HGM287/1994
ID intern unic:  296064
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 287
din  13.05.1994
cu privire la reglementarea şi accelerarea
procesului de privatizare a patrimoniului de stat
Publicat : 30.05.1994 în Monitorul Oficial Nr. 15     art Nr : 129

   
MODIFICAT
    HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG1056 din 12.11.97, MO2-4/15.01.98 art.2
    Hot. Guv. nr.316 din 17.05.95

    Hot. Guv. nr.789 din 28.10.94
    Hot. Guv. nr.545 din 26.07.94




    În scopul realizării Legii “Cu privire la Programul de stat de privatizare pentru anii 1995-1996” Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
    [Preambulul în redacţia Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    1. Se aprobă:
    Regulamentul cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi de arendă, supuse privatizării (anexa nr.1);
    Regulamentul cu privire la reorganizare în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi de arendă, care nu sînt supuse privatizării (anexa nr.2);
    Indicaţiile metodologice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii de arendă (anexa nr.3);
    Indicaţiile privind indexarea contribuţiilor patrimoniale în capitalul statutar al societăţilor pe acţiuni, constituite prin reorganizarea întreprinderilor de stat şi de arendă (anexa nr.4);
    Regulamentul licitaţiilor republicane de acţiuni contra bonuri patrimoniale (anexa nr.5).
    2. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat:
    de comun acord cu Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor, va elabora şi va aproba în termen de zece zile metodologia determinării preţului iniţial al obiectelor patrimoniului de stat, supuse privatizării contra bonuri patrimoniale, şi al acţiunilor, precum şi modul de legalizare a documentelor pentru procurarea fără concurs a acţiunilor contra bonuri patrimoniale şi pentru transmiterea gratuită a acţiunilor către furnizorii de materii prime agricole; va aproba, cu cel tîrziu şapte zile pînă la începutul fiecărui trimestru ai anilor 1994-1996, graficul privatizării întreprinderilor pentru trimestrul respectiv;
    va prezenta Guvernului, cel tîrziu în prima decadă după expirarea fiecărui trimestru, dări de seamă privind mersul acţionării şi privatizării în trimestrul respectiv, cît şi pentru întreaga durată a procesului de privatizare.
    [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    3. Ministerul Finanţelor:
    în comun cu Departamentul Statisticii, va prezenta trimestrial Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat indicii inflaţiei, necesari pentru indexarea patrimoniului la crearea societăţii pe acţiuni cu capital mixt (de stat şi privat);
    va elabora şi va aproba în termen de o lună:
    instrucţiunile privind ţinerea evidenţei contabile în societăţile pe acţiuni;
    instrucţiunile privind modul de păstrare şi evidenţă a hîrtiilor de valoare la întreprinderi;
    instrucţiunile privind modul de achitare a dividendelor de către societăţile pe acţiuni;
    indicaţiile metodologice privind efectuarea inventarierii şi estimarea valorii iniţiale şi reziduale a mijloacelor fixe, bunurilor materiale, conturilor valutare, altor active şi pasive ale balanţelor de lichidare a întreprinderilor, indiferent de formele lor de proprietate.
    4. Comisia de Stat a Pieţei Hîrtiilor de Valoare va elabora în termen de o lună modul de circulaţie a acţiunilor emise sub forme de titlu consemnat pe conturi.
    5. Societăţile pe acţiuni cu capital statutar mixt (de stat şi privat), create pînă la intrarea în vigoare a Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.80 din 23 martie 1994 “Cu privire la reglementarea procesului de reorganizare în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi de arendă”, vor introduce modificări şi completări în documentele lor de constituire în conformitate cu indicaţiile privind indexarea contribuţiilor patrimoniale în capitalul statutar al asociaţiei pe acţiuni, formate prin reorganizarea întreprinderilor de stat şi de arendă.
    Cota patrimoniului de stat în capitalul statutar al societăţii pe acţiuni, determinată în modul stabilit, va servi drept bază la privatizarea întreprinderii.
    [Pct.6 - 7 excluse prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    6.(8) Ministerele şi departamentele îşi vor corela actele normative cu prezenta hotărîre.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                        Andrei SANGHELI

    Chişinău, 13 mai mai 1994
    Nr.287


[Anexa nr.1abrogată prin HG1056 din 12.11.97, în vigoare 15.01.1998]

