HGO325/2018
ID intern unic:  375057
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 325
din  17.04.2018
privind aprobarea Planului sectorial de acțiuni anticorupție
în domeniul fiscal pentru anii 2018-2020
Publicat : 20.04.2018 în Monitorul Oficial Nr. 126-132     art Nr : 367
    În temeiul Hotărîrii Parlamentului nr. 56 din 30 martie 2017 privind aprobarea Strategiei naționale de integritate și anticorupție pentru anii 2017-2020 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 216-228, art. 354), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Planul sectorial de acțiuni anticorupție în domeniul fiscal pentru anii 2018-2020 (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Finanțelor.

    PRIM-MINISTRU                                                                Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                                Octavian Armaşu

    Nr. 325. Chişinău, 17 aprilie 2018.
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.325
din 17 aprilie 2018

PLAN SECTORIAL
de acțiuni anticorupție în domeniul fiscal pentru anii 2018-2020
I. DESCRIEREA PROBLEMELOR
    Pentru Republica Moldova corupția rămîne una dintre problemele majore care au impact negativ îngrijorător pentru toate sferele sociale. Astfel, corupția se manifestă la toate nivelurile și în toate domeniile, avînd repercusiuni cu precădere în sectorul public.
    Sistemul fiscal din Republica Moldova este, de asemenea, afectat direct și/sau indirect de corupție. Răspîndirea acesteia în sistemul fiscal este direct proporțională cu gradul de transparență în activitatea Serviciului Fiscal de Stat și nivelul calității serviciilor prestate. Din aceste considerente, Serviciul Fiscal de Stat întreprinde măsuri pentru a minimiza efectele degradante ale corupției.
    Începînd cu 1 aprilie 2017 Serviciul Fiscal de Stat a fost reorganizat. Acest lucru a favorizat sporirea integrității instituționale prin crearea pîrghiilor de tratare univocă a cadrului legislativ și normativ, reducerea protecționismului în autoritatea fiscală, optimizarea resurselor de personal și redirecționarea acestora preponderent în procesele de administrare fiscală etc. De asemenea, Serviciul Fiscal de Stat are ca prioritate strategică modernizarea continuă a serviciilor prestate, în special dezvoltarea sistemelor informaționale care să permită optimizarea atîta proceselor interne,cît și a celor de interacțiune cu contribuabilii.
    În prezent Serviciul Fiscal de Stat are ca obiectiv consolidarea eforturilor în lupta împotriva corupției în domeniile vulnerabile care necesită intervenție. Cadrul legislativ necesită îmbunătățiri pentru a se elimina ambiguitatea și a deveni mult mai transparent pentru mediul de afaceri. De asemenea, acesta necesită a fi aliniat la legislația europeană, aplicîndu-se principiile bunei guvernanțe în domeniul fiscal, și anume principiile transparenței, schimbului de informații și concurenței loiale în domeniul fiscal, conform angajamentelor asumate în Acordul de Asociere Republica Moldova–Uniunea Europeană.
    Consolidarea instituțională și sporirea climatului de integritate, precum și prestarea serviciilor fiscale moderne favorizează eliminarea și reducerea căilor de corupere a funcționarilor fiscali. Nu în ultimul rînd, este necesarădiminuarea posibilității de evaziune fiscală. Aceste probleme reliefează necesitatea identificării, stabilirii și implementării măsurilor de eliminare sau diminuare a actelor de corupție sau conexe corupției care pot afecta activitatea Serviciului Fiscal de Stat.
    Probleme identificate:
    1. Cadrul legislativ împovărat și conexiune incompletă în aplicarea transparenței în procesul decizional
    Cadrul reglementator în domeniul fiscal este unul dintre factorii-problemă care influențează mediul de afaceri în Republica Moldova1 . Acest lucru se datorează modificării frecvente a legislației naționale în ansamblu, care face ca să existe loc de interpretare a acesteia și suspiciuni în ceea ce privește promovarea unor interese de grup. Pe de altă parte, avînd capacitatea de avizare și înaintare a propunerilor,Serviciul Fiscal de Stat trebuie să întreprindă măsuri de redresare a situației prin asigurarea efectuării consultațiilor publice și obținerea expertizei anticorupție în ceea ce privește proiectele legislative și normative pe care le promovează.
    _______________________________________
    1 Global Competitiveness Index, Forumul Economic Global, 2017.

