*HCSM144/7/2015 Versiunea originala
ID intern unic:  374774
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
HOTĂRÎRE Nr. 144/7
din  03.03.2015
cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire
la activitatea Colegiului disciplinar
Publicat : 18.03.2016 în Monitorul Oficial Nr. 59-67     art Nr : 426
    Examinînd proiectul Regulamentului cu privire la activitatea Colegiului disciplinar, audiind informaţia doamnei Vera Toma, Consiliul Superior al Magistraturii
C O N S T A T Ă:
    Urmare, publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, la 15 august 2014, a Legii nr. 178 din 25 iulie 2014, cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor, Consiliul Superior al Magistraturii prin Hotărîrea nr. 61/2 din 27 ianuarie 2015, a aprobat, în principiu, Regulamentul cu privire la activitatea Colegiului disciplinar de pe lîngă Consiliul Superior al Magistraturii, constatînd totodată, necesitatea revizuirii unor reglementări ale acestuia în conformitate cu Legea nr. 178 din 25 iulie 2014.
    Ulterior, în conformitate cu art. 26 alin. (3) din Legea nr. 178, Colegiul disciplinar a prezentat spre aprobare ca anexă la Regulamentul menţionat Modelul de raport al Inspecţiei judiciare. Alte propuneri sau modificări la Regulament nu au parvenit.
    Ţinînd cont de cele expuse, în vederea executării normelor legale şi asigurării bunei desfăşurări a activităţii Colegiului disciplinar, Consiliul Superior al Magistraturii consideră necesar de a aproba proiectul Regulamentului cu privire la activitatea Colegiului disciplinar de pe lîngă Consiliul Superior al Magistraturii, cu anexa prezentată.
    Astfel, Consiliul Superior al Magistraturii, în conformitate cu prevederile art. 4, 17 şi 24 din Legea cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii,
H O T Ă R Ă Ş T E:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea Colegiului disciplinar de pe lîngă Consiliul Superior al Magistraturii, cu anexa, parte integrantă a prezentului regulament.
    2.  Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii (www.csm.md).

    PREȘEDINTELE CONSILIULUI
    SUPERIOR AL MAGISTRATURII                      Victor MICU

    Nr. 144/7. Chişinău, 3 martie 2015.


Aprobat
prin Hotărârea Consiliului Superior
al Magistraturii nr. 144/7
din 3 martie 2015

REGULAMENT
CU PRIVIRE LA ACTIVITATEA COLEGIULUI DISCIPLINAR
    Regulamentul cu privire la activitatea Colegiului disciplinar (în continuare regulament) este elaborat în conformitate cu Legea nr. 178 cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor din 25 iulie 2014 (în continuare Legea nr. 178).
    Prezentul regulament stabilește modul de constituire, organizare și activitate al Colegiului disciplinar, precum și interacțiunea acestuia cu Consiliul Superior al Magistraturii, secretariatul acestuia și inspecția judiciară.
I. DISPOZIȚII GENERALE
    1. Colegiul disciplinar (în continuare Colegiu) este un organ independent, care examinează cauzele disciplinare în privința judecătorilor și aplică sancțiuni disciplinare.
    2. Potrivit art. 16 alin. (1) al Legii nr. 178, activitatea organizatorică și lucrările de secretariat ale Colegiului disciplinar se asigură de către secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii (în continuare secretariat).
    3. Completul (completele) de admisibilitate al (ale) colegiului disciplinar (în continuare completul sau completele de admisibilitate) este /sunt create în cadrul Colegiului disciplinar în vederea examinării admisibilității sesizării cu privire la faptele care pot constitui abateri disciplinare și pentru examinarea contestației privind decizia inspecției judiciare de a respinge sesizarea. Completele de admisibilitate sunt formate din 3 membri ai Colegiului. În completul de admisibilitate sunt incluși, în mod obligatoriu, doi judecători și un reprezentant al societății civile.
    4. Constituie abatere disciplinară faptele indicate în art. 4 al Legii nr. 178.
    5. Potrivit art. 18 al Legii nr. 178, procedura disciplinară include următoarele etape: a) depunerea sesizărilor privind faptele care pot constitui abateri disciplinare; b) verificarea sesizărilor de către inspecția judiciară; c) examinarea admisibilității sesizărilor pentru pornirea procedurii disciplinare de către completul de admisibilitate; d) examinarea cauzelor disciplinare de către Colegiul disciplinar și e) adoptarea hotărârilor pe cauzele disciplinare. Regulamentul reglementează doar etapele ce țin de activitatea Colegiului și anume parțial etapa b) privind examinarea contestațiilor privind deciziile de respingere a sesizărilor de către inspecția judiciară și etapele c), d) și e). Etapele a) și b) sunt reglementate de Legea nr. 178 și regulamentele adoptate de Consiliul Superior al Magistraturii cu privire la activitatea Inspecției judiciare.
    6. Potrivit Legii nr. 178, membrii Colegiului care au participat la completul de admisibilitate pot participa și la examinarea cauzei disciplinare în ședința în plen a Colegiului.
    7. Conform Legii nr. 178 se aplică următoarele reguli cu privire la cvorumul necesar pentru organizarea ședințelor deliberative și adoptarea hotărârilor Colegiului și ale completelor de admisibilitate:
    a) Ședințele completului de admisibilitate sunt deliberative dacă la ele participă toți cei 3 membri ai completului (art. 15 alin. (5) al Legii nr. 178);
    b) Hotărârea privind admisibilitatea sesizării se consideră adoptată dacă pentru admisibilitate a votat cel puțin un membru al completului de admisibilitate. Hotărârea privind respingerea sesizării se adoptă cu votul unanim al membrilor completului de admisibilitate (art. 28 alin. (4) al Legii nr. 178);
    c) Ședințele în plen ale Colegiului sunt deliberative dacă la ele participă cel puțin 6 membri ai Colegiului (art. 15 alin. (4) al Legii nr. 178);
    d) Hotărârile plenului Colegiului se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți (art. 35 alin. (2) al legii nr. 178);
    e) Președintele Colegiului este ales cu votul secret al majorității membrilor Colegiului (art. 12 alin. (1) al Legii nr. 178);
    f) Propunerea cu privire la încetarea mandatului unui dintre membrii Colegiului se ia cu 2/3 din membrii acestuia (art. 11 alin. (1) al Legii nr. 178);
    g) Decizia privind recuzarea sau abținerea unui membru al Colegiului se adoptă prin votul majorității membrilor Colegiului prezenți la ședință și în lipsa membrului a cărui recuzare sau abținere se soluționează (art. 14 alin. (4) al Legii nr. 178).
    8. Sintagma cu privire la repartizarea „în mod aleatoriu” utilizată în Regulament presupune repartizarea sesizărilor sau cauzelor disciplinare între membrii completelor de admisibilitate / Colegiului prin rotație, reieșind din următoarele două criterii: ordinea cronologică a parvenirii sesizării sau cauzei și ordinea alfabetică a numelui membrilor Colegiului. În cazul incompatibilității membrului-raportor sau imposibilității participării acestuia din alte motive întemeiate, se numește următorul membru din listă.
    9. Termenul „sesizarea” din regulament se referă la sesizarea privind faptele care pot constitui abateri disciplinare, depuse la secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii în conformitate cu art. 19-21 din Legea nr. 178. 
    10. În cazul în care sunt depuse mai multe sesizări cu privire la același judecător, plenul Colegiului, la cererea judecătorului vizat sau din oficiu, poate decide conexarea procedurilor într-o singură cauză disciplinară.
    11. Pentru aspectele procedurale care nu sunt reglementate de Legea nr. 178 sau prezentul regulament, se aplică prin analogie prevederile Codului de procedură civilă.
II. CONSTITUIREA ȘI MANDATUL MEMBRILOR
COLEGIULUI DISCIPLINAR

