*HGO190/2010 Versiunea originala
ID intern unic:  371799
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 190
din  17.03.2010
pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile,
modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor
de tratament sanatorial acordate veteranilor
Publicat : 23.03.2010 în Monitorul Oficial Nr. 39-40     art Nr : 252
    În temeiul Legii nr. 190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.84-86, art.392), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor (se anexează).
    2. Prevederile prezentului Regulament se vor realiza în limita alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv.

    PRIM-MINISTRU                                               Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                  Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                              Veaceslav Negruţa

    Nr. 190. Chişinău, 17 martie 2010.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.190
din 17 martie 2010
REGULAMENTUL
privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire
a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament (în continuare – Regulament) reglementează modul de acordare şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial categoriilor de persoane care cad sub incidenţa Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani.
    2. Dreptul la tratament sanatorial al categoriilor de persoane indicate în pct.1 din prezentul Regulament se realizează:
    a) pentru beneficiarii de pensii stabilite şi achitate de Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – CNAS), precum şi pentru persoanele care au o vechime în muncă de cel puţin 35 de ani în cazul femeilor şi 40 de ani în cazul bărbaţilor – prin intermediul caselor teritoriale de asigurări sociale (în continuare – CTAS);
    b) pentru invalizii şi veteranii beneficiari de pensii stabilite şi achitate de Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat – prin intermediul organelor respective ale acestor structuri. 
    3. Biletele de tratament sanatorial acordate veteranilor se procură conform legislaţiei cu privire la achiziţiile publice, potrivit specializării staţiunilor balneoclimaterice şi a altor instituţii de profil, reieşind din structura nozologică a morbidităţii beneficiarilor şi indicaţiile medicale pentru tratament.
II. Categoriile de beneficiari şi periodicitatea
asigurării cu bilete de tratament
    4. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial, conform Legii nr. 190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, îl au veteranii cu domiciliul permanent în Republica Moldova.
    5. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial gratuit în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi în alte instituţii de acest tip, conform indicaţiilor medicale, îl au:
    a) invalizii de război, conform art. 8 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată în an sau, la alegere, în locul biletelor de tratament – o compensaţie bănească o dată la doi ani, în condiţiile stabilite de Guvern;
    b) veteranii de război, conform art. 7 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
    c) veteranii muncii, conform art. 9 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, cu excepţia persoanelor angajate şi a celor care desfăşoară activitate de antreprenoriat de diferite forme, dacă în ultimele şase luni, premergătoare lunii în care a fost eliberat biletul, nu au desfăşurat activitate economică – o dată la trei ani;
    d) veteranii serviciului militar, conform art. 10 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
    e) veteranii organelor afacerilor interne şi ai sistemului penitenciar, conform art.11 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
    f) alte categorii de persoane, conform art. 12 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani. Biletele pentru categoriile respective se eliberează prin intermediul organelor care stabilesc şi achită pensia.
    6. Persoana care îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea biletului de tratament în temeiul mai multor acte normative poate beneficia de bilet, la alegere, în baza unui singur temei. În acest caz, solicitantul va prezenta un certificat de confirmare că în ultimii trei ani nu a beneficiat prin intermediul direcţiilor/secţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei de bilet de tratament sanatorial.
III. Modul de adresare şi evidenţă a beneficiarilor
    7. Pentru a beneficia de bilet de tratament sanatorial, persoanele indicate în pct. 5 din prezentul Regulament, beneficiari de pensie de la CNAS, depun o cerere pentru a fi luaţi în evidenţă la CTAS de la domiciliu, iar  beneficiarii de pensie de la alte structuri depun o cerere la organele de pensionare ale structurilor respective.
    8. La cerere se anexează: copiile actului de identitate şi legitimaţiei de invalid sau participant la război; recomandarea medicală (forma 070E), copia carnetului de muncă (prima şi ultima pagină care conţine înscrieri). Suplimentar, după caz, prezintă:
    a) veteranii muncii – copia legitimaţiei de veteran şi a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi medaliilor;
    b) veteranii serviciului militar, veteranii organelor afacerilor interne şi sistemului penitenciar: copia legitimaţiei de veteran şi a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi medaliilor, copia carnetului de muncă (prima şi ultima pagină care conţine înscrieri);
    c) soţii supravieţuitori, inapţi de muncă, ai participanţilor la cel de-al doilea război mondial sau la acţiunile de luptă în timp de pace din rîndul militarilor căzuţi la datorie ori soţii invalizilor de război decedaţi, dacă nu s-au recăsătorit, copiii acestora pînă la atingerea vîrstei de 18 ani sau după această vîrstă, dacă îşi continuă studiile în instituţiile de învăţămînt la cursurile de zi, pînă la  terminarea studiilor, însă cel mult pînă la atingerea vîrstei de 23 ani: copia carnetului de muncă (prima şi ultima pagină care conţine înscrieri, pentru soţi şi  soţii), certificatului de căsătorie, pentru copii – certificat de studii.
    9. Cererea se înregistrează în Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete (în formă electronică sau pe suport de hîrtie).
    10. Data înregistrării cererii se consideră data luării în evidenţă, iar numărul de înregistrare în cerere corespunde numărului de ordine din Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete.
