*HGO1019/2014 Versiunea originala ID intern unic: 366159 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 1019
din 10.12.2014 | |
cu privire la Consiliul coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic | |
Publicat : 26.12.2014 în Monitorul Oficial Nr. 386-396 art Nr : 1103 | |
În temeiul art. 22 din Legea nr. 64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 131-133, art. 1018), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul reformării, eficientizării, dezvoltării sistemului de învăţămînt profesional tehnic (şcoli de meserii, şcoli profesionale şi colegii) şi al creării condiţiilor adecvate pentru asigurarea unei bune pregătiri a muncitorilor şi specialiştilor calificaţi şi competitivi, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se instituie, pe lîngă Guvern, Consiliul coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic. 2. Se aprobă: Regulamentul Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic, conform anexei nr.1; componenţa nominală a Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic, conform anexei nr.2. 3. Se stabileşte că, în cazul eliberării din funcţia deţinută a unui membru al Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic, persoana nou-desemnată în funcţia respectivă va avea şi calitatea de membru al Consiliului, fără a fi emisă o nouă hotărîre de Guvern. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrian Candu Ministrul educaţiei Maia Sandu Nr. 1019. Chişinău, 10 decembrie 2014. Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1019 din 10 decembrie 2014 REGULAMENTUL
Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, modul de organizare şi funcţionare a Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic pentru cele 2 niveluri de învăţămînt (profesional tehnic secundar şi postsecundar) (în continuare – Consiliu).2. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în baza legislaţiei în vigoare şi a prezentului Regulament. 3. Consiliul se instituie de către Guvern ca organ consultativ, în scopul creării unei platforme de dialog între sistemul de formare profesională şi economia naţională. 4. Misiunea Consiliului constă în asigurarea sinergiei dintre învăţămîntul profesional tehnic, piaţa muncii şi economia naţională, fapt care va contribui la asigurarea calităţii învăţămîntului profesional tehnic, dar şi la o calitate sporită a muncitorilor/tehnicienilor, precum şi a specialiştilor calificaţi în corespundere cu standardele ocupaţionale şi educaţionale, cu Cadrul Naţional al Calificărilor din Republica Moldova şi Cadrul European al Calificărilor. 5. Consiliul contribuie la susţinerea proiectelor naţionale şi internaţionale relevante pentru consolidarea relaţiilor de parteneriat dintre reprezentanţii mediului de afaceri şi reprezentanţii sistemului educaţional, dezvoltarea şi modernizarea învăţămîntului profesional tehnic, racordarea ofertei instituţiilor de învăţămînt profesional la cerinţele pieţei forţei de muncă, precum şi creşterea calităţii pregătirii cadrelor de muncitori/tehnicieni şi specialişti calificaţi. II. Componenţa Consiliului
6. Consiliul se formează din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului Educaţiei, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerului Finanţelor, Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerului Culturii, Ministerului Sănătăţii şi structurilor subordonate acestuia, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Camerei de Comerţ şi Industrie, sindicatelor, patronatelor, comitetelor sectoriale, agenţilor economici şi asociaţiilor lor, organizaţiilor obşteşti, investitorilor.III. Atribuţiile şi drepturile Consiliului
