HGA952/2005
ID intern unic:  295521
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 952
din  06.09.2005
cu privire la aprobarea Regulamentului Agenţiei
pentru Dezvoltare Regională
Publicat : 16.09.2005 în Monitorul Oficial Nr. 123-125     art Nr : 1026
Abrogată prin HG864/01.08.06, MO120/04.08.06 art.904

Întru executarea prevederilor Legii nr. 23-XVI din 14 aprilie 2005 pentru modificarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 59-61, art. 203) şi în baza Hotărîrii Guvernului nr.574 din 14 iunie 2005 "Cu privire la aprobarea structurii Agenţiei pentru Dezvoltare Regională" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.83-85, art.623), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională, conform anexei nr.1;
lista instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate Agenţiei pentru Dezvoltare Regională, conform anexei nr.2;
lista societăţilor pe acţiuni în care pachetul de acţiuni ale statului este administrat de Agenţia pentru Dezvoltare Regională, conform anexei nr.3;
componenţa nominală a Colegiului Agenţiei pentru Dezvoltare Regională, conform anexei nr.4.
2. Agenţia pentru Dezvoltare Regională este succesorul de drepturi al Departamentului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului.
3. Se pun la dispoziţia Agenţiei pentru Dezvoltare Regională încăperile ocupate de fostul Departament al Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, situate pe adresa: mun. Chişinău, str. Cosmonauţilor, nr. 9.
4. În pct.1 al Hotărîrii Guvernului nr.357 din 23 aprilie 2005 "Privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.67-68, art.419), textul "Ministerul Industriei şi Ministerul Energeticii, prin contopire cu Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, în Ministerul Industriei şi Infrastructurii" se substituie prin textul "Ministerul Industriei, prin contopire cu Ministerul Energeticii, în Ministerul Industriei şi Infrastructurii".
5. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.5.
  
PRIM-MINISTRU                                                              Vasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul economiei
şi comerţului                                                                          Valeriu Lazăr
Ministrul industriei
şi infrastructurii                                                                    Vladimir Antosii
Ministrul justiţiei                                                                  Victoria Iftodi

Chişinău, 6 septembrie 2005.
Nr. 952.
              Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 952
din 6 septembrie 2005
REGULAMENTUL
Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Agenţia pentru Dezvoltare Regională (în continuare - Agenţia) este autoritatea administrativă centrală care asigură formarea şi promovarea politicii statului de susţinere a dezvoltării regionale şi asigurare a reglementării normative  privind construcţiile, amenajarea teritoriului, arhitectura, serviciile comunale, promovarea principiilor de bază în domeniul organizării şi funcţionării administraţiei publice locale, cooperarea transfrontalieră.
2. În activitatea sa Agenţia se călăuzeşte de Constituţia şi legile ţării, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.
3. Agenţia este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi cu denumirea sa în limba moldovenească, are cont trezorerial.
II. SARCINILE ŞI ATRIBUŢIILE AGENŢIEI
4. Sarcinile de bază ale Agenţiei sînt: elaborarea şi implementarea programelor naţionale şi regionale de amenajare a teritoriului, arhitectură, dezvoltare a satului moldovenesc, alimentare cu apă, de canalizare şi gazificare, dezvoltare a industriei materialelor de construcţie, construcţii, inclusiv construcţia de locuinţe, gospodărie comunală, dezvoltare a autonomiei locale, precum şi de cooperare transfrontalieră.
