HGM670/2003
ID intern unic:  296633
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 670
din  09.06.2003
despre aprobarea Programului de măsuri privind implementarea
 noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării
Publicat : 20.06.2003 în Monitorul Oficial Nr. 123-125     art Nr : 744
    HG117 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.133
    HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558

    NOTĂ:
   
În tot textul Programului  sintagma „Oficiul Informaţional Central „Cadastru” se substituie cu sintagma „Agenţia Servicii Publice” și sintagmele „oficiul cadastral”, „oficiul cadastral teritorial” şi„oficiul cadastral”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „subdiviziunea competentă a Agenţiei Servicii Publice”, la forma gramaticală corespunzătoare prin  HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    în textul hotărîrii şi al Programului, cuvintele "Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru" se substituie prin cuvintele "Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru", cuvintele "Ministerul Economiei" - prin cuvintele "Ministerul Economiei şi Comerţului", iar cuvintele "Cancelariei de Stat" - prin cuvintele "Aparatului Guvernului" prin HG117 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.133



    În scopul realizării prevederilor Legii nr. 989-XV din 18 aprilie 2002 cu privire la activitatea de evaluare (Monitorul Oficial  al Republicii Moldova, 2002, nr. 102, art. 773), Guvernul Republicii Moldova  HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Programul de măsuri privind implementarea noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării (se anexează).
    2. Ministerul Finanţelor, în comun cu Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, vor prevedea anual, în bugetul de stat, mijloacele financiare necesare pentru implementarea programului nominalizat.
    3. Ministerul Economiei şi Comerţului, în comun cu Ministerul Finanţelor, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, vor colabora cu organizaţiile donatoare internaţionale în scopul atragerii resurselor financiare pentru realizarea măsurilor prevăzute în sus-numitul program.
    4. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, în comun cu Ministerul Finanţelor, vor întreprinde măsurile necesare pentru realizarea programului menţionat, informînd trimestrial Guvernul despre mersul realizării lui pînă la data de 15 a lunii următoare perioadei de gestiune.
    5. Controlul asupra executării prevederilor prezentei hotărîri se pune în sarcina Aparatului Guvernului a Republicii Moldova.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                                     Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                    Dmitrii Todoroglo
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                          Ştefan Odagiu
    Ministrul finanţelor                                          Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                              Vasile Dolghieru