7. Consiliul are următoarele competenţe: 1) coordonează procesul de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare şi revizuire a politicilor de reformare, dezvoltare şi modernizare a învăţămîntului profesional tehnic în vederea racordării acestuia la necesităţile pieţei muncii; 2) înaintează recomandări cu privire la consolidarea parteneriatului dintre instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi mediul economic, inclusiv la modernizarea instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic, a conţinutului programelor de studii, a standardelor educaţionale, a sistemului de evaluare şi certificare a calificărilor acordate în cadrul procesului de învăţămînt profesional tehnic; 3) promovează colaborarea dintre ministere, alte autorităţi administrative centrale, patronate şi sindicate în vederea modernizării învăţămîntului profesional tehnic; 4) realizează şi monitorizează reformele din învăţămîntul profesional tehnic din perspectiva instruirii, formării profesionale şi angajării în cîmpul muncii a muncitorilor/specialiştilor calificaţi; 5) contribuie la modernizarea bazei tehnice şi metodico-didactice a instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic; 6) contribuie, printr-o abordare participativă, la sporirea transparenţei şi relevanţei reformelor în învăţămîntul profesional tehnic. 8. Pentru realizarea scopului său, Consiliul are atribuţii: 1) în domeniul economic: a) identifică priorităţile de dezvoltare a economiei naţionale şi a capacităţilor tehnice şi profesionale care ar asigura creşterea economică pe termen scurt, mediu şi lung; b) evaluează cererea de resurse umane şi calificări pe piaţa muncii, în diverse sectoare ale economiei naţionale; c) formulează, faţă de sistemul educaţional, cerinţe derivate din priorităţile de dezvoltare economică; d) facilitează comunicarea dintre agenţii economici, patronate, organizaţii obşteşti profesionale şi structurile de învăţămînt profesional tehnic; e) facilitează procesul de organizare şi desfăşurare a stagiilor de practică; f) oferă un cadru de incluziune şi atragere a investitorilor în proiecte de formare profesională care prezintă interes pentru economia naţională; g) formulează recomandări de racordare a curriculei de profesionalizare şi promovează pilotarea proceselor de instruire în mediul economiei reale; h) facilitează integrarea tinerilor specialişti pe piaţa muncii, promovează dezvoltarea sistemului de monitorizare a traseului profesional al absolvenţilor învăţămîntului profesional tehnic; i) promovează pe plan global competitivitatea forţei de muncă formate în ţară, iar în cadrul economiei naţionale, remuneraţia justă pentru muncă; j) promovează activităţile economice solicitate la nivel global şi formarea forţei de muncă calificate pentru obţinerea de beneficii la nivel naţional; k) susţine şi facilitează activităţi de dezvoltare a culturii organizaţionale în cadrul comitetelor sectoriale, responsabile de anumite ramuri ale economiei naţionale; l) alte atribuţii relevante; 2) în domeniul educaţional: a) identifică şi examinează problemele, precum şi stabileşte priorităţile în domeniul dezvoltării învăţămîntului profesional tehnic; b) coordonează şi elaborează direcţiile principale de dezvoltare şi modernizare a învăţămîntului profesional tehnic în corespundere cu necesităţile pieţei muncii; c) înaintează recomandări cu privire la organizarea unor instituţii de învăţămînt profesional tehnic noi şi/sau la reorganizarea celor existente, la consolidarea parteneriatului dintre instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi unităţile economice; d) coordonează extinderea colaborării dintre ministere, alte autorităţi administrative centrale, patronat şi sindicate în vederea modernizării învăţămîntului profesional tehnic; e) monitorizează şi evaluează reformele în învăţămîntul profesional tehnic, examinează dările de seamă ale ministerelor de resort privind contribuţia acestora la instruirea, pregătirea şi angajarea în cîmpul muncii a muncitorilor şi specialiştilor calificaţi; f) contribuie la perfecţionarea metodelor de evaluare statistică a situaţiei din învăţămîntul profesional tehnic din perspectiva dezvoltării pieţei muncii; g) contribuie la asigurarea şi retehnologizarea bazei metodico-didactice şi tehnice a unităţilor de învăţămînt profesional tehnic; h) direcţionează asistenţa tehnică oferită Republicii Moldova de organismele internaţionale şi de alte state spre necesităţile prioritare ale învăţămîntului profesional tehnic; i) exercită alte atribuţii şi obligaţii, în corespundere cu actele normative din domeniul de activitate; 3) de asigurare a transparenţei