*HGC846/2015 Versiunea originala
ID intern unic:  370583
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 846
din  04.12.2015
privind punerea în aplicare a prevederilor
Legii cinematografiei nr.116 din 3 iulie 2014
Publicat : 11.12.2015 în Monitorul Oficial Nr. 332-339     art Nr : 949
    În temeiul art.32 din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 160-164, art.537) şi art.5 alin.(2) din Legea cinematografiei nr.116 din 3 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.217-222, art.467), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează instituţa publică Centrul Naţional al Cinematografiei, subordonată Ministerului Culturii, care va exercita funcţia de fondator.
    2. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.1;
    Structura instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei, conform anexei nr.2.
    3. Se stabileşte efectivul-limită al instituţiei publice  Centrul Naţional al Cinematografiei în număr de 16 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
    4. În anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.696 din 19 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.169-170, art.775), cu modificările şi completările ulterioare, compartimentul „Alte instituţii” se completează cu poziţia 7 cu următorul cuprins:
    „7. Centrul Naţional al Cinematografiei”.
    5.Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului nr.317 din 2 aprilie 1997 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la Fondul dezvoltării cinematografiei naţionale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.29, art.315);
    Hotărîrea Guvernului nr.919 din 9 august 2006 „Cu privire la Întreprinderea de Stat „Registrul cinematografic” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.134-137, art.1001).
    6. Mijloacele rămase după lichidarea Fondului dezvoltării cinematografiei naţionale sînt transmise Centrului Naţional al Cinematografiei, în calitate de succesor de drepturi.

    PRIM-MINISTRU INTERIMAR                                 Gheorghe BREGA

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                        Stephane Christophe Bridе
    Ministrul culturii                                                            Monica Babuc
    Ministrul finanţelor                                                        Anatol Arapu

    Nr. 846. Chişinău, 4 decembrie 2015.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului  nr. 846
din 4 decembrie 2015

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice
Centrul Naţional al Cinematografiei

Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea instituţiei publice  Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, atribuţiile de bază ale instituţiei publice  Centrul Naţional al Cinematografiei (în continuare – Centrul), precum şi organizarea activităţii acestuia.
    2. Centrul este instituţie publică, subordonată Ministerului Culturii, cu statut de persoană juridică  şi buget separat, dispune de conturi trezoreriale, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa în limba de stat. Sediul Centrului este stabilit în mun. Chişinău.
    3. Centrul îşi exercită atribuţiile în domeniile sale de activitate în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei în vigoare şi prezentul Regulament, în comun cu autorităţile publice centrale şi alte instituţii din domeniul cinematografiei, cu persoane juridice sau fizice, activităţile cărora se intersectează cu organismele internaţionale şi societatea civilă.
    4. Finanţarea activităţilor Centrului se efectuează de la bugetul de stat în limita alocaţiilor prevăzute în legea bugetară anuală, inclusiv din veniturile proprii provenite de la prestarea serviciilor, din cota de participare a coproducătorilor şi a finanţărilor interne şi externe, din donaţii, granturi şi alte venituri în condiţiile legii.
Capitolul II
Misiunea, atribuţiile de bază ale Centrului
    5. Centrul are drept misiune implementarea politicii statului în domeniul cinematografiei, monitorizarea şi supravegherea,  în limitele competenţelor atribuite, a respectării legislaţiei în domeniul cinematografiei.
    6. Centrul are următoarele atribuţii:
    a) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind modificarea şi completarea legislaţiei în domeniul său de  activitate;
    b) estimează costurile şi înaintează propuneri Ministerului Culturii privind activitatea Centrului  şi activitatea domeniului cinematografiei;
    c) asigură administrarea eficientă, în condiţii de transparenţă, a resurselor financiare destinate cinematografiei;
    d) elaborează şi înaintează propuneri Ministerului Culturii, în vederea reglementării relaţiilor cu persoanele fizice şi juridice implicate în activităţi din domeniul cinematografiei;
    e) înaintează propuneri Ministerului Culturii pentru iniţierea şi negocierea tratatelor internaţionale din domeniul cinematografiei;
    f) asigură funcţionarea şi administrarea Registrului cinematografic, instrument unitar de evidenţă a filmelor şi a persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
    g) asigură gestionarea eficientă şi punerea în valoare a Arhivei Naţionale de Film;
    h) estimează costurile şi asigură colectarea şi evidenţa plăţilor pentru serviciile prestate de subdiviziunile sale în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    i) asigură înregistrarea şi evidenţa persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul cinematografiei;
    j) prestează servicii de copiere a materialelor din Arhiva Naţională de Film;
    k) eliberează vize de exploatare pentru toate filmele distribuite pe teritoriul Republicii Moldova;
    l) contribuie la crearea de facilităţi pentru modernizarea industriei filmului şi pentru dezvoltarea tehnologică în domeniul cinematografiei.