5. Pornind de la sarcinile de bază, Agenţia exercită următoarele atribuţii:
a) atribuţii generale:
1) elaborează şi promovează politicile şi strategiile statului în domeniile dezvoltării durabile a unităţilor administrativ-teritoriale şi a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia în domeniul construcţiilor, amenajării teritoriului, arhitecturii, urbanismului, industriei materialelor de construcţie, locuinţelor şi gospodăriei comunale; contribuie la buna funcţionare a administraţiei publice locale;
2) identifică problemele prioritare, elaborează şi promovează programe şi planuri naţionale de acţiuni în domeniul său de activitate şi exercită controlul asupra realizării lor;
3) iniţiază, elaborează şi coordonează proiectele actelor normative, în limitele competenţei sale, efectuează controlul asupra respectării legislaţiei în vigoare în domeniul de activitate;
4) elaborează şi aprobă, în limitele competenţei sale, reglementări tehnice specifice domeniilor de activitate;  
5) generalizează practica de implementare a legislaţiei în domeniul său de activitate şi efectuează analiza realizării politicii statului în domeniul încredinţat;
6) efectuează, după caz, reformele organizatorice şi/sau economice în domeniul gestionat, conform cerinţelor economiei de piaţă;
7) efectuează expertiza proiectelor de strategii pentru dezvoltarea regiunilor; monitorizează şi evaluează rezultatele implementării acestor strategii în domeniul său de activitate;
8) elaborează proiecte de hotărîri şi monitorizează hotărîrile aprobate de Guvern privind dezvoltarea social-economică a raioanelor, municipiilor, unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri), cu prezentarea materialelor Guvernului;
9) acordă asistenţă informaţională, metodologică şi consultativă consiliilor raionale, municipale şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri);
10) elaborează şi prezintă propuneri Guvernului privind amendamentele la documentele de planificare strategică la nivel naţional, instrumentele şi legislaţia de susţinere a dezvoltării social-economice, echilibrate şi durabile, a teritoriului Republicii Moldova;
11) coordonează activitatea autorităţilor administraţiei publice în vederea  planificării social-economice regionale;
12) monitorizează utilizarea eficientă a mijloacelor de stat direcţionate pentru susţinerea unităţilor administrativ-teritoriale şi a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, inclusiv efectuează analiza eficienţei realizării şi a impactului programelor naţionale asupra dezvoltării regionale a Moldovei;
13) elaborează, monitorizează, evaluează programele şi proiectele de dezvoltare regională;
14) elaborează şi promovează politica şi strategia statului în domeniul dezvoltării regionale şi al amenajării teritoriului; participă la elaborarea pronosticurilor dezvoltării social-economice a unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea;
15) cooperează cu organizaţii internaţionale şi cu organe similare ale altor ţări în domeniul său de activitate, inclusiv prin încadrarea în organismele instituţionalizate ale acestora, în limitele competenţelor sale, examinează şi coordonează proiectele convenţiilor şi ale altor documente internaţionale, poartă negocieri asupra convenţiilor internaţionale în domeniul său de activitate şi le supune semnării în modul stabilit, prezintă propuneri privind aderarea Republicii Moldova la convenţiile internaţionale; reprezintă statul în calitate de coordonator în procesul executării angajamentelor ţării ce decurg din convenţiile şi acordurile internaţionale în domeniul său de activitate, în proiectele realizate cu susţinere internaţională  sau din contul surselor interne; contribuie la promovarea politicii de integrare europeană;
16) realizează activităţi de cooperare transfrontalieră în cadrul proiectelor investiţionale, precum şi de cooperare interregională în cadrul programelor internaţionale;
17) desfăşoară, în modul stabilit, concursuri şi încheie contracte de stat privind plasarea comenzilor de executare a lucrărilor şi prestare a serviciilor pentru necesităţile Agenţiei;
18) asigură perfecţionarea specialiştilor Agenţiei, întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate;
19) asigură, în limitele competenţei sale, protecţia informaţiilor ce constituie secret de stat;
20) organizează expoziţii, seminare, conferinţe, simpozioane tematice în domeniul său de activitate, precum şi, după caz, şedinţele Guvernului în deplasare în unităţile administrativ-teritoriale;
