*LPO289/2017 Versiunea originala
ID intern unic:  375949
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 289
din  15.12.2017
bugetului de stat pentru anul 2018
Publicat : 29.12.2017 în Monitorul Oficial Nr. 464-470     art Nr : 810
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Art. 1. – (1) Bugetul de stat pentru anul 2018 se aprobă la venituri în sumă de 36618500,0 mii de lei şi la cheltuieli în sumă de 41332400,0 mii de lei, cu un deficit în sumă de 4713900,0 mii de lei.
    (2) Indicatorii generali şi sursele de finanţare ale bugetului de stat se prezintă în anexa nr. 1.
    (3) Componenţa veniturilor bugetului de stat se prezintă în anexa nr. 2.
    (4) Bugetele autorităţilor finanțate de la bugetul de stat se prezintă în anexa nr. 3.
Capitolul II
REGLEMENTĂRI SPECIFICE
    Art. 2. – În bugetele unor autorități/instituții bugetare, conform domeniilor de competență, se aprobă alocații pentru scopuri specifice după cum urmează:
    a) pentru fondul rutier – în sumă de 972449,3 mii de lei. Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea fondului rutier nr. 720/1996, în anul 2018 defalcările la fondul rutier din volumul total al accizelor la produsele petroliere, cu excepția gazului lichefiat, nu vor depăși 35,14%;
    b) pentru realizarea procesului de privatizare a bunurilor proprietate publică de stat, inclusiv în bază de proiecte individuale – în sumă de 2000,0 mii de lei;
    c) pentru Fondul pentru Eficienţă Energetică – în sumă de 50000,0 mii de lei;
    d) pentru Fondul naţional pentru dezvoltare regională – în sumă de 200000,0 mii de lei;
    e) pentru Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural – în sumă de 900000,0 mii de lei. Modul de repartizare a mijloacelor din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural se stabileşte printr-un regulament aprobat de către Guvern;
    f) pentru Fondul viei şi vinului – în sumă de 45789,5 mii de lei, dintre care 28789,5 mii de lei din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural;
    g) pentru Fondul ecologic naţional – în sumă de 269290,9 mii de lei;
    h) pentru formarea profesională a cadrelor didactice şi de conducere din învăţămîntul general și pentru dezvoltarea conținuturilor curriculare la disciplinele școlare din învățămîntul primar, gimnazial și liceal – în sumă de 32000,0 mii de lei, pentru implementarea standardelor minime educaționale – în sumă de 11822,6 mii de lei, din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova”;
    i) pentru susţinerea proiectelor/programelor culturale ale asociaţiilor obşteşti – în sumă de 7409,2 mii de lei şi pentru susţinerea activităţii teatrelor, circului şi a organizaţiilor concertistice – în sumă de 128958,8 mii de lei;
    j) pentru compensarea parţială a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii care se plătesc de către organizaţiile şi întreprinderile Asociaţiei Obşteşti „Asociaţia Nevăzătorilor din Moldova” – în sumă de 645,5 mii de lei, ale Asociaţiei Surzilor din Republica Moldova – în sumă de 517,7 mii de lei şi ale Societăţii Invalizilor din Republica Moldova – în sumă de 400,0 mii de lei;
    k) pentru procurarea de utilaj şi materie primă întreprinderilor Asociaţiei Obşteşti „Asociaţia Nevăzătorilor din Moldova” – în sumă de 1957,7 mii de lei, ale Asociaţiei Surzilor din Republica Moldova – în sumă de 1385,5 mii de lei şi ale Societăţii Invalizilor din Republica Moldova – în sumă de 1517,6 mii de lei;
    l) pentru crearea locurilor de muncă la întreprinderile Asociaţiei Obşteşti „Asociaţia Nevăzătorilor din Moldova” – în sumă de 250,0 mii de lei şi ale Societăţii Invalizilor din Republica Moldova – în sumă de 250,0 mii de lei;
