MERO41/1998
ID intern unic:  313363
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI REFORMELOR
ORDIN Nr. 41
din  28.12.1998
cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat
Publicat : 21.01.1999 în Monitorul Oficial Nr. 005     Promulgat : 28.12.1998
    În scopul reglementării  modului  de  transmitere  în  arendă  şi  a determinării   cuantumului  arendei  patrimoniului  de  stat   ministrul economiei şi reformelor şi ministrul finanţelor
ORDONĂ:
    1. Se aprobă  Regulamentul provizoriu cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat (se anexează).
    2. Se stabileşte  că întreprinderile de stat, instituţiile finanţate din  bugetul  de  stat,  întreprinderile  de  arendă,  fondate  în baza întreprinderilor de stat, vor utiliza prevederile prezentului Regulament la darea bunurilor de stat în arendă (subarendă).
    Ministerele,  departamentele şi alte organe centrale de specialitate abilitate   cu  dreptul  de  a  da  în  arendă  vor  exercita  controlul respectării condiţiilor contractelor de arendă.
    3. Se pune în   sarcina  reprezentanţilor  statului  în  societăţile economice  să propună organelor lor de conducere utilizarea  prezentului Regulament la transmiterea bunurilor în arendă.
    4. Prezentul  Ordin  întră  în vigoare din dată  publicării  lui  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
    Ministrul economiei şi reformelor                   Ion Sturza
    Chişinău, 28 decembrie 1998.
    Nr. 41.
    Ministrul Finaţelor                                 Anatol ARAPU
    Chişinău, 24 decembrie 1998.
    Nr. 148.
Aprobat
  prin Ordinul Ministerului
Economiei şi Reformelor
nr.41 din 28.12.98
  şi Ministerului Finanţelor
nr.148 din 24.12.98
REGULAMENTUL PROVIZORIU
cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul
arendei patrimoniului de stat
I. Dispozitii generale
    1. Prezentul Regulament este elaborat în temeiul Legii cu privire la arendă,   Legii  cu  privire  la  întreprinderea  de  stat,  hotărîrilor Guvernului  nr.284  din  21  mai  1993, nr.547  din  4  august  1995  şi stabileşte  modul de dare în arendă şi modul de calculare a  cuantumului arendei  pentru  mijloacele  circulante, încăperile cu  altă  destinaţie decît  pentru  locuit, utilajele, unităţile de transport,  alte  fonduri fixe denumite în continuare bunuri.
    2. Prevederile    prezentului    Regulament   se    extind    asupra întreprinderilor  de stat, instituţiilor finanţate din bugetul de  stat, întreprinderilor  de  arendă fondate în baza întreprinderilor  de  stat, precum  şi  asupra  societăţilor  economice  incluse  în  programele  de privatizare, numite în continuare întreprinderi.
    3. Societăţile   economice   cu  cotă  publică  şi   cele   private, întreprinderile municipale şi instituţiile finanţate din bugetele locale pot  aplica prevederile prezentului Regulament la decizia organelor  lor de conducere.
    4. Plata de arendă  se  stabileşte  în contractul de  arendă  pentru toată  proprietatea arendată, fiind precizată de proprietar sau persoana împuternicită de el în cazul modificării preţurilor, tarifelor, plăţilor şi   ratelor  de  amortizare,  indexărilor,  reevaluărilor,  care   sînt reglementate de stat, schimbării scopului utilizării bunurilor, stipulat în contract, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
    5. Mijloacele  băneşti  obţinute  de  la  darea  în  arendă  pot  fi utilizate de către întreprinderi, în afară de instituţiile finanţate din bugetul   de   stat,  pentru  renovarea  fondurilor  fixe,   dezvoltarea producţiei, sporirea fondurilor de mijloace circulante etc.
    6. Instituţiile  finanţate din bugetul de stat utilizează mijloacele băneşti  obţinute  din darea în arendă în modul stabilit  de  Ministerul Finanţelor.   Depăşirea   veniturilor  asupra  cheltuielilor,   potrivit devizelor  mijloacelor speciale ale acestor instituţii, aprobate conform legislaţiei, urmează să fie vărsate în bugetul de stat.
    7. Întreprinderile  autogestionare  raportă  profitul  (pierderile), obţinut de la darea în arendă, la rezultatele activităţii economice care se reflectă în raportul privind rezultatele financiare şi se impozitează în modul stabilit de legislaţie.