21) antrenează mass-media, formaţiunile neguver-namentale şi populaţia în procesul de luare a deciziilor şi de realizare a acţiunilor în domeniul său de activitate;
22) exercită alte funcţii în domeniul său de activitate, stabilite prin lege, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului;
b) atribuţii specifice:
în domeniul dezvoltării regionale şi administraţiei publice locale:
23) contribuie la creşterea competitivităţii economice a unităţilor administrativ-teritoriale, dezvoltarea social-economică durabilă şi echilibrată a teritoriului ţării şi reducerea decalajelor în dezvoltarea social-economică a raioanelor, în special între centru şi periferie; contribuie la soluţionarea problemelor ce ţin de reintegrarea economică a ţării;
24) elaborează Strategia naţională de dezvoltare regională şi o  prezintă Guvernului spre examinare şi aprobare, participă la elaborarea programului investiţiilor capitale finanţate de la bugetul de stat pe termen mediu;
25) monitorizează realizarea politicii naţionale şi regionale în domeniul dezvoltării unităţilor administrativ-teritoriale care au anumite particularităţi social-economice, geografice şi altele, precum şi în domeniul autonomiei locale;
26) monitorizează procesele social-economice regionale din ţară;
27) elaborează rapoarte anuale şi trimestriale privind situaţia social-economică a raioanelor, municipiilor şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia sub aspectul dezvoltării regionale şi al îndeplinirii programelor naţionale destinate unităţilor administrativ-teritoriale;
28) asigură, în limitele competenţei, în comun cu Ministerul Economiei şi Comerţului, funcţionalitatea mecanismelor de cooperare dintre Guvern, consiliile economice regionale şi autorităţile locale;
29) realizează politici de personal, de promovare profesională şi de formare a resurselor umane pentru autorităţile administraţiei publice locale în domeniul respectiv;
30) contribuie la procesul de descentralizare a administraţiei publice şi serviciilor publice; determină procedura de transferare a funcţiilor şi de delegare de către stat a responsabilităţilor către autorităţile administraţiei publice locale;
31) perfecţionează, în comun cu Ministerul Finanţelor, mecanismul de supraveghere a executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
32) contribuie metodologic la organizarea serviciilor publice, în funcţie de necesităţile populaţiei şi posibilităţile financiare ale unităţilor administrativ-teritoriale, şi la stabilirea standardelor de calitate pentru prestarea serviciilor publice;
33) contribuie la asigurarea gestionării eficiente a proprietăţii unităţilor administrativ-teritoriale de către autorităţile publice locale;
34) elaborează propuneri de modificare a legislaţiei pentru a consfinţi mecanismele concrete de consultare a autorităţilor administraţiei publice locale şi/sau asociaţiilor acestora în procesul elaborării de către Guvern şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice a actelor normative de interes local;
35) acordă organelor administraţiei publice centrale şi locale, societăţii civile, persoanelor fizice şi juridice interesate consultaţii pe problemele dezvoltării regionale;
36) iniţiază şi organizează, din oficiu sau la indicaţia conducerii Guvernului, în comun cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale interesate, conferinţe, întruniri, seminare şi alte acţiuni de dialog social, menite să contribuie la soluţionarea problemelor socioeconomice locale şi la realizarea de către autorităţile administraţiei publice locale a sarcinilor întru îmbunătăţirea interacţiunii dintre autorităţile publice centrale şi locale;
în domeniul amenajării teritoriului şi al construcţiilor:
37) asigură elaborarea Planului naţional de amenajare a teritoriului, bazat pe  sinteza politicilor şi a planurilor raionale şi locale, şi sprijină îndeplinirea prevederilor acestuia; susţine metodologic şi asigură, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, realizarea direcţiilor principale de dezvoltare a localităţilor, sistemelor lor de importanţă vitală, zonelor de agrement, infrastructurilor edilitare şi a sistemelor de comunicaţii, determină obiectivele şi etapele de înfăptuire a acestora, corelîndu-le cu resursele naturale, umane şi necesităţile sociale;
