CCO27/1999
ID intern unic:  285975
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 27
din  18.05.1999
pentru controlul constituţionalităţii unor prevederi din
Legea nr.156-XIV din 14 octombrie 1998 "Privind pensiile de asigurări
sociale de stat"*
Publicat : 03.06.1999 în Monitorul Oficial Nr. 056
______________
    * M.O., nr. 111-113, 1999, art. 663.
În numele Republicii Moldova,
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT            - preşedinte
Nicolae CHISEEV           - judecător-raportor
Mihai COTOROBAI           - judecător
Constantin LOZOVANU    - judecător-raportor
Gheorghe SUSARENCO    - judecător
Ion VASILATI               - judecător
cu participarea  grefierului  Aliona  Balaban,  autorului  sesizării Alexei  Potîngă, avocat parlamentar, reprezentantului Parlamentului  Ion Creangă,  şef al sectorului relaţii cu autorităţile publice în  Direcţia juridică   a   Aparatului  Parlamentului,  reprezentantului   Guvernului Evlampie  Donos, viceministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei, călăuzindu-se  de  art. 135 alin. (1) din Constituţie, art. 4 alin.  (1) lit.  a)  din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat  în şedinţă  plenară deschisă dosarul pentru controlul  constituţionalităţii unor  prevederi  din  Legea nr. 156-XIV din 14 octombrie  1998  "Privind pensiile de asigurări sociale de stat".
Temei pentru  examinarea  dosarului  a servit  sesizarea  avocatului parlamentar  Alexei Potîngă, prezentată în conformitate cu art. 24 şi 25 din  Legea  cu  privire la Curtea Constituţională. Prin  decizia  Curţii Constituţionale  din  26  februarie 1999 sesizarea a  fost  admisă  spre exminare în fond.
În procesul examinării  prealabile  a sesizării au  fost  solicitate puncte   de  vedere  Preşedintelui  Republicii  Moldova,  Parlamentului, Guvernului,  Ministerului  Finanţelor, Ministerului  Muncii,  Protecţiei Sociale  şi Familiei, Consiliului Federaţiei Generale a Sindicatelor din Republica Moldova.
Examinînd materialele       dosarului,      audiind       informaţia judecătorilor-raportori şi argumentele părţilor,
Curtea Constituţională
a  c o n s t a t a t :
La 14 octombrie   1998  Parlamentul  a  adoptat  Legea  nr.  156-XIV "Privind  pensiilie  de asigurări sociale de stat" (în continuare  Legea nr.  156-XIV),  care reglementează acordarea pensiilor pentru limită  de vîrstă, de invaliditate şi de urmaş.
În sesizarea sa avocatul parlamentar Alexei Potîngă solicită controlul constituţionalităţii  art. 17 din Legea nr. 156-XIV considerîndu-l fiind în contradicţie cu art. 47 din Constituţie.
În şedinţă autorul  sesizării  a  solicitat  de  asemenea  controlul constituţionalităţii  art. 23 şi art. 50 alin. (4) din Legea contestată, care   conţin   dispoziţii  similare  cu  dispoziţile  art.  17,   supus controlului constituţionalităţii.
Potrivit art.   17   din  Legea  nr.  156-XIV,  pensionarului   care realizează  venituri pasibile de asigurări sociale de stat i se suspendă suma  din  pensie care depăşeşte dublul pensiei minime pentru limită  de vîrstă.
Conform art.  23  din Legea nr. 156-XIV beneficiarului de pensie  de invaliditate  care realizează venituri supuse asigurării sociale de stat i se suspendă suma de pensie care depăşeşte dublul pensiei minime pentru limită de vîrstă.
Art. 50 alin.  (4)  din aceeaşi lege stipulează că  angajaţilor  din aviaţia  civilă,  care  beneficiază  de pensie  şi  realizează  venituri pasibile  de  asigurări  sociale,  plata pensiei  li  se  efectuează  în condiţiile art. 17.
După părerea  autorului  sesizării,  dreptul  la  pensie,  ca drept constituţional, nu poate fi îngrădit, iar realizarea de către pensionari a  unor  venituri,  care  le permit să-şi asigure  un  trai  decent,  nu constituie un temei pentru îngrădirea acestui drept bănesc subiectiv.
Analizînd problemele  abordate  în sesizare, Curtea  Constituţională ţine  cont de realitatea ce s-a creat în Republica Moldova referitor  la garantarea  drepturilor  fundamentale  ale  cetăţenilor  şi  reiese  din premisa  că dificultăţile în asigurarea socială a cetăţenilor nu  decurg din voinţa sau acţiunile lor.
