*HGC902/2015 Versiunea originala
ID intern unic:  378101
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 902
din  31.12.2015
cu privire la Consiliul Naţional pentru Managementul
Integrat al Frontierei de Stat
Publicat : 15.01.2016 în Monitorul Oficial Nr. 2-12     art Nr : 7
    În temeiul art. 22 din Legea nr. 64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 131-133, art. 1018), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie Consiliul Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat.
    2. Se aprobă:
    Componenţa Consiliului Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, conform anexei nr. 1.
    Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Consiliului Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, conform anexei nr. 2.
    3. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului nr.855 din 21 septembrie 2010 „Cu privire la Consiliul Național pentru Management Integrat al Frontierei de Stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 182-189, art. 949).
    Punctul 43 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.925 din 12 decembrie 2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.270-272, art.1013).
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.

    PRIM-MINISTRU INTERIMAR                                 Gheorghe BREGA

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                                            Oleg Balan
    Ministrul finanţelor                                                        Anatol Arapu

    Nr. 902. Chişinău, 31 decembrie 2015.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.902
din  31 decembrie 2015

COMPONENŢA
Consiliului Naţional pentru Managementul Integrat
al Frontierei de Stat
    1. Ministrul afacerilor interne, preşedinte al Consiliului
    2. Șeful Departamentului Poliţiei de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne, vicepreşedinte al Consiliului
    3. Directorul general al Serviciului Vamal pe lîngă Ministerul Finanţelor, vicepreşedinte al Consiliului
    4. Şeful Direcției politici și proiecte de asistență a Departamentului Poliţiei de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne, secretar al Consiliului
    5. Șeful Serviciului Consiliului Suprem de Securitate al Aparatului Președintelui Republicii Moldova
    6. Șeful Direcției generale, Serviciul de Informații și Securitate
    7. Şeful Direcţiei Generale Integrare Europeană a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene
    8. Șef secție, Direcția finanțele justiției, ordinii publice, apărării și securității statului a Ministerului Finanțelor
    9. Șeful Direcției politică de apărare și planificare a apărării a Ministerului Apărării
    10. Șeful adjunct al Direcției transport rutier a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
    11. Directorul adjunct al Autorității Aeronautice Civile
    12. Șeful Direcţiei politici migraționale şi demografice a Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei
    13. Directorul Departamentului producere al ÎS „Centrul Resurselor Informaţionale de Stat „Registru” a Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor
    14. Șeful Direcției analiză, monitorizare și evaluare a politicilor a Ministerului Justiției
    15. Șeful Direcției relații internaționale și atragerea investițiilor a Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor
    16. Șeful Direcției analiză, monitorizare și evaluare a politicilor a Ministerului Economiei
    17. Șeful Secției resurse de apă, sol, subsol a Direcției resurse naturale și biodiversitate a Ministerului Mediului
    18. Șeful Direcției sănătate publică a Ministerului Sănătății
    19. Șeful Direcţiei coordonarea politicilor şi planificarea strategică a Cancelariei de Stat
    20. Șeful Biroului pentru Reintegrare al Cancelariei de Stat
    21. Șeful Direcției analiză și programe a Biroului pentru relații cu diaspora al Cancelariei de Stat
    22. Șeful Secției asistență juridică internațională și integrare europeană a Procuraturii Generale
    23. Șeful Direcției generale prevenirea corupției a Centrului Național Anticorupție
    24. Șeful Direcției coordonarea posturilor la frontieră a Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor
    25. Directorul Direcției generale supraveghere asigurări a Comisiei Naționale a Pieței Financiare
    26. Șeful Direcției politici, dezvoltare turistică și marketing a Agenției Turismului

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 902
din 31 decembrie 2015

REGULAMENT 
cu privire la organizarea și funcționarea Consiliului Naţional
pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabilește organizarea și funcționarea Consiliului Naţional pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat (în continuare – Consiliul).
    2. Consiliul este organul consultativ, fără statut de persoană juridică, creat în scopul coordonării generale interinstituționale a Managementului Integrat al Frontierei de Stat, al aplicării unitare și coerente a politicilor guvernamentale relevante în acest domeniu.
    3. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în temeiul Constituţiei Republicii Moldova, Legii securității statului nr.  618-XIII din 31 octombrie 1995, Legii nr. 215 din  4 noiembrie 2011  cu privire la frontiera de stat a Republicii Moldova, altor acte normative, precum și al prezentului Regulament.