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.287 din 13 mai 1994

REGULAMENTUL
cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor
de stat şi de arendă, care nu sînt supuse privatizării
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi de arendă, care nu sînt supuse privatizării (în continuare Regulamentul) stabileşte condiţiile şi modul de reorganizare în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi a întreprinderilor de arendă constituie în baza acestora, care nu sînt supuse privatizării.
    2. Regulamentul se extinde asupra întreprinderilor care corespund următoarelor condiţii:
    a) valoarea patrimoniului de stat al cărora la situaţia şi în preţurile la 1 ianuarie 1992 constituie mai mult de un milion ruble;
    b) nu sînt incluse în Lista obiectelor patrimoniului de stat propuse pentru a fi privatizare contra bonuri patrimoniale în anii 1993-1994, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.1333-XII din 12 martie 1993, sau în Lista obiectelor patrimoniului de stat propuse pentru a fi privatizate parţial în anii 1993-1994 (pînă la 20% din valoarea lor) de către lucrătorii lor contra bonuri patrimoniale ce le aparţin, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.1340-XII din 16 martie 1993 (în continuare – Listele obiectelor patrimoniului de stat supuse privatizării integral sau parţial).
    3. Decizia cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni (S.A.) a întreprinderilor care nu sînt incluse în Listele obiectelor patrimoniului de stat supuse privatizării integral sau parţial, precum şi în lista obiectelor patrimoniului de stat care nu sînt pasibile privatizării, adoptată prin Hotărîrea Parlamentului nr.1339-XII din 16 martie 1993 (în continuare – Lista obiectelor care nu sînt pasibile de privatizare) o adoptă Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (în continuare – Ministerul Privatizării) care este succesorul în dreptul al Fondului proprietăţii de Stat şi Departamentul de Stat pentru Privatizare.
    Întreprinderile incluse în Lista obiectelor patrimoniului de stat ce nu sînt pasibile privatizării, pot fi reorganizate în S.A. conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova la propunerea Ministerului Privatizării.
    4. Reorganizarea întreprinderilor în S.A. se efectuează în conformitate cu Legea “Cu privire la societăţile pe acţiuni”, cu Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.80 din 23 martie 1994 “Cu privire la reglementarea procesului de reorganizare a întreprinderilor de stat şi de arendă în societăţi pe acţiuni” şi prezentul Regulament.
    5. La data reorganizării în calitate de fondatori şi acţionari ai S.A. se prezintă în exclusivitate Ministerul Privatizării şi persoanele fizice – membrii colectivului de muncă ai întreprinderii reorganizate. La adunarea generală membrii colectivului de muncă pot delega împuternicirile lor de fondatori reprezentanţilor colectivului, care sînt autorizaţi să semneze în numele lor contractul de constituie a S.A. fapt consemnat în procesul-verbal.
    Ministerul Privatizării are drept de fondator unic al S.A. În acest caz se alcătuieşte Declaraţia privind crearea S.A., care trebuie să conţină aceiaşi informaţie ca şi contractul constitutiv.
II. MODUL DE REORGANIZARE A ÎNTREPRINDERILOR
ÎN SOCIETĂŢI PE ACŢIUNI

