HGA283/2007
ID intern unic:  322024
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 283
din  14.03.2007
pentru aprobarea structurii, efectivului-limită  şi Regulamentului
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei
Sociale, Familiei şi  Copilului
Publicat : 23.03.2007 în Monitorul Oficial Nr. 39-42     art Nr : 300
    Abrogată prin HG691 din 17.11.09, MO166-168/20.11.09 art.769

    MODIFICAT
   
HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184

    În temeiul Legii nr. 357-XVI din 24 noiembrie 2006 pentru modificarea articolului 24 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 186-188, art. 877) şi Hotărîrii Guvernului nr.52 din 18 ianuarie 2007 "Privind reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.10-13, art.67), Guvernul  HOTĂRĂŞTE: 
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, conform anexei nr.1;
    structura aparatului central al Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, conform anexei nr.2;
    lista instituţiilor din subordinea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, conform anexei nr.3.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului în număr de 74 unităţi (şi personal de deservire tehnică - 1 unitate), cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
   
[Pct.2 modificat prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    3. Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului  va avea doi viceminiştri şi un Consiliu colegial alcătuit din 11 membri, a cărui componenţă nominală este aprobată de Guvern.
    4. Se abrogă unele hotărîri de Guvern, conform anexei nr.4.

    Prim-ministru                                                                     Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului              Galina Balmoş
    Ministrul finanţelor                                                            Mihail Pop

    Nr. 283. Chişinău, 14 martie 2007.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 283
din 14 martie 2007

REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei Sociale,
Familiei şi Copilului
Capitolul I. Dispoziţii generale
    1. Domeniul de aplicare
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului (în continuare - Regulament) reglementează misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului (în continuare - Minister), precum şi alte chestiuni ce ţin de activitatea acestuia.
    2. Statutul juridic al Ministerului şi locul lui în structura administraţiei publice centrale
    Ministerul este un organ central de specialitate al administraţiei publice, subordonat Guvernului, cu statut de persoană juridică, avînd sediul în municipiul Chişinău. El dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi denumirea sa în limba moldovenească, precum şi de conturi trezoreriale.
    3. Cadrul legal de activitate a Ministerului
    Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului,  decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prezentul Regulament.
Capitolul II. Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile
şi drepturile Ministerului
    4. Misiunea
    Ministerul are misiunea de a asigura realizarea prerogativelor constituţionale ale Guvernului privind elaborarea, promovarea şi implementarea politicii statului în domeniul protecţiei sociale, familiei şi copilului, în scopul asigurării securităţii sociale şi sporirii nivelului de trai al populaţiei.
    5. Funcţiile de bază
    În vederea realizării misiunii sale, Ministerul are următoarele funcţii de bază:
    elaborează şi promovează politica de stat şi strategiile naţionale în domeniile asigurărilor sociale, asistenţei sociale, protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, inclusiv în domeniul adopţiei, egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane;
    elaborează cadrul legislativ şi normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniile sale de activitate şi asigură compatibilitatea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniu cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu legislaţia comunitară;
    determină direcţiile prioritare şi elaborează strategii de dezvoltare durabilă a protecţiei sociale, precum şi mecanisme economice de impulsionare a procesului de reformare a sferei sociale, asigurînd astfel sporirea nivelului calitativ al serviciilor sociale prestate şi a protecţiei sociale în general;
    monitorizează tendinţele de dezvoltare social-economică, transformările structurale, economice şi sociale din ţară şi apreciază impactul lor asupra situaţiei în domeniu;
    organizează şi coordonează implementarea politicilor în domeniile asigurărilor sociale, asistenţei sociale, protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, inclusiv în domeniul adopţiei, egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane, asigurînd aplicarea uniformă a legislaţiei naţionale în domeniile vizate;
   