    Chişinău, 9 iunie 2003.
    Nr. 670.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 670
din 9 iunie 2003
PROGRAMUL DE MĂSURI
privind implementarea noului sistem de evaluare
a bunurilor imobile în scopul impozitării
Dispoziţii generale
    Programul de măsuri privind implementarea noului  sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării (în continuare - Program) este elaborat în temeiul Legii nr. 989-XV din 18 aprilie 2002 cu privire la activitatea de evaluare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 102, art.773).
    Reforma sistemului de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării constituie o parte componentă a reformei sistemului de impozitare a bunurilor imobile. Conform prevederilor Codului fiscal al Republicii Moldova, Titlul VI "Impozitul pe bunurile imobiliare" nr.1055-XIV din 16 iunie 2000, începînd cu 1 ianuarie 2004, baza impozabilă a bunurilor imobile va fi calculată în temeiul valorii lor de piaţă.
    În prezent, conform prevederilor Legii nr. 1056-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI al Codului fiscal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 127-129, art.886) la determinarea valorii impozabile a construcţiilor şi terenurilor se aplică diferite metode. Astfel, valoarea impozabilă a construcţiilor ce se află în proprietatea persoanelor juridice se determină prin evaluarea/reevaluarea acestor bunuri în baza documentelor de evidenţă contabilă, iar a celor aflate în proprietatea persoanelor fizice - în baza documentelor care se păstrează în arhivele subdiviziunelor competente a Agenţiei Servicii Publice ori în baza examinării obiectelor pe teren. Mărimea impozitului funciar este determinată în funcţie de suprafaţa terenului şi bonitatea lui.
    Valoarea impozabilă a construcţiilor ce aparţin persoanelor fizice se stabileşte conform valorii de inventariere, determinată în temeiul Culegerii indicilor comasaţi ai valorii de inventariere a bunurilor imobile pentru impozitare, aprobată de Ministerul Finanţelor la 15 iulie 1997. La baza culegerii menţionate se află metoda analitică de determinare a cheltuielilor pentru ridicarea obiectului în conformitate cu cel evaluat. Indicii culegerii sînt calculaţi în preţurile anului 1997 şi nu reflectă nivelul preţurilor curente, la data evaluării.
    Transformarea bunurilor imobile în marfă, care poate fi liber schimbată pe piaţă, a contribuit la modificarea mecanismului de formare a preţurilor pentru aceste bunuri. Preţul de piaţă care se formează drept rezultat al interacţiunii factorilor cererii şi ofertei a devenit un indicator al valorii reale a bunurilor imobile.  Totodată, este necesar de a menţiona că valoarea reală nu totdeauna corespunde cheltuielilor necesare pentru construcţia acestor bunuri imobile. Astfel, în baza unei analize a preţurilor de piaţă ale bunurilor imobile şi a valorii de inventariere s-a constatat că în localităţile urbane preţul de piaţă este mai mare decît valoarea de inventariere, iar în localităţile rurale preţurile de piaţă sînt mai mici decît valoarea de inventariere.
    Valoarea bunurilor imobile estimată în scopul impozitării urmează  a fi determinată prin aplicarea unor proceduri metodologice şi tehnologice noi, diferite de cele actuale. Astfel, în cazul obiectelor-tip urmează a fi aplicată procedura evaluării masive, iar obiectele specifice  vor fi evaluate în mod individual. Evaluarea masivă presupune aplicarea metodelor şi procedurilor de analiză statistică a informaţiei privind factorii ce contribuie la formarea valorii de piaţă a bunurilor imobile.
    La baza sistemului de evaluare masivă se află principiul analizei statistice a unui număr mare de tranzacţii cu bunuri imobile şi analizei interdependenţei preţului bunului imobil şi caracteristicilor lui, cum sînt amplasarea, mărimea, vîrsta, calitatea construcţiilor şi a terenurilor etc.
    Sistemul de evaluare masivă are următoarele avantaje:
    a) rezultatele obţinute sînt obiective, deoarece, drept rezultat al utilizării procedurilor standardizate de evaluare şi al automatizării procesului de calcul al valorii, bunurile imobile similare, evaluate în baza criteriilor identice,  vor avea valori similare;
    b) modelele de calculare a valorii bunurilor imobile sînt universale şi, fiind elaborate într-o zonă test, pot fi aplicate pe întreg teritoriul ţării, după operarea unor ajustări ce ţin de specificul pieţei imobiliare locale;
    c) după crearea sistemului de evaluare masivă, timpul şi resursele necesare pentru reevaluarea bunurilor imobile se vor reduce. Reevaluarea bunurilor imobile se va efectua în baza datelor din cadastrul bunurilor imobile, care vor fi permanent actualizate, pentru a se ţine cont de modificările parvenite în starea bunurilor imobile sau de formarea bunurilor imobile noi. Vor fi reduse, de asemenea, timpul şi cheltuielile pentru efectuarea altor lucrări, cum sînt delimitarea zonelor valorice, determinarea bunurilor imobile standard, ajustarea modelelor de evaluare.