    4. Pentru realizarea scopului, Consiliul îndeplinește următoarele obiective:
    1) examinează cadrul unitar strategic al politicilor, programelor și legislației naționale în domeniul Managementului Integrat al Frontierei de Stat, conforme cu reglementările și bunele practici internaționale;
    2) coordonează realizarea compatibilității, interoperabilității și integrării autorităților din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat, care să susțină securitatea și integritatea frontalieră a Republicii Moldova și îndeplinirea competențelor specifice în domeniu;
    3) asigură dezvoltarea cooperării între autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat, cu alte autorități și organizații naționale și internaționale.
    5. Consiliul avizează, în limitele competenţei, strategii, documente de politici, precum şi alte acte normative ce ţin de Managementul Integrat al Frontierei de Stat.
    6. Conducerea Consiliului se realizează de către ministrul afacerilor interne, în calitate de președinte, asistat de doi vicepreședinți: șeful Departamentului Poliției de Frontieră al Ministerului Afacerilor Interne, respectiv directorul general al Serviciului Vamal pe lîngă Ministerul Finanțelor.
    7. Membrii Consiliului sînt desemnați de către autoritățile ce fac parte din sistemul naţional  al Managementului Integrat al Frontierei de Stat. De asemenea, din Consiliu face parte şeful Serviciului Consiliului Suprem de Securitate.
    8. Pentru coordonarea activității Consiliului funcționează, în calitate de structuri tehnice, Comitetul executiv al Consiliului, secretarul Consiliului fără drept de vot, comisiile de specialitate și Grupul de consultare, cu drept de vot consultativ.
    9. Activitatea preşedintelui şi vicepreședinţilor Consiliului, Comitetului executiv al Consiliului, membrilor şi secretarului Consiliului, comisiilor de specialitate şi Grupului de consultare nu se remunerează.
    10. Componența Consiliului se actualizează în mod corespunzător în situația includerii sau excluderii, după caz, a unor autorități în/sau din sistemul de Management Integrat al Frontierei de Stat.
    11. Ședințele Consiliului sînt publice. La ședințele Consiliului participă membrii titulari ai acestuia sau locțiitorii lor legali. În funcţie de problematica supusă dezbaterii, la şedinţele Consiliului pot participa, în calitate de invitaţi, fără drept de vot, reprezentanţii organizaţiilor internaţionale, societăţii civile şi alte persoane interesate.
    12. Activitatea Consiliului se desfășoară conform competențelor autorităților din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat. Activitatea Consiliului nu dublează, nu se suprapune și nu substituie competențele și responsabilitățile autorităților din sistemul de Management Integrat al Frontierei de Stat. Relațiile Consiliului cu alte autorităţi, instituții, organizații, parteneri naționali și internaționali se stabilesc şi se desfăşoară în nume propriu, sub semnătura preşedintelui acestuia, a vicepreşedinților, ori a persoanelor desemnate de președinte.
    13. Atribuțiile autorităților legate de implementarea deciziilor Consiliului în raport cu acesta sînt următoarele:
    1)  asigură realizarea în termen a deciziilor Consiliului;
    2)  sprijină activitatea Consiliului;
    3)  transmit Consiliului, în termenul și potrivit formularelor de raportare stabilite, informațiile solicitate privind stadiul îndeplinirii Strategiei, a planului de implementare aferent;
    4)  formulează propuneri în domeniul de competență pentru proiectul Strategiei naţionale de Management Integrat al Frontierei de Stat (în continuare – Strategie) și al planului de implementare aferent, precum și pentru modificarea, completarea și adoptarea acestora, după caz;
    5)  desemnează personalul necesar în cadrul comisiilor de specialitate și sprijină activitatea comisiilor;
    6)  îndeplinesc sarcinile stabilite potrivit legislației în vigoare, a acordurilor sau protocoalelor interinstituționale, naționale și internaționale;
    7)  prezintă Consiliului problemele și dificultățile apărute în procesul de aplicare a Strategiei și a planului de implementare aferent privind relațiile cu celelalte autorități, solicită sprijin și mediere cînd situația impune;
    8)  stabilesc măsurile urgente de management al riscurilor aferente Strategiei și le comunică, respectiv, propun, după caz, președintelui Consiliului.
II. Organizarea și funcţionarea Consiliului
Secțiunea 1
Ședințele Consiliului
    14. Consiliul se întruneşte semestrial în ședințe ordinare, iar în caz de necesitate, se întruneşte în şedinţe extraordinare. Membrii Consiliului sînt informați cu privire la desfășurarea ședințelor cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data planificată.