Capitolul III
Activitatea Centrului
    Structura Centrului
    7. Sub aspect structural, Centrul este constituit din conducerea acestuia, Arhiva Naţională de Film, Registrul Cinematografic, Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte, Serviciul administrare.
    8. Activitatea Centrului este coordonată de un Consiliu alcătuit din 5 membri:
    a) preşedinte al Consiliului este de drept directorul Centrului.
    b) ceilalţi membri ai Consiliului sînt numiţi de Ministerul Culturii, la propunerea:
    Ministerului Culturii – 1 membru;
    Ministerul Finanţelor –1 membru;
    uniunilor şi asociaţiilor profesionale din domeniu – 2 membri.
    9. Membrii Consiliului sînt numiţi pentru o perioadă de 2 ani.
    Organizarea activităţii Centrului
    10. Centrul este condus de director, numit de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii, pe un termen de 4 ani, în urma unui concurs deschis, organizat şi desfăşurat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
    11. Subdiviziunile interioare ale Centrului activează în baza propriilor regulamente, aprobate de către directorul Centrului.
    12. Directorul:
    a) asigură executarea şi respectarea conformă a actelor legislative şi normative în vigoare, ordinelor ministrului culturii, a sarcinilor ce decurg din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru realizarea drepturilor şi obligaţiilor Centrului;
    b) reprezintă Centrul în relaţiile cu autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate şi poate delega, după caz, această sarcină altor persoane;
    c) numeşte şi eliberează din funcţii angajaţii Centrului, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu aceştia, în condiţiile legii;
    d) determină şi repartizează atribuţiile subdiviziunilor, sarcinile, atribuţiile şi responsabilităţile angajaţilor Centrului;
    e) administrează procesul de întocmire a proiectului bugetului pe anul respectiv, în partea ce ţine de alocaţiile necesare asigurării activităţii Centrului, proiectelor planurilor de activitate, finanţare şi asigurare tehnico-materială a Centrului, altor planuri şi le prezintă ministrului culturii spre aprobare;
    f) monitorizează şi organizează controlul asupra îndeplinirii planurilor aprobate;
    g) prezintă, în modul stabilit, Ministerului Culturii rapoarte privind rezultatele activităţii de bază, precum şi activitatea economico-financiară a Centrului;
    h) dispune de dreptul de administrare a mijloacelor financiare şi materiale ale Centrului, în limitele mijloacelor financiare aprobate;
    i).întreprinde, în conformitate cu legislaţia în vigoare, măsuri pentru soluţionarea problemelor legate de activitatea Centrului, asigurarea tehnico-materială, întreţinerea spaţiilor, soluţionează şi coordonează alte probleme de ordin administrativ, legate de funcţionarea Centrului;
    j).poartă răspundere personală pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor financiare şi materiale aflate la dispoziţia Centrului.
    13. În lipsa directorului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de către unul dintre şefii de subdiviziuni şi este abilitat cu împuterniciri prin ordinul emis de directorul Centrului.
    14. Personalul Centrului, format din specialişti în domeniile corespunzătoare, activează în baza fişelor de post, aprobate în modul stabilit de către directorul Centrului.
    15. Schema de încadrare, în limitele personalului scriptic stabilit, se aprobă de ministrul culturii, în conformitate cu structura Centrului.
    16. Proiectul bugetului  se va constitui din cheltuielile necesare pentru finanţarea activităţii Centrului şi a activităţii domeniului cinematografic, care va fi înaintat, în termenele stabilite de legislaţie, spre examinare şi aprobare Ministerului Culturii.