38) organizează şi monitorizează elaborarea Concepţiei de dezvoltare durabilă a localităţilor Republicii Moldova şi coordonează procesul de implementare a principiilor dezvoltării durabile în proiectarea urbanistică;
39) avizează proiecte, susţine şi supraveghează realizarea acţiunilor urbanistice şi de amenajare a teritoriului, inclusiv proiectele construcţiilor amplasate în zonele centrale ale municipiilor şi oraşelor, magistralelor de transport, zonelor de agrement de importanţă republicană, precum şi proiectele-pilot în domeniul dezvoltării şi amenajării teritoriului;
40) coordonează şi monitorizează reconstrucţia, restaurarea şi restabilirea monumentelor de arhitectură, istorie şi cultură, care formează aspectul urbanistic al zonelor istorice pe teritoriul raioanelor, municipiilor, oraşelor, satelor şi comunelor, precum şi a complexelor arhitectonice;
41) asigură susţinerea metodologică a procesului investiţional, stabileşte principiile de bază ale politicii investiţionale în domeniul său de activitate şi iniţiază acţiuni de atragere a investiţiilor pentru realizarea programelor şi a planurilor de acţiuni la nivel naţional; coordonează asistenţa tehnică în domeniul său de activitate; elaborează, de sine stătător sau în comun cu alte instituţii, mecanisme financiar-creditare pentru realizarea programelor de dezvoltare regională;
42) participă la fundamentarea şi coordonează, în modul stabilit, programul anual de lucrări publice finanţate de la bugetul de stat şi din credite externe, contractate sau garantate de stat, generalizează şi susţine alocările bugetare anuale pentru domeniul său de activitate şi realizează funcţiile de investitor (beneficiar) al obiectivelor proprii de construcţie; elaborează şi prezintă proiecte investiţionale pentru potenţialii investitori în domeniul său de activitate;
43) promovează implementarea noilor tehnologii, a echipamentelor, aparatelor, maşinilor, mecanismelor performante şi a noilor materiale în domeniul său de activitate;
44) supraveghează administrarea patrimoniului de stat al întreprinderilor subordonate, al căror capital social este integral sau parţial de stat, şi direcţionează activitatea lor întru impulsionarea dezvoltării regionale;
45) fondează, cu împuternicirea Guvernului, întreprinderi de stat în domeniul său de activitate, le reorganizează şi le lichidează în conformitate cu legislaţia în vigoare;
46) coordonează, de comun acord cu Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului, procesul de privatizare a întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate;
47) elaborează propuneri privind restructurarea întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate şi acordă ajutor metodologic autorităţilor administraţiei publice locale în cadrul acestui proces;
48) desemnează membrii consiliilor de administraţie şi managerii întreprinderilor de stat din subordine, încheie contracte cu managerii; desemnează reprezentanţii statului şi propune candidaturile managerilor şi ale altor reprezentanţi în organele de conducere ale societăţilor pe acţiuni din domeniul său de activitate, în care statul deţine pachete de acţiuni (cote-părţi de proprietate);
49) efectuează dirijarea metodologică a activităţii organelor de arhitectură din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv coordonarea numirii în funcţie şi destituirii conducătorilor acestor organe din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale; avizează numirea şi destituirea conducătorilor întreprinderilor, prestatori de servicii publice de gospodărie comunală, şi a conducătorilor, gestionari ai fondului locativ municipal, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
50) permite, în conformitate cu legislaţia în vigoare, darea în locaţiune a bunurilor de stat de către întreprinderile subordonate, al căror capital social este integral sau majoritar de stat;
51) stabileşte acţiunile principale de prevenire a proceselor geologice periculoase şi coordonează lucrările de protecţie a localităţilor, participă la cercetarea cauzelor accidentelor (surpărilor) produse la construcţii, edificii şi sistemele tehnico-edilitare, efectuează controlul asupra calităţii lucrărilor de restabilire prin intermediul Inspecţiei de Stat în Construcţii; iniţtiază şi supraveghează elaborarea programului de protecţie antiseismică a construcţiilor;