    6. Iniţiatorul procesului de reorganizare a întreprinderii poate fi Ministerul Privatizării, organul de conducere superior, organul autoadministrării locale şi colectivul de muncă.
    7. Reorganizarea în S.A. a întreprinderilor incluse în Lista obiectelor patrimoniului de stat care nu sînt pasibile de privatizare se efectuează numai după adoptarea de către Guvern în baza propunerii Ministerului Privatizării, a hotărîrii respective.
    8. La reorganizarea întreprinderii şi fondării S.A., la iniţiativa Ministerului Privatizării, organului de conducere superior sau organului autoadministrării locale, administraţia întreprinderii, din ordinul Ministerului Privatizării, efectuează:
estimarea valorii complexului patrimonial al întreprinderii reorganizate;
    stabilirea mărimii proprietăţii ce aparţine întreprinderii de arendă;
    stabilirea mărimii capitalului statutar, numărul acţiunilor şi valorii lor nominale;
    pregătirea Declaraţiei privind intenţia creării S.A. (contractul de constituire), proiectul statutului S.A.;
    abonarea închisă la acţiuni conform Declaraţiei semnate privind intenţia creării S.A.
    9. Reorganizarea la iniţiativa colectivului întreprinderilor în S.A. se efectuează în modul următor;
    desfăşurarea adunării generale (conferinţei) a colectivului de muncă;
    înaintarea cererii cu privire la reorganizarea întreprinderii şi obţinerea consimţămîntului de la organul de conducere superior şi Ministerul Privatizării;
    luarea, în caz de necesitate, a măsurilor pentru demonopolizarea întreprinderii reorganizate;
    stabilirea mărimii capitalului statutar presupus al S.A. şi cotei-părţi a acţionarilor;
    a) determinarea valorii estimative a complexului patrimoniului al întreprinderii reorganizate;
    b) stabilirea mărimii cotei de proprietate ce aparţine întreprinderii de arendă;
    c) stabilirea mărimii totale a vărsămintelor băneşti ale membrilor colectivului de muncă;
    elaborarea proiectelor documentelor de constituire;
    prezentarea documentelor Ministerului Privatizării pentru luarea deciziei cu privire la reorganizarea întreprinderii, semnarea contractului de constituire şi numirea reprezentantului proprietăţii de stat;
    abonarea închisă la acţiuni;
    organizarea adunării constituante.
    10. Adunarea generală (conferinţa) a colectivului de muncă soluţionează chestiunile privind:
    reorganizarea întreprinderii în S.A;
    crearea comisiei pentru acţionare (în continuare – comisia);
    delegarea împuternicirilor reprezentanţilor colectivului pentru semnarea contractului de constituire;
    abonarea la acţiuni, stabilirea condiţiilor, termenelor şi mărimii maxime a abonării cotra mijloacelor băneşti ale membrilor colectivului de muncă, modul determinării cotelor de proprietate personificată ale membrilor colectivului de arendă.
    Adunarea este deliberativă dacă la ea participă nu mai puţin de jumătate din membrii colectivului de muncă sau din delegaţia la conferinţă. Decizia este adoptată prin majoritatea simplă de voturi.
    11. În cazul în care iniţiatorul reorganizării întreprinderii este colectivul de muncă, demersul său împreună cu procesul-verbal al adunării generale (conferinţei) şi listele participanţilor la adunare sînt prezentate organului de conducere superior de către administraţia întreprinderii nu mai tîrziu de şapte zile de la data adoptării lui.
    Organul de conducere superior, în termen de cinci zile din ziua primirii demersului, prezintă în scris acordul sau refuzul motivat. În caz de refuz, întreprinderea este în drept să se adreseze nemijlocit Ministerului Privatizării, care adoptă hotărîrea definitivă.
    12. Capitalul statutar al S.A. ce se creează se formează din: patrimoniul de stat; patrimoniul membrilor colectivului de arendă cu drept de cotă-parte; mijloacele băneşti ale membrilor colectivului de muncă al întreprinderii reorganizate, investite integral în decurs de 3 luni din ziua înregistrării S.A.
    13. Estimarea valorii bunurilor întreprinderii se efectuează potrivit rezultatelor estimării în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.293 din 30 aprilie 1992 “Despre indicaţiile metodice privind estimarea bunurilor întreprinderilor şi organizaţiilor în Republica Moldova”, Hotărîrea Guvernului nr.118 din 5 martie 1993 “Cu privire la reevaluarea fondurilor fixe şi corectarea rezultatelor evaluării patrimoniului de stat în scopul privatizării, luînd în considerare nivelul inflaţiei în anul 1992” şi coeficienţii de indexare aprobaţi în modul stabilit, ţinîndu-se cont de nivelul inflaţiei în perioada ulterioară pînă la data fondării (datele ultimei balanţe trimestriale).
    Estimarea patrimoniului întreprinderilor de arendă se efectuează conform Indicaţiilor metodice cu privire la valoarea estimativă a complexului de avere a întreprinderii de arendă, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.287 din 13 mai 1994.
    14. Cota mijloacelor băneşti investite de către membrii colectivului de muncă al întreprinderii de stat reorganizate, în capitalul statutar al S.A. create nu poate depăşi 49% din capitalul statutar al S.A.
    Mărimea investiţiei băneşti personale se stabileşte ţinîndu-se cont de anii lucraţi de muncitor la întreprindere, fiind inclus în lista de personal a acestuia (fără lucrătorii angajaţi prin cumul şi temporar), categoria de salarizare şi certificatul de tarifare. La acest calcul pot fi luate în considerare şi alte criterii suplimentare.
    15. La reorganizarea întreprinderii de arendă, cînd cota-parte a proprietăţii colectivului, stabilite în conformitatea cu punctul 12 sl prezentului Regulament, depăşeşte 49% din capitalul statutar al S.A., cota respectivă se include în întregime în capitatul statutar al S.A., fără dreptul colectivului de a efectua abonarea la acţiuni contra mijloace băneşti.
    În cazul în care cota-parte a proprietăţii colectivului constituie mai puţin de 49% din capitalul statutar al S.A., membrii colectivului sînt în drept să desfăşoare suplimentar abonare la acţiuni contra mijloace băneşti.
    16. În ceea ce priveşte întreprinderea ce deţin o situaţie dominantă pe piaţa de mărfuri (lucrări, servicii) a republicii, Ministerului Privatizării de comun acord cu Ministerul Economiei adoptă decizia privind demonopolizarea şi divizarea posibilă a lor. La fondarea pe baza întreprinderii monopoliste a cîtorva S.A., pentru fiecare din ele Comisia stabileşte, potrivit balanţei de divizare, mărimea capitalului statutar, numărul şi valoarea iniţială a acţiunilor.
    17. Comisia elaborează proiectele documentelor de constituire a S.A. în conformitate cu Legea “Cu privire la societăţile pe acţiuni”, Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.80 din 23 martie 1993 “Cu privire la reglementarea procesului de reorganizare a întreprinderilor de stat şi de arendă în societăţi pe acţiuni” şi prezentul Regulament.
    18. Comisia efectuează abonarea închisă la acţiuni în modul şi termenii prevăzuţi de contractul de constituire sau declaraţia privind intenţia de creare a S.A.
    19. După terminarea abonării Comisia prezintă documentele la Ministerul Privatizării, conform Listei stabilite de Minister, pentru adoptarea deciziei cu privire la reorganizarea întreprinderii în S.A.
    Ministerul Privatizării în termen de două săptămîni adoptă decizia corespunzătoare.
    20. După adoptarea deciziei de către Ministerul Privatizării cu privire la reorganizarea întreprinderii se desfăşoară adunarea constituantă conform Legii “Cu privire la societăţile pe acţiuni” şi contractului de constituire (declaraţiei). Participarea reprezentantului proprietarului patrimoniului de stat la adunarea constituantă este obligatoare.
III. ÎNREGISTRAREA SOCIETĂŢII PE ACŢIUNI ŞI A
PRIMEI EMISII A ACŢIUNILOR EI