    Membrii Colegiului
    12. Colegiul disciplinar este format din 5 judecători și 4 persoane din societatea civilă.
    13. Calitatea de membru al Colegiului este incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, al Colegiului pentru selecția și cariera judecătorilor, al Colegiului de evaluare a performanțelor judecătorilor, cu calitatea de inspector-judecător, precum și cu calitatea de președinte sau vicepreședinte al instanței judecătorești.
    14. Mandatul membrului Colegiului este de 6 ani. Membrul Colegiului nu poate fi ales sau numit pentru 2 mandate consecutive.
    15. Mandatul membrilor Colegiului se prelungește de drept până la constituirea unui colegiu într-o nouă componență.
    16. Membrii Colegiului din rândul judecătorilor sunt aleși de Adunarea Generală a Judecătorilor după cum urmează: 2 judecători din cadrul Curții Supreme de Justiție, 2 judecători din cadrul Curților de apel și 1 judecător din cadrul judecătoriilor.
    16.1. Judecătorii din judecătorii pot fi aleși în Colegiul disciplinar doar dacă au vechime în muncă în funcția de judecător de cel puțin 6 ani.
    16.2. Procedura de alegere a membrilor Colegiului din rândul judecătorilor este reglementată de Regulamentul cu privire la funcționarea Adunării Generale a Judecătorilor.
    16.3. La Adunarea Generală a Judecătorilor sunt aleși 5 membri supleanți, cu respectarea proporționalității stabilite pentru membrii Colegiului din rândul judecătorilor. Membrii supleanți continuă mandatul membrului Colegiului în cazul survenirii uneia dintre situațiile prevăzute la art.11 alin.(3) al Legii nr. 178.
    17. Membrii Colegiului din rândul societății civile trebuie să aibă o reputație ireproșabilă, să se bucure de autoritate în societate, să aibă experiență de cel puțin 7 ani în domeniul dreptului și sunt obligați să respecte restricțiile specificate la art.8 alin.(1) lit. b) și c) și alin.(3) din Legea nr. 544-XIII din 20 iulie 1995 cu privire la statutul judecătorului. Membrii Colegiului din rândul societății civile, inclusiv 4 membri supleanți, sunt numiți de ministrul justiției, fiind selectați prin concurs public, potrivit Regulamentului privind selecția membrilor Colegiului din rândul reprezentanților societății civile, aprobat de Ministerul Justiției, după consultarea Consiliului Superior al Magistraturii.
    18. Mandatul membrului Colegiului încetează în condițiile prevăzute de art. 11 al Legii nr. 178.
    18.1. Orice membru al Colegiului poate înainta propunerea motivată de revocare a mandatului unui membru, în caz de neîndeplinire timp de cel puțin 3 luni, fără motive întemeiate, a obligațiilor de membru al Colegiului.
    18.2. Decizia Colegiului de a înainta propunerea motivată privind revocarea mandatului unui membru ca rezultat al neîndeplinirii timp de cel puțin 3 luni, fără motive întemeiate, a obligațiilor de membru al Colegiului, se ia la ședința Plenului Colegiului, cu invitarea membrului vizat. Propunerea motivată este prezentată de un membru al Colegiului, după care se oferă cuvântul membrului propus spre revocare pentru a-și prezenta poziția. Refuzul membrului de a participa sau absența acestuia de la ședință nu împiedică examinarea chestiunii respective și luarea deciziei de către colegiul disciplinar.
    18.3. Decizia Colegiului de a înainta propunerea motivată privind revocarea mandatului unui membru este adoptată cu votul a cel puțin 2/3 din membrii acestuia. Decizia este semnată de președintele și secretarul ședinței.
    Președintele Colegiului
    19. Președintele Colegiului este ales cu votul secret al majorității membrilor Colegiului.
    19.1. La prima ședință a Colegiului se stabilește data ședinței la care urmează a fi ales președintele. La aceeași ședință se stabilește data-limită pentru prezentarea candidaturilor la funcția de președinte al Colegiului, după care nu va fi admisă înscrierea de noi candidaturi. Orice membru are dreptul să-și înainteze candidatura. Orice membru poate propune candidatura unuia din membri.
    19.2. În ședința pentru alegerea președintelui, până la exprimarea votului de către membri, candidatul/candidații la funcția de președinte al Colegiului prezintă succint viziunea lor cu privire la activitatea în calitate de președinte dacă va fi ales și motivarea de a candida.
    19.3. Ședința la care se alege președintele Colegiului poate fi declarată închisă la solicitarea unuia din candidați sau la propunerea membrilor Colegiului. Ședința este declarată închisă cu votul majorității membrilor Colegiului.
    19.4. Buletinele de vot se pregătesc de secretariat până la data stabilită pentru alegerea președintelui Colegiului.
    19.5. În cadrul ședinței, ad-hoc se creează o comisie pentru alegerea președintelui, formată din 3 membri ai Colegiului. Comisia pentru alegerea președintelui numără voturile și întocmește procesul-verbal cu privire la alegerea președintelui Colegiului.
    19.6. Se consideră ales candidatul care a întrunit votul majorității membrilor Colegiului. Candidații participă la vot. Dacă nici un candidat nu a întrunit majoritatea voturilor, se organizează al doilea tur de scrutin, la care vor participa numai doi candidați care în primul tur de scrutin au obținut cel mai mare număr de voturi. Al doilea tur de scrutin poate fi organizat în aceeași ședință, după regulile similare pentru primul scrutin. La ai doilea scrutin se consideră ales membrul care a acumulat cele mai multe voturi.
    19.7. Procedura de alegere a președintelui se respectă și în cazul în care doar o persoană și-a depus candidatura la funcția de președinte al Colegiului.
    20. În cazul vacanței funcției de președinte sau al absenței temporare a președintelui, atribuțiile acestuia sunt exercitate de către membrul cel mai în vârstă al Colegiului. În cazul în care cel mai în vârstă membru al Colegiului se află în imposibilitate să preia atribuțiile exercitate de președintele Colegiului, membrii aleg cu votul majorității membrilor prezenți un alt membru.
    21. Mandatul președintelui Colegiului încetează în condițiile prevăzute de art. 11 al Legii nr. 178.
    21.1. Propunerea motivată pentru revocarea mandatului președintelui Colegiului este înaintată de cel puțin 3 membri ai Colegiului, în caz de neîndeplinire fără motive întemeiate a atribuțiilor de președinte al Colegiului pe parcursul a cel puțin 3 luni.
    21.2. Procedura de examinare a propunerii și decizia Colegiului cu privire la revocarea mandatului președintelui Colegiului este similară cu procedura revocării mandatului de membru.
III. MODUL DE ACTIVITATE A COLEGIULUI
DISCIPLINAR
    22. Colegiul disciplinar își desfășoară activitatea în cadrul ședințelor plenare (plenul Colegiului) și în cadrul ședințelor completelor de admisibilitate.
    Plenul Colegiului
    23. Colegiul în plen examinează contestațiile privind respingerea sesizării de către completul de admisibilitate, fondul procedurilor disciplinare și orice chestiune ce ține de competența Colegiului conform legislației în vigoare.
    23.1. La ședințele în plen ale Colegiului participă toți membrii acestuia. Ședințele în plen sunt deliberative dacă la ele participă cel puțin 6 membri ai Colegiului.
    23.2. Ședințele în plen se convoacă în funcție de necesități. La începutul fiecărui an calendaristic, membrii Colegiului decid, cu votul majorității membrilor prezenți la ședință, periodicitatea organizării ședințelor în plen. Președintele Colegiului stabilește graficul ședințelor planificate ale plenului prin dispoziție.
    23.3. Data ședințelor în plen se anunță de secretariat cu cel puțin 7 zile înainte de ziua ședinței prin intermediul mesajelor electronice adresate membrilor Colegiului și publicării agendei ședinței pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    23.4. Ședințele în plen ale Colegiului sunt publice, cu excepția cazurilor când acestea sunt declarate închise conform prevederilor art.34 al Legii nr. 178.
    23.5. Pentru fiecare cauză președintele desemnează, în mod aleatoriu, un membru raportor, care este responsabil de prezentarea cauzei în cadrul ședinței în plen a Colegiului și elaborarea proiectului hotărârii Colegiului.
    23.6. Procesele-verbale ale ședințelor în plen ale Colegiului sunt întocmite de secretarul Colegiului. Acestea sunt semnate de președintele ședinței și de secretar.
    24. Colegiul în plen poate adopta hotărâri și decizii.
    Completele de admisibilitate
    25. Completele de admisibilitate ale Colegiului disciplinar (completele de admisibilitate în continuare) verifică admisibilitatea sesizării cu privire la faptele care pot constitui abateri disciplinare comise de judecători și decid asupra admisibilității sau respingerii sesizării.
    25.1. Completele de admisibilitate sunt formate din 3 membri ai Colegiului numiți prin hotărârea Colegiului, adoptată cu votul majorității membrilor prezenți. Președintele Colegiului propune componența nominală a completelor de admisibilitate. În completul de admisibilitate sunt incluși, în mod obligatoriu, doi judecători și un reprezentant al societății civile.
    25.2. Ședințele completelor de admisibilitate sunt deliberative dacă la ele participă toți cei 3 membri ai completului. În cazul imposibilității participării la ședință a unui membru al completului, președintele Colegiului va desemna un membru ad-hoc prin dispoziție motivată.
    25.3. Colegiul creează 2 complete de admisibilitate pentru fiecare an. Acestea se creează la începutul fiecărui an calendaristic
    25.4. Președintele completului de admisibilitate este ales prin votul deschis al cel puțin 2 membri ai completului.
    25.5. Președintele completului de admisibilitate este președintele ședinței completului de admisibilitate.
    25.6. Ședințele completelor de admisibilitate se organizează după necesități, dar nu mai rar de 1 dată pe lună. Președintele Colegiului stabilește graficul anual al ședințelor planificate ale completelor de admisibilitate prin dispoziție. În caz de necesitate, la propunerea secretariatului, președintele Colegiului convoacă ședința completului de admisibilitate și în afara graficului stabilit.
    25.7. Data ședințelor completului se anunță de secretariat cu cel puțin 7 zile înainte de ziua ședinței prin intermediul mesajelor electronice adresate membrilor completului și publicării informației despre ședință pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    25.8. Ședințele completelor de admisibilitate sunt închise.
    25.9. Pentru fiecare sesizare examinată de completul de admisibilitate se numește, în mod aleatoriu, un membru raportor, care este responsabil de prezentarea cauzei în ședința completului de admisibilitate și elaborarea proiectului hotărârii completului de admisibilitate.
    25.10.  Procesele-verbale ale ședințelor completelor de admisibilitate sunt întocmite de secretarul Colegiului. Acestea sunt semnate de președintele ședinței și de secretar.
    26. Completele de admisibilitate adoptă hotărâri cu privire la admiterea sau respingerea deciziei inspecției judiciare de respingere a sesizării și hotărâri cu privire la admisibilitatea sau respingerea sesizării.
IV. COMPETENȚA COLEGIULUI DISCIPLINAR.
DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE MEMBRILOR