    8. Instituţiile finanţate din bugetul de stat se scutesc de plata de arendă   pentru   folosirea  încăperilor  nelocuibile  arendate  de   la instituţiile  finanţate din acelaşi buget. Ele achită numai plata pentru serviciile comunale.
    9. Posibilitatea  şi condiţiile transmiterii bunurilor în  subarendă se  stipulează  în  contractul  de arendă. Termenul  de  valabilitate  a contractului  de  subarendă  nu poate depăşi  termenul  contractului  de arendă.
II. Modul de transmitere a bunurilor de stat în arendă
    10. Darea în  arendă  a  bunurilor de stat ce se află  în  gestiunea operativă  a  întreprinderilor poate fi efectuată doar  după  eliberarea autorizaţiei   respective   de  către  Departamentul   Privatizării   şi Administrării  Proprietăţii  de  Stat pe lîngă Ministerul  Economiei  şi Reformelor   (în  continuare  Departamentul  Privatizării).  Funcţia  de persoană  care  dă în arendă se atribuie întreprinderilor  în  gestiunea cărora se află aceste bunuri.
    Pentru eliberarea  autorizaţiei menţionate întreprinderea trebuie să prezinte Departamentului Privatizării următoarele documente:
        acordul organului ierarhic superior;
        proiectul contractului de arendă;
        calculul plăţii de arendă;
        certificatul de la Organul cadastral teritorial referitor la apartenenţa încăperilor.
    11. Întreprinderea  care  dispune de bunuri neutilizate va  prezenta organului ierarhic superior o argumentare în scris a oportunităţii dării lor  în  arendă,  însoţită de clauzele obligatorii ale  contractului  de arendă sau de proiectul contractului de arendă.
    Societăţile economice  incluse în programele de privatizare prezintă Departamentului   Privatizării  decizia  organelor  lor  de   conducere, coordonată  cu  reprezentantul  statului în  societatea  respectivă,  şi proiectul contractului de arendă.
    12. Selectarea   arendaşului   se   efectuează,  de   regulă,   prin intermediul  concursurilor,  licitaţiilor  sau prin  negocieri  directe. Modul  de  selectare a arendaşului se stabileşte de către  Departamentul Privatizării şi se indică în autorizaţia de dare în arendă.
    13. Documentul  ce reglementează relaţiile între persoana care dă în arendă  şi  arendaş este contractul de arendă, care se perfectează  după determinarea arendaşului şi negocierea clauzelor contractului.
    Contractul de  arendă sau modificările lui pot fi semnate doar  după primirea  autorizaţiei  de la Departamentul Privatizării (Agenţiile  lui teritoriale).  Conducătorul întreprinderii care a dat bunurile în arendă sau  a  operat  modificări  în contractele de  arendă  fără  autorizaţia respectivă  poartă  răspundere disciplinară. În cazurile cînd  darea  în arendă aduce prejudicii statului, el poartă şi răspundere materială, iar contractele respective urmează a fi reziliate conform legislaţiei.
    14. Contractele  de  arendă  trebuie  sa  conţină  scopul  folosirii bunurilor  arendate şi calculul cuantumului arendei, care se anexează şi este parte integrantă a contractului.
    15. Transmiterea  bunurilor arendaşului se efectuează cu  întocmirea actului  de  primire-predare  în arendă, care este  parte  integrantă  a contractului.
    16. În actul  de  primire-predare în arendă se indică locul şi  data întocmirii  actului,  bunurile  ce  se  transmit,  starea  lor  tehnică, valoarea  iniţială  reevaluată, uzura contabilă, valoarea  reziduală  şi alte  date  identificative, numărul şi data încheierii  contractului  de arendă,  conform  căruia  se efectuează primirea-predarea  în  arendă  a bunurilor.
III. Arenda încăperilor
    17. În prezentul  Regulament prin noţiunea de încăperi se subînţeleg suprafeţele  imobile nelocuibile din clădirile de stat  (administrative, de  producţie  etc.), subsoluri, anexe si alte suprafeţe din  casele  de locuit, cu excepţia fondului locativ.
    18. Darea în  arendă  a  încăperilor proprietate de  stat,  a  căror suprafaţă   totală  depăşeşte  30  la  sută  din  suprafaţa  încăperilor întreprinderii  respective,  poate duce la transmiterea  surplusului  de spaţiu la balanţa altor întreprinderi de stat.