    15. Ordinea de zi a ședințelor se întocmește de secretar, la propunerea Comitetului executiv al Consiliului și se aprobă de către președintele Consiliului. Ordinea de zi este adusă la cunoştinţa membrilor Consiliului cu cel puțin 3 zile înaintea desfășurării ședințelor.
    16. Şedinţele se consideră deliberative dacă la acestea participă 2/3 din membrii Consiliului.
    17. Pentru realizarea scopului său, Consiliul adoptă decizii cu caracter de recomandare.
    18. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor prezenţi. Deciziile Consiliului se comunică autorităţilor publice vizate, integral sau în extras, pentru informare și îndrumare în vederea realizării Planului de implementare a Strategiei sau adoptarea unor decizii în probleme de securitate frontalieră.
    19. Rezultatele ședinței Consiliului, punctele de vedere și propunerile formulate se consemnează în procese-verbale. Procesele-verbale se întocmesc de secretarul Consiliului și se semnează de președintele Consiliului.
    20. Ordinea de zi şi procesele-verbale ale şedinţelor, deciziile Consiliului, şi alte documente privind activitatea Consiliului destinate a fi făcute publice, se plasează pe pagina web a Departamentului Poliţiei de Frontieră.
Secțiunea a 2-a
Atribuțiile Consiliului
    21. Atribuțiile Consiliului sînt următoarele:
    1) formulează propuneri pentru perfecţionarea legislaţiei, cadrului strategic şi al politicilor în domeniul Managementului Integrat al Frontierei de Stat, conforme cu reglementările și bunele practici internaţionale, în special ale Uniunii Europene;
    2) coordonează activitatea comisiilor de specialitate și a Grupului de consultare în domeniul Managementului Integrat al Frontierei de Stat;
    3) adoptă decizii asupra problemelor puse în dezbatere;
    4) coordonează activitățile din domeniile logistic și financiar pentru realizarea compatibilităţii, interoperabilității și integrării autorităților din sistemul de Management Integrat al Frontierei de Stat;
    5) asigură corelarea interinstituțională și consultarea internațională în procesul de elaborare a proiectului Strategiei și planului de implementare aferent;
    6) monitorizează și evaluează modul și stadiul de îndeplinire a Strategiei şi a planului aferent și propune măsuri pentru eliminarea neregulilor constatate, pentru revizuirea termenului activităților nerealizate sau întîrziate, ori pentru revizuirea Strategiei și a planului aferent;
    7) asigură informarea autorităților Managementului Integrat al Frontierei de Stat cu privire la rezultatele monitorizărilor și evaluărilor efectuate, deciziile adoptate și propunerile formulate;
    8) coordonează activitatea comisiilor de specialitate și a Grupului de consultare și propune, după caz, măsurile ce se impun pentru asigurarea eficacității și eficienței acestora;
    9) prezintă Guvernului rapoarte semestriale şi anuale privind implementarea Strategiei şi a planului de implementare aferent;
    10) mediază, între autoritățile Managementului Integrat al Frontierei de Stat, divergențele privind implementarea Strategiei şi a planului de implementare aferent (de exemplu, eventualele suprapuneri de competențe, paralelisme între activități etc.);
    11) monitorizează și evaluează stadiul și rezultatele cooperării între autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat cu alte autorități naționale și ale statelor vecine, precum și ale altor parteneri europeni și internaționali; propune măsuri necesare pentru perfecționarea cooperării interinstituționale și internaționale în domeniu.
Secțiunea a 3-a
Atribuțiile președintelui și vicepreședinților Consiliului
    22. Președintele Consiliului:
    1) conduce Consiliul și asigură îndeplinirea obiectivelor/atribuțiilor acestuia;
    2) reprezintă Consiliul în relațiile cu Guvernul, cu alte autorități și organizații naționale și internaționale;
    3) convoacă ședințele Consiliului, Comitetului executiv, Grupului de consultare și le prezidează;
    4) semnează actele Consiliului;
    5) în caz de necesitate, deleagă vicepreşedinţilor Consiliului unele din atribuţiile sale;
    6) coordonează, monitorizează și evaluează activitatea comisiilor de specialitate și a Grupului de consultare.
    23. Vicepreședinții Consiliului:
    1) îndeplinesc atribuțiile delegate de către președintele Consiliului;
    2) îndeplinesc atribuțiile președintelui Consiliului în absența acestuia.