    27. Colegiul disciplinar în plen are următoarea competență:
    a) alege președintele Colegiului;
    b) formează completele de admisibilitate;
    c) examinează contestațiile privind respingerea sesizării de către completul de admisibilitate;
    d) examinează cauzele privind răspunderea disciplinară a judecătorilor;
    e) aplică sancțiuni disciplinare judecătorilor.
    28. Completele de admisibilitate au următoarele competențe:
    a) examinează contestațiile privind deciziile inspecției judiciare de respingere a sesizării;
    b) examinează admisibilitatea sesizării cu privire la faptele care pot constitui abateri disciplinare comise de judecători.
    29. În cazul în care faptele indicate în sesizare conțin elemente atât a abaterilor disciplinare, cât și încălcări ale Codului de Etică a judecătorului, Colegiul este competent să le examineze în aceeași procedură.
    Drepturile și obligațiile membrilor Colegiului
    30. Membrii Colegiului au următoarele drepturi:
    a) să recepționeze în prealabil materialele prezentate Colegiului spre examinare și să le studieze;
    b) să solicite inspecției judiciare și altor instituții toate actele și informațiile necesare examinării cauzei disciplinare aflate pe rol;
    c) să prezinte propuneri pentru agenda ședințelor plenare ale Colegiului și pentru raportul anual de activitate al Colegiului, până la finalizarea acestuia;
    să prezinte propuneri pentru îmbunătățirea cadrului normativ și organizațional de funcționare a Colegiului pentru discuții și decizii în cadrul ședințelor plenare ale Colegiului;
    d) alte drepturi care țin de exercitarea calității de membru al Colegiului.
    31. Membrii Colegiului au următoarele obligații:
    a) să-și exercite atribuțiile în conformitate cu Legea nr. 178 și prezentul regulament,
    b) la solicitarea președintelui Colegiului, să pregătească materialele necesare pentru ședință;
    c) să voteze pro sau contra în chestiunile incluse pe agenda ședinței;
    d) să semneze hotărârea Colegiului la adoptarea căreia a participat;
    e) în caz de dezacord cu hotărârea Colegiului, să întocmească o opinie motivată;
    f) să respecte caracterul confidențial al actelor și informațiilor recepționate, în condițiile legii;
    g) să informeze președintele Colegiului despre imposibilitatea de a participa la ședința plenară a colegiului sau a completului de admisibilitate cu cel puțin 5 zile lucrătoare până la data ședinței;
    h) membrul raportor este obligat să întocmească proiectul hotărârii cu privire la admisibilitate și hotărârii pe cauza disciplinară.
    Atribuțiile președintelui Colegiului
    32. Președintele Colegiului are următoarele atribuții:
    a) organizează activitatea Colegiului și repartizează sarcinile între membrii acestuia;
    b) repartizează membrilor colegiului în mod aleatoriu cauzele disciplinare;
    c) convoacă ședințele Colegiului;
    d) participă la examinarea cauzelor disciplinare;
    e) prezidează ședințele plenare ale Colegiului;
    f) semnează hotărârile și procesele-verbale ale ședințelor plenare ale Colegiului și este responsabil de calitatea întocmirii acestora;
    g) aprobă graficul ședințelor planificate ale plenului și ale completelor de admisibilitate;
    h) desemnează, prin dispoziție motivată, membrul ad-hoc care va înlocui membrul completului de admisibilitate în cazul imposibilității participării membrului completului la ședința acestuia;
    i) reprezintă colegiul disciplinar în relațiile cu terții sau desemnează, prin dispoziție, membrii Colegiului disciplinar sau reprezentanți ai secretariatului să reprezinte colegiul disciplinar;
    j) supraveghează/asigură întocmirea raportului anual de activitate al Colegiului și-l prezintă colegiului disciplinar pentru aprobare în vederea prezentării acestuia Consiliului Superior al Magistraturii;
    k) supraveghează/asigură publicarea hotărârilor și a altor acte ale colegiului disciplinar pe pagina sa web;
    l) emite dispoziții cu privire la chestiuni legate de activitatea Colegiului, inclusiv repartizarea sarcinilor membrilor și secretariatului;
    m) aprobă răspunsurile elaborate de secretariat cu privire la solicitările de informații referitoare la activitatea Colegiului;
    n) soluționează alte chestiuni legate de activitatea Colegiului.
    33. Președintele emite dispoziții.
V. ATRIBUȚIILE SECRETARIATULUI
ÎN DOMENIUL DISCIPLINAR
    34. Secretariatul Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea asigurării activităţii organizatorice ale colegiului disciplinar, are următoarele atribuții:
    a) înregistrează contestaţiile cu privire la deciziile inspecţiei judiciare de respingere a sesizării în Registrul contestaţiilor privind deciziile de respingere a sesizării de inspecţia judiciară şi expediază membrilor completului de admisibilitate materialele cauzei;
    b) înregistrează sesizările depuse pentru examinarea completelor de admisibilitate în Registrul sesizărilor depuse la Colegiu şi expediază membrilor completelor de admisibilitate materialele cauzelor spre examinare;
    c) înregistrează contestaţiile cu privire la hotărârile completelor de admisibilitate ale Colegiului în Registrul contestaţiilor privind respingerea sesizării de completul de admisibilitate;
    d) înregistrează cauzele disciplinare transmise sau preluate spre examinare către plenul Colegiului în Registrul cauzelor examinate de plenul Colegiului;
    e) informează preşedintele Colegiului despre contestaţiile, sesizările şi cauzele spre examinare în vederea repartizării acestora spre examinare şi desemnarea membrului-raportor;
    f) acordă asistenţă membrilor Colegiului/completului de admisibilitate în procesul de acumulare de informaţii suplimentare pentru examinarea cauzelor disciplinare, inclusiv prin expedierea, recepţionarea şi anexarea la materialele cauzei a tuturor informaţiilor;
    g) ţine evidenţa termenelor pe fiecare sesizare şi cauză ce urmează a fi examinate de completul de admisibilitate / colegiu şi informează preşedintele cu privire la acestea, inclusiv propune datele şedinţelor în afara graficului stabilit în cazul în care termenul necesită o examinare urgentă;
    h) asistă membrul Colegiului desemnat raportor la pregătirea dosarului spre examinare în şedinţa în plen a Colegiului;
    i) anunţă membrii Colegiului despre data şedinţelor completelor de admisibilitate şi a şedinţelor în plen;
    j) citează judecătorul vizat, reprezentantul inspecţiei judiciare şi persoana care a depus sesizarea pentru a participa la şedinţa în plen a Colegiului cu privire la examinarea cauzei disciplinare. La indicaţia membrului raportor al Colegiului, citează şi alţi participanţi la cauza disciplinară;
    k) publică agenda şedinţelor în plen şi informaţia cu privire la şedinţa completelor de admisibilitate pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii;
    l) participă la şedinţele plenare ale Colegiului şi şedinţele completelor de admisibilitate, cu excepţia deliberărilor în camera de consiliu, întocmeşte şi semnează procesul-verbal al şedinţelor;
    m) asigură înregistrarea audio a şedinţei plenare a Colegiului/completului de admisibilitate şi anexează purtătorul material de informaţii care conţine înregistrarea audio a şedinţei la procesul-verbal al şedinţei Colegiului/completului;
    n) asigură ţinerea datelor statistice cu privire la activitatea Colegiului, inclusiv numărul sesizărilor examinate de completele de admisibilitate şi hotărârile adoptate, numărul cauzelor disciplinare transmise spre examinare Colegiului şi numărul cauzelor examinate, numărul hotărârilor Colegiului contestate la Consiliul Superior al Magistraturii şi rezultatul examinării acestora, numărul hotărârilor Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la cauzele disciplinare contestate la Curtea Supremă de Justiţie şi rezultatul acestora;
    o) elaborează proiectul raportului anual de activitate al Colegiului şi-l prezintă preşedintelui pentru depunerea spre aprobare la şedinţa plenară a Colegiului;
    p) publică hotărârile Colegiului şi ale completelor de admisibilitate, precum şi alte materiale ce ţin de activitatea Colegiului, pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii;
    q) elaborează proiectul răspunsurilor Colegiului la solicitările de informaţii referitoare la activitatea Colegiului şi le prezintă preşedintelui pentru aprobare, înregistrându-le în registrul corespondenţei de ieşire;
    r) alte atribuţii delegate de preşedintele Colegiului în vederea asigurării activităţii Colegiului.
    35. Secretariatul are următoarele drepturi:
    a) să prezinte propuneri pentru îmbunătăţirea cadrului normativ şi organizaţional de funcţionare a Colegiului pentru discuţii şi decizii în cadrul şedinţelor plenare ale Colegiului;
    b) să prezinte propuneri cu privire la agenda şedinţelor plenare ale Colegiului şi ale completelor de admisibilitate;
    c) să participe la evenimentele organizate de colegiul disciplinar sau alte instituţii cu privire la activitatea Colegiului.
    36. Secretariatul are următoarele obligații:
    a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu Legea nr. 178 şi prezentul regulament;
    b) să respecte caracterul confidenţial al actelor şi informaţiilor recepţionate, în condiţiile legii;
    c) să răspundă solicitărilor membrilor Colegiului în conformitate cu Legea nr. 178 şi prezentul regulament.
    37. Secretariatul întocmește și menține următoarele registre:
    a) registrul sesizărilor depuse la Colegiu;
    b) registrul contestaţiilor privind deciziile de respingere a sesizării de inspecţia judiciară;
    c) registrul contestaţiilor privind respingerea sesizării de completul de admisibilitate;
    d) registrul cauzelor de examinare de plenul Colegiului.
VI. EXAMINAREA CONTESTAȚIILOR PRIVIND DECIZIILE
INSPECȚIEI JUDICIARE
DE RESPINGERE A SESIZĂRII
    38. Potrivit art. 22 alin. (2) al Legii nr. 178, completul de admisibilitate examinează contestațiile depuse de către autorul sesizării împotriva deciziei inspecției judiciare de respingere a sesizării privind faptele care pot constitui abatere disciplinară.
    39. Contestațiile se depun la secretariat în termen de 15 zile de la data recepționării deciziei de respingere a sesizării.
    40. Contestațiile se înregistrează de secretariat în registrul contestațiilor privind deciziile de respingere a sesizării de inspecția judiciară. Secretariatul solicită de la inspecția judiciară copia sesizării și decizia inspecției judiciare în termen de 3 zile de la înregistrare.
    41. După recepționarea materialelor de la inspecția judiciară, președintele repartizează contestațiile în mod aleatoriu completelor de admisibilitate și desemnează membrul-raportor.
    42. Secretariatul transmite membrilor completului de admisibilitate copia contestației, sesizarea și decizia inspecției judiciare.
    43. Completul de admisibilitate examinează contestația în termen rezonabil.
    44. Procedura în fața completului de admisibilitate este scrisă.
    45. În cazul examinării contestației împotriva deciziei inspecției judiciare de respingere a sesizării, completul de admisibilitate decide asupra temeiniciei sau netemeiniciei contestației.
    46. După examinarea contestației, completul de admisibilitate poate adopta una din următoarele două soluții:
    46.1. respinge contestația și menține decizia de respingere a sesizării emisă de inspecția judiciară dacă din materialele examinate reiese că sesizarea este vădit neîntemeiată, conform alin. (2) art. 20 al Legii nr. 178;
    46.2. admite contestația și transmite sesizarea pentru verificarea prealabilă de către inspecția judiciară dacă din materialele cauzei rezultă că sesizarea nu este vădit neîntemeiată, conform alin. (2) art. 20 al Legii nr. 178.
    47. Hotărârea completului de admisibilitate privind respingerea contestației urmează a fi motivată. Hotărârea completului de admisibilitate privind admiterea contestației nu necesită a fi motivată, dar trebuie să conțină referințe la fapta sau faptele imputate judecătorului, precum și indicații inspecției judiciare cu privire la necesitatea colectării de probe și documente.
    48. Hotărârile completului de admisibilitate privind admiterea sau respingerea contestației privind deciziile inspecției judiciare de respingere a sesizării sunt irevocabile, nu pot fi supuse nici unei căi de atac și intră în vigoare la data adoptării. 
    49. Hotărârile completului de admisibilitate privind admiterea sau respingerea contestației privind deciziile inspecției judiciare de respingere a sesizării se aduc la cunoștința persoanei care a depus sesizarea și a inspecției judiciare în termen de 7 zile de la data adoptării hotărârii și se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
VII. PROCEDURA DE EXAMINARE A ADMISIBILITĂȚII
SESIZĂRILOR DE CĂTRE COMPLETELE DE ADMISIBILITATE