52) asigură condiţiile unui mediu concurenţial în domeniul dezvoltării teritoriului; elaborează documentele metodologice cu privire la desfăşurarea licitaţiilor pentru adjudecarea proiectării şi executării investiţiilor publice, precum şi referitoare la relaţiile contractuale dintre participanţii la procesul investiţional în construcţii;
53) creează şi gestionează baza de date a documentelor normative în domeniul construcţiilor;
54) coordonează elaborarea documentelor normative în domeniul construcţiilor şi materialelor de construcţie;
55) elaborează metodologia formării preţurilor (tarifelor) în construcţii, elaborează principiile de bază pentru determinarea valorii de deviz a obiectelor, organizează elaborarea bazei normative pentru întocmirea devizelor şi normelor consumului de resurse pe articole de deviz;
56) organizează şi coordonează funcţionarea sistemului calităţii în construcţii prevăzut de legislaţia în vigoare;
57) execută funcţia de coordonator general privind crearea şi distribuirea mijloacelor fondului special pentru finanţarea lucrărilor de constituire a bazei normative în construcţii, poartă răspundere şi efectuează controlul asupra utilizării conform destinaţiei a mijloacelor fondului;
58) organizează şi asigură desfăşurarea activităţii comisiilor de atestare tehnico-profesională a specialiştilor din domeniul construcţiilor şi dezvoltării teritoriului;
59) organizează activitatea de agrementare tehnică în domeniul materialelor de construcţie; coordonează activitatea privind elaborarea politicii de preţuri la materialele de construcţie fabricate în ţară, precum şi controlează calitatea acestor materiale;
în domeniul locuinţelor şi gospodăriei comunale:
60) în scopul dezvoltării uniforme a regiunilor ţării, promovează politica de stat în domeniul construcţiei, reconstrucţiei şi întreţinerii locuinţelor; contribuie la elaborarea şi implementarea politicii de asigurare cu locuinţe a păturilor socialmente vulnerabile ale populaţiei;
61) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, monitorizează implementarea Legii condominiului în fondul locativ şi a Legii privatizării fondului de locuinţe, în partea ce ţine de gestionarea fondului locativ existent; elaborează şi propune Guvernului proiecte de acte normative privind activitatea asociaţiilor de coproprietari în condominiu, asociaţiilor de proprietari ai locuinţelor privatizate din blocurile locative, inclusiv a cooperativelor de construcţie a locuinţelor;
62) determină costul unui metru pătrat de locuinţă pentru lucrările de construcţie a caselor de locuit, inclusiv a celor construite cu aplicarea metodei de creditare ipotecară, incluse în programele (proiectele) social-economice cu destinaţie specială în domeniul construcţiei caselor de locuit, aprobate de organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
63) efectuează controlul asupra folosirii raţionale a mijloacelor financiare care reprezintă costul blocurilor locative nefinalizate transmise la balanţa Serviciului Naţional Locuinţă şi asupra mijloacelor obţinute de la investitori pentru construcţia locuinţelor de serviciu, precum şi asupra distribuirii locuinţelor construite din contul acestor mijloace în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 334 din 23 martie 2005 "Cu privire la asigurarea cu locuinţe a unor categorii de populaţie";
64) promovează politica de stat întru satisfacerea necesităţilor populaţiei şi agenţilor economici privind prestarea serviciilor publice de gospodărie comunală şi de locuinţe;
65) monitorizează implementarea Legii cu privire la apa potabilă, a Legii serviciilor publice de gospodărie comunală; promovează politica de dezvoltare şi modernizare a sistemelor şi edificiilor de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare;
66) în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, revitalizează serviciile publice de gospodărie comunală şi de locuinţe din teritoriu şi identifică priorităţile în alocarea resurselor materiale, umane şi financiare în beneficiul acestora;
67) continuă procesul de descentralizare în domeniul organizării serviciilor publice de gospodărie comunală şi de locuinţe, precum şi a celor de gestionare a fondului locativ, stimulează implicarea autorităţilor administraţiei publice locale în acest domeniu; acordă ajutorul necesar, în limitele competenţei sale, la crearea întreprinderilor prestatoare de servicii publice de gospodărie comunală;
68) contribuie la sporirea calităţii serviciilor publice de gospodărie comunală şi de locuinţe, prestate de către unităţile respective.
