HANRE286/2018
ID intern unic:  378135
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ
HOTĂRÎRE Nr. 286
din  17.10.2018
cu privire la aprobarea Regulamentului privind procedurile
de prezentare și de examinare a cererilor
titularilor de licențe
privind prețurile și tarifele
reglementate
Publicat : 23.11.2018 în Monitorul Oficial Nr. 430-439     art Nr : 1692     Data intrarii in vigoare : 23.12.2018
    În temeiul art. 16 alin. (6) din Legea nr. 174 din 21 septembrie 2017 cu privire la energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 364-370, art. 620); art. 7 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 107 din 27 mai 2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 193-203, art. 413); art. 7 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 108 din 27 mai 2016 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 193-203, art. 415), Consiliul de administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind procedurile de prezentare și de examinare a cererilor titularilor de licențe privind prețurile și tarifele reglementate, conform anexei la prezenta hotărâre.
    2. Prezenta hotărâre intră în vigoare după o lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    Tudor COPACI,
    director general

    Sergiu CIOBANU,                                               Octavian LUNGU,
    director                                                                 director

    Iurie ONICA,                                                        Ghenadie PÂRŢU,
    director                                                                  director 

    Nr. 286/2018. Chişinău, 17 octombrie 2018.

Anexă
la Hotărârea Consiliului de administrație al
Agenției  Naționale pentru Reglementare
în Energetică nr. 286/2018
din 17 octombrie 2018

REGULAMENT
privind procedurile de prezentare și de examinare a cererilor
titularilor de licențe privind prețurile și tarifele reglementate
Secțiunea 1
Dispoziții generale
    1. Regulamentul privind procedurile de prezentare și de examinare a cererilor titularilor de licențe privind prețurile și tarifele reglementate (în continuare - Regulament) are ca scop stabilirea unor cerințe și proceduri uniforme, clare, predictibile și transparente ce urmează a fi respectate în procesul prezentării de către titularii de licențe și examinării cererilor privind costurile/cheltuielile de bază, prețurile/tarifele reglementate de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (în continuare - Agenție).
    2. Prevederile prezentului Regulament se aplică în mod obligatoriu în procesul prezentării și examinării cererilor titularului de licență privind costurile/cheltuielile de bază, privind prețurile/tarifele reglementate (în continuare cererea titularului de licență) în sectoarele energiei electrice, energiei termice și gazelor naturale, iar pentru cererile titularilor de licențe care furnizează serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare se aplică în partea în care legea nu prevede altfel.
    3. Obiect al prezentului Regulament constituie cererile titularilor de licențe cu privire la:
    a) aprobarea costurilor/cheltuielilor de bază;
    b) aprobarea anuală a prețurilor/tarifelor reglementate;
    c) ajustarea prețurilor/tarifelor reglementate.
    4. În sensul prezentului Regulament, noțiunile și termenii utilizați semnifică următoarele:
    aprobare anuală a prețurilor/tarifelor – aprobarea anuală a prețurilor/tarifelor în conformitate cu prevederile metodologiilor de calculare a prețurilor și/sau tarifelor;
    ajustare a prețurilor/tarifelor – ajustarea prețurilor/tarifelor, care are loc în intervalul dintre aprobările anuale și care presupune examinarea doar a unor elemente de cost, modificarea cărora, în rezultatul unor factori obiectivi ce nu pot fi controlați de întreprindere, generează devieri tarifare mai mari decât cele prestabilite în metodologiile respective;
    aprobare a costurilor/cheltuielilor de bază – totalitatea activităților întreprinse într-o perioadă dată de timp, aferente examinării cererii titularului de licență și a materialelor prezentate de acesta pentru justificarea solicitării de aprobare a costurilor/cheltuielilor de bază sau a prețurilor/ tarifelor;
    metodologie tarifară – act normativ elaborat și aprobat de Agenție în conformitate cu prevederile legii, care stabilește modul, principiile și algoritmul de determinare, aprobare și aplicare a cheltuielilor/costurilor de bază, a prețurilor/tarifelor reglementate în sectoarele reglementate de către Agenție.
