În condiţiile actuale, scopul politicii externe a Moldovei este integrarea în comunitatea europeană, obiectiv imposibil de realizat fără soluţionarea problemei privind dezvoltarea durabilă a localităţilor şi teritoriului ţării, care a fost examinată în cadrul unei şedinţe de lucru cu participarea Preşedintelui Republicii Moldova.
Documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului este instrumentul de fundamentare a strategiei de dezvoltare durabilă a tuturor sectoarelor economiei naţionale, bazat pe iniţiativa şi susţinerea autorităţilor administraţiei publice locale, promotori ai tuturor acţiunilor în teritoriu.
În majoritatea localităţilor acestei probleme i se acordă o atenţie superficială, care se reduce la întocmirea planurilor de elaborare a documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriilor, acestea rămînînd la nivel de iniţiative.
A devenit intolerabilă valorificarea nejustificată şi iraţională a terenurilor, degradarea continuă a infrastructurii tehnico-edilitare, a aspectului arhitectural-urbanistic al satelor şi oraşelor etc.
Această situaţie este caracteristică tuturor localităţilor ţării, dar mai ales municipiului Chişinău, al cărui Plan urbanistic general nu a fost elaborat nici pînă în prezent, consecinţele negative fiind următoarele:
valorificarea neargumentată şi iraţională a rezervelor de terenuri;
intervenţiile nejustificate în zonele centrale istorice ale municipiului, care conduc la deteriorarea, deseori şi la distrugerea patrimoniului cultural, istoric şi arhitectural;
nerespectarea zonificării funcţionale a teritoriilor, amplasarea diverselor construcţii în zonele de odihnă, în spaţiile verzi, ceea ce contravine specificului teritoriului respectiv;
dezmembrarea haotică, nechibzuită şi necontrolată a întreprinderilor industriale;
necorespunderea reţelelor de transport la cerinţele actuale şi la necesităţile municipiului;
extinderea construcţiilor neautorizate pe întreg teritoriul ţării.
În scopul redresării situaţiei din domeniu, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă, conform anexei, Planul de acţiuni pentru asigurarea respectării prevederilor Legii nr. 835-XIII din 17 mai 1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului şi ale altor acte legislativ-normative conexe.
2. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Departamentului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului.
PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV
Chişinău, 8 iunie 2004.
Nr. 633.
Anexă
la Hotărîrea Guvernului nr. 633
din 8 iunie 2004
Planul de acţiuni
pentru asigurarea respectării prevederilor Legii nr. 835-XIII din 17 mai 1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului şi ale altor acte legislativ-normative conexe
Nr. d/o |
Denumirea acţiunii |
Responsabili de executare . |
Terme-nul execu-tării |
I |
2 |
3 |
4 |
1. |
Elaborarea şi aprobarea proiectului actului administrativ privind stabilirea moratoriului la modificarea tramei stradale şi amplasarea construcţiilor în centrul istoric ţi în spaţiile verzi ale mun. Chişinău (altor localităţi urbane) pînă la elaborarea şi aprobarea documentaţiei de urbanism necesare |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Ministerul Culturii, Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, direcţia administrare publică locală a Cancelariei de Stat |
45 zile |
2. |
Elaborarea propunerilor privind instituirea responsabilităţii administrative pentru persoanele cu funcţii de răspundere, precum şi sancţionarea lor pentru încălcarea legislaţiei de urbanism (inclusiv a primarilor) |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
30 zile |
3. |
Verificarea respectării legislaţiei în vigoare privind vînzarea prin concurs sau la licitaţii funciare a terenurilor destinate construcţiilor, inclusiv transmiterea terenurilor în arendă de către autorităţile publice locale pe parcursul ultimilor 3 ani |
Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Procuratura Generală |
3 luni |
4. |
Elaborarea regulamentului cu privire la concesionarea terenurilor din proprietatea publică pentru construcţii |
Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
3 luni |
5. |
Elaborarea propunerilor privind interzicerea intervenţiilor în construcţiile existente, în special în clădirile locative, m baza practicii Rusiei de interzicere a acestora prin lege |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
3 luni |
6. |
Sistarea construcţiilor neautorizate şi demararea procedurilor de demolare a acestora |
Inspecţia de Stat in Construcţii, autorităţile administraţiei publice locale |
Perma-nent |
7. |
Prezentarea planurilor urbanistice zonale şi de detaliu, a propunerilor de dezvoltare a localităţilor şi de amplasare a obiectivelor de construcţie pentru examinare la şedinţele Consiliul Urbanistic Republican pe lîngă Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului pînă la aprobarea Planului urbanistic general |
Autorităţile administraţiei publice locale, Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, beneficiarii construcţiilor |