    Înregistrarea și repartizarea sesizărilor completelor de admisibilitate
    50. Completul de admisibilitate urmează să asigure examinarea sesizărilor în termen rezonabil.
    51.  Potrivit art. 26 al Legii nr. 178, după finalizarea verificării sesizării de către inspecția judiciară, inspectorul-judecător întocmește în baza acesteia un raport care, împreună cu dosarul cauzei disciplinare, este prezentat, în termen de 3 zile lucrătoare, completului de admisibilitate al Colegiului disciplinar pentru examinare (anexa nr. 1).
    52. Sesizarea, împreună cu raportul inspecției judiciare și dosarul cauzei disciplinare, prezentat de inspecția judiciară, se înregistrează în registrul sesizărilor depuse la Colegiu.
    53. După înregistrarea sesizării, președintele Colegiului repartizează sesizările în mod aleatoriu între completele de admisibilitate create în cadrul Colegiului și desemnează, în mod aleatoriu, membrul raportor pe fiecare sesizare.
    54. După repartizarea sesizării, secretariatul informează membrii completului despre sesizarea/sesizările recepționate, termenele în care acestea urmează a fi examinate și data ședinței în care urmează a fi examinate.
    Examinarea admisibilității sesizărilor de completul de admisibilitate
    55. Din momentul recepționării informației cu privire sesizarea înregistrată și data ședinței la care aceasta urmează a fi examinată, membrii completului de admisibilitate examinează raportul inspectorului-judecător și materialele dosarului cauzei disciplinare.
    55.1. În cazul în care membrul completului are nevoie de verificări suplimentare și/sau documente sau probe noi ce urmează a fi efectuate sau colectate de inspecția judiciară, acesta informează secretariatul, prezentându-i solicitarea scrisă care urmează a fi transmisă de secretariat inspecției judiciare. Membrul completului poate face această solicitare în termen de 10 zile de la recepționarea raportului inspectorului-judecător și materialelor dosarului cauzei disciplinare.
    55.2. În cazul solicitării de verificări suplimentare sau documente sau probe noi, inspecția judiciară urmează să le prezinte completului de admisibilitate în termen de 14 zile de la recepționarea solicitării.
    55.3. În cazul solicitării de verificări suplimentare sau documente sau probe noi, secretariatul notifică membrii completului de admisibilitate și stabilește o nouă dată pentru examinarea sesizării respective de către completul de admisibilitate.
    55.4. În cazul solicitării de verificări suplimentare sau documente sau probe noi, termenul de examinare a admisibilității sesizării de către completul de admisibilitate se extinde corespunzător timpului utilizat de inspecția judiciară pentru a răspunde solicitării.
    56. Admisibilitatea sesizării se examinează în ședințe închise, cu participarea membrilor completului de admisibilitate și reprezentantului secretariatului.
    56.1. Examinarea sesizării începe cu prezentarea succintă de către membrul raportor a raportului inspectorului-judecător, a materialelor dosarului cauzei disciplinare și a propunerii raportorului cu privire la admiterea sau respingerea sesizării.
    56.2. După prezentarea sesizării și propunerii membrului raportor urmează dezbaterea sesizării în cadrul căreia ceilalți doi membri al completului pot adresa întrebări membrului raportor, inclusiv propune o altă soluție a completului.
    56.3. Hotărârile completului de admisibilitate se adoptă în deliberare.
    56.4. Completul de admisibilitate adoptă una din următoarele soluții:
    a) admisibilitatea sesizării și transmiterea cauzei disciplinare spre examinare plenului Colegiului disciplinar, în cazul în care din cuprinsul sesizării, dosarul cauzei disciplinare sau al raportului întocmit de inspectorul-judecător rezultă bănuiala rezonabilă că a fost comisă o abatere disciplinară sau
    b)  respingerea sesizării.
    57. Hotărârile completului de admisibilitate se adoptă după cum urmează: 
    a) hotărârea privind admisibilitatea sesizării se consideră aprobată dacă pentru admisibilitate a votat cel puțin un membru al completului de admisibilitate. Hotărârea privind admisibilitatea sesizării nu necesită a fi motivată, dar trebuie să conțină referințe la fapta sau faptele imputate judecătorului;
    b) hotărârea privind respingerea sesizării se adoptă cu votul unanim al membrilor completului de admisibilitate. Hotărârea privind respingerea sesizării se motivează cu enunțarea în mod obligatoriu a circumstanțelor în baza cărora sesizarea a fost respinsă.
    58. Hotărârile completului de admisibilitate se transmit după cum urmează:
    a) hotărârea privind admisibilitatea sesizării, dosarul cauzei și raportul inspectorului-judecător se transmit, în termen de 3 zile lucrătoare, Colegiului pentru examinare.
    b) Hotărârea respectivă, de asemenea, se aduce la cunoștința persoanei care a depus sesizarea în termen de 7 zile de la data adoptării hotărârii;
    c) hotărârea privind respingerea sesizării se aduce la cunoștința persoanei care a depus sesizarea în termen de 7 zile de la data adoptării hotărârii.
    59. Hotărârile completului de admisibilitate sunt elaborate de membrul raportor în decurs de 3 zile lucrătoare după ședința completului.
    60. Hotărârile completului de admisibilitate privind respingerea sesizării se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 7 zile de la data adoptării hotărârii.
    61. Procesele-verbale ale ședințelor completului de admisibilitate sunt semnate de președintele completului și secretarul care a întocmit procesul-verbal al ședinței completului de admisibilitate.
    62. Hotărârile completului de admisibilitate sunt semnate de membrii acestuia.
VIII. PROCEDURA DE EXAMINARE A CONTESTAȚIILOR
PRIVIND RESPINGEREA SESIZĂRII DE CĂTRE COMPLETUL
DE ADMISIBILITATE