    Serviciul Fiscal de Stat asigură comunicarea cu societatea civilă și beneficiarii-țintă prin intermediul paginii web oficiale,plasînd informații despre inițiativele pe care le promovează. Cu toate acestea, contribuabilii nu consideră suficientă implicarea proprie în procesul decizional, fapt care provoacă neîncrederea în imparțialitatea manifestată în promovarea actelor legislative. Astfel, se evidențiază necesitatea creării unor canale de răspuns la sugestiile și comentariile recepționate de la contribuabili în urma consultărilor publice.
    2. Existența vulnerabilităților în procesul de prestare a serviciilor
    În vederea eficientizării administrării fiscale, diminuării costurilor afacerilor, precum și modernizării procesului de prestare a serviciilor publice, Serviciul Fiscal de Stat se axează pe posibilitățile avansate ale tehnologiilor informaționale și dezvoltă continuu noi facilități în cadrul sistemului informațional propriu atît pentru contribuabili, cît și pentru funcționarii fiscali. Totuși, există anumite deficiențe care pot favoriza apariția riscurilor de corupție. În acest sens este oportun ca Serviciul Fiscal de Stat să se axeze pe revizuirea serviciilor prestate în prezent și să asigure optimizarea acestora.
    Procesele de administrare fiscală care implică contactul direct dintre funcționarul fiscal și contribuabil sînt cele mai expuse riscurilor aferente corupției și,prin urmare, necesită a fi minimizate. Astfel, procesele de control, în mod special controalele de restituire TVA, gestionare de arierate și deservirea contribuabililor pot fi influențate de actele de corupție și conexe corupției. Din acest motiv este necesar ca Serviciul Fiscal de Stat să dezvolte mecanisme de minimizare a factorilor coruptibili prin reingineria serviciilor fiscale, modernizarea acestora și implementarea de noi sisteme informaționale.
    3. Deficiențe la nivelul climatului de integritate instituțională
    În Serviciul Fiscal de Stat este necesar să se intervină cu acțiuni în scopul consolidării climatului de integritate instituțional. Astfel, sînt necesare stabilirea unor sancțiuni clare pentru încălcarea regulilor de activitate profesională în mod etic, liber de influențe necorespunzătoare și manifestări de corupție, cu respectarea interesului public pentru toți colaboratorii Serviciului. Cunoașterea de către angajați a normelor etice care guvernează exercitarea funcției publice, a atribuțiilor de serviciu, a procedurilor de lucru și a sancțiunilor aplicabile constituie precondiții esențiale pentru integritatea instituțională. Managementul instituției trebuie să adopte un rol proactiv și să asigure, cu regularitate, participarea personalului propriu la cursuri de pregătire specializate privind anticorupția2.
    _________________________________________
    2.Strategia de dezvoltare a Serviciului Fiscal de Stat pentru anii 2016-2020.

    Prin urmare, un prim pas necesar este actualizarea și ajustarea Codului de conduită al funcționarului fiscal(aprobat prin Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr. 357 din 28 mai 2012) la prevederile Legii integrității nr. 82 din 25 mai 2017 și organizarea/desfășurarea permanentă a instruirilor privind frauda fiscală, actele de corupție și conexe corupției, inclusiv răspunderea juridică pentru comiterea acestora, în special a funcționarilor noi angajați în cadrul Serviciului Fiscal de Stat.
    Nu doar educarea funcționarilor fiscali contribuie la sporirea integrității autorității fiscale. În aceeași măsură este important ca și contribuabilii să dispună de o cultură orientată spre rezistență la corupție. Serviciul Fiscal de Stat trebuie, în aceeași măsură, să educe contribuabilii în spiritul integrității și să popularizeze drepturile și obligațiile funcționarilor fiscali în scopul exercitării corecte a atribuțiilor și neadmiterii abuzurilor în serviciu.
    Serviciul Fiscal de Stat trebuie să își racordeze măsurile de consolidare instituțională prin prisma implementării Strategiei naționale de integritate și anticorupție pentru anii 2017-2020, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr. 56 din 30 martie 2017.
    4. Evaziunea fiscală
    Deși fenomenele corupției și evaziunii fiscalesînt distincte, totuși adesea se complementează și se influențează reciproc. O societate coruptă poate genera niveluri mai înalte de evaziune fiscală în cazul mituirii funcționarilor publici antrenați în domeniul vizat și viceversa – gradul mare de evaziune fiscală ar putea însemna mai multe oportunități de manifestare a corupției prin mituirea funcționarilor publici de către reprezentanții sectorului privat.
    Respectiv, se evidențiază necesitatea consolidării reciproce a unui sistem fiscal onest și integru, în paralel cu măsuri de diminuare a evaziunii fiscale, iar pentru aceasta este primordială aplicarea măsurilor ce promovează conformarea fără intervenții punitive asupra contribuabililor.
    Pe de altă parte, controlul fiscal este un instrument foarte expus atacurilor la integritate. Numărul mare de controale poate favoriza sporirea incidentelor de corupție. Serviciul Fiscal de Stat trebuie să aplice măsuri bine standardizate în ceea ce privește regimul de planificare a controalelor pentru ca acestea să derive din gradul de risc privind încălcările fiscale pe care îl prezintă contribuabilul.
II. OBIECTIVUL SECTORULUI
    Obiectivul principal presupune creșterea calității și consolidarea activității Serviciului Fiscal de Stat prin: aplicarea corespunzătoare a legislației de integritate și anticorupție, îmbunătățirea calității și predictibilității cadrului normativ fiscal, sporirea transparenței actului decizional, modernizarea procesului de prestare a serviciilor prin dezvoltarea și implementarea unor sisteme informaționale automatizate eficiente și operaționale și asigurarea cooperării interinstituționale.
    În scopul atingerii obiectivelor propuse, Serviciul Fiscal de Stat a stabilit un șir de activități care urmează a fi implementate pe parcursul anilor 2018-2020 și care sînt prezentate mai jos.


IV. MONITORIZAREA ȘI RAPORTAREA
    1. Monitorizarea reprezintă o analiză regulată a progreselor înregistrate în implementarea obiectivului sectorului și a priorităților stabilite. Acest proces se va efectua în baza acțiunilor și a indicatorilor de progres din prezentul Plan sectorial și va consta în colectarea și analiza informațiilor relevante privind implementarea acestora.
    2. Rapoartele de monitorizare vor fi elaborate de către Serviciul Fiscal de Stat trimestrial, conform structurii din anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 676 din 29 august 2017 „Privind aprobarea mecanismului de elaborare și coordonare a planurilor sectoriale și locale de acțiuni anticorupție pentru anii 2018-2020”.
    3. Rapoartele vor fi expediate către secretariatul grupurilor de monitorizare din cadrul Centrului Național Anticorupție pînă la data de 15 a lunii următoare trimestrului de gestiune și vor fi plasate pe pagina oficială a Serviciului Fiscal de Stat.
    4.Prezentul Plan sectorialva fi revizuit anual.