*HGO404/2014 Versiunea originala
ID intern unic:  370629
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 404
din  02.06.2014
cu privire la pilotarea platformei de interoperabilitate
Publicat : 06.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 147-151     art Nr : 444
    În temeiul art. 2 din Legea nr. 173 din 28 iulie 2011 privind ratificarea Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului „e-Transformare a Guvernării” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 131-133, art. 425), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie platforma de interoperabilitate, proprietate a statului, ca parte componentă a platformei tehnologice guvernamentale comune (MCloud), în calitate de soluţie tehnică ce asigură schimbul de date dintre sistemele informaţionale deţinute de ministere, alte autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţile administrative din subordine, instituţiile publice şi întreprinderile de stat în care ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi de instituţiile publice autonome.
    2. Se desemnează:
    1) Cancelaria de Stat în calitate de posesor al platformei de interoperabilitate;
    2) Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) în calitate de deţinător al platformei de interoperabilitate;
    3) Întreprinderea de Stat „Centrul de telecomunicaţii speciale” în calitate de operator tehnico-tehnologic al platformei de interoperabilitate.
    3. Se stabileşte perioada de pilotare a platformei de interoperabilitate de la momentul intrării în vigoare a prezentei hotărîri pînă la data de 31 decembrie 2014.
    4. Criteriile de participare a instituţiilor în cadrul etapei de pilotare sînt:
    1) deţinerea a cel puţin unui sistem informaţional ce operează cu resurse informaţionale de stat, prioritare pentru prestarea serviciilor publice de către alte autorităţi ale administraţiei publice, instituţii publice şi întreprinderi de stat;
    2) necesitatea schimbului de date cu alte sisteme informaţionale deţinute de alte instituţii participante în etapa de pilotare;
    3) capacitatea tehnică şi/sau profesională (deţinerea personalului tehnic calificat şi a infrastructurii necesare schimbului de date folosind standarde deschise) necesară pentru a participa în etapa de pilotare.
    5.  În etapa de pilotare a platformei de interoperabilitate vor participa următoarele ministere, autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţi administrative din subordine, instituţii publice şi întreprinderi de stat în care ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi instituţii publice autonome, avînd calitatea de furnizor şi/sau consumator de date:
    1) Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor prin Î.S. „CRIS Registru”;
    2) Ministerul Justiţiei prin Camera Înregistrării de Stat;
    3) Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru prin Î.S. „Cadastru”;
    4) Inspectoratul Fiscal Principal de Stat prin Î.S. „FiscServInform”;
    5) Serviciul Vamal prin Î.S. „VamServInform”;
    6) Casa Naţională de Asigurări Sociale;
    7) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare prin Î.S. „Centrul Informaţional Agricol”;
    8) Centrul Naţional Anticorupţie;
    9) Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.
    6. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţile administrative din subordine, instituţiile publice şi întreprinderile de stat în care ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi instituţiile publice autonome care participă la etapa de pilotare a platformei de interoperabilitate:
    1) vor propune Cancelariei de Stat, în termen de 30 de zile de la momentul intrării în vigoare a prezentei hotărîri, cel puţin un proiect de integrare a unui sistem informaţional în platforma de interoperabilitate;
    2) vor semna cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) un acord de colaborare privind participarea în etapa de pilotare a platformei de interoperabilitate, inclusiv privind protecţia adecvată a datelor cu caracter personal, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
    3) vor integra sistemele informaţionale propuse în platforma de interoperabilitate, prin intermediul utilizării canalelor securizate ale operatorului tehnico-tehnologic al platformei, conform cerinţelor tehnice, elaborate în comun cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government);
    4) vor asigura un nivel de protecţie adecvat a datelor cu caracter personal, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
    5) vor implementa măsurile organizatorice şi tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal împotriva distrugerii, modificării, blocării, copierii, răspîndirii, precum şi împotriva altor acţiuni ilicite, asigurînd un nivel de securitate adecvat în ceea ce priveşte riscurile prezentate de prelucrare şi caracterul datelor prelucrate.
    7. Cancelaria de Stat, prin intermediul Centrului de Guvernare Electronică (E-Government), va coordona, va monitoriza şi va administra etapa de pilotare a platformei de interoperabilitate.
    8. Cancelaria de Stat, cu suportul Centrului de Guvernare Electronică (E-Government), în comun cu Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, instituţiile incluse în etapa de pilotare a platformei de interoperabilitate vor constitui un grup de lucru care:
    1) va ajusta, în caz de necesitate, cadrul normativ şi regulamentele interne pentru asigurarea funcţionării eficiente şi a schimbului de date în cadrul proiectelor de integrare;
    2) va participa la identificarea şi elaborarea regulamentelor şi a procedurilor de conectare şi utilizare a platformei de interoperabilitate;
    3) va elabora propuneri de modificare a actelor normative în vigoare.
    9. Extinderea platformei de interoperabilitate în alte ministere, autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structuri organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţi administrative din subordine, instituţii publice şi întreprinderi de stat în care ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi/în instituţii publice autonome se va efectua după finalizarea etapei de pilotare, cu ajustările efectuate conform rezultatelor obţinute, în conformitate cu planurile de acţiuni privind conectarea sistemelor informaţionale la platforma de interoperabilitate, elaborate de către autorităţile administraţiei publice, instituţiile publice şi întreprinderile de stat şi coordonate cu Cancelaria de Stat.
    10.  La crearea, dezvoltarea şi implementarea sistemelor informaţionale şi a serviciilor publice electronice noi, ministerele, alte autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă (autorităţile administrative din subordine, instituţiile publice şi întreprinderile de stat în care ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator), precum şi instituţiile publice autonome se vor conforma cerinţelor tehnice şi standardelor deschise utilizate în cadrul platformei de interoperabilitate.
    11. Realizarea etapei de pilotare va fi efectuată din contul mijloacelor bugetului de stat, proiectului „e-Transformare a Guvernării” şi altor mijloace.
    12. Cancelaria de Stat va exercita monitorizarea şi controlul asupra executării prezentei hotărîri.

    PRIM-MINISTRU                                                    Iurie LEANCĂ

    Nr. 404. Chişinău, 2 iunie 2014.