    63. Hotărârile completelor de admisibilitate ale Colegiului privind respingerea sesizării pot fi contestate în fața plenului Colegiului în termen de 15 zile lucrătoare de la data comunicării hotărârii. Data comunicării hotărârii se consideră data recepționării acesteia de către autorul sesizării.
    64. Contestațiile cu privire la hotărârile completelor de admisibilitate ale Colegiului se depun la secretariat, care le înregistrează în registrul contestațiilor privind respingerea sesizării de completul de admisibilitate.
    65. În termen de 3 zile lucrătoare de la recepționarea sesizării, secretariatul informează președintele Colegiului despre contestația depusă. Președintele, prin dispoziție, desemnează, în mod aleatoriu, membrul Colegiului ca raportor privind contestația depusă.
    66. Examinarea contestației împotriva hotărârilor completelor de admisibilitate are loc în ședința plenară a Colegiului. Ședința respectivă este publică. Părțile sunt citate, dar lipsa acestora nu împiedică examinarea contestației de către plenul Colegiului.
    67. Examinarea contestației începe cu prezentarea succintă a cauzei de către membrul raportor, urmată de dezbaterea contestației de membrii Colegiului. Hotărârea se ia în camera de consiliu.
    68. După examinarea contestației, plenul Colegiului adoptă una dintre următoarele soluții:
    a) respinge contestația și menține hotărârea completului de admisibilitate sau
    b) admite contestația și preia cauza disciplinară spre examinare în fond.
    69. Hotărârile plenului Colegiului prin care este respinsă contestația și menținută hotărârea completelor de admisibilitate sunt irevocabile, nu pot fi supuse nici unei căi de atac și intră în vigoare la data adoptării.
    70. Hotărârile plenului Colegiului prin care este admisă contestația și preluată cauza disciplinară spre examinare în fond sunt înregistrate în termen de 3 zile lucrătoare în registrul cauzelor examinate de plenul Colegiului, urmând procedura ordinară cu privire la repartizarea și examinarea acestora.
    71. Hotărârile plenului Colegiului de respingere a contestațiilor privind hotărârile completelor de admisibilitate se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 7 zile de la data adoptării hotărârii.
IX. EXAMINAREA CAUZELOR DISCIPLINARE DE
CĂTRE PLENUL COLEGIULUI DISCIPLINAR