    19.Mărimea arendei anuale pentru folosirea încăperilor se va calcula astfel:
    Paî = Tb x (1 + K1 + K2 + K3) x K4 x S
  în care:
    Paî - mărimea arendei anuale a încăperilor;
    Tb - taxa de bază pentru arenda 1 m.p. de spaţiu pe an;
    K1 - coeficientul de amplasare a încăperii;
    K2 - coeficientul amenajării tehnice;
    K3 - coeficientul ramural de utilizare a încăperii;
    K4 - coeficientul de piaţă;
    S - suprafaţa încăperii.
    Valoarea coeficienţilor   folosiţi  în  calcule  se  determină  dupa următoarele criterii:
    a) Tb - taxa de bază pentru arenda 1 m.p. de spaţiu pe an
       pentru municipiul Chişinău                                                                   - 120 lei
       pentru celelalte municipii                                                                         - 85 lei
       pentru centrele raionale şi localităţile  suburbane din componenţa municipiilor  - 45 lei
       pentru celelalte localităţi ale republicii                                                       - 30 lei
    b) K1 - coeficientul de amplasare a încăperii
       clădire separată                                                                                  - 0,5
       construcţie anexată                                                                                  - 0,45
       încăpere supraterană (parter)                                                                   - 0,4
       soclu                                                                                                       - 0,35
       demisol                                                                                                   - 0,3
       subsol cu geamuri, etaj tehnic                                                                   - 0,2
       alte subsoluri                                                                                           - 0
    c) K2 - coeficientul amenajării tehnice
       apeduct, canalizare, apă caldă,  încalzire centrală                                 - 0,5
       apeduct, canalizare, încălzire centrală                                                   - 0,4
       apeduct, canalizare, apă caldă                               - 0,3
       încălzire centrală                                             - 0,2
       apeduct, canalizare                               - 0,2
       amenajarea tehnică lipseşte                                   - 0
    d) K3 - coeficientul ramural de utilizare a încăperii
    1. Atelierele de creaţie ale pictorilor, sculp-
       torilor, arhitecţilor, meşterilor populari            - 0,05
    2. Instituţiile finanţate din bugetul de stat, bugetele locale
şi bugetul asigurării sociale                                 - 0,1
    3. Garaje, depozite şi alte încăperi auxiliare           - 0,3
    4. Spaţiile pentru prestarea serviciilor publice  (reparaţia încălţămintei,
îmbrăcămintei şi a obiectelor de uz casnic, frizeriile, curăţătoriile chimice,
punctele de închiriere a obiectelor, băile)                 - 0,4
    5. Spaţiile folosite pentru desfacerea articolelor de panificaţie, a produselor lactate,
mărfurilor alimentare, produselor de cofetărie, băuturilor nealcoolice, unităţile de
alimentaţie publică cu pregătirea bucatelor şi desfacerea lor, pentru laboratoare,
efectuarea lucrărilor de cercetări şi proiectare, pentru prestarea serviciilor poştale,
medicale, sportive şi de întremare a sănătăţii,  în scopuri de producţie    - 0,5
   6. Alte întreprinderi de comerţ, reparaţia si deservirea tehnică a automobilelor,
tehnicii de calcul şi altor utilaje              - 0,8
    7. Saloanele de jocuri electronice, jocuri computerizate
şi alte jocuri distractive pentru copii                     - 1,2
    8. Încăperile utilizate în calitate de oficii                        - 1,5
    9. Instituţiile financiare (bănci, companii financiare,   fonduri investiţionale etc.),
companii fiduciare, burse, instituţii de asigurare             - 2,0
    10. Restaurante, baruri, cafenele cu servirea băuturilor alcoolice      - 2,5
    11. Casele de schimb valutar, punctele de înregistrare
şi închiriere a producţiei video                               - 3,0
    12. Cazinouri, saloane pentru jocuri de noroc           - 4,0
    13. Încăperi cu altă destinaţie decît cele enumerate în alineatele 1-12    - 1,0
    e) K4 - coeficientul  de  piaţă se stabileşte la înţelegerea  dintre părţile  contractante  şi  nu  poate fi mai mic decît  1,0,  iar  pentru genurile  de activitate menţionate în alineatele 1-5 ale subpunctului d) nu  poate fi mai mic decît 0,5. La stabilirea acestui coeficient trebuie să  se ţină cont de cererea şi oferta spaţiilor ce ar putea fi transmise în   arendă,   de  posibilitatea  utilizării  terenului  aferent,   zona economico-teritorială  şi  de alte criterii calitative ale  încăperilor, necuprinse în coeficienţii aplicaţi.