exercită funcţiile de autoritate tutulară centrală
    [Pct.5 subal.6) introdus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    identifică, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu partenerii sociali, efectele politicilor sociale în derulare, aflate în competenţa sa;
    promovează integrarea activă a perspectivei egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi la nivelul tuturor politicilor şi programelor naţionale;
    elaborează metodologia de acreditare şi criteriile de evaluare (standarde, metode, proceduri, ghiduri de bune practici) a instituţiilor publice şi private, a asociaţilor obşteşti care activează în domeniile de competenţă ale Ministerului;
    identifică necesităţile de formare a personalului angajat în sistemul de protecţie socială şi asigură îmbunătăţirea capacităţilor profesionale ale acestuia;
    asigură dezvoltarea şi perfecţionarea sistemului informaţional automatizat ce ţine de domeniile sale de activitate;
    stabileşte relaţii de colaborare cu organele guvernamentale şi cu organismele neguvernamentale din alte ţări privind soluţionarea problemelor de protecţie socială.
   
elaborează rapoarte privind aplicarea la nivel naţional a prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi a căror implementare ţine de competenţa Ministerului.
    [Pct.5 subal.13) introdus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    6. Atribuţiile
    Ministerul are următoarele atribuţii:
    1) în domeniul asigurărilor sociale:
    elaborează propuneri privind dezvoltarea şi reformarea sistemului de asigurări sociale şi ajustarea lui la necesităţile societăţii;
    determină mecanismele de aplicare a prevederilor legale referitor la stabilirea dreptului la pensii, altor drepturi de asigurări sociale şi a drepturilor acordate prin legi speciale;
    elaborează şi promovează proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv;
    efectuează studii şi analize ale politicilor sociale implementate în domeniul asigurărilor sociale, evaluînd calitatea procesului de realizare, şi elaborează rapoarte, sugestii şi recomandări privind situaţia din domeniu;
    elaborează pronosticul veniturilor şi cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat şi realizează fundamentarea acestuia pentru anul bugetar proiectat, în baza propunerilor Casei Naţionale de Asigurări Sociale;
    conlucrează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în vederea soluţionării problemelor comune în domeniu;
    coordonează şi monitorizează implementarea politicilor în domeniu de către Casa Naţională de Asigurări Sociale;
    verifică periodic, pe baza rapoartelor primite de la Casa Naţională de Asigurări Sociale, executarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
   
studiază practica internaţională în domeniul asigurărilor sociale în scopul perfecţionării legislaţiei naţionale şi ajustării acesteia la standardele internaţionale;
    elaborează şi negociază proiectele acordurilor bilaterale în domeniul securităţii sociale cu principalele state de destinaţie a lucrătorilor emigranţi din Republica Moldova.
    [Pct.6 subpct.1), subal.9-10) introduse prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    2) în domeniul asistenţei sociale:
    coordonează funcţionarea sistemului naţional de asistenţă socială;
    dezvoltă un sistem coerent de programe, măsuri, activităţi de suport şi protecţie a persoanelor defavorizate;
    evaluează impactul politicii în domeniul asistenţei sociale în vederea reformării şi eficientizării acordării prestaţiilor sociale şi sporirii accesului şi calităţii serviciilor sociale;  
    susţine şi asigură dezvoltarea bazei de date a beneficiarilor de prestaţii de asistenţă socială;
    elaborează standarde de calitate pentru serviciile sociale, în colaborare cu instituţiile din domeniu, cu specialiştii din sistemul de asistenţă socială şi din sistemul de sănătate;
    monitorizează activitatea reţelei de servicii sociale şi acordă asistenţă metodologică în vederea dezvoltării serviciilor sociale alternative la nivel comunitar, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale şi reprezentanţii societăţii civile;
    asigură evidenţa centralizată a tuturor serviciilor de asistenţă socială, a beneficiarilor şi a prestatorilor acestor servicii;
    inspectează calitatea serviciilor sociale prestate de instituţiile publice şi private, organizaţiile neguvernamentale (asociaţiile obşteşti), în conformitate cu standardele de calitate prevăzute de legislaţie, şi întocmeşte rapoarte scrise, asigurînd transmiterea acestora tuturor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniu şi organizaţiilor private acreditate, ale căror servicii au fost inspectate;
   