În virtutea principiilor   de   bază   ale   statului,   Constituţia Republicii  Moldova garantează cetăţenilor asigurarea socială în caz  de şomaj,  boală, invaliditate, văduvie, bătrîneţe sau în celelalte  cazuri de  pierdere  a  mijloacelor de subzistenţă, în  urma  unor  împrejurări independente de voinţa lor (art. 47 alin. (2).
Asigurarea cu  pensii constituie un element important al  asistenţei sociale, prin care se realizează dreptul constituţional al cetăţeanului, la pensie în cazurile şi în mărimile stabilite de lege.
Dreptul cetăţeanului  la asigurarea cu pensie este reglementat  prin Legea  nr. 156-XIV, potrivit căreia pensia de asigurări sociale de  stat este  venitul  bănesc cuvenit asiguratului, în condiţiile acestei  legi, corelativ obligaţiilor privind plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat.
Modul de plată   a  cotelor  de  asigurare  obligatorii  în  bugetul asigurărilor  sociale  de  stat este stabilit în capitolul VI  al  Legii bugetului asigurărilor sociale de stat nr.1359-XIV din 24 octombrie 1997.
Asigurările sociale     de     stat     reprezintă     un     sistem organizatorico-juridic de asistenţă socială în limitele căruia cetăţenii îşi  exercită  dreptul  la  pensie. Acest drept se  află  în  dependenţă directă  de  caracterul  activităţii social-utile a  cetăţenilor  şi  se exercită,  în  conformitate  cu  legislaţia,  prin  sistemul  public  de asigurări   contra   riscurilor   sociale  reprezentate   de   pierderea capacităţii  de muncă (datorită vîrstei înaintate, invalidităţii) sau de pierderea susţinătorului.
Sistemul public de asigurări prevede următoarele categorii de pensii:
a) pensie pentru limită de vîrstă;
b) pensie de invaliditate;
c) pensie de urmaş.
Pensia pentru  limită  de vîrstă se acordă la împlinirea vîrstei  de pensionare,   pentru  activitate  în  cîmpul  muncii  sau  pentru   altă activitate,  pe  care  legiuitorul o recunoaşte drept  social-utilă,  cu confirmarea  stagiului  de  cotizare,  şi  se  plăteşte  din  mijloacele fondului  de pensii. Cetăţenilor în vîrstă şi inapţi de muncă, în  cazul în  care ei nu beneficiază de dreptul la pensie pentru limită de vîrstă, se  stabileşte  pensia socială, urmărindu-se scopul de a li  se  asigura minimul necesar de subzistenţă.
În conformitate  cu art. 19 din Legea nr. 156-XIV, dreptul la pensie de  invaliditate  are  asiguratul care şi-a pierdut  total  sau  parţial capacitatea  de  muncă. Pensia de invaliditate se acordă numai  pînă  la împlinirea vîrstei standard de pensionare.
Mijloacele fondului  de  pensii se constituie, potrivit art.  4  din Legea nr. 156-XIV, din :
- contribuţiile angajatorilor;
- contribuţiile asiguraţilor;
- contribuţiile altor fonduri;
- defalcările de la bugetul de stat;
- alte venituri.
Prin urmare,  contribuţiile de asigurări sociale în fondul de pensii sînt  plăţi obligatorii pentru asigurările sociale de stat, precum şi  o garanţie  materială a asigurării cetăţenilor cu pensii de stat în  cazul în  care  aceştia  sînt  lipsiţi de posibilitatea de a  avea  un  cîştig (venit) sau în cazul pierderii acestei posibilităţi în virtutea vîrstei, stării sănătăţii sau a pierderii susţinătorului, care sînt calificate ca riscuri  sociale şi servesc drept temei pentru exercitarea dreptului  la pensie.
Contribuţiile  de  asigurări  sociale obligatorii  reprezintă  plăţi obligatorii, stabilite prin lege, care constituie o formă de înstrăinare a mijloacelor băneşti ale asigurătorilor.
În Legea nr.  156-XIV  este  consacrată  şi  destinaţia  specială  a contribuţiilor de asigurări sociale: veniturile din fondul de pensii pot fi  utilizate  numai pentru plata pensiilor. Contribuţiile de  asigurări sociale  în  fondul  de  pensii sînt plăţi  obligatorii,  percepute  din salariul  (venitul) cetăţenilor. Defalcînd o parte, stabilită prin lege, din  salariul (venitul) lor, cetăţenii încadraţi în cîmpul muncii,  prin intermediul  sistemului de contribuţii de asigurări sociale  obligatorii în   fondul  de  pensii,  participă  nemijlocit  la  formarea  bugetului asigurărilor sociale de stat.
