HGA286/2006
ID intern unic:  315509
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 286
din  17.03.2006
cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în anexa
nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995
Publicat : 24.03.2006 în Monitorul Oficial Nr. 47-50     art Nr : 320

   
Abrogată prin HG125 din 18.02.13, MO36-40/22.02.13 art.171; în vigoare 07.03.13


    În scopul perfecţionării şi optimizării procedurii de înregistrare şi evidenţă a locuitorilor Republicii Moldova, precum şi ajustării cadrului normativ la prevederile Legii nr. 467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 6-12, art. 44), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă modificările ce se operează în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte" (se anexează).
2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale vor aduce actele normative în vigoare în concordanţă cu prevederile prezentei hotărîri şi vor asigura executarea acesteia.

PRIM-MINISTRU                                                 Vasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării
informaţionale                                                         Vladimir Molojen

Chişinău, 17 martie 2006.
Nr. 286.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 286
din 17 martie 2006
MODIFICĂRILE
ce se operează în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului
nr. 376 din 6 iunie 1995
Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 376 din 6 iunie 1995 "Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 47, art. 344), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Capitolul II va avea următorul cuprins:
"II. Reguli de evidenţă a locuitorilor în Republica Moldova
10. Locuitori ai Republicii Moldova se consideră persoanele care au domiciliu pe teritoriul ei: cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini, apatrizii şi refugiaţii.
11. Evidenţa locuitorilor Republicii Moldova se efectuează prin înregistrarea acestora la organele competente în raza cărora este amplasat domiciliul sau reşedinţa.
12. În oraşe şi municipii decizia privind înregistrarea cetăţenilor este luată de către şeful secţiei (biroului) de evidenţă şi documentare a populaţiei, iar în celelalte localităţi - de către persoanele responsabile de evidenţa locuitorilor din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale.
13. Autorităţile administraţiei publice locale asigură evidenţa locuitorilor în raza teritorială de competenţă, cu furnizarea ulterioară a informaţiei, în 48 ore, Ministerului Dezvoltării Informaţionale, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale subordonate acestuia, pentru actualizarea datelor din Sistemul informaţional automatizat "Registrul de stat al populaţiei" (în continuare - Registrul de stat al populaţiei).
14. Persoana fizică poate avea înregistrare permanentă şi temporară.
15. Înregistrarea la domiciliu se efectuează prin aplicarea unei ştampile speciale în fişa de însoţire din buletinul de identitate sau din permisul de şedere, iar pentru pensionarii şi persoanele care refuză să deţină acte de identitate de tip nou din motive religioase - în paşaportul de uz intern (modelul anului 1974), cu menţiunile respective, la compartimentul "Domiciliul", introducînd ulterior informaţia în Registrul de stat al populaţiei.
16. Se consideră valabilă informaţia privind înregistrarea la domiciliu, indicată în actele de identitate specificate la pct. 15 şi actualizată în Registrul de stat al populaţiei.
În cazul în care datele privind înregistrarea la domiciliu nu corespund celor incluse în Registrul de stat al populaţiei, se consideră autentice acestea din urmă.
17. Persoanele fizice care îşi schimbă domiciliul vor depune cerere de înregistrare la organele competente în raza cărora este amplasat noul domiciliu.
Solicitanţii înregistraţi la noul loc de domiciliu sînt radiaţi în mod automat din evidenţa anterioară.
18. Cererea privind înregistrarea persoanei la domiciliu sau la locul de reşedinţă se depune personal sau prin mandatar, în baza procurii autentificate notarial.
19. Pentru înregistrare, persoanele fizice vor prezenta următoarele documente:
cererea-chestionar tip "R";
actele de identitate menţionate la pct. 15;
documentele ce confirmă dispunerea de spaţiu locativ sau acordul autentificat notarial al proprietarului de a fi înregistrat pe această adresă.
În cazul în care locuinţa aparţine fondului de stat sau obştesc, se va prezenta acordul, în scris, al chiriaşului principal şi al membrilor majori ai familiei, care sînt înregistraţi pe adresa respectivă.
20. Drept dovadă că persoana fizică dispune de spaţiu locativ serveşte unul din următoarele documente:
actul de proprietate asupra locuinţei (contract de vînzare-cumpărare, certificate de moştenitor sau de legatar);
ordinul de repartiţie a locuinţei;
ordinul de repartiţie a camerei în cămin;
contractul de locuinţe sau de sublocaţiune.
21. Copiii şi persoanele aflate sub tutelă sau curatelă se consideră înregistrate la locul de înregistrare a părinţilor (a unuia din părinţi) sau a reprezentanţilor lor legali, în cazul în care instanţa judecătorească nu a stabilit altfel.
22. Copiii care locuiesc separat de părinţi sau de reprezentanţii lor legali se iau în evidenţă potrivit dispoziţiilor generale.
23. Persoanele, sosite din alte localităţi, unde îşi au domiciliul, pentru a fi înmatriculate la instituţii de învăţămînt pe o durată nedeterminată la studii, sau persoanele cu acelaşi statut, detaşate de angajator pentru încadrarea în cîmpul muncii pe o perioadă oarecare de timp, sînt luate în evidenţă temporară, fără a fi radiate din evidenţa de la domiciliu.
24. Persoanele care locuiesc temporar în hoteluri, sanatorii, case de odihnă şi alte instituţii similare se înregistrează, în baza fişelor, în registrele de evidenţă la momentul sosirii. În aceste cazuri, în fişa de însoţire la actul de identitate nu se face menţiunea de înregistrare.
25. Radierea din evidenţă a persoanelor fizice se efectuează în următoarele cazuri:
a) înregistrării la noul domiciliu;
b) stabilirii domiciliului permanent peste hotarele ţării;
c) în baza demersului proprietarului locuinţei sau al administraţiei instituţiilor de învăţămînt, căminelor departamentale, caselor-internat, azilurilor pentru bătrîni, orfelinatelor;
d) privării persoanei, prin hotărîrea instanţei judecătoreşti, de dreptul de posesiune a spaţiului de locuit;
e) decesului, conform actelor de identitate primite de la oficiile de stare civilă (primării) şi de la alte organe competente.
Copiii şi persoanele aflate la întreţinere nu pot fi radiate din evidenţă în condiţiile lit. c).
26. În cazul în care persoana a prezentat informaţie frauduloasă, în baza căreia a fost înregistrat la domiciliu, organul abilitat cu funcţii de înregistrare este în drept să anuleze înregistrarea persoanei respective.
27. În cazul înstrăinării sau moştenirii imobilului aflat în proprietate privată, persoanele înregistrate anterior trecerii dreptului de proprietar asupra acestui imobil se radiază automat din evidenţă, dacă actul juridic respectiv nu prevede altfel.
28. Pentru efectuarea procedurii de înregistrare la domiciliu, persoana fizică va achita costul serviciilor prestate populaţiei de organele competente.
29. Cetăţenii străini, apatrizii şi refugiaţii, cu domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova, se iau în evidenţă în modul prevăzut pentru cetăţenii Republicii Moldova".
Punctele 14-62 devin, respectiv, punctele 30-73.
2. La pct. 36, textul "adeverinţa de la ultimul loc de muncă (de studii) despre eliberarea din serviciu (exmatricularea) şi absenţa oricăror pretenţii materiale faţă de ei" se substituie prin textul "adeverinţa de la ultimul loc de studii pentru elevii din şcoli, gimnazii, licee despre exmatricularea lor".