inspectează şi monitorizează stabilirea prestaţiilor acordate pe baza evaluării veniturilor şi necesităţii de asistenţă socială.
    [Pct.6 subpct.2), subal.9) introdus  prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    elaborează şi implementează, în comun cu alte autorităţi publice centrale şi locale, politica de reabilitare şi integrare socială şi ocupaţională a persoanelor cu disabilităţi;
efectuează controlul asupra distribuirii mijloacelor de locomoţie pentru persoanele cu disabilităţi şi a biletelor de reabilitare, precum şi a tuturor tipurilor de facilităţi pentru grupurile de cetăţeni defavorizaţi;  
    identifică necesităţile de formare profesională a personalului angajat în sistemul de asistenţă socială şi asigură îmbunătăţirea capacităţilor profesionale ale acestora;
    coordonează metodologic activitatea direcţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) de asistenţă socială şi protecţie a familiei, a asistenţilor sociali de pe lîngă primării, precum şi a asociaţiilor obşteşti prestatoare de servicii în domeniu;
    supraveghează acumularea mijloacelor financiare la Fondul republican de susţinere socială a populaţiei şi distribuirea acestora celor mai defavorizate categorii ale populaţiei;
    realizează programe în parteneriat cu organismele şi instituţiile internaţionale în domeniul asistenţei sociale;
    3) în domeniul protecţiei familiei şi drepturilor copilului:
    elaborează şi perfecţionează cadrul legislativ-normativ de protecţie a familiei şi drepturilor copiilor, inclusiv a copiilor orfani şi a celor rămaşi fără îngrijire părintească;
    efectuează studii şi analize ale politicilor sociale implementate în domeniul protecţiei familiei şi drepturilor copilului, evaluînd rezultatele realizării şi elaborînd rapoarte, sugestii şi recomandări privind îmbunătăţirea situaţiei în domeniu;
    asigură dezvoltarea mecanismelor de protecţie socială a familiei cu copii, accesul copilului şi familiei la servicii de asistenţă socială de calitate;
    susţine metodologic dezvoltarea acţiunilor comunitare axate pe prevenirea intrării copilului în sistemul de îngrijire rezidenţial şi menţinerea lui în mediul familial;
    monitorizează elaborează şi aplicarea standardelor minime de calitate pe tipuri de servicii adresate copilului în dificultate;
   
[Pct.6 subpct.3), subal.5) modificat prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    coordonează activitatea de tutelă şi curatelă şi de protecţie a drepturilor copiilor orfani şi a celor rămaşi fără îngrijire părintească;
   