III. DREPTURILE AGENŢIEI
6. Agenţia este în drept:
1) să elaboreze, să aprobe, să emită, să modifice şi să revoce, în limitele competenţelor sale, acte normative, să emită ordine, instrucţiuni în domeniul său de activitate, executorii pentru persoanele fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică; să efectueze expertiza proiectelor şi atestarea specialiştilor, conform prevederilor legale;
2) să controleze respectarea legislaţiei în vigoare referitor la domeniul său de activitate;
3) să avizeze şi să coordoneze actele normative ale autorităţilor administraţiei publice în problemele vizînd domeniul său de activitate, să înainteze propuneri privind suspendarea acţiunilor sau anularea acestora în cazul constatării unor abateri de la normele şi standardele în vigoare;
4) să înainteze, în modul stabilit, propuneri de suspendare a deciziilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi de contestare a actelor autorităţilor administraţiei publice locale privind domeniul său de activitate, care contravin legislaţiei în vigoare;
5) să stabilească, de comun acord cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, modul de elaborare, avizare, expertizare şi aprobare a documentelor normative ce ţin de domeniul său de activitate;
6) să antreneze, în modul stabilit, la examinarea problemelor ce ţin de competenţa sa, specialişti ai ministerelor,  autorităţilor administraţiei publice locale, asociaţiilor, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, precum şi experţi netitulari;
7) să organizeze licitaţii pentru proiectarea şi valorificarea investiţiilor publice, să ţină evidenţa tuturor licitaţiilor desfăşurate în domeniul construcţiilor, să depisteze încălcările admise în cadrul acestora;
8) să instituie în cadrul Agenţiei grupuri de lucru, comitete tehnice, comisii şi consilii urbanistice, tehnice, ştiinţifice, economice, arhitecturale, precum şi în domeniul locuinţelor şi gospodăriei comunale; să creeze, cu acceptul Guvernului, grupuri de lucru interministeriale; să convoace consfătuiri interramurale pe problemele ce ţin de competenţa sa;
9) să negocieze şi să încheie, în modul stabilit, tratate internaţionale cu autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, pentru soluţionarea problemelor puse în sarcina sa;
10) să delege în străinătate specialişti din cadrul Agenţiei şi conducători ai unităţilor subordonate;
11) să solicite şi să obţină gratuit de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile înregistrate pe teritoriul ţării informaţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
12) să transmită dispoziţiile şi poruncile conducerii Guvernului autorităţilor administraţiei publice locale şi subdiviziunilor din subordine şi să urmărească executarea lor;
13) să înainteze Guvernului proiecte de acte normative în domeniul său de activitate, menite să amelioreze funcţionarea autorităţilor administraţiei publice locale;
14) să solicite autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale avize, opinii şi contribuţii în soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa Agenţiei;
15) să instituie, potrivit competenţelor sale, comisii de stat pentru recepţia obiectelor finalizate şi să aprobe actele corespunzătoare.
IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
7. Agenţia este condusă de directorul general, numit în şi eliberat din funcţie de Guvern.
Directorul general are un vicedirector general, numit în şi eliberat din funcţie de Guvern, la propunerea directorului general.
8. În cadrul Agenţiei se constituie şi funcţionează un Colegiu. În activitatea sa Colegiul Agenţiei se călăuzeşte de regulamentul intern, aprobat de directorul general. Deciziile Colegiului se aplică prin ordinul directorului general.
