HGC176/2019
ID intern unic:  379886
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 176
din  15.03.2019
cu privire la aprobarea Regulamentului de activitate
a federațiilor sportive naționale
Publicat : 22.03.2019 în Monitorul Oficial Nr. 101-107     art Nr : 206     Data intrarii in vigoare : 22.03.2019
    În scopul ajustării la noile realități sociale a federațiilor sportive naționale, Guvernul HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de activitate a federațiilor sportive naționale (se anexează).
    2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.356/2003 cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a federațiilor sportive naționale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 62–66, art. 381).
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
    4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                               Pavel FILIP
    Contrasemnează:
    Ministrul educației,
    culturii și cercetării                                              Monica Babuc

    Nr. 176. Chişinău, 15 martie 2019.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.176/2019

REGULAMENT
de activitate a federațiilor sportive naționale
I. NOȚIUNI GENERALE
    1. Federația sportivă națională (în continuare – federație) este o organizație necomercială, cu statut de asociație, constituită benevol de fondatori, în modul prevăzut de lege, pentru satisfacerea unor necesități necomerciale.
    2. Federațiile își desfășoară activitatea în baza Constituției Republicii Moldova, actelor legislative, decretelor Președintelui Republicii Moldova, ordonanțelor și hotărîrilor Guvernului, tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte, actelor Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, precum și prezentului Regulament.
    3. Federațiile pot dispune de ștampilă cu denumirea lor în limba de stat.
    4. Denumirea, emblema și insigna federației sînt aprobate de adunarea generală a acesteia și prevăzute în statut.
    5. Agenția Servicii Publice înregistrează federațiile în Registrul de stat al persoanelor juridice, în calitate de asociații obștești, în temeiul cererii avizate de către organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului.
II. SCOPUL, CONDIȚIILE DE FORMARE ȘI ATRIBUȚIILE
FEDERAȚIILOR

    6. Recunoașterea ramurilor de sport se face conform prevederilor art. 3 alin. (3) și art. 71 alin. (1) din Legea nr.330/1999 cu privire la cultura fizică și sport.
    7. Dacă o ramură de sport nu este recunoscută de către Comitetul Internațional Olimpic, acest fapt nu împiedică ca persoanele amatoare de sport să desfășoare activități sportive.
    8. Federațiile se fondează cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:
    1) funcționarea unei federații internaționale de profil, cu excepția sporturilor naționale;
    2) funcționarea a cel puțin trei cluburi sportive ori asociații sportive de același profil sportiv, în raioane ori în municipii, în calitate de fondatori ai federației, care dispun de echipament sportiv și inventar sportiv necesare pentru organizarea și desfășurarea activității și dezvoltarea ramurii de sport.
    9. Pentru obținerea avizului în vederea constituirii federației, fondatorii depun la organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului următoarele acte:
    1) cererea, semnată de toți membrii organului de conducere al federației, în care se va indica domiciliul fiecăruia;
    2) statutul federației;
    3) copia de pe procesul-verbal al congresului (conferinței) ori adunării generale la care a fost adoptat statutul federației;
    4) lista fondatorilor federației, autentificată prin semnăturile acestora, precum și extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice și statutul acestora;
    5) avizul consultativ al Comitetului Național Olimpic și Sportiv.
    10. Actele respective se examinează de către organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului, timp de 30 de zile calendaristice, cu eliberarea avizului de a înregistra federația ori cu eliberarea unui aviz motivat de a nu înregistra federația în Registrul de stat al persoanelor juridice.
    11. În cazul în care actele menționate la pct. 9 corespund cerințelor, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului eliberează avizul pentru a înregistra federația.
    12. Organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului eliberează un aviz motivat pentru a refuza înregistrarea unei federații din următoarele motive:
    1) există deja înregistrată o federație pe ramura de sport respectivă;
    2) fondatorii federației, cluburile sportive ori asociațiile sportive nu dețin o bază sportivă, nu dispun de sportivi, arbitri și antrenori licențiați de către structurile sportive europene ori internaționale și nu au echipament sportiv ori inventar sportiv;
    3) actele menționate la pct. 9 nu corespund cerințelor;
    4) ramura de sport nu este recunoscută la nivel internațional de către Comitetul Internațional Olimpic și nu este înregistrată o structură sportivă de același profil la nivel internațional ori european.
    13. Dacă organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului nu a eliberat avizul în termenul indicat la pct.10, atunci se prezumă că acesta a fost eliberat în mod tacit.
    14. Agenția Servicii Publice înregistrează federația în Registrul de stat al persoanelor juridice dacă setul de acte corespunde condițiilor necesare pentru înregistrare și nu este înregistrată o altă federație în domeniul respectiv.