Secțiunea a 4-a
Comitetul executiv al Consiliului
    24. În cadrul Consiliului se constituie Comitetul executiv, ca structură de coordonare permanentă a acestuia. Din Comitetul executiv fac parte președintele, doi vicepreședinți ai Consiliului și reprezentanţii Serviciului Consiliului Suprem de Securitate, Serviciului de Informații și Securitate, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și Ministerului Finanțelor reprezentaţi în Consiliu.
    25. Comitetul executiv se convoacă trimestrial de către președintele Consiliului şi exercită următoarele atribuţii:
    1) abordează problemele care solicită decizii urgente în domeniul Managementului Integrat al Frontierei de Stat;
    2) examinează proiectul ordinii de zi a şedinţelor;
    3) gestionează activitățile organizatorice și de coordonare curente pentru îndeplinirea obiectivelor și atribuțiilor Consiliului;
    4) convoacă şedinţele ordinare şi extraordinare ale Consiliului;
    5) convoacă în ședințe, dacă este cazul, comisiile de specialitate;
    6) aprobă componența Grupului de consultare și se pronunță prin vot asupra propunerii formulate de către secretarul Consiliului privind menținerea sau excluderea din Grup a membrilor acestuia.
Secțiunea a 5-a
Secretarul Consiliului
    26. Secretarul Consiliului:
    1) este punctul de contact pentru autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat privind activitățile Consiliului;
    2) elaborează proiectul ordinii de zi a ședințelor, organizează desfășurarea ședințelor Consiliului în urma deciziei Comitetului executiv;
    3) întocmește procesele-verbale ale ședințelor Consiliului, Comitetului executiv, Grupului de consultare și le distribuie membrilor Consiliului;
    4) ține, în baza raportărilor efectuate de către autorități, evidența îndeplinirii activităților prevăzute în Strategie și în planul de implementare aferent;
    5) informează președintele Consiliului și Comitetul executiv, în baza raportărilor efectuate de către autorități, asupra stadiului îndeplinirii activităților prevăzute în Strategie, în planul de implementare aferent, în rapoartele de monitorizare și evaluare, semnalează neexecutarea acestora, ori întîrzierile și propune măsurile necesare;
    6) întocmește rapoarte semestriale și anuale privind etapa îndeplinirii Strategiei și le transmite Guvernului, după aprobarea de către Consiliu;
    7) primește de la autorități comunicările și propunerile ce privesc activitatea acestora sau alte aspecte de interes pentru Strategie și le prezintă președintelui sau vicepreședinților Consiliului, după caz;
    8) redactează proiectele deciziilor Consiliului, le transmite după aprobare celor interesați și ține evidența îndeplinirii acestora;
    9) păstrează, în condițiile legii, documentele Consiliului;
    10) asigură, prin intermediul structurii de relații publice a Departamentului Poliției de Frontieră, informarea publică oficială referitoare la activitatea Consiliului.
Secțiunea a 6-a
Componența și atribuțiile comisiilor
de specialitate ale Consiliului
    27. Comisiile de specialitate se organizează în caz de necesitate și funcționează în scopul sprijinului reciproc și al dezvoltării cooperării între autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat.
    28. În cadrul Consiliului se organizează și funcționează, în baza obiectivelor Strategiei, următoarele comisii de specialitate:
    1) Comisia pentru resurse umane și dezvoltare instituțională;
    2) Comisia pentru controlul frontierei de stat și competențe conexe;
    3) Comisia pentru combaterea migrației ilegale și criminalității transfrontaliere;
    4) Comisia pentru suport operațional;
    5) Comisia pentru coordonare interinstituțională și cooperare internațională;
    6) Comisia pentru suport logistic și asistență economico-financiară.
    29. În componența Comisiilor de specialitate sînt incluși, de regulă, 5-7 reprezentanți ai autorităților din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat, conform domeniilor de competență, numiți prin ordinul/dispoziția șefilor structurilor respective. Autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat desemnează în comisii șefi ai structurilor de specialitate sau experți în domeniile respective. Președinții comisiilor sînt desemnați de către președintele Consiliului, în funcție de tipul comisiei și ponderea activității autorităților în domeniul respectiv.
