HGM1350/2004
ID intern unic:  294318
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1350
din  07.12.2004
cu privire la aprobarea unor regulamente ale festivalurilor
internaţionale şi a modificărilor ce se operează în
Hotărîrea Guvernului nr. 859 din 26 iulie 2004
Publicat : 24.12.2004 în Monitorul Oficial Nr. 237-240     art Nr : 1581

   
MODIFICAT
   
HG302 din 29.04.14, MO104-109/06.05.14 art.329

    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă:
   
Regulamentul cu privire la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional de Muzică "Mărţişor", conform anexei nr.1;
   
Regulamentul cu privire la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional al Vedetelor de Operă şi Balet "Invită Maria Bieşu", conform anexei nr. 2;
   
Modificările ce se operează în anexa la Hotărîrea Guvernului nr.859 din 26 iulie 2004, conform anexei nr.3.
   
Regulamentul cu privire la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional al Artelor Scenice „Bienala Teatrului „Eugene Ionesco”, conform anexei nr. 21.
   
[Alineat introdus prin HG302 din 29.04.14, MO104-109/06.05.14 art.329]

PRIM-MINISTRU                               Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul culturii                                      Veaceslav Madan

    Ministrul justiţiei                                      Victoria Iftodi

    Chişinău, 7 decembrie 2004.
    Nr. 1350.

