HGM796/1994
ID intern unic:  296809
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 796
din  03.11.1994
privind totalurile executării Bugetului de Stat pe 9 luni  ale anului 1994
şi proiectul Bugetului se Stat pentru anul 1995
Publicat : 08.12.1994 în Monitorul Oficial Nr. 016
MODIFICAT
HG16/09.01.95, MO09/09.02.95
În perioada ianuarie-septembrie curent Bugetul de Stat al republicii a fost executat la venituri în suma de 943 mil.lei şi la cheltuilei - de 1132 mil.lei, cu un deficit de 189 mil.lei.
Faţă de prevederile anuale, veniturile şi cheltuielile Bugetului de Stat au fost executate în proporţie de 60 şi, respectiv, 63 procente.
Situaţia din  economie şi extinderea blocajului financiar între agenţii economici continuă să agraveze starea bugetului la venituri  şi cheltuieli, accentuînd dezechilibrul dintre aceste două părţi ale lui.
Potrivit situaţiei  din 1 octombrie 1994, agenţii economici  nu  au defalcat în buget, conform estimării activităţii economice, 278 mil.lei, inclusiv accize  - 85,6 mil, lei, impozitul pe valoarea adăugată - 74 mil.lei, impozitul pe profit - 76 mil.lei.
Restanţele bugetului faţă de salariaţi pentru lucrările şi serviciile prestate constituie 450 mil.lei, inclusiv mijloacele prevăzute în buget pentru perioada gestională - 150 mil.lei.
Datoriile bugetului,  cauzate  de  neachitarea  agenţilor  economici, dificultează  îndeplinirea de către Guvern a angajamentelor sale faţă de Banca Naţională a Moldovei şi de organismele internaţionale.
Potrivit situaţiei din 15 octombrie 1994,  restanţele  bugetului republican faţă de Banca Naţională a Moldovei constituie  53  mil.lei, dintre  care  dobînzile  pentru  creditele  utilizate  la  finanţarea deficitului  bugetar - 24 mil.lei şi 12 mil.lei pentru nerambursarea  de către agenţii economici a creditelor obţinute sub garanţia Guvernului.
Executarea scontată  a  bugetului  în  trimestrul  IV  la  venituri constituie  300  mil.lei, iar la cheltuieli, reieşind  din  necesităţile stingente, 900 mil.lei.
Unul din factorii ce au condiţionat destabilizarea  bugetului  este neîndeplinirea de către ministere,   departamente   şi   organele administraţiei  publice locale  a prevederilor  hotărîrilor  Guvernului nr.420 din 7 iulie 1993 şi nr.518 din 19 iulie 1994.
Dezechilibrul  microeconomic,  situaţia  financiară a agenţilor economici  şi a Bugetului de Stat constituie premise  nefavorabile  la formarea bugetului pe anul 1995.
Conform pronosticului indicatorilor macroeconomici şi corelaţiei veniturilor bugetare principale cu aceşti indicatori, în condiţiile recesiunii economiei naţionale veniturile totale ale  bugetului  pot atinge,  luînd în considerare sistemul fiscal existent, 1577,4 mil, lei, în timp ce necesităţile lui sînt estimate cu o depăşire substanţială.
Prin urmare, menţinerea unui echilibru relativ între venituri şi cheltuieli  impune  măsuri extraordinare pentru suspendarea operativă  a unui şir de acţiuni neasigurate efectiv cu resurse financiare.
Luînd în considerare  cele  relatate,  Guvernul  Republicii  Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se ia act  de informaţia prezentată de către Ministerul Finanţelor privind  totalurile  executării Bugetului de Stat pe 9 luni  ale  anului 1994 şi executarea scontată pînă la finele anului.
2. Se aprobă  proiectul  Bugetului consolidat pe anul  1995,  conform anexei nr.1.
3. Se aprobă  proiectul  de lege a Republicii Moldova "Cu privire la Bugetul  de Stat pe anul 1995 (anexa nr. 2) şi se prezintă Parlamentului spre aprobare.