    21. Pentru înregistrarea de stat a S.A. comitetul ei de conducere prezintă Agenţiei Servicii Publice documentele prevăzute de Legea “Cu privire la societăţile pe acţiuni” precum şi hotărîrea Ministerului Privatizării sau copia hotărîrii Guvernului Republicii Moldova cu privire la reorganizarea întreprinderii în S.A.
    [Pct.21 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    22. S.A. efectuează emisia de acţiuni doar simple nominative în formă de titlu notat pe conturi. Model de evidenţă şi circulaţie al acţiunilor în formă de titlu notat pe conturi se stabileşte de către Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare.
    23. Pentru înregistrarea acţiunilor, Comitetul de conducere prezintă Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare documentele prevăzute de legislaţia în vigoare.
IV. DISPOZIŢII FINALE
    24. Întreprinderea se consideră reorganizată în S.A. după introducerea modificărilor respective în Registrul Comercial de Stat.
    Reorganizarea întreprinderii în S.A. nu constituie un motiv întemeiat pentru concedierea lucrătorilor din iniţiativa administraţiei.
    Lucrătorii deţinători de acţiuni nu beneficiază de înlesniri faţă de ceilalţi membri ai colectivului.
    25. S.A. creată în baza întreprinderii reorganizate este succesorul de drept al tuturor drepturilor patrimoniale şi altor drepturi şi obligaţii ale întreprinderii reorganizate, inclusiv al dreptului de folosinţă a pămîntului şi altor resurse naturale.
    26. Litigiile dintre fondatori şi abonaţii la acţiunile S.A. precum şi dintre acţionari şi S.A., se soluţionează de către organele juridiciare sau arbitraj în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.

    [Anexa nr.3 abrogată prin Hot. Guv. nr.1056 din 12.11.97]

    [Anexa nr. 4 abrogată prin Hot. Guv. nr.1056 din 12.11.97]


Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.287 din 13 mai 1994

REGULAMENTUL
licitaţiilor republicane de acţiuni contra bonuri patrimoniale
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament este elaborat conform Legii Republicii Moldova “Cu privire la privatizare” şi Programul de Stat de privatizare în Republica Moldova pentru anii 1993-1994 şi stabileşte modul în care se efectuează:
    1) pregătirea licitaţiei:
    2) depunerea cererilor pentru cumpărarea de acţiuni (în continuare – cerere) la licitaţie de către titularii bonurilor patrimoniale sau reprezentanţii lor (persoane fizice şi juridice):
    3) prelucrarea informaţiei cuprinsă în cereri;
    4) stabilirea rezultatelor licitaţiei şi publicarea lor;
    5) eliberarea certificatelor de proprietate asupra acţiunilor.
    2. Decizia privind vînzarea la licitaţie a acţiunilor care aparţin statului se adoptă de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (în continuare – Ministerul Privatizării) în conformitate cu graficul privatizării. Licitaţiile se organizează de către Ministerul Privatizării, care are dreptul de a folosi serviciile tehnice ale altor organizaţii pe bază de contracte.
    3. La licitaţie pot participa doar:
    titularii bonurilor patrimoniale;
    reprezentanţii legali ai titularilor bonurilor patrimoniale;
    împuterniciţii, pe bază de procură sau contract, ai titularilor bonurilor patrimoniale, persoane fizice şi juridice (companii fiduciare şi fonduri investiţionale pentru privatizare).
    4. Participarea la licitaţie este benevolă şi ocrotită de legislaţia în vigoare.
II. PREGĂTIREA LICITAŢIEI
    5. Ministerul Privatizării pregăteşte lista societăţilor pe acţiuni, ale căror acţiuni urmează a fi scoase la licitaţie. Şi adoptă textul avizului privind desfăşurarea licitaţiei. Modelul avizului este prevăzut în anexa nr.1 la acest Regulament.
    6. Avizul privind desfăşurarea licitaţiei se dă publicităţii în ziarele republicane cu cel puţin şapte zile înainte de data începerii depunerii cererilor la licitaţie. Totodată, un anunţ privind data începerii şi expirării termenului prezentării cererilor la licitaţie se va difuza pe posturile de radio şi televiziune.
    7. Pentru controlul pregătirii şi desfăşurării licitaţiei se numeşte Comisia republicană de licitaţie (în continuare – Comisia de licitaţie). În componenţa Comisiei de licitaţie, pe lîngă specialişti din Ministerul Privatizării, pot intra specialişti din alte ministere şi organe de stat, precum şi experţi independenţi.
    8. Comisia de licitaţie efectuează pregătire şi desfăşurarea licitaţiei, stabileşte şi legalizează rezultatele licitaţiei şi propune preţurile de vînzare a acţiunilor care se transmit la licitaţiile următoare.
    Preşedintele Comisiei de licitaţie este ministrul privatizării şi administrării proprietăţii de stat sau adjunctului său. Comisia de licitaţie se constituie din cel puţin nouă persoane, iar componenţa ei nominală este aprobată de Guvernul Republicii Moldova.
    9. Comisia de licitaţie aprobă lista punctelor de colectare a cererilor (în continuare – puncte de colectare), precum şi lista centrelor de înregistrare electronică a datelor (în continuare – centre de înregistrare electronică). Punctele de colectare şi centrele de înregistrare electronică trebuie să corespundă cerinţelor stabilite de Ministerul Privatizării.
    Lista punctelor de colectare din fiecare raion administrativ se va publica în presa locală cu cel puţin trei zile înainte de începerea licitaţiei.
    10. Concomitent cu publicarea avizului privind desfăşurarea licitaţiei, Ministerul Privatizării va asigura eliberarea următoarelor documente:
    la punctele de colectare – avizul privind desfăşurare licitaţie şi cel puţin un exemplar al acestui Regulament;
    la agenţiile teritoriale ale Ministerului Privatizării (în continuare – agenţia teritorială) – avizul privind desfăşurarea licitaţiei şi planurile privatizării obiectelor incluse în avizul indicat.
III. DEPUNEREA CERERILOR LA LICITAŢIE
    11. Titularii bonurilor patrimoniale şi reprezentanţii lor (în continuare – participanţi), după achitarea taxei de participare la licitaţie, depun cererile pentru cumpărarea acţiunilor la punctele de colectare. 
    Companiile fiduciare şi fondurile investiţionale pentru privatizare vor depune cererile lor la anumite puncte de colectare, indicate de Comisia de licitaţie. Un exemplar al cererilor acestor participanţi va fi prezentat în formă de purtător de informaţie electronică. Modelele cererilor pentru diferite categorii de participanţi sînt prevăzute în anexele nr.2 şi 3 la acest Regulament.
     [Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    12. Durata perioadei de depunere a cererilor nu poate fi mai mică de şapte zile.
    13. Taxa de participare la licitaţie se stabileşte pentru fiecare licitaţie în parte de către Ministerul Privatizării, însă nu poate depăşi 25 la sută din salariul minim lunar în Republica Moldova. sînt scutite de plata taxei de participare persoanele care se subscriu la acţiuni pentru folosirea cotelor-părţi de bonuri patrimoniale rămase neutilizate în cazurile prevăzute de punctele 32 alineatul doi, 33 alineatul trei şi 36 alineatul trei ale prezentului Regulament;
    [Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    [Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.545 din 26.07.94]
    [Pct.14 exclus prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]