    30. Comisiile de specialitate au următoarele atribuții, pe care le îndeplinesc corespunzător domeniului de responsabilitate în care funcționează:
    1) identifică aspectele ce necesită abordări integrate în domeniul lor de activitate și formulează soluții de rezolvare a problemelor;
    2) asigură schimbul de date, transferul reciproc de cunoștințe, experiență și bune practici pentru dezvoltarea de strategii, politici și proceduri unitare în sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat;
    3) identifică necesitățile de formare pe domeniile de interes comun instituțional;
    4) formulează propuneri de specialitate pentru elaborarea proiectelor deciziilor Consiliului;
    5) realizează evaluări și monitorizări, propun modificări și actualizări ale Strategiei, ale planului aferent, precum și în alte domenii;
    6) participă la întocmirea rapoartelor semestriale și anuale privind etapa îndeplinirii Strategiei;
    7) cooperează pe probleme de interes cu celelalte comisii, cu Grupul de consultare, precum și cu alte autorități, instituții și organizații interne și internaționale;
    8) participă la informarea publică referitoare la activitatea Consiliului.
    31. Comisiile de specialitate se întrunesc ori de cîte ori este necesar, în plen sau parțial, la solicitarea președinților acestora, a președintelui Consiliului sau a vicepreședinților, după caz. Rezultatele ședințelor comisiilor de specialitate, punctele de vedere exprimate, propunerile formulate, precum și celelalte aspecte de interes privind desfășurarea activității, se consemnează în procese-verbale, care se semnează de către președintele comisiei și membrii acestora.
Secțiunea a 7-a
Componența și funcționarea Grupului de consultare
    32. Grupul de consultare este structura consultativă, aflată în coordonarea Consiliului. Grupul de consultare este constituit și funcționează în scopul obținerii, din partea societății civile, a suportului pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, prin:
    1) creșterea transparenței activității Consiliului și în domeniul Managementului Integrat al Frontierei de Stat;
    2) sporirea participării societății civile la susținerea procesului decizional, asimilarea bunelor practici și a suportului în domeniu;
    3) asigurarea nemijlocită de studii în domenii relevante;
    4) participarea la elaborarea politicilor de Management Integrat al Frontierei de Stat, precum și la fundamentarea soluțiilor de dezvoltare instituțională, la realizarea de proiecte și programe;
    5) participarea la monitorizarea și evaluarea domeniului.
    33. Grupul de consultare se compune din 7 reprezentanți ai societății civile, dintre care un reprezentant al mass-media. Componența nominală a Grupului de consultare se aprobă, de către președintele Comitetului executiv. La activitatea Grupului de consultare pot fi invitate și alte persoane, decît membrii acestuia.
    34. Criteriile de selectare în Grupul de consultare a reprezentanților societății civile sînt următoarele:
    1) își desfășoară activitatea în domenii relevante pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat;
    2) nu se află în situații de incompatibilitate și/sau conflict de interese cu autoritățile din sistemul Managementului Integrat al Frontierei de Stat; 
    3) dețin notorietate publică, reputație profesională și morală foarte bune;
    4) nu au desfășurat și nu desfășoară activități împotriva securității statului, ordinii și securității publice;
    5) nu se află în situații incompatibile cu legislația în vigoare și standardele naționale în domeniul securității informaționale și protecției informației.
    35. În baza criteriilor de selectare prevăzute la pct. 34, secretarul Consiliului identifică candidații Grupului de consultare și îi propune Comitetului executiv pentru examinare și aprobare în cadrul ședinței acestuia.
    36. Grupul de consultare se întrunește la solicitarea președintelui Consiliului, trimestrial sau ori de cîte ori este necesar, în plen sau parțial. Președintele Consiliului poate solicita expertiza doar a unui membru al Grupului de consultare, precum și participarea acestora în cadrul ședințelor Consiliului sau ale comisiilor sale de specialitate. Rezultatele ședințelor Grupului de consultare, punctele de vedere exprimate, propunerile formulate, precum și celelalte aspecte de interes privind desfășurarea activității se consemnează în procesele-verbale ale ședințelor. Procesele-verbale ale ședințelor se semnează de către președintele Consiliului, membrii Grupului de consultare și secretarul Consiliului.
    37. Pentru clarificarea punctelor de vedere exprimate și fundamentarea deciziilor, președintele Consiliului poate supune votului consultativ al Grupului de consultare problemele pe care le consideră relevante.
    38. Cînd se constată neîndeplinirea, de către membrii Grupului de consultare, a criteriilor prevăzute la pct. 34, dacă prestația profesională nu este corespunzătoare, precum și în alte cazuri în care sînt afectate imaginea, interesele și activitatea Consiliului, Comitetul executiv propune excluderea din Grupul de consultare a persoanelor aflate în această situație. Excluderea se decide prin votul, cu majoritate simplă, al Comitetului executiv.