    Totodată, este necesar de a menţiona  şi unele dificultăţi care pot apărea în procesul implementării noului sistem de evaluare.
    Aplicarea metodelor de piaţă pentru estimarea valorii bunurilor imobile în scopul impozitării prevede utilizarea informaţiei de piaţă, în special privind preţurile de vînzare, plăţile de arendă, cheltuielile de exploatare a bunurilor imobile etc. În prezent, pe piaţa imobiliară, s-a stabilit o practică comună de a evita indicarea preţurilor reale în contractele de vînzare. Astfel, la etapa iniţială sînt posibile unele distorsiuni ale rezultatelor evaluării, care ulterior vor fi excluse, atît datorită perfecţionării metodelor de analiză, cît şi faptului că participanţii la tranzacţiile imobiliare vor indica în contracte informaţia corectă.
    Premisă pentru dezvoltarea sistemului de evaluare masivă a bunurilor imobile este crearea cadastrului bunurilor imobile. Conform prevederilor Legii cu privire la activitatea de evaluare, toată informaţia privind bunurile imobile necesară pentru evaluarea în scopul impozitării se acumulează în baza de date a cadastrului bunurilor imobile.
    În prezent, în cadrul Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru se implementează Primul proiect de cadastru, care are drept scop identificarea, descrierea şi înregistrarea tuturor bunurilor imobile amplasate pe teritoriul ţării. În baza unor estimări preventive, actualmente în Republica Moldova există circa 5,5  milioane de bunuri imobile, inclusiv:
    3 milioane terenuri cu destinaţie agricolă;
    2 milioane loturi pe lîngă casă (1 milion în intravilan şi 1 milion în extravilan);
    300 mii apartamente şi alte încăperi izolate;
    200 mii bunuri imobile ce aparţin persoanelor juridice (bunuri imobile cu destinaţie industrială, comercială etc.).
    Conform situaţiei din 1 decembrie 2002, în cadastrul bunurilor imobile erau înregistrate circa 3,5 milioane de bunuri, inclusiv:
    2,9 milioane terenuri cu destinaţie agricolă;
    378 mii loturi pe lîngă casă;
    185 mii apartamente şi alte încăperi izolate;
    46 mii alte bunuri imobile.
    Conform estimărilor preliminare, lucrările de înregistrare masivă a tuturor bunurilor imobile de pe teritoriul Moldovei vor fi finalizate către anul 2010. Astfel, implementarea noului sistem de evaluare urmează a fi efectuată pe măsura finalizării înregistrării masive, fiind evaluate treptat toate categoriile de bunuri imobile amplasate pe teritoriul Republicii Moldova.
    [Alineat modificat prin HG117 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.133]
    1. Scopurile şi sarcinile Programului
    Scopul principal al prezentului Program îl constituie crearea cadrului normativ-metodologic al evaluării bunurilor imobile în scopul impozitării şi dezvoltarea unui sistem automatizat eficient de evaluare, unic pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
    Programul este orientat spre asigurarea intereselor statului în domeniul impozitării bunurilor imobile, precum şi spre asigurarea protecţiei drepturilor proprietarilor bunurilor imobile şi altor plătitori ai impozitelor pe bunurile imobile. Sistemul de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării constituie o parte componentă a sistemului cadastrului bunurilor imobile, reprezentînd un ansamblu de acţiuni, norme şi mijloace necesare pentru estimarea valorii bunurilor imobile în vederea determinării bazei impozabile.
    Programul urmează a fi realizat în două etape, pe parcursul cărora va fi creată baza normativ-juridică şi tehnică şi vor fi evaluate bunurile imobile pe întreg teritoriul ţării.
    Pentru realizarea Programului sînt necesare:
    1) crearea bazei normativ-metodologice a organizării şi desfăşurării lucrărilor de evaluare în scopul impozitării;
    2) crearea unui sistem automatizat de evaluare;
    3) colectarea informaţiei privind bunurile imobile amplasate pe teritoriul Republicii Moldova;
    4) procurarea de echipament şi programe automatizate pentru  prelucrarea şi analiza  informaţiei privind bunurile imobile;
    5) instruirea specialiştilor din cadrul subdiviziunelor competente a Agenţiei Servicii Publice;
    6) elaborarea unui program eficient de relaţii cu publicul;
    7) atragerea mijloacelor financiare.
    Principalele sarcini ale Programului sînt:
    1) crearea unui sistem eficient de evaluare a bunurilor imobile în baza tehnologiilor informaţionale moderne;
    2)completarea cadastrului bunurilor imobile cu date privind caracteristicile fizice şi economice ale bunurilor imobile şi valoarea lor;
    3) asigurarea organelor fiscale cu informaţia necesară pentru impozitarea bunurilor imobile;