    15. La completarea cererii, participanţii trebuie să aibă în vedere că suma totală a preţurilor acţiunilor pe care vor să le cumpere nu trebuie să depăşească valoarea neutilizată a bonurilor patrimoniale ce le aparţin.
    16. Cererea va fi prezentată la punctul de colectare. Lucrătorul de la punctul de colectare va verifica identitatea şi împuternicirile participantului. Totodată, lucrătorul va verifica dacă calculul valorii totale a acţiunilor solicitate este corect şi dacă această valoare nu depăşeşte valoarea neutilizată a bonului patrimonial deţinut de participant.
    Cererea se completează în trei exemplare, dintre care unul va fi înmînat participantului.
    Ministerul Privatizării nu poartă răspundere pentru greşelile comise de participant la completarea cererilor.
    17. Lucrătorul de la punctul de colectare va decupra de pe bonul patrimonial cupoane cu o valoare corespunzătoare valorii acţiunilor solicitate. Dacă valoarea acţiunilor solicitate nu este egală cu valoarea cupoanelor existente de pe bonul patrimonial, se operează rotunjirea prin adaos pînă la cel mai apropriat număr de cotă-părţi care poate fi plătit cu cupoane existente. Diferenţa dintre valoarea cupoanelor decupate de pe bonul patrimonial după efectuarea rotunjirii prin adaos şi valoarea acţiunilor cerute poate fi folosită de către participanţi la licitaţie ulterioare, dacă această diferenţă constituie cel puţin 1/4 cotă-parte.
    [Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    18. Acceptarea cererii în punctul de colectare poate fi refuzată doar în cazurile în care:
    1) cererea nu este prezentată în perioada de depunere a cererilor la licitaţie indicată în aviz;
    2) participantul nu deţine documentele de identitate şi alte documente necesare pentru înscriere (procură, contract etc.);
    3) participantul nu depune odată cu cererea şi cupoanele bonului patrimonial ce-i aparţine cu o valoare corespunzătoare valorii acţiunilor solicitate;
    4) Participantul nu achită taxa de participare.
    [Pct.13 modificat prinHot.Guv. nr.545 din 26.07.94] 
    19. La sfîrşitul fiecărui zile a perioadei de colectare a cererilor, un exemplar al cererilor primite la punctul de colectare de la fiecare participant se împachetează şi pachetele se sigilează.
    Pachetele sigilate se transportă în termenul stabilit de instrucţiunile Ministerului Privatizării la centrele de înregistrare electronică. Transportarea pachetelor sigilate se efectuează în condiţiile prevăzute de actele normative pentru transportul mijloacelor băneşti.
    20. Un exemplar al cererilor, însoţit de cupoanele cu care s-a efectuat plata, se împachetează şi pachetele se sigilează. Pachetele sigilate se transportă la agenţia teritorială. Transportarea pachetelor sigilate se efectuează în condiţiile prevăzute de actele normative pentru transportul mijloacelor băneşti.
IV. PRELUCRARE DATELOR CUPRINSE ÎN CERERILE
PENTRU CUMPĂRAREA ACŢIUNILOR
    21. La centrele de înregistrare electronică pachetele cu cererile primite de la punctele de colectare sînt verificate, desigilate şi deschise, conform instrucţiunilor Ministerului Privatizării.
    22. Informaţia surprinsă în cererile participanţilor este înregistrată pe purtători de informaţie electronică, folosindu-se software-ul furnizat de Ministerul Privatizării.
    Purtătorii de informaţie electronică vor fi împachetaţi, sigilaţi şi trimişi agenţiei teritoriale. Transportarea pachetelor sigilate se face în termenul prevăzut de instrucţiunile Ministerului Privatizării în condiţiile prevăzute de actele normative pentru transportul mijloacelor băneşti.
    23. La agenţia teritorială se efectuează verificarea pachetelor primite de la centrele de înregistrare electronică, conform instrucţiunilor Ministerului Privatizării. Purtătorii de informaţie electronică sînt trimişi la centrul de calcul pentru licitaţii republicane (în continuare – centrul de calcul).
    24. Un exemplar al cererilor participanţilor se păstrează la agenţia teritorială sau în locul desemnat de aceasta.
V. STABILIREA REZULTATELOR LICITAŢIEI
ŞI PUBLICAREA LOR

    25. La centrul de calcul, pachetele conţinînd purtătorii de informaţie electronică sînt desfăcute după verificarea sigiliilor, conform instrucţiunilor Ministerului Privatizării.
    26. La centrul de calcul se va efectua un control automatizat al datelor cuprinse în cererile participanţilor în scopul depistării posibilelor erori comise la înregistrarea datelor pe purtătorii de informaţie electronică. De asemenea vor fi depistate încercări de falsificare a datelor.
    27. Centrul de calcul prezintă Comisiei de licitaţie starea cererii şi ofertei de acţiuni pentru fiecare societate pe acţiuni scoasă la licitaţie. Modelul raportului centrului de calcul este prezentat în anexa nr.4 la acest Regulament.
    28. În urma însumării tuturor cererilor colectate la licitaţie, fiecare societate pe acţiuni se va clasifica în una din următoarele cinci categorii:
    categoria A – societăţi pe acţiuni, pentru care numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi al celor care nu au fost scoase la licitaţie, este mai mic decît 40 la sută din numărul total al acţiunilor societăţii pe acţiuni respective;
    categoria B – societăţi pe acţiuni, pentru care numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi al celor care nu au fost scoase la licitaţie, este cuprins între 40 şi 67 la sută din numărul total al acţiunilor societăţilor pe acţiuni respective;
    categoria C – societăţile pe acţiuni, pentru care numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi al celor care nu au fost scoase la licitaţie, este cuprins între 67 şi 100 la sută din numărul total al acţiunilor societăţii pe acţiuni respective;
    categoria D – societăţi pe acţiuni, pentru care numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi al celor care nu au fost scoase la licitaţie, este cuprins între 100 şi 300 la sută fără de numărul total al acţiunilor societăţii pe acţiuni respective;
    categoria E – societăţi pe acţiuni, pentru care numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi al celor care sînt la proprietatea statului, este mai mult decît 300 la sută faţă de numărul total al acţiunilor societăţii pe acţiuni respective.
    [Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
   