Secțiunea 2
Procedura de prezentare a cererilor de către titularii de licențe
    5. Titularii de licențe depun spre examinare la Agenție cererea privind aprobarea costurilor/cheltuielilor de bază, a prețurilor și/sau tarifelor în conformitate cu prevederile metodologiilor în vigoare și în condițiile prezentului Regulament, după cum urmează:
    1) pentru costurile/cheltuielile de bază:
    a) în sectorul energiei electrice – 60 zile de la data intrării în vigoare a metodologiilor de calculare a prețurilor și/sau tarifelor;
    b) în sectorul gazelor naturale – 60 zile de la data intrării în vigoare a metodologiilor de calculare a prețurilor și/sau tarifelor;
    c) în sectorul termoenergetic și pentru activitatea licențiată de producere a energiei electrice în regim de cogenerare – 60 zile de la data obținerii licenței sau 180 zile până la data finalizării duratei de aplicare a costurilor/cheltuielilor de bază aprobate;
    d) în sectorul serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare – 60 zile de la data obținerii licenței sau de la data finalizării duratei de aplicare a costurilor de bază aprobate, conform metodologiei tarifare respective;
    2) pentru aprobarea prețurilor/tarifelor:
    a) în sectorul energiei electrice – anual, până la data de 1 februarie;
    b) în sectorul gazelor naturale – anual, până la data de 1 februarie;
    c) în sectorul termoenergetic și pentru activitatea licențiată de producere a energiei electrice în regim de cogenerare – anual, până la data de 1 mai;
    d) în sectorul serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare – anual până la 1 iunie.
    Scrisoarea de argumentare este perfectată în limba română, sub semnătura administratorului titularului de licență.
    6. Cererea poate fi depusă:
    1) în cancelaria Agenției, conform programului de lucru, de către persoana împuternicită conform legii;
    2) prin trimitere poștală recomandată;
    3) prin poșta electronică (e-mail), în conformitate cu cerințele Legii nr. 91 din 29 mai 2014 privind semnătura electronică și documentul electronic.
    Data depunerii cererii se consideră data înregistrării acesteia de către Agenție.
    7. Cererea se acceptă spre examinare dacă aceasta cuprinde următoarele:
    1) scrisoarea de argumentare a inițiativei, cu indicarea cauzelor și a datelor ce justifică solicitarea;
    2) acordul semnatarilor documentelor prezentate privind plasarea pe pagina web oficială a acestora, în partea ce vizează informațiile privind numele, prenumele și semnătura;
    3) calculele relevante (fiecare calcul va conține obligatoriu datele de contact și numele persoanelor responsabile pentru calculele respective);
    4) informația completă necesară examinării, în conformitate cu metodologiile de calculare a prețurilor și/sau tarifelor;
    5) informația prezentată este exhaustivă și lizibilă;
    6) indiferent de procedura depunerii cererii prevăzută în pct. 6 din prezentul Regulament, informația este prezentată, în mod obligatoriu și în format Excel, cu păstrarea formulelor de calcul. Confirmarea privind recepționarea informației în format Excel va fi efectuată de către persoana responsabilă din cadrul Agenției.
    8. În termen de cel mult 10 zile lucrătoare din data recepționării cererii, Agenția verifică conformitatea acesteia cu condițiile stabilite în prezentul Regulament. În cazul în care cererea nu este conformă cu prevederile metodologiei de calculare a prețurilor și/sau tarifelor și/sau cu una sau mai multe cerințe prevăzute în pct. 7 din prezentul Regulament, Agenția nu admite cererea spre examinare și notifică acest fapt titularului de licență cu argumentele de rigoare.
    9. Agenția examinează cererea titularului de licență depusă, cu derogare de la pct. 7 al prezentului Regulament, în cazul în care titularul de licență va accepta printr-un angajament scris de persoana împuternicită prezentarea informațiilor lipsă în modul și în termenul stabilite de Agenție. În cazul nerespectării angajamentului de către titularul de licență, Agenția notifică titularul de licențe despre neadmiterea spre examinare a cererii depuse în lipsa informațiilor neprezentate.