4. Se consideră  nesatisfăcătoare activitatea ministerelor, departamentelor  şi  organelor  administraţiei  publice  locale  privind asigurarea  îndeplinirii  prevederilor Hotărîrii  Guvernului  Republicii Moldova   nr.518  din  19  iulie 1994. Conducătorii instituţiilor nominalizate  sînt obligaţi să prezinte la şedinţa ordinară a Guvernului din noiembrie (decembrie) curent dări de seamă despre executarea numitei hotărîri.
5. În  scopul   ameliorării  situaţiei financiare, se  degrevează agenţii economici şi instituţiile bugetare, de la 3 noiembrie pînă la 31 decembrie  1994, de  plata  amenzii  pentru  neachitarea  la  timp  a serviciilor  prestate de către Compania de Stat "Moldenergo",  Concernul de Stat "Moldovagaz" şi Asociaţia "Termocomenergo".
[Pct. 5 în redacţia Hot. Guv. nr.16 din 09.01.95]
6. Se stabileşte   că,  începînd  cu  1 noiembrie 1994, agenţilor economici  de  toate  tipurile de gospodărire şi  de  proprietate,  care încalcă  termenele  de achitare cu bugetul, li se  interzice  efectuarea tranzacţiilor de barter.
Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor, în comun cu Ministerul Justiţiei  va elabora, în termen de 10 zile, modul de aplicare a acestei măsuri.
7. Ministerul   Economiei, Ministerul  Finanţelor  şi  Ministerul Privatizării  şi Administrării Proprietăţii de Stat în termen de pînă la 20 noiembrie curent vor elabora şi vor prezenta Guvernului:
*măsuri pentru  evaluarea  şi  evidenţa  patrimoniului  statului  din structurile nestatale;
*coeficientul  de  indexare  a valorii fondurilor  fixe, inclusiv  a fondului locativ de stat şi individual.
8. Ministerul  Finanţelor, Ministerul Economiei  şi  Ministerul Agriculturii  şi  Alimentaţiei  în termen de o lună vor elabora  şi  vor prezenta  propuneri privind  stabilirea unei cote unice  a  impozitului funciar  pentru  agenţii cu toate tipurile de proprietate din sectorul agroindustrial,  ce va include  impozitul  pe  bunurile   imobiliare, impozitului  rutier şi impozitul pentru utilizarea resurselor  naturale, asigurînd  astfel un  tratament egal  din  parte  statului  tuturor contribuabililor.
9. În scopul  optimizării  cheltuielilor  bugetare pe  anul  1995  şi pentru încadrarea în cheltuielile prevăzute:
Ministerul Învaţămîntului  şi Ministerul Sănătăţii de comun acord  cu Ministerul Finanţelor în termen de 2 luni vor modifica şi vor introduce, cu începere de la 1 ianuarie 1995, statele-tip ale tuturor instituţiilor subordonate, finanţate de la Bugetul de Stat şi bugetele locale;
Ministerul Învăţămîntului va revizui pînă la 1 mai 1995 planurile de studii şi programele de instruire ale instituţiilor de  învăţămînt  în scopul  trecerii unor discipline şi activităţi pe bază de plată,  precum şi pentru limitarea diviziunii claselor în subgrupe;
Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Finanţelor, va continua studierea structurii organizaţionale a conducerii ramurilor economiei naţionale şi va înainta, în caz de necesitate, Guvernului Republicii Moldova  propuneri privind lichidarea paralelismului şi dublării în activitatea întreprinderilor de stat, instituţiilor şi  organizaţiilor bugetare.
10. Ministerul Economiei va prezenta în termen de 2 luni concepţia de stat de pregătire a cadrelor pentru  economia  naţională,  luînd  în considerare priorităţile dezvoltării social-economice.
11. Se stabileşte nivelul maxim de rentabilitate de 10 la sută pentru editurile şi tipografiile, care execută  comanda  pentru   editarea literaturii didactice din mijloacele Bugetului de Stat.
12. Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei în comun cu alte ministere şi departamente vor prezenta Guvernului, în termen de 10 zile, propuneri  coordonate privind lista mărfurilor ce urmează să fie  supuse accizelor în anul 1995 şi cotele probabile ale acestor accize.