promovează măsuri de prevenire a violenţei faţă de copil;
    [Pct.6 subpct.3), subal.7) introdus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    coordonează, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu organismele internaţionale şi organizaţiile  neguvernamentale, realizarea programelor  sociale de protecţie a familiei şi copilului;
    acordă asistenţă metodologică direcţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) de asistenţă socială şi protecţie a familiei, asistenţilor sociali de pe lîngă primării, precum şi asociaţiilor obşteşti prestatoare de servicii în domeniu;
    asigură, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, repatrierea şi protecţia copiilor abandonaţi de părinţi în afara ţării;
    elaborează rapoarte periodice privind aplicarea la nivel naţional a Convenţiei ONU privind drepturile copilului;
    4) în domeniul adopţiei:
    coordonează şi monitorizează activităţile în domeniul adopţiei; 
    examinează actele necesare procedurii de adopţie, în condiţiile legii;
    asigură accesul la informaţia privind copiii luaţi în evidenţă pentru adopţie organizaţiilor prestatoare de acest serviciu;
    colectează, analizează şi protejează informaţia despre adopţiile naţionale şi internaţionale;
    monitorizează situaţia copilului în perioada procedurii de adopţie şi în perioada postadopţie naţională şi internaţională;
    susţine şi asigură dezvoltarea bazei de date privind adopţia; 
    elaborează rapoarte asupra respectării prevederilor Convenţiei de la Haga privind protecţia copilului şi cooperarea în materia adopţiei internaţionale;
    5) în domeniul asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane:
    promovează valorile familiale axate pe înţelegerea şi întrajutorarea membrilor de familie;  
    elaborează proiecte de acte legislative şi normative ce ţin de domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane;
    monitorizează realizarea prevederilor legislaţiei în vigoare, a programelor şi măsurilor de organizare a activităţilor în vederea promovării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane;
    elaborează şi aprobă standardele de calitate pentru toate tipurile de servicii sociale adresate victimelor violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane;
    efectuează studii analitice referitor la fenomenele violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane şi formulează propuneri privind protecţia socială a victimelor şi reintegrarea lor în societate;
    înaintează propuneri privind dezvoltarea sistemului naţional de servicii adresate atît victimelor violenţei în familie, cît şi agresorilor, precum şi victimelor traficului de fiinţe umane;
    coordonează, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu organismele internaţionale şi organizaţiile  neguvernamentale, realizarea programelor  sociale în domeniile de referinţă;
    acordă asistenţă metodologică direcţiilor raionale, municipale, ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) de asistenţă socială şi protecţie a familiei, asistenţilor sociali de pe lîngă primării, precum şi asociaţiilor obşteşti care au ca obiect de studiu domeniile vizate;
    conlucrează cu unităţile gender din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale în vederea asigurării egalităţii genurilor în toate domeniile de activitate;
    cooperează cu organismele internaţionale în vederea aplicării pe plan naţional a metodologiilor de implementare a principiilor egalităţii genurilor, promovate la nivel internaţional;
    stabileşte procedurile şi criteriile de evaluare a necesităţilor sociale în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie şi a traficului de fiinţe umane şi reglementează metodologia de acţiune în cazurile care necesită intervenţia asistenţilor sociali;
    crează şi dezvoltă parteneriate sociale, în scopul prevenirii şi combaterii violenţei în familie, traficului de fiinţe umane şi al asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
    elaborează rapoarte privind respectarea prevederilor Convenţiei asupra eliminării tuturor formelor de discriminare faţă de femei;
    6) alte atribuţii:
    iniţiază şi negociază, din împuternicirea Guvernului, convenţiile, acordurile şi alte aranjamente internaţionale şi interstatale;
    reprezintă, în limitele competenţelor sale, interesele statului în problemele de competenţă în cadrul organizaţiilor internaţionale;
    acordă asistenţă metodologică activităţii juridice a Ministerului în domeniile de competenţă;
    elaborează strategii de dezvoltare durabilă şi soluţii de reformare în domeniul protecţiei sociale a populaţiei;
    monitorizează implementarea şi evaluează impactul politicilor sectoriale şi intersectoriale elaborate de Minister;
    prezintă Guvernului, în modul stabilit, rapoarte periodice (trimestriale, semestriale şi anuale) privind rezultatele activităţii Ministerului;
    desfăşoară activitatea de informare a populaţiei despre promovarea şi realizarea politicii de stat în domeniul ce ţine de activitatea Ministerului;
    consultă organizaţiile neguvernamentale pe parcursul procesului de luare a deciziilor, încurajează dialogul social la subiectele ce ţin de dezvoltarea şi implementarea politicilor din domeniu;
    elaborează politici şi propuneri  pentru Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu şi legea bugetară anuală privind întreţinerea Ministerului, subdiviziunilor acestuia, a instituţiilor din subordine şi realizarea măsurilor din domeniu, precum şi pentru realizarea politicii în domeniile sale de activitate;
    asigură utilizarea eficientă a mijloacelor bugetului de stat şi a mijloacelor speciale pentru funcţionarea regulamentară a aparatului Ministerului, subdiviziunilor acestuia, a instituţiilor din subordine şi realizarea măsurilor din domeniu, precum şi administrarea raţională a patrimoniului de stat aflat în gestiune;
    aprobă structura  şi  statele  de funcţii  ale  subdiviziunilor  şi instituţiilor din subordine;
    creează, reorganizează sau lichidează, în modul stabilit, instituţiile  din  subordine;
    coordonează activitatea de efectuare a expertizei medicale a vitalităţii prin atribuirea gradelor de invaliditate;
    organizează, în bază de contract cu instituţiile ştiinţifice corespunzătoare, efectuarea investigaţiilor ştiinţifice prioritare, finanţate de la bugetul de stat, în problemele şi domeniile ce ţin de competenţa lui;  
    examinează, în  termenele stabilite de legislaţia în vigoare, petiţiile cetăţenilor, ia măsurile de rigoare, organizează audienţa cetăţenilor;
    7. Drepturile
    Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;
    să antreneze, prin acord mutual, reprezentanţi ai ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi ai autorităţilor administraţiei publice locale la examinarea şi soluţionarea problemelor în domeniu;
    să reprezinte Guvernul în relaţiile de colaborare cu organismele internaţionale în sferele sale de competenţă;
   
