.
    (2) Strategia militară cuprinde mediul de securitate, riscurile cu caracter militar, obiectivele militare, capacităţile necesare şi priorităţile realizării acestora,  conceptele de întrebuinţare a Forţelor Armate, sarcinile categoriilor de forţă, structura forţelor, pregătirea şi înzestrarea lor, prezentînd, în același timp, resursele necesare executării acestora.
    (3) Strategia militară presupune un orizont de acoperire pe termen mediu şi se prezintă spre aprobare Guvernului, cu avizul Preşedintelui Republicii Moldova, în termen de pînă la 6 luni de la aprobarea strategiei naţionale de apărare.
    Art. 367.– (1) În baza prevederilor strategiei naţionale de apărare şi ale strategiei militare, ministrul apărării emite Directiva de planificare a apărării, care cuprinde obiectivele generale şi priorităţile Ministerului Apărării, ghidările pentru domeniile de planificare a apărării, obiectivele specifice, capacităţile şi proiecţia bugetară pentru fiecare program.
    (2) Elaborarea, coordonarea şi monitorizarea programelor bugetare incluse în Directiva de planificare intră în sarcina subdiviziunilor de planificare a apărării ale Ministerului Apărării, iar de execuţia acestora sînt responsabili directorii de programe.
    (3) Directiva de planificare a apărării este elaborată pe termen mediu şi se revizuieşte anual.
    Art. 368. – Modalităţile de elaborare, coordonare şi execuţie a altor documente de planificare a apărării se reglementează prin actele departamentale aprobate de ministrul apărării.
    Art. 369. – Pentru implementarea documentelor de politici în domeniul apărării naţionale, Ministerul Apărării poate încheia acorduri interinstituţionale de colaborare.”
    Art. II. – (1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:
    a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
    b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
    (2) Pînă la aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege, actele normative se vor aplica în măsura în care nu contravin acesteia.
    (3) Pînă la intrarea în vigoare a Strategiei securității naționale, Concepția securității naționale continuă să constituie cadrul juridic al apărării naționale.

    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                    Andrian CANDU

    Nr. 140. Chişinău, 17 iunie 2016.