    20. În cazul  cînd  se dau în arendă mai multe încăperi cu  diferite condiţii  de  amplasare, amenajare tehnică sau care vor fi utilizate  în diverse  scopuri,  mărimea  totală  a arendei  se  constituie  din  suma plăţilor calculate pentru fiecare încăpere sau grup de încăperi.
IV. Arenda utilajelor, unităţilor de transport
şi a altor fonduri fixe
    21. Plata anuală   pentru   arendarea  utilajelor,   unităţilor de transport  şi  a  altor  fonduri fixe (in continuare -  utilaje)  se  va calcula astfel:
    Pau = Ua x K1 x K2 + Q
    în care:
    Pau - mărimea arendei anuale pentru utilajele arendate;
    Ua - uzura anuală a utilajelor date în arendă;
    K1 - coeficientul de calcul;
    K2 - coeficientul de piaţă;
    Q - cheltuielile  pentru întreţinerea si exploatarea utilajelor date în arendă, suportate de persoana care dă în arendă.
    Valoarea coeficienţilor  folosiţi  în calcule se va  determina  după următoarele criterii:
    a) Uzura anuală  se  va  calcula  distinct  pentru  fiecare  poziţie conform tabelului nr.1.
                                                   Tabelul nr. 1

Nr. crt Denumirea utilajelor Nr. de inventar Termenul de exploatare (ani); dist. (km) Valoarea iniţială reevaluată, lei Codul normei de amortizare Norma de amortizare % Uzura contabilă la data dării în arendă (4x7) U(%) Uzura anuală Ua (5x7)-----100% lei Coeficientul de calcul K1 Coeficientul de piaţăK2 Cheltuielile pentru întreţinerea şi exploatare Q, lei Plata anuală de arendă Pau, lei
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
                         

                                                   Total  |___
    b) Coeficientul  de  calcul  se va stabili în  dependenţă  de  uzura contabilă la data transmiterii fondurilor fixe în arendă (tabelul nr.2).
Tabelul nr. 2

U(%) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
K1 1,88 1,79 1,71 1,62 1,53 1,44 1,35 1,27 1,18 1,09 1,0

   Pentru utilajele  complet amortizate (uzura contabilă 100%) valoarea coeficientului  de  calcul  se va determina în dependenţă de  uzura  lui fizică reală.
    c) Coeficientul  de  piaţă se stabileşte prin  înţelegerea  părţilor contractante  şi  nu  poate fi mai mic decît 1.  La  stabilirea  acestui coeficient  trebuie  să  se ţină cont de cerere si  ofertă,  de  venitul neobţinut,  de diferenţa dintre valoarea iniţială de bilanţ şi preţurile libere  de  piaţă  la  utilajele de acelaşi tip  sau  cu  caracteristici comparabile, precum şi de alţi factori.
    În tabelul nr.1    se   vor   introduce,   de   asemenea,   valoarea coeficientului de calcul, coeficientului de piaţă, mărimea cheltuielilor pentru  întreţinerea  şi  exploatarea utilajelor şi  a  arendei  anuale, calculată pentru fiecare poziţie.
    În cazul cînd   cheltuielile  pentru  întreţinerea  şi   exploatarea utilajului variază, ele se recalculează şi se achită suplimentar.
V. Arenda mijloacelor circulante
   22. Arenda anuală   pentru   folosirea  mijloacelor  circulante   se calculează astfel:
    Pac = C x R x K
    în care:
    Pac - mărimea arendei anuale pentru mijloacele circulante;
    C - valoarea  mijloacelor  circulante la data calculării  plăţii  de arendă;
    R - rata refinanţării  (%)  stabilită de Banca Naţională a  Moldovei împărţită la 100%;
    K - coeficientul de piaţă.
    Valoarea coeficienţilor   folosiţi  în  calcule  se  determină  după următoarele criterii:
    a) valoarea mijloacelor  circulante  se va calcula  distinct  pentru fiecare denumire conform tabelului nr. 3;
                                                    Tabelul nr. 3

Nr. crt. Denumirea mijloace lor circulante Cantitatea Unitatea de măsură Preţul unei unităţi la data calculării plăţii de arendă, lei Costul la data calculării plăţii de arendă (3x5), lei Note
1 2 3 4 5 6 7
             
        TOTAL    

  b) rata refinanţării,  stabilită  de Banca Naţională a Moldovei,  se publică  periodic în presă. În calcule se foloseşte valoarea ei medie pe an sau pe perioada de plată.
    c) coeficientul  de  piaţă se va stabili prin  înţelegerea  părţilor contractante şi nu poate fi mai mic decît 1.