    4) asigurarea organelor administraţiei publice locale cu informaţia privind valoarea bunurilor imobile amplasate pe teritoriul subordonat;
    5) asigurarea participanţilor la piaţa imobiliară, la solicitare, cu informaţia privind bunurile imobile.
Responsabili pentru implementarea şi menţinerea sistemului de evaluare în scopul impozitării sînt Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice.
    2. Etapele de realizare a Programului
    Realizarea Programului şi implementarea sistemului de evaluare masivă în Republica Moldova se va desfăşura în două etape.
    2.1. Etapa I: Implementarea proiectului pilot
    Crearea şi implementarea sistemului de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării necesită un şir de  eforturi conjugate. Dat fiind faptul că rezultatele evaluării vor sta la baza determinării mărimii impozitului pe bunurile imobile, iar impozitul influenţează în mod direct bunăstarea populaţiei, este necesar, înainte de implementarea sistemului pe scară largă, de a efectua o testare a viabilităţii şi eficienţei sistemului într-o localitate concretă.
    În aprilie 2002, în cadrul Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, a fost iniţiat proiectul pilot, susţinut de Agenţia suedeză pentru dezvoltare internaţională (SIDA), în vederea elaborării metodologiei, sistemului automatizat şi cadrului normativ al evaluării bunurilor imobile în scopul impozitării. În baza rezultatelor proiectului pilot urmează a fi elaborate propuneri privind funcţionarea sistemului de evaluare pentru întreaga ţară.
    Conform termenelor de referinţă, proiectul pilot se va desfăşura pe parcursul anilor 2002-2004.
    În cadrul proiectului pilot vor fi realizate următoarele obiective:
    1) colectarea datelor despre bunurile imobile amplasate în zonele test;
    2) crearea bazei de date a informaţiei de piaţă, necesară pentru estimarea valorii bunurilor imobile;
    3) crearea sistemului automatizat de evaluare a bunurilor imobile;
    4) elaborarea modelului de evaluare pentru diferite tipuri de bunuri imobile;
    5) elaborarea principiilor şi criteriilor de formare a zonelor valorice;
    6) evaluarea bunurilor imobile amplasate în zonele test, verificarea rezultatelor evaluării;
    7) estimarea cheltuielilor aferente creării şi menţinerii noului sistem de evaluare;
    8) analiza eficienţei implementării noului sistem de evaluare (cost şi beneficiu);
    9) elaborarea procedurii de transmitere a datelor privind valoarea bunurilor imobile organelor fiscale;
    10) instruirea evaluatorilor subdiviziunelor competente a Agenţiei Servicii Publice.
    1. Colectarea datelor despre bunurile imobile amplasate în zonele test. În cadrul proiectului pilot urmează a fi stabilite cele mai eficiente proceduri pentru colectarea, menţinerea şi actualizarea datelor despre bunurile imobile necesare estimării valorii lor de piaţă. Drept rezultat al acestor activităţi, vor fi elaborate instrucţiuni privind colectarea datelor care vor fi utilizate în procesul de implementare a noului sistem de evaluare în scopul impozitării pe întreg teritoriul ţării.
    2. Crearea bazei de date a informaţiei de piaţă, necesară pentru evaluare, presupune instituirea  unei baze de date care va stoca şi va prelucra datele colectate pe piaţa imobiliară în scopul asigurării informaţionale a procesului de evaluare. Crearea unei baze de date separate despre informaţia de piaţă va permite monitorizarea continuă a tranzacţiilor imobiliare şi  a analizei statistice a datelor de piaţă pentru a scoate la iveală diferite legături dintre caracteristicile bunurilor imobile şi valoarea lor, precum şi tendinţele evoluţiei valorilor  bunurilor imobile.
    3. Crearea sistemului automatizat de evaluare prevede elaborarea unui program automatizat în cadrul sistemului cadastrului bunurilor imobile, care ar permite calcularea valorii tuturor bunurilor imobile înregistrate în cadastru şi întocmirea listei valorilor bunurilor imobile ce urmează a fi transmisă organelor fiscale pentru calcularea sumei impozitelor pe bunurile imobile.
    4. Elaborarea modelului de evaluare pentru diferite tipuri de bunuri imobile. În funcţie de tipul bunurilor imobile şi de informaţia care poate fi obţinută despre ele, va fi aplicată una din metodele prevăzute de legislaţie - metoda comparaţiei vînzărilor, metoda veniturilor şi metoda cheltuielilor. În procesul realizării proiectului pilot vor fi elaborate recomandări privind metodele de evaluare pentru estimarea valorii bunurilor imobile cu destinaţie locativă, comercială, industrială, agricolă sau altă destinaţie. Modelul de evaluare se bazează pe una dintre cele trei metode de evaluare şi prezintă o descriere, de cele mai dese ori în formă de formulă sau tabel, a  raportului între valoarea bunului imobil şi factorii de influenţă asupra valorii. În cadrul proiectului pilot vor fi elaborate modele de evaluare pentru fiecare tip de bunuri imobile