şi a bunei guvernări în reforma învăţămîntului profesional tehnic: a) asigură incluziunea şi participarea părţilor interesate relevante în procesul de reformă a sistemului de învăţămînt profesional tehnic, inclusiv a autorităţilor publice, a partenerilor sociali, a reprezentaţilor de sindicate şi patronate, a agenţilor economici şi a asociaţiilor lor, a organizaţiilor societăţii civile şi a Consiliului Naţional pentru Participare, a reprezentanţilor instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic în elaborarea, deliberarea, evaluarea şi revizuirea politicilor de modernizare şi reformare a sistemului de învăţămînt profesional tehnic; b) asigură ghidarea strategică a procesului de reformă a învăţămîntului profesional tehnic prin promovarea, pe agenda reformei, a intereselor, societăţii şi mediului de afaceri, sporind relevanţa politicilor de reformare a învăţămîntului profesional tehnic; c) instituţionalizează dialogul dintre părţile interesate şi afectate de politicile de reformare, sporind legitimitatea procesului de reformă a sistemului de învăţămînt profesional tehnic; d) în funcţie de problematica supusă dezbaterii şi de necesitate, implică, la şedinţele Consiliului, în calitate de invitaţi, cu drept de vot consultativ, reprezentanţi ai altor autorităţi publice centrale, organizaţii necomerciale, mediului academic, partenerilor de dezvoltare. Includerea invitaţilor la şedinţele Consiliului va fi coordonată în prealabil cu membrii Consiliului; e) asigură monitorizarea participativă şi transparenţa procesului de reformă a sistemului de învăţămînt profesional tehnic prin asigurarea participării largi a părţilor interesate în elaborarea, deliberarea, monitorizarea, evaluarea şi revizuirea politicilor de modernizare şi reformare a sistemului de învăţămînt profesional tehnic. 9. Consiliul are următoarele drepturi: 1) să propună crearea grupurilor de lucru şi a comisiilor temporare, cu includerea în componenţa lor a specialiştilor din cadrul autorităţilor publice centrale şi locale, al instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic, al organizaţiilor de profil, al agenţilor economici, al partenerilor sociali, al comitetelor sectoriale, al societăţii civile şi experţilor, pentru examinarea şi realizarea unor atribuţii concrete din domeniu; 2) să stabilească relaţii de colaborare cu instituţii şi organizaţii internaţionale care activează în domeniul învăţămîntului; 3) să solicite informaţii relevante de la instituţiile abilitate. IV. Activitatea Consiliului
10. Consiliul este condus de preşedinte, care este asistat de un vicepreşedinte şi de un secretar.11. În absenţa preşedintelui, şedinţele sînt prezidate de către vicepreşedinte. 12. Preşedintele Consiliului exercită următoarele funcţii: 1) conduce activitatea şi asigură îndeplinirea atribuţiilor Consiliului în corespundere cu prezentul Regulament; 2) convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului; 3) aprobă ordinea de zi a şedinţelor; 4) decide, cu votul majorităţii, asupra chestiunilor examinate, în limitele competenţelor sale; 5) exercită alte atribuţii în conformitate cu prezentul Regulament. 13. Consiliul dispune de un secretariat, asigurat de Ministerul Educaţiei. 14. Secretarul Consiliului organizează activitatea Consiliului şi asigură pregătirea materialelor pentru şedinţele Consiliului, elaborează procesele-verbale ale şedinţelor, execută dispoziţiile preşedintelui sau vicepreşedintelui Consiliului, conform funcţiilor Consiliului, elaborează rapoarte şi informaţii, în limitele competenţelor sale, îndeplineşte lucrări de secretariat. 15. Activitatea membrilor Consiliului nu va fi remunerată din resursele bugetului de stat. 16. Şedinţele Consiliului se convoacă cel puţin de patru ori pe an sau ori de cîte ori este necesar, mai frecvent, la propunerea preşedintelui, vicepreşedintelui sau la solicitarea a unei treimi din numărul membrilor Consiliului. În ultimul caz, este informat secretarul Consiliului, care consultă preşedintele Consiliului şi anunţă convocarea Consiliului. 17. Ordinea de zi a şedinţei este adusă la cunoştinţa membrilor Consiliului cu cel puţin 5 zile înainte de convocarea şedinţei acestuia. 