    m) pentru plata de către Asociaţia Surzilor din Republica Moldova a serviciilor de traducere a limbajului prin semne al persoanelor surde, mute ori surdomute, acordate de interpreţi la solicitarea acestor persoane – în sumă de 269,0 mii de lei;
    n) pentru Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv – în sumă de 4000,0 mii de lei, dintre care în scop de pregătire şi participare a sportivilor moldoveni la competiţii internaţionale – în sumă de 3000,0 mii de lei și în scop de procurare a preparatelor nutritive și a utilajului și inventarului sportiv – în sumă de 1000,0 mii de lei;
    o) pentru Comitetul Paralympic al Republicii Moldova – în sumă de 1000,0 mii de lei în scop de pregătire a lotului național paralimpic pentru Jocurile Olimpice din anul 2020;
    p) pentru Fondul de susţinere a populaţiei – în sumă de 91883,6 mii de lei;
    q) pentru extinderea pădurilor pe terenurile degradate, aflate în proprietatea autorităţilor administraţiei publice locale – în sumă de 2141,2 mii de lei;
    r) pentru finanţarea partidelor politice – în sumă de 40000,0 mii de lei;
    s) pentru finanţarea investiţiilor capitale pe autorităţi publice centrale – în sumă de 3336693,3 mii de lei, cu repartizarea lor conform anexei nr. 4;
   t) în bugetul Fondului de Investiţii Sociale, pentru lucrări de renovare a instituţiilor de învăţămînt primar, gimnazial şi liceal din subordinea autorităţilor publice locale – în sumă de 106080,0 mii de lei din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova”.
    Art. 3. – Se aprobă în bugetul de stat alocaţii pentru:
    a) transferuri către alte bugete şi fonduri:
    – la bugetul asigurărilor sociale de stat – în sumă de 6758518,1 mii de lei, inclusiv pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat – 1329414,6 mii de lei;
    – la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală – în sumă de 2728025,2 mii de lei, inclusiv pentru asigurarea unor categorii de persoane conform legislaţiei – 2634969,7 mii de lei, pentru realizarea programelor naţionale în domeniul ocrotirii sănătăţii – 69033,7 mii de lei, şi din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul proiectului „Modernizarea sectorului sănătăţii în Republica Moldova” – 24021,8 mii de lei;
    –  la bugetele locale – în sumă totală de 9861336,3 mii de lei, dintre care 8379,1 mii de lei pentru procurarea utilajului școlar și 11653,7 mii de lei pentru procurarea mobilierului școlar, din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova”. Repartizarea transferurilor la bugetele locale se efectuează conform anexei nr. 5. Prin derogare de la prevederile art. 27 alin. (4) din Legea nr. 397/2003 privind finanţele publice locale, în anul 2018 transferurile cu destinaţie generală vor fi alocate lunar, pornind de la proporţia de 1/10 lunar din suma anuală în primele 6 luni ale anului şi 1/15 lunar în următoarele 6 luni;
    b) lucrări de renovare a instituţiilor de învăţămînt primar, gimnazial şi liceal din subordinea autorităţilor publice locale – în sumă de 57829,1 mii de lei din contul împrumutului acordat de Banca Mondială în cadrul proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova” pentru care Ministerul Educației, Culturii și Cercetării va deţine calitatea de investitor. Repartizarea acestor alocaţii şi stabilirea obligaţiilor părţilor se vor efectua de către Guvern;