    10. La depunerea cererii privind aprobarea costurilor/cheltuielilor de bază, titularul de licență este obligat să prezinte următoarele documente:
    1) scrisoarea de argumentare a inițiativei titularului de licență privind aprobarea costurilor/cheltuielilor de bază;
    2) informația detaliată cu privire la elementele de costuri/cheltuieli, cu reflectarea metodei de repartizare a cheltuielilor comune între activitățile reglementate și nereglementate;
    3) copia structurii organizatorice și de personal a titularului de licență, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    4) copia politicilor contabile ale titularului de licență, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    5) copiile contractului colectiv de muncă, regulamentelor, ordinelor și altor documente interne necesare pentru stabilirea costurilor/cheltuielilor de bază, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    6) copiile contractelor încheiate cu terțe părți și devizele de cheltuieli, prezentate la solicitarea Agenției, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    7) planurile titularului de licență de deservire tehnică, întreținere și reparație curentă a mijloacelor fixe;
    8) copiile actelor rezultatelor de control efectuate de organele de control abilitate și măsurile întreprinse de titularul de licență pe marginea subiectelor vizate, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    9) raportul detaliat pe marginea tuturor tranzacțiilor efectuate între titularul de licență și întreprinderile afiliate;
    10) efectul economic obținut de către titularul de licență asupra cuantumului costurilor/cheltuielilor de bază, în rezultatul investițiilor efectuate, care au fost justificate drept necesare pentru reducerea costurilor/cheltuielilor și acceptate de Agenție;
    11) alte documente justificative necesare pentru examinarea și aprobarea costurilor/cheltuielilor de bază.
    11. La depunerea cererii privind aprobarea prețurilor/tarifelor, titularul de licență este obligat să prezinte următoarele documente:
    1) scrisoarea de argumentare a inițiativei titularului de licență privind aprobarea prețurilor/tarifelor;
    2) calculul detaliat al prețurilor/tarifelor solicitate confirmat prin documente justificative necesare;
    3) analiza separată a tuturor elementelor incluse în proiectul prețurilor/tarifelor solicitate cu descrierea metodei de repartizare a cheltuielilor comune între activitățile reglementate și nereglementate;
    4) calculul detaliat al ajustării costurilor/cheltuielilor de bază;
    5) copiile actelor rezultatelor de control efectuate de organele de control abilitate și măsurile întreprinse de titularul de licență pe marginea subiectelor vizate, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    6) copiile contractelor de procurare a resurselor energetice care nu sunt avizate de Agenție, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    7) alte calcule și documente justificative necesare la examinarea proiectelor prețurilor/tarifelor solicitate.
    12. La depunerea cererii privind ajustarea prețurilor/tarifelor, titularul de licență este obligat să prezinte următoarele documente:
    1) scrisoarea de argumentare a inițiativei titularului de licență privind ajustarea prețurilor/tarifelor;
    2) calculul detaliat al prețurilor/tarifelor solicitate confirmat prin documente justificative necesare;
    3) analiza separată a elementelor de cost, modificarea cărora, în rezultatul factorilor obiectivi, nu poate fi controlată de întreprindere și generează devieri tarifare mai mari decât cele prestabilite în metodologia tarifară respectivă;
    4) copiile contractelor de procurare a resurselor energetice care nu sunt avizate de Agenție, pe suport de hârtie sau în format electronic;
    5) alte calcule și documente justificative necesare la examinarea proiectelor prețurilor/tarifelor solicitate.
    13. În cazul în care, în intervalul dintre aprobările anuale ale prețurilor/tarifelor se înregistrează devieri tarifare mai mari decât cele prestabilite în metodologia tarifară respectivă, iar titularul de licență nu depune la Agenție o cerere de ajustare, Agenția va stabili acestuia un termen pentru prezentarea calculului necesar. În cazul în care titularul de licență nu se va conforma în termenul indicat, Agenția va ajusta prețurile/tarifele în baza informațiilor pe care le deține, rezultatul în acest caz fiind opozabil titularului de licență respectiv, care nu mai poate invoca incorectitudinea calculelor efectuate de Agenție ce au stat la baza aprobării acestora. Titularul de licență poartă răspundere pentru inacțiunile sale în conformitate cu prevederile legii.
    14. Toate documentele prezentate pe suport de hârtie, ulterior depunerii cererii, trebuie să fie vizate de către titularul de licență și depuse cu scrisoare de însoțire, care va conține obligatoriu lista documentelor. Documentele nevizate nu se consideră depuse și nu se examinează.
Secțiunea 3
Procedura de examinare a cererilor titularilor de licențe
    15. Agenția examinează cererea titularului de licență în termen de cel mult 180 de zile calendaristice de la data înregistrării, în modul stabilit de prezentul Regulament, în cazul în care legea nu prevede alte termene, cu adoptarea unei hotărâri în privința acesteia.
   16. Termenul de 180 de zile destinat procedurii de examinare a cererii se calculează de la data înregistrării cererii corespunzătoare din partea titularului de licență și după prezentarea tuturor documentelor și a informației necesare, solicitate de Agenție, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament și ale Metodologiei de calculare a prețurilor și/sau tarifelor.