Perma-nent |
8. |
Coordonarea cu Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului a candidaturilor pentru ocuparea funcţiei de arhitect-şef al municipiului Chişinău şi de şef al Direcţiei control regim urban |
Autorităţile administraţiei publice locale, Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
Perma-nent |
9. |
Efectuarea controlului asupra legalităţii deciziilor Primăriei municipiului Chişinău nr. 14/2 din 8 iunie 2001 şi nr. 13/31 din 10 mai 2001 şi iniţierea procedurii de anulare a acestora |
Oficiul teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat |
30 zile |
10. |
Armonizarea şi modificarea legislaţiei funciare, de urbanism şi cu privire la administrarea publici locală |
Cancelaria de Stat, Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Agenţia de Stat Relaţii Funciare si Cadastru |
3 luni |
11. |
Delimitarea terenurilor proprietate publică a statului de terenurile proprietate publică a municipiului Chişinău |
Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, ministerele şi departamentele care gestionează patrimoniul statului |
2 luni |
12. |
Verificarea şi restabilirea documentaţiei de inventariere a bunurilor imobile cu terenurile aferente clădirilor in scopul autentificării dreptului statului asupra lor |
Organele centrale responsabile de gestionarea patrimoniului statului, Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru |
2 luni |
13. |
Delimitarea terenurilor proprietate publică in intravilanul localităţilor urbane şi divizarea lor in terenuri ale domeniilor public şi privat |
Autorităţile administraţiei publice locale, Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru |
12 luni |
14. |
Instituirea unui control strict asupra constituirii bunurilor imobile din contul terenurilor publice proprietate a statului |
Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru |
Perma-nent |
15. |
Controlul asupra respectării legislaţiei funciare şi a procedurilor de formare a bunurilor imobil din terenurile proprietate a statului la atribuirea acestora persoanelor fizice şi juridice pentru construcţii şi amenajări în ultimii 3 ani demararea procedurilor de restituire proprietăţilor statului |
Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Procuratura Generală, Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru, ministerele de resort |
3luni |
16. |
Elaborarea modificărilor în Codul funciar în vederea stabilirii unei proceduri clare de atribuire a terenurilor pentru construcţii, în scopul neadmiterii atribuirii gratuite a terenurilor publice; modificarea sau abrogarea articolului 42 din Codului funciar |
Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru |
30 zile |
17. |
Completarea Codului civil, Codului penal şi Codului cu privire la contravenţiile administrative cu. articole privim responsabilitatea penală şi administrativă pentru încălcările prevederilor actelor legislativ-nonnative şi ale documentelor normative în vigoare ce ţin de urbanism, construcţii si utilizarea terenurilor, inclusiv sancţionarea responsabililor din autorităţile administraţiei publice locale |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, Ministerul Justiţiei |
30 zile |
18. |
Operarea modificărilor în "Clasificaţia bugetară", aprobată prin Hotădrea Parlamentului nr.-969-XUI din 24 iulie 1996, în vederea acumulării veniturilor în bugetele locale din taxele pentru autorizaţia de construire/desfiinţare şi instituirea unui articol de cheltuieli pentru elaborarea şi actualizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului |
Ministerul Finanţelor |
30 zile |
19. |
Organizarea cursurilor de perfecţionare a cadrelor pentru primarii, arhitecţii-şefi ai localitătilor urbane şi rurale şi pentru colaboratorii Inspecţiei de Stat în Construcţii în domeniul elaborării şi aplicării documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului |
Academia de Administrare Publică pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova |
Perma-nent |
20. |
Efectuarea controlului asupra corectitudinii atribuirii terenurilor publice în localităţile urbane pe parcursul ultimilor 3 ani |
Procuratura Generală, Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru |
3 luni |
21. |
Elaborarea normativului naţional în domeniul sistematizării teritoriului şi localităţilor |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
Sfîrşitul anului 2004 |
22. |
Controlul asupra legalităţii atribuirii terenurilor pentru construcţii locative instituţiilor de stat cu scopul reatribuirii lor colaboratorilor acestor instituţii (Universitatea Agrară, Academia de Ştiinţe etc.) şi anularea deciziilor incorecte |
Oficiul teritorial Chisinau al Cancelariei de Stat, Procuratura Generală |
30 zile |
23. |
Elaborarea Regulamentului Consiliului de Supraveghere a Planului amenajării teritoriului naţional, documentaţiilor de urbanism si amenajare a teritoriului |
Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului |
45 zile |
|