Anexa nr.1
  la Hotărîrea Guvernului nr.1350
din 7 decembrie  2004
REGULAMENTUL
cu privire la organizarea şi desfăşurarea
Festivalului Internaţional de Muzică  "Mărţişor"
I. Principii generale
1. Regulamentul cu privire la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional de Muzică  "Mărţişor" stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a Festivalului Internaţional de Muzică "Mărţişor" (în continuare - Festival),  manifestare culturală prioritară, organizată de Ministerul Culturii sub patronajul Guvernului.
2. Festivalul este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Republica Moldova, ce se desfăşoară cu participarea plenară a unor colective artistice şi interpreţi de prestanţă din ţară şi din străinătate.
II. Obiectivele Festivalului
3. Festivalul include o varietate largă de genuri ale muzicii şi artei coregrafice populare, uşoare şi academice.
4. Manifestarea în cauză este menită să contribuie la promovarea valorilor spirituale universale, perfecţionarea măiestriei interpretative a artiştilor din Republica Moldova şi din străinătate, familiarizînd publicul spectator cu evenimente muzicale performante şi înviorînd viaţa social-culturală a ţării.
5. Printre obiectivele Festivalului se înscriu promovarea tinerelor talente autohtone şi a creaţiei autorilor contemporani, lărgirea geografiei invitaţilor de peste hotare şi prezentarea unui număr cît mai mare de spectacole în localităţile din ţară.
6. În perioada de pregătire a Festivalului şi în cadrul acestuia vor avea loc  conferinţe de presă, întîlniri de creaţie, cursuri de măiestrie, mese rotunde cu participarea conducerii de vîrf a Moldovei, Ministerului Culturii, ambasadelor ţărilor participante la festival acreditate în Republica Moldova etc.
III. Timpul şi locul desfăşurării Festivalului
7. Festivalul se desfăşoară anual, în perioada 1 - 10 martie, pe întreg teritoriul ţării. Scenele principale, pe care vor avea loc spectacolele, sînt Palatul Naţional, Filarmonica Naţională "Serghei Lunchevici", Sala cu Orgă, Teatrul Naţional de Operă şi Balet şi sala de concerte a Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice. Spectacolele de deschidere şi închidere a festivalului se vor desfăşura pe scena Palatului Naţional.
8. Ministerul Culturii va contribui, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova, la acordarea vizelor gratuite pentru invitaţii de peste hotare, precum şi la iniţierea unor tratative cu alte state, conform acordurilor de colaborare bilaterale, în vederea participării la Festival a unor interpreţi remarcabili şi a unor colective artistice de prestanţă din străinătate.
9. Pregătirea corespunzătoare a sălilor de concert (sonorizare, lumini etc.) va fi asigurată de către direcţiile instituţiilor subordonate Ministerului Culturii.
10. Secţiile (direcţiile) cultură municipale şi din teritoriu vor pregăti sălile de concert, asigurînd publicitatea şi prezenţa publicului spectator, întîmpinînd la nivelul cuvenit interpreţii şi colectivele artistice din ţară şi străinătate.
IV. Participanţii la Festival
11. În cadrul Festivalului vor evolua colectivele artistice profesioniste şi cele cu titlu "model" de la instituţiile subordonate Ministerului Culturii şi de pe întreg teritoriul ţării, interpreţi de muzică academică, populară şi uşoară autohtoni.
12. Pentru participarea la Festival vor fi invitaţi, prin intermediul Ministerului Culturii şi al instituţiilor subordonate, colective artistice, dirijori şi interpreţi de diverse genuri muzicale de pe toate meridianele globului, al căror nivel profesionist corespunde cerinţelor Festivalului.
13. Cheltuielile de deplasare (tur-retur) vor fi acoperite din contul participanţilor la Festival. Onorariile pentru interpreţii şi colectivele artistice din străinătate urmează a fi stabilite în urma negocierilor cu Ministerul Culturii (după caz), în limita mărimilor prevăzute de actele normative în vigoare.
14. În cazul invitării la Festival a unor celebrităţi şi personalităţi notorii din străinătate, precum şi a unor oaspeţi de onoare, Ministerul Culturii va decide, după caz, acoperirea cheltuielilor de deplasare (parţial sau în întregime).
15. Participanţilor la Festival le vor fi oferite Diplome de participare ale Ministerului Culturii.
V. Condiţiile de participare la Festival