Potrivit legii,   pensia  pentru  limită  de  vîrstă  se  acordă  la împlinirea vîrstei de pensionare şi în cazul în care persoana respectivă are  stagiul  de cotizare necesar. Pensiile pentru limită de  vîrstă  se acordă  pentru  munca  şi serviciile prestate,  prin  îndeplinirea  unor obligaţiuni  social importante. Prin natura lor social-juridică  primară pensiile   sînt   sursa  principală  şi  permanentă  de  subzistenţă   a pensionarilor.
Avînd în vedere   dispoziţiile  Constituţiei  (art.  47 alin.   (2), cetăţenii  au  dreptul de a primi integral pe parcursul  întregii  vieţi pensia  stabilită în condiţiile Legii nr. 156-XIV. Dispoziţiile art. 17, art.  23  şi  art.  50 alin. (4) din Lege  contravin  însă  prevederilor constituţionale.
Reglementînd  cunatumul  pensiei  pentru limită  de  vîrstă  cuvenit pensionarilor  care realizează venituri pasibile de asigurări sociale de stat,  legiuitorul a prevăzut în art. 17 din Legea nr. 156-XIV că pensia li  se  plăteşte în mărimea stabilită, dar care să nu depăşească  dublul pensiei  minime de vîrstă. Instituirea acestei norme îngrădeşte  dreptul pensionarilor  de a primi pensia calculată în conformitate cu legislaţia în vigoare şi în mărimea stabilită.
Reglementarea  juridică  a cuantumului pensiei pentru  categoria  de cetăţeni  indicaţi  în art. 17, art. 23 şi art. 50 alin. (4)  din  Lege, prin  instituirea unor diferenţieri neîntemeiate şi nejustificate  între pensionari,  a condus la încălcarea dreptului egal la asistenţă  socială (art.  47  alin. (2) din Constituţie). Astfel, pensionarilor  cărora  li s-au  stabilit pensie pentru limită de vîrstă şi pensie de invaliditate, în  cuantumuri  diferite,  dar  care  realizează  venituri  pasibile  de asigurări  sociale  de stat, pensia lunară, potrivit art. 17, 23  şi  50 alin.  (4), li se va plăti în mărime egală (care să nu depăşească dublul pensiei minime pentru limită de vîrstă). Această îngrădire a drepturilor unei  categorii  de  pensionari anihilează însăşi destinaţia  şi  sensul pensiei.
Curtea Constituţională  s-a  pronunţat  deja  asupra  unei  situaţii analogice  reflectate în Hotărîrea nr. 9 din 3 martie 1997* , accentuînd că  protecţia  individului în societate, asigurarea  drepturilor  omului este  garantată de Constituţia ţării prin proclamarea supremaţiei  legii în   domeniul  ce  ţine  de  reglementarea  regimului  general   privind raporturile de muncă, sindicatele şi protecţia socială, inclusiv dreptul la  pensie, care stabileşte că raporturile respective sînt  reglementate de legile existente în domeniu.
_________________
* M.O., nr. 18, 20 martie 1997, art. 6.
Pentru considerentele  expuse, dispoziţiile art. 17,art. 23 şi  art. 50  alin. (4) din Legea nr. 156-XIV contravin art. 1 alin. (3), art.  16 alin.  (2),  art.  43 alin. (1) şi (2), art. 47 alin. (2), art.  54  din Constituţie, art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, care a  proclamat  egalitatea tuturor oamenilor în faţa legii şi dreptul  lor fără deosebire la apărarea egală împotriva oricărei discriminări, art. 2 pct.  2  din  Pactul internaţional cu privire la  drepturile  economice, sociale  şi  culturale, care prevede angajamentul statelor de a  garanta exercitarea drepturilor fără vreo discriminare.
Aplicarea art.  17, art. 23 şi art. 50 alin. (4) din Legea examinată conduce,  de  fapt, la încălcarea posibilităţilor egale de exercitare  a dreptului  la  muncă,  la pensie pentru limită de vîrstă  şi  pensie  de invaliditate,  deoarece îngrădeşte dreptul pensionarilor de a-şi cîştiga prin propria muncă mijloace de subzistenţă.
Pentru considerentele  expuse  şi  călăuzindu-se  de  art.  140  din Constituţie,  art.  1 alin. (3) lit. a) şi c), art. 26 alin. (4) şi  (5) din  Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 62 şi 68 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E :
1. Declară neconstituţionale  dispoziţiile art. 17, art. 23 şi  art. 50  alin.  (4)  din  Legea nr. 156-XIV din 14  octombrie  1998  "Privind pensiile de asigurări sociale de stat".
2. Prezenta hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei căi  de  atac,  intră în vigoare din data pronunţării şi se  publică  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT
Chişinău, 18 mai 1999.
Nr. 27.