    5. Elaborarea principiilor şi criteriilor de formare a zonelor valorice, delimitarea zonelor valorice în zonele test. În cadrul proiectului pilot, în zonele test vor fi delimitate zonele valorice pentru diferite tipuri de bunuri imobile. Crearea zonelor valorice va permite stabilirea valorii de bază pentru bunul imobil standard, amplasat în zona respectivă, faţă de care se vor aplica coeficienţii de ajustare pentru diferenţele dintre bunul imobil standard şi bunurile imobile evaluate. Astfel, bunurile imobile similare amplasate în limitele unei zone valorice vor avea valori similare. Drept rezultat al determinării zonelor valorice vor fi întocmite hărţi ale zonelor valorice, pentru fiecare categorie de bunuri imobile.
    6. Evaluarea bunurilor imobile amplasate în zonele test şi verificarea rezultatelor evaluării. Modelele de evaluare vor fi aplicate bunurilor imobile amplasate în zonele test, în scopul estimării valorii de piaţă. Verificarea rezultatelor evaluării va fi efectuată de specialiştii Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru cameral sau cu ieşire pe teren, precum şi consultînd opinia experţilor evaluatori ce activează pe piaţa imobiliară.
    7. Estimarea costurilor pentru crearea şi dezvoltarea noului sistem de evaluare. Drept rezultat al realizării proiectului pilot vor fi estimate costurile preliminare aferente realizării fiecărei etape de dezvoltare şi implementare a noului sistem de evaluare. În special, vor fi determinate costurile pentru colectarea datelor despre bunurile imobile şi a datelor de piaţă, precum  şi vor fi elaborate tarifele pentru lucrările de evaluare, care urmează a fi aprobate de Ministerul Economiei şi Comerţului, Departamentul Comerţului şi Ministerul Finanţelor.
    [Pct.7 modificat prin HG1360 din 08.12.04, MO233-236/17.12.04 art.1558]
    8. Analiza eficienţei implementării noului sistem de evaluare. În cadrul proiectului pilot vor fi analizate veniturile, obţinute din impozitul pe bunurile imobile, şi costul total al lucrărilor de evaluare. Aceasta va permite operarea unor modificări în sistemul de evaluare înainte de a fi implementat pe teritoriul întregii ţări.
    9. Elaborarea procedurii de transmitere a datelor organelor fiscale teritoriale. În cadrul proiectului pilot este necesar de a stabili, în comun cu Ministerul Finanţelor şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, procedura de transmitere a datelor privind valoarea bunurilor imobile organelor fiscale teritoriale. Informaţia solicitată de organele fiscale poate fi furnizată atît pe purtători de hîrtie (listele valorilor bunurilor imobile), cît şi în formă electronică.
    10. Instruirea evaluatorilor din subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice. Executorul principal al lucrărilor de evaluare masivă a bunurilor imobile vor fi subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice. Astfel, este necesar de a acorda o atenţie deosebită instruirii evaluatorilor din subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice în domeniul colectării datelor, analizei statistice a datelor, aplicării metodelor de evaluare şi altor componente ale lucrărilor de evaluare. Coordonatorul activităţii de instruire va fi Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru.
    Rezultatele scontate ale proiectului pilot sînt:
    1) elaborarea metodologiei de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării;
    2) crearea sistemului automatizat de evaluare a bunurilor imobile în cadrul sistemului automatizat al cadastrului bunurilor imobile;
    3) crearea bazei de date a informaţiei de piaţă despre bunurile imobile;  
    4) elaborarea instrucţiunii cu privire la colectarea datelor pentru evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării;
    5) estimarea costurilor implementării noului sistem de evaluare în zonele test şi pe întreg teritoriul ţării.
    Din cauza complexităţii activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului pilot, este necesară coordonarea lor cu organele responsabile pentru reforma sistemului de impozitare a bunurilor imobile - Ministerul Finanţelor şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în special în domeniul metodologiei de evaluare, modului de transmitere a datelor organelor fiscale şi studierii eficienţei implementării noului sistem de evaluare.
    2.2. Etapa II:  Implementarea sistemului de evaluare pe teritoriul Republicii Moldova
    În baza rezultatelor obţinute în cadrul proiectului pilot, se va purcede la implementarea sistemului de evaluare masivă pe întreg teritoriul  Republicii Moldova. Evaluarea se va efectua treptat pentru diferite categorii de bunuri imobile, în funcţie de finalizarea lucrărilor de înregistrare masivă, după cum urmează:

Nr.d/o Categoriile de bunuri imobile Numărul total de bunuri imobile, mii Anii
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1. Bunuri imobile cu destinaţie locativă " total: inclusiv: apartamente case individuale de locuit în localităţile urbane case individuale de locuit în localităţile rurale 1395 325 170 900 104 104 -- 358 221 137 - 33 - 33 - ---- - --- 300 --300 300--300 300 --300
2. Bunuri Imobile comerciale şi industriale - total: 115 - - 40 75 - - - -
3. Bunuri imobile cu destinaţie agricoli -total: inclusiv:  terenuri agricole şi construcţiile amplasate pe ele şi folosite în activitatea economică, plantaţii perene  loturi ale întovărăşirilor pomicole si construcţiile amplasate pe ele grădini din extravilan 3930 3000 80 850 - - -- - - - - 4 - 4- 476 400 76 - 2200 2200 - - 550400 -150 400- -400 300 - -300
4. Alte bunuri imobile - total: inclusiv : garaje alte obiecte 60 50 10 --- - -- 10 10 - 40 40 - - -- -- - - -- 10 10 -
  Total, mii bunuri imobile 5500 104 358 87 591 2200 850 700 610

    [Tabel modificat prin HG117 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.133]
    Procesul de implementare a sistemului de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării pe întreg teritoriul ţării va consta din următoarele etape:
    1. Estimarea resurselor necesare pentru evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării  pe întreg teritoriul  Republicii Moldova. La această etapă va fi elaborat bugetul pentru întreaga ţara şi pentru fiecare unitate teritorial-administrativă în parte. Bugetul urmează a fi  divizat pe articole principale de cheltuieli. Va fi estimat necesarul de personal în fiecare subdiviziune competentă a Agenţiei Servicii Publice implicat în lucrările de evaluare masivă, precum şi resursele materiale şi echipamentul necesar (hărţi, computere etc.). În procesul de elaborare a bugetului se va ţine cont de faptul că evaluarea se va efectua treptat pentru diferite categorii de bunuri imobile.
    2. Elaborarea graficului executării lucrărilor de evaluare. Va fi întocmit planul calendaristic al desfăşurării lucrărilor de evaluare, cu indicarea fiecărei etape şi termenelor de executare.
    3. Colectarea datelor despre bunurile imobile amplasate pe teritoriul  Republicii Moldova  şi introducerea în baza de date. Va fi completată baza de date a cadastrului bunurilor imobile cu caracteristicile terenului şi/sau construcţiilor, necesare pentru evaluare. Colectarea datelor se va face atît cameral, în baza dosarelor cadastrale, cît şi cu ieşire pe teren, în cazul în care în dosarele cadastrale lipsesc careva date sau în cazurile în care informaţia din dosare nu a fost actualizată pe parcursul ultimilor 5 ani.
    4. Determinarea bunului imobil standard (etalon) pentru diferite categorii de bunuri imobile. Bunurile imobile înregistrate în Cadastrul bunurilor imobile vor fi divizate în grupuri omogene (conform clasificatorului elaborat în cadrul proiectului pilot) şi, în baza analizei statistice a caracteristicilor lor, va fi determinat bunul imobil standard pentru fiecare categorie de bunuri imobile.
    5. Instalarea sistemului automatizat de evaluare în subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice. Programul automatizat elaborat şi testat în cadrul proiectului pilot va fi instalat în subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice. Pentru funcţionarea eficientă a sistemului automatizat de evaluare va fi organizată instruirea personalului subdiviziunelor competente a Agenţiei Servicii Publice. Din motiv că sistemul în cauză nu este static, ceea ce presupune că cerinţele faţă de sistem se vor schimba continuu, Agenţia Servicii Publice va asigura menţinerea şi perfecţionarea sistemului nominalizat.
    6. Colectarea şi analiza  datelor de piaţă pentru elaborarea modelului de evaluare a lor. Vor fi colectate datele privind tranzacţiile de vînzare-cumpărare, costurile de construcţie, veniturile şi cheltuielile operaţionale pentru bunurile imobile date în arendă. În baza datelor de piaţă vor fi calculaţi indicii evoluţiei preţurilor pe piaţa imobiliară, ratele de capitalizare şi uzura.
    7. Formarea zonelor valorice. Zonele valorice vor fi formate pentru întreaga ţară sau fiecare unitate administrativ teritorială. Într-o zonă valorică vor fi incluse toate bunurile imobile similare, a căror valoare se plasează într-un anumit interval valoric şi în centrul căruia se află valoarea estimată a bunului imobil standard. Numărul zonelor valorice va depinde de valorile pe care le poate avea în diferite localităţi bunul imobil standard. Totodată, se recomandă ca diferenţa dintre valorile bunului imobil standard, în baza cărora sînt delimitate zonele valorice, să fie cuprinsă în intervalul de 10-20%.
    8. Aplicarea modelelor de evaluare pentru diferite tipuri de bunuri imobile, estimarea valorii bunurilor imobile. Modelul de evaluare reflectă dependenţa valorii bunului imobil de caracteristicile lui de bază şi arată cum se schimbă valoarea bunului odată cu schimbarea unor anumite caracteristici. Influenţa  fiecărei caracteristici asupra valorii bunului este exprimată prin mărimea coeficienţilor modelului. Mărimile coeficienţilor se determină prin analiza statistică a tranzacţiilor de vînzare-cumpărare. Modelele de evaluare vor fi elaborate pentru fiecare tip de bunuri imobile.
