*HGC786/2017 Versiunea originala
ID intern unic:  374975
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 786
din  04.10.2017
cu privire la dobîndirea cetățeniei prin investiție
Publicat : 06.10.2017 în Monitorul Oficial Nr. 356-359     art Nr : 892
    În temeiul art. 17 alin. (11), (12), (31), (6), (7) și art. 33 alin. (11) din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 98-101, art. 709), cu modificările și completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la dobîndirea cetățeniei prin investiție, conform anexei nr.1.
    2. Se aprobă modificările și completările ce se operează în anexele nr.1 şi nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 903 din 31 decembrie 2015 „Cu privire la Instituţia publică „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”, conform anexei nr. 2.

    PRIM-MINISTRU                                                   Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei
    și infrastructurii                                                        Octavian Calmîc
    Ministrul justiţiei                                                     Vladimir Cebotari
    Ministrul finanţelor                                                  Octavian Armaşu

    Nr. 786. Chişinău, 4 octombrie 2017.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 786
din 4 octombrie 2017

REGULAMENT
cu privire la dobîndirea cetățeniei prin investiție
I. DISPOZIȚII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la dobîndirea cetățeniei prin investiții (în continuare – Regulament) stabilește:
    1) valoarea minimă și modalitatea contribuției la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă și a investiției în unul dintre domeniile de dezvoltare strategică ale Republicii Moldova;
    2) modul și condițiile de verificare a bunei reputații economice și financiare a persoanelor care dobîndesc cetățenia prin investiție;
    3) modul și condițiile de evaluare, acceptare și monitorizare a investiției în scopul obținerii cetățeniei;
    4) modul de organizare și funcționare a Comisiei de examinare a dosarului pentru obținerea cetățeniei prin participare la programul de investiții în Republica Moldova (în continuare – Comisie).
    2. Valoarea minimă a contribuției nerambursabile la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă constituie echivalentul a 100 mii de euro, iar valoarea minimă a investiției, în cel puțin unul dintre domeniile de dezvoltare strategică a Republicii Moldova, constituie echivalentul a 250 mii de euro.
    3. Contribuția la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă se varsă în monedă națională, euro, franci elvețieni sau dolari SUA la contul bancar al Instituției publice „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”.
    4. În cazurile prevăzute de prezentul Regulament, investiția în domeniile de dezvoltare strategică a Republicii Moldova se efectuează în baza unui plan de investiții pentru o perioadă de cel puțin 60 de luni, aprobat de Comisie.
    5. Domeniile de dezvoltare strategică ale Republicii Moldova sînt următoarele:
    1) dezvoltarea sectorului imobiliar prin procurarea și deținerea în proprietate, pentru o perioadă neîntreruptă de cel puțin 60 de luni, a unuia sau a mai multe bunuri imobile cu valoare de piață totală, la data efectuării investiției, de cel puțin 250 mii de euro;
    2) dezvoltarea sectorului financiar public și al investițiilor publice prin procurarea și menținerea în proprietate a valorilor mobiliare de stat emise în acest scop, pentru o perioadă de cel puțin 60 de luni, în valoare de cel puțin 250 mii de euro.