    23. După încetarea   efectului  contractului  de  arendă,  arendaşul restituie  mijloacele circulante în volumele fixate la data dării lor în arendă.  În  cazul imposibilităţii restituirii bunurilor  consumptibile, valoarea  lor  se recuperează la preţurile în vigoare la data  încetării efectului contractului de arendă.
VI. Cuantumul arendei pentru întreprinderile de arendă
   24. Plata pentru  bunurile transmise în arendă colectivelor de muncă ale  întreprinderilor de stat, reorganizate în întreprinderi de  arendă, se   transferă   integral  în  bugetul  de  stat.  Penalităţile   pentru întîrzierea  plăţii de arendă nu pot fi mai mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv.
    25. Calculul cuantumului arendei pentru întreprinderile de arendă se va efectua astfel:
    P = Paî + Pau + Pac
    în care:
    P - mărimea arendei anuale totale;
    Paî - mărimea  arendei anuale pentru folosirea încăperilor luate  în arendă;
    Pau - mărimea  arendei  anuale pentru folosirea utilajelor luate  în arendă;
    Pac - mărimea arendei anuale pentru folosirea mijloacelor circulante luate în arendă.
    26. Mărimea arendei   pentru  încăperile,  utilajele  şi  mijloacele circulante   se  va  calcula  conform  capitolelor  III,  IV  şi  V  ale prezentului Regulament.
    Mărimea arendei  pentru  încăperile  din  clădirile,  edificiile  şi construcţiile  transmise  integral întreprinderilor de arendă  poate  fi calculată conform capitolului IV al prezentului Regulament.
    27. Întreprinderile  de arendă efectuează plata arendei trimestrial, pînă la data de 20 a lunii ce urmează după încheierea trimestrului.
    Pentru calcularea  mărimii  trimestriale a arendei pot  fi  folosite datele   anuale,  dacă  pe  parcurs  nu  au  intervenit  modificări  ale preţurilor,  tarifelor,  plăţilor şi ratelor de  amortizare,  reevaluări (indexări), prevăzute de legislaţie.
VII. Determinarea arendaşilor bunurilor de stat
    28. Licitaţiile  şi  concursurile publice se organizează  în  scopul selectării  celor mai convenabili solicitanţi ai arendei bunurilor  care acceptă  condiţiile  preliminare, formulate în clauzele obligatorii  ale contractului  de  arendă şi oferă cele mai avantajoase  condiţii  pentru persoana care dă în arendă.
    29. Licitaţiile  se  desfăşoară în acelaşi mod ca şi licitaţiile  cu strigare  pentru comercializarea obiectelor patrimoniului de stat supuse privatizării luîndu-se în considerare următoarele precizări:
    a) licitaţia  este organizată de către persoana care dă în arendă în temeiul autorizaţiei Departamentului Privatizării;
    b) lotul expus la licitaţie constă din:
    actele ce confirmă apartenenţa bunurilor propuse în arendă;
    clauzele obligatorii ale contractului de arendă;
    autorizaţia Departamentului Privatizării;
    c) preţul iniţial  al  lotului  îl constituie  valoarea  iniţială  a plăţii  de  arendă  pe  un an pentru bunurile ce se  propun  în  arendă, calculată conform capitolelor III, IV sau V ale prezentului Regulament;
    d) în comunicatul  informativ cu privire la desfăşurarea  licitaţiei se indică informaţia expusă în punctul 33 al prezentului Regulament;
    e) rezultatele   licitaţiei   se  fixează  în   procesul-verbal   al licitaţiei şi se perfectează în textul contractului de arendă.
    30. Concursul se organizează de către comisia de concurs în număr de 3-5 persoane.
    31. Comisia de  concurs  şi ziua desfăşurării concursului se  numesc printr-un   ordin  emis  de  persoana  care  dă  în  arendă  în  temeiul autorizaţiei   de  dare  în  arendă  eliberată  de  către  Departamentul Privatizării.