    9. Verificarea rezultatelor evaluării. În condiţii camerale sau pe teren vor fi verificate corectitudinea valorilor obţinute şi corespunderea lor preţurilor de piaţă. Calitatea rezultatelor obţinute în urma evaluării masive se estimează, de regulă, prin aplicarea metodelor analizei statistice. În baza rezultatelor verificării vor fi operate modificările necesare în modelul de evaluare. După  avizarea acestor lucrări vor fi obţinute valorile estimate, care urmează a fi transmise organelor fiscale.
    10. Transmiterea datelor organelor fiscale teritoriale. Subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice, în termenele stabilite de legislaţie, vor prezenta organelor fiscale teritoriale informaţia privind subiecţii şi obiectele impunerii, şi în special: numărul cadastral al bunului imobil, numele şi prenumele (denumirea) subiectului impunerii, adresa sau locul amplasării bunului, caracteristica generală şi valoarea estimată a bunului imobil.
    11. Procedura de apel. În cazul în care valoarea estimată a obiectului este contestată de proprietarul bunului imobil sau alt contribuabil, în termenele stabilite de legislaţie, subdiviziunea competentă a Agenţiei Servicii Publice va examina rezultatele evaluării bunului imobil respectiv. Dacă valoarea lui a fost estimată greşit din motivul datelor incorecte despre bunul imobil, valoarea nouă a bunului va fi stabilită pe baza rezultatelor evaluării individuale. În cazul în care litigiul privind valoarea bunului nu poate fi soluţionat la nivelul subdiviziunei competente a Agenţiei Servicii Publice,  proprietarul este în drept să se adreseze Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru. În cazul în care nu este de acord cu decizia acesteia, el o poate ataca în instanţa de judecată. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru va elabora o instrucţiune privind modul de examinare şi soluţionare a litigiilor.
    12. Elaborarea procedurii de reevaluare a bunurilor imobile.  Drept rezultat al implementării noului sistem de evaluare a bunurilor imobile pe întreg teritoriu ţării, vor fi determinate principiile şi criteriile de organizare a lucrărilor de reevaluare a bunurilor imobile.
    3. Relaţiile cu publicul
    Noul sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării, precum şi întregul sistem de impozitare a bunurilor imobile, trebuie să fie transparent. Rezultatele obţinute în urma evaluării bunurilor imobile, precum şi modelul în baza căruia au fost efectuate calculele, urmează a fi comunicate populaţiei. Avizele privind valoarea estimată a bunului imobil, precum şi principalele caracteristici ale bunului imobil, în baza cărora bunul imobil a fost evaluat,  vor fi expediate proprietarilor. Avizele vor fi întocmite şi expediate de către subdiviziunele competente a Agenţiei Servicii Publice cu două luni înainte de prezentarea datelor despre valoarea bunurilor imobile organelor fiscale teritoriale. În decursul unei luni de la primirea avizului, proprietarul va verifica corectitudinea informaţiei despre bunul imobil şi va expedia avizul corectat (în caz de existenţă a divergenţelor) subdiviziunelor competente a Agenţiei Servicii Publice. Această procedură va permite corectarea datelor despre bunurile imobile şi a valorii bunului imobil înainte de a fi calculate sumele impozitelor, ceea ce va reduce substanţial potenţialele cazuri litigioase. Modul în care sînt comunicate publicului rezultatele evaluării va contribui la acceptarea şi susţinerea de către populaţie a noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării. Posibilitatea de a prezenta tehnica de calculare a valorii bunurilor imobile va permite de a  reduce erorile la estimarea valorii şi va asigura susţinerea din partea populaţiei în procesul de reevaluare.
    Totodată, organele responsabile pentru implementarea sistemului de evaluare în scopul impozitării vor utiliza şi alte mijloace de distribuire a informaţiei generalizate despre rezultatele evaluării şi anume:
    a) mijloacele de informare în masă (radio, televiziunea, presa);
    b) editarea buletinelor informaţionale specializate;
    c) alocuţiuni publice.
    4. Finanţarea Programului
    Programul va fi realizat din contul următoarelor surse:
    a) bugetul de stat;
    b) bugetele locale - dat fiind faptul că autorităţile administraţiei publice locale sînt principalii beneficiari ai noului sistem de impozitare a bunurilor imobile;
    c) mijloace  extrabugetare.
    Prima etapă a prezentului Program - etapa proiectului pilot va fi finanţată integral din contul mijloacelor acordate de Agenţia suedeză pentru dezvoltare internaţională (SIDA), în sumă de  550.000 coroane suedeze (745 mii lei).
Suma concretă a mijloacelor financiare necesare pentru implementarea noului sistem de evaluare pe teritoriul Republicii Moldova va putea fi estimată la finele proiectului pilot. Conform estimărilor prealabile, costul realizării prezentului Program se cifrează la 69,5 milioane lei.
    Mijloacele financiare pentru implementarea noului sistem de evaluare vor fi utilizate în scopul executării următoarelor lucrări:
    1) colectarea şi analiza datelor despre bunurile imobile, date necesare pentru evaluare;
    2) elaborarea hărţilor zonelor valorice;
    3) elaborarea modelelor de evaluare pentru toate tipurile de bunuri imobile amplasate pe teritoriul Republicii Moldova;
    4) evaluarea bunurilor imobile;
    5) expedierea către proprietari a avizelor privind valoarea estimată a bunurilor imobile;
    6) soluţionarea litigiilor ce ţin  de valoarea estimată;
    7) transmiterea de date organelor fiscale.
    Mijloacele financiare vor fi repartizate în funcţie de desfăşurarea lucrărilor de evaluare masivă pentru bunurile imobile conform programului.