[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.545 din 26.07.94]
    29. În cazul societăţilor pe acţiuni aflate în categoria A, nici una din acţiunile scoase la licitaţie nu va fi vîndută. Cererile depuse pentru aceste societăţi pe acţiuni se consideră nesatisfăcute. Participanţii pot folosi cotele-părţi asimilate acestor cereri la licitaţiile ulterioare. Acţiunile vor fi puse în vînzare la alte licitaţii la un preţ redus, propus de către Comisia de licitaţie.
    30. În cazul societăţilor pe acţiuni aflate la categoria B, diferenţa de acţiuni dintre, pe de o parte, 67 la sută din numărul total al acţiunilor şi, pe de altă parte, numărul de acţiuni cerute la licitaţie şi ale celor care nu au fost scoase la licitaţie, se distribuie participanţilor proporţional cu numărul acţiunilor cerute de aceştia. Preţul de vînzare al unei acţiuni se micşorează proporţional. Participanţii vor primi un număr proporţional mai mare de acţiuni la un preţ proporţional mai mic. Se realizează astfel în cadrul licitaţiei o echilibrare a cererii şi a ofertei prin micşorarea preţului acţiunilor. Acţiunile rămase vor fi vîndute la alte licitaţii.
    [Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    31. În cazul societăţilor pe acţiuni aflate în categoria C, acţiunile sînt vîndute conform cererilor la preţul iniţial. Acţiunile rămase după satisfacerea cererilor vor fi vîndute la alte licitaţii dacă numărul lor este mai mare de 18 la sută din numărul total al acţiunilor. În cazul în care numărul acţiunilor nevîndute nu depăşeşte 18 la sută ele sînt înstrăinate la licitaţia “cu strigare” într-un singur lot contra bonuri patrimoniale.
    [Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    32. În cazul societăţilor pe acţiuni aflate în categoria D, numărul de acţiuni cerute se reduce proporţional, astfel încît să fie egal cu numărul acţiunilor disponibile. Participanţii primesc un număr de acţiuni redus proporţional la un preţ majorat proporţional. Se realizează astfel în cadrul licitaţiei o echilibrare a cererii şi a ofertei prin creşterea preţului acţiunilor. În cazul în care după majorarea proporţională a preţului acţionar s-a format o diferenţă dintre valoarea cupoanelor de bonuri patrimoniale achitată şi valoarea în cote-părţi a acţiunilor primite de participanţi, diferenţa poate fi folosită de ei la licitaţiile ulterioare, dacă această diferenţă constituie cel puţin 1/4 cotă-parte.
   [Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    33. În cazul societăţilor pe acţiuni aflate în categoria E, nici una din acţiunile scoase la licitaţie nu va fi vîndută. Cererile depuse la această licitaţie se consideră nesatisfăcute. Participanţii pot folosi cotele-părţi asimilate acestor cereri la licitaţiile ulterioare. Acţiunile vor fi puse în vînzare la o altă licitaţie la un preţ ridicat la decizia Comisiei de licitaţie. În cazul în care acţiunile unei societăţii pe acţiuni clasificate în categoria E se scot la două licitaţii succesive, la propunerea Comisiei de licitaţie se efectuează denominalizarea lor în scopul satisfacerii tuturor cererilor. Denominalizarea se efectuează respectîndu-se legislaţia în vigoare. (Denominalizarea este creşterea numărului de acţiuni ale unei societăţi pe acţiuni fără modificarea capitalului statutar. Procentul din valoarea totală a societăţii pe acţiuni ce revine fiecărui noi acţiuni se reduce proporţional cu creşterea numărului de acţiuni). În cazul în care după denominalizarea acţiunilor s-a format o diferenţă dintre valoarea achitată a cupoanelor decupate de bonuri patrimoniale şi valoarea în cote-părţi a acţiunilor primite de participanţi, diferenţa poate fi folosită de către ei la licitaţiile ulterioare, dacă această diferenţă constituie cel puţin 1/4 cotă-parte.
    [Pct.33 completat prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    [Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.545 din 26.07.94]