    c) plata cotizaţiilor în organizaţiile internaţionale al căror membru este Republica Moldova – în sumă de 70689,1 mii de lei, pentru implementarea Strategiei de reformă a administraţiei publice (inclusiv cheltuieli de personal) – în sumă de 35000,0 mii de lei, pentru activităţi de reintegrare a ţării – în sumă de 15000,0 mii de lei. Repartizarea pe destinatari a alocaţiilor în cauză se va efectua de către Guvern;
    d) Fondul de rezervă şi Fondul de intervenţie ale Guvernului – în sume de    50000,0 mii de lei şi, respectiv, 20000,0 mii de lei;
    e) susținerea programului de granturi pentru inițiativele tinerilor la nivel local – în sumă de 3000,0 mii de lei. Repartizarea acestor alocaţii şi stabilirea obligaţiilor părţilor se vor efectua de către Guvern.
    Art. 4. – Pentru implementarea Programului de stat „Prima casă” se prevăd alocații în sumă de 70000,0 mii de lei. Repartizarea acestor alocații se va efectua de către Guvern.
    Art. 5. – Pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” se prevăd mijloace financiare în sumă de  129022,0 mii de lei (echivalentul a 6,2 milioane de euro) din contul împrumutului acordat de Banca Europeană de Investiții în cadrul proiectului „Proiectul de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare”. Alocarea mijloacelor prevăzute pentru aceste scopuri se va efectua în baza unei hotărîri de Guvern.
    Art. 6. – Mijloacele financiare primite de la bugetele componente ale bugetului public naţional de către autorităţile/instituţiile publice la autogestiune, întreprinderile de stat şi societăţile pe acţiuni, ai căror fondatori sînt autorităţile publice centrale şi locale, conform anexei nr. 6, se gestionează prin Contul Unic Trezorerial al Ministerului Finanţelor.
    Art. 7. – Se stabileşte că, la situaţia din 31 decembrie 2018, datoria de stat internă nu va depăşi 23859,6 milioane de lei, datoria de stat externă – 37869,9 milioane de lei (echivalentul a 2115,6 milioane de dolari SUA). Soldul garanţiilor de stat externe va constitui zero lei, iar soldul garanţiilor de stat interne nu va depăşi 1000,0 milioane de lei.
    Art. 8. – (1) Impozitul privat reprezintă o plată unică ce se percepe la efectuarea tranzacţiilor cu bunuri proprietate publică în procesul de privatizare, indiferent de tipul mijloacelor folosite.
    (2) Subiecţi ai impunerii cu impozit privat sînt persoanele juridice şi persoanele fizice din Republica Moldova, precum şi persoanele juridice şi persoanele fizice străine, cărora, în procesul de privatizare, li se dau în proprietate privată bunuri proprietate publică.
    (3) Obiecte ale impunerii cu impozit privat sînt bunurile proprietate publică, inclusiv acţiunile.
    (4) Cota impozitului privat se stabileşte la 1% din valoarea de achiziţie a bunurilor proprietate publică supuse privatizării, inclusiv din valoarea acţiunilor supuse privatizării.
    (5) Impozitul privat se achită pînă la semnarea contractului de
vînzare-cumpărare şi se virează la bugetul de stat sau la bugetul local, în funcţie de apartenenţa bunului.
    (6) Nu se achită impozit privat în cazul primirii gratuite în proprietate privată a bunurilor proprietate publică de către persoane fizice rezidente care nu desfăşoară activitate de întreprinzător.
    (7) În cazul rezoluţiunii contractului de vînzare-cumpărare, determinată de neexecutarea sau de executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate de cumpărător, sumele plătite în calitate de impozit privat nu se restituie.
    (8) Monitorizarea îndeplinirii prevederilor prezentului articol revine autorităţilor publice centrale sau locale, în funcţie de apartenenţa bunului proprietate publică.
    Art. 9. – (1) Se stabileşte preţul minim de comercializare cu amănuntul la ţigarete, poziţia tarifară 2402 20, după cum urmează:

    a)   pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2018:

 
Poziţia tarifară
Denumirea mărfii
Unitatea de măsură
Preţul minim
de referinţă, în lei
2402 20
Ţigarete care conţin tutun:


 – cu filtru
1 pachet/valoarea în lei
21

 – fără filtru ovale cu lungimea de pînă la 70 mm

 
1 pachet/valoarea în lei
10

 – fără filtru cu muștiuc, altele
1 pachet/valoarea în lei
12

    b)    pentru perioada 1 iulie – 31 decembrie 2018:
 
Poziţia tarifară
Denumirea mărfii
Unitatea de măsură
Preţul minim
de referinţă, în lei
2402 20
Ţigarete care conţin tutun:


 – cu filtru
1 pachet/valoarea în lei
21

 – fără filtru ovale cu lungimea de pînă la 70 mm

 
1 pachet/valoarea în lei
12

 – fără filtru cu muștiuc, altele
1 pachet/valoarea în lei
14
    (2) Preţul de vînzare cu amănuntul pentru ţigaretele (pachet unitar) cu filtru/fără filtru, poziţia tarifară 2402 20, nu poate fi mai mic decît preţul minim de referinţă stabilit la alin. (1).
    (3) Comercializarea țigaretelor cu/fără filtru la prețuri mai mici decît prețurile minime de referință se sancționează cu amendă în mărime de 50% din valoarea țigaretelor respective, cu excepția țigaretelor produse sau importate pînă la 1 ianuarie 2018, aflate în stoc la momentul controlului, pornind de la prețul minim de referință respectiv, dar nu mai puțin de 1000 de lei.
    (4) Amenda stabilită se percepe la bugetul de stat prin decizia adoptată de Serviciul Fiscal de Stat.
    Art. 10. – (1) Determinarea cuantumului minim al chiriei bunurilor proprietate publică se prezintă în anexa nr. 7.
    (2) Se scutesc de plata chiriei (exceptînd plata serviciilor comunale):
    a) autoritățile/instituţiile bugetare finanţate de la bugetul de stat şi uniunile de creaţie – pentru încăperile închiriate de la alte autorități/instituţii bugetare finanţate de la bugetul de stat, precum şi de la întreprinderile de stat al căror fondator este autoritatea ierarhic superioară acestora;
    b) întreprinderile de stat al căror fondator este Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei – pentru încăperile închiriate de la instituţiile din cadrul sistemului penitenciar.
    Art. 11. – (1) Instituţiilor financiare care au acordat pînă la 29 iulie 1994 credite preferenţiale pe termen lung cooperativelor de construcţie a locuinţelor înfiinţate pînă la 1 ianuarie 1993 şi care au început construcţia caselor pînă la această dată, băncilor comerciale care au acordat după 29 iulie 1994 astfel de credite cooperativelor de construcţie a locuinţelor, specificate în Hotărîrea Parlamentului nr. 209/1994, precum şi instituţiilor financiare care au acordat credite cooperativelor de construcţie a locuinţelor, specificate în hotărîrile Parlamentului nr. 834/1996, nr. 1588/1998, nr. 1147/2000 şi nr. 905/2002, în condiţiile prevăzute de aceste hotărîri, li se compensează de la bugetul de stat veniturile ratate prin acordarea acestor credite.
    (2) În conformitate cu prevederile alin. (1), instituţiilor financiare li se compensează şi veniturile ratate prin acordarea de credite preferenţiale şi de credite fără dobîndă categoriilor de persoane care, potrivit legislaţiei, beneficiază de acest drept, în funcţie de sursa de compensare a acestor pierderi prevăzută în actele normative.
    (3) Sub incidenţa prevederilor alin. (1) şi (2) nu cad creditele folosite contrar destinaţiei.
    Art. 12. – Despăgubirile pentru persoanele care, potrivit legislaţiei, sînt supuse asigurării de stat obligatorii se plătesc, în baza documentelor perfectate de către serviciile de specialitate ale autorităţilor (instituţiilor) în care sînt angajate aceste persoane, din mijloacele autorităţilor (instituţiilor) respective.