    În cazul cererilor cu informații eronate, termenul de 180 zile este extins cu numărul de zile necesar titularului de licență pentru concretizarea informației eronate.
    17. În procesul examinării cererii, Agenția este în drept să solicite titularului de licență orice informație necesară sau calcule pentru justificarea temeiniciei cererii. Dacă se constată lipsa unor date relevante sau sunt necesare informații/documente suplimentare, Agenția notifică titularul de licență despre acest fapt. Solicitarea Agenției privind prezentarea informațiilor suplimentare va fi efectuată în formă scrisă și transmisă titularului de licență prin trimitere poștală sau prin poșta electronică.
    18. În cazul în care titularul de licență nu prezintă Agenției informația suplimentară solicitată, Agenția este în drept să respingă cererea titularului de licență din cauza imposibilității verificării datelor prezentate, fie să examineze cererea doar în partea în care este argumentată.
   19. Rezultatul examinării cererii incomplete, ca urmare a lipsei informației necesare este opozabil titularului de licență, care nu mai poate invoca incorectitudinea rezultatului examinării cererii, generată de omisiunile sau inacțiunile acestuia de a prezenta Agenției informația completă sau informația solicitată.
    20. În scopul excluderii neclarităților constatate în procesul examinării cererii, Agenția organizează ședințe comune de lucru cu reprezentanții titularului de licență sau alte persoane interesate.
    21. În urma examinării cererii privind ajustarea prețurilor/tarifelor, Consiliul de administrație este în drept să respingă cererea titularului de licență ca fiind neîntemeiată în următoarele situații:
    1) nu au fost respectate prevederile metodologiei tarifare corespunzătoare;
    2) titularul de licență nu a prezentat Raportul anual/trimestrial de activitate al întreprinderii conform Sistemului de rapoarte stabilit de Agenție;
    3) informația justificativă constatată în procesul examinării cererii este insuficientă.
Secțiunea 4
Transparența în procesul examinării cererilor
titularilor de licențe și aprobarea hotărârii

    22. Cererea titularului de licență, admisă spre examinare, cu materialele justificative care conțin informații cu caracter public, se plasează pe pagina web oficială a Agenției, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare din momentul înregistrării cererii.
    23. Agenția oferă publicului 15 zile lucrătoare, de la publicarea cererii și a materialelor aferente, pentru prezentarea recomandărilor cu privire la aceasta.
    24. Recomandările parvenite vor fi recepționate prin intermediul scrisorilor sau poștei electronice și se înregistrează în cadrul Agenției.
    25. În procesul examinării materialelor prezentate de către titularul de licență și a recomandărilor parvenite în procesul consultărilor publice, Agenția este în drept să organizeze dezbateri publice cu privire la cererea depusă.
    26. După finalizarea procedurii de examinare a cererii, va fi elaborat proiectul de hotărâre cu privire la cererea titularului de licență, care va fi propus spre adoptare Consiliului de administrație.
    27. În termen de 15 zile lucrătoare înainte de examinare și adoptare de către Consiliul de administrație al Agenției a proiectului de hotărâre cu privire la cererea titularului de licență, pe pagina web oficială a Agenției vor fi publicate rezultatele examinării cererii titularului de licență, împreună cu proiectul de hotărâre supus aprobării.
    28. Ședințele Consiliului de administrație, în cadrul cărora se examinează cererile privind costurile/cheltuielile de bază, privind prețurile/tarifele reglementate, sunt publice. La ședințele Consiliului de administrație, în afara părților interesate, au acces liber publicul și reprezentanții mass-media.
   29. Anunțul privind desfășurarea ședinței publice se face public cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data desfășurării ședinței, prin plasarea pe pagina web oficială a Agenției și expedierea prin intermediul poștei electronice părților interesate a informației privind data, ora și locul desfășurării ședinței publice, ordinea de zi a acesteia precum și datele de contact ale persoanei responsabile de organizare (numele, numărul de telefon, adresa electronică).
    30. Hotărârea privind costurile/cheltuielile de bază, prețurile/tarifele reglementate se adoptă de către Consiliul de administrație prin votul majorității membrilor, ca urmare a procedurii de deliberare.
    31. Hotărârea privind costurile/cheltuielile de bază, prețurile/tarifele reglementate, în cazurile prevăzute de lege, se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, se plasează pe pagina web oficială a Agenției și pe pagina web oficială a titularului de licență.
    32. Hotărârile Agenției pot fi contestate în instanța de judecată, în ordinea contenciosului administrativ.