II. VERIFICAREA BUNEI REPUTAȚII
ECONOMICE ȘI FINANCIARE
    6. Se consideră că cetățeanul străin sau apatridul întrunește condițiile de bună reputație economică și financiară și nu prezintă pericol sau risc pentru ordinea publică și securitatea statului dacă:
    1) nu este condamnat și nu are antecedente penale, inclusiv stinse, pentru comiterea faptelor de spălare a banilor, finanțarea terorismului, muncă forțată, încălcarea regulilor de protecție a muncii, încălcarea drepturilor de proprietate industrială, furt, escrocherie, delapidarea averii străine, cauzare de daune prin înșelăciune sau abuz de încredere, dobîndirea sau comercializarea bunurilor despre care se știe că au fost obținute pe cale criminală, fabricarea sau punerea în circulație a semnelor bănești false sau a titlurilor de valoare false, fabricarea sau punerea în circulație a cardurilor sau a altor instrumente de plată false, dobîndirea creditului, împrumutului sau despăgubirilor/indemnizațiilor de asigurare prin înșelăciune, încălcarea regulilor de creditare, politicilor de acordare a împrumuturilor sau regulilor de acordare a despăgubirii/indemnizației de asigurare, gestiunea defectuoasă sau frauduloasă a băncii, a societății de investiții, a societății de asigurări, obstrucționarea supravegherii bancare, utilizarea contrar destinației a mijloacelor din împrumuturile interne sau din fondurile externe, practicarea ilegală a activității de întreprinzător, practicarea ilegală a activității financiare, pseudoactivitatea de întreprinzător, pariurile aranjate, evaziunea fiscală a întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor, persoanelor fizice, abuzurile la emiterea valorilor mobiliare, manipularea pe piața valorilor mobiliare, încălcarea legislației privind ținerea registrului deținătorilor de valori mobiliare, utilizarea abuzivă a informațiilor privilegiate pe piața valorilor mobiliare, încălcarea prevederilor cu privire la modul de încheiere a unor tranzacții cu bunurile societății comerciale, refuzul intenționat de a dezvălui și/sau de a prezenta informațiile prevăzute de legislația privind piața financiară nebancară sau bancară, încălcarea cerințelor privind activitatea profesionistă pe piața financiară bancară și nebancară, încălcarea legislației la desfășurarea activității de estimare a valorilor mobiliare și a activelor ce se referă la ele, împiedicarea realizării drepturilor asociaților (acționarilor) societății comerciale și privarea nelegitimă de aceste drepturi, încălcarea legislației privind activitatea fondurilor private de pensii, încălcarea legislației privind activitatea birourilor istoriilor de credit, falsificarea și contrafacerea produselor, constrîngerea de a încheia o tranzacție sau de a refuza încheierea ei, contrabandă, eschivarea de la achitarea plăților vamale, transportarea, păstrarea sau comercializarea mărfurilor supuse accizelor, fără marcarea lor cu timbre de control sau timbre de acciz, fabricarea ilegală a semnelor de marcare de stat, punerea în circulație și utilizarea acestora, însușirea, înstrăinarea în cazurile nepermise de lege, tăinuirea bunurilor gajate, luate în leasing, sechestrate sau confiscate, insolvabilitatea intenționată, insolvabilitatea fictivă, înșelarea clienților, executarea de calitate proastă a construcțiilor;
    2) membrii familiei cetățeanului străin sau apatridului, persoanele aflate la întreținerea acestora nu au fost învinuiți și nu au antecedente penale, inclusiv stinse, pentru comiterea infracțiunilor în domeniul terorismului, spălării banilor, infracțiunilor împotriva umanității, infracțiunilor de război;
    3) cetățeanul străin sau apatridul, membrii familiei sau persoanele aflate la întreținerea acestora nu sînt puși sub învinuire în fața unui tribunal penal internațional, nu au avut calitatea de învinuiți în fața unui tribunal penal internațional și nu au fost condamnați pentru comiterea infracțiunilor de către un astfel de tribunal;
    4) cetățeanul străin sau apatridul, membrii familiei sau persoanele aflate la întreținerea acestora nu sînt dați în căutare de către Organizația Internațională a Poliției Criminale (INTERPOL) la momentul solicitării dobîndirii cetățeniei;
    5)  cetățeanului străin sau apatridului nu i-a fost refuzată eliberarea vizei de intrare de către un stat cu care Republica Moldova deține acorduri prin care cetăţenii Republicii Moldova sînt exoneraţi de necesitatea obţinerii unei vize de intrare sau tranzit al teritoriului statului respectiv;
    6)  cu excepțiile prevăzute de prezentul Regulament, nu este cetățean al unui stat inclus în anexa nr. 2 la Legea nr. 257 din 1 noiembrie 2013 privind resortisanții statelor terțe care au obligaţia deținerii unei vize și resortisanții statelor terțe care sînt exonerați de obligativitatea deținerii unei vize la traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova;
    7) cetățeanul străin sau apatridul nu este obiectul unor măsuri restrictive internaționale în conformitate cu prevederile Legii nr. 25 din 4 martie 2016 privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale;
    8) nu deține credite sau împrumuturi bancare ori nebancare scadente nerambursate;
    9) nu are datorii față de bugetul de stat;
    10) nu are datorii față de bugetul asigurărilor sociale de stat;
    11) nu a avut relaţii financiare, inclusiv transferuri bancare, care pot fi încadrate în finanţarea terorismului;
    12) mijloacele financiare investite nu provin din surse ilegale și aparțin cetățeanului străin sau apatridului în calitate de beneficiar efectiv al acestora;
    13) cetățeanul unui stat inclus în anexa nr. 2 la Legea nr. 257 din 1 noiembrie 2013 privind resortisanții statelor terțe care au obligaţia deținerii unei vize și resortisanții statelor terțe care sînt exonerați de obligativitatea deținerii unei vize la traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova poate solicita obținerea cetățeniei Republicii Moldova în condițiile prezentului Regulament, cu condiția verificării antecedentelor de către o companie internațională acceptată de Comisie.