13. Ministerul  Economiei,  Ministerul   Finanţelor,  Ministerul Privatizării  şi  Administrării  Proprietăţii de Stat  vor  stabili, în termen de o lună, procedura şi mărimea prelevărilor din beneficiul, rămas la dispoziţia întreprinderilor şi organizaţiilor de stat,  pentru dezvoltarea tehnică şi completarea mijloacelor circulante.
14. Ministerul  Economiei,  Ministerul Muncii, protecţiei Sociale  şi Familiei  vor  prezenta,  în  termen de o  lună,  propuneri  argumentate privind  reglementarea  retribuirii  muncii  la   întreprinderile  şi organizaţiile de stat.
15. Ministerul  Finanţelor,  Ministerul  Economiei  şi   Ministerul Transporturilor  şi Gospodăriei Drumurilor vor prezenta, în termen de  o lună, propuneri coordonate privind oportunitatea schimbării  obiectului impozabil şi a cotei impozitului rutier.
16. Ministerul  Economiei, de comun  acord  cu   ministerele şi departamentele  interesate,  va elabora, în termen pînă la 1 decembrie 1994, normativele consumului de materii prime şi resurse termoenergetice pentru fabricarea   producţiei  (executarea   lucrărilor,  prestarea serviciilor).
17. Se propune  Parlamentului  abrogarea  Hotărîrii  Parlamentului Republicii Moldova nr. 1478-XII din 9 iunie 1993 "Privind acordarea unor înlesniri  sociale lucrătorilor  din domeniul ocrotirii sănătăţii  şi învăţămîntului public".
18. Alineatul  unu  al  punctului  8  din  Hotărîrea  Consiliului  de Miniştri  al R.S.S.M. din 24 mai 1990 nr. 154 "Cu privire la măsurile de urgentare a soluţionării problemelor sociale ale lucrătorilor medicali se expune în   următoarea  redacţie: "Se efectuează compensarea cheltuielilor la transportul urban, în mărime de 50 la sută din  costul abonamentului lunar,  medicilor de  sector, pediatri  şi terapeuţi, surorilor  medicale de sector, care acordă asistenţă medicală nemijlocit la  domiciliu  copiilor  şi  adulţilor, din  contul  alocaţiilor  pentru instituţiile medicale".
19. Se abrogă:
*subpunctul "a" al punctului 3 din Hotărîrea Sovietului  Miniştrilor al  R.S.S.M.  nr.  311  din  21  iulie  1969  "Cu  privire  la  măsurile suplimentare  pentru  completarea întreprinderilor de transport auto  cu cadre de şoferi (Veştile R.S.S.M., 1969, nr. 7, art. 149);
*Hotărîrea Guvernului  Republicii Moldova nr. 295 din 6 mai 1992  "Cu privire la acordarea unei compensaţii unice familiilor tinere de la sate care  îşi  construiesc case individuale (Monitorul Parlamentului, 1992, nr. 5, art. 117-1);
*Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.158 din 30 martie 1993 privind extinderea acţiunii Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 295 din 6 mai 1992;
*punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 335 din 24 mai 1994.