    Înregistrarea și repartizarea cauzelor disciplinare
    72. Sesizările declarate admisibile de completul de admisibilitate și contestațiile cu privire la hotărârile completului de admisibilitate, admise de plenul Colegiului, împreună cu materialele cauzelor respective, se transmit Colegiului.
    73. După înregistrarea cauzelor disciplinare, președintele Colegiului, în termen de 3 zile, repartizează, în mod aleatoriu, prin dispoziție, dosarele disciplinare între membrii Colegiului care vor fi desemnați raportori.
    74. Pentru fiecare cauză se desemnează un membru raportor. Ca excepție, pentru cauzele complicate, președintele poate desemna mai mulți membri raportori.
    Participanții la cauza disciplinară și terminologia utilizată
    75. Cauza disciplinară se examinează cu citarea obligatorie a părților: judecătorul vizat, inspectorul-judecător și persoana care a depus sesizarea.
    76. Părțile și oricare membru al Colegiului poate solicita administrarea probelor, inclusiv audierea martorilor sau a altor persoane în cadrul ședinței de examinare a cauzei disciplinare.
    77. La examinarea cauzei disciplinare judecătorul și persoana care a depus sesizarea pot fi reprezentați sau asistați de un avocat, care atestă împuternicirile de reprezentare prin mandat.
    78. Neprezentarea în mod repetat sau fără motive întemeiate fie a judecătorului sau a persoanei care a depus sesizarea, fie a reprezentanților acestora la ședința Colegiului nu împiedică examinarea cauzei disciplinare. Neprezentarea la ședința Colegiului a doua oară pe aceeași cauză, deși a fost respectată procedura citării, se consideră neprezentare repetată. Temeinicia motivelor indicate de participanții respectivi este examinată la ședința Colegiului și decizia este indicată în procesul-verbal al ședinței cauzei. Neprezentarea fie a judecătorului sau persoanei care a depus sesizarea, fie a reprezentanților acestora la ședința Colegiului, fără a indica motivele absenței, este considerată ca fiind fără motive întemeiate.
    79. Inspecția judiciară este reprezentată la ședință de inspectorul-judecător care a efectuat verificarea sesizării sau un alt inspector-judecător desemnat de inspectorul-judecător principal. Participarea reprezentantului inspecției judiciare la ședința în plen a Colegiului este obligatorie.
    Termenul de examinare a cauzei disciplinare
    80. Potrivit art. 33 din Legea nr. 178, cauza disciplinară se examinează de colegiul disciplinar în termen de 45 de zile din ziua emiterii hotărârii cu privire la admisibilitatea sesizării. Termenul nu include perioada în care judecătorul s-a aflat în concediu medical sau de odihnă și perioada amânării ședinței, în cazul în care aceasta a fost amânată.
    81. Prezentul regulament stabilește termeni pentru anumite acțiuni premergătoare ședinței de examinare a cauzei disciplinare, în vederea asigurării respectării termenului total de 45 de zile indicat de lege.
    Pregătirea cauzei spre examinare
    82. Membrul Colegiului desemnat raportor asigură pregătirea dosarului spre examinare în plenul Colegiului, cu asistența secretarului şedinţei. În acest sens, membrul raportor întreprinde următoarele acțiuni:
    a) analizează materialele cauzei disciplinare. Membrul raportor poate solicita copia dosarului de la secretariat. Dosarul în original se păstrează la sediul Colegiului;
    b) solicită, prin intermediul secretariatului, în termen de 10 zile de la recepționarea informației cu privire la cauza repartizată, efectuarea unor verificări suplimentare de către inspecția judiciară și/sau colectarea unor documente sau probe noi, în cazul în care informațiile din dosarul cauzei nu sunt complete. Membrul raportor întocmește solicitarea în scris, în care indică informațiile solicitate. Orice alt membru al Colegiului poate solicita inspecției judiciare, prin intermediul secretariatului, efectuarea verificări suplimentarea și/sau prezentarea de documente sau probe noi, întocmind solicitarea în scris. Inspecția judiciară urmează să prezinte răspunsul la solicitarea primită în termen de 14 zile;
    c) solicită, în termen maxim de 25 zile de la recepționarea informației cu privire la cauza repartizată, asistența secretariatului în vederea citării altor participanți la cauza disciplinară decât judecătorul vizat, inspectorul-judecător și persoana care a depus sesizarea. Orice alt membru al Colegiului poate solicita citarea participanților la cauză. În ultimul caz, secretariatul informează membrul raportor despre solicitările altor membri cu privire la citarea participanților. 
    83. Citarea participanților la cauza disciplinară este efectuată de secretariat, cu cel puțin 15 zile înaintea ședinței Colegiului. Citarea participanților se efectuează conform art. 32 al Legii nr. 178. Citațiile se transmit prin aviz recomandat. Judecătorul vizat, inspectorul-judecător și persoana care a depus sesizarea se citează în mod obligatoriu. Alți participanți sunt citați la indicația membrului raportor sau al oricărui alt membru.
    84. Judecătorul vizat, inspectorul-judecător și persoana care a depus sesizarea se citează în mod obligatoriu cu cel puțin  15 zile înainte de ședința în plen a Colegiului la care urmează a fi examinată cauza.
    85. La citarea judecătorului vizat în cauza disciplinară și a persoanei care a depus sesizarea, aceștia sunt informați despre data și locul ședinței la care urmează a fi examinată cauza, precum și despre dreptul de a beneficia de serviciile unui avocat/reprezentant, de a lua cunoștință de materialele dosarului și de a depune probe noi sau demersuri pentru administrarea de probe noi.
    86. Judecătorul vizat și persoana care a depus sesizarea pot depune probe noi sau demersuri pentru administrarea de probe noi până la ședința în plen a Colegiului, dar nu mai târziu de 7 zile înainte de ședință.
    86.1. Probele sunt prezentate în 3 exemplare. Secretariatul anexează o copie la dosar și expediază câte o copie inspecției judiciare și judecătorului vizat sau persoanei care a depus sesizarea, în funcție de cine a depus probele sau demersurile noi.
    86.2. În cazul în care judecătorul vizat înaintează demersul pentru citarea unor persoane la ședința de examinare a cauzei disciplinare, acesta urmează să indice numele complet și adresa persoanei ce urmează a fi citată de Colegiu.
    87. În cazul în care au fost depuse probe noi care modifică soluția propusă de inspecția judiciară în raportul prezentat completului de admisibilitate, inspecția judiciară poate solicita plenului Colegiului transmiterea cauzei pentru verificări suplimentare de către inspecția judiciară. Verificările respective urmează a fi efectuate în termen de 7 zile. În urma verificărilor suplimentare, inspecția judiciară întocmește un raport nou și-l transmite, împreună cu dosarul cauzei, completului de admisibilitate al Colegiului pentru examinare, în conformitate cu art. 26 al Legii nr. 178. În acest caz, urmează examinarea admisibilității și, dacă este admisibilă, examinarea cauzei de plenul Colegiului, conform procedurii generale prevăzute de Legea nr. 178 și regulament.
    Ședințele Colegiului de examinare a cauzelor disciplinare
    88. Ședințele Colegiului sunt publice, cu excepțiile prevăzute de art. 34 al Legii nr. 178.
    89. Președintele ședinței anunță deschiderea ei și dă citire componenței Colegiului.
    90. Până la începerea examinării cauzei, părțile au dreptul să declare cereri de recuzare membrilor Colegiului.
    90.1. Cererea de recuzare se prezintă în scris.
    90.2. Cererile de recuzare se admit spre examinare în măsura în care acestea nu afectează caracterul deliberativ al ședinței Colegiului.
    90.3. Cererea de recuzare se examinează de plenul Colegiului. Membrul recuzat nu participă la examinarea cererii de recuzare și la luarea deciziei cu privire la recuzarea sa. Membrul recuzat, la cerere, poate prezenta plenului Colegiului poziția sa cu privire la cererea de recuzare.
    90.4. După examinarea cererii de recuzare, Colegiul se retrage în deliberare pentru a decide admiterea sau respingerea recuzării. Decizia cu privire la recuzare se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți la ședință.
    90.5. Președintele ședinței anunță decizia cu privire la recuzare în public. În cazul admiterii cererii de recuzare, membrul recuzat nu participă în continuare la examinarea cauzei în privința căreia a fost recuzat.
    90.6. În cazul în care a fost recuzat membrul-raportor, președintele desemnează un alt membru raportor pe cauza respectivă și se stabilește o nouă ședință pentru examinarea cauzei.
    91. Cauza disciplinară se examinează doar în limitele hotărârii de admisibilitate adoptate în condițiile art. 28 al Legii nr. 178.
    92. Examinarea cauzei disciplinare începe cu prezentarea raportului membrului Colegiului desemnat raportor pe cauza disciplinară.
    93. După prezentarea raportului membrului raportor sunt audiate părțile. După audierea părților sunt audiați alți participanți, dacă aceștia participă la ședință. Membrii Colegiului pot adresa întrebări oricând pe parcursul ședinței.
    94. După audierea părților și participanților prezenți la ședință, Colegiul se retrage în camera de consiliu pentru adoptarea hotărârii.
    95. În cadrul ședinței plenare a Colegiului, procesul-verbal se întocmește de către secretarul ședinței.
    96. Ședința Colegiului este înregistrată audio, conform art. 15 al Legii nr. 178.
X. DELIBERAREA. ADOPTAREA HOTĂRÂRILOR ȘI
DECIZIILOR COLEGIULUI DISCIPLINAR