9. Directorul general:
1) poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Agenţiei, asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului şi ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, inclusiv respectarea prezentului Regulament;
2) delimitează obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile vicedirectorului general, şefilor de direcţii şi secţii ale Agenţiei, şefilor instituţiilor şi organizaţiilor din subordine;
3) aprobă schema de încadrare şi propune modificări în statele de funcţii ale aparatului Agenţiei, în cadrul efectivului-limită şi structurii organizatorice aprobate de Guvern;
4) poartă răspundere personală pentru folosirea raţională a mijloacelor financiare ale Agenţiei, pentru integritatea bunurilor materiale, autenticitatea indicilor economici generali;
5) aprobă regulamentele subdiviziunilor din cadrul Agenţiei şi statutele întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor subordonate; desemnează, în numele Guvernului, consiliile de administrare ale acestora;
6) numeşte, inclusiv pe bază de concurs, şi eliberează din funcţie funcţionarii publici şi alţi salariaţi ai Agenţiei;
7) desemnează şi destituie, în modul stabilit, conducătorii organizaţiilor şi instituţiilor subordonate, managerii-şefi ai întreprinderilor subordonate şi încheie sau reziliază contractele de management;
8) emite ordine ce ţin de atribuţiile Agenţiei; în lipsa directorului general, ordinele sînt emise în numele acestuia de către vicedirectorul general;
9) propune spre aprobare Guvernului componenţa numerică şi nominală a Colegiului, convoacă şi prezidează şedinţele acestuia;
10) aprobă planurile tematice, anuale şi de perspectivă ale lucrărilor de cercetare ştiinţifică; aprobă programele şi planurile tematice anuale de elaborare a documentelor normative în domeniul construcţiilor, finanţate din fondul special;
11) reprezintă interesele Agenţiei în relaţiile cu organele de stat, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte state, cu autorităţile şi organismele internaţionale şi cu autorităţile similare din alte ţări;
12) aprobă, în comun cu alte ministere, agenţii şi servicii, ordine, regulamente, norme, instrucţiuni în domeniile de activitate conexe, obligatorii pentru toate autorităţile administraţiei publice şi agenţii economici respectivi;
13) exercită şi alte împuterniciri prevăzute de lege.
10. În scopul elaborării strategiilor de dezvoltare în domeniul său de activitate, precum şi pentru aplicarea celor mai noi realizări ale ştiinţei şi tehnicii naţionale şi mondiale, pe lîngă Agenţie se instituie Consiliul republican pentru arhitectură, urbanism şi dezvoltarea teritoriului şi Consiliul tehnico-ştiinţific de stat în construcţii. Regulamentele consiliilor sus-numite se aprobă de Colegiul Agenţiei.
11. Angajaţii Agenţiei, cu excepţia personalului ce efectuează deservirea tehnică, sînt funcţionari publici, respectă regulamentul intern al Agenţiei şi beneficiază de toate drepturile şi garanţiile prevăzute de legislaţia cu privire la funcţionarii publici.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 952
din 6 septembrie 2005
LISTA
instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate
Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
I. Instituţii
Inspecţia de Stat în Construcţii
Serviciul Naţional Locuinţe
Inspectoratul de Stat pentru Navele de Tonaj Mic
Direcţia pentru verificarea şi expertizarea proiectelor de construcţie
II. Instituţii ştiinţifice şi de proiectări
Institutul Naţional de Cercetări şi Proiectări în Domeniul Amenajării Teritoriului, Urbanismului şi Arhitecturii "URBANPROIECT" (cu funcţii teritoriale)
Institutul de Stat de Proiectări "INDUSTRIALPROIECT"
Institutul de Stat de Proiectare "RURALPROIECT"
Institutul de Proiectări de Stat "IPROCOM"
Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Construcţii "INCERCOM"
Centrul Republican de Cercetări şi Reglementări în Construcţii "CERCON"
III. Întreprinderi de producere
Direcţia specializată de antrepriză pentru reglare şi montaj
Sectorul de reparaţie a fîntînilor arteziene din Chişinău