    17. Corespondenţa Centrului este semnată de director, în lipsa lui, de şeful de subdiviziune care suplineşte funcţiile directorului.
    18. Semnăturile pe actele oficiale ale Centrului sînt aplicate de director sau de şeful de subdiviziune, care suplineşte funcţiile directorului, în următoarele forme: semnătură personală,  semnătură digitală.
    19. În cadrul Centrului pot fi create comisii sau grupuri de lucru, după caz, în vederea examinării şi soluţionării unor chestiuni specifice şi luarea unor decizii în domeniile de referinţă. La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din domeniile de referinţă.
    20. Componenţa comisiilor se stabileşte prin ordinul directorului Centrului cu consultarea Consiliului.
Capitolul IV
Atribuţiile Consiliului Centrului
    21. Consiliul este un organ colegial, care are sarcina de a monitoriza activitatea Centrului privind implementarea politicii statului in domeniul cinematografiei, elaborează şi înaintează  Ministerului Culturii propuneri de politici şi strategii, de comun acord cu subdiviziunile Centrului.
    22. Consiliul coordonează şi monitorizează executarea bugetului aprobat.
    23. Consiliul evaluează şi estimează finanţarea proiectelor destinate producţiei cinematografice în bază de concurs.
    24. Consiliul colaborează cu subdiviziunile Centrului la elaborarea de propuneri de  politici şi strategii în domeniul cinematografiei.
    25. Consiliul este convocat de directorul Centrului sau la solicitarea unui membru al acestuia.
    26. Consiliul se întruneşte ori de cîte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe lună.
    27. Componenţa Consiliului poate fi modificată pe perioada mandatului în cazul în care unul din membrii acestuia, din motive de boală sau din alte motive întemeiate, nu poate să-şi continue activitatea.
    28. Mandatul membrilor Consiliului poate fi reînnoit pentru o perioadă de maximum 2 ani.
    29. Pe perioada mandatului membrii Consiliului sau agenţii economici ai căror acţionari, asociaţi sau administratori sînt membri ai Consiliului, nu pot înscrie proiecte la sesiunile de concurs pentru acordare de finanţare.
    30. Şedinţele Consiliului vor fi deliberative cu participarea majorităţii membrilor acestuia. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia, prin vot deschis.
    31. Consiliul prezintă, în modul şi în termenele stabilite, Ministerului Culturii, dări de seamă, rapoarte financiare despre modul de repartizare a mijloacelor bugetare alocate.
    32. Membrii Consiliului suspectaţi sau învinuiţi de corupţie sau influenţă în procesul de votare se revocă prin ordinul ministrului culturii.
Capitolul V
Modul şi condiţiile de ocupare a funcţiei
de director al Centrului
    33. Concursul privind ocuparea funcţiei de director al Centrului este organizat şi desfăşurat de comisia de concurs, instituită prin ordinul ministrului culturii şi se bazează pe următoarele principii:
    transparenţă în organizarea şi desfăşurarea concursului;
    competenţă şi profesionalism;
    imparţialitate în aplicarea criteriilor de selecţie.
    34. Comisia de concurs este constituită din 5 membri, inclusiv preşedintele la nivel de viceminsitru şi secretarul comisiei.
    35. Şedinţele comisiei de concurs se consideră deliberative, prin prezenţa a  cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor. Hotărîrile comisiei se adoptă cu majoritatea simplă de voturi din numărul total de membri ai acesteia.
    36. Anunţul privind funcţia vacantă, termenele şi condiţiile desfăşurării concursului se plasează pe pagina web a Ministerului şi în mass-media.
    37. Informaţia privind condiţiile de desfăşurare a concursului conţine:
    a) denumirea şi adresa sediului/biroului desfăşurării concursului;
    b) funcţia pentru care se organizează concursul;
    c) condiţiile de participare la concurs;
    d) actele ce urmează a fi prezentate, modalitatea şi data-limită de depunere a acestora;
    e) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală ale persoanei responsabile de organizarea concursului.