    97.  Hotărârile plenului Colegiului în cauzele disciplinare se adoptă în deliberare. La deliberare în camera de consiliu participă doar membrii Colegiului. Deliberarea are caracter secret și se desfășoară imediat după finalizarea ședinței la care s-a examinat cauza disciplinară.
    98. În cadrul deliberării, membrul raportor prezintă proiectul hotărârii.
    99.  Hotărârea Colegiului se adoptă cu votul majorității membrilor Colegiului.
    100.  Fiecare membru urmează să voteze pro sau contra. Dacă un membru are o opinie separată față de hotărârea adoptată, acesta o expune în scris, cu indicarea motivelor. Opinia separată se anexează la hotărârea Colegiului și se publică împreună cu hotărârea.
    101. Membrul Colegiului desemnat raportor pe cauza disciplinară respectivă pronunță dispozitivul hotărârii Colegiului.
    102. Colegiul adoptă următoarele hotărâri, potrivit art. 36 al Legii nr. 178:
    102.1. hotărârea privind constatarea abaterii disciplinare și aplicarea uneia dintre sancțiunile disciplinare prevăzute de art. 6 al Legii nr. 178;
    102.2. hotărârea privind constatarea abaterii disciplinare și sistarea proceduri disciplinare, în cazul în care au expirat termenele de tragere la răspundere disciplinară;
    102.3. hotărârea privind încetarea procedurii disciplinare, în cazul în care nu a fost comisă o abatere disciplinară.
    103. Conținutul hotărârilor colegiului disciplinar este reglementat de art. 37 al Legii nr. 178.
    104. Colegiul poate formula adițional o recomandare adresată Consiliului Superior al Magistraturii pentru dispunerea evaluării extraordinare a performanțelor judecătorului, dacă circumstanțele și materialele cauzei disciplinare demonstrează necesitatea unei astfel de evaluări. Recomandarea respectivă este parte integrantă a hotărârii Colegiului.
    105. Membrul Colegiului desemnat raportor pe cauza disciplinară respectivă pronunță, întocmește hotărârea motivată a Colegiului, chiar dacă are o opinie separată decât a majorității. Orice membru poate propune modificări la proiectul hotărârii sau întocmi opinii separate, concurente sau disidente. Hotărârea motivată a Colegiului este întocmită în termen de până la 20 de zile de la pronunțarea dispozitivului.
    106.  Hotărârile Colegiului sunt semnate de președintele ședinței și membrii Colegiului care au participat la examinarea cauzei.
    107.   Hotărârile Colegiului se expediază participanților la cauza disciplinară în termen de 3 zile lucrătoare de la data redactării hotărârii motivate.
    107.1. Hotărârea Colegiului cu privire la aplicarea sancțiunii de eliberare din funcția de președinte sau vicepreședinte al instanței sau de eliberare din funcția de judecător se transmit Consiliului Superior al Magistraturii pentru înaintarea propunerii Președintelui Republicii Moldova sau Parlamentului, după caz, după expirarea termenului de contestare.
    107.2. Dacă hotărârea Colegiului cu privire la aplicarea sancțiunii de eliberare din funcția de președinte sau vicepreședinte al instanței sau de eliberare din funcția de judecător a fost contestată, această hotărâre devine irevocabilă doar după examinarea contestației de către Consiliul Superior al Magistraturii.
    108.  Hotărârile Colegiului disciplinar sunt publicate pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 3 zile lucrătoare de la data întocmirii hotărârii motivate.
    109.  Deciziile plenului Colegiului se adoptă în deliberare. Deciziile se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți. Deciziile se redactează de membru raportor sau de un alt membru desemnat de președintele ședinței. Deciziile Colegiului sunt semnate de președintele ședinței și membrii Colegiului care au participat la luarea deciziei.
XI. CONTESTAREA ȘI INTRAREA ÎN VIGOARE
A HOTĂRÂRILOR COLEGIULUI DISCIPLINAR
    110. Hotărârile Colegiului pot fi contestate la Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul colegiului, de către persoanele care au depus sesizarea, inspecția judiciară sau judecătorul vizat în hotărâre, în termen de 15 zile de la data primirii copiei hotărârii motivate. Termenul de 15 zile este un termen de decădere.
    111. La expirarea termenului de contestare, hotărârile Colegiului devin irevocabile.
    112. Contestațiile se examinează de Consiliul Superior al Magistraturii în cel mult 30 de zile de la data înregistrării lor la Consiliului Superior al Magistraturi, conform procedurii reglementate de regulamentul de activitate al acestuia.
XII. TRANSPARENȚA ACTIVITĂȚII COLEGIULUI
DISCIPLINAR