    Art. 13. – (1) Comisioanele pentru serviciile de distribuire a compensaţiilor persoanelor supuse represiunilor politice, a compensaţiilor unice pentru conectarea la conducta de gaze naturale, a indemnizaţiilor unice pentru construcţia de case individuale sau de locuinţe cooperatiste, procurarea de spaţiu locativ sau restaurarea caselor vechi şi a altor plăţi sociale cu destinaţie specială pentru unele categorii de populaţie prevăzute în bugetul de stat se stabilesc la încheierea contractelor între prestatorul de servicii de plată şi Ministerul Finanţelor, la valoarea maximă de 0,8% din suma distribuită.
    (2) Comisioanele pentru serviciile de recepţionare a cererilor pentru indexare şi distribuire a sumelor indexate conform Legii nr. 1530/2002 privind indexarea depunerilor băneşti ale cetăţenilor în Banca de Economii, prestate prin intermediul Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei”, se stabilesc la valoarea maximă de 10 lei pentru cererea recepţionată şi la valoarea maximă de 0,8% din suma distribuită.
    (3) Comisionul pentru eliberarea numerarului de către instituţiile financiare pentru plata prestaţiilor sociale specificate la alin. (1) şi (2) prin intermediul Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei” se stabileşte la valoarea maximă de 0,25% din suma eliberată şi se achită de la bugetul de stat.
    (4) Comisioanele pentru serviciile de încasare prin alte instrumente de plată decît cardurile de plată de la populaţie, de la agenții constatatori, de la perceptorii fiscali şi de la funcţionarii fiscali a plăţilor la bugetele componente ale bugetului public naţional (cu excepţia plăţii drepturilor de import-export), precum şi comisionul la restituirea plăţilor de la aceste bugete populaţiei se stabilesc în valoare maximă de 1,0% pentru o plată de la suma încasată/restituită, dar nu mai puţin de 1 leu şi nu mai mult de 2,5 lei, pe bază de contract încheiat de către Ministerul Finanţelor cu prestatorii de servicii de plată, şi se achită de la bugetul de stat.
    (5) Comisioanele specificate la alin. (4) pentru bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondurile obligatorii de asistenţă medicală vor fi restituite bugetului de stat.
    Art. 14. – (1) Se stabileşte achitarea de la bugetul de stat a comisioanelor pentru:
    a) executarea prin Sistemul Automatizat de Plăţi Interbancare a documentelor de plată din sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor;
    b) serviciile de ridicare în numerar a mijloacelor băneşti și pentru deservirea operaţiunilor valutare în conturile bugetului de stat, ale bugetelor locale, ale autorităților/instituțiilor publice la autogestiune și ale altor entități deservite prin Contul Unic Trezorerial al Ministerului Finanțelor;
    c) serviciile de încasare prin carduri de plată de la populaţie a plăţilor la bugetul de stat şi la bugetele locale, precum şi a comisionului la restituirea plăţilor de la aceste bugete populaţiei, care se stabilesc pe bază de contract încheiat de către Ministerul Finanţelor cu instituţiile financiare;
    d) serviciile bancare la deservirea conturilor destinate realizării proiectelor finanţate din surse externe, gestionate prin sistemul trezorerial;
    e) serviciile de transfer/ridicare în numerar a mijloacelor băneşti, în baza documentelor executorii, din conturile bugetului de stat şi ale bugetelor locale;
    f) menținerea gropurilor sigilate destinate păstrării valorilor.
    (2) Comisionul pentru recepţionarea de la persoanele fizice a drepturilor de import-export se achită de către organele vamale din mijloace proprii, pe bază de contract încheiat cu instituţia financiară.
    Art. 15. – (1) Dobînzile calculate la soldurile mijloacelor băneşti ale bugetelor componente ale bugetului public naţional, ale autorităților/instituțiilor publice la autogestiune și ale altor entități, aflate în conturile deschise în Contul Unic Trezorerial al Ministerului Finanţelor/instituţii financiare, se repartizează corespunzător bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
    (2) Dobînzile calculate la soldurile mijloacelor băneşti în conturile deschise în instituţii financiare şi destinate realizării proiectelor finanţate din surse externe se virează integral la bugetele în a căror componenţă sînt incluse (bugetul de stat sau bugetele locale), cu excepţia dobînzilor calculate la soldurile mijloacelor băneşti ale Fondului de Dezvoltare Durabilă, care rămîn în gestiunea acestuia.