    15. Atribuțiile principale ale federațiilor sînt prevăzute în Legea nr.330/1999 cu privire la cultura fizică și sport.
III. STRUCTURA FEDERAȚIEI
    16. Fondatorii federației sînt cluburile sportive, asociațiile sportive de același profil.
    17. Membrii federației trebuie să respecte statutul acesteia și să plătească taxa de aderare și anual taxa de membru, aprobate prin statutul federației. Taxele stabilite se pot folosi de federație numai pentru scopurile statutare. Mărimea taxelor este prevăzută în statutul federației.
    18. Dobîndirea și încetarea calității de membru, drepturile și obligațiile membrilor se stabilesc în statutul fiecărei federații.
IV. ORGANELE DE CONDUCERE
    19. Organele de conducere ale federației sînt:
    1) adunarea generală;
    2) președintele federației;
    3) consiliul de administrare;
    4) comisia de cenzori (cenzorul).
    20. Atribuțiile adunării generale, comisiei de cenzori (cenzorului), consiliului de administrare și președintelui, precum și procedura de convocare și desfășurare, normele de desemnare a reprezentanților care pot participa la adunări cu drept de vot vor fi prevăzute în statutul federației, în funcție de specificul activității și în conformitate cu cerințele statutului federației internaționale.
V. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE FEDERAȚIEI
    21. Federația are dreptul:
    1) să difuzeze liber informația despre activitatea sa;
    2) să dețină denumire și simbolică proprie;
    3) să reprezinte și să apere interesele legitime ale membrilor săi în relațiile cu autoritățile administrației publice centrale și locale și cu alte persoane juridice de drept public ori privat;
    4) să solicite, în condițiile legii, și să primească de la autoritățile statului informații ori acte necesare pentru desfășurarea activității statutare;
    5) să creeze, în funcție de necesități, din contul mijloacelor proprii, structuri sportive locale;
    6) să participe la concursuri naționale și internaționale în vederea obținerii premiilor din partea organului central de specialitate în domeniul educației fizice și sportului, de la autorități ale administrației publice locale, fundații, organizații naționale și internaționale ori de la persoane fizice;
    7) să desfășoare activități conform scopurilor statutare;
    8) să organizeze și să monitorizeze dezvoltarea ramurii de sport;
    9) să participe la pregătirea sportivilor de performanță;
    10) să propună organului central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului lista lotului național pe ramura de sport respectivă;
    11) să stabilească relații de colaborare cu federațiile din alte țări, cu federațiile sportive la nivel european și internațional de specialitate;
    12) să desfășoare o activitate economică ori să constituie o persoană juridică cu scop lucrativ;
    13) să beneficieze de finanțare din mijloace bugetare pentru activitățile sportive prevăzute în contractele de colaborare încheiate cu organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului;
    14) să beneficieze de venituri proprii obținute din activități cu caracter profesional ori cele prevăzute în statut, organizate în condițiile legii;
    15) să încaseze cotizații și penalități prevăzute de statutul federației și regulamentele adoptate;
    16) să beneficieze de donații și sponsorizări;
    17) să utilizeze sumele neutilizate în anii financiari precedenți pentru activitățile prevăzute în statut;
    18) să beneficieze de alte venituri realizate în condițiile legii.
    22. Federația este obligată:
    1) să respecte Constituția Republicii Moldova, legislația națională, normele de drept internaționale în domeniu, prevederile actelor aprobate de Agenția Mondială Antidoping, ale Comitetului Internațional Olimpic, statutul federației internaționale la care este membru;
    2) să introducă modificările necesare în documentele de constituire, în cazul modificării legislației, și să asigure aprobarea și înregistrarea lor la Agenția Servicii Publice;
    3) să informeze, anual, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului asupra activității federației;
    4) să respecte spiritul de fair-play la organizarea competițiilor sportive și să nu participe la acțiuni legate de manipularea sportivă;
    5) să exercite activități de prevenire și combatere a violenței în sport, în comun cu organele de poliție și de promovare a toleranței în activitatea sportivă;
    6) să folosească la competițiile sportive naționale și internaționale simbolurile oficiale (Drapelul de Stat, Imnul de Stat al Republicii Moldova) în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr.217/2010 privind Drapelul de Stat al Republicii Moldova și pct.7 lit. a) din Regulamentul privind intonarea Imnului de Stat al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.571/1995 cu privire la Imnul de Stat al Republicii Moldova;
    7) să aprobe programe privind prevenirea și combaterea utilizării substanțelor și metodelor interzise, să monitorizeze implementarea politicilor naționale antidoping, să instituie comisii federale antidoping și să asigure activitatea acestora, în temeiul art. 21 alin. (51) lit. d) din Legea nr.330/1999 cu privire la cultura fizică și sport;
    8) să colaboreze cu Agenția Națională Antidoping;
    9) să informeze organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului și Agenția Națională Antidoping despre constatarea controlului pozitiv de dopaj la sportivii de performanță, participanți la competiții sportive naționale ori internaționale, și despre decizia (sancțiunea) aplicată de către autoritățile de supraveghere și control pentru prevenirea și combaterea dopajului;