18. La şedinţa Consiliului pot participa şi alte persoane responsabile şi interesate de chestiunile puse în discuţie. 19. Responsabil pentru calitatea materialelor puse în discuţie la şedinţele Consiliului este executantul acestora, care le pregăteşte în prealabil şi le prezintă secretarului în format electronic şi pe suport de hîrtie, înaintînd propuneri, cu cel puţin 7 zile înainte de convocarea şedinţei. 20. În baza materialelor prezentate, secretarul pregăteşte şi transmite membrilor Consiliului setul de documente necesare, semnate în modul stabilit, cu 5 zile înainte de şedinţa Consiliului. 21. Membrii Consiliului examinează materialele primite în prealabil şi înaintează propuneri pe marginea acestora în cadrul şedinţei. 22. Şedinţele Consiliului sînt deliberative, în cazul în care la şedinţă este prezentă majoritatea simplă a membrilor Consiliului. 23. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor Consiliului prezenţi la şedinţă. Deciziile Consiliului au caracter de recomandare pentru autorităţile publice centrale sau locale vizate, pentru instituţiile de învăţămînt profesional tehnic, precum şi pentru alţi actori vizaţi. 24. Lucrările Consiliului se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedintele şedinţei. Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 1019 din 10 decembrie 2014 COMPONENŢA NOMINALĂ
CANDU Andrian – viceprim-ministru, ministru al economiei,a Consiliului coordonator naţional în domeniul învăţămîntului profesional tehnic preşedinte al Consiliului SANDU Maia – ministru al educaţiei, vicepreşedinte al Consiliului HANDRABURA Loretta – viceministru al educaţiei TRIBOI Valeriu – viceministru al economiei SAINCIUC Sergiu – viceministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei GABERI Gheorghe – viceministru al agriculturii şi industriei alimentare ŞAROV Igor – viceministru al culturii GRAMA Octavian – viceministru al sănătăţii CĂRĂUȘ Maria – viceministru al finanţelor GHERASIM Boris – viceministru al transporturilor şi infrastructurii drumurilor ZOLOTCOV Anatolie – viceministru al dezvoltării regionale şi construcţiilor LAZĂR Valeriu – preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie CĂRARE Viorica – preşedinte al Consiliului Concurenţei CERESCU Leonid – preşedinte al Confederaţiei Naţionale a Patronatelor BUDZA Oleg – preşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova PALII Leonard – preşedinte al Comitetului sectorial din agricultură şi industria alimentară BARBUROȘ Lidia – preşedinte al Comitetului sectorial din construcţie MITITIUC Petru – preşedinte al Comitetului sectorial din transporturi şi infrastructura drumurilor; preşedinte al Comitetului sectorial al tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor BOSTAN Ion – rector al Universităţii Tehnice a Moldovei PALADE Gabriel – preşedinte al Consiliului directorilor de colegii, director al Colegiului Financiar-Bancar din mun. Chişinău SURDU Vladimir – preşedinte al Consiliului directorilor şcolilor profesionale şi de meserii din zona de nord, director al Şcolii Profesionale nr. 3, mun. Bălţi RADU Silvia – preşedinte al Asociaţiei Businessului European; preşedinte Î.C.S. „Red Union Fenosa” S.A. NEDELCIUC Vasile – preşedinte al Consiliului director al Companiei „Endava” LUCHIAN Tamara – director al S.A. „IONEL”, mun. Chişinău BOGDAN Valeriu – director general al S.A. „Promtehgaz”, mun. Chişinău HANGANU Iurie – director al Î.M. „Bălţeanca” S.A., mun. Bălţi BONDARI Aurelia – director executiv al Federaţiei Naţionale a Agricultorilor din Moldova „AGROinform” CABA Pavel – preşedinte al Federaţiei Patronale a Constructorilor, Drumarilor şi a Producătorilor Materialelor de Construcţie „ConDruMat” CHIRIȚA Ana – director executiv al Asociaţiei Naţionale a Companiilor Private din Sectorul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor LARIUȘIN Tatiana – coordonator al Agendei Naţionale de Business ARMAȘU Dinu – director executiv al Asociaţiei Investitorilor Străini LUPUȘOR Adrian – director executiv al Centrului Analitic Independent „Expert-Grup” OSTAF Sergiu – preşedinte al Consiliului Naţional pentru Participare |