16. La Festival pot participa colective artistice, dirijori şi interpreţi fără limită de vîrstă, laureaţi sau diplomanţi ai unor festivaluri de prestigiu din ţară şi străinătate.
17. Solicitările şi cererile de participare (colective şi/sau individuale), însoţite de CV-uri şi imprimări audio/video, pot fi depuse la Ministerul Culturii sau la instituţiile subordonate nu mai tîrziu de 15 mai  al anului precedent desfăşurării Festivalului.
18. Programele de Festival, elaborate de către direcţiile artistice ale instituţiilor teatral-concertistice subordonate, vor fi depuse la Ministerul Culturii pînă la data de 1 iunie al anului precedent desfăşurării Festivalului.
19. Ministerul Culturii va elabora, pînă la data de 15 iunie al anului precedent desfăşurării Festivalului, proiectul programului artistic al următoarei ediţii a Festivalului.
20. În cazul prezentării unor oferte de participare la Festival după expirarea termenelor stupulate în Regulament, acestea vor fi examinate şi acceptate, după caz, de către Ministerul Culturii.
21. Colectivele artistice şi interpreţii din ţară, precum şi invitaţii de peste hotare vor evolua în localităţile din ţară, fiindu-le achitate diurne pentru fiecare zi de concert, conform legislaţiei în vigoare.
VI. Finanţarea, evidenţa şi controlul
 utilizării mijloacelor financiare
22. Finanţarea cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării  Festivalului va fi efectuată prin intermediul Ministerului Culturii, în limita mijloacelor prevăzute anual în acest scop în legea bugetului pe anul respectiv.
23. În conformitate cu cerinţele stabilite, Ministerul Culturii va întocmi devizul general de cheltuieli, care, la momentul prezentării Ministerului Finanţelor, va fi însoţit de informaţia ce conţine motivaţia scopului programului, obiectivele sau acţiunile concrete pentru realizarea sarcinilor, precum şi indicatorii de evaluare a resurselor financiare utilizate pentru realizarea programului Festivalului.
24. Mijloacele bugetare prevăzute pentru desfăşurarea Festivalului au o destinaţie specială şi pot fi utilizate pentru:
arenda sălilor, plata serviciilor comunale şi amenajarea scenei;
editarea programelor de concert, a afişelor şi invitaţiilor, a diplomelor pentru participanţii la Festival;
publicitate;
acoperirea cheltuielilor de transport internaţional şi local (tur-retur) sau a cheltuielilor pentru motorină şi benzină, conform normativelor în vigoare;
acoperirea cheltuielilor de cazare şi masă pentru invitaţii din străinătate;
plata diurnelor interpreţilor şi colectivelor artistice, în mărimile prevăzute de legislaţia în vigoare;
plata onorariilor interpreţilor şi colectivelor artistice, în baza documentelor justificative;
achitarea lucrărilor de informatică şi calcul, serviciilor de telecomunicaţie, procurarea rechizitelor de birou, neinterzise de legislaţia în vigoare;
acoperirea altor cheltuieli legate nemijlocit de organizarea şi desfăşurarea Festivalului.
25. Ministerul Culturii va prezenta Ministerului Finanţelor, în modul stabilit, dări de seamă despre utilizarea mijloacelor bugetare alocate pentru organizarea şi desfăşurarea Festivalului.
Anexa nr.2
  la Hotărîrea Guvernului nr.1350
din 7 decembrie   2004
REGULAMENTUL
cu privire la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional
al Vedetelor de Operă şi Balet "Invită Maria Bieşu"
I. Principii generale
1. Regulamentul cu privire  la organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional al Vedetelor de Operă şi Balet "Invită Maria Bieşu"  stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a Festivalului Internaţional al Vedetelor de Operă şi Balet "Invită Maria Bieşu" (în continuare - Festival) şi este elaborat în conformitate cu prevederile punctului 2 al Hotărîrii Guvernului nr. 859 din 26 iulie 2004, potrivit căruia Festivalul este o manifestare culturală prioritară, organizată de Ministerul Culturii sub patronajul Guvernului.
2. Festivalul este unul dintre cele mai importante evenimente culturale de artă profesionistă din Republica Moldova, ce se desfăşoară cu participarea unor colective artistice de prestanţă şi artişti consacraţi din ţară şi de peste hotare.
II. Obiectivele Festivalului
3. Obiectivele de bază ale Festivalului sînt propagarea artei clasice şi contemporane de operă şi balet, ocrotirea patrimoniului muzical autohton, afirmarea pregnantă a potenţialului trupei moldoveneşti şi perfecţionarea măiestriei interpretative a acesteia, îmbogăţirea reciprocă a culturii diferitelor popoare şi aprofundarea relaţiilor de prietenie şi colaborare între ele.