    34. Comisia de licitaţie verifică legalitatea pregătirii şi desfăşurării licitaţiei şi decide rezultatele finale ale licitaţiei printr-o hotărîre. Prin hotărîrea Comisiei de licitaţie se aprobă şi textul avizului privind rezultatele finale ale licitaţiei. Modelul avizului este prezentat în anexa nr.5 la acest Regulament.
    Comisia de licitaţie este autorizată să anuleze parţial sau total rezultatele licitaţiei în cazul în care sînt depistate încălcări care au influenţat rezultatele finale.
VI. ELIBERAREA CERTIFICATELOR DE
PROPRIETATE ASUPRA ACŢIUNILOR

    35. Restul acţiunilor, care s-a format drept rezultat al rotunjirii numărului de acţiuni ale societăţilor pe acţiuni clasificate în categoriile D şi E, se rezervează pe un termen de 30 zile de la data deciderii de către Comisia de licitaţie a rezultatelor finale ale licitaţiei şi vor fi folosite pentru satisfacerea cererilor cu greşeli ale participanţilor.
    După expirarea termenului nominalizat Ministerul Privatizării va înstrăina restul indicat de acţiuni în modul următor:
dacă numărul de acţiuni rămase ne depăşeşte trei la sută din numărul total al acţiunilor societăţii pe acţiuni, ele, la solicitarea societăţii pe acţiuni, se realizează salariaţilor acesteia contra bonuri patrimoniale la dreptul de la ultima licitaţie;
dacă numărul de acţiuni rămase nu depăşeşte trei la sută, dar ele nu au fost solicitate pentru salariaţii societăţii pe acţiuni în termen de 10 zile, sau este mai mare de trei la sută din numărul total al acţiunilor, ele se vînd la licitaţia “cu strigare” într-un singur lot contra bonuri patrimoniale.
    [Pct.35 introdus prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    36. Centrul de calcul va deschide conturi personale reziduale pe purtători de informaţie electronici pe numele participanţilor care dispun de cote-părţi rămase din costul integral al bonului patrimonial şi neutilizate la licitaţii.
    În cazul în care valoarea sumară a cotelor-părţi de bonuri patrimoniale rămase constituie cel puţin 1/4 cotă-parte, Centrul de calcul, într-un termen de 10 zile de la deciderea rezultatelor finale ale licitaţiei, va transmite punctelor de colectare lista participanţilor care dispun de asemenea conturi.
    Cotele-părţi de bonuri patrimoniale rămase pot fi folosite numai la licitaţiile republicane pînă la expirarea termenului utilizării bonurilor patrimoniale.
    [Pct.36 introdus prin Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    37. Pe baza hotărîrii Comisiei de licitaţie, la centrul de calcul se vor tipări certificate de proprietate asupra acţiunilor (în continuare – certificate) pentru fiecare participant căruia i-au revenit acţiuni.
    38. Certificatele vor fi grupate în funcţie de punctele de colectare la care au fost depuse cererile respective şi vor fi transmise agenţiilor teritoriale care vor asigura distribuirea lor la punctele de colectare.
    39. Participanţii vor primi certificatele la punctele de colectare unde au depus cererile.
VII. DISPOZIŢII FINALE
    40. Rezultatele finale ale fiecărei licitaţii vor fi folosite în scopul finalizării procesului de privatizare pentru crearea registrului acţionarilor în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de formare a bazei de date a registrului acţionarilor societăţilor pe acţiuni fondate în procesul privatizării.
    [Pct.40 în redacţia Hot.Guv. nr.316 din 17.05.95]
    41. Daunele cauzate participanţilor la licitaţie din vina Ministerului Privatizării sînt reparate conform legislaţiei în vigoare. Persoanele vinovate de aceasta poartă răspundere disciplinară, materială administrativă sau, după caz, penală în modul prevăzut de lege.
    42. Toate informaţiile privind cererile participanţilor sînt confidenţiale pînă la data publicării rezultatelor finale. Vinovaţii de divulgarea datelor confidenţiale fără autorizaţia Comisiei de licitaţie poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
    43. Litigiile dintre participanţii la licitaţie şi Ministerul Privatizării sînt examinate de către organele judiciare.
    44. La finalizarea operaţiunilor legate de desfăşurarea licitaţiei punctele de colectare, centrele de înregistrare electronică şi Comisia de licitaţie transmit materialele şi documentele întocmite Ministerului Privatizării, conform instrucţiunilor acestuia.
    45. Ministerul Privatizării va examina periodic modul de desfăşurare a licitaţiilor şi, în caz de necesitate, va prezenta Guvernului propuneri de modificare a acestui Regulament în scopul îmbunătăţirii procesului de privatizare prin licitaţii.

    anexa nr.1
    [Anexa nr.1modificată prin HG789 din 28.10.94]

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5