    7. În vederea justificării bunei reputații economice și financiare, cetățeanul străin sau apatridul depune dosarul pentru obținerea cetățeniei prin participarea la programul de investiții în Republica Moldova cu următoarele documente justificative:
    1) copia actului de identitate al apatridului sau a pașaportului cetățeanului străin;
    2) copia actelor de constituire a persoanei juridice care practică activitatea de întreprinzător în care cetățeanul străin sau apatridul este membru, asociat ori acționar sau copia actelor de înregistrare a cetățeanului străin ori apatridului în calitate de întreprinzător individual;
    3)  actele care confirmă profitul obținut în calitate de asociat al societăților comerciale în ultimii 5 ani și veniturile obținute în calitate de persoană fizică în ultimii 5 ani;
    4) actele care confirmă genurile de activitate și de antreprenoriat în care au investit sau au desfășurat activitate de întreprinzător în ultimii 5 ani;
    5) copia extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice și al întreprinzătorilor individuali sau din oricare alt registru similar în statul de înregistrare al persoanei juridice, în privința persoanei juridice și întreprinzătorului individual indicați la subpunctul 2);
    6) certificatul privind lipsa datoriilor faţă de bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat al cetățeanului străin sau apatridului ori al societăților comerciale în care acesta, membrii familiei sau persoanele aflate la întreținerea acestora sînt membri, asociați sau acționari;
    7) certificatul privind lipsa datoriilor la bugetul de stat a cărui cetățenie o deține și la bugetul local de orice nivel de la ultimul său domiciliu, atît al persoanei, cît și al societăților comerciale în care are calitatea de membru, asociat sau acționar;
    8) autobiografia cetățeanului străin sau apatridului, a membrilor familiei și a persoanelor aflate la întreținerea acestora care au o vîrstă mai mare de 12 ani;
    9) certificatele de cazier judiciar de la ultimul domiciliu al cetăţeanului străin sau apatridului și al persoanelor indicate la punctul 6 subpunctul 2) și o declarație pe propria răspundere privind lipsa condamnării și a antecedentelor penale din alte țări, inclusiv cele stinse, ale cetățeanului străin sau apatridului, ale membrilor familiei și ale persoanelor aflate la întreținerea acestora;
    10) declarația pe propria răspundere că mijloacele financiare investite nu provin din surse ilegale și îi aparțin, cetățeanul străin sau apatridul fiind beneficiarul efectiv al acestora;
    11) documentele primare și alte informații necesare în vederea confirmării originii și a surselor legale ale mijloacelor financiare investite;
    12) actele prevăzute la articolul 36 din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000;
    13) dovada vărsării contribuției nerambursabile la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă sau dovada vărsării acesteia într-un cont tip ESCROW la contul bancar al cetățeanului străin sau apatridului, procurării și deținerii în proprietate a unui sau a mai multe bunuri imobile, procurării și menținerii în proprietate a valorilor mobiliare de stat, în condițiile prezentului Regulament, sau, după caz, antecontractul privind procurarea bunului (bunurilor) imobil(e) ori a valorilor mobiliare de stat cu vărsarea valorii sumei de achiziție într-un cont bancar de tip ESCROW al vînzătorului, deținut în una dintre băncile din Republica Moldova.