4. Festivalul reuneşte artişti consacraţi care activează în domeniul teatrului liric, inclusiv directori de festivaluri, producători, conducători de companii, reprezentanţi ai presei de specialitate.
5. Festivalul oferă posibilităţi de susţinere şi promovare a tinerelor talente în baza unor exemple de conlucrare realizată în cele mai bune tradiţii ale teatrului liric.
6. Festivalul contribuie la educarea estetică, formarea aptitudinilor artistice profesioniste, cultivarea respectului pentru înaltele valori ale artei, facilitînd schimbul de experienţă în domeniu şi aprofundarea relaţiilor de prietenie şi colaborare între popoare.
III. Timpul şi locul desfăşurării Festivalului
7. Festivalul se desfăşoară anual, timp de o săptămînă, pe parcursul lunii septembrie în municipiul Chişinău şi, după caz, în alte centre culturale ale ţării.
8. Spectacolele din cadrul Festivalului se organizează în sălile Teatrului de Operă şi Balet, Palatului Naţional, Filarmonicii de Stat "S.Lunchevici", în Sala cu Orgă, în instituţiile de învăţămînt artistic din capitală şi în alte săli de concert din centrele culturale ale ţării, amenajate corespunzător cerinţelor.
IV. Organizatorii Festivalului
9. Festivalul constituie una dintre cele mai importante manifestări organizate de Ministerul Culturii şi Uniunea Muzicienilor din Republica Moldova, sub înaltul patronaj al Guvernului.
10. Pentru organizarea şi desfăşurarea ediţiilor Festivalului, prin ordinul Ministerului Culturii, se creează, în comun cu Uniunea Muzicienilor, Comitetul director şi un grup de lucru.
V. Condiţiile de participare la Festival
11. La Festival pot participa colective artistice, dirijori, interpreţi, maeştri de balet, maeştri de cor, coregrafi, dansatori, regizori, directori de festivaluri, producători, conducători de companii, reprezentanţi ai presei de specialitate, colective artistice, fără limită de vîrstă, laureaţi ai unor concursuri şi festivaluri de prestigiu din ţară şi străinătate, al căror nivel profesionist corespunde cerinţelor Festivalului.
12. Participanţii îşi înregistrează candidaturile nu mai tîrziu de 1 mai  al  anului desfăşurării Festivalului.
13. În cazul prezentării unor oferte de participare la festival după expirarea termenului stupulat în Regulament, acestea vor fi examinate şi acceptate, după caz, de către Ministerul Culturii.
VI. Finanţarea, evidenţa şi controlul utilizării
 mijloacelor financiare
14. Acoperirea cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării Festivalului se efectuează prin intermediul Ministerului Culturii, în limita mijloacelor prevăzute anual în acest scop în legea bugetului pe anul respectiv.
15. În conformitate cu cerinţele stabilite, Ministerul Culturii va întocmi devizul general de cheltuieli, care, la momentul prezentării Ministerului Finanţelor, va fi însoţit de informaţia ce conţine motivaţia scopului programului, obiectivele sau acţiunile concrete pentru realizarea sarcinilor, precum şi indicatorii de evaluare a resurselor financiare utilizate pentru realizarea programului Festivalului.
16. Mijloacele bugetare prevăzute pentru desfăşurarea Festivalului au o destinaţie specială şi pot fi utilizate pentru:
arenda sălilor, plata serviciilor comunale şi amenajarea scenei;
editarea programelor de concert, a afişelor şi invitaţiilor, a diplomelor pentru participanţii la festival;
publicitate;
acoperirea cheltuielilor de transport internaţional (tur-retur) şi local sau a cheltuielilor pentru motorină şi benzină, conform normativelor în vigoare;
acoperirea cheltuielilor de cazare şi masă pentru invitaţii din străinătate;
procurarea cadourilor de preţ pentru interpreţii şi colectivele artistice, în mărimile prevăzute de legislaţia în vigoare;
plata onorariilor interpreţilor şi colectivelor artistice, în baza documentelor justificative;
achitarea lucrărilor de informatică şi calcul, inclusiv celor de Web-design, serviciilor de telecomunicaţie, procurarea rechizitelor de birou, neinterzise de legislaţia în vigoare;
acoperirea altor cheltuieli legate nemijlocit de organizarea şi desfăşurarea Festivalului.
17. Ministerul Culturii va prezenta Ministerului Finanţelor, în modul stabilit, dări de seamă despre utilizarea mijloacelor bugetare alocate pentru organizarea şi desfăşurarea Festivalului.