să inspecteze şi să monitorizeze stabilirea prestaţiilor acordate pe baza evaluării veniturilor şi necesităţii de asistenţă socială;
    [Pct.7 subal.4) introdus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184] 
    să negocieze şi să încheie, în limitele competenţei şi în baza legislaţiei în vigoare, acorduri şi protocoale de colaborare internaţională în domeniile sale de activitate;
    să realizeze acţiuni, în modul stabilit de lege, în vederea realizării programelor sale de activitate;
    să controleze activitatea serviciilor sale desconcentrate în teritoriu, să analizeze rezultatele şi  să  adopte măsurile ce se impun pentru lichidarea neajunsurilor depistate;
    să elaboreze şi să prezinte Guvernului spre aprobare propuneri privind prestarea unor servicii contra plată de către instituţiile subordonate, precum şi utilizarea mijloacelor speciale conform destinaţiei.
    Ministerul este învestit şi cu alte drepturi necesare pentru realizarea funcţiilor atribuite, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
III. Organizarea activităţii Ministerului
    8. Conducerea
    Ministerul este condus de ministru, numit în şi eliberat din funcţie în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire la Guvern.
    Ministrul:
    organizează activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate, utilizarea raţională a mijloacelor bugetare şi a resurselor umane, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă;
    asigură executarea legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea prevederilor prezentului Regulament şi ale altor acte normative;
    prezintă Guvernului spre examinare, în modul stabilit, proiecte de legi, hotărîri de Guvern, programe şi alte acte normative;
    delimitează obligaţiile viceminiştrilor şi ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului;
    organizează şi prezidează şedinţele Consiliului colegial al Ministerului;
    numeşte în şi eliberează din funcţie personalul aparatului central al Ministerului şi conducătorii subdiviziunilor şi  instituţiilor din subordine;
    aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi instituţiilor din subordine şi, anual, statele de funcţii ale acestora;
    modifică, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului-limită stabilit, structura subdiviziunilor aparatului central al Ministerului şi aprobă anual statele de funcţii ale acestuia;
    emite ordine şi controlează executarea lor;
    în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau/şi (în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele Republicii Moldova sau de Guvern) statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, încheie şi realizează contracte (acorduri);
    este ordonatorul principal de credite bugetare;
    exercită şi alte împuterniciri atribuite de legislaţia în vigoare.
    în lipsa ministrului, funcţiile acestuia sînt exercitate de unul dintre viceminiştri.
    Ministrul are doi viceminiştri, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea  sa. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului, în limitele împuternicirilor atribuite.
    Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Ministerului. Ministrul emite, în caz de necesitate, ordine comune cu conducătorii altor ministere şi autorităţi administrative centrale.
    9. Organul colegial
    În cadrul Ministerului se creează şi activează Consiliul colegial, compus din ministru (preşedintele Consiliului), viceminiştri, angajaţi cu funcţii de răspundere din aparatul central, conducători ai subdiviziunilor sale, reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor publice şi organizaţiilor obşteşti de profil.
    În activitatea sa Consiliul colegial se conduce de regulamentul aprobat prin ordinul ministrului. Deciziile Consiliului colegial al Ministerului se adoptă cu simpla majoritate de voturi ale membrilor Colegiului şi se realizează prin ordinele  ministrului.
    10. Structura
    Efectivul-limită şi structura aparatului central al Ministerului, compusă din direcţii, secţii şi servicii, se aprobă de Guvern, la propunerea ministrului.
    11. Corespondenţa
    Corespondenţa  Ministerului este semnată de ministru, viceminiştri şi persoanele cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordinul ministrului.
    Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sînt aplicate de ministru, viceminiştri sau persoanele abilitate, în următoarele forme:
    semnătură personală;
    semnătură digitală.
    12. Colaborarea
    Ministerul colaborează cu Parlamentul în cadrul comisiilor parlamentare şi şedinţelor plenare, inclusiv prin reprezentantul Guvernului în Parlament, cu alte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu societatea civilă.
    În cadrul Ministerului pot fi create comisii şi grupuri de lucru, care sînt convocate pentru examinarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice.
    La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 283
din 14 martie 2007
STRUCTURA
aparatului central al Ministerului Protecţiei Sociale,
Familiei şi Copilului
    Conducerea
    Aparatul ministrului (cu statut de direcţie)
    Direcţia analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor
    Direcţia asistenţă socială
   