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                 Andrei SANGHELI
Chişinău, 3 noiembrie 1994
Nr. 796
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr. 796 din 3 noiembrie 1994
PROIECTUL
BUGETULUI CONSOLIDAT PE ANUL 1995         (mii lei)

Nr. d/o Venituri, cheltuieli Total Inclusiv
Mijl. fiscale Mijl. netradiţionale (extraordinare)
  I. VENITURI      
1 Venituri directe:      
  Impozitul pe beneficiu (venit) 430000 430000  
  Impozititul pe venitul persoanelor fizice 150000 150000  
2 Venituri indirecte:      
  Impozitul pe valoarea adăugată 380000 380000  
  Accize 100000 100000  
3 Venituri din activitatea economică exter. 70000 70000  
4 Impozitul funciar 200000 200000  
5 Impozitul pe imobil 29000 29000  
6 Plăţi pentru folosirea resurselor naturale 5000 5000  
7 Taxa de stat 20000 20000  
8 Alte impozite, perceperi şi încasări 126400 126400  
9 Impozitul privat 5000 5000  
10 Impozitul rutier 62000 62000  
11 Profitul Băncii Naţionale 120000 120000  
12 Venituri de la privtizare 250000 250000  
  TOTAL VENITURI: 1947400 1577400 370000
  II. CHELTUIELI      
1 Cheltuieli de ordin economic în total: 117500 96500 21000
  Inclusiv      
  Ministerul Arhitecturii şi Construcţiilor 550 550  
  Concernul "ACVA" 30000 25000 5000
  Asociaţia de producţie "AGeoM" 1000 1000  
  Ministerul Transporturilor 1000 1000  
  Ministerul Informaticii, Informaţiei şi Telecomunicaţiilor 100 100  
  Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei 80000 65000 15000
  Ministerul Serviciilor Comunale şi Exploatării Fondului de Locuinţe 600 600  
  Departamentul de Stat pentru Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică 400 400  
  Asociaţia "Cartea Moldovei" 250 250  
  Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei 300 300  
  Departamentul de Stat pentru Statistică 1300 1300  
  Centrul de Cinematografie 2000 1000 1000
2 Cheltuieli pentru acţiuni în domeniul protecţiei mediului înconjurător şi resurselor naturale, total 8000 7000 1000
  Inclusiv:      
  Departamentul pentru Protecţia Mediului Înconjurător 1000 1000  
  Direcţia republicană pentru hidrometeoro. 1000 1000  
  Asociaţia "MOLDSILVA" 6000 5000 1000
3 Cheltuieli pentru activitatea economică externă, total 125000 125000  
  Inclusiv:      
  Deservirea creditelor externe 80000 80000  
  Cotizaţii în organismele internaţionale 45000 45000  
4 Cheltuieli de ordin social 1079000 950300 128700
  1) Cheltuieli cu carcter social-cultural, total 922000 793300 128700
  Inclusiv:      
  Învăţămîntul public 485000 408300 76700
  Cultură, artă şi mass-media, total 40000 38000 2000
  Inclusiv:      
  Acţiuni coordonate de Ministerul Culturii 22000 20000 2000
  Compania de Stat "Teleradio-Moldova" 15500 15500  
  Direcţia de Stat "Moldpres" 1000 1000  
  Subvenţii pentru:      
  Redacţii 1000 1000  
  Uniunile de creaţie 500 500  
  Ocrotirea sănătăţii 350000 300000 50000
  Cultura fizică, sport şi problemele tineretului 4000 4000  
  Asistenţa socială, total 43000 43000  
  Dintre care:      
  Instituţiile subordonate Ministerului Muncii 16000 16000  
  Pensii militarilor 27000 27000  
  2) Subvenţii şi compensări băneşti, total 157000 157000  
  Inclusiv      
  Subvenţii, total 57000 57000  
  Cărbune 50000 50000  
  Gaze 7000 7000  
  Compensări băneşti 100000 100000  
5 Cheltuieli pentru cercetări ştiinţifice 24000 19000 5000
6 Cheltuieli pentru întreţinerea organelor puterii de stat 4000 3500 500
7 Cheltuieli pentru întreţinerea organelor administraţiei de stat 60000 55000 5000
8 Cheltuieli pentru întreţinerea ambasad. 17000 17000  
9 Cheltuieli pentru întreţinerea organelor controlului de stat, financiar şi vamal 10500 8000 2500
10 Cheltuieli pentru întreţinerea organelor ocrotirii ordinii de drept, afacerilor interne, apărării statului, total 237400 171100 66300
11 Cheltuieli pentru deservirea datoriei interne de stat 120000 35000 85000
12 Fondul de rezervă 25000 25000  
13 Cheltuieli pentru formarea tezaurului de stat 16000 16000  
14 Investiţii capitale 230000 180000 50000
15 Întreţinerea şi reparaţia drumurilor auto 62000 62000  
16 Alte măsuri 27500 27500  
17 Recuperarea pierderilor produse de calamităţile naturale 14500 14500  
18 Deservirea creditelor (dobînzilor aferente) acordate de Banca Naţională sub garanţia Bugetului 70000 65000 5000
  TOTAL CHELTUIELI 2247400 1877400 370000
  III. DEFICITUL BUGETAR -300000 -300000