Anexa nr. 21
la Hotărîrea Guvernului nr.1350
din 7 decembrie 2004
REGULAMENTUL
cu privire la organizarea şi desfăşurarea
Festivalului Internaţional al Artelor Scenice
„Bienala Teatrului „Eugene Ionesco”
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a Festivalului Internaţional al Artelor Scenice „Bienala Teatrului „Eugene Ionesco” (în continuare – Festival), manifestare culturală prioritară, organizată de Ministerul Culturii sub patronajul Guvernului.
    2. Festivalul este unul dintre cele mai importante evenimente culturale de artă profesionistă din Republica Moldova, la care participă colective de teatru şi artişti consacraţi din ţară şi din străinătate.
II. Obiectivele Festivalului
    3. Obiectivele Festivalului sînt promovarea artei teatrale naţionale, valorificarea tezaurului cultural autohton şi universal, stimularea creativităţii în domeniul artei teatrale şi dramaturgiei contemporane, susţinerea performanţelor artistice, dezvoltarea tuturor genurilor dramatice, aprofundarea relaţiilor de colaborare cu companiile teatrale din diverse ţări.
    4. Festivalul promovează experimentul, realizarea coproducţiilor pe bază de parteneriat cu diverse ţări, facilitează schimbul de experienţă, susţine tinerele talente, lărgeşte aria geografică a invitaţilor de peste hotare şi prezintă spectacole în localităţile din ţară. 
    5. Festivalul, de la o ediţie la alta, poate fi tematic, destinat unei date importante sau jubileului unei personalităţi marcante din domeniul artei teatrale şi poate avea  caracter competitiv sau noncompetitiv.
    6. Pe durata Festivalului au loc conferinţe de presă, întîlniri şi laboratoare de creaţie ale maeştrilor în domeniul teatrului, mese rotunde, ateliere de dramaturgie, lansări de carte şi CD-uri, prezentări de reviste, art-show-uri, expoziţii fotografice şi de artă plastică, concerte, proiecţii video, precum şi prezentarea spectacolelor diferitor şcoli de teatru.
III. Timpul şi locul desfăşurării Festivalului
    7. Festivalul se organizează bienal, în perioada lunilor mai – iunie, pe parcursul a 5 – 10 zile calendaristice, în municipiul Chişinău şi în alte centre culturale ale ţării.
    8. Spectacolele din cadrul Festivalului se desfăşoară pe scenele teatrelor şi instituţiilor concertistice din Chişinău şi din ţară, în sala de teatru a Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice.
IV. Organizatorii Festivalului
    9. Festivalul este organizat de Ministerul Culturii, sub patronajul Guvernului, în parteneriat cu autorităţile publice locale şi organizaţiile nonguvernamentale specializate.
    10. Ministerul Culturii, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, contribuie la acordarea vizelor gratuite pentru invitaţii de peste hotare, precum şi la iniţierea unor tratative cu alte state, conform acordurilor de colaborare bilaterale, în vederea participării la Festival a unor colective / companii teatrale şi personalităţi artistice notorii din străinătate.
    11. Direcţiile / secţiile cultură municipale şi din teritoriu contribuie la pregătirea sălilor de spectacol şi asigură promovarea Festivalului.
V. Participanţii la Festival
    12. La Festival participă colectivele teatrelor profesioniste din ţară şi companiile teatrale din străinătate, regizori, actori, critici de teatru, directori de festivaluri şi companii teatrale, producători, fără limită de vîrstă.
    13. Doritorii de a participa expediază ofertele pînă la data de 30 ianuarie a anului desfăşurării Festivalului. Ofertele sînt însoţite de CV-uri, imprimări audio / video, alte materiale publicitare (caiete-program, afişe, fotografii), extrase din articole de critică teatrală, lista premiilor şi participărilor la festivaluri naţionale şi internaţionale.
    14. Cheltuielile de deplasare (tur-retur) sînt acoperite de participanţii la Festival. Onorariile invitaţilor din străinătate se stabilesc în urma negocierilor cu Ministerul Culturii.
    15. În cazul participării la Festival a unor spectacole de excepţie sau a unor personalităţi notorii din străinătate, Ministerul Culturii, după caz, acoperă cheltuielile de deplasare.
VI. Condiţiile de participale la Festival