    10) să prezinte organului central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului, pentru avizare, actele de afiliere a federației la structurile sportive internaționale;
    11) să prezinte organului central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului, pentru avizare, regulamentele campionatelor, competițiilor sportive naționale și internaționale organizate pe teritoriul Republicii Moldova;
    12) să informeze în scris organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului asupra numirii antrenorului principal al lotului național;
    13) să elaboreze și să realizeze programe de pregătire a loturilor naționale la competițiile sportive internaționale;
    14) să selecteze și să pregătească corespunzător loturile naționale și să asigure participarea acestora la competiții și cantonamente naționale și internaționale;
    15) să organizeze cursuri de perfecționare profesională pentru antrenori și arbitri;
    16) să organizeze și să supravegheze desfășurarea competițiilor sportive la nivel național, raional și municipal;
    17) să elaboreze programe de pregătire și de participare a loturilor naționale pe probe de sport la competițiile internaționale;
    18) să restituie mijloacele financiare alocate din bugetul de stat în cazul unui rezultat pozitiv în urma controlului doping efectuat de către autoritățile de supraveghere și control pentru prevenirea și combaterea dopajului, depistat la membrul lotului național, în termen de 90 de zile calendaristice de la data comunicării somației de plată, prezentate de către organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului. În caz de nerespectare a termenului menționat, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului își rezervă dreptul de a sesiza organele abilitate și de a se adresa în instanța de judecată;
    19) să încheie contracte cu sportivii de performanță care sînt membri ai loturilor naționale. Contractul respectiv urmează să prevadă ramura de sport pe care o practică sportivul de performanță, numele antrenorului, numărul orelor săptămînale pe care sportivul trebuie să le petreacă în antrenamente, dreptul de a fi asigurat medical, dreptul de a beneficia de servicii de recuperare, obligația sportivului de a reprezenta Republica Moldova la competiții sportive europene și mondiale, obligația sportivului de a nu consuma substanțe dopante și de a fi supus testului antidoping, obligația sportivului de a participa la cantonamente sportive, obligația de a respecta principiul fair-play și de a restitui mijloacele financiare investite de către federație în cazul rezultatului pozitiv la controlul doping, precum și alte drepturi și obligații stabilite de părți;
    20) să utilizeze mijloacele financiare alocate din bugetul de stat pentru acțiunile sportive prevăzute în ordinul de finanțare și acordul adițional anual. Finanțarea altor acțiuni sportive decît a celor prevăzute se permite numai cu acordul scris al organului central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului;
    21) să prezinte organului central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului un raport financiar anual, care va conține informația cu privire la executarea mijloacelor financiare obținute de la bugetul de stat, precum și actele confirmative care atestă veridicitatea datelor;
    22) să restituie mijloacele financiare parvenite din bugetul de stat, investite în sportivii de performanță, membri ai loturilor naționale, în cazul în care permite acestora să încheie activitatea sportivă pentru Republica Moldova și să reprezinte alte state, pe arena internațională, în termen de 90 de zile calendaristice de la data comunicării somației de plată, prezentate de către organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului.
VI. STIMULĂRILE ȘI MĂSURILE DISCIPLINARE
    23. Pentru participarea cu succes la competițiile sportive naționale și internaționale, precum și pentru recunoașterea contribuției unor specialiști sau persoane fizice ori juridice la dezvoltarea ramurii de sport, federația poate acorda următoarele titluri și stimulări:
    1) membru de onoare;
    2) președinte de onoare;
    3) premii bănești și cadouri.
    24. La propunerea federației, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul culturii fizice și sportului acordă titluri și categorii sportive conform Clasificatorului sportiv unic, aprobat pe un ciclu olimpic de către autoritatea centrală de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului.
VII. PROPRIETATEA FEDERAȚIILOR ȘI ADMINISTRAREA
MIJLOACELOR MATERIALE, FINANCIARE ȘI A RESURSELOR UMANE

    25. Federațiile pot deține patrimoniu potrivit prevederilor Legii nr. 837/1996 cu privire la asociațiile obștești.
    26. Fondurile financiare ale federațiilor provin din venituri obținute în condițiile Legii nr.330/1999 cu privire la cultura fizică și sport.
    27. Fondurile în valută națională și în valută străină ale federațiilor sportive se păstrează pe conturile bancare proprii, conform legislației.
    28. Mijloacele materiale și fondurile financiare ale federației se utilizează corespunzător hotărîrilor adunării generale și organelor executive ale acesteia pentru realizarea scopurilor și sarcinilor statutare.
    29. Controlul folosirii legale a fondurilor financiare va fi efectuat de către cenzorii federației și organele de control abilitate, conform legislației.
    30. Pentru federațiile care au venituri proprii în funcție de volumul și complexitatea activității acestora, de rezultatele obținute pe plan național și internațional, schema de încadrare a federațiilor poate cuprinde următoarele posturi: președinte, vicepreședinte, secretar general, antrenor al lotului național, economist sau contabil, jurist, precum și alte funcții necesare, conform deciziei organelor executive ale federației.