    113. Numele și CV-urile membrilor Colegiului sunt publicate pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    114. Componența completelor de admisibilitate este publicată pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    115. Ședințele Colegiului sunt publice. Agenda ședințelor Colegiului este publicată cel puțin cu 5 zile lucrătoare înaintea acesteia.
    116. Hotărârile completelor de admisibilitate și hotărârile Colegiului adoptate în plen, hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la contestația privind hotărârea Colegiului disciplinar și informația cu privire la contestarea hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii pe cauze disciplinare sunt publicate pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
    117. Raportul anual de activitate a Colegiului, precum și alte informații de interes public despre Colegiu, sunt publicate pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii.
XIII. ALTE PREVEDERI CE ȚIN DE ORGANIZAREA
ACTIVITĂȚII COLEGIULUI

    118. În afara ședințelor plenare ale Colegiului și ședințelor completelor de admisibilitate, președintele poate convoca membrii Colegiului pentru ședințe administrative cu privire la organizarea activității Colegiului disciplinar. Pentru astfel de ședințe regulile cu privire la numărul necesar de membri pentru a considera ședința deliberativă nu se aplică, cu excepția cazurilor expres indicate în lege.
    119. Raportul anual de activitate al Colegiului se prezintă pentru informație Consiliului Superior al Magistraturii. Raportul anual de activitate se referă la anul calendaristic.
    120. Plenul Colegiului aprobă modelele citațiilor pentru procedura disciplinară.

Anexă

MODEL DE RAPORT AL INSPECŢIEI JUDICIARE

Completului de admisibilitate
al Colegiului disciplinar

Data prezentării raportului: XXX (ziua/luna/anul)

Inspectorul-judecător care a întocmit raportul:
XXX (nume şi prenume)

Raportul inspecţiei judiciare
cu privire la sesizarea XXX (numărul), depusă de XXX (nume şi prenume)
    Faptele:
    a) Data depunerii sesizării şi autorul sesizării;
    b) Descrierea succintă a faptelor invocate de autorul sesizării (esenţa abaterii sau faptelor imputate judecătorului);
    c) Faptele constatate de inspectorul-judecător (descrierea faptelor constatate în baza analizei sesizării, a explicaţiilor judecătorului şi a altor probe colectate de inspectorul- judecător. În cazul în care răman fapte contradictorii/neclarificate, inspectorul-judecător menţionează necesitatea clarificării acestora de către Colegiul disciplinar la şedintă sau prin verificări suplimentare - în acest caz urmează a fi admisă sesizarea).
    Concluzia inspectorului-judecător:
    În urma analizei sesizării şi a probelor colectate, în baza art. 24, 28 al Legii cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor, se propune Completului de admisibilitate:
    (1) Admiterea sesizării şi transmiterea cauzei disciplinare spre examinare plenului Colegiului disciplinar, deoarece din faptele imputate judecătorului, constatate în urma verificării sesizării, rezultă о bănuială rezonabilă că acesta a comis abaterea disciplinară XXX, prevazută de art. 4 lit. XXX al Legii nr. 178. Şi anume, judecătorul XXX a XXXX (se prezintă succint fapta/faptele în baza cărora inspectorul-judecător a ajuns la concluzia stabilirii bănuielii rezonabile în comiterea abaterii disciplinare de judecătorul vizat, inclusiv referinţele la actele normative relevante). În cazul în care sunt mai multe abateri şi/ sau mai mulţi judecători, abaterile disciplinare imputate şi faptele respective se menţionează pentru fiecare separat.
    (2) Respingerea sesizării, deoarece XXXX (se enumeră motivele din care sesizarea urmează a fi respinsă, spre exemplu: faptele invocate în sesizare nu ţin de domeniul răspunderii disciplinare a judecătorilor, ci ţin de fondul cauzei, care pot fi contestate doar în ordinea controlului judiciar; faptele invocate în sesizare ridică întrebări cu privire la comportamentul etic al judecătorului şi sesizarea a fost transmisă Consiliului Superior al Magistraturii pentru verificare; faptele invocate în sesizare nu s-au constatat în urma verificării acestora de către inspecţia judiciară, coroborându-se explicaţiile judecătorului, explicaţiile martorului XXX, analiza hotărârii XXX etc.
    După frazele respective se indică clar faptele care nu ţin de domeniul răspunderii disciplinare).
    Probele anexate:
    a) sesizarea depusă;
    b) probele prezentate de autorul sesizării şi de judecător;
    c) probele colectate de inspectorul-judecător.