Nr.
d/o
Categoriile de bunuri imobile
Numărul total de bunuri imobile, mii
Suma totali a mijloa-
celor finan- ciar*,
 mii lei
Mijloacele financiare, mii lei / bunuri imobile, mii
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
1.
Bunuri imobile cu destinaţie locativă
- total:
inclusiv: apartamente
case individuale de   locuit în localităţile urbane
case individuale de locuit în localităţile rurale
1395
 

325

170
 

900
31 344
 
 
2340

352425
 
480
1513/104

1513/104

-
 
-
4221/35


8827/22

13394/137
 
-
130/33


130/33
 
-
 
-
-


-
-
-
-


-
-
-
8495/300

-
 
-

8495/300
8495/300

-
 
-

8495/300
8490/300
 
-
 
-

8490/300
2.
Bunuri imobile comerciale şiindustriale  - total:
115
10800
-
-
5800 /40
5000 /75
-
-
-
-
3.
Bunuri îmobile cudestinaţie agricolă
- total:
 inclusiv:

 terenuri agricole şi construcţiile amplasate pe ele şi folosite în activitatea economica, plantaţiile perene loturi ale întovărăşirilor pomicole şi construcţiile amplasate pe ele grădini din extravilan

3930
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3000
 
 
80
 
850
23503
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15600
 
3483
 
4420
-
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-
 
-
 
-
-
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-
 
-
 
-
483/4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-

483/4
 
-
5080/476
 
 
 
 
 
 
 

2080/400
 
 
3000/76
-
 
11440/2200
 
 
 
 
 
 
 

11440/2200
 
 
-
 
-
2860/550
 
 
 
 
 
 
 

2080/400
 
-
 

780/150
2080/400
 
 
 
 
 
 
 
-
 
-
 

2080/400
1560/300
 
 
 
 
 
 
 
 
-
 
 
-
 
1006/300
4.
Alte bunuri imobile -total: inclusiv:
garaje
alte obiecte
60
 
50
 
 10
3853

2847

1006
-
-
-
-
-
-
847/108

847/10
-
2000/40

2000/40
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1006/10
-

1006/10
 
Total
5500
69500
1513
4221
7260
12080
11440
11355
10575
11056

    Suplimentar la mijloacele necesare pentru implementarea noului sistem de evaluare, Ministerul Finanţelor, la propunerea Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, va prevedea anual mijloace financiare pentru efectuarea lucrărilor de evaluare a bunurilor imobile nou-formate.

    [Capitolul 4 modificat prin HG117 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.133]
    5. Eficienţa socială şi economică a realizării Programului
    Realizarea prevederilor prezentului  Program va permite crearea unei  baze normativ-metodologice şi tehnice pentru implementarea sistemului automatizat de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării, conform prevederilor Codului fiscal al Republicii Moldova, Titlul VI "Impozitul pe bunurile imobiliare".
    Eficienţa socială şi economică a realizării Programului este determinată de următoarele aspecte:
    1. Acceptarea valorii de piaţă drept bază pentru calcularea sumei impozitului pe bunurile imobile reprezintă cea mai eficientă cale de a asigura realizarea funcţiei sociale a sistemului de impozitare, exprimată prin distribuirea echitabilă a poverii fiscale astfel încît fiecare contribuabil plăteşte impozite în funcţie de valoarea reală a proprietăţii sale. Totodată, va fi realizată şi funcţia fiscală a sistemului de impozitare, exprimată prin asigurarea veniturilor bugetelor locale, evitînd subestimarea bazei impozabile care conduce la reducerea încasărilor de la impozitul pe bunurile imobile.
    2. Aplicarea procedurilor de evaluare masivă a bunurilor imobile şi crearea unui sistem automatizat de calculare a valorilor şi transmitere a datelor organelor fiscale vor contribui la reducerea costurilor pentru administrarea sistemului de evaluare şi impozitare a bunurilor imobile.
    3. Întrucît sistemul de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării constituie o parte integrantă a sistemului cadastrului, în care este înregistrată informaţia despre toate bunurile imobile amplasate pe teritoriul ţării, se va extinde baza impozabilă din contul obiectelor identificate în procesul desfăşurării lucrărilor de înregistrare masivă.
    Evaluarea economică a costului şi beneficiilor implementării noului sistem de evaluare a bunurilor imobiliare în scopul impozitării va fi efectuată la finele proiectului pilot.