    Art. 16. – Prin derogare de la prevederile art. 60 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181/2014, Guvernul se autorizează să redistribuie alocaţiile aprobate prin prezenta lege între ministere, alte autorităţi/instituții bugetare, ca urmare a reorganizării structurale a administraţiei publice centrale subordonate Guvernului, inclusiv în cazul modificării actelor normative sau al adoptării unor acte normative noi privind organizarea şi funcţionarea acestor entităţi.
    Art. 17. – Ministerul Finanţelor se autorizează:
    a) prin derogare de la prevederile art. 43 alin. (4) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181/2014, să modifice, la cererea întemeiată a autorităţilor publice centrale, indicatorii stabiliţi ai bugetului de stat la venituri şi cheltuieli în funcţie de volumul granturilor, al donaţiilor, al sponsorizărilor şi al altor mijloace intrate suplimentar cu titlu gratuit în posesia autorităţilor/instituţiilor bugetare;
    b) să redistribuie între categorii economice de cheltuieli alocaţiile aprobate unei autorităţi bugetare, fără afectarea sumelor aprobate la nivel de program/subprogram;
    c) să redistribuie, la propunerea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, în baza deciziei Consiliului Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale, alocaţiile aprobate pentru Fondul naţional pentru dezvoltare regională;
    d) să redistribuie, la propunerea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, în baza deciziei Consiliului de administrare, alocaţiile aprobate pentru Fondul ecologic naţional;
    e) să redistribuie, la propunerea Comisiei Electorale Centrale, mijloacele alocate pentru organizarea alegerilor parlamentare între Comisia Electorală Centrală și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene în scopul constituirii și funcționării secțiilor de votare peste hotare;
    f) să contracteze, pe parcursul anului bugetar, împrumuturi interne pe piaţa valorilor mobiliare de stat peste limitele prevăzute de bugetul de stat, cu scadenţă în anul 2018, pentru acoperirea decalajului temporar de casă al bugetului de stat;
    g) să recrediteze, din contul împrumuturilor externe, autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale, drept garanţie de rambursare servind inclusiv transferurile cu destinaţie generală de la bugetul de stat către bugetele locale respective;
    h) să modifice raporturile dintre bugetul de stat şi bugetele locale în cazul modificării actelor normative în vigoare sau al adoptării de noi acte normative privind organizarea administrativ-teritorială, în cazul delegării, în temei legal, a unor competenţe sau al retragerii lor, în cazul trecerii, în modul stabilit, a unor instituţii din subordinea autorităţilor publice locale în subordinea autorităţilor publice centrale şi viceversa, precum şi în cazul trecerii unor instituţii din subordinea autorităţilor publice locale de nivelul întîi în subordinea autorităţilor publice locale de nivelul al doilea şi viceversa;
    i) să redistribuie transferurile cu destinaţie specială de la bugetul de stat, prevăzute la anexa nr. 5, între bugetele locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea şi între bugetele locale de acelaşi nivel.
    Art. 18. – Guvernul se abilitează cu dreptul de a forma în componenţa bugetului de stat un fond de compensare pentru acoperirea necesităților stringente ale autorităților publice locale ca urmare a reformării sistemului de raporturi dintre bugetul de stat și bugetele locale.

    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                                                         Andrian CANDU

    Nr. 289. Chişinău, 15 decembrie 2017.
   
    anexa_1

    anexa_2

    anexa_3

    anexa_4

    anexa_5

    anexa_6

    anexa_7