    8. Comisia solicită Centrului Național Anticorupție, Ministerului Afacerilor Interne și Serviciului de Informații și Securitate avizul privind lipsa de pericol sau risc pentru ordinea publică și securitatea statului în privința persoanelor care au depus dosarul pentru obținerea cetățeniei prin participarea la programul de investiții în Republica Moldova. Taxele și plățile prevăzute pentru eliberarea avizelor menționate sînt percepute din contul persoanelor care solicită dobîndirea cetățeniei prin investiție. Confirmarea prin aviz a concluziilor despre existența pericolelor sau a riscurilor pentru ordinea publică și securitatea statului nu se iau în considerare dacă se bazează pe presupuneri și informații neconfirmate, prin circumstanțe de fapt.
    9. Dosarul pentru obținerea cetățeniei prin participare la programul de investiții în Republica Moldova poate fi depus personal, printr-un reprezentant împuternicit prin procură, în modul stabilit de legislație sau în bază de mandat, de o companie acreditată, conform Regulamentului aprobat de Comisie.
    10. Toate actele se depun la Comisie în limba de stat sau însoțite de traducere în limba de stat, legalizate notarial și, după caz, apostilate, în modul stabilit de lege. Pentru actele întocmite într-o limbă pentru care în Republica Moldova există traducători autorizați, traducerile vor fi legalizate notarial. Copiile actelor vor fi legalizate notarial.
III. CONDIȚIILE DE EVALUARE, ACCEPTARE
ȘI MONITORIZARE A INVESTIȚIEI
    11. În scopul evaluării investiției, cetățeanul străin sau apatridul prezintă Comisiei, după caz, următoarele acte:
    1) actele care confirmă întrunirea condițiilor specificate la punctul 5;
    2) planul investiției pe un termen de cel puțin 60 de luni, în cazurile prevăzute de Regulament.
    12. Comisia acceptă investiția în următoarele cazuri:
    1) planul investiției este credibil și garantează activitatea investițională pe un termen de cel puțin 60 de luni;
    2) investițiile sînt sau vor fi efectuate în cel puțin unul din domeniile de dezvoltare strategică a Republicii Moldova prevăzute la punctul 5;
    3) investitorul a demonstrat dispunerea de mijloace financiare suficiente libere, dedicate exclusiv investiției, în mărime minimă de 250 mii de euro;
    4) cetățeanul străin sau apatridul are inițiată o activitate investițională sau corespunde condițiilor pentru inițierea activității investiționale (actele de constituire, obținerea certificatului de înregistrare, autorizarea/licențierea pentru genul respectiv de activitate);
    5) cetățeanul străin sau apatridul a obținut profit din activități investiționale precedente în ultimii 5 ani și/sau are venituri în calitate de persoană fizică în ultimii 5 ani;
    6) investiția nu va fi retrasă sau înstrăinată pentru o perioadă de cel puțin 5 ani.
    13. Ca rezultat al verificării bunei reputații economice și financiare, a contribuției la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă și a investiției în unul din domeniile de dezvoltare strategică ale Republicii Moldova, al evaluării gradului de pericol sau risc pentru ordinea publică și securitatea statului și al efectuării investiției în condițiile prezentului Regulament, Comisia decide în privința recomandării acordării cetăţeniei sau refuzului de acordare a cetățeniei.
    14. Comisia monitorizează investiția după cum urmează:
    1) la finele fiecărui an calendaristic, verifică modul de efectuare și menținere a investiției, precum și planul de investiții pentru anul următor;
    2) la finele perioadei de 5 ani de activitate investițională, verifică plenitudinea investiției în valoare minimă a echivalentului de 250 mii de euro.
    15. Persoana care a obținut cetățenia prin investiție prezintă Comisiei actele confirmative privind menținerea investiției la finele fiecărui an calendaristic pînă la 20 ianuarie, la reorganizarea societății comerciale, restructurarea sau dezvoltarea activității investiționale și în termen de 20 de zile după expirarea a 5 ani de activitate investițională.