Întreprinderea de stat specializată de executare a lucrărilor de explozie "INMEX"
Direcţia de producţie a gospodăriei locativ-comunale, or. Sergheevka, Ucraina
Cariera de pietriş şi nisip din Cernăuţi, Ucraina
Cariera de piatră concasată din granit, Pervomaisk, Ucraina
Mina de piatră din Mileştii Mici
IV. Instituţii de instruire
Centrul de instruire şi producţie, mun. Chişinău
Centrul de instruire "Inmacom-Didactic"
V. Organizaţii prestatoare de servicii
Sanatoriul-preventoriu de bază SPB "Constructorul"
Asociaţia de cultură populară "Veselia"
Orchestra de muzică populară "Busuioc Moldovenesc"
Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 952
din 6 septembrie 2005
LISTA
societăţilor pe acţiuni în care pachetul de acţiuni ale statului
este administrat de Agenţia pentru Dezvoltare Regională

Denumirea societăţii pe acţiuni Sediul (localitatea)
Întreprinderi de construcţii  
Societatea pe Acţiuni \xaeConsocivil\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeConsoveloce\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeExecond\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeLucomont\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeMecanoindmontaj\xaf mun. Chişinău
Holding \xaeMonttehsan\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeSorcons\xaf or. Soroca
Societatea pe Acţiuni \xaeMecanizatorul\xaf or. Soroca
Societatea pe Acţiuni \xaeConsam\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeArhproiect\xaf mun. Chişinău
Întreprinderi de producere a materialelor tic construcţie  
Societatea pe Acţiuni \xaeCeramica-T\xaf or. Taraclia
Societatea pe Acţiuni \xaeUSBA\xaf or. Cahul
Societatea pe Acţiuni \xaeCimem\xaf or. Rezina
Întreprinderi prestatoare de servicii comunale  
Societatea pe Acţiuni \xaeNivelirum\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeLalea-5\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeDrenaj\xaf mun. Chişinău
Societatea pe Acţiuni \xaeComunal Service\xaf mun. Bălţi
Societatea pe Acţiuni \xaeLocuinţa-Bălţi\xaf mun. Bălţi
Societatea pe Acţiuni \xaeRedic\xaf or. Floreşti
Societatea pe Acţiuni \xaeNicuşor-S\xaf or. Soroca
Societatea pe Acţiuni \xaeApromat\xaf mun. Chişinău

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr. 952
din 6 septembrie 2005
Componenţa nominală
a Colegiului Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
SEMENOVCHER Igor   - director general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională,
                                          preşedintele Colegiului
IZBÎNDA Anatolie          - vicedirector general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională,
                                          vicepreşedintele Colegiului
Membrii Colegiului:
HRISTEV Florin             - şef al Direcţiei generale construcţii şi urbanism a
                                         Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
BÎNZARU Valeriu          - şef al Direcţiei finanţarea economiei naţionale şi
                                         investiţii capitale a Ministerului Finanţelor
BRATU Ştefan               - preşedinte al raionului Cahul, preşedinte al Asociaţiei
                                               Preşedinţilor şi Consilierilor Raionali
STIHI Ion                      - director al Institutului de Proiectări "RURALPROIECT"
VRABIE Vitalie              - primar al or. Ungheni, preşedinte al Asociaţiei Primarilor
                                        şi Colectivităţilor Locale
    
Anexa nr. 5
la Hotărîrea Guvernului nr. 952
din 6 septembrie 2005
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr. 268 din 17 martie 2004 "Cu privire la aprobarea structurii, personalului scriptic şi Regulamentului Departamentului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 50-52, art. 400).
2. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 574 din 14 iunie 2005 "Cu privire la aprobarea structurii şi efectivului-limită ale Agenţiei pentru Dezvoltare Regională" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr. 83-85, art. 623).