    11. Persoana responsabilă de evidenţa solicitanţilor de bilete verifică copiile documentelor anexate la cerere, conform pct.8 din prezentul Regulament, şi asigură integritatea lor.
    12. La schimbarea locului de domiciliu în altă unitate administrativ-teritorială a republicii, solicitantului i se păstrează rîndul precedent. La solicitarea beneficiarului, organul care efectuează asigurarea cu pensii la noul loc de trai, în termen de 10 zile lucrătoare, solicită, printr-un demers, organului care anterior a efectuat asigurarea cu pensie confirmarea scrisă şi documentele ce atestă data înscrierii în Registru şi dreptul la bilet, autentificată prin ştampilă şi semnătura şefului organului respectiv.
    13. Organele care efectuează asigurarea cu pensii eliberează beneficiarului biletul de tratament cu 10 zile înainte de data prezentării lui la Centrul de reabilitare balneosanatorială.
    14. În cazul în care beneficiarul nu are posibilitate să se deplaseze în termenul indicat în bilet la centrul balneosanatorial, el este obligat, cu 5 zile înainte de data expirării biletului, să-l restituie organului care l-a eliberat. Biletul returnat va fi redistribuit altui solicitant, conform rîndului.
    15. Biletele nevalorificate în termenele stabilite vor fi restituite, după caz, printr-un demers, însoţite de bonul de consum, organului care a distribuit biletul.
    16. În cazul în care persoanele care stau în rînd, refuză primirea biletului din următoarele motive:
    a) îmbolnăvire;
    b) contraindicaţii medicale;
    c) decesul rudelor;
    şi refuzul este documentat, solicitantul poate beneficia de bilet la o nouă solicitare, în caz contrar rîndul nu i se păstrează.
    17. Termenul de utilizare a biletului se modifică exclusiv de către organele care eliberează biletele, în coordonare cu administraţia instituţiei prestatoare de servicii.
IV. Distribuirea şi eliberarea biletelor de tratament
    18. Unitatea responsabilă din cadrul structurii respective, trimestrial, distribuie biletele organelor de pensionare, după caz – celor teritoriale, cu 15 zile pînă la începutul trimestrului următor, proporţional numărului de veterani pe raioane/municipii, înregistraţi în baza de date a structurii respective.
    19. Biletele, după caz, sînt eliberate structurilor teritoriale, în baza facturilor de expediţie.
    20. Eliberarea biletelor solicitanţilor aflaţi în evidenţă se efectuează de către persoana responsabilă desemnată prin ordinul conducătorului structurii respective.
    21. Biletele se eliberează solicitanţilor la prezentarea următoarelor acte:
    a) fişa balneosanatorială F 072E, eliberată de medicul de familie;
    b) recomandarea medicală F 070E, eliberată de medicul de familie;
    c) originalul actului de identitate, iar în cazul eliberării biletului pentru tratament sanatorial peste hotarele republicii – paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;
    d) după caz, copia carnetului de muncă (prima şi ultima pagină care conţine înscrieri);
    e) pentru persoanele neangajate în cîmpul muncii – certificatul prin care se confirmă că solicitantul nu a beneficiat de bilet în ultimii trei ani în temeiul altor acte normative.
    22. Biletul se eliberează solicitantului completat integral şi semnat de persoana responsabilă, cu aplicarea ştampilei organului care eliberează biletul.
    23. La primirea biletului beneficiarului i se comunică în scris, contra semnătură, următoarele:
    a) nu se permite modificarea termenului de valabilitate, vînzarea, schimbul sau transmiterea biletului altei persoane;
    b) biletul se eliberează pentru tratarea unei singure persoane;
    c) beneficiarul este obligat să prezinte biletul la unitatea de recepţie a Centrului de reabilitare balneosanatorială pentru înregistrare şi perfectarea fişei sanatoriale;
    d) beneficiarului care a întrerupt de sine stătător procesul de tratament termenul neutilizat nu i se compensează sub nici o formă;
    e) la întoarcere, beneficiarul, în termen de 20 de zile, este obligat să prezinte organului care a eliberat biletul cuponul detaşabil al bonului.
V. Evidenţa biletelor de tratament
    24. Biletele de tratament sînt documente de strictă evidenţă.
    25. Evidenţa contabilă şi prezentarea rapoartelor privind gestionarea biletelor de tratament sanatorial se efectuează în modul stabilit.
VI. Dispoziţii finale
    26. Organele care efectuează asigurarea cu pensii sînt responsabile pentru corectitudinea realizării prevederilor prezentului Regulament.
    27. Beneficiarul, în caz de nerespectare a prevederilor pct. 23 lit. a) şi b) din prezentul Regulament, este obligat să restituie costul biletului de tratament în bugetul de stat.
    28. Responsabilitatea pentru eliberarea corectă a recomandării medicale (F 070/e) pentru tratamentul de reabilitare şi pentru perfectarea fişelor balneosanatoriale se pune în sarcina instituţiilor medico-sanitare publice.
    29. Persoanele responsabile de evidenţa şi distribuirea biletelor de tratament sanatorial, vinovate de neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor stabilite, poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    30. Controlul asupra corectitudinii păstrării, evidenţei şi eliberării biletelor de tratament sanatorial se efectuează, conform legislaţiei, de către organele abilitate cu acest drept.