    16. În cazul nerespectării condiției de efectuare și de menținere a investiției conform prevederilor capitolului III, cu excepția cazurilor de forță majoră care au afectat realizarea și menținerea investiției, Comisia emite un act de constatare în acest sens și informează autoritățile cu atribuții referitoare la cetățenie, specificate la capitolul V din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000, iar persoana care a obținut cetățenia prin investiție răspunde pecuniar în limita valorii investiției neefectuate și nemenținute. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în temeiul actului de constatare al Comisiei privind neefectuarea și nemenținerea investiției, va solicita, prin intermediul instanței de judecată, de la persoana care a obținut cetățenia prin investiție încasarea valorii investiției neefectuate și nemenținute.
IV. MODUL DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢII COMISIEI
    17. Comisia este un organ colegial al cărei secretariat este asigurat de către  Ministerul Economiei și Infrastructurii și are următoarea componență:
    1) ministrul economiei și infrastructurii, președintele Comisiei;
    2) reprezentantul Ministerului Justiției;
    3) reprezentantul Ministerului Finanțelor;
    4) reprezentantul Ministerului Afacerilor Interne;
    5) reprezentantul Aparatului Președintelui Republicii Moldova.
    Componența nominală a Comisiei se aprobă prin ordinul ministrului economiei și infrastructurii.
    18. Ședințele Comisiei sînt deliberative dacă la ele participă cel puțin 3 membri.
    19. Deciziile Comisiei se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți.
    20. Comisia are următoarele atribuţii:
    1) verifică buna reputație economică și financiară a cetățeanului străin sau apatridului;
    2) examinează dosarele depuse de cetățenii străini și apatrizi pentru obținerea cetățeniei prin participarea la programul de investiții în Republica Moldova;
    3) evaluează, acceptă și/sau monitorizează investiția în cadrul programului de investiții în Republica Moldova pentru obținerea cetățeniei;
    4) evaluează corespunderea cetățeanului străin sau apatridului în condițiile art. 17 alin. (11) lit. c) din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000;
    5) propune Ministerului Economiei și Infrastructurii pentru promovare și aprobare în Guvern domeniile de dezvoltare strategică în care pot fi efectuate investițiile în scopul obținerii cetățeniei;
    6) solicită de la autoritățile publice informațiile necesare exercitării atribuțiilor sale;
    7) contribuie la informarea autorităților și instituțiilor interesate privind eficientizarea eliberării actelor necesare pentru investirea în Republica Moldova;
    8) decide în privința întrunirii condițiilor de acordare a cetățeniei în cadrul programului de obținere a cetățeniei prin investiție, cu prezentarea recomandării respective Președintelui Republicii Moldova.
    21. Preşedintele Comisiei are următoarele atribuții:
    1) coordonează activitatea Comisiei;
    2) asigură îndeplinirea atribuţiilor Comisiei;
    3) stabileşte data desfăşurării ședințelor Comisiei;
    4) propune proiectul ordinii de zi a Comisiei;
    5) conduce şedinţele Comisiei.
    22. Secretariatul Comisiei are rolul de a organiza ședințele Comisiei și de a acorda asistență pentru desfășurarea activității Comisiei.