    16. Colectivele teatrale pot participa la Festival cu cîte 1 spectacol reprezentativ, realizat în baza operelor dramatice, clasice sau contemporane, naţionale sau universale, în funcţie de tematică, al căror nivel profesionist corespunde cerinţelor Festivalului.
    17.  Selecţia spectacolelor este efectuată de un juriu de preselecţie (juriu de concurs, în cazul ediţiei competitive). Componenţa, modalitatea de selecţie şi de organizare a activităţii acestuia sînt stabilite de organizatorii Festivalului şi aprobate de Ministerul Culturii. Durata procesului de preselecţie este determinată în funcţie de numărul total de oferte şi perioada desfăşurării Festivalului, prin ordinul ministrului culturii.
    18. Selecţia spectacolelor colectivelor teatrale din ţară se realizează în cadrul vizionării pe viu, iar a celor din străinătate – în urma vizionării casetelor / CD-urilor.
    19. La Festival nu se acceptă spectacolele care propagă violenţa, discriminarea rasială sau religioasă, pornografia, războiul.
    20. Participanţii acceptaţi în Festival sînt înştiinţaţi prin intermediul invitaţiilor oficiale din partea organizatorilor.
    21. Pentru buna organizare şi desfăşurare a Festivalului se stabileşte o limită maximă de 20 – 25 de spectacole selectate în program.
VII.  Condiţiile de desfăşurare a Festivalului
    22. Spectacolele  selectate sînt prezentate pe scenă conform graficului stabilit de organizatorii Festivalului, fiind programate în conformitate cu datele artistice şi tehnice specifice ale teatrelor participante.
    23. Colectivelor teatrale participante la Festival li se asigură spaţiile pentru repetiţii şi reprezentaţii, montarea-demontarea decorului, asistenţa tehnică şi parcarea auto.
VIII. Premiile Festivalului
    24. Participanţii la Festival obţin Trofeul şi Diploma de laureat. În cazul desfăşurării unei ediţii cu caracter competitiv, participanţii obţin Trofeul, Diploma de laureat şi Premii la diverse nominalizări, exprimate în  echivalente băneşti. Pot exista premii speciale, oferite de  mecenaţi, sponsorii manifestării sau uniunile / fundaţiile / asociaţiile de creaţie sau culturale nonguvernamentale.
IX. Finanţarea, evidenţa, controlul utilizării
mijloacelor financiare ale Festivalului
    25. Finanţarea cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării Festivalului este efectuată prin intermediul Ministerului Culturii, în limita mijloacelor prevăzute anual în acest scop în legea bugetului  pe anul respectiv.
    26. Ministerul Culturii aprobă devizul general de cheltuieli, care conţine motivaţia derulării proiectului, obiectivele, indicatorii de evaluare a resurselor financiare utilizate pentru realizarea Festivalului.
    27.  Mijloacele bugetare prevăzute pentru desfăşurarea Festivalului au destinaţie specială şi sînt utilizate pentru:
    1) editarea materialelor publicitare, diplomelor şi trofeelor Festivalului;
    2) acoperirea cheltuielilor de transport tur-retur şi pentru benzină/motorină, conform normativelor în vigoare;
    3) acoperirea cheltuielilor de cazare şi masă pentru invitaţii din străinătate;
    4) plata onorariilor invitaţilor, în baza contractelor semnate anterior;
    5) achitarea serviciilor de telecomunicaţie, procurarea rechizitelor de birou, conform normativelor în vigoare;
    6) alte cheltuieli implicite, legate de organizarea şi desfăşurarea Festivalului.
     [Anexa nr.21 introdusă prin HG302 din 29.04.14, MO104-109/06.05.14 art.329]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr.1350
din 7 decembrie 2004
Modificările ce se operează în anexa la Hotărîrea
Guvernului nr. 859 din 26 iulie 2004
Anexa la Hotărîrea Guvernului nr. 859 din 26 iulie 2004 "Cu privire la organizarea unor manifestări culturale de amploare la nivel de stat" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.131, art.1031) se modifică după cum urmează:
dl Stratan Andrei, ministrul afacerilor externe, şi dna Melnic Victoria, rectorul interimar al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, se includ  în componenţa Comitetului, iar dna Bieşu Maria, preşedintele Uniunii Muzicienilor din Moldova, se numeşte vicepreşedinte al Comitetului.