    38. Criteriile pentru a candida la funcţia de director al Centrului sînt:
    a) cetăţenia  Republicii Moldova;
    b) studii superioare universitare în domeniile de referinţă sau superioare universitare corespunzătoare profilului cinematografiei;
    c) experienţă de activitate în domeniul cinematografiei de cel puţin 5 ani;
    d) cunoaşterea limbii române;
    e) apt din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic) pentru exercitarea funcţiei;
    f) lipsa antecedentelor penale, inclusiv a celor stinse sau anulate de instanţa de judecată.
    39. Pentru ocuparea funcţiei de director al Centrului, candidaţii prezintă personal, în termen de 30 zile din ziua publicării anunţului, dosarul cu următoarele acte:
    cererea de înscriere;
    copia de pe buletinul de identitate;
    copiile de pe actele de studii;
    copiile de pe actele ce confirmă experienţă de activitate în domeniul cinematografiei sau  managerială (în cazul dacă o are);
    curriculum vitae;
    copia de pe carnetul de muncă;
    certificatul medical din care rezultă că este apt medical, fizic şi neuropsihic;
    certificatul de cazier judiciar sau cererea pe propria răspundere.
    40. Comisia de concurs are următoarele competenţe:
    a) verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs a candidaţilor;
    b) decide admiterea/neadmiterea şi stabileşte lista candidaţilor admişi la concurs;
    c) evaluează dosarele, competenţele profesionale şi manageriale ale acestora pe bază de interviu;
    d) elaborează documentele finale referitoare la rezultatele concursului;
    e) asigură comunicarea rezultatelor concursului.
    41. Şedinţele comisiei de concurs se consemnează în procesul-verbal, perfectat de secretarul comisiei şi contrasemnat de membrii comisiei.
    42. Candidaţii care au fost declaraţi admişi sînt contactaţi şi informaţi despre data interviului.
    43. Condiţiile susţinerii interviului sînt egale pentru fiecare candidat. Întrebările şi răspunsurile se consemnează în procesul-verbal.
    44. Fiecare membru al comisiei de concurs acordă punctajul conform criteriilor din Fişa de evaluare individuală a candidatului. Este declarat învingător candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj.
    45. Comisia, în termen de 5 zile, prezintă procesul-verbal cu rezultatele concursului.
    46. Ministerul Culturii înaintează Guvernului, în modul stabilit, dosarul învingătorului la funcţia de director al Centrului.
    47. Concursul se anunţă repetat în cazul în care:
    a) nu a fost depus nici un dosar în termenele stabilite;
    b) a depus dosarul doar un singur candidat;
    c) după examinarea dosarelor, la concurs a fost admis doar un singur candidat.
    48. În cazul în care directorul Centrului nu a fost desemnat nici după desfăşurarea  repetată a concursului, Ministerul  numeşte, pe o perioadă de pînă la un an, directorul interimar al Centrului cu desfăşurarea ulterioară a concursului.
Contestaţiile
    49. Contestaţiile referitoare la concurs se depun în termen de trei zile de la anunţarea rezultatelor concursului şi se examinează de către comisia de contestaţii a Ministerului care este constituită prin ordinul ministrului culturii. Membrii Comisiei de concurs nu pot fi incluşi în componenţa comisiei de contestaţii.
    50. Contestaţiile se examinează în termen de 5 zile lucrătoare de la  expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Hotărîrea comisiei de contestaţii se comunică contestatorului, cu confirmare de primire.
    51. Litigiile referitoare la concurs se examinează de către instanţa de judecată.
Capitolul VI
Evidenţa şi dările de seamă
    52. Centrul ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dări de seamă.
    53. Centrul prezintă dări de seamă statistice privind domeniul cinematografiei.
    54. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Centrului se efectuează în corespundere cu legislaţia în vigoare de organele abilitate.
Capitolul VII
Dispoziţii finale
    55. Activitatea Centrului poate fi sistată prin reorganizare sau dizolvare, prin hotărîrea Guvernului, la propunerea fondatorului.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 846
din 4 decembrie 2015

STRUCTURA
instituţiei publice Centrul Naţional al Cinematografiei
    Conducerea
    Registrul Cinematografic (cu statut de serviciu)
    Arhiva Naţională de Film (cu statut de serviciu)
    Serviciul relaţii internaţionale şi proiecte
    Serviciul administrare