    23. Secretariatul Comisiei are următoarele sarcini:
    1)  să elaboreze proiectul ordinii de zi a ședințelor Comisiei;
    2) să informeze membrii Comisiei cu cel puțin 3 zile înainte de ședință despre data, ora, locul convocării ședințelor Comisiei;
    3) să colecteze dosarele pentru obținerea cetățeniei prin participarea la programul de investiții în Republica Moldova, să pregătească examinarea acestora şi să prezinte solicitările de evaluare a investiției, a bunei reputații economice și financiare și a gradului de pericol sau risc pentru ordinea publică și securitatea statului;
    4) să invite, la solicitarea președintelui sau la propunerea majorității membrilor Comisiei, alți reprezentanți ai autorităților, instituțiilor, organizațiilor pentru participarea la ședințele Comisiei, în vederea examinării anumitor subiecte ce țin de domeniul de activitate al acestora;
    5) să informeze autoritățile competente despre deciziile Comisiei, inclusiv cu referire la propunerile de modificare a cadrului normativ în domeniul sporirii investițiilor străine;
    6) să solicite, în caz de necesitate, de la autorităţi publice, instituţii şi organizații materiale, documente şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce ţin de competenţa Comisiei;
    7) să pregătească materialele necesare pentru şedinţele Comisiei şi să întocmească procesul-verbal al şedinţei Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de la data ședinței;
    8) să țină evidența dosarelor pentru obținerea cetățeniei prin participarea la programul de investiții în Republica Moldova și a deciziilor adoptate.
    24. Şedinţele Comisiei se convoacă în funcţie de solicitările înregistrate, din iniţiativa preşedintelui Comisiei sau, în lipsa acestuia, la propunerea a cel puțin unuia dintre membrii Comisiei, astfel încît solicitările să fie examinate în termen de 30 de zile de la data depunerii dosarului complet pentru evaluarea și acceptarea investiției, evaluarea reputației economice și financiare și a gradului de pericol sau risc pentru ordinea publică și securitatea statului.  
    25. La şedinţele Comisiei pot fi invitaţi reprezentanţi ai altor autorităţi publice şi altor instituţii care nu sînt reprezentate în Comisie.
    26. Deciziile şi alte informaţii ce ţin de activitatea Comisiei se comunică, în termen de 10 zile, persoanei vizate, membrilor Comisiei, Președintelui Republicii Moldova şi altor instituţii responsabile de implementarea acestora.
    27. Deciziile Comisiei pot fi contestate, în termen de 10 zile de la comunicare, la Comisie și ulterior în instanța de judecată.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 786
din 4 octombrie 2017

MODIFICĂRILE ȘI COMPLETĂRILE
ce se operează în anexele nr. 1 şi nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 903 din 31 decembrie 2015
    Hotărîrea Guvernului nr. 903 din 31 decembrie 2015 „Cu privire la Instituţia publică „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 2-12, art. 8) se modifică și se completează după cum urmează:
    1) în anexa nr. 1:
    a) punctul 1 se completează în final cu textul „ , precum și a programelor investiționale finanțate din contul contribuțiilor cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova în Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă (în continuare – programe)”;
    b) la punctul 3, după textul „(în continuare – Acordul „Compact”),” se introduc cuvintele „dezvoltarea și implementarea programelor investiționale din contul contribuțiilor cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova în Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă”;
    c) punctul 5 se completează cu subpunctul 11) cu următorul cuprins:
    „11) formarea și gestionarea, în numele Guvernului, a Fondului de investiții publice pentru dezvoltare durabilă constituit din mijloacele financiare provenite din contribuțiile cetățenilor străini și apatrizilor conform art. 17 alin. (11) lit. c) și alin. (31) din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000”;
    d) la punctul 6 subpunctul 1), după cuvîntul „scopurilor” se introduce textul „ , programelor și”;
    e) punctul 9  se completează cu subpunctul 21) cu următorul cuprins:
    „21) contribuțiile cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă”;
    f) la punctul 14 subpunctul 3),  după cuvîntul „implementării” se introduc cuvintele „programelor și”;
    g) la punctul 16, textul „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Mediului” se substituie cu textul „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, Ministerul Economiei și Infrastructurii”;
    2) anexa nr. 2 va avea următorul cuprins:

„Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 903
din 31 decembrie 2015

COMPONENŢA
Consiliului de observatori al Fondului
de Dezvoltare Durabilă Moldova
    Secretar general al Guvernului, preşedinte al Consiliului
    Secretar general al Ministerului Economiei și Infrastructurii
    Secretar general al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
    Secretar general al Ministerului Finanțelor
    Director executiv al Asociaţiei Patronale „Camera de Comerţ Americană din Moldova”
    Președinte al Ligii Bancherilor din Republica Moldova
    Președinte al Mișcării Ecologiste din Moldova”.