Direcţia politici de protecţie socială a persoanelor cu disabilităţi
    Direcţia politici de asigurări sociale
    Direcţia protecţie a familiei şi copilului
    Direcţia oportunităţi egale şi prevenirea violenţei
    Direcţia economico-financiară
    Secţia adopţii
    Secţia resurse umane şi secretariat
    Serviciul tehnologii informaţionale
    Serviciul juridic
   
[Anexa nr.2 modificată prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184] 

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 283
din 14 martie 2007
L  I  S  T  A
instituţiilor din subordinea
Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului
    1. Consiliul republican de expertiză medicală a vitalităţii
   
[Pct.2 exclus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    3.  Fondul republican de susţinere socială a populaţiei
    4. Centrul republican experimental protezare, ortopedie şi reabilitare, mun.Chişinău
    5. Centrul republican de reabilitare a invalizilor, veteranilor muncii şi războiului, com. Cocieri, r-nul Dubăsari
    6. Centrul republican de recuperare a invalizilor şi pensionarilor "Speranţa",  or. Vadul lui Vodă, mun. Chişinău
   
[Pct.6 modificat prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    7. Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor "Victoria" al Republicii Moldova, or. Sergheevka, Ucraina
    8. Azilul republican pentru invalizi şi pensionari, mun. Chişinău
    9. Internatul psihoneurologic, com. Cocieri, r-nul Dubăsari
    10.   Internatul psihoneurologic, com. Bădiceni, r-nul Soroca
    11.   Internatul psihoneurologic, s. Brînzeni, r-nul Edineţ
    12.   Internatul psihoneurologic, mun.Bălţi
    13.   Casa internat pentru copii cu deficienţe mintale (fete), or. Hînceşti
    14.   Casa internat pentru copii cu deficienţe mintale (băieţi), or. Orhei
    15.   Centrul de plasament temporar al copiilor în situaţii de risc "Azimut", or. Soroca
    16.   Centrul pentru copii cu cerinţe educative speciale "Speranţa", or. Criuleni
    17.   Centrul de reabilitare şi protecţie socială a copiilor în situaţie de risc "ПЛАМЪЧЕ", or. Taraclia
   
[Pct.18 exclus prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]
    19. Inspecţia socială
    20. Centrul de asistenţă şi protecţie a victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane
     [Pct.19-20 introduse prin HG1178 din 17.10.08, MO190-192/24.10.08 art.1184]

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr. 283
din 14 martie 2007

L I S T A
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 726 din 19 iulie 2005 "Cu privire la crearea Consiliului Comitetului Naţional pentru Adopţii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.101-103, art.795).
    2. Hotărîrea Guvernului nr. 475 din 3 mai 2006 "Cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de formare şi utilizare a mijloacelor speciale ale Comitetului Naţional pentru Adopţii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.73-75, art.514).
    3. Punctul 2 din anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr. 109 din 31 ianuarie 2006 "Privind Consiliul republican de  expertiză medicală a vitalităţii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.21-24, art.140).
va, 2006, nr.21-24, art.140).