    32. Comisia de concurs exercită următoarele funcţii:
    întocmeşte textul comunicatului informativ şi asigură publicarea lui;
    asigură accesul  la bunurile ce se propun în arendă  participanţilor potenţiali la concurs pentru a lua cunoştinţă de ele;
    ţine registrul   cererilor   de  participare  la  concurs,   asigură colectarea, păstrarea şi evidenţa ofertelor;
    examinează şi  evaluează  ofertele,  întocmeşte lista  ofertelor  în ordinea descrescîndă a valorii lor;
    întocmeşte procesul-verbal   al  concursului  şi  îl  prezintă  spre aprobare Departamentului Privatizării;
    informează (în  scris  sau verbal) participanţii la  concurs  despre rezultatele lui;
    perfectează textul contractului de arendă.
    33. Publicarea  comunicatului  informativ privind darea în arendă  a bunurilor  se  efectuează  cu  cel  puţin 20 de  zile  înainte  de  data desfăşurării  concursului.  Comunicatul  informativ trebuie  să  conţină informaţii  despre  bunurile ce se propun în arendă,  data  desfăşurării concursului,  clauzele obligatorii ale contractului de arendă, adresa şi termenul  de  depunere  a  cererilor  de participare  la  concurs  şi  a ofertelor,  mărimea  taxei de participare la concurs, adresa  şi  timpul cînd  potenţialii participanţi la concurs pot lua cunoştinţă de bunurile ce  se  propun  în  arendă şi starea lor, telefonul  de  contact  pentru informaţii suplimentare.
    34. Clauzele  obligatorii  ale  contractului de  arendă  trebuie  să conţină informaţii despre valoarea iniţială a plăţii de arendă pe un an, termenul  maxim  de  arendare a bunurilor, orele de  acces  la  bunurile arendate, posibilităţile de utilizare a încăperilor arendate, condiţiile de  reziliere a contractului de arendă din iniţiativa persoanei care  dă în arendă.
    35. Valoarea  ofertei se constituie din plata anuală de arendă  plus valoarea  îmbunătăţirilor preconizate ale bunurilor raportată la un  an, care  după  încetarea efectului contractului de arendă nu  se  restituie arendaşului.
    36. Taxa de participare  la concurs se stabileşte de către  persoana care  dă  în  arendă,  dar nu poate depăşi două salarii  minime.  Ea  se utilizează  pentru compensarea cheltuielilor de organizare a concursului şi nu se restituie participanţilor.
    37. Concursul   se  desfăşoară  în  şedinţă  închisă,  la  care  pot participa reprezentanţii organelor abilitate cu administrarea bunurilor. Lista   ofertelor  se  întocmeşte  în  termen  de  trei  zile  din  data desfăşurării concursului. În listă nu se includ ofertele a căror valoare este  mai mică decît valoarea iniţială şi ofertele care conţin  condiţii inacceptabile.
    38. Contractul  de arendă se încheie, de regulă, cu participantul la concurs,  a  cărui ofertă a fost evaluată la preţul  maxim.  Perfectarea textului   contractului   de  arendă  se  efectuează  în  baza   ofertei cîştigătorului  concursului,  clauzelor obligatorii ale contractului  de arendă  şi prin negocierea celorlalte clauze. Dacă la etapa  perfectării contractului  de  arendă  cîştigătorul concursului refuză,  din  anumite motive, să încheie contractul, atunci contractul de arendă se încheie cu următorul  participant la concurs din lista ofertelor şi aşa mai departe pînă la ultimul ofertant.
    39. Concursul  cu  un singur participant se consideră că a avut  loc dacă oferta lui a fost inclusă în lista ofertelor.
    40. Licitaţiile  şi concursurile la care nu au fost participanţi, în temeiul  autorizaţiei  Departamentului  Privatizării  pot  fi  repetate, micşorîndu-se valoarea iniţială a plăţii de arendă cu 20%.
    41. Departamentul  Privatizării  poate  permite darea  bunurilor  în arendă  prin  negocieri  directe, atunci cînd arendarea lor  nu  a  fost solicitată la concursuri sau licitaţii, în cazul unor oferte avantajoase cu valoarea plăţii anuale de arendă mai mare decît valoarea ei iniţială, cînd cheltuielile de organizare a licitaţiilor sau concursurilor nu sînt justificate, precum şi în alte cazuri.
VIII. Dispoziţii finale
    42. La stabilirea  tarifelor  şi  coeficienţilor s-a ţinut  cont  de impozitul pe valoarea adăugată.
    43. Pentru achitarea  cu  întîrziere  a plăţii de arendă  se  percep penalităţi  în  mărimile prevăzute de contractele de arendă, dar nu  mai mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv.